🕊🌼🕊🌼🕊
📌 علل اصلی گناه کبیره "خ. اِ"
🔸 #خلوت و #تنهــایی
🔸 #چشــــــــم_چرانـی
🔸 تغذیه #ســــــودا_زا
🔹 دوســـــت منحـــــــــرف و ناباب
🔹 عوامـــــل تحــــــــریکِ شهــــوت
🔹 #بیــکاری و ولو بودن
🔸دوستپسر یا دوستدختر داشتن
🔸 اضطـــــــــــراب و نگـــــــــــرانی
و ...
🌼 پرسش:
با اينکه قدرت خداوند بي نهايت است چرا ساخت جهان را در شش دوره انجام داده است؟
🌼 پاسخ:
( هو الّذى خلق السّموات و الارض فى ستّة أیّامٍ )[1]
او کسی است که آسمان و زمین را در شش روز خلق کرد .
اولّا منظور از روز، همین 24 ساعت ما نیست؛ زیرا در آن موقع نه زمینی بود و نه خورشید که یک دور گردش زمین به دور خودش در مقابل نور خورشید را بگوییم یک روز، بلکه از آن تعبیر به دوران و مرحله و یک برهه ای از زمان کرده اند. آنچه که قرآن و روایات بیانگر آن هستند این است که زمین در شش مرحله آفریده شده است و از جزئیات آن که در هر مرحله به چه شیوه ای بوده از کلام الله به ما چیزی نرسیده است . نهایت چیزی که از آیات قرآن به دست می آید. یکى این است که خلقت آسمان و زمین به این شکل و وضعى که ما مىبینیم ناگهانى نبوده و به این شکل از عدم ظاهر نشده بلکه از چیز دیگرى خلق شده که آن چیز قبلا وجود داشته و آن ، مادهاى متشابه الاجزاء و روى هم انباشته بوده که خداى تعالى این ماده متراکم را جزء جزء کرد ، و اجزاء آن را از یکدیگر جدا ساخت ، از قسمتى از آن در دو برهه از زمان زمین را ساخت ، و سپس به آسمان که آن موقع دود[2] بود پرداخته ، آن را نیز جزء جزء کرد ، و در دو برهه از زمان به صورت هفت آسمان در آورد.
دیگر اینکه تمام موجودات زنده ای که ما مىبینیم از آب آفریده شدهاند ، پس ماده آب ،(البته این غیر از آبی است که ما الان به آن آب می گوییم) ماده حیات هر جنبنده است . با مطالبى که گذشت معناى آیه مورد بحث روشن گردید .
پس اینکه فرمود : هو الذى خلق السموات و الارض فى ستة ایام، منظور از آفریدن آن ، جمع کردن اجزاء ، و سپس جدا ساختنش از مواد دیگرى متشابه با هم و متراکم در هم است [3].
تا اینجا معنای خلقت عالم در شش روز معلوم شد، حال به تبیین معنای کن فیکون می پردازیم که اصلا این حرف به چه معناست؟ قرآن می فرماید: ( إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شیْئاً أَن یَقُولَ لَهُ کُن فَیَکُونُ )[4]
این آیه شریفه از آیات برجسته قرآن کریم است که کلمه ایجاد را توصیف مىکند و مىفرماید : خداى تعالى در ایجاد هر چیزى که ایجاد آن را اراده کند ، به غیر از ذات متعالى خود به هیچ سببى دیگر نیازمند نیست ، نه در اینکه آن سبب مستقلا آن چیز را ایجاد کند ، و نه در اینکه خدا را در ایجاد آن کمک نماید، و یا مانعى را از سر راه خدا بردارد . مراد از کلمه امر در آیه مورد بحث ، شأن می باشد ، یعنى مىخواهد بفرماید : شأن خداى تعالى در هنگام اراده خلقت موجودى از موجودات، چنین است ، نه اینکه مراد از آن ، امر در مقابل نهى باشد و وقتی خدا می خواهد موجودی را بیافریند از آن کلمه ی " أمر " استفاده می کند. پس معناى جمله ( اذا اردناه ) این است که : وقتى چیزى در مورد اراده خدا قرار بگیرد ، شأن خدا این است که به آن چیز بگوید باش و آن هم موجود شود ( البته مراد ؛خود لفظ "کن" نیست بلکه همان اراده خداوند است و نیز در این میان مخاطبى هم که داراى گوش باشد و خطاب را با دو گوش خود بشنود و موجود شود ، در کار نیست، براى اینکه اگر مخاطب وجود داشته باشد ، دیگر احتیاج به ایجاد ندارد . پس کلام در آیه مورد بحث کلامى است تمثیلى و چون ذات خداوندى هستى هر چیزی را اراده کند ، بدون تخلف و درنگ موجود مىشود).[5]
از طرفی هم ،آنچه از ناحیه خداى تعالى افاضه مىشود ، قابل درنگ و مهلت نیست ، و تبدل و دگرگونى را هم تحمل نمىکند ، و تدریجیت نمىپذیرد ، و هر آنچه از تدریجیت و مهلت و درنگ در موجودات مشاهده مىکنیم ، از ناحیه خود آنها است، نه از ناحیه خداوند متعال.
صفوان بن یحیى می گوید به حضرت ابى الحسن (علیهالسلام) عرضه داشتم : درباره اراده خدا و خلق کردنش ، چیزى بفرما، مىگوید : آن جناب فرمودند : اراده در ما مخلوقات به معناى ضمیر و خواست باطنى است که به دنبال آن فعل از ما سرمىزند ، و اما اراده در خداى تعالى به معناى ایجاد و احداث فعل است نه غیر آن ، براى اینکه : خداى تعالى احتیاج به تروى و تفکر قبلى ندارد ، او مثل ما نیست که قبل از هر کار نخست تصمیم بگیرد و سپس در طرز پیاده کردنش فکر کند این گونه صفات در خداى تعالى نیست و از خصایص مخلوقات است.
پس اراده خدا همان فعل است نه غیر ، به آن فعل مىگوید : باش و آن فعل وجود پیدا مىکند ، اینهم که گفتیم "مىگوید"، گفتن با تلفظ و نطق به زبان نیست ، و تصمیم و تفکر ندارد ، و همان طور که خودش کیفیت ندارد ، فعل او نیز کیفیت ندارد .[6]
بنابراین اگر می گوییم خداوند عالم را در شش روز خلق کرد اولا به این معنی نیست که خداوند از ناحیه ذات خود آن را تدریجا خلق کرده و فعل خدا تدریجی است و در نتیجه بگوییم چون خدا نمی توانسته آن را یکجا خلق کند پس قدرت او محدود است و برای خلقت نیاز به گذر زمان دارد بلکه این تدریج از ناحیه مخلوق که همان عالم است می باشد، نه از ناحیه خداوند قادر متعال؛ زیرا همانطور که گذشت خداوند هر وقت اراده وجود چیزی را کند بی درنگ آن چیز موجود می شود،حرف شما از ناحیه خداوند هیچ مانعی ندارد، بله می توانست جهان را یکجا خلق کند ولی چون جهان مادی، تابع نظام اسباب و مسببات می باشد و خداوند متعال از جاری کردن امور در غیر نظام اسباب و مسبباتشان إبا دارد[7] برای همین آن را طبق مصالحی که ما از آن خبر نداریم در شش مرحله آفرید،چه بسا هر مرحله متوقف بر مراحل قبل بوده و یا دلایل دیگر ... ولی آنچه حائز اهمیت است قادر بودن خداوند متعال بر ایجاد هر چیزی که امکان وجودی داشته باشد می باشد.[8]
[1] سوره مبارکه هود ،آیه 7
[2] البته آنچه در تفاسیر است این دود مصطلح نیست
[3] ترجمة تفسیر المیزان ،ج 10 ، ص 224
[4] سوره مبارکه یاسین ، آیه 82
[5] ترجمة المیزان ج ، 17 ص ،171. ذیل آیه 82 سوره مبارکه یس.
[6] به نقل از ترجمة تفسیر المیزان ج 17 ، ص 177
[7] "ابى اللّه ان یجرى الاشیاء الّا باسباب"به نقل از مجموعه آثار ،ج1،ص 408 (مجمع البحرین، ماده سبب)
[8] مجموعهآثاراستادشهیدمطهرى، ج4، ص: 627 و 626
#امتداد_توحید
🔅موضع انسان در اين مسأله [اثبات یا انکار #خدا]، در #تمام_ابعاد انديشهاش و در #جهان_بينى او و ارزيابيهايش از مسائل و در جهتگيري هاى #اخلاقى و #اجتماعى اش تأثير و نقش تعيين كننده دارد.
📚شهید مطهری، علل گرایش به مادیگری، مقدمه
🔰گفتمان توحید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1
بسوی خدا
#امتداد_توحید 🔅موضع انسان در اين مسأله [اثبات یا انکار #خدا]، در #تمام_ابعاد انديشهاش و در #جهان_
از همه عزیزان دعوت می کنم عضو کانال گفتمان توحید شوید👇👇
@goftemane_tohid
#سلام_امام_زمانـم♥
هر صبح، همچون گل های آفتابگردان ،
رو به سمت یاد شما چشم می گشاییم
و با سلام بر آستان پر برکتتان جان
می گیریم ...
این خورشید حضور شماست که
گرممان می کند، نور بارانمان می نماید
و امیدمان می بخشد ...
شکر خدا که شما را داریم ...
🌤اللـهُمــّ عَجّـلــْ لـِوَلیـّڪـَ الفـَرجــْ 🌤
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🙏. هفت اثر دردناک نخواندن نماز.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑در دنیای امروز که شبیخون فرهنگی علیه خانواده خط اول رسانه هست، مسئولان باید بیش از همیشه به این خواستهی مقام معظم رهبری جامع عمل بپوشانند
🔺 #غیرت_دینی یعنی همت مسئولین برای تحقق ازدواج آسان و #وام_ازدواج آسان
🔺 #غیرت_دینی یعنی مطالبهی مردم برای تحقق این امر
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری
✍️سخنرانی استاد عالی
🎬موضوع: فاجعه سایتهای مستهجن
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
✨
#گفتگو
🔹می گفت:« آخه چرا به خاطر چند تا مرد مریض ما باید خودمون را از زیبا بودن محروم کنیم و فشار و سختی حجاب رو تحمل کنیم؟»
🔹گفتم:« مگه چه تعدادی از مردهای جامعه مون ذاتاً مریض دل هستند؟که بخاطر اون ها ما تو جامعه حجاب و حیا داشته باشیم؟
میدونی! یکی از نتایج حجاب داشتن این هست که مردهای نجیب و عفیف جامعه مون پاک بمونند ☺️
🗣به قول روانشناس معروف #دن_اریلی:*
🔒قفلها برای دزدها زده نمیشوند❗️
🔐قفلها زده میشوند تا
انسانهای درستکار،
درستکار بمانند❗️
*پروفسور دن اریلی dan Ariely استاد روانشناسی و رفتاری اقتصاد در دانشگاه دوک و از بنیانگذاران رفتارشناسی اجتماعی اقتصادی
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
#کتابخوانی
معرفی کتاب
📗 بهشت خانواده
نویسنده سید جواد مصطفوی
📜مهمترین مباحث کتاب عبارتند از:
✅ عوامل الفت و محبت میان زن و شوهر،
✅ عوامل اختلاف کدورت آنها و راه علاج آن،
✅ موقعیت واقعی زن در خانواده از نظر اسلام و تحلیل و بررسی آیات و روایاتی
✅ موضوع حجاب و نظر اسلام نسبت به مقدار محدودیت زن
✅غریزه جنسی و تعیین مرز بین حرام و حلالش
✅ سوادآموزی زن،
✅ داشتن فرزند،
✅ ضرب المثل ها،
✅ سوالات پزشکی و ازدواجهای فامیلی.
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺️ مروری بر چهار دهه اتفاقات کشورمان
#پرچم_افتخار
@rkhanjani
🌼 پرسش:
علت تناقضات ايه هاي قران چيست ؟؟
مثلا يک جايي رسول خدا را مثل بقيه بشر معرفي ميکند و مي گوييپ فقط به من وحي مي ايد
ودر جايي هم مي فرمايد گفتار اون جز وحي نيست و مثال هاي متعدد که هست
🌼 پاسخ:
هیچ تناقضی در قرآن وجود ندارد بلکه گاهی به صورت ظاهری برای کسانی که اهل دقت و نظر نیستند گمان می شود که تعارض و تناقضی وجود دارد.
در واقع این ها بعضی به نام تناقضات قرآنی از آن یاد می کنند با کمترین تاملی در متن قرآن و آیات مربوطه حل می شود.
هر فرد حکیمی یک حرف را در جاهای مختلف به یک گونه نمی زند بلکه با در نظر گرفتن شرایط و احوال مخاطبین و فضای آن، سخن خود را پرورش داده و بیان می کند.
این بیان های متفاوت از یک حقیقت ، در عرف مردم تناقض گفته نمی شود بلکه مخاطب اقتضا دارد که سخن با فهم او متناسب گفته شده و از این مهم تر ناظر به نیاز مخاطب سخن بیان شود.
مثلا در باره شفاعت :
یک جا خدا اصل وجود شفاعت را نفی می کند:
«يوم لا بيعٌ و لا خلهٌ و لا شفاعهٌ؛ روزي که نه د رآن خريد و فروشي است و نه رابطه دوستي » (بقره، 254)
در جای دیگر شفاعت را مخصوص خود می داند:
«ليس لهم من دونه وليٌ و لاشفيعٌ؛ به غير او ولي و شفيعي برايشان نيست.»(انعام، 51)
و یا:
«قل لله شفاعه جميعاً؛ بگو شفاعت همه اش مال خداست.» (زمر، 44)
در آیات دیگر شفاعت را به اذن خدا نیز صحیح می داند:
«لايملکون الشفاعه عنده الا لمن اذن له؛ شفاعت نزد او براي کسي سودي نمي دهد، مگر کسي که برايش اجازه داده باشد.» (سبأ، 23)
«لا يملو الشفاعه الا من اتخذ عند الرحمن عهداً؛ مالک شفاعت نيستند مگر تنها کساني که نزد خدا عهدي داشته باشند.» (مريم، 87)
اگر کسی ظاهر بین باشد می گوید در قرآن تعارض است . در حالی که که این ها قابل جمع است آنجا که می گوید شفاعت نیست منظور شفاعت بی حساب و کتاب است آنجا که می گوید شفاعت فقط مخصوص خداست با آنجا که می گوید شفاعت به اذن خدا ست نیز کاملا قابل جمع است چرا که کسی که مالک چیزی است می تواند به کس دیگری در مورد ملک خود اذن دهد
و فردی که باذن مالک اصلی کاری را انجام می دهد در واقع این کارش به همان صاحب اذن منتسب است.
در تمامی مواردی که ادعای تناقض شده می توان راه حل های ساده ای پیدا کرد که اهل نظر در قرآن این راه ها را به راحتی می یابند
از این گذشته خود خدا قرآن را دارای آیات محکم و متشابه معرفی کرده که مفسرین قرآن می توانند متشابهات قرآن را به محکمات آن برگردانند.
«هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ ۖ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ ۗ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ ۗ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُوا الْأَلْبَابِ»[۱]
اوست آنكه اين كتاب را بر تو فروفرستاد. بخشى از آن، آيات محکم است كه اصل و اساس اين كتاب است و بخش ديگر آيات متشابه است. ولی كسانى كه در دلهايشان انحرافى هست، و آنان كه در دلشان ميل به باطل است از پى متشابه رفتهاند به انگیزه اینکه در دین فتنه انگیزی کنند و به بهانه جستجو کردن تأويل (خاستگاه) آن. در حالى كه هيچكس جز خدا خاستگاه آنها را نمى داند. و امّا كسانى كه در شناخت معارف الهى پايدارند، مى گويند: ما به قرآن ايمان آورده ايم، زيرا قرآن - چه آيات روشن و استوار آن و چه متشابهاتش- همه از جانب پروردگار ماست. و اين حقيقت را جز صاحبان خرد درنمى يابند.
از این آیه بر می آید که بعضى از آيات، آيات مادر، اساسى و مرجع هستند که معنای صریح و روشن دارند و بخشى ديگر متشابه که اهل فتنه میتوانند معانی و مراد دیگری غیر معنای حقیقی آنها را دنبال کنند. حال اینکه با توجه به مرجع بودن دسته نخست این آیات نیازمند ارجاع بدانها هستند و نظر استقلالى به آنها انسان را از مسير صحيح فهم قرآن منحرف مى سازد.
در مورد آیاتی که اشاره کردید که یک جا خدا می فرماید پیامبرش بشری بیش نیست و در آیه دیگر می فرماید او جز به وحی نطق نمی کند این دو آیه نیز کاملا قابل جمع است:
در 110 سوره کهف می فرماید: قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَىٰ إِلَيَّ
خطاب به پیامبر می فرماید به مردم بگو من مانند شما بشری هستم که وحی به من می شود
وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَىٰ
و هرگز به هوای نفس سخن نمیگوید. سخن او هیچ غیر وحی خدا نیست.
این دو آیه کاملا قابل جمع است حرف پیامبر هر چه می گوید از روی وحی است چرا که به او وحی می شود درست است که فرمود او بشری مثل شماست اما در ادامه هم فرمود یک فرقی با شما دارد که به او وحی می شود. پس گر چه او مانند شما انسان و آدمیزاده است اما یک فرقی با شما دارد که وحی به او می شود و مانند انسان ها ازروی هوای نفس سخن نمی گوید ماینطق عن الهوی چرا که سخن اک منشا دیگری دارد به نام وحی.
نه تنها این دو آیه باهم تعارض و تناقض ندارند بلکه همدیگر را تفسیر می کنند.
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | رهبر انقلاب، صبح امروز: من هم تزریق نوبت سوم واکسن کرونا را انجام دادم، توصیه میکنم مردم هم حرف پزشکان و متخصصین را گوش کنند. ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
💻 @Khamenei_ir
🔴 مطیع بودن نسبت به اوامر ولی، ملاک ایمان
🔵 آیت الله حائری شیرازی(ره):
🌕 مردم کشور ما منتظر ظهور بودند. منتها میدانستند وقتی که شاه می رود، یک دفعه امام زمان نمیآید. حسین بن علی علیه السلام هم وقتی میخواهد وارد کربلا شود، با اینکه عشق و علم به شهادت دارد، اما چون تشکیل حکومت جزء اصول و برنامهاش است، قبلاً مسلم بن عقیل را میفرستد.
🔹 طبیعی است که امام زمان(عج) هم یکباره خودش برای آزمایش وارد قضایا نشود. از فقیه نزدیکتر به او، احدی نیست که حکومت به دست او بیافتد تا مردم ببینند میتوانند از حکومت فقیه حمایت کنند یا نه؟
🔹 این همه شهید نشان میدهد امت آن حالت بی اعتنایی که در صدر اسلام نسبت به اولیاء خدا بود را ندارند. این شهدا نمایشی از فروکش کردن آن طوفان بی اعتنایی و خودخواهیها است.
🔹 امروزه میگویید ببینیم رهبر چه میگوید. ملاک ایمان را مطیع بودن نسبت به اوامر ولی میدانیم. حال ولی فقیه باشد یا امام عصر(عج) باشد یا خود نبی اکرم صلی الله علیه و آله.
ملاک اطاعت اوست.
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم چند دقیقه قبل از شهادت شهیدان رستگاری و اسلامی فرد، که در ۱۳ بهمن ۱۳۶۵به شهادت رسیدند.
چهرها بر اثر چند روز درگیری بادشمن زیر انفجار توپ و خمپاره سیاه شده و ذره ای ترس، منت، طلبکاری ندارند، این همه آرامش از کجاست؟
@BisimchiMedia
هدایت شده از مکتب امام
🔰 سلسله نشست های علمی
📚 با محوریت کتاب #روح_توحید_نفی_عبودیت_غیرخدا
🔰 موضوع: تبلور #توحید نبوی در #انقلاب_اسلامی
🔰 با حضور اساتید محترم کارگروه گفتمان توحید
🗓 تاریخ: پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
🕰 ساعت: ۱۳:۳۰ الی ۱۵
📱 پخش زنده از کانال ایتا گفتمان توحید
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیرخدا
---------------------------------------
🔰 گفتمان توحید
https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1
هدایت شده از دروس استاد رضا خانجانی
تفسیرتوبه۲۸.mp3
18.43M
درس تفسیر قرآن
کتاب جوامع الجامع
سوره توبه آیات ۸۴و ۸۵
جلسه ۲۸
⚡️موضوع: "نحوه مواجهه پیامبر و مومنان با منافقین "
استاد رضا خانجانی
〰〰〰〰〰〰〰〰
@khanjanidroos