دهید مژده به یاران
که یـ❤️ـار میآید
قــرار گیتــیِ
چشم انتظار میآید
کلید صبح به دست و
سرود عشق به لب
ز انتهــای شب
آن شهسـ❤️ـوار میآید
سلام بهترین یـ❤️ـار ....
#سلام
#شعر_مهدوی
#امام_زمان
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔷. إِلَهِي كَيْفَ أَنْقَلِبُ مِنْ عِنْدِكَ بِالْخَيْبَةِ مَحْرُوماً وَ قَدْ كَانَ حُسْنُ ظَنِّي بِجُودِكَ أَنْ تَقْلِبَنِي بِالنَّجَاةِ مَرْحُوماً
إِلَهِي وَ قَدْ أَفْنَيْتُ عُمُرِي فِي شِرَّةِ السَّهْوِ عَنْكَ وَ أَبْلَيْتُ شَبَابِي فِي سَكْرَةِ التَّبَاعُدِ مِنْكَ
إِلَهِي فَلَمْ أَسْتَيْقِظْ أَيَّامَ اغْتِرَارِي بِكَ وَ رُكُونِي إِلَى سَبِيلِ سَخَطِكَ
إِلَهِي وَ أَنَا عَبْدُكَ وَ ابْنُ عَبْدِكَ قَائِمٌ بَيْنَ يَدَيْكَ مُتَوَسِّلٌ بِكَرَمِكَ إِلَيْكَ
💠اى خدا چگونه از درگاه لطفت محروم و نااميد برگردم در صورتى كه به جود و احسان تو حسن ظن بسيار داشتم كه به حالم ترحم كرده و عاقبت از اهل نجاتم مى گردانى
اى خدا عمرم را با درد و غفلت از تو فانى ساختم و بفرسودم جوانيم را در مستى بُعد از تو
اى خدا پس بيدار نشدم روزگارى را كه مغرور كرمت بودم و به راه سخط و غضبت مى رفتم
اى خدا من بنده تو و فرزند بنده توام كه در پيشگاه حضورت ايستاده ام و كرم و رحمتت را بسويت وسيله خود قرار داده ام
🗞 فرازی از مناجات شعبانیه
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
#بقیة_الله_خیر_لکم_إن_کنتم_مؤمنین
#اسامی_و_القاب_مبارک_حجة_بن_الحسن_المهدی_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف
⚜الفَرد⚜
✨ يا مَنْ هُوَ فَرْدٌ بِلا نِدٍّ
💫 او یگانه ای است که مانند ندارد
📗 جوشن کبیر
☀️ "الفرد" به معنای تنها و غریبّ، بی نظیر و بی مانند است و از القاب حضرت بقیة الله الأعظم (أرواحنا فداه) است.
⚜ امیر المومنین حضرت علی (علیه السلام) در غربت امام فرمودند:
🖋 صَاحِبُ هَذَا الْأَمْرِ الشَّرِیدُ الطَّرِیدُ الْفَرِیدُ الْوَحِیدُ؛
🖌 صاحب این امر، آواره، رانده، تک و تنهاست.
📘 کمال الدین و تمام النعمة؛ ج ۱، ص ۳۰۳
⚜ همچنین امام محمد باقر (علیه السلام) درباره حضرت بقیة الله الأعظم (أرواحنا فداه) فرمودند:
🖋 إِنَّ الشَّرِيدَ الطَّرِيدَ الْفَرِيدَ الْوَحِيدَ الْفَرْدَ مِنْ أَهْلِهِ.
📘 بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۳۷
✨ السّلام عليك أيّها الامام الفريد؛
💫 سلام بر تو اى آقايى كه امام تنها و بى همتايى
📗 زيارت سرداب مقدس امام زمان أرواحنا فداه
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔊 نگاه به کوچکی هیکلت و عمر کوتاهت نکن
🔸جرعهای از مناجات شعبانیه🔸
انبیاء آمدند به انسان بگویند که نگاه به کوچکی هیکلت و کوتاهی عمرت نکن؛ یک فرصت استثنایی به شما داده شده، از این فرصت میتوانی استفاده کنی و محبوب خدا شوی. اگر محبوب خدا شدی همۀ اینها محب تو میشوند. چرا؟ چون اینها همه عاشق خدا هستند و تو از نوعی هستی که میتوانی محبوب اینها باشی.
شاید تعجب کنی. به همین دلیل خداوند هر جا انسان تعجب کند، یک نمونهای برای رفع تعجبش قرار داده است؛ همین زمین جواب تعجب تو را می دهد. این زمین با همۀ کوچکیاش در مقابل کهکشانها، کلکسیون و مجموعۀ هنرهای الهی است. دریای او، صحرای او، آسمان او، زمین او، همه را فشرده، تمام اختراعاتش را خدای تعالی در این موزه جمع کرده است.
چطور میشود یک زمین به این کوچکی این هنرها در آن باشد؟ پس انسان به این کوچکی هم این هنرها در او هست. اگر در خودت منکر هستی، در مورد زمین هم منکر باش. زمین چیز عجیب و غریبی است!
#شعبان
#شعبانیه
#مناجات_شعبانیه
مرحوم آيه الله حائري شيرازي
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
بسم الله الرحمن الرحیم
#زنان_و_ظهور
🔟
🔰انسان منتظر باید علاقه ها و وابستگی هاش رو مدیریت کنه.
مدیریت علاقه مندی ها یعنی:
معیار دوست داشتنی هاش رو بسنجه. چقدر رنگ و بوی الهی داره و چقدر....؟
⚜صِبْغَةَ اللَّهِ ۖ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً
(شریفه ۱۳۸ ؛ مبارکه بقره)
بهترین رنگ،رنگ خدایی ست.
بهترين رنگ آن است كه صفا و بقا داشته و چشم اولياى خدارا به خود جلب كند. همرنگ با فطرت و منطق بوده، مشترى آن خدا، و بهاى آن بهشت باشد.چون همهى رنگها پاك مىشوند.
⚜كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ ؛ هر چیزی جز وجه خداوند فانی ست (شریفه۲۵ ؛مبارکه الرحمن)
در آموزه های دینی ماهم متعدد وارد شده که:
⚜امام علی( علیه السلام ) فرمود: «هرکه ما را دوست بدارد، در روز قیامت، همراه ما خواهد بود، و اگر شخصى ( حتی) سنگى را دوست بدارد، خداوند، او را با آن، محشور میکند.۱
🔰انسان باید حب و بغض هاش مطابق حب و بغض های امامش باشد.
محبت ها به خاطر خدا و امامش باشد
❤️اگر منتظر هستیم، باید عشق اصلی ما آقا صاحب الزمان باشه.
محبت های دیگه هم باید به خاطر اون محبت اصلی ما باشه.
‼️برای مثال در مسأله ازدواج اهداف ما از ازدواج و معیار های ما در انتخاب ؛ اهداف و معیارهای خدایی و مورد تایید ائمه علیهم السلام باشد نه مسائل فانی که امروزه مورد تایید خلق خدا واقع شده نه خالق.....
✅روزهای جمعه فرصت مناسبی برای ارزیابی علاقه های قلبیمون هست.
📚۱)صدوق، محمد بن على، الأمالی، ص ۲۰۹، تهران، کتابچى، چاپ ششم،۱۳۷۶.
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#تولیدی_کامل
#جمعه_های_انتظار
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
پرسش:
در زيارتنامه حضرت زهرا نوشته شده امتحنک الله الذي خلقک قبل ان يخلقک
يعني چه که خدا «قبل از خلقت ايشان»، ايشان را مورد امتحان قرارداده است؟
مگر ميشود کسي را قبل از خلقت آزمود؟
لطفا توضيح بدهيد.
پاسخ:
امام باقر(ع) فرمودند: « إِذَا صِرْتَ إِلَى قَبْرِ جَدَّتِكَ فَاطِمَةَ ع فَقُلْ يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً … ــــ چون به قبر جدّه ات فاطمه (ع) رسیدی (تهذيبالأحكام،ج۶،ص۹،باب ۳)
این عبارت زیارت حضرت زهرا به دو شکل می توان به دو شکل معنا کرد :
۱ـ بگو: ای امتحان شده ای که امتحان نموده است تو را خدایی که خلق کرد تو را قبل از اینکه خلق کند تو را ؛ پس تو را صابر یافت برای آنچه که امتحانت نمود »
در این صورت خلق قبل از خلق مورد سوال است : « خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ »
یعنی خداوند متعال قبل از آنکه به تو خلقت مادّی دهد تو را به خلقت نوری خلق نمود. دیگر مردمان اوّلین تمایزی که یافتند و وجود شخصی پیدا کردند ، بعد از خلقت آدم (ع) بود که وجود ذرّی آنها در صلب آدم (ع) خلق گردید و از آن هنگام تا رسیدن به صلب پدر خودشان و انتقال به رحم مادر خودشان ، همواره در سیر بودند ؛ و فرد مذکوری نبودند. امّا برخی از انسانها مثل اهل بیت و انبیاء (ع) حتّی در عالم ملکوت و جبروت و فوق آن نیز وجود متمایز و شخصی داشتند ؛ لکن به وجود نوری ؛ و نور دیگر مردمان در نور آن بزرگواران مستتر بود. کما اینکه در رتبه ای از هستی ، حتّی انبیاء (ع) نیز وجود نوری متمایز نداشته اند
و نور وجودشان در نور اهل بیت (ع) مستهلک بوده ؛ و باز انوار ائمه (ع) و فاطمه زهرا(س) در رتبه های آغازین هستی در نور علی (ع) مکنون بود ؛ و نور خود امیرمومنان(ع) در نور رسول الله (ص) فانی بود ؛ و اوّل وجود نوری که به شخصه خلقت یافت ، نور رسول اکرم (ص) بود.
روایت های متعددی به بحث خلقت نوری حضرات اهلبیت(ع) اشاره کرده است
2- بگو: ای امتحان شده ای که خدای خالق تو ، تو را قبل از خلقتت امتحان کرد پس تو را صابر یافت بر آنچه که امتحانت نمود.
در این صورت امتحان قبل از خلقت مورد سوال است که امتحان قبل از خلقت به چه معنا است؟
جواب: همه انسان ها و مخصوصا اولیای الهی در درجات مختلف قبل از خلقت دنیوی امتحان شده اند و هر چقدر درجات آنها بالا تر ، امتحان آنها جدی تر و سخت تر.
همه انسان ها در صحنه عالم ذر با ندای عمومی «الست بربکم» آزموده شده اند . و برخی از این انسان ها که خدا از پایبندی آنها به عهد و پیمان الهی آگاه بود از آنها عهد محکم گرفت چرا که آنها قرار بود در عالم دنیا به عنوان واسطه های فیض بین خدا و بندگان استفاده شوند و این امتحان برای مشخص شدن میزان و عیار آنها بوده است.
در فراز ابتدایی دعای ندبه این حقیقت را بیان می کند:
اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ عَلَى مَا جَرَى بِهِ قَضَاؤُكَ فِي أَوْلِيَائِكَ الَّذِينَ اسْتَخْلَصْتَهُمْ لِنَفْسِكَ وَ دِينِكَ إِذِ اخْتَرْتَ لَهُمْ جَزِيلَ مَا عِنْدَكَ مِنَ النَّعِيمِ الْمُقِيمِ الَّذِي لا زَوَالَ لَهُ وَ لا اضْمِحْلالَ بَعْدَ أَنْ شَرَطْتَ عَلَيْهِمُ الزُّهْدَ فِي دَرَجَاتِ هَذِهِ الدُّنْيَا الدَّنِيَّةِ وَ زُخْرُفِهَا وَ زِبْرِجِهَا فَشَرَطُوا لَكَ ذَلِكَ وَ عَلِمْتَ مِنْهُمُ الْوَفَاءَ بِهِ فَقَبِلْتَهُمْ وَ قَرَّبْتَهُمْ وَ قَدَّمْتَ لَهُمُ الذِّكْرَ الْعَلِيَّ وَ الثَّنَاءَ الْجَلِيَّ وَ أَهْبَطْتَ عَلَيْهِمْ مَلائِكَتَكَ وَ كَرَّمْتَهُمْ بِوَحْيِكَ وَ رَفَدْتَهُمْ بِعِلْمِكَ وَ جَعَلْتَهُمُ الذَّرِيعَةَ [الذَّرَائِعَ ] إِلَيْكَ وَ الْوَسِيلَةَ إِلَى رِضْوَانِكَ
خدایا تو را ستایش، بر آنچه به آن جاری شد قضای تو درباره اولیایت، آنان که تنها برای خود و دینت برگزیدی، آنگاه که برای ایشان اختیار کردی، فراوانی نعمت پابرجایی که نزد توست، نعمتی که تباهی و نابودی ندارد، پس از آنکه بی میل بودن نسبت به رتبه های این دنیای فرومایه، و زیب و زیورش را با آنان شرط نمودی، آنان هم آن شرط را از تو پذیرفتند، و تو هم وفا نمودن به آن را از جانب آنان دانستی، پس قبولشان کردی، و مقرّب درگاهشان نمودی، و برای آنان یاد والا، و ثنای روشن پیش آوردی، و فرشتگانت را بر آنها فرو فرستادی، و به وحی ات اکرامشان فرمودی، و به دانشت به آنان عطا کردی، و ایشان را دست آویز به سویت و وسیله به جانب خشنودی ات قرار دادی.
"فشرطوا لک علی ذلک " این مشارطه و معاهده و به نوعی امتحان قبل از خلقت مادی آنها بوده است و عبارت بعدی می فرماید " و علمت منهم الوفاء به" که توی خدا می دانستی که آنها به این عهد خود در دنیا عمل می کنند.
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🍃همسفر تا بهشت🍃
✨آسان بگیرید، خداوند کفایت میکند...
جوانها وقتی صحبت میشود، میگویند اگر ازدواج کنیم بعدش چکار کنیم برای خانه⁉️ برای شغل⁉️
اینها همان قیودی ست که همیشه جلوی کارهای اصلی و اساسی را میگیرد.
💎فرمود:اِن یَکونوا فُقَرآءَ یُغنِهِمُ اللهُ مِن فَضلِه*
یعنی خدای متعال اینها را کفایت خواهد کرد... ازدواج بکنید. ازدواج در وضع معیشت آنها دشواری خاصی بوجود نمیآورد. بلکه به عکس خداوند آنها را از فضلش غنی هم میکند.
باید برای جامعه اسلامی جا بیفتد که ازدواج💓 یک ضرورت است، باید انجام بگیرد. منتها این ازدواج یک مسؤلیت پذیری هم هست. این حس گریز از مسؤلیت، مقداری مانع میشود از اینکه این کار انجام شود...
*سوره نور،آیه۳۲
#مقام_معظم_رهبری
#ازدواج_آسان
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
❤️ السلام علیک یا مهدی(عج)❤️
لحظه وصل به یک پلک زدن میگذرد
این فراق است که هر ثانیهاش یک سال است
▪️اللّهُمَّ عَجِّل فَرجَ
▫️مُنتَِقمِ الزَّهرٰاء سَلٰامُ اللهِ عَلَیها
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
#اخلاقمهدوی 5⃣
💠رعایت حقوق دیگران؛
💢بسیاری از تنشها و مشکلات اجتماعی، به دلیل آن است که افراد جامعه به وظیفه خود در مقابل دیگران آشنا نیستند و یا وظیفه خود را میدانند، ولی به آن عمل نمیکنند.
💢گاهی هم در یک رابطه دو طرفه، تنها یک طرف به وظیفهاش عمل میکند و طرف مقابل نسبت به وظایفش بیتعهد است.
💠امام صادق میفرمایند:
🔅 «آسانترین و کمترین حقوق آن است که آنچه برای خودت دوست داری، برای او هم دوست بداری و آنچه برای خودت نمیپسندی، برای او هم نپسندی»
📌منتظری که نمیتواند حقوق دیگران را رعایت کند، چگونه میتواند حقوقی که امام زمانش بر او دارد را رعایت کند؟
📚الخصال، ج٣، ص۳۵۰
📚اخلاق مهدوی، اسماعیل حاجیان
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🎓 #پای_درس_استاد
✍حاج آقای قرائتـــے:
ما به دو وسیله میتوانیم منکرات
جامعه را از بین ببریم با:
💍ازدواج و نـــــماز 📿
❣#ازدواج مهارکننده ← شهوت
❣#نماز از بین برنده ← غفلت
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🍃 پرسش:
چرا صيغه کردن در فقه شيعه حلال و در فقه اهل تسنن حرام هست
🍃 پاسخ:
دو موضوع را در اين بحث توضيح مي دهيم :
اول بحث فقهي حلال بودن صيغه موقت(متعه) را دوم فلسفه اين حکم را توضيح مي دهيم.
عقد متعه عبارت است از اين که: زن آزاد (زني که کنيز نباشد) با رضايت، خودش را با مهريه مشخص و مدت معيني به ازدواج مردي در آورد که منعي براي ازدواج با او از جهت سببي، نسبي، رضاعي (شيرخوارگي) يا شوهر دار بودن زن (همسر مرد ديگري نباشد) يا در عده بودن يا ديگر موانع شرعي، وجود ندارد.
در اين عقد هر گاه مدت تمام شود زوجين بدون طلاق از هم جدا مي شوند و زن اگر با او آميزش شده باشد و يائسه هم نباشد بايد عده ي طلاق نگه دارد. و اگر حيض نشود -ولي در سني است که بايد حيض ببيند – بايد چهل و پنج روز عده نگاه دارد.
فرزند چنين ازدواجي – چه پسر يا دختر – ملحق به پدر مي شود و به نام او خوانده مي شود و او از پدر ارث مي برد کما اين که از مادر هم ارث مي برد. تمام احکام عمومي که در مورد پدران و فرزندان و مادران و همچنين در مورد برادران و خواهران و عموها و عمه ها وارد شده، در مورد اين گروه نيز جاري مي شود.
دليل ازدواج موقت از کتاب و سنة:
تمام مسلمانان اجماع و اتفاق دارند که چنين نکاحي در اسلام تشريع شده است به طوري که هيچ يک از علماء مذاهب اسلامي ( با تمام اختلافاتشان) در اين مورد اختلافي ندارند . بله آنها (اهل سنت ) قائل به نسخ اين حکم شده اند که اين ادعايي بدون دليل است. عمر این حکم الهی را در جامعه ممنوع کرد و این اجتهاد خودش بود که مخالف صریح آیات و روایات و سنت پیامبر است. که امام علی (ع) فرمودند اگر ع
اگر عمر صیغه را ممنوع نکرده بود جز شقی به طرف زنا نمی رفت.
اما کتاب:
خداوند مي فرمايد: (فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَريضَةً) [نساء، 24]
عده زيادي از صحابه آيه را در مورد ازدواج موقت دانسته اند زيرا هميشه اين جمله «إِلى أَجَلٍ مُسَمًّى» را در شرح عقد متعه به کار مي برده اند، که به معني (تا يک مدت مشخص) است و روشن است که اين قيد فقط با نکاح موقت سازگار است.
ب. لفظ "متعه" اگر چه براي استعمال در معني" نکاح دائم" صلاحيت دارد ولي در معني "نکاح موقت" داراي ظهور بيشتري است. کما اين که اگر چه لفظ نکاح در معني ازدواج موقت استعمال مي شود ولي استعمالش در معني نکاح دائم ظهور بيشتري دارد و استعمال لفظ متعه در آيه، تفسير آيه به نکاح موقت را، تقويت مي کند . [ازدواج موقت، ص 14 – 15، مجمع جهاني اهل بيت (ع).]
اما دليل جواز متعه از سنت رسول گرامي اسلام(ص):
پيروان سنت شريف مي دانند که روايات صحيح و معتبر زيادي بر جواز اين نوع ازدواج و حلال بودن آن در زمان رسول الله (ص) وارد شده است که به بعضي از آن ها اشاره مي کنيم:
الف .جابر بن عبدالله انصاري مي گويد: ما در زمان رسول الله (ص) متعه مي کرديم اين کار در زمان ابوبکر هم جايز بود تا اين که عمر از آن نهي کرد. [صحيح مسلم، ج 4، ص 131؛ مسند احمد، ج 6، فتح الباري ج 9، ص 149.]
ب .از ابن عباس روايت شده که گفت: آيه ي متعه جزء آيات محکم است و نسخ نشده است. [کشاف، ج 1، ص 498، چاپ بيروت.]
ج .از حکيم و وابن جريح و غير اين دو روايت شده که گفته اند: حضرت علي (ع) فرمود : اگر عمر جلوي جواز متعه را نمي گرفت کسي زنا نمي کرد جز افراد شقي. [تفسير طبري، ج 5، ص 9 ؛ تفسير فخر رازي، ج 10، ص 5؛ الدر المنثور ج 2، ص 140. ]
د .از عمران بن حصين روايت شده که گفت: آيه ي متعه در کتاب خداوند موجود است، و آيه ي که آن را نسخ کند نيامده است. پيامبر(ص) ما را به آن امر کرد و تا زنده بود در اين مورد نهي نفرمود، سپس مردي آنچه را مي خواست از پيش خود و با نظر خود گفت. [صحيح بخاري، ج 2، ص 168 و ج 6، ص 33]
دلالت اين حديث بر جواز شرعي متعه تا عصر خليفه ي دوم که از او به «مردي آنچه را مي خواست از پيش خود و با نظر خود گفت » تعبير شده است روشن است. [نيل الاوطار، ج 6 ص 271؛ فتح الباري، ج 9، ص 150.]
تا اينجا روشن شد که اصل نکاح موقت (صيغه، متعه) تشريع شده است.
اما فلسفه و حکمت تشريغ صيغه موقت:
غريز? جنسي مثل ساير استعدادها و احساس ها و روحيات در افراد، مختلف است.
در بعضي افراد اين غريزه به حد اعتدال وجود دارد که تنها با تشکيل خانواده و تمکين زن در برابر مرد برطرف مي شود. اما در برخي از افراد يا غريز? جنسي در حال طغيان است به طوري که با انتخاب همسر دائم و تمکين او اشباع نمي شود و يا اين که در اثر اختلافات و عدم هماهنگي اخلاقي و روحي و غير آن، زن از مرد تمکين نمي کند و در نتيجه نيروي جنسي که لازم است در موقع خود به نحو صحيح اشباع گردد، ارضا نمي شود؛ خصوصا در صورتي که عوامل مهيج شهوت، در اجتماعي تا سر حد جنون پيش برود و به کارهايي واميدارد که قلم از ذکر آن شرم دارد؛ ضرورت متعه بيشتر خواهد بود.
آمار گوناگوني که از ا
زدياد فرزندان نامشروع و تجاوزهاي به عنف در کشورهاي اروپايي و امريکائي انتشار يافته شاهد گوياي اين موضوع است.
آيا بايد جوانان را آزاد گذاشت که به دامن فحشاء و خيانت پناه ببرند و زندگي خود را با اين وضع رسوا و فلاکت بار بگذرانند و يا لازم است قانوني آسان و سهل که مسئوليت هاي سنگين تشکيل خانواده دائم را نيز نداشته باشد، در پيش پاي جواناني که با طغيان غريز? جنسي، دست و پنجه نرم مي کنند گذاشت تا بدين وسيله جوانان را از سرگرداني و ضلالت و افتادن در منجلاب فساد نجات داد؟
اسلام با تشريع قانون ازدواج موقت، در موارد ضروري و لازم که قانوني بس سهل و داراي مسئوليت هاي کم مي باشد مشکل جوانان را حلّ کرده است و آنها را از گرايش به سوي فحشاء و زنا و خيانت و بي بند و باري باز داشته است و لذا روايات معتبري از پيشوايان مذهبي اسلام وارد است که ثابت مي کند که ازدواج موقت بيشتر براي ارضاي غريز? جنسي در موارد لازم تشريع گرديده است.
چنان که در روايت معتبر امام باقر از علي عليهما السلام چنين نقل مي کند: «اگر نکاح موقت به وسيله بعضي از خلفا منع نمي شد هيچ فرد مسلماني مگر افراد خيلي پست مرتکب زنا نمي گرديد.»[وسائل الشيعة، ابواب متعه.]
واضح است که عمل منافي عفت غالباً در مورد طغيان غريزه جنسي و عدم اشباع آن انجام مي گيرد و ازدواج موقت بهترين طريق سالمي است که مي تواند طغيان غريزه جنسي را فرو نشاند و در ضمن مسئوليت هاي ازدواج دائم را نيز ندارد.
از بعضي از روايات معتبر ديگر نيز استفاده مي شود که مأموراني از طرف پيامبر گرامي اسلام در آغاز اسلام که عصر شيوع مفاسد و طغيان غرائز جنسي بود در کوچه و بازار مي گشتند و مردم را از ارتکاب گناه و اشباع غريز? جنسي از غير طريق صحيح باز مي داشتند و به آن ها گوشزد مي کردند که پيامبر اسلام نکاح موقت را براي شما جايز کرده است از اين راه سالم اقدام کنيد و پيرامون روابط غيرمشروع و فساد نگرديد.[وسائل الشيعة، ابواب متعه.]
علاوه بر اين ها در روايات بي شمار ديگري آمده است که به طور صريح دلالت دارد بر اين که ازدواج موقت در مواردي تشريع شده است که غريزه جنسي جوانان را تحت فشار قرار داده و آن ها را نزديک به انحراف کرده است. در اين گونه موارد است که شارع مقدس براي جلوگيري از بي بندوباري جنسي راه صحيح ازدواج موقت را پيش پاي آنان قرار داده است.
از جمله از امام موسي بن جعفر عليه السلام راجع به متعه سؤال کردند حضرت فرمود: «متعه براي کسي که ازدواج نکرده، حلال است؛ تا بدين وسيله از طغيان غريزه جنسي جلوگيري کند و يا ازدواج کرده اما با وجود اين، غريزه جنسي، او را تحت فشار قرار داده است. براي چنين افرادي جايز است ازدواج متعه را انتخاب کنند».[وسائل الشيعة، باب کراهة المتعة مع الغني عنها. ]
ازدواج موقت در اسلام نه تنها کوچک ترين ربطي با فحشاء ندارد؛ بلکه فقط براي جلوگيري از فحشاء و بي بندوباري جنسي و قانون شکني و تعدّي به ناموس عمومي تشريع شده است. لذا در روايات معتبر مي خوانيم که اگر مرد مسلماني در ميان ملت هاي غيرمسلمان واقع شده و غريزه جنسي او را تحت فشار قرار داده است؛ مطابق قوانين اسلامي مي تواند با غير مسلمان(اهل کتاب آسماني) ازدواج موقت بکند تا بدينوسيله از مفاسد و ساير انحرافات جنسي دور باشد.
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
سلام امام زمانم✋🌸
اگربه دیده ظاهر
تو را نمی بینم
ولی تو را ز جان
ودل جدا نمی بینم
چنان که شیفته ی
آن جمال زیبایم
به هرچه مینگرم
جز تو را نمی بینم
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
📚 احکام نموداری روزه زن باردار یا شیرده (زن بارداری که زایمانش نزدیک است)
#احکام_نموداری #احکام_نموداری_روزه_زن_باردار #روزه_زن_شیرده
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
📚 احکام نموداری روزه زن باردار یا شیرده (زن بارداری که زایمانش نزدیک است)
۱. چنانچه روزه برای خود مادر ضرر دارد:
💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد (بدون اینکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده، بنابر احتیاط یک مد طعام فدیه به فقیر داده شود و وظیفه دیگری ندارد.
🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد،
الف: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای خود مادر ضرر داشت:
✅ قضا ساقط است ولی برای هر روز علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام دیگر به فقیر داده شود.
ب: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای فرزند شیر خوار یا جنین ضرر داشت:
✅ بنابر احتیاط یک مد طعام به فقیر داده شود و بعداً هر وقت که بتواند باید روزه ها را قضا نماید.
ج: اگر بدون عذر، قضای آن را بجا نیاورده است:
✅ علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد.
۲. اگر روزه برای جنین یا فرزند شیرخوار ضرر دارد:
💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد ( بدون آنکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده باشد، می بایست یک مد طعام به عنوان فدیه به فقیر بپردازد.
🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد:
الف: چنانچه بدون عذر شرعی بجا نیاورد:
✅ علاوه بر فدیه، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد.
ب: اگر به جهت ضرر برای خودش یا فرزند بجا نیاورد:
✅ همان فدیه کفایت میکند وکفاره تأخیر ندارد، ولی سالهای بعد قضای روزه را بجا آورد.
✳️ ملاحظات:
🔘 هرگاه تأخير قضاى روزه ماه رمضان تا ماه رمضان ديگر بر اثر سهلانگارى و بدون عذر شرعى باشد، كفاره تأخير واجب است.
🔘 مادری که روزه برای خودش ضرر دارد حتی اگر باردار نباشد و به فرزند شیر ندهد، مطابق احکام کسی که به جهت مریضی روزه نمی گیرد، عمل کند.
🔘 فديه و کفاره تأخير براي هر روزه عبارت است از یک مد طعام (معادل 750 گرم گندم، آرد، برنج و مانند آن) که بايد به فقير داده شود.
🔘 دادن پول فديه و کفاره به فقير كافى نيست، ولى اگر اطمينان داشت كه فقير به وكالت از صاحب پول، طعام (حداقل معادل 750 گرم برای هر روز) می خرد و سپس آن را به عنوان كفاره قبول مى كند، اشكال ندارد.
🔘 تمام احکامی که درباره زن باردار در این تقسیم بندی بیان شده مربوط به زنی است که زایمان او نزدیک است، ولی زنی که زایمان او نزدیک نیست، پرداخت فدیه مبنی بر احتیاط وجوبی است.
#احکام_نموداری #احکام_نموداری_روزه_زن_باردار #روزه_زن_شیرده
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0