eitaa logo
احکام تخصصی و به روز
989 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
3.8هزار ویدیو
40 فایل
لینک کانال👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1244201028Caf3a0dc274 گروه پرسش و پاسخ👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2102919389Ca8a381ab12 💝اللهم عجل لولیک الفرج💝 تقدیم به ساحت مقدس قدس عالم امکان مهدی صاحب الزمان(عجل االله تعالی فرج)
مشاهده در ایتا
دانلود
✍امام علی علی(ع) خوشا به حال آنکه عیب خودش، او را از پرداختن به عیب های مردم باز دارد. 📚نهج البلاغه، خطبه ۱۷۶ 📣 با تبلیغ کانال در ثواب نشر احکام شریک شوید
: ♻️بعضی مواقع خداوند متعال می‌خواهد کسی را در مراتب زود بالا ببرد، به همیـن خاطر درهای زندگی او را مثل دیگ زودپز محکم می‌بنـدد و او را در سختی قرار می‌دهد. ♻️ خود ما نمیدانیـم ڪه آیا ما در سختی ها بهتـر خداوند را بندگی می‌کنیـم یا در خوشی‌هایمان... اکثر کسانی که به مراتب بالای بندگی رسیدند، زندگی سختی داشتـه اند. ‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌ ‎‌─┅═༅𖣔❤️𖣔༅═┅─
🦋 وجوب تقلید از اعلم آیا تقلید از اعلم واجب است؟😊 - در مسائلی که مجتهدین اختلاف نظر دارند باید از «اعلم» تقلید کند. (حضرت امام، آیت الله مکارم) - بنابر احتیاط واجب باید اعلم باشد. (امام خامنه ای) - در صورتی که فرد به طور اجمالی بداند در مسائلی که برایش پیش می آید، مجتهدین با هم اختلاف فتوی دارند هرچند مورد اختلاف نظر را نداند لازم است از مجتهدی تقلید کند که أعلم باشد، یعنی علمش از بقیه بیشتر بوده و در فهمیدن حکم خدا و وظایف تعیین شده، به حکم عقل و شرع از تمام مجتهدهای زمان خود تواناتر باشد. (آیت الله سیستانی) 👈👈👈 راههای شناخت اعلم از چه راههایی می توان مرجع اعلم را شناخت؟ 1⃣ . خود انسان یقین کند؛ مثل اینکه از اهل علم باشد و بتواند مجتهد و اعلم را بشناسد (اجماع). 2⃣ دو نفر عالم عادل که می توانند مجتهد و اعلم را تشخیص دهند، مجتهدبودن یا اعلم بودن کسی را تصديق کنند؛ به شرط اینکه دو نفر عالم عادل دیگر با گفته آنان مخالفت نکنند (حضرت امام و امام خامنه ای، آیت الله مکارم) 3⃣ دو نفر عالم و عادل که می توانند مجتهد و اعلم را تشخیص دهند، مجتهدبودن با اعلم بودن کسی را تصدیق کنند؛ به شرط اینکه دو نفر عالم و عادل دیگر با گفته آنان مخالفت نکنند. ظاهر این است که اجتهاد یا اعلمیت کسی به گفته یک نفر که موثق باشد نیز ثابت می شود (آیت الله سیستانی) 4⃣ عده ای از اهل علم که می توانند مجتهد و اعلم را تشخیص دهند و از گفته آنان اطمینان پیدا می شود، مجتهد بودن و اعلم بودن کسی را تصدیق کنند (حضرت امام، آیت الله سیستانی) 5⃣ اجتهاد و اعلم بودن شخصی به حدی شایع باشد که از آن شیوع و شهرت، برای انسان علم یا اطمینان حاصل شود (حضرت امام، ایت الله مکارم) 6⃣ برای شناختن مجتهد حائز شرایط، باید خود مکلف اطمینان پیدا کند؛ چه از راه شهرت فراگیر مردم و چه از راه تجربه شخصی و چه از راه دیگر، یا باید دو نفر خبرة عادل به این مطلب شهادت دهند؛ هرچند موجب اطمینان نشود (امام خامنه ای) 7⃣ از دو راه می توان مجتهد حائز شرایط را شناخت 1. اطمینان، چه از راه شهرت فراگیر میان مردم و چه از راه تجربه ی شخصی و چه از راه دیگر. ۲. شهادت دو نفر عادل از اهل خبره، هر چند موجب اطمینان نشود. (امام خامنه ای) 👈👈👈 پاسخی کاربردی در توضیح المسائل راههایی برای انتخاب مرجع ذکر شده است که یکی از آن راهها رسیدن به اطمینان است؛ بنابر این اگر مكلف با پرسش از اهل خبره (که از جایگاه علمی مراجع آگاهی دارند) یا پرسش از اهل علم و طلاب علوم دینی (ولو با فرستادن واسطه)، یا از هر راه صحیح عقلایی برایش اطمینان به اعلم بودن مرجعی حاصل شود تقلید از وی صحیح است. (مشهور مراجع تقلید) 📣 با تبلیغ کانال در ثواب نشر احکام شریک شوید ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌─┅═༅𖣔❤️𖣔༅═┅─
💠 احادیثی که در برنامه حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد با موضوع " شرح دعای ۳۹ صحیفه سجادیه (استغفار و حلالیت طلبی) " خوانده شد. 🔸 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : « یا عَلی، مَن لَم یقبَلِ العُذرَ مِن مُتِنَصّلٍ صادِقاً کانَ او کاذِباً لَم ینَل شَفاعَتی » 🔹 ای علی، کسی که عذرِ عذرخواه را نپذیرد چه در این عمل راستگو باشد و چه نباشد به شفاعتم نمی‌رسد. ------------------------------------ 🔸 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : « مَن لَم يَقبَلِ المَعذِرَةَ مِن مُحِقٍّ أو مُبطِلٍ ، لَم يَرِدْ عَلَيَّ الحَوضَ » 🔹 هر كه عذرخواهى كسى را، چه عذرش موجّه باشد يا نباشد، نپذيرد، در كنار حوض كوثر بر من وارد نشود. ------------------------------------ 🔸 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : « مَن عَفا عَن مَظلِمَةٍ أبدَلَهُ اللّه ُ بِها عِزّا في الدّنيا و الآخِرَةِ » 🔹 هر كس از ستمى كه در حق او شده گذشت كند، خداوند به جاى آن، در دنيا و آخرت به او عزّت بخشد. ------------------------------------ 🔸 حضرت امام سجاد (عليه السلام) فرمودند : « لا يَعتَذِرُ إلَيكَ أحَدٌ إلاّ قَبِلتَ عُذرَهُ ؛ و إن عَلِمتَ أنَّهُ كاذِبٌ » 🔹 هيچ كس از تو عذرخواهى نكند، مگر اين كه عذرش را بپذير، گر چه بدانى كه دروغ مى‌گويد. ------------------------------------ 🔸 امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) فرمودند : « العالِمُ مَن عَرَفَ قَدرَهُ ، و كَفى بِالمَرءِ جَهلاً ألاّ يَعرِفَ قَدرَهُ » 🔹 عالم كسى است كه قدر و منزلت خود را بشناسد و آدمى را همين نادانى بس كه منزلت خود را نشناسد. ------------------------------------ 🔸 امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) فرمودند : « إنّ أنصَحَ النّاسِ أنصَحُهُم لِنَفسِهِ ، و أطوَعُهُم لِرَبِّهِ » 🔹 خير خواه ترين مردم كسى است كه نسبت به خودش خير خواه تر و در برابر پروردگارش مطيع تر باشد. ------------------------------------ 🔸 امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) فرمودند : « يا ابنَ آدمَ ، كُنْ وَصِيَّ نَفسِكَ في مالِكَ ، و اعمَلْ فيهِ ما تُؤثِرُ أن يُعمَلَ فيهِ مِن بَعدِكَ » 🔹 اى فرزند آدم! تو خود وصىّ خويش در اموالت باش و با آن همان كن كه ترجيح مى‌دهى بعد از تو با آن چنان شود. ------------------------------------ 🔸 لمّا قالَ لَهُ رجُلٌ : اُحِبُّ أن يَرحَمَني رَبّي ـ : اِرحَمْ نَفسَكَ ، و ارحَمْ خَلقَ اللّه ِ يَرحَمْكَ اللّه ُ 🔹 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در پاسخ به مردى كه عرض كرد : دوست دارم پروردگارم به من رحم آورد ـ فرمود : به خودت و به خلق خدا رحم كن تا خداوند بر تو رحم آورد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️حکم کراوات حكم خريدن و پوشيدن كروات براى داماد چيست؟ آيات عظام امام خمينى، خامنه‏اى، مكارم و نورى: اگر باعث ترويج فرهنگ غرب شود، جايز نيست. آيات عظام تبريزى، سيستانى و فاضل: براى مسلمان بهتر است، از لباسى كه باعث تشبه به غيرمسلمانان شود، اجتناب كند. آيت الله بهجت و آيت الله صافى: بنابر احتياط، استفاده نكنند. آيت الله وحيد: آنچه كه باعث تشبه به غير مسلمانان شود، جايز نيست. تبصره. اگر در موردى بر پوشيدن كروات مفسده‏اى مترتب شود، پوشيدن ان حرام مى‏شود. ‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌ ‎‌─┅═༅𖣔💚𖣔༅═┅─
♨️حکم کراوات حكم خريدن و پوشيدن كروات براى داماد چيست؟ آيات عظام امام خمينى، خامنه‏اى، مكارم و نورى: اگر باعث ترويج فرهنگ غرب شود، جايز نيست. آيات عظام تبريزى، سيستانى و فاضل: براى مسلمان بهتر است، از لباسى كه باعث تشبه به غيرمسلمانان شود، اجتناب كند. آيت الله بهجت و آيت الله صافى: بنابر احتياط، استفاده نكنند. آيت الله وحيد: آنچه كه باعث تشبه به غير مسلمانان شود، جايز نيست. تبصره. اگر در موردى بر پوشيدن كروات مفسده‏اى مترتب شود، پوشيدن ان حرام مى‏شود. ‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌ ‎‌─┅═༅𖣔💚𖣔༅═┅─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب قبل از برامام زمان(عج) چه میگذرد؟ تفسیری از آیه "امن یجیب" از کلام مرحوم شیخ احمد کافی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 روزه قضا یا مستحبی با ترک غسل جنابت 💠 سؤال: شخصی که وقت برای غسل جنابت داشته اما غسل نکرده آیا می تواند پیش از ظهر، روزه قضا یا مستحبی را نیت کند؟ ✅ جواب: در فرض سؤال، روزه قضا صحیح نیست اما اگر از قبل روزه قضا بر عهده نداشته، می تواند روزه مستحبی را نیت کند. 🆔 رهبر
🔶نماز و روزه در محل سکونت و مأموریت به اطراف آن ❓سؤال: محل تولد من شهر کاشمر است و از سال 1345 هجری شمسی تا سال 1369 ساکن تهران بوده ام و آنجا را وطن برای خود انتخاب کردم و مدت سه سال است که همراه با خانواده ام برای به بندرعباس آمده و کمتر از يک سال ديگر به شهر تهران که وطن من است، باز خواهم گشت. با توجه به اين که در مدتی که در بندرعباس هستم، هر لحظه امکان دارد برای مأموريت به شهرهای تابع بندرعباس بروم و مدتی در آنجا بمانم و زمان مأموريتهای اداری هم که به من ارجاع میشود، قابل پيش بينی نيست، خواهشمندم اولاً: حکم نماز و روزه مرا بيان فرماييد. ثانياً: با توجه به اينکه همسرم خانه دار و متولد تهران است و با من به بندرعباس آمده و ساکن آن شده است، حکم شرعی نماز و روزه وی چيست؟ ✅جواب: در فرض مرقوم در آن مکان حکم مسافر را ندارید و نماز شما و همسرتان در آنجا تمام و روزه‌تان صحیح است. رهبر
⚫️اتصال شهرها به یکدیگر 🔸سؤال: در آلمان و بعضی از کشورهای اروپايی، گاهی فاصله بين بعضی از شهرها (يعنی فاصله تابلوهای خروجی شهری و ورودی شهر ديگر) به صد متر نمیرسد، حتی بعضی از خانه ها و خيابانهای دو شهر کاملاً به هم متصل هستند، اين موارد چگونه است؟ 🔹جواب: با فرض اتصال يکی از دو شهر به ديگری، به نحوی که عرفاً یک شهر محسوب شود، آن دو، حکم يک شهر را دارند، که خروج از يکی به ديگری مسافرت محسوب نمیشود، تا نياز به حد ترخص باشد. رهبر
🔷زندگی در دو شهر 👌سؤال: من شش ماه از سال را در شهری و شش ماه را در شهر ديگری که محل تولدم و من و خانواده ام است، زندگی میکنم، ولی در شهر اول به طور متوالی و مستمر ساکن نيستم؛ مثلاً دو هفته يا ده روز و يا کمتر در آن میمانم و سپس به و سکونت خانواده ام بر میگردم، سؤال من اين است که اگر قصد ماندن کمتر از ده روز را در شهر اول داشته باشم، آيا را دارم يا خير؟ 👈جواب: اگر به مقداری در آنجا زندگی می کنید که عرفاً مسافر محسوب نمی شوید، نماز شما در آنجا تمام، و روزه تان صحیح است. رهبر
🔘وطن فرزند ❓سؤال: اگر زايشگاه خارج از باشد، و مادر ناچار باشد که چند روزی برای وضع حمل به زايشگاه منتقل شود، و بعد از برگردد، وطن اين طفل کجاست؟ ✅جواب: مجرد تولد در شهری باعث نمیشود که آنجا وطن او شود، بلکه وطن وی همان وطن پدر و مادر است که بعد از تولد به آنجا برده شده و با آنها زندگی و در آنجا میکند. رهبر
🔴بنای زندگی شرط توطن ▪️سؤال: کسی که می خواهد مدتی موقت در مکانی بماند، تا چه مدتی بنای ماندن آنجا را داشته باشد، نمازش تمام و روزه اش صحیح است؟ ▫️جواب: اگر در جایی را به مدّت حداقل داشته باشد، نمازش در آنجا تمام و روزه اش صحیح است. رهبر
🔶تحقّق وطنیت 🔻سؤال: شخصی تهران است و در حال حاضر قصد دارد در يکی از شهرهای نزديک تهران ساکن شده و آن را وطن خود قرار دهد، ولی چون محل کسب و کار روزانه اش در تهران است، نمیتواند ده روز در آنجا بماند، چه رسد به شش ماه، بلکه هر روز به محل کارش میرود و شب به آنجا برمیگردد، نماز و روزه او در آن شهر چه حکمی دارد؟ 🔺جواب: شرط تحقق عنوان اين نيست که انسان بعد از و در شهری، به طور مستمر مدتی در آنجا بماند، بلکه بعد از اينکه آنجا را به عنوان وطن جديد انتخاب نمود و با اين قصد، مدتی (اگرچه فقط شبها) آنجا سکونت نمود، وطن او محسوب میشود؛ همچنین چنانچه کارهایی را انجام بدهد که عادتاً انسان برای در یک محلی آن کارها را انجام می دهد مثل و انتخاب و کار ـ ولو زمانی هم نماند ـ وطن تحقّق پیدا میکند. رهبر
🔘محل سکونت و سفر به اطراف 🔷سؤال: چند سال است که شخصی در شهر اهواز سکونت دارد، ولی آنجا را به عنوان خود قرار نداده است، اگر از آن شهر به مقدار بيشتر يا کمتر از خارج شود، هنگام بازگشت مجدّد به آنجا، نماز و روزه او چه حکمی دارد؟ 🔶جواب: در فرض مرقوم که در آن مکان عرفاً مسافر محسوب نمیشود، نمازش تمام و روزه او صحیح است. رهبر
🔷 مقدار مسافت شرعی ❓سوال: که هشت فرسخ است، به کیلومتر چگونه محاسبه می شود؟ ✅ جواب: مسافت شرعی حدود 41 کیلومتر است هر چند به صورت باشد - در این صورت نباید رفت آن از 20.5 کیلومتر کمتر باشد - . رهبر
🔴وطن بودن محل کار 👌سؤال: آيا حکم را دارد؟ 👈جواب: اشتغال به کاری در مکانی موجب نمیشود که آن مکان وطن گردد، ولی اگر در آنجا سکونت داشته باشد و بنا دارد حداقل مدت در آنجا بماند حکم مسافر را نخواهد داشت و نمازش تمام و روزه اش صحیح است. رهبر
▪️وطن اصلی ❓سؤال: آيا شخص هر چند در آنجا ساکن نباشد، وطن محسوب می شود؟ ✅ جواب: اگر در آنجا مدتی (یعنی دوران کودکی و نوجوانی) مانده و کرده باشد، تا از آن نکرده است، حکم وطن را دارد و در غير اين صورت حکم وطن را ندارد. رهبر
🔳اعراض از وطن 🔵سؤال: مراد از چيست؟ آيا مجرد ازدواج زن و رفتن وی همراه شوهر به هر جايی که او میخواهد، اعراض محسوب میشود يا خير؟ 🔴جواب: اعراض با خروج از وطن با تصمیم بر عدم بازگشت به آنجا وهمچنین با علم یا اطمینان به عدم امکان بازگشت محقق می شود؛ و مجرد رفتن زن به در شهر ديگر، مستلزم اعراض از اش نيست. رهبر
🔶🔸محل تولد و محل سکونت 🔹سؤال: شش سال از عمرم را در روستايی و هشت سال را در شهری گذرانده و در حال حاضر برای به مشهد آمده ام، نماز و روزه ام در هر يک از اين مکان ها چه حکمی دارد؟ 🔸جواب: روستای محل تولد اگر عرفاً شما محسوب شود، نماز شما در آنجا تمام و روزه تان صحیح است و در صورتی که محل شک باشد جای احتیاط است و اگر در روستای مذکور به دنیا نیامده باشید در صورت شک در صدق وطن، احکام وطن را برای شما ندارد. شهری هم که چندين سال در آن ساکن بوده ايد، اگر آن را به عنوان وطن انتخاب کرده باشيد، تا از آن نکرده ايد، را برای شما دارد؛ ولی شهر مشهد اگر در آن را ندارید، وطن شما محسوب نمیشود؛ لکن اگر بنا دارید حداقل در آنجا سکونت داشته باشید نمازتان در آنجا تمام و روزه تان صحیح است. رهبر