🌼 پرسش:
ميگن روي خواستتون خيلي اصرار نکنيد چرا که ممکنه خير و مصلحتتون نباشه.
يعني خدا نميتونه خير و مصلحت من رو در خواسته اي که دارم قرار بده؟
گيريم از قبل چيزي رو براي من مقدر نکرده چون مصلحت نبوده ،يعني خدا بعداز تقدير ديگه نميتونه ،مقدرات رو اصلاح گنه، مگه خدا قادر مطلق نيست؟!!!
🌼 پاسخ:
خیر اینگونه نیست اتفاقا در احادیث داریم که بر خواسته های مشروع خود اصرار کنید ولی اگر بر آورده نشد شاکی مشوید بدانید که مصلحتی در کار است.
اتفاقا یکی از روش های دعا کردن این است که از خدا بخواهیم که خیر و صلاح ما را در کاری که می خواهیم قرار داده و آن کار را به قید مصلحت از خدا بخواهیم .
و در احادیث داریم که دعا قضای بد را بر طرف می کند پس در دعا کردن ملول و خسته نشوید که اثرات فراوانی دارد.
توضیح بیشتر:
يکي از چيزهايي که باعث رقم خوردن قضاي خوب در زندگي انسان مي شود دعاست «إنَّ الدُّعاءَ يَرُدُّ الْقَضاءَ يَنْقُضُهُ كَما يُنْقَضُ السِّلْكُ وَقَدْ أُبْرِمَ إبْراماً» (سائل الشيعة: 7/ 36) همانا دعا برگرداننده قضا است و رشته قضا را از هم واتاباند و بزند، چنانچه رشته نخ از هم باز شود، گرچه به سختى تابيده شده باشد.
عَنْ عُمَرَ بْنِ يَزيدَ قالَ: سَمِعْتُ أبَاالْحَسَنَ عليه السلام يَقُولُ: إنَّ الدُّعاءَ يَرُدُّ ما قَدْ قُدِّرَ وَما لَمْ يُقَدَّرْ، قُلْتُ وَما قَدْ قُدِّرَ عَرَفْتُهُ فَما لَمْ يُقَدَّرْ قالَ: حَتّى لايَكُونَ «وسائل الشيعة: 7/ 36».
آيات و روايات فراواني در مورد لزوم و اهميت دعا و درخواست حاجت ها و نيازها وجود دارد.
قرآن كريم مي فرمايد: «ادعوني استجب لكم؛ مرا بخوانيد تا شما را اجابت كنم» (غافر، آيه 60).
و نيز: «قل ما يعبؤا بكم ربي لولا دعاؤكم؛ اي پيامبر بگو: اگر دعاي شما نبود پروردگارتان به شما عنايت و توجهي نمي كرد» (فرقان، آيه 7).
در روايتي مي خوانيم: هر كدام از شما بايد همه حاجت و نيازش حتي نمك و بند كفشش را از خداوند بخواهد (ميزان الحكمه، ج 3، ص 252، ح 5573، چاپ دفتر تبليغات).
و در روايتي ديگر آمده است: هيچ نياز و حاجتي را كوچك نشمريد (و آن را از خدا درخواست كنيد) چون محبوب ترين شما در نزد خداوند كسي است كه درخواستش از او بيشتر است (ميزان الحكمه، ج 3، ص 252، ح 5572، چاپ دفتر تبليغات اسلامي).
از اين آيات و روايات كه تنها نمونه كوچكي از هزاران حديث است به خوبي ظاهر و هويدا مي گردد كه درخواست از خداوند امري مطلوب و مورد سفارش و تأكيد خداوند و اولياي اوست.
از روايات برداشت مي شود که اصرار بر دعا کردن مطلوبيت دارد اما اين اصرار نبايد براي انسان توقع ايجاد کرده و انسان را خسته و ملول کند و در حد و اندازه خود و به قدر وسع خود (لا يکلف الله نفسا الا وسعها) در امر دعا تلاش کند.
بنابر اين اصرار در دعا، نه تنها کار ناشايستي نيست، بلکه کار پسنديده و خوبي هم مي باشد.
امام صادق (عليه السلام) مي فرمايد: «أَلِحَّ فِي الطَّلَبِ، فَإِنَّه يحِبّ إِلْحَاحَ الْملِحِّينَ مِنْ عِبَادِهِ الْموْمِنِين» ؛ «در دعا و خواست خود اصرار داشته باش. چرا که خداوند اصرار، اصرار کنندگان مومن را دوست دارد».
نکته مهم اين است که در دعاهاي خود عاقلانه دعا کنيم و طالب چيزهايي نباشيم که مي دانيم شدني نيست. همچنين ادب در دعا را هم فراموش نکنيم. يعني همواره به ياد داشته باشم که خداوند، مهمتر از دعا و خواست ماست. اگر خواست خود را مهم تر و ارزشمندتر از خداوند بدانيم، به خاطر برآورده نشدن حاجت، با خداوند، رفتاري غيرمودبانه خواهيم داشت و شرمنده او خواهيم شد.
نکته ديگر اين که دنيا کلاس درس خداست و مشکلات و ناکامي هاي دنيا هم آزمون الهي خواهد بود. بنابراين، نبايد توقع داشته باشيم که هر چه مي خواهيم برآورده شود.
بله! دعا کردن و اصرار مودبانه اشکالي ندارد و چه بسا به خاطر همين اصرار مودبانه حاجت انسان برآورده شود. اما همواره به ياد داشته باشيم که به هر دليلي ممکن است به برخي از حاجت هاي خود نرسيم. توجه به اين مطلب موجب مي شود که در عين دعا کردن، صبر و شکيبايي خود را هم تقويت کنيم و خود را به دام ناشکيبايي نيندازيم.
امام باقر عليهالسلام ميفرمايد: «واللّه لا يُلِحُّ عبدٌ مُؤمِن علَى اللّه عز و جل في حاجتِهِ إلاّ قضاها لَهُ». بـه خـدا سوگند هيچ بـنده مؤمنى در حاجت خود به درگاه خداوند عز و جل اصرار نورزد، مگر آن که حاجتش را بر آورد. الکافي: 2/ 475/ 3
بنا بر اين ما بايد اصرار بر دعا داشته باشيم اما اصرار بر استجابت نداشته باشيم چراکه نفس اين دعا به نفع ماست و آيا مورد اين دعا به نفع ما باشد يا نه را ما نمي دانيم و بايد آن را به خدا واگذار کنيم:
«عَسى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ»(بقره/216)
🏅بهتر از همه عالَم
🔻امام خمینی:
شغل تربیت فرزند، از همه شغلها بالاتر است. یک فرزند خوب شما اگر به جامعه تحویل بدهید، برای شما بهتر است از همه عالَم. اگر یک انسان شما تربیت کنید، برای شما به قدری شرافت دارد که من نمی توانم بیان کنم.
مربی انسانها زن است. سعادت و شقاوت کشورها بسته به وجود زن است. زن با تربیت صحیح خودش انسان درست میکند؛ و با تربیت صحیح خودش کشور را آباد میکند. مبدأ همه سعادتها از دامن زن بلند میشود.
هدایت شده از مکتب امام
tohid-andishe-zir-banayi-tamame-abaade-zandegi.mp3
1.3M
🔊اصلی ترین موضوع مقاله روح توحید این است که اگر #توحید به عنوان #اندیشه_زیربنایی قرار گیرد و فقط در حدّ اندیشه ذهنی باقی نماند، همه ابعاد زندگی انسان را تغییر می دهد و رنگ توحید پیدا می کند.
♨️مقدمه کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی را نه یکبار بلکه چند بار بخوانید.
🎙استاد #خانجانی
♦️گزیده تدریس مقاله روح توحید جلسه اول
#تفکر #اندیشه_های_زیربنایی
#نظام_اجتماعی_توحیدی
🔰گفتمان توحید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1
#مهدےجان_مولاےمن💚
اے رهگذر کوچه احساس ڪجایی؟
محبوب ترین عابر شبهای رهایی...
تا خال لبت نقطه حساس وجود است
حساس ترین منطقه در منطق مایی....
ای ناب ترین حادثه عشق در این بزم
دور از نظرت میکده را نیست صفایی!
ای خوب ترین منظره در چشم ملائک،
بر روے زمین ناب ترین عکس خدایی...
دلتنگ تو این بار گل و باغ و بهارند،
اے ڪاش گل نرگس من زود بیایی...
💐 #اللهم_عجلـــ_لولیڪ_الفرجـ
✍ امام علی(ع):
« به خدا سوگند... هرگاه فاطمه(س) را میدیدم، غمها و غصههایم از دلم برطرف میشد.»
📚 بحارالانوار، ج۴۳ ص۱۳۴
💢#اعتقادی
✅پرسش: آيا از نظر آموزه هاي اسلامي جنس مرد بر جنس زن برتري دارد؟
✍️پاسخ: يک نگاه کلي به آيات صريح قرآن کافي است تا بدانيم که از نظر قرآن ارزش انساني مرد و زن کاملاً برابر است:
🔹قرآن بدون هيچ تفصيلي، مخاطب سکونت در آن بهشت موقت را آدم و حوا معرفي کرده است:
🔅وَ قُلْنا يا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَ كُلا مِنْها رَغَداً حَيْثُ شِئْتُما وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونا مِنَ الظَّالِمينَ؛ و گفتيم:
«اى آدم! تو با همسرت در بهشت سكونت كن؛ و از (نعمتهاى) آن، از هر جا مىخواهيد، گوارا بخوريد؛ (اما) نزديك اين درخت نشويد؛ كه از ستمگران خواهيد شد.چنانچه کاملاً مشهود است در آيه نسبت به ورود به بهشت موقت و بهره مندي از نعمت هاي آن هيچ برتري براي مرد نسبت به زن، قائل نشده است.
🔅وَ مَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَ لا يُظْلَمُونَ نَقيراً؛ و كسى كه چيزى از اعمال صالح را انجام دهد، خواه مرد باشد يا زن، در حالى كه ايمان داشته باشد، چنان كسانى داخل بهشت مىشوند؛ و كمترين ستمى به آنها نخواهد شد.
🔹چنانچه در اين آيه هم کاملاً مشهود است، انجام عمل صالح به شرط ايمان، موجب ورود به بهشت دانسته شده است و هيچ نوع برتري در آيه در اين زمينه براي مردان قائل نشده است.
🔅إِنَّ الْمُسْلِمينَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْقانِتينَ وَ الْقانِتاتِ وَ الصَّادِقينَ وَ الصَّادِقاتِ وَ الصَّابِرينَ وَ الصَّابِراتِ وَ الْخاشِعينَ وَ الْخاشِعاتِ وَ الْمُتَصَدِّقينَ وَ الْمُتَصَدِّقاتِ وَ الصَّائِمينَ وَ الصَّائِماتِ وَ الْحافِظينَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحافِظاتِ وَ الذَّاكِرينَ اللَّهَ كَثيراً وَ الذَّاكِراتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظيما؛ به يقين، مردان مسلمان و زنان مسلمان، مردان با ايمان و زنان با ايمان، مردان مطيع فرمان خدا و زنان مطيع فرمان خدا، مردان راستگو و زنان راستگو، مردان صابر و شكيبا و زنان صابر و شكيبا، مردان با خشوع و زنان با خشوع، مردان انفاق كننده و زنان انفاق كننده، مردان روزهدار و زنان روزهدار، مردان پاكدامن و زنان پاكدامن و مردانى كه بسيار به ياد خدا هستند و زنانى كه بسيار ياد خدا مىكنند، خداوند براى همه آنان مغفرت و پاداش عظيمى فراهم ساخته است.
🔸در اين آيه به طور کاملاً واضح به تساوي مرد و زن در برخورداري از غفران الهي و پاداش بزرگ الهي، تصريح شده و هيچ نوع برتري براي مرد نسبت به زن در بهره مندي از اجر معنوي و اخروي، قائل نشده است.
🔅يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبير؛ اى مردم! ما شما را از يك مرد و زن آفريديم و شما را تيرهها و قبيلهها قرار داديم تا يكديگر را بشناسيد؛ (اينها ملاك امتياز نيست،) گرامىترين شما نزد خداوند با تقواترين شماست؛ خداوند دانا و آگاه است!
🔹در اين آيه به وضوح تصريح شده که يگانه ملاک برتري نزد خداوند رعايت تقوا است. و ساير تفاوت ها تاثيري در قرب به خداوند که بالاترين ارزش انساني و الهي، محسوب مي شود، هيچ تأثيري ندارد. ضمن اين که اين آيه به خوبي گوياي اين حقيقت است که طي مدارج عالي معنوي و رسيدن به کمالات معنوي براي هر دو جنس بدون هيچ تفاوتي، امکان پذير است.
🌱#روشنای_دل_من
🌼حضرت خورشید سلام
🌱السلام علیک یا بقیه الله
🌼#اللهم_عجل_لولیک_الفرج🌼
•
#امتداد_توحید
🔅موضع انسان در اين مسأله [اثبات یا انکار #خدا]، در #تمام_ابعاد انديشهاش و در #جهان_بينى او و ارزيابيهايش از مسائل و در جهتگيريهاى #اخلاقى و #اجتماعى اش تأثير و نقش تعيينكننده دارد.
📚شهید مطهری، علل گرایش به مادیگری، مقدمه
🔰گفتمان توحید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1
🔴 گام بیست و یکم:
سرزنش ممنوع
به جز معصومین باقی انسانها کم یا زیاد دارای نقصهایی هستند که باید در مسیر زندگی آنها را برطرف کنند. زندگی مشترک یکی از بهترین موقعیتها برای برطرف کردن این عیبها است.
یکی از عواملی که باعث میشود عیبها و نقصها معضل زندگی شده و آن را به تلخی بکشاند، اخلاق زشت سرزنش است. سرزنش یا به عبارت خودمانیتر سرکوفت زدن، نه تنها مشکلی را مشکلی را حلّ نمیکند؛ بلکه موجب تشدید مشکلات پیشین یا ایجاد مشکلات جدید میشود. سرزنش از جمله صفاتی است که نقش ویژهای در دور کردن انسان از خدا دارد. امام صادق(علیهالسلام) فرمود: دورترین حالتی که بنده نسبت به خدا داردآن است که کسی را به عنوان دوست خود بگیرد؛ اما لغزشهای او را در ذهن نگه دارد تا روزی به وسیلهی آن دوستش را سرزنش کند. (الکافی، ج۲، ۳۵۵)
🔻سرکوفت به قدری زشت است که حتی نسبت به کسی که گناهی را مرتکب شده روا دانسته نشده است
سرکوفت به قدری زشت است که حتی نسبت به کسی که گناهی را مرتکب شده، روا دانسته نشده است. امام سجاد(ع) فرمود: آخرین سفارشی که خضر به موسی نمود این بود که: کسی را به جهت گناهش سرزنش نکن. الخصال، ج۱، ص۱۱۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ به اسلامتان عمل کنید، تا مردم متوجه و جذب اسلام شوند
🔺توصیه جالب مهندس آمریکایی
«بوب پالمر» و ماجرای اسلام آوردن او از زبان خودش
💡حتما ببینید... بسیار درس آموز و الهام بخش👌
#گزارش
#بینالملل
⛔️ایتالیا ؛ کاهش شدید ازدواج و افزایش روزافزون طلاق ⛔️
♨️ ازدواج در ایتالیا یه طرز شدیدی در حال کم شدن است . اداره ی آمار ملی ایستات اعلام کرد که در سه ماهه اول ۲۰۲۰ ( زمانی که این کشور توسط ویروس کرونا مورد هجوم قرار گرفت) تعداد ایتالیایی هایی که ازدواج کردند حدود بیست درصد کمتر از سال گذشته بودند .
⬅ اما ازدواج در ایتالیا حتی قبل از اینکه این کشور قربانی ویروس کرونا شود ، در حال کاهش بود و برعکس طلاق ها رایج تر شده اند.
🔴 وکلای دادگسترس گفتند که در ۴۰ درصد موارد ، طلاق ها به این دلیل است که قرنطینه پنهان کردن خیانت را دشوار تر کرده است 😏 . ۳۰ درصد از جدایی ها به دلیل خشونت خانگی و ۳۰ درصد باقی مانده به دلایل دیگری بودند .
✅ آژانس آمار ایستات دریافت کرد که نرخ زاد و ولد در ایتالیا به دلیل "جو ترس ، عدم اعتماد ، مشکلات مرتبط با اشتغال و در آمد افراد " کاهش یافته است .
🌐منبع :https://www.thelocal.it/20210218/italys-divorce-rate-shoots-up-by-60-percent-due-to-forced-coexistence-during-pandemicitalys-divorce-rate-shoots-up-by-60-during-pandemic/
حضرت فاطمہ(س) یڪی از سازندگان تاریخ اسلام است، زن بیباڪ، دلیـر، آزاده و خالی از عُجب و خود بزرگبینی!🦋
او مجموعهاے از صفات برجستہے انسانے است.😌🌱
✍🏻توفیقابوعلمے_نویسندهمصرے
#حضرت_فاطمه🌸
🌼 پرسش:
آيا اينکه ميگويند در آب غرق شدن هم شهيد محسوب مي شود درست است؟
🌼 پاسخ:
شهادت مي تواند دو معنا داشته باشد. يکي شهادت به معناي خاص يعني کشته شدن ميدان جهاد و به دست دشمنان اسلام؛ و يکي در معناي اينکه اجر شهادت را برده باشند.
مقام «شهيد» و «شهادت» در فرهنگ اسلامي، منحصر به كساني كه در ميدان جهاد كشته مي شوند، نيست؛ هر چند آنان از روشن ترين مصاديق براي اين واژه هستند. اما چه بسيار افرادي که در بستر از دنيا رفتند ولي اجر شهيد را دارند و چه بسيار افرادي که در ميدان نبرد کشته شدند و مرداري بيش نيستند.
بر اساس روايات و آيات، همه كساني كه عقيده حق داشته، در مسير حقيقت گام بر مي دارند و در همين راه از دنيا مي روند در زمره شهدا هستند و اجرشان مانند آنان است. براي نمونه، در روايتي آمده است: «كسي كه در راه تحصيل علم از دنيا برود، شهيد مرده است»[1] يا در روايت ديگري آمده است: «اگر كسي با وضو بخوابد و مرگ او در خواب فرا رسد، نزد خداوند شهيد است»[2] . هم چنين در روايت ديگري آمده است: «هر كس بميرد و حب آل محمد صلي الله عليه و اله در دلش باشد ، شهيد است»
استاد مطهري ميفرمايند شهيد كسي است كه يك روح بزرگ دارد؛ روحي كه هدف مقدس دارد. كسي است كه در راه عقيده كشته شده است... شهادت، قداست خود را از اين جا كسب مي كند كه فدا كردن آگاهانه تمام هستي خود است در راه هدف مقدس.
درست است که همه ما در دنيا اهداف و آرزوهايي داريم، ولي در يک نگاه بالاتر و کلي تر، بزرگترين آرزوي همه، رسيدن به کمال نهايي و سعادت واقعي ست. اما مهمترين مسئله تشخيص وظيفه به شکل صحيح و انجام دادن اين وظيفه با تمام توان است.
با اينحال براي كسب مقام شهيد در قيامت راه هائي وجود دارد كه در روايات مطرح گرديده است. يکي از اين راه ها طلب شهادت است. پيامبر اكرم فرمود: «هر كه براستي خواهان شهادت باشد، (ثواب آن) به او داده مي شود، هر چند به شهادت نرسد». در روايت ديگر فرمود: «هر كه صادقانه از خداوند شهادت را مسئلت كند، خداوند او را به منزل هاي شهيدان برساند، هر چند در بستر خود بميرد». همچنين فرمود: «بسا كساني كه با جنگ افزار كشته شوند، اما نه شهيد باشند و نه ممدوح و بسا كساني كه در بستر خود به مرگ طبيعي بميرند، اما نزد خداوند صديق و شهيد به شمار آيند».
يکي ديگر از اين راه ها حفظ پاکدامني و عفت است. اميرالمومنين علي عليه السلام: «مجاهدي كه در راه خدا به شهادت رسيده باشد، پاداشش بيشتر از كسي نيست كه بتواند گناه كند و پاكدامني ورزد».
راه ديگر ايمان و حب آل محمد صلي الله عليه و اله و سلم است. ايمان، حب آل محمد؛ اميرالمومنين علي عليه السلام فرمودند: « مومن در هر جائي كه بميرد و در هر لحظه و ساعتي كه جانش گرفته شود، شهيد است». و پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم هم فرموده اند: «هر كه بر دوستي آل محمد بميرد، شهيد است». همچنين از امام سجاد عليه السلام نقل شده که فرمودند «هر كه در زمان غيبت قائم ما بر موالات و دوستي ما بميرد، خداوند پاداش هزار شهيد، مانند شهيدان بدر و احد به او عطا كند».
روايات در اين مورد زياد هستند و نشان مي دهد که شهادت، فقط منحصر در ميدان جنگ نيست و مي توان با اصلاح اعمال و رفتار، پاداش شهادت را به دست آورد. هم چنين کسان ديگري که در مسير حق کشته مي شوند يا مي ميرند.
اما در مورد رواياتي از اين دست که مردن به سختي (مانند غرق شدن يا در آتش سوختن يا خورده شدن توسط حيوان وحشي) را نوعي شهادت دانسته اند، بايد گفت که مسلّما شرط اساسي شهيد بودن، داشتن زندگي معنوي و در مسير عبوديت است. چنين کسي که انسان درستکاري بوده، مرگ سخت مانند غرق شدن، يا کفاره گناهان او محسوب مي شود (مانند شهيد در ميدان جنگ که با ريخته شدن خونش تمام گناهانش آمرزيده مي شود) و يا باعث ارتقاء درجه او به مقام شهدا مي شود.
پي نوشت:
1- سفينه البحار، شيخ عباس قمي، دارالاسوه، ج 4، ص 513
2- همان
3- ميزان الحكمه، ترجمه حميدرضا شيخي، نشر دار الحديث، ج 6، ص0 288 تا 2884
آقای امیر عبداللهیان؛ وزیر محترم امور خارجه!
از بیان حرف هایی که بوی ذلت پذیری و انفعال در برابر مستکبر می دهد اجتناب کنید ...
👈راه لیبرال های شکست خورده🤥 و دلدادگان غرب وکدخداپرست😓؛ را دوباره طی نکتید ...
———🌻⃟————
@rkhanjani