فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃
📽 #فداییان_اسلام
⚠️اگر شهید نواب زنده بود...
🌹حضرت آیت الله وفسی، استاد اخلاق تهران
╔═.🍃🕊.══♥️═╗
@bayyenat110
╚═♥️══.🍃🕊.═╝
بیّنات
🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸 📖 ۱۱ قرآن کریم درباره خلقت حضرت آدم -علیه السلام- میفرماید: فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ
🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸
📖 ۱۲
مطلب سوم:
هر انسانی با وجود نفس ناطقه و فطرت الهی خویش، عاشق کمال مطلق است و اگر از بعد طبیعی هم وجودی کامل و سالم داشته باشد، این نعمت مضاعفی است که موجب مسئولیت بیشتر و وظیفه او به همراه سرعت سیر بالاتری است. بنابراین اموری مانند نطفه و رحم پاک و روحیه ی معنوی، در زمان بارداری مادران و شیرپاک، یا دایه خوب سبب زمینه یک وجود طبیعی با قابلیت استکمالی بهتری را برای فرزند آماده می کند. برای مثال: اسب و سوارکار هر کدام ظرفیت های خود را دارند هرچقدر اسب بهتر باشد، زمینه برای سوارکار و رسیدن به مقاصد متعالی، بهتر فراهم می گردد. پس پدر و مادر صالح و روزی حلال و حلال زادگی، همه از نعمت های الهی محسوب شده و طبعاً مسئولیت بیشتری را به دنبال می آورند و این امر با عدالت الهی و تفاوت در نظام احسن سازگار است.
مطلب چهارم:
با عنایت به روایت های قبلی، آشکار می گردد که اصلاً مراد از عنوان " ولد الزنا " یا عناوین مشابه در آن روایت، افراد خاصی است که بر اساس وجوبِ تقیه و حفظ وحدت مسلمانان از ذکر اسامی خودداری شده و به صفت مشهورشان معرفی شده اند و این عنوان نقشی در مبنای جهان بینی اسلامی ندارد که بگوییم هر آن کس که ولدالزنا باشد از محبت اهل بیت -علیهم السلام- و پیمودن طریق الی الله محروم است. همچنین روایاتی که میفرمایند: کل مولودٍ صحیح یا کل مولودٍ یولد علی الفطره... و غیر اینها، می رساند که همه افراد، استعداد و قابلیت رسیدن به کمال لایق انسانی را دارند، مگر کسانی که شقی، منافق، مشرک، مدنس، مطرد و... باشند که این عناوین با اراده فرد و انتخاب طریق باطل حاصل شده است.
نتیجه آنکه، عنوان " ولدالزنا " انصراف به اشخاص دارد، نه بیان یک قانون کلی در جهان بینی اسلامی؛ و در این جا لازم است رفتار و بیان زشت برخی از افرادی که نمی توانند پاسخ عقلی و صحیحی به شبهات بدهند و فوراً هر کس که سوال یا شبهه ای را درباره خداوند و...خصوصاً اهل بیت -ع- و یا مخالفان آنها مطرح می کنند را با چنین عناوینی سرکوب می نمایند، جداً باید تقبیح نماییم و بگوییم: مخالفان دین اسلام و یا مذهب شیعه، مثل دیگر مسلمانان و شیعیان حلال زاده اند و اگر خلاف آداب و قوانین دین و قبیله خودشان به صورت نامشروع، فرزندی متولد شود آن فرزندِ نامشروع، امکان رسیدن به کمال لایق را دارد اگرچه از نعمت حلال زاده بودن و آثار آن محروم است.
مطلب پنجم:
خداوند متعال بزرگترین گناهان را شرک میداند و آن را با توبه می بخشد. در آیه ۵۳ زمر میفرماید:
...إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا...
درباره بزرگی این گناه میفرماید:
إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ | لقمان -۱۳
إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَن يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِكَ لِمَن يَشَاءُ... | نساء - ۴۸
پس اصلا معنا ندارد که فردی را برای گناهِ نکرده مجرم شناخته و عقوبت کند، خصوصاً باتوجه به روایت شماره ۵ از کتاب کافی که مطابق عقیده عدلیه است؛ بنابراین با روایاتی مانند شماره ۲ که میفرماید بهشت اختصاص به متولدان پاک دارد، قابل توجیه است؛ یعنی افرادی از انسان ها هستند که در برزخ یا قیامت، به اختیار خود و بر پایه ایمان و عمل صالح، طاهر حقیقی متولد میشوند. و مقصود از این دسته از روایات، چون درباره عالم حقیقت سخن میگوید نه عوالم ظاهری که قوانین شرعی تابع ظواهر است، بلکه سخن از حقیقت وجود انسان ها است. پس هر انسانی که به وسیله نفس ناطقه خودش، ایمان حقیقی به دست آورده و عمل صالح انجام داده باشد - اگرچه از نظر قوانین قومی و قبیلهایاش یا از نظر قوانین دینی یا شرعی، حلال زاده باشد یا نباشد و چه شیطان در نطفه اش شرکت داشته باشد یا نداشته باشد و چه در وراثت و محیط، صفات بد یا خوبی را پیدا کرده باشد یا اموری دیگر - به صورت نفس طاهر مطهر متولد گشته و بهشتی حقیقی است. این را هم قبلا عرض کردیم که هرچه نعمت ها در دنیا بیشتر باشد، مسئولیت سنگین تر و مقام آخرتی بزرگتری در بهشت یا جهنم خواهند داشت.
🔘 ادامه مطلب در پست بعدی...
🆔 @bayyenat110
🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸
📖 ۱۳
🔷 بخش سوم
🔹بحث درون فقهی
مطلب اول:
( جواب شبهه ۵ و ۶ )
در ابتدای بخش دوم، اصول ۱۰ و ۱۱ عرض شد که احکام الهی، بر پایه مصالح و مفاسد واقعی برای سعادت دنیا و آخرت انسان وضع شده است و فلسفه آن را فقط شارع مقدس می داند و ما در اینجا صرف نظر از حکمت و فلسفه احکام شرعی، موضوع ولدالزنا را تحقیق مینماییم. از نظر مذهب جعفری، هر فرزندی که پدر و مادرش، بر مبنای آداب و قوانین دینی و قبیله ای خودشان ازدواج کنند، حتی اگر آن دین باطل باشد یا آن قبیله بدوی و وحشی باشد، فرزندان همگی حلال زاده محسوب می گردند و مسلمانان از هر مذهبی که باشند و مطابق آن ازدواج نموده باشند، حلال زاده محسوب می شوند. اجداد پیامبر عظیم الشأن اسلام -ص- که بر دین حضرت ابراهیم -علیه السلام- بوده اند و عموم افراد قریش که بر این دین ازدواج کرده اند، فرزندانشان همه مشروع و حلال زاده اند.
در اینجا باید توجه داشت که برخی روایات، برای اجتناب از عمل شنیع زنا و دوری مردم از آن وارد شده است. مثل آن که حضرت امام صادق -علیه السلام- می فرمایند: لاخیر فی ولدالزنا ولا فی بشره و لا فی لحمه و لا فی دمه و لا شیء منه یعنی ولدالزنا.²⁷
این روایت بیان میکند که در چنین فرزندی، برای هیچ فردی موجب برکت نیست، تا مردم گمان نکنند در نظام تکوینی و تشریعی، فرزند حلال زاده با ولد الزنا برابر است؛ قطعا متفاوتند و این تفاوت، ناشی از سوء عمل پدران و مادران است.
وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ...| شورا - ۳۰
مطلب دوم:
(جواب شبهه هفتم)
درباره این سوال که چرا حرام زاده با اینکه مرتکب جرمی نشده، از برخی حقوق اجتماعی محروم شده است؟
اولا ولدالزنا بودن، جرم نیست. بنابراین هیچ کس در اسلام، به این سبب مجازات نمی شود. بر عکس حتی زانیه، تا باردار است و یا زمانی که بچه خود را شیر میدهد، مجازاتش به تاخیر می افتد.
ثانیاً چون پدر و مادر به صورت نامشروع و غیر قانونی، باهم ارتباط داشته اند، باید بدانند که بچه خود را از رسیدن به برخی از مسئولیت های حسّاس اجتماعی، محروم خواهند کرد و این امر سبب انگیزه قوی تر برای اجرای قانون و ازدواج است.
ثالثاً برخی مسئولیت های حساس اجتماعی، نیاز به آبرو و وجاهت بالایی دارد؛ به همین سبب باید از خاندان های اصیل و محترم باشند، وگرنه موفق نمی گردند. مانند رهبری یا مرجعیت تقلید و قاضی شرعی و امامت جمعه و جماعت و این امور به معنای "امتیاز و حق " مطرح نیست، مثلاً قاضی نمی تواند از میان زنان، که غالباً احساسات قوی و طبع نازک دارند، یا عالم نابینا انتخاب شوند؛ پس در اینجا بحث حق یک فرد نیست؛ بلکه حق جامعه بشری و اسلامی است که از شایسته ترین و بهترین افراد برای این مقامات مهم استفاده شود.
نتیجه: مسئولیت های بالای اجتماعی که جنبه معنوی هم دارند امتیاز نیست؛ به علاوه، در برخی روایات آمده است که افراد ناصبی و منافق، که حلال زاده هم هستند از حرام زاده ها بدتر می باشند.
مطلب سوم:
شارع مقدس دستوراتی به مؤمنان بیان فرموده تا آنان از برخی افراد دوری کنند، اما فلسفه و حکمت آن را نمی دانیم. اما این دستورات، برای عموم مسلمانان این منفعت را دارد که از برخی صفات و مشکلات اجتماعی جلوگیری می کند و برای فرد ولدالزنا، این منفعت را دارد تا با پرهیز از این ویژگی ها، بتواند خودش را اصلاح کرده و در جامعه به شکل صحیح و سالم زندگی نماید.
قال رسول الله -صل الله علیه و آله و سلم- : خَمْسَةٌ یُجْتَنَبُونَ عَلَی کُلِّ حَالٍ الْمَجْذُومُ وَ الْأَبْرَصُ وَ الْمَجْنُونُ وَ وَلَدُ الزِّنَا وَ الْأَعْرَابِیُ.²⁸
در برخی روایات برای ولدالزنا علائمی شمرده شده است، که نشان می دهد صرفاً به خاطر حرام زاده بودن نیست؛ بلکه به خاطر صفات بدی است که دارند؛ و این شامل افراد منافق، مشرک و ناصبی هم میگردد؛ زیرا معاشرت با افراد فاسد و غیر صالح، زمینه را برای تباهی اخلاق انسان فراهم می نماید.
عن الصادق -علیه السلام- قال: إِنَّ لِوَلَدِ الزِّنَا عَلَامَاتٍ أَحَدُهَا بُغْضُنَا أَهْلَ الْبَیْتِ (یعنی اولین ویژگی او این است که با مصادیق اکمل صفات الهی و مکارم اخلاقی دشمن است) وَ ثَانِیهَا أَنْ یَحِنَّ إِلَی الْحَرَامِ الَّذِی خُلِقَ مِنْهُ (یعنی دومین ویژگی او این است که مایل به فعل حرامی است که از آن خلق شده؛ شاید مقصود این باشد که زمینه تخلف از قانون در وجودش یا تربیتش فراهم است) وَ ثَالِثُهَا الِاسْتِخْفَافُ بِالدِّینِ (سوم، دین را سبک می شمارد) وَ رَابِعُهَا سُوءُ الْمَحْضَرِ لِلنَّاسِ (چهارم، برای مردم بد محضر است یعنی در مجلسی که او حرکت می کند پر گناه می گردد.)...²⁹
🔘 ادامه دارد...
📋 مقاله #طیب_الولادة (مقام و منزلت شیعیان و مخالفین تشیع و پاسخگویی به شبهات مربوط به عدالت الهی)
🌷بیّنات | پایگاه مردمی تنظیم و نشر آثار استاد اخلاق تهران
🆔 @bayyenat110
ابوذر ۶.mp3
7.48M
🌸🌸🌸
🌸🌸
🌸
🌷پند های پیامبر اکرم -ص- به ابوذر
●━━━━━━──────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
🌹حضرت استاد وفسی
📆 جلسه صد و چهل و چهارم
🆔 @bayyenat110
استاد آیت الله وفسی.mp3
10.74M
💐🍃🌻💐🍃🌻
🔉/بشنوید:
🍁بی رنگ شدن دنیا، در فرهنگ 🌹عاشورا🌹
🌸معنای صحیح معرفت به حضرت اباعبدالله -سلام الله علیه-
💐استاد آیت الله وفسی
╭━⊰•❀🍃🌸🍃❀•⊱━╮
@bayyenat110
╰━⊰•❀🍃🌸🍃❀•⊱━╯
بیّنات
🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸 📖 ۱۳ 🔷 بخش سوم 🔹بحث درون فقهی مطلب اول: ( جواب شبهه ۵ و ۶ ) در ابتدای بخش دوم، اصول ۱
🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸
📖 ۱۴
♦️خلاصه کلام:
۱. در نظام عالم تکوین، همه انسانها دارای یک فطرت پاک و الهی هستند و می توانند به اندازه استعداد و ظرفیت وجودی خود و به مقدار ایمان و عمل صالح، به کمال لایقشان برسند.
۲. نظام عالم، نظام احسن است و هیچ ظلمی از طرف خداوند به بندگان نشده است و لازمه ی این نظام، تفاوت افراد و انواع است و خداوند متعال، به هر فردی که نعمت بیشتر اعطاء میکند، مسئولیت بیشتری از وی خواسته است و در قیامت درجه بهشتی بالاتر یا درکه جهنمی وحشتناک تری، به حسب انتخاب خودش می یابد.
۳. شیعیان و محبان اهل بیت -علیهم السلام- از موهبت و نعمت طیب الولادة و... برخوردارند.
۴. کلمه " ولدالزنا " در روایات عموماً به معنای قانون و عنوان کلی به کار نرفته است و مقصود و مراد امامان -علیهم السلام- افراد خاصی بوده اند که به سبب حفظ وحدت و تقیه، از اظهار نام آنها خودداری شده است.
۵. تولد حلال و طیّب در آخرت، برای همه افرادی که مومن باشند و عمل صالح به جا آورند، مهیّا و فراهم است؛ زیرا در آنجا قانون های ظاهری و اعتباری حاکم نیست؛ بلکه عالم حقیقت است و هر بنده ای با اختیار خود، وجود خودش را در برزخ و قیامت می سازد و امکان دارد حلال زاده، حرام زاده محشور شود و برعکس حرام زاده، حلال زاده؛ مانند کوری که در آخرت بینا باشد و بینایی که در آخرت کور باشد.
۶. از نظر فقهی، همه مردمی که با قوانین و آداب قومی خود ازدواج می کنند حلال زاده محسوب میگردند .
۷. مقامات مهم جامعه اسلامی امتیاز نیست و نیاز به وجاهت دارد و در غیر این صورت، به موفقیت معنوی منظور نظر اسلام نخواهیم رسید. بنابراین اموری مانند قضاوت و... به ولدالزنا نمیرسد و این امر مجازات یا سلب حقوق و امتیاز نیست .
۸. زنا عمل شنیعی است که جامعه به وسیله قوانین اسلامی، از آن عمل و نتایج آن پاک شده و جامعه صالح تری محقق می گردد.
حامد وفسی
پانزدهم محرم ۱۴۳۹
📋 مقاله #طیب_الولادة (مقام و منزلت شیعیان و مخالفین تشیع و پاسخگویی به شبهات مربوط به عدالت الهی)
🌷بیّنات | پایگاه مردمی تنظیم و نشر آثار استاد اخلاق تهران
🆔 @bayyenat110
📚📚📚📚📚
⚜ منابع:
1 و 2. صفات الشیعه – شیخ صدوق، حدیث اول و پنجم.
3. بحار الانوار، ج 65، ص 159.
4. بحارالنوار، ج 27، ص 147، حدیث 3/ علل الشرایع ص 58/ معانی الاخبار ص51/امالی صدوق ص 284.
5 و 6. بحارالانوار ج 5.ص 288، حدیث 10 و 11.
7. بحارالانوار - علامه مجلسی ج 5 ص 282 حدیث 5، به نقل از علل الشرایع.
8. همان. حدیث 7 به نقل از ثواب الاعمال و المحاسن.
9. بحارالانوار، علامه مجلسی ج 11 ص 381.
10. کسی که در نسبش متهم باشد – پسرخوانده – حرام زاده – آنکه غیر پدر خود را ادعا کند.
11. سلقلق: زنی که از دبر خود حیض میشود.
12. بحارالانوار، ج 21 ص 151.
13. همان، ج 27 ص 148 به نقل از السرائر ص 471.
14. بحار ج 27 ص 147 حدیث 8 به نقل از الخصال.
15. بحار ج 28 ص 147 احادیث به مثل این مضمون با اسانید زیاد وارد شده است.
16. بحار ج 27 ص 148 حدیث 11 به نقل از قرب الاسناد.
17. همان، ج 5 ص 286 حدیث 4 به نقل از علل الشرایع.
18. همان، ج 5 ص 288 حدیث 9 به نقل از المحاسن.
19. همان، حدیث 10.
20. همان، ج 27 ص 147 حدیث 1.
21. بحارالانوار، علامه مجلسی ج 5 ص 289.
22. قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ -علیه السلام- : إِنَّ وَلَدَ الزِّنَا یُسْتَعْمَلُ إِنْ عَمِلَ خَیْراً جُزِیَ بِهِ وَ إِنْ عَمِلَ شَرّاً جُزِیَ بِهِ.
23. بُنِیَ لَهُ بَیْتٌ فِی النَّارِ مِنْ صَدْرٍ یَرُدُّ عَنْهُ وَهَجَ جَهَنَّمَ وَ یُؤْتَی بِرِزْقِهِ، بحار ج 5 ص 288 ح 12.
24. مایل به حرامی که از آن خلق شده است.
25. بحارالانوار، ج 27 ص 153 حدیث 21 به نقل از معانی الاخبار ص 113.
26. بحث در حقیقت عالم ذرّ و الست، مقالهای جداگانه میطلبد که به آن نپرداختیم.
27. بحارالانوار، ج 5 ص 286 حدیث 6.
28. بحارالانوار، ج 72 ص 16 حدیث 4.
29. همان، ج 27 ص 153 حدیث 21.
ابوذر ۷.mp3
6.91M
🌸🌸🌸
🌸🌸
🌸
🌷پند های پیامبر اکرم -ص- به ابوذر
●━━━━━━──────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
🌹حضرت استاد وفسی
📆 جلسه صد و چهل و پنجم
🆔 @bayyenat110
🌻🌻🌻🌻🌻
🌻حضرت امام زمان -ارواحنافداه- در یکی از نامه هایشان می فرمایند:
🌻فی ابنة رسول الله صلی الله علیه و آله لی اسوة حسنة.
🌻در دختر پیامبر خدا -صلی الله علیه و آله- برای من، مقتدا و اسوه ای نیکو است.
📚بحارالانوار، ج 53، ص 180
🌼ولادت باسعادت امّ الائمه، حضرت صدیقه کبریٰ فاطمه زهراء -سلام الله علیها- و فرزند گرامی ايشان حضرت امام خمینی -ره- تبریک و تهنیت باد.
┏━✨🍃✨🌼✨━┓
🌼 @bayyenat110 🌼
┗━✨🌼✨🍃✨━┛
🔵جلسه ۱۷۱ حکمت عملی ( ۱۴۰۰.۸.۲۵ )
🔷 شرح عرفانی کتاب #چهل_حدیث حضرت امام خمینی -ره- «جلسه صدم»
🔹پاسخ به شبهه ای در مورد رابطه ی امور معنوی با امور مادّی، در مورد یک فرد و یا یک جامعه
🔹تفاوت نگاه اسلامی و نگاه مادّیگرایانه، در مسئله ی اسباب
🔹تلاش روزافزون برای صِرف التذاذ از ظواهر دنیا، موجب مرگ گریزی و کراهت از مرگ
🔹اسلام، مخالف با رُهبانیّت
🔹ضرورت جمع کردن حسن فاعلی و حسن فعلی در اعمال
🔹از دلائل خشنودی بزرگان به حسب اطّلاع بر زمان مرگشان
🔹بیان مقدّمه ای برای ورود به شرح حدیث پسین
🔹منظور از "جاهلیّت" در اصطلاح "عصر جاهلیّت"
🔹ایرانیان و رومیان، همانند اعراب، غرق در ظلمت و جاهلیّت
🔹دنیای امروز نیز، غرق در جاهلیّتِ عصر جاهلی ( تداوم جهالت عصر جاهلیّت، تا امروز )
🔹اشاره ای به تعامل عقل نظری و عقل عملی .
هدایت شده از بیّنات مدیا
استاد آیت الله وفسی ۱۴۰۰.۸.۲۵.mp3
9.06M
💐سلسله مباحث شرح عرفانی کتاب #چهل_حدیث حضرت امام خمینی (ره)
🌷حضرت استاد وفسی
🗓جلسه صدم ( ۱۴۰۰.۸.۲۵ )
🎥| نمایش فیلم کامل👇🏻
✅ https://www.aparat.com/v/XCSpk
🆔 @bayyenat_media