eitaa logo
مهارتانه (محتوای روانشناسی و مشاوره)
114 دنبال‌کننده
37 عکس
8 ویدیو
259 فایل
محتوای پژوهشی گروه مهارتانه«مشاوره و روانشناسی اسلامی» مدیر گروه: مریم صفری «سطح۳مشاوره خانواده،دارای پروانه تخصصی سازمان نظام روانشناسی۱۳۹۳۰» شناسه: @Tebyan_313
مشاهده در ایتا
دانلود
اختلال روانی از منظر قرآن.pdf
829.5K
🔹بررسی مفهوم اختلال روانی با توجه به عامل رشدنایافتگی از منظر قرآن کریم 🖊ریحانه فیاض، رضا پورحسین، محمدرضا رضازاده یکی از بحث های مقدماتی و مهم در روانشناسی بالینی، بررسی عوامل و ریشه های آسیب پذیری اختلال های روانی است. چراکه آسیب شناسی اختلالات روانشناختی، در پیشگیری، تشخیص و درمان این اختلالات تأثیر بسزایی دارد. هدف این پژوهش بررسی مفهوم اختلال روانی بر اساس عامل رشدنایافتگی در قرآن است. این پژوهش از نوع مطالعات کیفی است که با روش تحلیل اختصاصی محتوای قرآن کریم با محوریت تحلیل واژه در آیات قرآن کریم صورت گرفته است. نتایج این مطالعه، حاکی از آن بود که رشدنایافتگی و به عبارت دقیقتر، غاوی بودن، عامل اصلی پذیرش القائات منفی بیرونی و درونی در انسان است. در اثر درهم کنش ویژگی رشدنایافتگی و القائات منفی، فرد دچار انواع اختلالات روانی میشود. بر اساس این پژوهش، اجزای وجود انسان که در مسیر غی در برابر رشد قرار میگیرد، فرد را در برابر اختلالات روانشناختی آسیبپذیر میکند. از طرف دیگر، قرارگرفتن انسان در مسیر رشد، او را در برابر اثرپذیری از القائات منفی و ابتلا به اختلالات روانی مصون میدارد.
سازه کمال گرایی.pdf
409.8K
🔹سازه کمالگرایی نسبت به همسر با رویکرد نظریه زمینه ای: یک مطالعه کیفی ✍️ مجتبی فرهوش،محمد فرهوش ، مجتبی حافظی ، امیر اکبیا. یافته های پژوهش نشان داد که سازه کمال گرایی نسبت به همسر، دارای سه مؤلفه اصلی و ده ریزمؤلفه است: ۱)خودمحوری: انتظارات بالا از همسر، سلطه جویی نسبت به همسر، عدم تمایزیافتگی از همسر. ۲) عدم انعطاف پذیری: ناتوانی در بخشش، عدم توجه به افکار و احساسات همسر، مشکل با خانواده همسر. ۳) منفی؛ نگری نسبت به همسر: تحریف های شناختی نسبت به همسر، حساسیت عاطفی و زودرنجی، حساسیت افراطی به جزئیات، خلق منفی ناشی از مشکلات شغلی و اجتماعی.
64a9577a942a8-10695-1400-88.pdf
439.4K
🔹تأثیر شرکت در عزاداری های محرم بر وضعیت خُلقی (درجه ی افسردگی) دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز 🖊سید علی مرعشی
مبانی الهیاتی و نقش آن در روانشناسی اسلامی.pdf
410.7K
🔹مبانی الهیاتی و نقش آن در روانشناسی اسلامی 🖊ابوالقاسم بشیری اين پژوهش با هـدف شناسـايي مبـاني الهيـاتي (باورهـاي اعتقـادي) روانشناسـي اسـلامي و نيـز چگونگي تأثير اين مباني در حوزه هاي گوناگون اين دانش انجـام گرفـت. روش تحقيـق در ايـن پژوهش، روش توصيفي−تحليلي است. نخست با مراجعه به منابع اسـلامي بـه شناسـايي مفـاهيم اساسي و گزاره هايي پرداخته است كه دربر دارنده مهمترين باورهاي اعتقادي ميباشد. يافته هـاي پژوهش حكايت از آن دارد كه باور به توحيد اعم از توحيد ذاتـي، توحيـد صـفاتي، توحيـد در خالقيت، توحيد در مالكيت و توحيد در ربوبيت تكويني و تشريعي از مهمتـرين مبـاني الهيـاتي است كه در شكل گيري شناختها، هيجانها، رفتارها و به طور كلي شخصيت افراد نقش اساسـي دارد. همچنين نتايج پژوهش نشان داد كـه اعتقـاد بـه قضـا و قـدر الهـي، عـادل بـودن خداونـد، هدايت گر بودن خداوند، هدفمند بودن آفرينش و باور به معاد از جمله مباني اعتقادي است كـه باور به آنها نقش تعيين كننده در بخش توصيف و تبيـين روان شناسـي و نيـز در بخـش تجـويز و كاربرد اين دانش دارد.
زینب (سلام الله علیها)الگوی سلامت روان.pdf
220.3K
🔹زینب الگوی سلامت روان 🖊 محمد زارعی توپخانه نگرش حضرت زینب در واقعه کربلا از دیدگاه شناختی بک مورد بررسی قرار گرفته و با رویکرد توصیفی تحلیلی سخنان بزرگ بانوی اسلام را در خلال حادثه کربلا استخراج شده است. سپس با تبیین آن بر اساس سه مولفه اساسی نظریه شناختی در چهارچوب جهان بینی اسلامی رتبه بودن حضرت زینب را ترسیم نموده است. یافته‌های پژوهش حکایت از آن دارد که بر اساس سه مولفه اساسی حضرت زینب یک الگوی تربیتی موفق سلامت روان و کنترل تکانه است که می‌تواند به عنوان یک الگوی کارآمد در زمینه مدیریت اختلالات پس ضربه‌ای و داغ دیدگی معرفی گردد.
مبانی روش شناختی روانشناسی اسلامی.pdf
536.8K
🔹مبانی روش شناختی روان شناسی اسلامی با تاکید بر اندبشه های علامه مصباح یزدی 🖊محمدرضا احمدی 🔹تحقیق حاضر با هدف تبیین مبانی روش شناختی روان شناسی اسلامی با تکیه بر دیدگاه های علامه مصباح یزدی انجام گرفت. روش شناسی به چگونگی انجام فرایند یک پژوهش ،پرداخته شناخت منطق تحقیق را بدنبال دارد. همچنین بیانگر راهبرد پژوهش است که خود مبتنی بر یک الگوواره و جهانبینی خاص حاکم بر ذهن و فکر محقق است. هر یک از مکاتب روان شناسی دارای چارچوب فکری و مبانی معرفت شناختی، هستی شناختی، انسان شناختی، روش شناختی خاصی است. روانشناسی اسلامی نیز براساس الگوواره و چهارچوب دینی، از مبانی خاص خود تبعیت میکند. مبانی روش شناختی نقش مهمی در چگونگی یافته های علمی دارند. نتایج تحقیق حاضر نشان داد روش شناسی در روانشناسی اسلامی مبتنی بر شش مبناست: تابعیت روش از سنخ موضوع، تنوع در روش، قابل اعتماد بودن روش تجربی، حاکمیت و قضاوتگری قوه عقل در تمام روشها، پذیرش روش نقلی برای شناخت واقعیت های فراحسی و فراعقلی و ارزش مداری در انتخاب روش ها و فنون.
کتاب تربیت جنسی احمد فقیهی.pdf
3.81M
📙مبانی اصول و روش ها تربیت جنسی 🖊علی نقی فقیهی بخش اول کتاب، مبانی تربیت جنسی است که در فصل های مبانی و کلیات، مبانی تربیت جنسی، مبانی و اصول تربیت جنسی، به طرح اصول مرتبط با مبنای وجود غریزه جنسی، تمایل به معنویت و فضیلت دوستی، نیاز به انسان همدم، زیبادوستی، نیاز به محبت پرداخته است. در بخش دوم شیوه های آموزش و تربیت جنسی در قالب شیوه های تربیت جنسی پیش از ازدواج، در دوره ازدواج و پس از آن مورد بحث قرار گرفته است. بخش سوم رفتارهای نا به هنجار جنسی: عوامل، راه های پیشگیری و درمان، به بحث درباره انواع نابهنجاری جنسی پرداخته شده است. ویژگی مهم این کتاب این است که ضمن بحث و طرح مسئله دقیق با رجوع به روایات مربوطه دایره المعارفی از دستور العمل های روایی مربوط به ازدواج و تربیت جنسی از تغذیه تا احکام مربوط تا زمان و مکان های مستحب و … را مورد نظر قرار داده است. رجوع به مباحث علمی ضمن رجوع به مباحث حدیثی از این کتاب هم گنجینه خوبی برای محققین و هم مجموعه خوبی برای رجوع افراد در شرف ازدواج، تربیت فرزند و … فراهم آورده است.
تأثیر اصل صحت بر امنیت روانی فرد و جامعه.pdf
322.7K
🔹تأثیر اصل صحت بر امنیت روانی فرد و جامعه 🖊حمید روستایی صدرآبادی، راضیه جماعتی اردکانی ، محمود رایگان. 🔹علم فقه از گستردگی و سیطره بالایی در همه ابعاد زندگی انسان؛ بخصوص در نظام اجتماعی، برخوردار است. خداوند متعال علاوه بر ملاحظات فردی در جعل و تشریع احکام و فروعات فقهی، به مصالح و مفاسد اجتماعی نیز توجه داشته و سلامت جامعه را در نظر گرفته است. جامعه سالم، قبل از آسایش، به «امنیت روانی» نیازمند است. از قواعد اثرگذار بر امنیت روانی، «قاعده صحت» در علم فقه است. شارع مقدس دستور داده تا اعمال و رفتار، حتی گفتار و اعتقادات دیگران، بر صورت صحیح حمل شود و این امر در وجدان، فکر و ذهن، نهفته و با فطرت انسان هماهنگ است. این قاعده در اکثر کتب قواعد فقهیه مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در دو معنای «جواز تکلیفی» و «صحت وضعی» شهرت بیشتری یافته است. در این مقاله با استفاده از آیات، روایات و منابع فقهی، هر دو معنا، مورد پژوهش قرار گرفته و دریافته است که امنیت روانی بر انواع دیگر امنیت، مقدم است و با توجه به ادله اعتبار اصل صحت که به نوعی به امنیت روانی اشاره دارند، عمل به این قاعده، سبب ایجاد امنیت روانی و آرامش در افراد و جامعه می‏شود.
الگوی زمان مند مقابله دینی.pdf
172.9K
🔹الگوي زمانمند مقابله دينی در روابط بين شخصی با تكيه بر مفاهيم بخشايش، سپاسگزاری و اميد 🖊 عباس پسنديده، مسعود آذربايجانی ، محمدصادق شجاعی، سیدمهدی خطيب 🔹چكيده الگوهای مختلف مقابله دينی بر نقش سازنده دين در عبور از آسيب ها، چالش ها و تهديدها تأكيد مـی كننـد و مردم به وسیله الگوهاي دينی مي كوشند بـا مشـكلات فـردی و اجتماعی خـود كنـار آ ينـد . ايـن پـژوهش به منظور طراحی الگوی زمـانمنـد مقابلـ ه دينـی در روابـط بـين شخصـي بـا تك يـه بـر سـه مفهـوم بخشـايش، سپاسگزاری و اميد تدوين شد. روش اين پژوهش توصيفی - تحليلِ مفهومی بود. يافته های پژوهش نشان داد از نظر ابعاد زماني (گذشته، حال و آينده) و وضعيت سه گانة رویدادهای ارتباطی (آسيب، چالش و تهديد)، سه مفهومِ بخشايش، سپاسگزاری و اميد نقشی راهبردی و عملیاتی در الگوی زمانمند مقابله دينی در حـوزه روابط بين شخصی دارند. همچنين يافته ها نشان داد مفهوم بخشايش بـراي مقابلـه بـا آسـيب هـا و فقـدان هـا ی ناشی از روابط بين شخصی در زمان گذشته، مفهوم سپاسگزاری برای از ميان بردن چالش های ارتباطی زمـان حال و مفهوم اميد برای مقابله با مشكلات ارتباطی كه احتمـال وقـوع آن در آينـده وجـود دارد و تهديـدی عليه فرد تلقی مي شود، كاركرد دارد.