eitaa logo
بحار توحید
847 دنبال‌کننده
316 عکس
309 ویدیو
865 فایل
استاد کاظم ضرّابی حدود ۱۴ سال به خوشه چینی از محضر حضرت علامه طباطبایی در دروس اخلاقی، اعتقادی؛ و حدود ۳۰ سال ضمن شرکت در درس فقه و اصول آیةالله العظمی بهجت از همنشینی، اخلاق، زهد و تقوا و عمل آن عالم ربانی استفاده ها بردند. 📩دریافت نظرات: @behar_110
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸 میلاد سبط اکبر، حضرت امام حسن مجتبی علیه آلاف التحیّة و السلام مبارک باد 🌸 🔹 نقل شده است: مردی خدمت آن حضرت علیه السلام رسید و برای اظهار فقر و پریشانی خود گفت: 🥀 لَمْ يَبْقَ لِى شيءٌ يُباعُ بِدِرْهَمٍ * يَكْفِيكَ مَنظَرُ حالَتي عَن مخبَري 🥀 إلاّ بَقايا ماءِ وَجهٍ صُنْتُه * ألاّ يُباع،َ و قَد وجَدتُك مُشتَري (یعنی: چيزى در بساط من باقى نمانده كه حتى يك درهم ارزش داشته باشد. نگاه به چهره من كافى است و نيازى به خبر دادن نيست. تنها چيزى كه باقى مانده آبرويم است كه آن را هرگز نفروخته ام ولى اكنون شما را مشترى يافتم و مى خواهم به شما بفروشم.) 🔸 امام مجتبى عليه السلام خازن خويش را طلبيدند و فرمودند: چقدر مال نزد توست؟ عرض كرد: دوازده هزار درهم. فرمود: همه آن را به اين مرد فقير بده، من از او خجالت می‌کشم. عرض كرد: چيزى براى مخارج روزانه نمى ماند! فرمودند: آن را به اين مرد فقير بده و حسن ظن به خدا داشته باش، خداوند جبران مى كند. سپس امام عليه السلام آن مرد فقير را طلبيدند و پول ها را به او دادند و اين دو بيت شعر را در جواب اشعارش فرمودند: 🌹 عاجَلْتَنا فأتاك وابِلُ بِرِّنا * طَلاًّ و لو أمهَلْتَنا لم تُمطِرِ 🌹 فَخُذِ القَليل،َ و كُن كأنَّك لم تَبِع * ما صُنْتَه،ُ و كأنّنا لم نَشْتَرِ (بی خبر نزد ما آمدى، لذا باران فيض ما به صورت نَمی به تو رسید؛ و اگر از قبل خبر داده بودی، عرق خجالت بر پیشانی ما نمی نشاندی. با اين حال اين مقدار كم را بگير و چنان باش كه گويى آبرويت را كه محفوظ مى داشتى به ما نفروختى و ما هم از تو چيزى نخريديم.) ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله ضرابی دام ظله العالی @behar_zarrabi
15.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 جلسه دهم 🔸 🔹 اعمال ما حجابی است بین ما و خدا 👌 بسیار قابل استفاده! پاسخ به بسیاری از پرسش‌های سلوکی. aparat.com/hekmateislami @hekmateislami ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله ضرابی دام ظله العالی @behar_zarrabi
💠 مقایسه قرب نوافل به خداوند متعال، و قرب معاصی به شیطان ملعون 🔸 خطبه هفتم از نهج البلاغه نظیر قرب نوافل را برای اولیای شیطان بیان فرموده است 🔹 🌹 قرب نوافل: عَنْ حَمَّادِ بْنِ بَشِيرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : قَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: ... مَا تَقَرَّبَ إِلَيَّ عَبْدٌ بِشَيْءٍ أَحَبَّ إِلَيَّ مِمَّا اِفْتَرَضْتُ عَلَيْهِ وَ إِنَّهُ لَيَتَقَرَّبُ إِلَيَّ بِالنَّافِلَةِ حَتَّى أُحِبَّهُ فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ سَمْعَهُ اَلَّذِي يَسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ اَلَّذِي يُبْصِرُ بِهِ وَ لِسَانَهُ اَلَّذِي يَنْطِقُ بِهِ وَ يَدَهُ اَلَّتِي يَبْطِشُ بِهَا الحدیث. ( هيچ بنده ای به وسیله چيزى به من تقرب نجويد كه نزد من محبوب‌تر از آنچه بر او واجب كرده‌ام باشد، و همانا او بوسيلۀ نوافل به من نزديك می‌شود تا آنجا كه من او را دوست بدارم، و هنگامى كه او را دوست بدارم گوش او شوم همان گوشى كه با آن می‌شنود و چشم او گردم همان چشمى كه با آن می بيند، و زبانش شوم همان زبانى كه با آن سخن گويد، و دست او گردم، همان دستى كه با آن می گيرد.) 🥀 قرب معاصی: اتَّخَذُوا الشَّيْطَانَ لِأَمْرِهِمْ مِلَاكاً وَ اتَّخَذَهُمْ لَهُ أَشْرَاكاً فَبَاضَ وَ فَرَّخَ فِي صُدُورِهِمْ وَ دَبَّ وَ دَرَجَ فِي حُجُورِهِمْ فَنَظَرَ بِأَعْيُنِهِمْ وَ نَطَقَ بِأَلْسِنَتِهِمْ الحدیث. ( منحرفان، شيطان را معيار كار خود گرفتند، و شيطان نيز آنها را دام خود قرار داد و در دل هاى آنان تخم گذارد و تخمهایش را جوجه کرد، و جوجه هاى خود را در دامانشان پرورش داد؛ پس از آن با چشم هاى آنان نگريست و با زبان هاى آنان سخن گفت.) ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله ضرابی دام ظله العالی @behar_zarrabi
🔻 علائم پیش از ظهور ✅... یا سلمان! و عندها تَحُجُّ أغنیاء أمّتي للنُّزهة، و تَحُجُّ أوساطُها للتجارة، و تحجّ فقراؤهم للریاء و السُّمعة. فعندها یکون أقوام یتعلّمون القرآن لغیر اللّه و یتّخذونه مزامیر. و یکون أقوام یتفقّهون لغیر اللّه. و یکثُر أولادُ الزنا. و یَتَغَنَّون بالقرآن. و یتهافتون (یعنی: از یکدیگر سبقت میگیرند) بالدنیا. قال سلمان رضي اللّه عنه: و إنّ هذا لکائن یا رسول اللّه؟! فقال صلّی اللّه علیه و آله و سلم: إي و الذي نفسي بیده. ادامه دارد... ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله ضرابی دام ظله العالی @behar_zarrabi
🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸 نقدها را بُوَد آیا که عیاری گیرند؟ تا همه شیعه نمایان پی کاری گیرند؟ 🌷 مهر پیغمبر و آلش به زبان ناید راست پای تا سر، همه باید که قراری گیرند 🌷 شیعه بودن که بُوَد پیروی آل رسول پیروی چه، که ز پرهیز حصاری گیرند 🌷 مصلحت دید من آنست که این مدّعیان ترک گفتار نموده پی کاری گیرند 🌷 صاحب امر چو ظاهر شود این بوالهوسان از خجالت ز میان جمله کناری گیرند 🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸 ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله ضرابی دام ظله العالی @behar_zarrabi
🔻 توصیه استاد حفظه اللّه تعالی برای استفاده بیشتر 🔹 تلمیذ: سعی کرده ایم اقبال سید رضوان الله تعالی علیه را مطالعه و تا حد امکان عمل کنیم. توصیه ای برای استفاده بیشتر از این شبها بفرمایید. 🔸 استاد حفظه اللّه تعالی: به اقبال الأعمال بسنده نکنید؛ حتما به «المراقبات» حاج میرزا جواد آقای ملکی تبریزی رضوان الله تعالی علیه هم مراجعه کنید؛ نکات خوبی دارد. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله ضرابی دام ظله العالی @behar_zarrabi
🔻 در شب قدر، این دعا را ترک نکن ⚡️ دعای امام حسن مجتبی علیه السلام در شب قدر: «يَا بَاطِناً فِي ظُهُورِهِ وَ يَا ظَاهِراً فِي بُطُونِهِ وَ يَا بَاطِناً لَيْسَ يَخْفَى‏، وَ يَا ظَاهِراً لَيْسَ يُرَى، يَا مَوْصُوفاً لاَ يَبْلُغُ بِكَيْنُونَتِهِ مَوْصُوفٌ وَ لاَ حَدٌّ مَحْدُودٌ، وَ يَا غَائِباً (غَائِبُ) غَيْرَ مَفْقُودٍ وَ يَا شَاهِداً (شَاهِدُ) غَيْرَ مَشْهُودٍ، يُطْلَبُ فَيُصَابُ وَ لاَ يَخْلُو (لَمْ يَخْلُ) مِنْهُ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ وَ مَا بَيْنَهُمَا طُرْفَةَ (طَرْفَةَ) عَيْنٍ‏، لاَ يُدْرَكُ بِكَيْفٍ (بِكَيْفَ ) وَ لاَ يُؤَيَّنُ بِأَيْنٍ (بِأَيْنَ) وَ لاَ بِحَيْثٍ (بِحَيْثُ). أَنْتَ نُورُ النُّورِ وَ رَبُّ الْأَرْبَابِ أَحَطْتَ بِجَمِيعِ الْأُمُورِ. سُبْحَانَ مَنْ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ءٌ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ سُبْحَانَ مَنْ هُوَ هَكَذَا وَ لاَ هَكَذَا غَيْرُهُ‏.» ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله ضرابی دام ظله العالی @behar_zarrabi
210214_002.MP3
41.87M
پیرامون: 🔹 (ما کذب الفؤاد ما رأی) دلیل بر وقوع رؤیت خداوند متعال است، نهایت با قلب نه با چشم. 🔸 (لقد رأی من آیات ربه الکبری)، آیه کبرای خداوند متعال، حضرت جبرئیل علیه السلام است که عظمت عجیبی دارد. 🔹 عبادت بدون رؤیت نمی‌شود. 🔸 خدا را تنها از راه مشاهده قلب میتوان شناخت، نه مشاهده چشم و نه حتی مفاهیم علمی دراسی. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله ضرابی دام ظله العالی @behar_zarrabi
💠 حقیقت قرآنِ صامت و ناطق ✅ (إنّا سنلقي علیک قولا ثقیلا) «مزّمّل_5» ✅ «إنّا تارک فیکم الثقلین». ✅ «حدیثنا صعب مستصعب لا یحتمله إلّا مَلَکٌ مقرَّب أو نبيٌّ مرسَل أو مؤمن امتحن اللّه قلبَه للإیمان». 🔻 حقیقت قرآن صامت و قرآن ناطق، «ثقیل، صعب و مستصعب» است؛ همچنین است احادیث قرآن ناطق. 🔸 «إنّا معاشر الأنبیاء أُمِرنا أن نکلّم الناس علی قدر عقولهم» یعنی: آن حقیقت سنگین، ظاهر نوعی دارد، و باطنِ ظاهر که خواص می‌فهمند، و باطنِ باطن که «إنّ من حدیثنا ما لا یحتمله ملک مقرب و لا نبي مرسل و لا عبد مؤمن»، چون متصل است به حقیقت نا متناهی بالذات، و لذا نامتناهی بالعرض شده است. 🔹 ممکن الوجودِ نا متناهی، نمونه‌های دیگر هم دارد، مانند بهشت و نعمتهای بهشتی از لحاظ ابد، و مانند اصل فیض الاهی از لحاظ ازل، هر چند نمی دانیم این فیض چه چیزی بوده است، ولی از آنجا که اصل فیض فوق زمان است نمیتوان با مصلحت سنجی و حکمت الاهی آن را محدود به زمانی کرد. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله ضرابی دام ظله العالی @behar_zarrabi
🔻 روایت «إنّا معاشر الأنبیاء نکلّم الناس علی قدر عقولهم» ناظر به کیفیّت است نه کمّيّت؛ به قرینه: 🔹 استفاده از واژه «نکلّم» به جای: نذکر یا نقول و مانند آن. 🔸 (و ما هو علی الغیب بضنین) تکویر:24. 🔹 صدر این روایت آمده است: «ما کلَّم رسولُ اللّه صلّی اللّه علیه و آله و سلم العبادَ بکنه عقله قطّ». 🔸 بنابراین معنای روایت این است: ما _جماعت پیامبران_ حقایق را تنزّل داده، و به مردم ارائه می‌دهیم تا برای آنها قابل فهم باشد پس کلام ما ظاهری دارد و باطنی و باطنِ باطنی ...، نه اینکه بعضی از حقایق را برای آنها بازگو کنیم و بعضی را مخفی نگه داریم. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله ضرابی دام ظله العالی @behar_zarrabi
210215_001.MP3
37.53M
🔹 چه قدر زشت است که انسانی هفتاد هشتاد سال در ملک خداوند زندگی کند و از نعمتهای او بخورد ولی حقیقت معرفت به خداوند را پیدا نکند. 🔸 واجبترین فریضه، معرفت به پروردگار و اقرار به بندگی اوست. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله ضرابی دام ظله العالی @behar_zarrabi