یادداشت نویسی در فضای مجازی، ج۱۰.mp3
5.25M
📚 دوره یادداشتنویسی در فضای مجازی
🎙 جلسه۱۰: چگونه خواننده خود را در همان لحظه نخست میخکوب کنیم؟
⚠️حتماً قبل از گوش دادن به صوت این جلسه، فایل متنی پیوست را باز کنید تا مطالب را بهتر متوجه شوید.
#یادداشت_نویسی_در_فضای_مجازی
#ترفندهای_جذب_اولیه_خواننده
💡اگه دوست دارید تو این دوره شرکت کنید، بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔️ @behtarbenevisim
یادداشت نویسی در فضای مجازی، جلسه10-1.pdf
318.3K
📚دوره یادداشت نویسی در فضای مجازی
📎پیوست جلسه ۱۰: چکیده محتوای جلسه دهم
#یادداشت_نویسی_در_فضای_مجازی
#ترفندهای_جذب_اولیه_خواننده
💡اگه دوست دارید تو این دوره شرکت کنید، بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
بهتر بنویسیم
📚 دوره یادداشتنویسی در فضای مجازی 🎙 جلسه۱۰: چگونه خواننده خود را در همان لحظه نخست میخکوب کنیم؟ ⚠
همراهان گرامی کانال #بهتر_بنویسیم، سلام.
دعا میکنیم طاعات و عباداتتان مقبول درگاه پروردگار مهربانمان قرار گرفته باشد.
خدا را شکر میکنیم که توفیق داد تا این #دوره_یادداشت_نویسی_در_فضای_مجازی را هم به پایان برسانیم. امیدواریم این دوره برای شما مفید بوده باشد.
حالا که شما یک دوره فشرده یادداشت نویسی را پشت سر گذاشتید، خوب است شروع کنید و آموختههای خود را به کار ببندید؛ زیرا تمرین، بهترین راه برای تقویت و تثبیت یک مهارت است.
اگر دوست دارید در یک جمع صمیمی بنویسید و نوشتههای دیگران را بخوانید، شما را به #کانون_نویسندگان_تربیتی دعوت میکنیم.👇
https://eitaa.com/joinchat/2345402427C6927cc007e
✍یک ساختار مبهم دردسرساز...
🖋بعد از کودتای ۲۸مرداد ۱۳۳۲، رسم شد که اصناف، هر سال روز #بیست_و_هشتم_مرداد را به همصنفهای خود و به شاه تبریک میگفتند و آرزوی سلامتی بیشتر برای او میکردند.
🖋در یکی از این سالها، صنف قصاب پلاکارد بزرگی در یکی از خیابانهای شهر تهران آویزان کرد که روی آن نوشته بود:
"۲۸ مرداد، روز قیام ملی ایران را به عموم قصابان، علی الخصوص شاهنشاه آریامهر تبریک میگوییم".😁
🖋آیا پشت این کار قصد و غرضی بوده یا فقط مشکل بیسوادی قصابها در میان بوده است؟ الله اعلم.
💡تمرین: سعی کنید این جمله را با حفظ کلمه "علی الخصوص" ویرایش و به جملهای بیابهام تبدیل کنید.
(نکتههای ویرایش، علی صلحجو، ص۹۹)
#درست_نویسی
#کژتابیهای_زبانی
#ساختار_مبهم
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔️ @behtarbenevisim
✍ شیوه نوشتن هر کس و چگونگی گزینش واژگان و جملهسازی او، میتواند بیانگر جلوهای از شخصیتش باشد.
✍مثلاً دیروز یک نفر این پیامک را برای من فرستاده و برای این که مرا فریب دهد تا خیال کنم او واقعاً یک کارگر ساده است، چند غلط در نوشتهاش گنجانده است:
سلام برادرجان بخیرباشی من گلممد افغان هستوم پسرعموی عبدلا که درپیش شماکارمیکرد من مقداری سکه با ۲تا مجسمه زیرخاکی پیدا کردوم بین ما قرآن برایمان بفروش جان ناموستان برکسی نگی خطری پیش نیاد زنگبزن
💡کمی دقت کنید و ببینید چند غلط و از چه نوع غلطهایی در این چند خط میبینید؟
#درست_نویسی
#شخصیت_نویسنده
#روانشناسی_نوشتن
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔️ @behtarbenevisim
هدایت شده از مرتضی رجائی
✍شرِّ واجب یا عبادت و مجاهدت فی سبیل الله؟!
(به بهانه #روز_جهانی_کار_و_کارگر)
💠«آرمانی که فراراه توسعه به شیوهٔ غربی قرار گرفته، نوعی زندگی است که اوقات آن تماماً به #فراغت و تفنن میگذرد و فراغت، یکی از ارزشهای مطلقی است که به مثابهٔ میزانی برای #توسعه_یافتگی اعتبار میشود و در مقابل آن، کار، ضد ارزش است. گریز از کار، زاییدهٔ #تنبلی و تنآسایی است و این خصوصیت، از گرایشهای حیوانیای است که در وجود بشر قرار دارد. با غلبهٔ روح حیوانی بر وجود انسانی، تنبلی و تنآسایی بهصورت یکی از صفات ذاتی بشر جلوه میکند».(۱) این که آیا این نگرش به کار و فراغت در همهٔ جوامع پیرو #مدرنیته حاکم است یا نه، پرسشی است که باید در جای خود به دنبال آن بود؛ ولی قطعاً نگاه اسلام به کار و جایگاه آن در #تمدن_اسلامی، با نگرش #تمدن_غربی به آن متفاوت است. در منابع وحیانی، نه تنها تنبلی و فراغتِ بیش از اندازه مذموم شمرده شده، که کسب و #کار و طلب روزی حلال یک عبادت و بلکه جهاد در راه خدا دانسته شده است.
💠آموزههای اسلامی، تنبلی را یک ضد ارزش و مانع عمل و کار جدی معرفی می کنند که باید از آن پرهیز کرد. امام صادق سلام الله علیه، تنبلی را یکی از دو کلید هر بدی معرفی میفرماید: «إِیاک وَ الضَّجَرَ وَ الْکسَلَ إِنَّهُمَا مِفْتَاحُ کلِّ سُوء». (۲) ایشان تنبلی را دشمن کار و عمل میداند (عَدُوُّ الْعَمَلِ الْکسَلُ) و در سفارش به برخی از فرزندانش، فرموده است: «إِیاک وَ الْکسَلَ وَ الضَّجَرَ فَإِنَّهُمَا یمْنَعَانِک مِنْ حَظِّک مِنَ الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ»؛ از تنبلی و افسردگی بپرهیز که این دو تو را از بهره ات از دنیا و آخرت بازمی دارند. (۳)
💠یکی از شاخصههای برجستهٔ #سبک_زندگی غربی، که متأسفانه امروزه طرفداران فراوانی هم در بین جوانان جامعهٔ ما پیدا کرده است، داشتن #اوقات_فراغت فراوان است؛ فراغتی که به تفریحها و سرگرمیهای شبانه میگذرد و #خواب بعد از نیمهشب تا ظهر و بعد از ظهر را به دنبال می آورد. روایتی از امام کاظم سلام الله علیه داریم که این سبک زندگی را نقد میکند: «إِنَّ اللَّهَ جَلَّ وَ عَزَّ یبْغِضُ الْعَبْدَ النَّوَّامَ الْفَارِغَ»؛ خداوند تبارک و تعالی، بندهای را که بسیار میخوابد و بیکار است، دشمن میدارد. همچنین امام صادق سلام الله علیه فرموده است: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یبْغِضُ کثْرَةَ النَّوْمِ وَ کثْرَةَ الْفَرَاغِ»؛ خداوند تبارک و تعالی، زیاد خوابیدن و فراغت زیاد را دشمن میدارد. به نظر میرسد مهمترین دلیل چنین مواجههٔ تندی از سوی پروردگار با این پدیده، همان است که امام صادق سلام الله علیه فرموده است: «کثْرَةُ النَّوْمِ مَذْهَبَةٌ لِلدِّینِ وَ الدُّنْیا»؛ خواب زیاد، بستر از بین رفتن دین و دنیای انسان است. (۴) پس در نگاه اسلام، فراغت فراوان و بی رویه نه تنها مطلوب نیست، که یک #ضد_ارزش دانسته میشود.
💠پیشوایان دین اسلام، کار را نه تنها یک «#شرّ_واجب» معرفی نکردهاند، که آن را یک #عبادت و بلکه از برترین عبادتها دانستهاند. مثلاً پیامبر مکرم اسلام صلی الله علیه و آله فرموده است: «الْعِبَادَةُ سَبْعُونَ جُزْءاً أَفْضَلُهَا طَلَبُ الْحَلَالِ». (۵) بر پایهٔ این روایت، اگر عبادت هفتاد جزء داشته باشد، کار و تلاش برای کسب #روزی_حلال یکی از برترین آنهاست. اما ارزش کار در دین شریف اسلام به همین اندازه محدود نیست، بلکه به فرمودهٔ امام صادق سلام الله علیه، کسی که در راه کسب روزی حلال برای خانوادهاش کار و تلاش میکند و سختی میکشد، مانند کسی است که در راه خدا #جهاد میکند؛ یعنی ثواب و پاداشی همانند او دارد: الْکادُّ عَلَی عِیالِهِ کالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ. (۶)
💠بر پایهٔ منابع وحیانی موجود، بر خلاف تمدنهای مادی و منحرفی مانند تمدن غربی، پیشوایان دین اسلام مقولهٔ کار را اگر با هدف و نیت درست باشد، یک ارزش معرفی میکنند که از برترین عبادتهاست و اجر جهاد دارد. این نگاه درست در مقابل نگرشی است که کار را یک شرّ واجب معرفی می کند و به پیروانش میآموزد که تا میتوانند از ساعتهای کار خود بکاهند و با فراغت حاصل از آن، به سرگرمی و غفلت و عیش و نوش مشغول باشند. چنین نگرشی به مقولهٔ کار، یک ظرفیت ارزشمند تمدنی است که باید در مباحث مربوط به #تمدن_سازی به صورت جدی به کار گرفته شود.
پینوشتها:
۱. سید مرتضی آوینی، توسعه و مبانی تمدن غرب، ص۳۹.
۲. وسائل الشیعه، ج ۱۷، ص۶۱.
۳. الکافی، ج۵، ص۸۵.
۴. همان، ص۸۴.
۵. همان، ص۷۸.
۶. همان، ص۸۸.
#مرتضی_رجائی
🆔️ @m_rajaaei
بهتر بنویسیم
✍شرِّ واجب یا عبادت و مجاهدت فی سبیل الله؟! (به بهانه #روز_جهانی_کار_و_کارگر) 💠«آرمانی که فراراه تو
یک نمونه مقاله کوتاهِ پنج بندی،
💡تمرین: با مطالعه این مقاله کوتاه، بررسی کنید که تا چه اندازه با معیارهای آموزش داده شده در زمینه #مقاله_پنج_پاراگرافی هماهنگ است.
✍دشوار نوشتن یا دشواریِ نوشتن
🖋این کاریکاتور شما را یاد چه چیزی یا چه کسی میاندازد؟
اگر از کسانی هستید که دیدن این تصویر، داغ دل خودتان را تازه میکند، لطفاً شکیبا باشید.
🖋ما در نویسندگی دو بیماری داریم که با دشواری شروع میشوند، ولی به سادگی میتوان آنها را درمان کرد: "#دشوار_نوشتن" و "#دشواریِ_نوشتن".
🖋#دشوارنویس کسی است که اصل نوشتن چندان برایش دشواری ندارد، ولی نوشتهاش چندان ساده نیست که بتوان به سادگی و با لذت خواند. اما کسانی هم هستند که اصل نوشتن برایشان دشوار است و وقتی یک کاغذ سفید جلویشان میگذاری تا چیزی بنویسند، انگار قرار است با نوک قلمشان یک سنگلاخ را بشکافند و چیزی در آن بکارند.
🖋درمان #دشوارنویسی چندان دشوار نیست و میتوان با مطالعه نکات #سادهنویسی و مدتی تمرین و رفع اشکال زیر نظر یک استاد، کمکم ساده و روان نوشت. به نظر من، مشکل اصلی از بین این دو، دشواری #شروع_نویسندگی است. #ترس_از_نوشتن، از خودِ نوشتن خیلی سختتر است.
🖋سادهترین و البته کارآمدترین راه حل این مشکل، #نوشتن_برای_دور_ریختن است!!
کسی که میخواهد ترس از نوشتن را در خودش از بین ببرد، اگر مطمئن باشد که کسی قرار نیست نوشتهاش را بخواند و اشکالی از آن بگیرد، آرام میشود. پس مدتی فقط برای خودتان بنویسید.
حتی لازم نیست نوشتههایتان را بایگانی کنید؛ چون بعضیها از وجدان خودشان هم میترسند که اگر بعد از مدتی این نوشتهها را بازخوانی کند، کار به سرزنش و تمسخر بکشد!! پس همین که نوشتهتان کامل شد و یکبار آن را خواندید، آن را پاره کنید و بیندازید توی سطل؛ به همین راحتی.
🆔️ @behtarbenevisim
✍چرا پرسش از «چراییِ» نویسندگی مهم است؟
بسم الله الرحمن الرحیم
🖋دربارهٔ نویسندگی هم مثل خیلی چیزهای دیگر، میتوان و بلکه باید از سه منظر سخن گفت: چرایی، چیستی و چگونگی. بیشتر کسانی که به نویسندگی فکر میکنند و دربارهٔ آن حرف میزنند، چگونگی نویسنده شدن برایشان مهم است؛ غافل از آنکه پیش از این، باید بدانند که نویسندگی چیست و چرا میخواهند نویسنده شوند؟
🖋نقطهٔ آغاز یک حرکت خودآگاه برای یادگیری چگونگی نویسنده شدن، درک ضرورت و چرایی آن است. تا هدف یا اهداف نویسنده شدن برای کسی روشن نشود و تا این اهداف از نظر او مهم و ضروری نباشد، انگیزۀ چندانی برای قدم گذاشتن در این راه نخواهد داشت. هرچه اهداف و کارکردهای نویسندگی برای یک نفر ارزشمندتر باشد، انگیزهٔ او برای نویسنده شدن قویتر و به دنبال آن، حرکت او در مسیر یادگیری جدیتر و تلاشش بیشتر خواهد بود.
🖋اما درک چرایی نویسنده شدن اگرچه برای جستوجوی چگونگی آن لازم است، کافی نیست. باید تصویر روشنی از نویسندگی در ذهن فرد شکل بگیرد تا دقیقاً بداند که چگونگی رسیدن به چه چیزی را میخواهد. این، یعنی تلاش برای آگاهی از چیستی نویسندگی و دستیابی به تعریف آن. البته تعریف موردنظر در اینجا، یک تعریف دقیقتر است که به کار هدفگذاری برای فرایند آموزش میآید. وگرنه، همهٔ ما تصوری اجمالی از نویسندگی داریم که با همان، میتوانیم دربارهٔ ضرورت آن بیندیشیم و تحقیق کنیم.
🖋به این ترتیب، پیش از هر تلاشی برای یادگیری نویسندگی، باید بدانیم که اهداف نویسندگان از نوشتن چیست؟ یا اگر بخواهیم با رویکرد کارکردگرایانه به این موضوع نگاه کنیم، باید برایمان مشخص شود که کارکردهای مختلف نویسندگی چیست؟ اگر پس از یافتن پاسخ این پرسشها، به این نتیجه رسیدیم که ما به دنبال هیچیک از کارکردهای نویسندگی نیستیم و هیچکدام از اهداف گفتهشده برای نوشتن، ارزش چندانی برای ما ندارد، دیگر لازم نیست قدم در این راه بگذاریم و میتوانیم به راه دیگری برویم.
👤مرتضی رجائی
#نویسندگی
#کارکردهای_نویسندگی
#چرایی_نویسندگی
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔️ @behtarbenevisim