400-08-05 mohamadi ahkam negah be film va aks namahram~1.mp3
425K
📖 #زمزم_احکام
🔘احکام نگاه به فیلم وعکس نامحرم
🔹حجت الاسلام و المسلمین محمدی
🔷🔸💠🔸🔷
400-08-04 mohamadi ahkam namaz jama'at~1.mp3
579.7K
📖 #زمزم_احکام
🔘#احکام_نماز_جماعت
🔹حجت الاسلام و المسلمین محمدی
🔷🔸💠🔸🔷
400-08-09 mohamadi rah'haye tobeh dar kam kari.mp3
2.34M
📖 #زمزم_احکام
🔘 احکام #توبه
▫️حجت الاسلام و المسلمین محمدی
🔷🔸💠🔸🔷
400-08-08 mohamadi vazayef valedayn nesbat be tarbiyat farzandan.mp3
2.47M
📖 #زمزم_احکام
🔘 #احکام_تربیت_فرزند
▫️حجت الاسلام و المسلمین محمدی
⏱8 آبان 1400
🔷🔸💠🔸🔷
🌺#حکم_بروز_حدث_اصغر_در_بین_غسل🌺
📤پرسش کاربر در گروه:
اگر هنگام غسل کردن باد معده از ما خارج شود، آیا غسل ما باطل است؟
مرجع: سیستانی.
📤پاسخ:
از نظر آیه الله سیستانی، اگر در بین غسل، باد معده خارج شود یا ادرار شود، لازم نیست غسل را از نو شروع کنید، بلکه میتوانید همان غسل را کامل کنید، ولی برای نماز و سایر کارهایی که نیاز به طهارت دارد، باید وضو بگیرید.
نظر مراجع نسبت به بروز حدث اصغر در بین غسل:👇
✍آیات عظام: خمینی، خامنه ای، سیستانی، شبیری زنجانی، نوری همدانی: لازم نیست غسل را مجددا شروع کند، بلکه میتوانید همان غسل را کامل کنید، ولی برای نماز و سایر کارهایی که نیاز به طهارت دارد، باید وضو بگیرید.[1]
✍آیات عظام: گلپایگانى، فاضل، صافى: مى تواند غسل را تمام نماید و بعد وضو بگیرد؛ ولی بهتر است به قصد آن چه بر ذمّه او است، غسل را احتیاطاً از سر بگیرد؛ اما در هر صورت وضو بعد از غسل برای نماز و سایر کارهایی که مشروط به طهارت است، واجب می باشد.
✍آیه الله بهجت: به قصد وظیفه واقعی غسل را مجددا شروع کند و بنا بر احتیاط براى نماز و کارى که وضو لازم دارد، وضو بگیرد.
✍آیه الله مکارم شیرازی: بنا بر احتیاط واجب باید غسل را از سر گیرد و براى نماز و مانند آن، وضو نیز بگیرد.[2]
✍آیه الله وحیدخراسانی: بنا بر احتیاط واجب باید غسل را از سر گیرد و براى نماز و مانند آن، وضو نیز بگیرد و یا اینکه غسل را تمام کرده و اعاده نماید و وضو هم بگیرد.[3]
📚منبع:
۱. توضیح المسائل (محشی)، ج1، ص230، سؤال 185؛ منتخب المسائل، ص 22، م 43.
۲. توضیح المسائل (محشی)، ج1، ص230، سؤال 185.
۳. منهاج الصالحین 1386، ج 2، ص 62، م 205.
🍂حکم بودن #مانع_در_اعضای_وضو🍂
📤پرسش کاربر در گروه:
اگر کسی بعد از وضو بفهمد، مانعی در اعضای وضو به اندازه سر سوزن بوده است و مطمئن نیست برای قبل از وضو است یا بعد از وضو، وظیفه چیست ؟
مرجع: مکارم شیرازی.
📤پاسخ:
وضوی شما صحیح است، زیرا از نظر آیه الله مکارم شیرازی اگر مانع بسیار کوچک( به اندازه دو میلیمتر) باشد، وضو صحیح است و لازم نیست دوباره وضو بگیریید؛ ولی اگر مانع بزرگتر از دو میلیمتر باشد، باید مانع را برطرف کنید و دوباره وضو بگیرید.
نظر مراجع عظام نسبت به دیدن مانع در اعضا بعد از وضو:👇
اگر ندانیم در هنگام وضو مانع بوده است یا بعدا ایجاد شده است، نظر مراجع به شرح زیر است:
✍آیات عظام: سیستانی، صافی، بهجت و گلپایگانی: وضو صحیح است.
✍آیات عظام: وحید و زنجانی: اگر نداند موقع وضو بوده یا بعد از آن ایجاد شده، وضو صحیح است ولی اگر در وقت وضو به مانع توجه نداشته است، باید دوباره وضو بگیرد.
✍بقیه مراجع عظام: اگر نداند موقع وضو بوده یا بعد از آن ایجاد شده، وضو صحیح است ولی اگر در وقت وضو به مانع توجه نداشته است، بنابر احتیاط واجب دوباره وضو بگیرد.
اما اگر بدانیم در هنگام وضو مانع بوده است:
✍مکارم شیرازی: اگر مانع کوچک و به اندازه عدس است، وضو صحیح است و در غیر این صورت باید مانع را برطرف و دوباره وضو بگیرد.
✍بقیه مراجع عظام: باید مانع را برطرف و دوباره وضو بگیرد.
📚منبع:
توضیح المسائل ۱۶مرجع، ج ۱، م
🌹راه تشخیص منی از ترشحات طبیعی زنانه🌹
📥 سوال:
چگونه می توان متوجه شد رطوبتی که از یک زن یا دختر خارج می شود، منی است یا ترشحات طبیعی زنانه؟
📤پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
اگر رطوبت خارج شده از زن همراه با اوج لذت جنسی باشد، منی است و زن جنب شده است و غسل جنابت بر او واجب می شود، در غیر این صورت حکم به منی بودن رطوبت ها نمی شود و پاک می باشند.
✍ بقیه مراجع غیر از آیات بهجت و نوری:
خروج ترشحات زن، اگر همراه با شهوت (اوج لذت جنسی) باشد، حکم به جنابت آنان می شود و لازم نیست با جستن بیرون آید و بدن سست شود و اگر بدون شهوت باشد، حکم به منی نمی شود، مگر آن که از راه دیگری یقین کند منی است.
✍آیت الله بهجت:
خروج ترشحات زن، اگر همراه با شهوت (اوج لذت جنسی) باشد و با جستن بیرون آید، حکم به منی می شود و اگر هیچ یک از دو علامت و یا یکی از آن ها را نداشت، حکم به منی نمی شود، مگر آن که از راه دیگری یقین کند منی است.
✍آیه الله نوری:
خروج ترشحات زن اگر همراه با شهوت خاصی(اوج لذت جنسی) باشد و بدن پس از آن سست شود، حکم به منی می شود و اگر هیچ یک از دو نشانه یا یکی از آنها را نداشت، حکم به منی نمی شود، مگر آن که از راه دیگری یقین کند که منی است.
✅ تبصره:
اوج لذت جنسی حالتی است، که شخص در آن حال از خود بی خود می شود و لذت زیادی می برد و ارضا می شود. بعد از تمام شدن آن حالت، زن احساس تخلیه شدن و ارضای جنسی می کند. معمولا حالت تحریک آمیزی را که قبل از تخلیه شدن داشت، دیگر ندارد.
📚منابع:
1. توضیح المسائل مراجع، مسأله346 وحید، توضیح المسائل، مساله352 سیستانی، تعلیقات علی العروة، ج ۱، غسل الجنابة، الاول. خامنه ای، اجوبة الاستفتاءات، سوال171 صافی، هدایة العباد، ج1، مسأله2. 175توضیح المسائل مراجع، مسأله ۳۴۶
🌺#حکم_خارج_شدن_رطوبت_بعد_از_غسل_جنابت🌺
📤پرسش کاربر در گروه:
سلام
برخی مواقع اگر بلافاصله بعد از نزدیکی غسل جنابت انجام شود، بعد از نزدیکی ترشحاتی خارج می شود که شک داریم که منی شوهر است یا ترشحات طبیعی زنانه، آیا باید دوباره غسل کنیم؟ آیا بلافاصله غسل کردن در این مواقع اشکال دارد؟
📤پاسخ:
سلام علیکم
غسل کردن بلافاصله بعد از نزدیکی هیچ اشکال شرعی ندارد.
از طرفی چون شک دارید در اینکه ترشحات طبیعی است یا منی، حکم کنید به اینکه ترشحات طبیعی زنانه است و پاک هستید و غسل لازم نیست.
اما اگر یقین پیدا کردید که منی همسر است، باز هم غسل مجدد لازم نیست و فقط با توجه به نجس بودن منی، باید خود را پاک کنید.
توضیحات بیشتر:👇
ترشحاتی که بعد از غسل جنابت از زنان خارج می شود، چند صورت دارد:
۱. یقین دارید ترشح خارج شده، منی همسر است: غسل واجب نیست، اما باید خود را تطهیر کرد.
۲. یقین دارید ترشح خارج شده،ترشحات عادی زنانه است: پاک است و غسل ندارد.
۳. شک دارید که ترشحات، منی همسر است یا ترشحات عادی زنانه: پاک است و غسل هم ندارد.
۴. یقین دارید که ترشح خارج شده، منی خودتان است: غسل واجب است.
📚منبع:
توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج1، ص211.
🌺#حکم_پاکی_وسط_ حیض🌺
📤پرسش کاربر در گروه:
من ۶ روز خون دیدم و بعد دو روز کاملا پاک بودم و دوباره روز نهم لک دیدم، وظیفه من چیست؟
مرجع: رهبر.
📤پاسخ:
نظر مراجع عظام در مورد این دو روز پاکی متفاوت است.
اکثریت مراجع عظام می گویند: پاکی این وسط هم حیض است و برخی نظرشان این است که در این مدت پاکی، جمع بین حیض و پاکی کند و نظر سوم این است، که در حد فاصل بین خون بینی مدتی را که فرد خون نمی بیند، پاک می باشد.
از نظر رهبر باید همه روزها را حتی پاکی ها را حیض قرار دهید، بنابراین شما تا نه روز حیض بوده اید و باید بعد از لک دیدن در روز نهم اگر پاک شدید، غسل حیض کنید.
نظر مراجع عظام نسبت به پاکی وسط حیض:👇
✍️ همه مراجع (به جز سیستانى، صافى و مکارم): باید همه روزها حتى پاکى وسط را حیض قرار دهد. [۱]
✍️آیةاللّه مکارم: تنها باید روزهایى را که خون دیده حیض قرار دهد و روزهاى پاکى (وسط) حیض نیست و حکم زنان پاک را دارد و با مشاهده خون در روز نهم و پاک شدن بعد از آن دوباره باید غسل حیض کند.[۲]
✍️ آیات عظام سیستانى و صافى: باید روزهایى را که خون دیده، حیض قرار دهد و بنابر احتیاط واجب بعد از پاک شدن اول، غسل کند و عبادات خود را تا روز هشتم به جا آورد؛ آن گاه اگر لکه اى از خون مشاهده کرد و پاک شد، دوباره باید غسل حیض کند.[3]
📚 منابع:
۱. توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۴، وحید، توضیح المسائل، م ۴۵۰
۲. توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۴.
۳. توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۴.
🌺 #شیوه_محاسبه_تعداد_روزهای_حیض🌺
📤پرسش کاربر در گروه:
سلام
زمانی که در ساعت ۳ صبح روز یکشنبه حیض شده باشیم، ده روز چه زمانی کامل می شود؟
📤پاسخ:
سلام علیکم
یک روز شما غروب آفتاب روز یک شنبه کامل می شود و غروب آفتاب روز دوشنبه، دو روز کامل می شود و همینطور شمارش را ادامه دهید تا ده روز کامل شود.
به عبارت دیگر غروب آفتاب روز دهم، یعنی روز سه شنبه هفته بعد ده روز کامل می شود.
توضیحات بیشتر:
اگر شروع حیض زن، از مغرب تا طلوع فجر یا طلوع شمس باشد:
✍️اکثریت مراجع عظام: تا غروب روز همان روز یک روز حیض او کامل می شود و غروب آفتاب روز دهم، حیض او پایان می یابد.
✍️آیه الله زنجانی: هر ۲۴ ساعت یک روز کامل می شود، بنابراین تا فردا همان ساعت شروع خون، یک روز کامل می شود.
اما اگر شروع خون دیدن در طول روز یعنی از اذان صبح تا غروب آفتاب باشد، از نظر همه مراجع عظام هر ۲۴ ساعت یک روز کامل می شود و حداقل زن باید ۷۲ ساعت پشت سر هم آلوده به خون حیض باشد، تا حیضش محقق شود به عنوان مثال اگر ساعت ده صبح خون ببیند باید تا ده صبح روز چهارم این خون ادامه یابد تا سه روز او کامل شود و حیض محقق شود و ساعت ده صبح روز یازدهم ده روز او کامل می شود.
📚منابع:
توضیح المسائل مراجع، م 443؛ توضیح المسائل آیت الله شبیری زنجانی، م 446.
👶حکم #سقط_جنین_ناقص_الخلقه👶
📤 پرسش کاربر در گروه:
سلام.
اگر جنینی که ناقص است ودکتر مجوز سقطش را داده است، سقط کنیم، گناه دارد؟
مرجع: رهبری.
📤پاسخ:
از نظر اکثریت مراجع عظام، همچنین رهبری سقط جنين به خاطر ناقص الخلقه بودن، جایز نیست.
نظر مراجع عظام نسبت به سقط جنین ناقص الخلقه:👇
✍️آيه اللّه مكارم شیرازی: اگر در مراحل ابتدايى جنين باشد و به صورت انسان كامل در نيامده و هنوز روح در آن دميده نشده باشد و تولدش باعث مشقت و سختی شديد براى پدر و مادرش گردد، اشكال ندارد و بنابر احتياط ديه را هم بايد بدهند[1].
✍️آيه اللّه فاضل لنکرانی: سقط جنین ناقص الخلقه جايز نيست مگر در موارد ضرورت.[2]
✍️بقیه مراجع عظام: سقط جنين بخاطر ناقص الخلقه بودن جنین جایز نیست.[3]
📚منابع:
۱. مكارم، استفتائات، ج ۱، س ۱۴۸۷.
۲. فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۱۷۷۱.
۳. خامنه اى، اجوبه، س ۱۲۶۱؛ سيستانى، سايت، سقط جنين؛ بهجت، استفتائات پزشكى، سقط جنين، ص۴۳؛ صافى، جامع الاحكام، ج ۲، س ۱۴۱۰؛ دفتر: وحيد و نورى.