eitaa logo
احکام تخصصی و به روز
1هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
4.1هزار ویدیو
40 فایل
لینک کانال👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1244201028Caf3a0dc274 گروه پرسش و پاسخ👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2102919389Ca8a381ab12 لینک گروه ادعیه https://eitaa.com/joinchat/889913605C377bc55dc5 💝اللهم عجل لولیک الفرج💝
مشاهده در ایتا
دانلود
400-08-19 mohamadi taghlid~1.mp3
665.8K
📖 🔘 احکام تقلید ▫️حجت الاسلام و المسلمین محمدی ⏱19 آبان 1400 🔷🔸💠🔸🔷
❤️بسم الله الرحمن الرحیم ❤️ 🤔❓توی يه دعوا و بحثي هر دو طرف به يكديگر توهین کردن و حرفهای بدی زدن، آيا هر كدام مي‌تواند اين موضوع را نزد دیگران بگوید، با اينكه خودش نيز مقصر بوده، آيا اين غيبت است؟ 🌸✍️ گفتن جملاتی که دلالت بر عیب طرف دیگر نمی‌کند مانند: با او جروبحث کردم یا بین ما برخورد لفظی بوجود آمد یا با او دعوا کردم و ... غیبت نیست؛ همچنین گفتن پیش کسی که می‎خواهد مشکل شما را حل کند یا بین شما صلح ایجاد کند اشکالی ندارد، ولی گفتن پیش دیگران که ماجرا را نمی‌دانند اگر عیب پنهان او را بیان کنید مانند زود جوش‌آورد و عصبی است، بی‌تربیت است، خیلی وحشی است و ...، غیبت است. 📚 امام،‌ مكاسب محرمه،‌ ج 1، ص 413؛ خامنه‌اي، رساله آموزشي، ج 2، درس 20؛ سيستاني، توضيح المسائل، ج 1، م 2272 و منهاج الصالحين، ج1، ص18؛‌ مكارم،‌ احكام ويژه، م 8 و10 و استفتائات، ج1، س 552؛ وحيد، توضيح المسائل، م 2078؛ صافي، 300 پرسش، ج1، س 286؛ تبريزي، منهاج الصالحين، ج1، ص 13و استفتائات جديد، ج 1، س 1002؛ بهجت، جامع المسائل، ج 2، ص 468؛ دفتر مراجع.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لینک کانال👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1244201028Caf3a0dc274 گروه پرسش و پاسخ👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3990683729C6536c5b1f2 💝اللهم عجل لولیک الفرج💝 تقدیم به ساحت مقدس قدس عالم امکان مهدی صاحب الزمان(عجل االله تعالی فرج)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️بسم الله الرحمن الرحیم ❤️ 🤔❓اگر كسی از روی زرنگی همیشه توی جمع با چاپلوسی خودش رو از بقیه بهتر نشان بدهد و این رفتار برای آدم ناراحت كننده باشد گفتن این رفتار برای دیگران غیبت است؟ 🌸✍️ چاپلوسی یک صفت ناپسند است، به معنای تملق و با نرمی صحبت کردن به همراه پایین آوردن خود و بالا بردن مخاطب و به زبان گفتن کلماتی که در قلب، اعتقادی به آنها ندارد؛ اگر فقط شما می‎دانید چاپلوسی می‌کند، گفتنش جایز نیست اما اگر مکشوف عرفی است یعنی اغلب مردم می‎دانند این شخص دچار این عیب است؛ (اگرچه عده‎ای هم بی اطلاع باشند) گفتن آن اشکال ندارد. 👌 اما اگر منظور این است که در روابط با دیگران گرم برخورد می‎کند و دیگران را تحویل می‎گیرد و خوش برخورد است و با زبان نرم و گفتار خوش در دل این و آن جا باز می‎کند اینها عیب نیست بلکه صفت پسندیده است و نسبت دادن چاپلوس به ایشان تهمت است و حق ندارید پشت سر او بدگویی کنید. 📚 امام، مكاسب محرمة ، ج‌1، ص 397 و 400؛ خامنه‌اي، رساله آموزشي، ج 2، درس 17؛ تبریزی، إرشاد الطالب إلى التعليق على المكاسب، ج‌1، ص 193؛ مکارم، أنوار الفقاهة، كتاب التجارة، ص 276 و 286؛ بهجت، جامع المسائل، ج‌2، ص 470‌. مجمع البحرين؛ ج ‏5 ؛ ص236 المَلَقُ‏ محركة: الود و اللطف، و أن يعطي في اللسان ما ليس في القلب. و الفعل كفرح و قد يطلق‏ المَلَقُ‏ و التَّمَلُّقُ‏ على التودد و التلطف و الخضوع التي يطابق فيها الجنان اللسان. 💐 پيغمبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) فرموده‏اند: « لَيْسَ مِنْ أَخْلَاقِ الْمُؤْمِنِ الْمَلَقُ إِلَّا فِى طَلَبِ الْعِلْم»، از اخلاق مؤمن تملّق و چاپلوسى نيست مگر در به دست آوردن علم و دانش كه سزاوار است براى معلّم و عالم تملّق و فروتنى نمود. بحار الأنوار، ج 2، ص 45.
السلام علیک یا حسن العسکری علیه السلام «إِنَّ الْوُصُولَ إِلَی اللّهِ عَزَّوَجَلَّ سَفَرٌ لا یُدْرَکُ إِلاّ بِامْتِطاءِ اللَّیْلِ.»: وصول به خداوند عزّوجلّ، سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد. مسند الامام العسکری
📚 استمرار عذر پس از تیمم بدل از غسل 💠 سؤال: کسی که وظیفه اش است و تا مدتی آب برای او ضرر دارد، آیا برای هر نماز واجب باید تیمم کند یا یک مرتبه تیمم برای آن مدت، کافی است؟ ✅ جواب: کسی که وظیفه اش است، تا زمانی که عذرِ مجوزِ تیمم (در فرض سؤال: ضرر) برطرف نشده است و حدثی مانند بول، خواب و... از او سر نزده است، همان تیمم، کافی است؛ ولی اگر از او سر زد، بنابر احتیاط واجب (برای اعمال مشروط به طهارت) باید مجددا بدل از غسل، تیمّم کند و وضو هم بگیرد و اگر از گرفتن وضو هم معذور باشد، تیمّم دیگری نیز بدل از وضو انجام دهد. 🆔 رهبر
📚 کسب درآمد از کاشت ناخن 💠 سؤال: آیا کسب درآمد از خدمات ، جایز است؟ ✅ جواب: اگر ، قابل برداشتن باشد، کاشتن آن و دریافت دستمزد به خودی خود اشکال ندارد؛ اما اگر برداشتن آن ممکن نباشد یا مشقت غیر قابل تحمل داشته باشد، کاشتن ناخن (بدون ضرورت غیر قابل اجتناب) و دریافت دستمزد، جایز نیست. 🆔 رهبر