پرسش:
تمام مراحلي که انسان پس از مرگ طي ميکند را توضيح دهيد
پاسخ:
اول منزل این سفر : مرگ است .
همه موجودات امکانى ، داراى اجل معیّنى هستند که با مرگ آن اجل ، فرا مىرسد . امام حسین در روز عاشوراء خطاب به یاران خود فرمودند : اى فرزندان بزرگوارى ! صبر پیشه کنید ، زیرا مرگ ، جز پلى نیست که شما را از رنج و سختى به بهشت برگزیده و نعمت همیشگى عبور مىدهد . کدامین از شما گذر از زندان به قصر را نکوهیده مىدارد ؟ .
منظور از مرگ ، فنا و نیستى نیست بلکه زمان و موعدى است که موجودات به آن منتهى مىشوند . به عبارت روشنتر ، مرگ ، زمانى است که موجودات ، سفر خود را به سوى خداوند متعال - پس از اندکى درنگ در دنیا - آغاز مىکنند تا در آن مقام ، جاى گیرند و استقرار یابند . پس مرگ نخستین منزلگاه سفر طولانى ما است
واین منزل عقبات دشوارى را دارد :
عقبه اولسکرات موت وشدت جان کندن است : « وَ جاءَتْ سَکْرَهُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ذلِکَ ما کُنْتَ مِنْهُ تَحیدُ »
« و حالت سکرات مرگ به راستى فرا مىرسد و حقیقتى را ( براى انسان از جهان دیگر ) پیش مىآورد ، ( و به او گفته مىشود ) این همان است که از آن فرار مىکردى . »
عقبه دوم عدیله عندالموت استیعنى عدول کردن ازحق به باطل در وقت مردن ، وآن چنین است که شیطان نزد محتضر حاضر
شود و وسوسه کند واورا در شک قرار دهد تا بالاخره اورا ازایمان خارج کند وبه همین دلیل است که از ائمه علیهم السلام دعاهایى براى آن ساعت وارد شده وخواندن آن دعاها نافع است .
دوم منزل این سفر : قبر است که بسى هولناک است وهر روز مى گوید :
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
انا بیت الغربه ، انا بیت الوحشه ، انا بیت الدود یعنى منم خانه غربت ، منم خانه وحشت ، منم خانه کرم ( کافى ج ۳ ۲۴۲ باب ما ینطق به موضع القبر . . . . . ص : ۲۴۱ )
در واقع « قبر » همان « برزخ » است . و برزخ ، عالم بین دنیا و آخرت است که انسان از هنگام مرگ تا نفخ صور در آن قرار دارد ، منظور از قبر ، همین قبر ظاهرى نیست که ما مىبینیم ، زیرا این قبر که جسم ما را در خود جاى مىدهد ، پس از چندى مىپوسد ، بلکه منظور از قبر ، باطن آن است که تا قیامت پا بر جاست و در روایات ما ، از آن به باغى از باغهاى بهشت یا چاهى از چاههاى جهنم تعبیر مىکنند .
امام صادق ( ع ) فرمود : برزخ همان قبر ( در اصطلاح قرآن ) است :
البرزخ هو القبر وهو الثّواب و العقاب بین الدّنیا و الآخره والدّلیل على ذلک قول العالم : « والله ما نخاف علیکم إلاّ البرزخ » ( نور الثقلین . ۵۵۳ / ۳ )
امام صادق ( ع ) جهان برزخ را فاصله میان زمان مردن تا زمان قیام قیامت معرفى کرده است . عمر بن یزید از آن حضرت ( ع ) پرسید : برزخ چیست ؟ آن حضرت فرمود : H « القبر منذ حین موته إلى یوم القیامه » E ۱ [ از هنگام مرگ آدمى وارد برزخ مى گردد خواه او را در زمین دفن کنند یا وى را با آتش بسوزانند یا غذاى درندگان شود یا در دریا غرق گردد . ]
واین منزل نیز عقبات دشوارى را دارد :
عقبه اول ، وحشت قبر است ،
روایت شده است : قبرى را مىکندند ، پیامبر اکرم ( ص ) با شتاب به سوى آن رفتند و به شدت گریستند به حدى که خاک از اشک ایشان تر شد و به یاران خود فرمودند : « إِخْوَانِى لِمِثْلِ هَذَا فَأَعِدُّوا » « برادران من ! براى همانند آن مهیا شوید » . مستدرک الوسائل ، ج ۲ ، ص
۴۶۵ درکتاب من لایحضره الفقیه توصیه شده است که میت را بلافاصله و با سرعت به درون قبر نگذارید و قبل از دفن ، مدتى او را در کنار قبرش نگاه دارید تا استعداد دخول را بگیردو . . . و در هنگام دفن بر او تلقین بخوانید و در شب دفن او ، نماز شب اول قبر بخوانید ، این توصیه ها براى کم شدن وحشت و اضطراب او و فشار قبر است .
عقبه دوم ، فشار قبر است
- فشار قبر ، قابل وصف نبوده و حقیقت آن براى ما روشن نیست . از مجموع روایات استفاده مى شود که فشار قبر تابع گناهان است . و میزان و مدت آن نیز تابع میزان گناهان است . به همین جهت اختصاص به کفار و مشرکین و جنایتکاران ندارد بلکه مؤمنان و نیکان نیز به اندازه گناهان که از آنها سر زده ممکن است گرفتار فشار قبر شوند . فشار قبر براى چنین مؤمنینى سبب مى شود که کفاره گناهان خود را در برزخ تحمل کنند تا در قیامت پاک باشند ولى براى جنایتکاران و کفار در قیامت عذابى سخت تر در انتظار شان است
به کلامى از امیر المؤمنین به عنوان پیام مردگان توجه کنید : حال اگر چه آثارشان نابود ، و اخبارشان فراموش شده ، امّا چشمهاى عبرت بین ، آنها را مىنگرد ، و گوش جان اخبارشان را مىشنود ، که با زبان دیگرىَ با ما حرف مىزنند و مىگویند : چهرههاى زیبا پژمرده و بدنهاى ناز پرورده پوسیده شد ، و بر اندام خود لباس کهنگى پوشاندهایم ، و تنگى قبر ما را در فشار گرفته ، وحشت و ترس را از یکدیگر به ارث بردهایم ، خانههاى خاموش قبر بر ما فرو ریخته ، و زیبایىهاى اندام ما را نابود ، و نشانههاى چهرههاى ما را دگرگون کرده است . اقامت ما در این خانههاى وحشتزا طولانى است ، نه از مشکلات رهایى یافته ، و نه از تنگى قبر گشایشى فراهم شد ( نهج البلاغه - ترجمه دشتى ۴۵۱ ۳ پیام مردگان ! . . . . . ص : ۴۵۱ )
عقبه سوم سؤال منکر و نکیر :
از عقبههاى بس خطرناک قبر است که کسى را از آنها گریزى نیست مگر اینکه ایمان و عمل صالح را پیش از خود فرستاده باشد . سؤال منکر و نکیر ، نیز پرسش از حقیقت و باطن اعتقادات و اعمال ما است .
امام صادق ( ع ) مىفرمایند : « یَجِىءُ الْمَلَکَانِ مُنْکَرٌ وَ نَکِیرٌ إِلَى الْمَیِّتِ حِینَ یُدْفَنُ . . .
« دو فرشته منکر و نکیر نزد میت در هنگامى که دفن مىشود ، مىآیند در حالى که صداى آنها همانند رعد ، بلند . . . سپس ، از میت مىپرسند : پروردگار تو کیست ؟ دین تو چیست ؟ . . . اگر او مؤمن باشد ، مىگوید : الله پرودگار من است و اسلام دین من . . . . و براى او ، درى به سوى بهشت باز مىکنند و او جایگاهش را مىبیند .
اما اگر او کافر باشد ، بر او وارد مىشوند در حالى که شیطان ، مانند دودى در کنار او نشسته است . از او مىپرسند : پرودگار تو کیست و دین تو چیست ؟ . . . وچشمان او را به سوى آتش مىگشایند ، و او جایگاه خود را در آن مىبیند » . کافى ، ج ۳ ، ص. ۲۳۶ . ۱۷۳
مرحله بعد حشر انسان ها در روز قیامت است که 50 موقف دارد که هر موقف آن 1000 سال طول می کشد که میزان و صراط و بهشت و جهنم یکی از آنها است.
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
#بقیة_الله_خیر_لکم_إن_کنتم_مؤمنین
#اسامی_و_القاب_مبارک_حجة_بن_الحسن_المهدی_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف
⚜ماء معَین⚜
✨ قُلْ أَ رَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ ماؤُكُمْ غَوْراً فَمَنْ يَأْتيكُمْ بِماءٍ مَعينٍ
💫 بگو: «به من خبر دهيد اگر آبهاى [سرزمين] شما در زمين فرو رود، چه كسى آب جارى و گوارا در دسترس شما قرار مىدهد»؟!
🔹 سوره مبارکه ملک، آیه ۳۰
⚜ امام محمد باقر (علیه السلام) در تفسیر آیهی شریفهی فوق فرمودند:
🖋 هذه نزلت في القائم يقول :إن أصبح إمامكم غائبا عنكم لاتدرون أين هو فمن يأتيكم بامام ظاهر يأتيكم بأخبار السماء والارض وحلال الله عزوجل وحرامه ثم قال:والله ماجاء تأويل الآية ولابد أن يجئ تأويلها
🖌 این آیه درباره حضرت قائم (أرواحنا فداه) نازل شده است میفرماید: اگر امامتان از شما غایب گردد و ندانید کجاست چه کسی برای شما امامی میفرستد که اخبار زمین و آسمان و حلال و حرام خدا را برای شما بیاورد؟!
سپس فرمودند: سوگند به خدا، تأویل این آیه نیامده و سرانجام خواهد آمد.
📘 بحارالأنوار، ج ۲۴، ص ۱۰۰ / ج ۵۱، ص ۵۲
⚜ امام کاظم (علیه السلام) فرمودند:
🖋 قُلْ أَ رَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ ماؤُکُمْ غَوْراً فَمَنْ یَأْتِیکُمْ بِماءٍ مَعِینٍ قَالَ إِذَا غَابَ عَنْکُمْ إِمَامُکُمْ فَمَنْ یَأْتِیکُمْ بِإِمَامٍ جَدِیدٍ.
🖌 زمانیکه امام شما غایب شود، کیست [غیر خدا] که برای شما امام تازهای آورد؟ [امام غایب شما را ظاهر کند تا از علومش که چون چشمهی صاف جاریست استفاده کنید].
📘 الکافی، ج ۱، ص ۳۳۹
📘 بحارالأنوار، ج ۲۴، ص ۱۰۰
☀️ "ماء مَعین" به معنای آب زلال و جاری است و از القاب حضرت بقیة الله الاعظم (ارواحنا فداه)، می باشد.
⚜ ماء مَعین در نصوص به مایۀ حیاتِ خلق تعبیر شده؛ چنانچه در حدیث قدسی آمده است:
🖋 سُبْحَانَ مَنْ خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ ماءٍ مَهِينٍ ثُمَّ جَعَلَ حَيَاتَهُ فِي مَاءٍ مَعِين
🖌 پاک و منزه است خدایی که انسان را از آب بی مقدار آفرید، سپس حیاتش را در آب زلال جاری قرار داد.
📘 بحار الأنوار ج ۹۲، ص ۴۵۲
⚜ حضرت امام رضا (علیه السلام) در حدیثی ماء معین را به علم امام تعبیر کرده و فرمودند:
🖋 بِماءٍ مَعِينٍ يَعْنِي بِعِلْمٍ الْإِمَامِ
📘 تفسير القمي، ج ۲، ص ۳۷۹
▫️ای آبِ بقا قطره ای از آبِ وضویت
▫️ای کام جهان، تشنه ی یک جرعه ز رویت
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
°•°•🌿🌸🌿•°•°
🌿يَا عُدَّتِي عِنْدَ شِدَّتِي
اى ذخیـره من هنگام سختى ها
خدایـا در هنگام هجوم سختے ها و بلاها چـہ ذخیـره و تکیــہ گاهے جز تو میـتوانم داشتـہ باشم.. تویـے کـہ ؋ـرمودیـ :
✨إِنَّ مَعَ العُسرِ يُسرًا ✨
تو ذخیـره ے منے و من چشم بـہ را آسایـش و آرامش از جانب تو🤲🌱
#جوشن_کبیر
#ماه_مبارک_رمضان
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🌙شب خوش🌙✨
#سلام_امام_زمانم
و...تو...
هماناکسیرآرامبخش زمینے؛
کھسالهاست،آنرابرمدارش،آرامنگہ داشتهاے! ✨
میدانے؛
زمینشیفتہنگاهتوست...
کههرصبحوشام،
دورسرتمےگردد!🕊
الّلهُـمَّ عَجِلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج🌿☁️
#صبحتون_مهدوی 🌤
#التماس_دعای_فرج https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
#زنان_اسوه (معاصر)
✍️ از بانو مجتهده زهره صفاتی چه می دانید⁉️
(قسمت اول)
💠 خانم زهره صفاتی مشهور به بانو مجتهده صفاتی متولد 1328در آبادان است . ایشان پس از گذراندن تحصیلات مکتب خانه ای و ابتدایی در سال 1345 ش به تحصیل همزمان دبیرستان و حوزه علمیه در آبادان پرداخت و در سال 1349 برای ادامه تحصیل به قم سفر کرد. او در قم رسائل و مکاسب را خواند و تا مرحله اجتهاد پیش رفت و هم اکنون از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم (خواهران) است.
از جمله اساتید ایشان می توان به جعفر سبحانی، علی مشکینی، محمدفاضل لنکرانی، محمدحسن احمدی فقیه یزدی و ... اشاره کرد. ایشان از میرزا علی علیاری غروی و محمد فاضل لنکرانی و لطف الله صافی گلپایگانی و محمد حسن احمدی فقیه و سید اسماعیل موسوی زنجانی اجازه اجتهاد و روایت دارند.
از جمله تألیفات ایشان می توان به " پژوهشی فقهی پیرامون سن تکلیف "، پیشگیری از بارداری(کنترل جمعیت) و مسائل فقهی مرتبط به ان"، زیارت در پرتو ولایت: شرحی بر زیارت عاشورا" ، "طهارة النساء فی احکام الدماء (شرح علی عروة الوثقی)" ، معاد از دیدگاه قرآن"، "نوآوری های فقهی در احکام بانوان؛یائسگی و ..." اشاره کرد.
ایشان در ششمین همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی به عنوان مفسر قرآن کریم و پژوهشگر برجسته و مبلغ دینی و مذهبی معرفی و تجلیل شدند.
ادامه دارد...
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببينيد | حقايقی درباره #حضرت_خديجه(س) در بيانات #رهبر_معظم_انقلاب مدظله العالی
▫️ايشان مظلومه است، غريب است..
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
پرسش:
اينکه ميگويند از داغ حسين حرارتي در دلهاست، اين حرارت تا کي ادامه دارد؟
بعد از ظهور خوب ميشود يا تا قيامت طول ميکشد؟
پاسخ:
قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلّى اللّه علیه و آله):«اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.»
پیامبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله) فرمود: «براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمیشود.» (جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556)
این حرارت را همه به معنی محبت گرفتند، یعنی در دل مؤمنان برای امام حسین محبتی است که هیچوقت این محبت از بین نمیرود ولی باکمی دقت در این روایت درمییابیم که روایت بالاتر از محبت را میخواهد بیان کند؛ یعنی یک رابطه عاشقانه که با هیچچیز در عالم عوض نمیشود.
کلید این سخن در همان حرارت بودن است. الحرارة: حُرقة فی القلب من التوجّع.
حرارت سوزشی در قلب است از درد. مؤمن چون قلبش پر است از محبت حسین وقتی نامش برده میشود یاد مصائب حسین علیهالسلام میافتد و دل آتش میگیرد؛ و با این حرارت قطرات اشکش جاری میشود.
و به این خاطر است که امام صادق علیهالسلام میفرماید: بِأَبِی قَتِیلُ کلِّ عَبْرَةٍ قِیلَ وَ مَا قَتِیلُ کلِّ عَبْرَةٍ یا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ ؟قَالَ لَا یذْکرُهُ مُؤْمِنٌ إِلَّا بَکی. پدرم فدای کشتهٔ اشکها باد. گفته شد: ای پسر رسول خدا، کشتهٔ اشکها کیست؟ فرمود: کسی که مؤمنی او را یاد نمیکند مگر اینکه میگرید.
این گریه برآمده از آن سوزوگداز درون است که هیچ فعالیتی نمیتواند انجام دهد.
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad
تنها انعکاس از ظلمتی است که فضایی درون را فراگرفته است. و با گریه درون خویش را تخلیه میکند و در انتظار موقعیتی است که بتواند، این ظلمت و سیاهی را از بین ببرد.
پس میتوان چنین گفت: که برای قتل حسین علیهالسلام و ظلمی که برای وی صورت گرفته است درون مؤمن آتشگرفته و در سوز اینکه یار مهربان وی را با تمام نامردی شهید کردند، گریه میکند. و انتظار ظهور یاری را دارد که این انتقام را بگیرد.
چشمان مؤمن ازیکطرف با اشک پر میشود و از طرفی امید و انتظار آمدن منتقم خون خدا را دارد.
و به همین سخن است روایت امام صادق علیهالسلام که میفرماید: نَظَرَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیهالسلام إِلَی الْحُسَینِ علیهالسلام فَقَالَ یا عَبْرَةَ کلِّ مُؤْمِنٍ فَقَالَ أَنَا یا أَبَتَاهْ قَالَ نَعَمْ یا بُنَی.
امیرالمؤمنین علیه السّلام به حضرت حسین علیهالسّلام نظر نموده پس فرمودند: ای اشک هر مؤمنی.
حضرت حسین علیهالسّلام عرض نمود: ای پدر من اشک هر مؤمنی هستم؟
امیرالمؤمنین علیهالسّلام فرمود:بلی پسرم.
اینن حرارت در سایه معرفت امام حسین علیهالسلام است از این جاست که حدیث می فرماید حرارات قلب مومن ایمان در سایه شناخت ولی خداست.
اما این حرارت و حزن و اندوه تا چه زمانی خواهد بود؟
در وقایع شروع ظهور امام زمان؛ در روایات می بینیم که امام زمان در ابتدای قیام، روضه امام حسین می خوانند و خودشان را به امام حسین معرفی می کنند که ان جدی الحسین قتلوه عطشانا
و از طرفی داریم که امام زمان قاتلین ائمه (ع) را زنده کرده و قصاص می فرمایند.
یا لثارات الحسین (علیهالسلام) شعار یاران حضرت مهدی (علیهالسلام) است که به خون خواهی امام حسین علیهالسلام، هنگام قیام آن حضرت سر خواهند داد. به این معنا که کجایند خون خواهان حسین.
امام صادق (علیهالسلام) در این باره فرمود: ... و هم من خشیة الله مشفقون یدعون بالشهادة و یتمنون ان یقتلوا فی سبیل الله شعارهم یا لثارات الحسین علیهالسّلام اذا ساروا یسیر الرعب امامهم مسیرة شهر:
یاران مهدی ... فقط از خدا میترسند و فریاد لا اله الا الله» آنان بلند است.
و همواره در آرزوی شهادت و کشته شدن در راه خدایند. شعار آنان یا لثارات الحسین است. به هرسو که روی آورند، ترس از آنان، (به اندازه یک ماه مسیر) پیشاپیش در دل مردم افتد.
پس این حرارت در قلوب مومنین در زمان ظهور به اوج خود می رسد و باعث قصاص قاتلین امام حسین می شود.
در وقایع قیامت هم می بینیم که حضرت زهرا با پیراهن خونین امام حسین وارد محشر می شود و این نشان دهنده این است که مصیبت امام حسین و حرارت قلب مومنین در باره امام حسین(ع) تا محشر هم ادامه دارد . مخصوصا این که طبق روایات یک درب بهشت به باب الحسین(ع) مشهور است که دوستداران امام حسین از آ« درب وارد بهشت می شوند.
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
💠⚜💠
سلام خورشید عالَمافروز!
سلام طلوع زیباترین حیاتِ بشر!
صبحت بخیر!
و
صبح ما
تا قیامت
با نام روشن تو
بخیر باد!
#صبحی_که_با_سلام_تو_آغاز_میشود
#السلام_علیک_یا_بقیة_الله
#صبح_بخیر
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
📖 زیارت نامه حضرت خدیجه سلاماللهعلیها
🔹السَّلامُ عَلَیْک یا اُمَّ الْمُؤْمِنِینَ،
🔹️ اَلسَّلامُ عَلَیْک یا زَوْجَةَ سَیّـِدِ الْمُرْسَلِینِ،
🔹️ اَلسَّلامُ عَلَیْک یا اُمَّ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ سَیِّدَةِ نِساءِ الْعالَمِینَ،
🔹️ اَلسَّلامُ عَلَیْک یا أَوَّلَ الْمُؤْمِناتِ،
🔹️ اَلسَّلامُ عَلَیْک یا مَنْ أَنْفَقَتْ مالَها فِی نُصْرَةِ سَیِّدِ الاْنْبِیاءِ، وَ نَصَرَتْهُ مَااسْتَطاعَتْ وَدافَعَتْ عَنْهُ الاْعْداءَ،
🔹️ اَلسَّلامُ عَلَیْک یا مَنْ سَلَّمَ عَلَیْها جَبْرَئِیلُ، وَ بلَّغَهَا السَّلامَ مِنَ اللهِ الْجَلِیلِ، فَهَنِیئاً لَک بِما أَوْلاک اللهُ مِنْ فَضْل،
🔹️ وَالسَّلامُ عَلَیْک وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ.
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
فرمایشات امام خامنه ای دامت برکاته در غربت ومظلومیت حضرت خدبجه سلام الله علیها (۹۵/۲/۲٠)
جناب خدیجه (سلاماللهعلیها) حقیقتاً مظلوم است؛ بهخاطر اینکه شَرف همسرى پیغمبر در مورد ایشان داراى یک ارزش مضاعف است؛ دیگران مشرّف به شَرف همسرى پیغمبر شدند لکن این رنجهایى را که پیغمبر در عمدهى دوران رسالت به آنها مبتلا بودند ندیدند. ده سال در مدینه بود، خب عزّت بود، احترام بود، و زندگىِ راحت بود نسبت به آن دوره؛ جناب خدیجه (سلاماللهعلیها) دوران رنج پیغمبر را، دوران سختىهاى پیغمبر را تحمّل کردند و دیدند.
اوّلاً خودِ این نفْس ایمان آوردن به پیغمبر -که اوّلین کسى که ایمان آورد امیرالمؤمنین و حضرت خدیجه بودند- یک امتیاز بزرگ است، یک ارزش بسیار بالایى است؛ عبور کردن و صرفنظر کردن از عقایدى که انسان سالهاى متمادى با آنها زندگى کرده آسان نیست، براى ما پیش نیامده یک چنین چیزى تا بفهمیم چقدر مشکل و مهم است. ایشان با آن فطرت پاک، صدق قضیّه را، حقّانیّت قضیّه را بلافاصله فهمید؛ تا پیغمبر را دید، با آن حال -با آن حالت معروف و مذکور در کتابها- که از حِرا برگشته بود فهمید که یک حادثهى مهم اتّفاق افتاده و قلب مبارکش مجذوب شد و ایمان آورد. بعد پاى این ایمان ایستاد؛ حالا شما ثروت را میفرمایید، این یک کلمهى به زبان آسان است؛ کارى است که خب، کسانى که پول دارند میتوانند بالاخره یک پولى هم مصرف کنند، خرج کنند امّا اینکه انسان از همهى زندگى راحت خارج بشود -یعنى همهى پولش را مصرف کند، همهى ثروتش را صرف کند- یک کار یکذرّه و دوذرّه نیست؛ دربارهى امام حسن مجتبى (سلاماللهعلیه) مثلاً میگویند که ایشان چندبار از مال خودشان خارج شدند یا چند بار از نصف مالشان خارج شدند؛ این جزو بزرگترین امتیازات است. این بزرگوار این امتیاز را دارد که از همهى اموال خودش خارج شد و همه را صرف کرد در راه ترویج اسلام و تقویت پیغمبر. بعد هم دچار آن سختىها و آن مشکلات طاقتفرسا [شد] که یکىاش همین مسئلهى شِعب ابىطالب بود و آن سه سالى که آنجا بودند و آن سختىهایىکه این بزرگوار متحمّل شد و این ایمان را محکم نگه داشت.
خب قرآن دربارهى کسانى که قبل از فتح و بعد از فتح انفاق میکنند [میگوید] «یستَوى مِنکُم مَن اَنفَقَ مِن قَبلِ الفَتحِ وَ قاتَل»؛ این «قَبلِ الفَتح»، قبل از فتح مدینه است؛ یعنى قبل از آنکه مدینهاى در اختیارِ پیغمبر قرار بگیرد و زندگىاى، راحتى، حکومتى، تسلّطى، قدرتى در اختیار آن بزرگوار باشد؛ در حال نهایت شدّت، ایشان انفاق کردند؛ هم مالشان را، هم جانشان را، هم راحتشان را. خب اینها واقعاً فضایل مهمّى است؛ اینها مغفولٌعنه مانده؛ حضرت، مظلومه است؛ این بزرگوار واقعاً مظلومه است. جناب خدیجه (سلاماللهعلیها) غریب است. حالا شما میگویید مادر یازده امام، [امّا] در واقع مادر دوازده امام؛ چون ایشان مادر امیرالمؤمنین هم هست. ایشان امیرالمؤمنین را در آغوش خودش، در دامان خودش، در زندگى خودش پرورش داده تا چند سالگى.
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸رنگ مناسب لباس و حجاب در مکانهای مختلف
✅ یازده خاصیت رنگ مشکی
🔺چراچادر باید مشکی باشد؟؟
#تصویری
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺تهذیب نفس به سبک شهید هادی🔺
🔰جعفر جنگروی تعریف میکرد که یکبار پس از هیئت نشسته بودیم و داشتیم با بچهها حرف میزدیم. ابراهیم توی اتاق دیگه تنها نشسته بود و توی حال خودش بود.
وقتی بچهها رفتن. اومدم پیش ابراهیم، هنوز متوجه حضور من نشده بود. با تعجب دیدم هرچند لحظه یکبار سوزنی را به صورتش و به پشت پلک چشمش میزنه. یکدفعه گفتم: “چیکار میکنی داش ابرام؟!”
🔰انگار تازه متوجه حضور من شده باشه از جا پرید و از حال خودش خارج شد. بعد مکثی کرد و گفت: “هیچی، هیچی، چیزی نیست”.
🔰گفتم:”به جون ابرام ولت نمیکنم. باید بگی برا چی سوزن زدی تو صورتت”
مکثی کرد و خیلی آرام مثل آدمهایی که بغض کردهاند گفت:
♨️“سزای چشمی که به نامحرم بیفته همینه.”
🔰اون زمان نمیفهمیدم که ابراهیم چکار میکنه و این حرفش چه معنی داره!
ولی بعدها وقتی تاریخ زندگی بزرگان رو میخوندم. دیدم که اونها برای جلوگیری از آلوده شدن به گناه (حتی یک نگاه به نامحرم که برای خیلی از ماها عادی شده)چنین تنبیههائی برای خودشون داشتن.
🍃🌼به بهانه اول اردیبهشت ،
سالروز تولد شهید هادی🌼🍃
#قهرمان_من
#الگوی_من
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔳⚜️🔳⚜️🔳⚜️🔳
⚜️
🔳
#حضرت_أم_المؤمنین_خدیجه_کبری_علیها_السلام
🔰گذری کوتاه بر احوال پدران حضرت خدیجه کبری (سلام الله علیها) و سابقه ایشان
✅مادر حنيف
🔹«فاطمه بنت زائدة بن أصم» نسبش به «لُویّ بن غالب» منتهی میشود. «لُویّ بن غالب» جدّ هشتم پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) میباشد و در نتيجه از جانب مادر با جدّ هشتم پيامبر هم نسب ميگردند که در نهايت سلسلة نسب هر دو به حضرت اسماعيل و ابراهيم خليل منتهي ميگردد.
🔹او كه «فاطمه» نام داشت و در يكى از اصيل ترين خاندان عرب ديده به جهان گشود.
از ويژگى هاى او اين بود كه اسير ارزشهاى منفى و ذلّت بار خرافى نشد بلكه دل و دامان و انديشه و رفتار را پاك مى داشت و وجود خود را به ارزشهاى راستين آراسته نمود و به دين و آيين پدران توحيدگرا و عدالتخواه، حضرت ابراهيم و اسماعيل ايمان داشت.¹
✅برادرزاده:
▪️خديجه کبری (سلام الله علیها) برادرزادهاى به نام «حكيم» داشت كه از سويى سرآمد ثروتمندان و نامداران عرب بود و ثروت خويش را در راه بخشش به محرومان و دستگيرى از افتادگان به كار مى برد و از سوى ديگر مرد خردورز و صاحبنظر و خود ساخته بود تا آنجا كه در سن پانزده سالگى به عضويّت «دارالندوة» يا مجلس مشورتى قريش در آمد. اين شخص در روش و منش و مديريت خديجه کبری (سلام الله علیها) تأثير به سزايى داشته است.
✅پسرعموى توحيدگرا
🔹«پسرعموی توحيدگرا و حنيف «ورقة بن نوفل» پسرعموی خديجه(سلام الله علیها) از حاميان سر سخت آئين ابراهيم است.² «ورقه» از «حنفاء»عصر جاهليت بود. حنفاء که غالب خاندان پيامبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و خديجه (سلام الله علیها) از ايشان بودهاند به کسانی اطلاق میشد که پيرو آيين ابراهيم (ع) بودهاند و آلوده به شرک و بتپرستی نشدند.³
➖«ورقه» از کاهنان بنام عرب، و به کتاب اديان پيشين آشنا بود و از نظر مقبوليت دينی در سطحی بود که همگان وی را به ديـدۀ تکريم مینگريستند و بـاورهای دينی و اعـتقادات ايمانی خويش را با او در ميان میگذاشتند.⁴
او جوانی خود را در راه دستيابی به حقيقت سپری کرد و همان کسی است که پس از گزارش غلام خديجه(سلام الله علیها) دربـارۀ ديـدار آن راهـب بـا محمـّد امين و شنيدن سخنان وی در سفــر تجاری آن حضرت، نويـد ظهـور ايشان را بـه عنوان پيامبـر آخرالزمان بـه خديجه(سلام الله علیها) داده بـود و گفته بـود:«فهو نبی هذه الاُمة»⁵ و نيز گفتـه بـود «همانا او (پيامبر) بـا ديـن بزرگي خواهد آمد كـه موسي نيز بدان آمد» ⁶.
🔹او از علمای يهود و نصاری و واقفين به اخبار، نـزديک بودن ظهور خاتمالنّبيّين را شنيده بود. وی همان کسی است که وقتی پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به رسالت رسيد، خديجه (سلام الله علیها) بـا مراجعـه بـه وی و بـيان وقايع اتفاق افتاده، بـه رسالت محمّـد (ص) يقيـن بيشتـر پيـدا کـرد و آرام گرفت.⁷
دربارۀ شخصيّت «ورقه» آوردهاند که او از شرابخواری، قمار و ربا گريزان بوده و عبادات خود را بر اساس آئين ابراهيمي انجام میداده است. مخالف زنده به گور کردن دختران بوده و حتی گاه با پرداخت مبلغی به پدران ايشان دختران را از مرگ نجات داده و سرپرستی آنها را به عهده میگرفته است.
زمانی که بارقههای وحی بر رسولالله (صلی الله علیه و آله و سلم) ساطع شد، هر گاه خديجه (سلام الله علیها) به ايشان مراجعه مینمود ضمن تأييد آن بيان مینمود که اگر در زنده بودن من مبعوث شود او را گرامی خواهم داشت و ياری خواهم كرد و به او ايمان خواهم آورد.⁸
به شهادت حضرت خديجه (سلام الله علیها) ورقة بن نوفل پيامبر اسلام را تصديق كرد امّا قبل از اينكه آشكار كند وفات يافت.⁹
❇️تمام اجداد ایشان تا حضرت ابراهیم دارای منصب و احترام خاصّی نزد مردم بودند و هرکدام کارهای به سزایی انجام دادند امّا به دلیل کمبود وقت و جلوگیری از دور شدن موضوع از بیان آنها خودداری میکنیم.
➖➖➖➖➖➖
¹. فروغ آسمان حجاز،ص ۹۲و۹۴
².قاموس الرجال، ج ۱۰ص۴۳۵
³. ۱۰ پـرتـوي قـرآن، ج۵، ص۴۱۰
⁴.انوار درخشان، ج ۱۱ص۱۶۸/ انساب الاشراف، ج۱، ص۱۰۶
⁵.مناقب آل ابیطالب، ج ۱ ص ۴۲/البداية و النهاية، ج۲ص۲۹۶ «يا خديجة إن محمدا لنبي هذه الأمة، قد عرفت أنه كائن لهذه الأمة نبي ينتظر هذا زمانه»؛
⁶. المعـارف، ص۵۹ /قاموس الرجال، ج ۱۰ ص۴۳۵/ البدء و التاريخ، ج۴ص ۱۴۲ «لئن كنت صدقتني لقد جاءه الناموس الأكبر الّذي كان يأتى موسی بن عمران»
فقـال: إنـه ليأتيه الناموس الأكبـر الّذي كـان يأتى موسى»؛
⁷. االـطبقات الکبری، ج۱، ص۱۳۵ «.... ثم أتت ورقة بن نوفل فذكرت له ذلك. فقال: إن يك صادقا فهذا ناموس مثل ناموس موسی...»
⁸. الـطبقات الکبری، ج۱ ص۱۳۵/دلائل النبوة و معرفة احوال صاحب الشريعة، ج ۲ص۱۳۷
⁹. قاموس الرجال، ج۱۰، ص۴۳۵ «فقالت له خديجه: إنه كان صدقك و أنه مات قبل أن تظهر»
🔳
⚜️https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔳⚜️🔳⚜️🔳⚜️🔳
📝 وصیت هاى حضرت خدیجه (سلام الله علیها)
حضرت خدیجه در آخرین لحظات زندگى وصایایى به شرح زیر به پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله و سلم) نمود:
1. براى او دعاى خیر كند.
2. او را با دست خود در خاك قرار دهد.
3. پیش از دفن در قبر او وارد شود.
4. عبایى را كه به هنگام نزول وحى بردوش داشت، روى كفن او قرار دهد.(1)
حضرت خدیجه كه همه اموال منقول وغیر منقولش را به حبیب خود بخشیده بود، در مقابل فقط یك عبا مطالبه نمود و آن را مستقیماً طلب نكرد، بلكه به وسیله حضرت فاطمه سلام الله علیها تقاضا كرد.(2)
آنگاه پیك وحى فرود آمد وكفن بهشتى از سوى پروردگار از بهشت آورد.
ام ایمن وام الفضل (همسر عباس) پیكر مطهر حضرت خدیجه(س) را شستشو دادند و براى آخرین بار وداع كردند.(3)
پیامبر(ص) رحمت نخست با عباى خود او را كفن كرد، آن گاه كفن بهشتى را بر روى آن قرار داد. حضرت خدیجه سلام الله علیها در آن لحظات آخر در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها ابراز نگرانى كرد، اسماء بنت عمیس تعهد نمود كه در شب زفاف او به جاى خدیجه(سلام الله علیها) نقش مادرى ایفا كند.(4)
🔺منابع :
1. ابن حجر، الإصابة، ج 4، ص 275.
2. سیلاوى، الأنوار الساطعه، ص 375.
3. شرهانى، حیاة السیّدة خدیجه، ص 282.
4. محلاتى، رباحین الشریعة، ج 2،
▪️▪️▪️▪️▪️
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0