📚| خوب است که فلسفه در حوزۀ علمیّه باشد!
🖌بعضی از آقایانِ بزرگوار و محترمی که خیلی مورد تکریم و احترام ما هستند، اشکال داشتند به اینکه درسهای #فلسفه و #عرفان و این حرفها در قم زیاد شده.
🖌بنده به آن آقایان گفتم که اگر چنانچه فلسفه را شما از قم بردارید، کسانی در جاهای دیگر، متصدّیِ تبیین فلسفه و تدریس فلسفه میشوند که اهلیّت و صلاحیّت این کار را ندارند؛ کمااینکه الان میبینیم بعضی از افرادی که در غیر قم بهعنوان فلسفهدان شناخته میشوند و مطرح میشوند، اطّلاعاتشان از فلسفه سطحی است؛ نه اینکه اطّلاع ندارند امّا اطّلاعاتشان عمیق نیست، سطحی است؛ یک چیزی خواندهاند و یک اصطلاحی را بر زبان جاری میکنند؛ خب این خوب نیست. خوب است که در خود قم باشد، در حوزهی علمیّه باشد. تهران هم همینجور؛ حوزهی علمیّهی تهران هم که یک روزی مرکز علوم عقلی بوده.
🖌امروز اگر چنانچه تدریس فلسفه و تدریس علوم عقلی در آن رواج پیدا بکند، این به نظر ما یک چیز بسیار خوب و مفیدی خواهد بود انشاءالله.
۱۳۹۷/۰۲/۰۳
🌷🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ اتمام حجت علامه مصباح یزدی با طلاب و حوزه هاي علميه:
🔻🔻خودمان مقصريم؛ فقط آيات الاحكام را گرفتيم!!
🔹دنیا تشنه ی دین است !
👈 روزي بايد در مقابل خدا پاسخگو باشيم
@bedan_ayyadakallah
🌷🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | وظایف طلبگی
🔺 ۷ وظیفه طلبههای حوزهی علمیه در بیانات رهبرانقلاب در دیدار طلاب. ۹۸/۲/۱۸
@bedan_ayyadakallah
✅اعتقاد به انقلاب
🖌طلبهی ما، استاد ما، فاضل ما، عالِم ما، مرجع ما اگر چنانچه معتقد به این تحوّل عظیمی که اسمش #انقلاب است، بود، به درد این کشور خواهد خورد.
🖌 اگر معتقد به این نبود، به درد کشور نمیخورد، به درد جمهوری اسلامی نمیخورد؛ باید معتقد باشد.
اینکه بنده میگویم #حوزهی_انقلابی، معنایش این نیست که حالا حتماً در مثلاً فلان جا شعار [بدهد]؛ حالا یک وقت لازم هم باشد، شعار هم باید داد؛ بنده هم گاهی که لازم است، شعار میدهم لکن مهم این است که :
👈عمیقاً از بن دندان معتقد باشد که این تحوّلی که در این کشور اتفاق افتاده، باید همچنان ادامه پیدا بکند.
🔸رهبر معظم انقلاب - ۹۷/۱۲/۱۳
@bedan_ayyadakallah
🌷🌷🌷
🔆 علامه مصباح: اوایل انقلاب روزی 16 ساعت کار مفید داشتم// طلبه باید روزانه 8 ساعت به وظیفه اصلی اش بپردازد
🔰 دیدار صمیمی آیت الله مصباح با طلاب حوزه علمیه رشد
💢 پاسخ علامه به سئوالی در مورد تنظیم برنامه علمی:
👈 یک طلبه باید حدود 8 ساعت از وقت خود را صرف اموری کند که تشخیص داده پرداختن به آن واجب است و آنها را به عنوان یک کار ثابت و مستمر برای خودش انتخاب کرده است. به عبارت بهتریعنی بعد از اینکه فهمید کدام امور، مهمتر و واجبتر و نزد خدا محبوبتر است و نپرداختن به آن ضررش بیشتر است، یکسوم شبانهروز را به آن اختصاص دهد. البته گاهی مسائلی رخ میدهد که موقتی است و رسیدگی به آنها ضروری است و لذا چند روزی را باید صرف آنها کند
👈 در دورهای به سردردی مبتلا شده بودم و به دکتر مراجعه کردم؛ او گفت روزی چند ساعت کار و مطالعه میکنی؟ وقتی من آنجا حساب کردم، به وی گفتم: آن اندازه که صرف درس و مباحثه میشود، 13 ساعت؛ که البته دکتر آن را زیاد دانست و گفت: باید آن را به 8 ساعت تقلیل بدهم. البته به دکتر نگفتم که گاهی به 16 ساعت هم میرسد.
👈 اوائل انقلاب تقریباً، روزی 16ساعت کار میکردم؛ هر چند اینها از لحاظ پزشکی، صحیح نبود و این فشارها سبب برخی ضعفها در من شد. به هر حال هر انسانی باید وظیفه خود را در شرایط موجود تشخیص داده و هر اندازهای که عسر و حرجی نباشد و شرایط بهداشتی هم رعایت شود، کار کند.
🌷🌷🌷
🔸رهبر انقلاب در سفارش به یکی از طلاب جوان فرمودند:
🖌«سفارش؛ آقاجان! درس را خوب بخوان؛ انشاءاللّه ملّای خوبی بشوی و بتوانی در لباس پیغمبر برای اسلام خدمت کنی. اگر شما #روحانیِ_فاضلِ ملّایِ متدیّنِ متقّیای بشوید، فایدهتان خیلی بیش از خیلی چیزهای دیگر
است...»
۹۸/۶/۱۱
@bedan_ayyadakallah
🌷🌷🌷
🔰حرفِ تازه
🔸حوزهی علمیه، یک دستگاه تولیدی و یک کارخانهی عظیم انسانی است؛ باید دایم تولید کند؛ باید کتاب تولید کند؛ آدم و عالم تولید کند؛ متدین تولید کند؛ فکر تولید کند و حرف تازهیی بزند. حرف تازه که تمام نشده است.
🔸بزرگان ما میگویند که هر وقت به قرآن مراجعه میکنیم و در آن تدبر میکنیم، حرفی مییابیم که قبلاً نیافته بودیم؛ خیلی خوب، این حرفِ تازه است. بعضیها نگویند که هرچه حرفِ تازه است، در دین است؛ دیگر چه حرف تازهیی میخواهید. بله، ما همان دین را درست نشناختیم! باید حرفهای تازهی دین را در بیاوریم؛ «یک عمر میتوان سخن از زلف یار گفت».
🔸اینطور نیست که همهی حرفهای دین همین چهار تا حرفی است که من و شما در منبرها یا در کتابهای علمی و تبلیغی و رسالهمان بیان کردهایم؛ نخیر، بیش از اینهاست؛ شما جلو بروید، خدا به شما حرف جدید خواهد داد.
۱۳۷۰/۱۱/۳۰
@bedan_ayyadakallah
🌷🌷🌷
📖 یکی از واجبات طلبه...
✅مقام معظم رهبری:
🔴مطالب مرحوم آقای #مطهری را یاد بگیرید. به عقیده من یکی از #واجبات هر طلبه ای این است که کتاب های آقای مطهری را یک دور از اول تا آخر با دقت #بخواند و #مباحثه کند. چه اصول فلسفه را با حواشی ایشان که حتما حواشی ایشان لازم است، چه بقیه کتابهایی که ایشان نوشته اند. مثل عدل الهی و جبر و اختیار، اسلام و مقتضیات زمان و ...
✳️ آقایانی که مسئول برنامه ریزی حوزه اند، زمینه این کار را فراهم کنند. اینها #رشددهنده است. نمی خواهم بگوییم فرمایشهای آقای مطهری در این کتابها صددرصد بیاشکال است، نه شما بخوانید، اشکالش را پیدا کنید، بخوانید حاشیه بزنید، بگویید این نقطه ضعف است چه در اقتصادش، در چه در معارفش، و چه در توحیدش، چه در بقیه چیزهایش.
🎙1382/09/25
#امام_خامنه_ای
#واجبات_طلبگی
#آثار_شهید_مطهری
@bedan_ayyadakallah
🌷🌷🌷
✳️ لزوم توجه به تخصص گرایی در حوزه
🔹 کسی که بتواند همه این علوم را [فقه،اصول،رجال، فلسفه، تفسیر،کلام] با همدیگر جمع کند و در همه اینها صاحب فن و صاحب نظر شود، این علی الظاهر یا ممکن نیست یا بالاخره خیلی آسان نیست. در گذشته هم ممکن نبود.
🔹 این را هم به شما عرض بکنیم. گاهی برای فنان بودن فقهای بزرگ ما و علمای بزرگ ما، از مرحوم #شیخ_طوسی یا #علامه_حلی اسم می آورند. بله، شیخ طوسی (رضوان الله تعالی علیه) فقیه بزرگ و صاحب مکتب و صاحب ابتکار در اصول بود؛ اولین پایههای اصول را ایشان و امثال ایشان در آن زمان پایه گذاری کردند؛ شیخ طوسی فقیه هست، اصولی هست، مفسر هست، محدث هست، رجالی هم هست؛ اما آیا در همه این رشتهها سرآمدند؟ نه.
🔹 بله، در #فقه ایشان سرآمد است - که گفتهاند تا ۲۰۰ سال بعد از شیخ، فقهایی که آمدند، شیوه و راه ایشان را دنبال میکردند؛ به آنها مقلده میگفتند - اما شما ملاحظه کنید در #رجال ، نجاشی مسلطتر است. او یک آدم کنارهگیر و در واقع گمنامی در مقابل شیخ و معاصر با شیخ است؛ اما اعتبار کتاب رجالش نزد کسانی که به این فن واردند، بیشتر از کتب شیخ است؛ هم بیشتر از «رجال» شیخ است، هم بیشتر از «فهرست» شیخ است. حقیقتا هم همینجور است؛ متقنتر است، معتبرتر است. یعنی نمیشود گفت که شیخ به آن عظمت، در رجال هم همان عظمت را داشته است. ۱۳۸۹/۰۸/۰۲
@Khamenei_Hawzah
🖌لزوم توجه به مضرات تخصصی گرایی و تلاش برای رفع آن
✅اینکه ما در این زمینه تخصّصگرایی کنیم و تخصّصها را هر چه ریزتر کنیم، البتّه فکر خیلی خوبی است، دارد هم میشود، منتها غفلت نشود از برخی از عیوب تخصّص.
سالها است عدّهای از متفکّرین در دنیا به این نتیجه رسیدهاند که تخصّصی شدن در کنار منافعی که دارد، مضارّی هم دارد. برخی از علوم بینرشتهای و مانند اینها برای این است که این نقصها را جبران کند؛ شما هم اگر چنانچه دنبال تخصّص میروید، باید به این نکته توجّه کنید که تخصّص خوب است امّا در کنارش ممکن است عیوبی هم داشته باشد که باید به آن برسید.
🌷🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 اگر حوزۀ علمیّه سراغ #فلسفه نرود، نااهلان متصدی آن میشوند. ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
✅ آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون:
☑️ @Khamenei_Hawzah
🔴 فلسفهی اسلامی - همانطور که شما فرمودید و درست هم گفتید - #فقه_اکبر است؛ #پایهی_دین است؛ #مبنای همهی #معارف_دینی در #ذهن و #عمل_خارجی انسان است؛ لذا این باید گسترش و استحکام پیدا کند و برویَد و این به کار و تلاش احتیاج دارد.
📖 ... فلسفهی اسلامی، پایه و دستگاهی بوده که انسان را به دین، خدا و معرفت دینی نزدیک میکرده است. فلسفه برای #نزدیک_شدن_به_خدا و پیدا کردن یک #معرفتِ_درست از حقایق عالم وجود است؛ لذا بهترین فلاسفهی ما - مثل ابنسینا و ملاّ صدرا - #عارف هم بودهاند.
🌷🌷🌷
🖌مقام معظم رهبری:
⭕️ اصلاً آمیزش #عرفان با #فلسفه در فلسفهی جدید - یعنی فلسفهی ملاّ صدرا - بهخاطر این است که فلسفه #وسیله و نردبانی است که انسان را به معرفت الهی و خدا میرساند؛ پالایش میکند و در انسان اخلاق بهوجود می آورد.
⛔️ ما نباید بگذاریم فلسفه به یک سلسله ذهنیّات مجرّد از #معنویت و #خدا و #عرفان تبدیل شود. راهش هم تقویت فلسفهی #ملاصدراست؛ یعنی راهی که ملاّ صدرا آمده، راه درستی است. آن فلسفه است که انسان را وادار میکند هفت سفر پیاده به حج برود و به همهی زخارف دنیوی بی اعتنایی کند. البته نمیخواهیم بگوییم هرکس در این دستگاه فلسفی قرار نداشته باشد، اهل دنیاست؛ نه، اما این راه خوبی است. راه فلسفه باید راه تدیّن و افزایش ارتباط و اتّصال انسان به خدا باشد؛ این را باید در آموزش فلسفه، در تدوین کتاب فلسفی، در درس فلسفی و در انجمن فلسفه - همین که به آن اشاره شد - رعایت کرد.
📿 اهل فلسفهای که ما قبلاً دیده بودیم، همه همینطور بودند؛ کسانی بودند که از لحاظ #معنوی و الهی و ارتباطات قلبی و روحی با خداوند، از بقیهی افرادی که در زمینههای علمىِ حوزه کار میکردند، بهتر و زبدهتر و شفّافتر بودند.
🎙۱۳۸۲/۱۰/۲۹
🌷🌷🌷
🖌توان مندی دستگاه صدرایی در ارائه مدل حکومتی و تربیتی و لزوم استخراج امتدادهای این دستگاه در ساحت های مذکور
🔻 مقام معظم رهبری:
👈سفارش من به متفلسفین و فعّالان فلسفه همیشه این بوده که این امتداد را پیدا کنند
👈فکر اسلامی در جنبهی عملی، همان فقه اسلام است؛ البتّه بنده با #فلسفه خواندن، نه فقط مخالف نیستم بلکه کاملاً تأیید میکنم، فلسفه هم لازم است؛ ... نه اینکه فقط خوب است؛ لازم است؛ در این تردیدی نیست؛ لکن آنچه زندگی را اداره میکند، عملاً فقه ما است؛ علّت هم این است که فلسفهی اسلامی در طول زمان امتداد عملی نداشته؛ یعنی این حکمت نظری ما به حکمت عملی امتداد پیدا نکرده؛ در حالی که فلسفههای غربی که از لحاظ نفْسِ فلسفه بودن خیلی کم محتواتر و ضعیفتر از فلسفهی اسلامی هستند، امتداد عملیّاتی دارند؛ یعنی اگر چنانچه شماها مثلاً فرض کنید که فلسفهی کانت یا هگل یا مارکس را معتقد باشید، در مورد حکومت نظر دارید، در مورد فرد نظر دارید، در مورد ارتباطات اجتماعی نظر دارید؛ امّا [اینکه] اقتضای فلسفهی ملّاصدرا یا فلسفهی فرض بفرمایید که ابنسینا یا دیگری در حکومت یا در فلان [مسئله] چیست، چیزی برای ما روشن نشده؛ نه اینکه ندارد، قطعاً دارد؛ سفارش من به متفلسفین و فعّالان فلسفه همیشه این بوده که این امتداد را پیدا کنند؛ چون معتقدم اثر دارد؛ این امتداد وجود دارد امّا خب روی آن کار نشده؛ بنابراین فعلاً آنچه میتواند جامعه را اداره کند، فقه ما است. ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
🌷🌷🌷
🖌مقام معظم رهبری:
🔷 من چند ماه پیش از این، در مشهد گفتم كه مرحوم #آشیخ_مجتبی_قزوینی (رضوان اللَّه تعالی علیه) مشرب ضدیت با #فلسفه ی حكمت متعالیه، مشرب ملّاصدرا، داشت- ایشان شدید، در این جهت خیلی غلیظ بود- #امام (رضوان اللَّه علیه) چكیده و زبدهی مكتب ملّا صدراست؛ نه فقط در زمینهی فلسفیاش، در زمینهی عرفانی هم همینجور است. خوب، مرحوم آشیخ مجتبی نه فقط امام را قبول داشت، از امام ترویج میكرد تا وقتی زنده بود. ترویج هم از امام كرد؛ ایشان بلند شد از مشهد آمد قم، دیدن امام. مرحوم آمیرزا جواد آقای #تهرانی در مشهد جزو برگزیدگان و زبدگان همان مكتب بود، اما ایشان جبهه رفت. با تفسیر حمد امام كه در تلویزیون پخش میشد، مخالف بودند؛ به خود من گفتند؛ هم ایشان، هم مرحوم آقای #مروارید، اما حمایت میكردند. از لحاظ مشرب و ممشا مخالف، اما از لحاظ تعامل سیاسی، اجتماعی، رفاقتی، باهم مأنوس؛ همدیگر را تحمل میكردند. در قم باید اینجوری باشد.
۱۳۸۶/۰۹/۰۸
@bedan_ayyadakallah
🌷🌷🌷