❇️تفسیر مناجات شعبانیه
شرح فراز ششم
اِلهی اِنْ عَفَوْتَ فَمَنْ اَوْلی مِنْکَ بِذلِکَ وَ اِنْ کانَ قَدْدَنا اَجَلی وَ لَمْ یُدْنِنی مِنْکَ عَمَلی فَقَدْ جَعَلْتُ الْاِقْرارَ بِالذَّنْبِ اِلَیْکَ وَسیلَتی
دراین فراز ازمنا جات شعبانیه دونکته عرفانی لطیف را امام العارفین امام علی علیه السلام درقالب مناجات بیان فرمودند:
👈۱- خداوندشایسته دربخش وعفو بندگان
نکته اول؛ لطیف عرفانی وبسیار پرمعنا دراین فراز ازمنا جات شعبانیه این است اگرچه سفیدی موی سرو صورت، تبش قلب، فشار خون، ناتوان بلندشدن ازجا نشانه نزدیکی مرگ است دیگر راهی برای جبران خطاء ازگذشته باقی نمانده است ولی عفو حق تعالی آخرین امید است و اگر عفو کردن ازخطاء، از بندگان نسبت به یکدیگر ارزش است پس چه کسی اولی تر وشا یسته تر ازخدا است که عبد گناهکاری که اعتراف به قصورداردو کارهایی که می توانست انجام بدهد کوتاهی کرده انجام نداده است واعتراف به تقصیردارد یعنی واجباتی که می توانست انجام بدهد نداد، و محرماتی که می توانستمرتکب نشود جرئت پیداکرده انجام داده است مورد عفو وبخشش خودش قرار دهد، چراکه ازگناه بند ضرری متوجه حق تعالی نشده است، واز تنبیه ومجازات بنده هم چیزی براو حق تعالی افزوده نمی شود، وازمجازات بنده هم لذتی نمی برد پس اوست که دارا ی رحمت واسعه است، واولی درعفو وبخشش بنده می باشد، ازهمین رو دراین فراز از مناجات شعبانیه امام علی علیه السلام می فرماید:(اِلهی اِنْ عَفَوْتَ فَمَنْ اَوْلی مِنْکَ بِذلِکَ:معبودِ من! اگر از من درگذری چه کسی از تو شایسته تر به گذشت می باشد))
👈۲- اعتراف به قصور و تقصیر
نکته دوم؛ هرچند ازدید گاه اسلامی اعتراف وابراز گناه درنزد دیگران مورد مذموم است؛ ولی در پیشگاه ذات باریتعالی اعتراف به گناه نه تنها مذمت نشده است، بلکه این اعترا فات به گناه پیش از رسیدن مرگ موجب حسن عاقبت وزمینه صفای باطن وتحول درونی را فراهم می کند،وبه این معنا که گنه کار درمقام توجیه وفراافکنی نیست ونمی خواهد همه این خطاء ها را به حساب مقدرات الهی بگذارد مسؤلیت همه انهار ا به عهده می گیرد چون می داند خداوند برهمه امور واقف واگاه است پس توفیق اعتراف به گناه درخلوت باخدااولین گام به قرب الهی است ونشان می دهد که شخص تاچه میزان معرفت به حق تعالی دارد که خوداعتراف به گناه وتوجیه نکردن را وسیله ای برای قرب به حق تعالی می داند، ازهمین رو امام علی علیه السلام می فرماید اگر اعمال دیگرم نتواند مرابه تو نزدیک کند من اعتراف به گناه پیش ازمرگ را وسیله ای برای تقرب قرار می دهم: (وَ اِنْ کانَ قَدْدَنا اَجَلی وَ لَمْ یُدْنِنی مِنْکَ عَمَلی فَقَدْ جَعَلْتُ الْاِقْرارَ بِالذَّنْبِ اِلَیْکَ وَسیلَتی.:واگر عمرم به سر رسیده باشد و هنوز عملم موجبِ قُرب به تو نشده باشد اقراربه گناهانم را نزد تو وسیله و دستاویزِ قُربِ به سمت تو قرار می دهم. )
#به_عشق_مولا_گناه_نکنیم
💠@be_eshghe_agha
⁉️چگونه مال خود را برکت دهیم؟!
#به_عشق_مولا_گناه_نکنیم
💠@be_eshghe_agha
❇️ تفسیر مناجات شعبانیه
شرح فراز هفتم)
(اِلهی قَدْ جُرْتُ عَلی نَفْسی فِی النَّظَر لَها فَلَها الْوَیْلُ اِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَها.، الهی لَم یَزَلْ بِرُّکَ علیَّ ایّامَ حَیاتی فلا تَقْطَع برَّکَ عنّی فی مَماتی، الهی کیفَ آیِسُ مِنْ حُسْنِ نَظَرِکَ لی بعدَ مَماتی و اَنْتَ لم تُوَلِّنی الاّ الجمیلَ فی حیاتی. )
در این فراز هفتم از مناجات شعبانیه؛ امام علی علیه السلام چند نکته زیبا، لطیف و نورانی در مناجات خود با حق تعالی درمیان میگذارند؛
۱-(تسویف درعمل)
👈نکته اول؛ بسیار قابل تامل در این فراز ((تسویف درعمل)) است که زیان بارترین عمل در حیات دنیوی انسان است که پیوسته گرفتار آن می باشد و مقصود تسویف در عمل این است که انسان به دلیل وسوسه های شیطانی و بی همتی کاری که باید در زمان خودش انجام بدهد انجام ندهد و به تأخیر بیندازد، مماطله و امروز و فردا کند و کار امروز را به فردا موکول کند، از موارد روشن تسویف غفلت از توبه و کوتاهی کردن در تهذیب نفس است که انجام این فریضه مهم را به تاخیر بیندازد تا فرصت از دست برود و این بدترین ظلمی است بندگان خدا به خودشان می کنندامام صادق(ع) می-فرمایند: «فتدارک ما بقی من عمرک و لا تقل غداً أو بعد غد، فإنّما هلک من کان قبلک بإقامتهم علی الأمانی و التسویف حتی أتاهم أمرالله بغتهً و هم غافلون»(بحار الأنوار ج۷۶،) :پس ما بقی عمر خویش را دریاب و مگو فردا یا پس فردا؛ زیرا کسانی که قبل از تو می¬زیستند، به سبب دو چیز هلاک شدند: یکی باقی ماندنشان بر آرزوها، و دیگری امروز و فردا کردن¬ها، تا اینکه (مرگ و) امر خدا ناگهانی آنان را گرفت؛ در حالی که آنان در غفلت به سر میبردند)
امام خمینی (ره) در همین راستا می فرمایند:
«از مکاید بزرگ شیطان و نفس خطرناکتر از آن، این است که به انسان وعده اصلاح در آخر عمر و زمان پیری میدهد، و تهذیب و توبه الی الله را به تعویق میاندازد برای زمانی که درخت فساد و شجره زقوم قوی شده، و اراده و قیام به تهذیب نفس، ضعیف بلکه مرده است.»
مولوی هم درمثنویش برای کسانی که توبه و تهذیب نفس را به آینده موکول میکنند مثال زیبایی آورده ومی گوید:
توکه می گویی فردا این بدان که به هرروزی که میگوید زمان
آن درخت بد، جوانتر میشود وین کننده، پیر و مضطر میشود
خاربن هر روز و هر دم سبزتر خارکن هر روز زار و خشکتر
او جوانتر میشود تو پیرتر زود باش و روزگار خود مبر
از همین رو امام علیه السلام در این فراز می فرمایند: (اِلهی قَدْ جُرْتُ عَلی نَفْسی فِی النَّظَر لَها فَلَها الْوَیْلُ اِنْ لَمْ تَغْفِرْ لها: معبود من بر نفس خویش ستم کردم در اینکه برای تکاملش، امروز و فردا نمودم، پس وای به حالش اگر او را نیامرزی.))
((حسن ظن داشتن به رحمت الهی))
👈نکته دوم؛ ظريف عرفانی در این فراز ازمناجات این است انسان به حکم این آیه قرآنی: (يا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيد:فاطر:۳۵)
🔸 بقاء فقیر مطلق است و سخت وابسته به حق تعالی می باشد، چرا که عدم و نیستی بوده، حق تعالی او را خلق کرده و آفریده است، در بقاء نیز چون حق تعالی از سر جود نیازها و خواسته مادی و معنوی انسان را تامین کرده توانسته به حیاتش ادامه دهد، این بذل نعمت و گستردگی رحمت در دنیا موجب شده که به شدت به حق تعالی حسن ظن پیداکند که در آخرت و در آن لحظه ای که بنده امیدش از همه جا قطع است حق تعالی به مراتب بیشتر ازدنیا از وی دستگیری نماید چرا که رسول اعظم(ص) فرمود: (( اِنَّ لِلّه مِائَةَ رَحْمَةٍ اَنْزَلَ مِنْها رَحْمَةً واحِدَةً بَیْنَ الْجِنِّ وَ الْاِنْسِ وَ الطَّیْرِ وَالْبَهائِمِ وَالْهَوامِّ فَبِها یَتَعاطَفُونَ وَ بِها یَتَراحَمُونَ، وَ اَخَّرَ تِسْعا وَ تِسْعینَ رَحْمَةً یَرْحَمُ بِهاعِبادَهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ. خداوند، از صد قسمت رحمتش، فقط یک قسمت را در دنیا به جن و انس، پرندگان، حیوانات و حشرات عطا کرده است، تا بین خود با محبت و مهربانی زندگی کنند و نود و نه قسمت دیگر را در آخرت به بندگان خویش اختصاص خواهد داد.))
از همین رو امام علی علیه السلام اینگونه مناجات می کند:
🔹((الهی لَم یَزَلْ بِرُّکَ علیَّ ایّامَ حَیاتی فلا تَقْطَع برَّکَ عنّی فی مَماتی، الهی کیفَ آیِسُ مِنْ حُسْنِ نَظَرِکَ لی بعدَ مَماتی و اَنْتَ لم تُوَلِّنی الاّ الجمیلَ فی حیاتی: معبود من، خیر گسترده ات، همواره در ایام حیاتم بر من جریان دارد، این خیرگسترده ات را بعد از موتِ من، از من دریغ مدار! معبود من! چگونه از احسان تو پس از مرگم ناامید گردم وحال آنکه درزمان حیاتم جز به نیکی رفتار نکرده ای))
#به_عشق_مولا_گناه_نکنیم
💠@be_eshghe_agha
❓چه کسانی قیامت حسرت میخورند؟
#به_عشق_مولا_گناه_نکنیم
💠@be_eshghe_agha
#مراقبه
🗓روز سی و پنجم #چله
🔸آیت الله مرندی:
✍🏻استاد ما سید علی قاضی، اهل کرامت بود، خدمت امام زمان(عج) تشرف داشت.
🔹کم حرف و کم خواب و کم غذا بود.
بسیار اهل مراقبه مخصوصا مراقبه از زبان بود.
#چله_کنترل_اعضای_بدن
#به_عشق_مولا_گناه_نکنیم
💠@be_eshghe_agha
❇️تفسیر مناجات شعبانیه
شرح فراز هشتم)
((اِلهی تَوَلَّ مِنْ اَمْری ما اَنْتَ اَهْلُهُ وَعُدْ عَلَیَّ بِفَضْلِکَ عَلی مُذْنِبٍ قَدْ غَمَرَهُ جَهْلُهُ))
دراین فراز هشتم از مناجات شعبانیه دو تقاضای معنوی قابل تأمل و درنگ وجود دارد که امام العارفین علی علیه السلام از از حق تعالی طلب کرده و مسئلت می نماید؛
۱-((تدبیر امور را به خدا سپردن))
👈درخواست اول؛ این است به حکم آیه مبارکه :((كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتالُ وَ هُوَ كُرْهٌ لَكُمْ وَ عَسى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ:جهاد بر شما مقرّر شد، در حالى كه براى شما نا خوشایند است و چه بسا چيزى را ناخوش داريد، در حالى كه خير شما در آن است و چه بسا چيزى را دوست داريد،= در حالى كه ضرر و شرّ شما در آن است. و خداوند (صلاح شما را) مىداند و شما نمىدانيد.))
به دلیل دانش محدودی که انسان دارد و باطن امور را نمی بیند بسیاری از امور را فکر می کند که به مصلحت است انجام می دهد ولی بعد کشف می شود که به هیچ وجه به مصلحت او نبوده است، و همچنین بسیاری از امور راف کر می کند که به مصلحت او نیست و آن را انجام نمی دهد و ترک می کند بعد کشف می شود که به مصلحت وی بوده، در این فراز از مناجات از حق تعالی درخواست می شود که حق تعالی که عالم به مصالح و مفاسد امور است توجه به بنده اش نموده و خود تدبیر سرنوشت امور را به عهده بگیرد تا سعادت دنیا وآخرت بنده ضعیفش تامین شود از همین رو امام العارفین می فرماید: (اِلهی تَوَلَّ مِنْ اَمْری ما اَنْتَ اَهْلُهُ :معبود من تدبیر امورم را آن گونه که شایسته توست به انجام رسان،)
(امید به تفضل الهی داشتن))
👈درخواست دوم؛
در این مناجات این است بنده درخواست می کند گناهانی که بنده به دلیل جهل و نادانی در تمام عمرش مرتکب شده است حق تعالی تفضل نموده و مورد عفو قرار دهد از همین رو امام العارفین در مناجاتش می فرماید: ((وَعُدْ عَلَیَّ بِفَضْلِکَ عَلی مُذْنِبٍ قَدْ غَمَرَهُ جَهْلُهُ: و فضل خود را به گنهکاری که غریقِ امواج جهالت است، بازگردان
#به_عشق_مولا_گناه_نکنیم
💠@be_eshghe_agha
🤲🏻امسال بیشتر برای ظهور دعا کنیم.
#به_عشق_مولا_گناه_نکنیم
💠@be_eshghe_agha
🌸گلآرایی مزار سردار دلها، بمناسبت سالروز تولد ایشان
#به_عشق_مولا_گناه_نکنیم
💠@be_eshghe_agha
#شعر_انتظار
🍃ما منتظرانِ روزگاری روشن
داریم به دل، مِهرِ تباری روشن
🍃از شب نهراسیم که در دل داریم
همواره چراغِ انتظاری روشن
✍🏻حمید زارعی
#به_عشق_مولا_گناه_نکنیم
💠@be_eshghe_agha
#محاسبه
🗓روز سی و پنجم #چله
🔸در سال جديد سعی کنیم که در باطن و در ظاهر و در معنوياتمان و در همه عرصهها عيبهای گذشته مرتفع شود و سال آیندهمان بهتر از سال گذشتهمان باشد.
✍🏻استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
🍃وقتی سال نو میشود و بهار میشود، يک سال جديد آمده است و يک سال هم رفته است.
🔹در روايات آمده: هر شب و روزی كه میآيد، ندا میدهد و میگويد: من ديگر تكرارشدنی نيستم. بهره خودت را از من ببر. فردا شب، فردا شب است. نگو من فردا شب، نمازشب میخوانم! من ديگر نيستم! من روز قيامت كه شهادت میدهم، صفحه وجود من از نور نافلهٔ شبِ تو خالی است.
🔺سال بهطريقاولی وقتی كه رفت ديگر برنمیگردد. امسال هم كه آمد ديگر برگشتنی نيست.
◀️بنابراين همانطور كه دستور دادهاند که هر شبانهروز، خودتان را به حساب و كتاب بكشيد، باید يک مراقبهای هم نسبت به سال گذشته داشته باشيد. اين بوتهای كه من در خانهام داشتم، خشک شد، دوباره الآن گل داده است. من در اين يك سال چه كردهام؟ حساب و كتابی از خودش بكشد و نسبت به امسالش با خدای متعال عهدها و قرارهایی ببندد و از نفْس خودش تعهداتی بگيرد. امسال بايد در وادی حق يک قدم جلو برويم؛ عالمتر و متقیتر و خداشناستر و خدومتر شويم و عيبهای ما كم شود.
🔸فرمود: كسی كه دو روزش مساوی است ضرر كرده است. حالا كسی كه دو سالش مساوی است، چطور؟ فرمود: كسی كه امروزش از دیروزش بدتر است، ملعون است و از رحمت خدا دور است. كسی كه امسالش از پارسالش بدتر شود، چه؟
☝️🏻يک محاسبهای از خودمان بكنيم ببينيم پارسالمان بهتر از سال قبل بوده و عيبهای ما كجا بوده است؟ اگر انسان، اهل مراقبه و محاسبه نباشد، همه عالم هم معلم شوند، هيچ چيز دست او را نمیگيرد. معلم مثل طبيب است، نسخه را میدهد، بايد خود شما دارو را مصرف كنی و خودت مراقب احوال خودت باشی.
💯بنابراين در امسال که سال جديدی است، بايد برای خودمان برنامهريزی جديدی داشته باشيم و برنامهريزیهای ما خيالی هم نباشد، با واقعيت منطبق باشد؛ ولی برنامه روبهپيش باشد. در باطن، ظاهر و در معنوياتمان و در همه چيزمان بايد تصميم بگيريم عيبهای گذشته مرتفع شود، در سال آينده انشاءالله اين عيبها برطرف شود. سعی كنيم امسال ما بهتر از سال گذشته ما باشد. صحيح نيست انسان دوسالش مثل هم باشد؛ نماز، روزه و شبزندهداری امسال با سال قبل بايد فرق داشته باشد؛ زبانش و گوشش باید فرق کند.
✨شبتون مهدوی✨
#چله_کنترل_اعضای_بدن
#به_عشق_مولا_گناه_نکنیم
💠@be_eshghe_agha
سالها ...
در پی کار دل ما ...
راه افتاد
یادمان رفت ولی ...
در پی کارش باشیم
امام تنهایم سلام ...
#سلام
#شعر_مهدوی
#امام_زمان
#به_عشق_مولا_گناه_نکنیم
💠@be_eshghe_agha
#مشارطه
🗓روز سی و ششم #چله
🔸امروز عهد کنیم برای شادی دل امام مهربان تا آخر شب تمام تلاشمون رو بکنیم که دلی را نشکنیم، چه با زبانممون و چه با رفتارمون...
👈🏻به خودت قول بده تمام تلاشت را
بکن!
🔺از خود خدا بخواه که کمکت کنه
نگذار قولت شکسته شود، حتی پیش خودت!
#چله_کنترل_زبان
#به_عشق_مولا_گناه_نکنیم
💠@be_eshghe_agha
⁉️وقتی از روی عصبانيت بچهها را دعوا میکنيم و يا احيانا کتک میزنيم و یا حرف زشتی از دهانمان خارج میشود گناه دارد؟ راهحل چيست؟
✍🏻پاسخ:
❌ استفاده از حرفهای رکيک حتی در مورد فرزندان خود فرد گناه و حرام است.
🔸کتک زدن فرزندان در صورتی که به تاديب آنها کمکی نکند و به حد سرخ شدن پوست بدنشان برسد گناه است.
🔹از روشهای جايگزين برای تاديب آنها استفاده کنيد. شخصی از امام کاظم عليه السلام از فرزند خود شکايت کرد. حرف فرمود: او را نزن! تنها با او قهر کن و البته قهر خود را طولانی ننما.(۱)
⛔️ فحش دادن و زدن ضمن بدآموزی داشتن آن باعث میشود تاثيرگزاری حرف شما به حداقل برسد و عصبانيت شما برايشان عادی شود.
🍃اگر پدر و مادر با فرزندشان رفتار محبت آميزی داشته باشند، نگاه نکردنشان به او و حرف نزدنشان با او برای فرزند بزرگترين مجازات و ادب است.
✅ بهترين راه حل، تربيت صحيح آنها و بالا بردن صبر و بردباری در خودتان است. آنها را خوب تربيت کنيد تا کمتر اشتباه کنند و با صبر و بردباری موارد عصبانيت خود را کنترل کنيد.
👈🏻در موارد عصبانيت سکوت کنيد، تغيير حالت دهيد و با ذکر و وضو عصبانيت خود را فرو نشانيد.
1⃣ بحارالانوار ؛ ج ۱۰۱ ، ص ۹۹
🌐 منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
#به_عشق_مولا_گناه_نکنیم
💠@be_eshghe_agha
❇️تفسیر مناجات شعبانیه
شرح فراز نهم)
((اِلهی قَد سَتَرْتَ عَلیَّ ذُنُوبا فِی الدُّنْیا وَ اَنَا اَحْوَجُ اِلی سَتْرِها عَلَیَّ مِنْکَ فِی الْاُخْری اِذْلَمْ تُظْهِرْها لِاَحَدٍ مِنْ عِبادِکَ الصّالحینَ فَلا تَفْضَحْنی یَوْمَ القِیامَةِ عَلی رُئُوسِ الْاَشهادِ )
🔸در این فراز نهم از مناجات شعبانیه دو نکته دقیق وجود دارد تامل و درنگ در آن می تواند ما را به پیام معنوی و عرفان آن برساند؛
🔹۱-((ستار العیوب بودن خدا در دنیا))
نکته اول این است خداوند متعال با اینکه قدرت دارد گناهانی که بنده اش در این دنیا مرتکب می شود افشاء کند و او را از چشم همه ساقط کند ولی به دلیل اینکه ((ستارالعیوب)) است چنین کاری را نمی کند بلکه عیوب بنده اش را از چشم دیگران می پوشاند و به او آبرو می دهد و عزیزش نگه می دارد از همین رو امام العارفین اینگونه مناجات می کند: ((اِلهی قَد سَتَرْتَ عَلیَّ ذُنُوبا فِی الدُّنْیا :معبودِ من! همانا گناهانم را در دنیا پوشانیدی و من به این پرده پوشی))
(ستارالعیوب خداوند متعال در آخرت)
👈نکته دوم؛ در این فراز نهم از مناجات شعبانيه این است حق تعالی با اینکه می توانست گناه و جرم بنده اش را برای دیگران افشاء کند و او را از چشم دیگران ساقط کند و آبرویی برایش باقی نگذارد ولی به دلیل ((ستارالعیوب)) بودن پرده گوشی کرد و عزیزش نگه داشت، با استناد به همین صفت زیبای (ستارالعیوب) از حق تعالی می خواهد در آخرت که به مراتب نیاز بیشتری به این پرده پوشی دارد گناهان پنهان در دنیا را در آخرت برای دیگران افشاء نکند، چرا که در دنیا ممکن بود به دلیل گذشت زمان، یا اقدامات خیری که عبد انجامی داد خطای عبد ازصفحه ذهن مردم پاک می شد و فراموش می گردید ولی در آخرت چنین راهی وجود ندارد اگر خداوند گناه عبدش را برملا کند همه آبرویی که حق تعالی با پرده پوشی از گناه به وی داده یک باره از بین می رود و او در نزد همه ساقط می شود ازهمین رو در این فراز نهم اینگونه امام العارفین مناجات می کند: ((وَ اَنَا اَحْوَجُ اِلی سَتْرِها عَلَیَّ مِنْکَ فِی الْاُخْری اِذْلَمْ تُظْهِرْها لِاَحَدٍ مِنْ عِبادِکَ الصّالحینَ فَلا تَفْضَحْنی یَوْمَ القِیامَةِ عَلی رُئُوسِ الْاَشهادِ: و من به این پرده پوشی، درآخرت محتاج ترم. همانا در دنیا، حتی نزد بندگان شایسته ات نیز، گناهانم رافاش نکردید، پس در روز قیامت، نزد آنها که شاهد می باشند رسوایم مفرما
#به_عشق_مولا_گناه_نکنیم
💠@be_eshghe_agha