فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
# دلتنگ _حرم
#چهارشنبه های _امام رضایی
😭😭
╔❀✨•••❀•••✨❀╗
#قرآنی
✅پرسش:آیه الکرسی دقیقا کدوم بخش از قرآن میشه؟ بعضیا میگن فقط آیه ۲۵۵ سوره بقره است و بعضیا میگن تا آیه ۲۵۷ سوره هستش. درستش کدومه؟
✍️پاسخ:«اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَ لا نَوْمٌ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ ما بَیْنَ أَیْدیهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ وَ لا یُحیطُونَ بِشَیْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِما شاءَ وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ لا یَؤُدُهُ حِفْظُهُما وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظیم» (1)
🔹بنابر نظر مشهور، «آیه الکرسی» همین یک آیه است که در بالا گفته شد که از «اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ» شروع می شود و به «وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ» ختم می گردد. برای این مطلب نیز ادله و مستنداتی بیان شده است.(2)
🔸بنابراین؛ در نماز و مواردی که گفته شده «آیه الکرسی» خوانده شود، خواندن همین یک آیه کفایت می کند. البته اگر کسی دو آیه بعد را نیز خواند یعنی تا «هُمْ فِیها خالِدُون»(3) ایراد و اشکالی ندارد ولی لازم نیست و همان یک آیه، کفایت می کند.
📚پی نوشت ها:
1. بقره: 2/ 255.
2. مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، دارالکتب الاسلامیه، ج 2، ص 276 و 277.
3. بقره: 2، ص 257.
شیطان که از بنی آدم به مراتب خدا را بیش تر می شناسد و از عذاب و عتاب خدا خبر دارد، چگونه خدا را تا قیامت نافرمانی می کند؟.mp3
1.27M
⭕️ سوال
❓شیطان که از بنی آدم به مراتب خدا را بیش تر می شناسد و از عذاب و عتاب خدا خبر دارد، چگونه خدا را تا قیامت نافرمانی می کند؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🌼 پرسش:
آيا فقط مسلمانان وارد بهشت مي شوند با توجه به اينکه اکثريت مردم جهان مسلمان نيستند؟
🌼 پاسخ:
اين پرسش يکي از قديمي ترين پرسش هايي است که در مباحث اعتقادي مطرح بوده و در هر زمان به شکلي خودنمايي مي کند . البته در مباحث کلام جديد هم تحت عنوان پلوراليزم نجات مطرح است ، آيا همه افرادي که به اسلام معتقد نيستند يا به تعبير دقيق تر شيعه دوازده امامي نيستند ، اهل جهنم و هلاکتند و تنها گروه خاصي که ما آن ها را برحق مي دانيم ، اهل سعادت و بهشتند ؟
در عين اين که از ميان بيش از شش ميليارد انسان، تنها شيعه دوازده امامي را اهل سعادت و نجات ميدانيم، آن هم به شرطي که رعايت تکاليف شرعي را نموده باشند ، امّا هرگز معتقد نيستيم غير از اينان، بقيه انسان ها اهل جهنم و عذاب هستند، زيرا ديگران را يا عالم و عامِد ميدانيم يا جاهل غير عامد. عالمان و عامدان اهل عذاب اند، چون عمداً بر خلاف علم خود عمل کرده اند.
جاهل هم دو دسته اند: مُقصّر و قاصر. مقصران يا افرادي که با وجود امکان رسيدن به حقيقت ، از آن سرباز زده اند، مثل عالمان کافر و فاسق، جهنّمي اند(البته بدون لحاظ رحمت الهي که ممکن است شامل آن ها هم بشود). امّا قاصران که اکثر مردم را تشکيل ميدهند، به طور حتم اهل نجاتند. قرآن مجيد ميفرمايد: «و ما کنّا معذبين حتي نبعث رسولاً؛(1) هيچ طايفه اي را عذاب نمي کنيم. مگر حجت را بر آن ها تمام کرده باشيم».
حتماً بر جاهلان قاصر اتمام حجّت نشده است، زيرا يا غافلند و اصلاً احتمال خطا در گفتار و کردار خود را نمي دهند يا احتمال خلاف ميدهند،
امّا راه و وسيله اي براي رسيدن به حق در اختيار ندارند و يا در پي کشف حقيقت رفته و تحقيق کرده اند، ولي نتوانسته اند بفهمند گفتار و کردارشان باطل بوده و خلاف واقع است ، هر چند پايبندي آن ها به اصول و دستورهاي ديني خودشان هم تا حدي لازم است .
شهيد مطهرى(ره) در اين باره مىگويد: «اگر کسى در روايات دقت کند، مىيابد که ائمه(ع) تکيهشان بر اين مطلب بوده که هر چه بر سر انسان مى آيد، از آن است که حق بر او عرضه بشود و او در مقابل حق، تعصب و عناد بورزد و يا لااقل در شرايطى باشد که مىبايست تحقيق و جستجو کند ، اما افرادى که ذاتاً و به واسطه قصور فهم و يا به علل ديگر در شرايطى به سر مىبرند که مصداق منکِر و يا مقصر به شمار نمىروند، آنان در رديف منکران و مخالفان نيستند. ائمه اطهار ع بسيارى از مردم را از اين طبقه مىدانند. اين گونه افراد داراى استضعاف و قصور هستند و اميد عفو الهى درباره آنان مى رود».
وى از مرحوم علامه طباطبايى نقل مىکند: «همان طورى که ممکن است منشأ استضعاف، عدم امکان تغيير محيط باشد، ممکن است اين جهت باشد که ذهن انسان متوجه حقيقت نشده باشد و به اين سبب از حقيقت محروم مانده باشد».(2) در نتيجه چه بسا افرادي که در طول عمر خويش نامي از اسلام نشنيده و احتمال هم نداده اند که ديني به نام اسلام وجود دارد و بايد از آن پيروي کرد و در طول زندگي به دين و آيين خود که آن را برحق مي دانستند عمل نمودند ، اهل بهشت و نجات باشند.
خداوند با اين افراد بر اساس آنچه حق و حقيقت مي دانستند ،برخورد خواهد نمود مثلا فرد مسيحي که بر اساس تعاليم مسيحيت هم اهل گناه بوده ،نسبت به اين رفتارها استحقاق عذاب دارد؛ همچنين عقل و فطرت انساني که در حکم پيامبر دروني همه انسان هاست ، عامل مهمي در برخورد خداوند و محاسبه اعمال انسان هاست . اگر فردي بر خلاف حکم صريح عقل و فطرت انساني خود عمل نمود، مورد مواخذه قرار خواهد گرفت و نتيجه آن را خواهد ديد .
البته تبيين دقيق افراد قاصر و مقصر در مناطق مختلف و در زمان هاي گوناگون متفاوت است . مثلا در شرايط كنوني امكانات رسانه اي و قدرت تحليل و بررسي عالمانه براي بسياري از افراد فراهم کرده است و می توانند از این طریق به حقیقت و دین حق برسند؛ هر چند همين رسانه ها نقش مهمي در وارونه کردن حقايق و تبليغات مسموم عليه واقعيت برای بعضی دیگر از انسان ها دارند.
پي نوشت ها:
1.مائده (5) آيه 73.
2. مرتضى مطهرى، مجموعه آثار، ج 1، ص 320 به بعد.
رهبر انقلاب اسلامی:
شما #روایت کنید حقایق جامعهی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. اگرشما روایت نکنید دشمن روایت میکند؛ شما اگر انقلاب را روایت نکنید دشمن روایت میکند؛ شما اگر حادثهی دفاع مقدس را روایت نکنید دشمن روایت میکند، هرجور دلش میخواهد. توجیه میکند، دروغ میگوید، ۱۸۰ درجه با این خلاف واقع، جای ظالم و مظلوم را عوض میکند. شما اگر حادثهی تسخیر لانهی جاسوسی را روایت نکنید که متأسفانه نکردید، دشمن روایت میکند و کرده. دشمن روایت کرده، روایتهای دروغ. این کاری است که ما باید انجام بدهیم، این وظیفهی جوانهای ما است.
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با جمعی از پرستاران و خانواده شهدای سلامت
۱۴۰۰/۹/۲۱
#روایت_صحیح
#تبیین
گرچه این شهر شلوغ است، ولی باور کن
آنچنان جای تو خالیست، صدا می پیچد.....!!
#یاایهاالعزیز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ثواب عجیب آیة الکرسی
برای اموات....💫
حجت الاسلام عالی🎤
اموات ودرگذشتگان چشم انتظارند،آنها را دریابیم🦋💚
#شب_جمعه
#امام_زمان
#اللهمعجـللولیڪالفـرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شبهای_جمعه_روضه
السلام علیک یا اباعبدالله
▪️میدونم به نوکرات علاقه داری
▪️میرسی به دادشون توی نداری...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ده فرمانی که رسانه های دشمن روی آن متمرکز شده اند!
✅دقت واجب
https://eitaa.com/joinchat/3344760855C17713c4a73
💢#اعتقادی
✅پرسش: آیا روح از جنس خود خداست یا جنس متفاوتی دارد؟
✍️پاسخ: روح و نفس انسانی نیز همانند وجود خداوند سبحان، وجودی غیر مادی و مجرد دارد. اما باید توجه داشت که عالم مجردات و ماوراء ماده نیز دارای مراتب و درجاتی است. خداوند متعال در عالیترین مراتب تجرد؛ یعنی مرتبه الهی و فوق عقلی قرار دارد اما تجرد وجود نفوس و ارواح انسانی، غالبا از مرتبه تجرد مثالی بالاتر نمیرود. علاوه بر اینکه وجود فوق تجرد الهی، امری غیر معلول و بی نیاز و قدیم و واجب میباشد، اما وجود مجرد روح انسانی، امری ممکن الوجود، معلول، نیازمند و حادث ذاتی است.
بنابراین، گرچه روح انسان و خداوند، هر دو مجردند ولی این دو وجودهای متفاوت و متمایزی دارند و از یک جنس نیستند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵التماس ارواح❗️
🎙 #آیت_الله_مجتهدی
«اللّهمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج
#یابنالحســـــن❤️
چشــــم هامان
سبد نور خدا میخواهنــد
بهر دیدار خـــدا
مهر و صفا میخواهنــد
یڪ ڪلام یابنالحســـن
در دو جهـــان..
دیدن روی تــو را
#رویتــورامیخواهنـــد
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
✨شبت بخیرهمه داروندارم ✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 *ساعتی قبل برخی از شبکه های رسانه ملی توسط گروه تروریستی منافقین برای لحظاتی هک شد و تصاویر سرکردگان آن به تصویر کشیده شد.بنا به پیشنهاد فعالان مجازی کشور این نماهنگ زیبا را جهت حمایت از مقام معظم رهبری در وضعیت ها و استوری ها قرار دهید.*
🔴 زیارت امام زمان (عج) در روز جمعه
🔵 اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ في اَرْضِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ في خَلْقِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذي يَهْتَدي بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَيُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخآئِفُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْوَلِيُّ النّاصِحُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَيوةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّي اللهُ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَظُهُورِ الاَْمْرِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يامَوْلايَ، اَنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ وَاُخْريكَ، اَتَقَرَّبُ اِلَي اللهِ تَعالي بِكَ وَبِآلِ بَيْتِكَ، وَاَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ، وَظُهُورَ الْحَقِّ عَلي يَدَيْكَ، وَاَسْئَلُ اللهَ اَنْ يُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَاَنْ يَجْعَلَني مِنَ الْمُنْتَظِرينَ لَكَ وَالتّابِعينَ وَالنّاصِرينَ لَكَ عَلي اَعْدآئِكَ، وَالْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ في جُمْلَةِ اَوْلِيآئِكَ، يا مَوْلايَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ، هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَهُوَ يَوْمُكَ، الْمُتَوَقَّعُ فيهِ ظُهُورُكَ، َالْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلي يَدَيْكَ، وَقَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ، وَاَنَا يا مَوْلايَ فيهِ ضَيْفُكَ وَجارُكَ، وَاَنْتَ يا مَوْلايَ كَريمٌ مِنْ اَوْلادِ الْكِرامِ، وَمَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَالاِْجارَةِ، فَاَضِفْني وَ اَجِرْني، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي اَهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ.