206.pdf
106.3K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_شش
✅ ذکر؛ موجب یاد خداوند از بندگان
🗓1399/08/16
🌼 @nedaye_tahzib
#جمعه_های_مهدوی
ترازو
به وسیله ترازوي طلا فروشان چیزهاي باارزش و سبک مانند انگشتر طلا را می توان سنجید؛ ولی شمش هاي فراوان که سنگین هستند را نمی توان وزن کرد و ارزش آن ها را فهمید.
مسائلی از جمله اینکه چه کسی امام و در چه سنی باشد؟ اینها طلاي ناب سنگین است، عقل انسانها مانند ترازوي مغازه هاي طلافروشان است، قابلیت سنجش آنها را ندارد. نمی تواند آن را بفهمد و بسنجد. سلیقه اي هم نیست؛ زیرا سلیقه پیرو هوس است و آداب و رسوم نیز گاهی متغیّر، بی دلیل، خرافه و یا با
القائات و وسوسه هاي شیطان همراه است.
#ندای_تهذیب
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com
#جمعه_های_مهدوی
شماره 2
🌸ضرورت طرح مباحث مهدویت / بعد اعتقادی (قسمت دوم)/ 🌸
1.. شناخت امام، راه معرفت خدا
نخستین و مهم ترین وظیفه انسان، شناخت پروردگار و آفریننده خویش است و تا شناخت او حاصل نشود، راه درست بندگی و اطاعت از او به روی انسان باز نخواهد شد(1) برای همین در قرآن و روایات مطالب فراوانی درباره لزوم «معرفت خدا» مطرح شده است. بعضی از آیات قرآن، به توصیف خدا و صفات گوناگون او پرداخته است و امامان معصوم علیهم السلام نیز در روایات و دعاها و خطبه ها به شکل گسترده از خدا و اوصاف او سخن گفته اند(2)
از نظرگاه روایات راه معرفت خدا و اوصاف او، شناخت اولیای خدا و امامان معصوم علیهم السلام است؛ چون اینان مظهر اسماء و صفات الهی و آینه جمال و جلال پروردگارند. معصومین، انسان های کاملی اند که خداوند آنان را خلیفه و نماینده خود در زمین قرار داده و اراده کرده است که با آنان شناخته شود و از مسیر اطاعت آنها اطاعت شود و ثواب و عقاب را نیز برمدار اعتقاد به ایشان و اطاعت از آنان قرار داده است.
در حدیث آمده است که از سیدالشهدا علیه السلام سؤال شد: «فما معرفه الله؟» حضرت فرموند: «معرفه اهل کل زمان امامهم الذی یجب علیهم طاعته» (3) مراد از شناخت خدا، شناخت اهل هر زمانی نسبت به امام خویشتن است، آن امامی که اطاعت او بر آنان واجب است».
به عبارت روشن تر شناخت امام، طریق معرفت خدا است و انسان با شناخت امام و توجه به گفتار و دستورات او می تواند در جاده صحیح زندگی گام بردارد و به سعادتی که خداوند برای او رقم زده، برسد. معرفت خدا بدون شناخت کسی که از جانب او سمت راهنمایی و راهبردی بندگان را دارد، امکان پذیر نیست.
شیخ صدوق رحمه الله در تبیین حدیث یاد شده می گوید:
«مراد این است که مردم هر زمان بدانند، خداوند کسی است که آنها را در هر زمان از امام معصوم خالی نگذاشته است؛ پس کسی که عبادت کند خدایی را که برای آنان حجت قرار نداده، پس غیر خدا را عبادت کرده است.» (4)
مرحوم مجلسی هم در تبیین حدیث فوق می گوید:
«شاید تفسیر شناخت خدا به معرفت امام برای این نکته باشد که شناخت خدا حاصل نمی شود، مگر از جهت امام. و یا اینکه انتفاع از معرفت خدا مشروط به شناخت امام علیه السلام است.» (5)
به هر حال، آنچه در بیان مرحوم شیخ صدوق آمده است که نصب امام بر مردم وسیله قبولی عبادات است که در غیرآن صورت عبادت غیر خدا خواهد بود و یا به قول علامه مجلسی، معرفت امام وسیله انتفاع از شناخت خدا می شود، معرفت امام و حجت الهی یک امر ضروری و لازم بر هر انسان متدین است.
پی نوشت:
1- کلینی، کافی، ج ، ص 247، صص347
2- برای بررسی اوصاف الهی در قرآن ر.ک: فهرست موضوعی «تفسیر نمونه» و در روایات ر.ک: «میزان الحکمه ذیل کلمه الله»
3- صدوق، علل الشرایع، ج1، ص 9، ح 1
4- صدوق، علل الشرایع، ج1، ص 9، ح 1
5- ر.ک: بحارالانوار، ج23، ص 80
ادامه دارد...
#مهدویت
#ندایـتهذیب
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تمام کتب آسمانی و پیامبران الهی ظهور منجی از نسل آخرین پیامبر که هم نام و هم کنیه ی حضرت محمد صلی الله علیه و آله است را بشارت داده اند..
🔵 تنها او قادر است به حل مشکلات و ایجاد عدل در سراسر عالم هستی
و غیر او کسی قادر به حل مشکلات عالم نیست...
🆔 @emame_zaman
🌸 چقدر شبیه یکدیگرند این پدر و فرزند! هر دو محمد، هر دو موعود، هر دو رحمت و هر دو خاتَم. منتها پدر خاتم الانبیاست و پسر خاتم الاوصیاء.
🌅 این مقدار شباهت بیحکمت نیست، چرا که قرار است رسالتی که پدر شروع کرده به دست پسر تمام شود. و دین خدا در زمین عالمگیر شود.
▫️قصه خلقت با "محمّد" آغاز شد،
و سرانجام هم با "محمد" پایان شیرینش فرا میرسد.
ما مسلمانان اولین محمّدیم،
و چشم به راهان آخرین محمد...
🌹الهی یا حمید بحق محمد عجل لولیک الفرج
🆔 @emame_zaman
برای امام زمانم چه کنم؟
#صبحتبخیرمولایمن
هر صبح که عهدم را
با حضرت موعود تازه میکنم
به هنگامهی فراز [اللَّهُمَّ أَرِنِي الطَّلْعَةَ الرَّشِيدَةَ]
چشمانم آغشته به اشکِ حسرت میشوند،
که سالهاست در انتظار آن [اَلْغُرَّةَ الْحَمِيدَة]،
آرزوی سرمه کشیدن نگاهِ آن یگانه را
به گوشهی چشمانِ دنیا،
در پشت پلکهایی غبارآلود
به دوش میکشند؛
تا در لحظهای که نزدیکتر از نزدیک است
بیاید و نفسهای دنیا را عطرآگین کند...
#اللهمعجللولیکالفرج
#روزتونمهدوی
@emamamm
207.pdf
115.4K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_هفت
✅ یاد خدا؛ موجب آرامش دلها
🗓1399/08/17
🌹 @nedaye_tahzib
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
🔸قرآن در سیره علما، شماره 12
#قرآن_در_سیره_علما
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
#شنبه_های_قرآنی
تدبّر در قرآن و اهمیت آن
«تدبر» در لغت «ژرف اندیشی و عاقبت اندیشی» می باشد این واژه چهار بار در قرآن به کار رفته است: در سه آیه: قرآن کریم مخاطبین خود را به تدبّر در اعماق و مقاصد پیام خویش دعوت نموده است، آهنگ و سیاق این آیات نوعی توبیخ و اعتراض را به همراه دارد:
«اَفَلَمْ یَدَّبَّروُا الْقَوْلَ اَمْ جاءَهُمْ ما لَمْ یَأْتِ اباءَهُمُ الاَْوَّلینَ : آیا در (عظمت) این سخن نیندیشیده اند ، یا چیزی برای آنان آمده که برای پدران پیشین آنها نیامده است» ؟ (68 / مؤمنون)
«اَفَلا یَتَدَبَّروُنَ الْقُرآنَ أَمْ عَلی قُلُوبٍ أَقْفالُها» (24 / محمّد)
(پس چرا در این قرآن ژرف نمی اندیشند؟ و اگر از نزد غیرخدا می بود، در آن ناهماهنگی و تضاد بسیاری می یافتند) .
مخاطبین این آیات کسانی هستند که به حقانیّت الهی این کتاب به دیده تردید نگریسته و یا منکرِ آن می باشند و نیز کسانی هستند که به تقلید و بدونِ معرفت، به آن ایمان آورده اند، و در حقانیتش اندیشه نمی نمایند.
در آیه چهارم، محتوای پرخیر و برکت قرآن را بیان می کند تا به واسطه تدبّر در آن، از برکات عظیم آن بهره مند گردند:
«کِتابٌ اَنْزَلْناهُ اِلَیْکَ مُبارَکٌ لِیَدَّبَّروُا ایاتِهِ وَ لِیَتَذَکَّرَ اوُلُوا الاَْلْبابِ »(29 / ص)
با دقت و تأمل در این آیات و سیاق آن درمی یابیم که: «الهی بودنِ قرآن» بدون «تدبرِ در آن» معلوم نخواهد گشت، و نیز بدون «تدبر در قرآن» نمی توان از ذخائر بیکران و پرخیر و برکت کلام خدا بهره ای جست و هم چنین نمی توان از ظلمت شک و تردید و حیرت و سرگردانی نفاق، خود را رهانید و به ایمانی راسخ و یقینی استوار، دست یافت. و نیز بدون «تدبر در قرآن» عمق و مغز آیات را نمی توان دریافت و به حقایق شگفت انگیز و حیرت آورش پی برد ؛ آن که در آیات به تدبّر می نشیند، می تواند با تمام وجود و با تمام مشاعرش، در جای جای قرآن، حضور خدا را حس کند و دل و جانش را از نور خدا سرشار نماید (تعبیر «لَوَجَدُوا» این معنی را به خوبی نشان می دهد) ؛ در بیان حضرت امیر علیه السلام است که مغز و حقیقت ناب و خالص اسلام را شخص متدبّر درمی یابد :
«فَجَعَلَهُ (الاسْلامَ) أمنا لِمَنْ عَلِقَهُ، وَ... وَ فَهْما لِمَنْ عَقَلَ وَ لُبّا لِمَنْ تَدَبَّرَ...». (نهج البلاغه، خ 106)
(پس خداوند اسلام را امنیت قرار داد برای آن که بدان متصل شود و... و فهم قرار داد برای آن که تعقل کنند و مغز قرار داد برای آن که تدبّر نماید).
این بیانات «نقش اساسی تدبّر» را در وصول به حقیقت قرآن واسلام به مانشان می دهد.
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
#نسیم_رحمت
آیات اخلاقی، شماره19
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شنبه_های_قرآنی
سخنران: استاد حسین انصاریان
"اهتمام به ادای واجبات مالی"
یکی از واجبات شرعی، پرداخت خمس و زکات است و چنانچه ادای آنها بر گردن انسان باشد، نباید به خاطر بخل، از پرداخت آن چشم پوشی کند.
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com