eitaa logo
بسوی خدا
2هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
3.4هزار ویدیو
50 فایل
دراین کانال میتوانید ازبیانات متفکران و شخصیتهای طراز اول انقلاب اسلامی,حضرت امام"ره" مقام معظم رهبری ؛استاد شهیدمطهری،شهید بهشتی علامه جوادی آملی،آیت الله مصباح یزدی آیت الله بهجت و دیگر علما بهره مند شدید ارتباط با مدیر @samenolhojajjj
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼 پرسش: عرفامي گويند قيامت ماالآن درهمين دنيا برپاشده است ،پس اين قيامت کبري که مي گويند درصوردميده مي شود براي کيست؟ومنظورازدمين درصورچيست؟ 🌼 پاسخ: عرفا با توجه به برخي از آيات و روايات معتقد اند که دو عالم برزخ و قيامت در بطن همين عالم موجود هستند نه اول عالم دنيا باشد و تمام شود بعد برزخ باشد و تمام شود و بعد قيامت بر پا شود . آنها معتقد اند هر کس در اين عالم کاري انجام مي دهد در واقع صورت ملکوتي اين عمل در عالم قيامت ظاهر مي شود و براي اين مساله بحث معراج پيامبر را دليل مي آوردند که پيامبر بهشت و جهنم را ديد و ديد که ملائک براي افرادي که ذکر مي گفتند باغهاي بهشتي غرس مي کردند و يا آتشي مي آمد آن را مي سوزاند. و اين مساله را دليل مي گيرند بر اين که در باطن اين دنيا قيامت وجود دارد اما از ظاهر آيات و روايات متعدد اين برداشت مي شود که بعد از تمام شدن عالم دنيا با صور اول همه مي ميرند و با صور دوم همه زنده مي شوند و قيامت بر پا مي شود . در واقع بين اين دو صور هيچ موجودي از بين نمي رود بلکه همه موجودات براي تغيير نشئه (از دنيا به قيامت و يا از برزخ به قيامت) از جنبه خلق اللهي خود خالي شده و به جنبه وجه اللهي خود در مي آيند که در آن وقت هيچ موجودي نيست که مقابل خدا وجود داشته باشد چرا که هر چه هست وجه الله است و اين جاست که خدا مي فرمايد : «لمن الملک » و خود جواب مي دهد «لله الواحد القهار» چون نشئه و مرتبه عالم تغيير مي کند و موجودات از قالب خلقي خود خارج مي شوند و از اثر (به معناي خلقي خود ) مي افتند به مردن از آن تعبير شده است.
مراد از قیامت همانطور که از آیات قرآن استفاده می شود برپایی روز واپسین برای رسیدگی به اعمال انسانها وتعیین جایگاه آنها بر اساس اعمالشان می باشد. خداوند متعال در سوره روم می فرماید: ویوم تقوم الساعة(روم/12)، روز ی که قیامت بر پا می شود. یا در در سوره مطففین می فرماید: یوم یقوم الناس لرب العالمین(مطففین/6) روزی که مردم در پیشگاه پروردگار جهانیان بپا می ایستند. اگر به این آیات نگاه کنیم این گونه برداشت می شود که قیامت بعد از دنیا بر پا می شود وجه جمع این دو مطلب: این است که در واقع حقیقت قیامت و برزخ در همین دنیا وجود دارد و باطن این دنیا است اما ظهور و بروز آن برای افراد عالم ماده ک برزخ نشینان ، بعد از نفخ صور است . و در واقع قیامت ، کنار زدن پرده های جهل و غفلت از پیش چشمان افراد دنیا و برزخ است. 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.... سرگرم زندگی شدنم را نگاه کن بر سفره های غیر تو مهمان شدن بس است... 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🔴 💠 از همسر رهبر انقلاب سوال شد آیا همسرتان در خانه به شما كمك می‌كنند؟ در جواب گفتند: در حال حاضر نه ایشان چنین فرصتی دارند و نه از ایشان چنین انتظاری داریم. اما یك بسیار پسندیده‌ای كه ایشان دارند و می‌تواند نمونه و سرمشقی برای دیگران باشد این است كه زمانی كه ایشان در منزل هستند، اگرچه معمولاً از كار روزانه می‌باشند اما سعی دارند تا جوّ خانه را از مشكلات محیط كارشان به دور نگه دارند. 📙 مجله خانوادگی محجوبه، ترجمه خانم مالکی، 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🔴 💠 اگر در بازی فوتبال، تشخیص درستی ندهد و سوت اشتباه بزند درست است که بازیکن در دل خود نظر داور را قبول ندارد امّا حق ندارد در عمل نظر را نپذیرد و با داور دست به یقه شود چرا که هرج و مرج می‌شود و فدراسیون می‌تواند، بازیکن متمرّد از دستور اشتباهِ داور را و جریمه کند. اگر بازیکن، متواضعانه و بدون داد و قال نظر داور را بپذیرد زمینه‌ی روانی مناسبی را جهت قضاوتِ بدون خطا برای فراهم می‌کند و درصد خطاهای او کمتر‌ خواهد شد. 💠 در زندگی‌ مشترک یکی‌ از صفات عالی که در روایات آمده است مطیع بودن نسبت به مرد است. هیچ مردی بی‌خطا نیست امّا وجود دستورات اشتباه و مرد (نه دستورات غیرشرعی و گناه) نباید باعث سرپیچی و اطاعت نکردن زن و درگیری لفظی با شوهر گردد چرا که طبق آموزه‌های دینی اگر‌ مخالفت زن منجر به ، اختلاف و دعوای زن و شوهری شود سرپیچی از دستور مرد جایز نیست. 💠 نکته‌ی دقیقی که اگر خانم‌ها رعایت کنند و بهره‌ی آن به جیب آنها می‌رود این است که اطاعت متواضعانه از مرد و اشباع روحیه‌ی وی به شدّت شما را محبوبِ مرد می‌کند و اتّفاقاً زمینه را برای مدیریّت سالم او فراهم می‌کند. 💠 حاصل از مطیع بودن، به قدری کارساز است که مرد را از فضای لجبازی، دیکتاتوری و قلدرگری دور می‌کند و به مرور، رفتارها و دستورات منطقی و از جنس همسر از او صادر خواهد شد چرا که مردها اگر‌ اطاعت‌پذیری از همسر خود ببینند روحیه‌ی آنها اجازه نمی‌دهد که شما را درک نکنند. 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/jo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
5 چیز که باید ترک کنی : 1_خواهش کردن از دیگران 2_ترسهایت 3_زندگی توی گذشته 4_تسلیم شدن 5_فکرهای بیخود ومنفی 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌼 پرسش: .گيتار چرا حرام است؟ آيا اصلا نميتوانيم فقط درراه حلال يعني درحد نواختن آن را ياد بگيريم و درمراسم هاي لهو ولعب استفاده نکنيم؟ 🌼 پاسخ: رهبري مي فرمايد : بکارگيرى آلات موسيقى براى نواختن موسيقى غيرلهوى، اگر براى اجراى سرودهاى انقلابى يا دينى و يا براى اجراى برنامه‏هاى فرهنگى مفيد و برنامه‏هاى ديگر با غرض عقلايى مباح باشد، اشکال ندارد به شرط اينکه مستلزم مفاسد ديگرى نباشد و همچنين آموختن و ياد دادن نوازندگى براى امر فوق فى‏نفسه اشکال ندارد. ولى ترويج موسيقى با اهداف عاليه نظام مقدس اسلامى سازگار نيست. آموزش موسيقي و آلات موسيقي غالبا با موسيقي هاي حرام حرام است و خيلي به صورت نادر پيدا مي شود که به کار گيري آلات موسيقي در مورد حلال آن آموزش شود و منحصر به آن شود گذشته از اين که کسي که وارد اين رشته شد کم کم به آن سو کشيده مي شود و انتظار افراد غير ديني انتظارهايي از آنها خواهند داشت. از همين روست در جاي ديگر مي فرمايد : هر چند نوازندگي اگر لهوي نباشد اشکال ندارد، ولي بهتر است جوانان عزيز، وقت با ارزش خود را صَرف يادگيري علوم و فنون لازم و مفيد نموده و اوقات فراغت خود را با ورزش و تفريحات سالم، پر نمايند.. اما در مورد حکم آلات موسيقي(گيتار ، يا ...) گفته اند اگر آلات موسيقي مختص نواختن موسيقي حرام باشد هر گونه استفاده از آن حرام است اما اگر اين آلت و ابزار از آلات مشترکه باشد که گاهي با آن حلال مي نوازند و گاهي حرام؛ استفاده از آن آلت موسيقي در مورد حلال آن بلا اشکال مي باشد.
اما در باره چرايي حرام بودن موسيقي هاي حرام همه انواع موسيقي حرام نيست برخي از موسيقي ها حرام و برخي حلال هستند موسيقي حرام آن موسيقي است که يکي از اين دو مشخصه را داشته باشد: 1- مطرب باشد: يعني طرب آور باشد و باعث رقص شود 2- مناسب مجالس لهو و لعب باشد. اگر اين دو شاخصه را نداشته باشد موسيقي حلال است و شرعا اشکالي ندارد که به آن گوش داد. اما چرا موسيقي مطرب و مناسب مجالس لهو و لعب حرام است ؟؟؟ دين اسلام مجموعه قوانين و قواعد و احکام زندگي است که خدا براي کمال و سعادت بشر تشريع کرده است. اين خدا که خالق انسان و مربي اوست از همه به انسان مهربان تر است از همه بيشتر خير و صلاح دنيا و آخرت انسان آگاه است. با يک مثال منظور را بيان مي کنم: يک پدر مهربان اگر ببيند بچه سه چهار ساله اش سرما خورده است بچه اصرار دارد که خربزه بخورد يا بستني مي خواهد يا مي خواد با دوستانش توي حياط توي سرما بازي کنه يا ... اگر پدر جلو اين لذت هاي ظاهري بچه اش را بگيرد حتما مورد دلخوري فرزندش را فراهم کرده چون ته دل، آن فرزند مي گويد پدر مرا محدود کرد ازادي مرا ازم گرفت و ... ولي در واقع اين کار پدر يک کار پسنديده و حکيمانه اي بوده و از روي لطف و دلسوزي انجام شده . خدا هم که ما را خلق کرده و از همه بهتر به ما آگاه است مي داند اين روح و جسم انسان به چه چيز نياز دارد و از چه چيز رنج مي برد آنهايي را که براي جسم و روح انسان ضروري بوده واجب کرده و آنهايي را که به آن ضرر مي زند حرام اعلام کرده است حکمت حرمت موسيقي هم تا اندازه اي مشخص است موسيقي که لهوي باشد انسان را از ياد خدا باز مي دارد اصلا انسان خلق شده که به سعادت و کمال برس و به ياد خدا باشد و خدا را عبادت کند موسيقي حرام او را از ياد خدا دور مي کند. موسيقي که مطرب باشد در حقيقت اراده انسان را سست مي کند و از مهمترين امورش کوتاه مي آيد روايت داريم که موسيقي حرام انسان را بي غيرت مي کند. موسيقي حرام بر روح و روان انسان اثرات مخربي گذاشته و باعث به هم ريختن ترشح غدد انسان مي شود و مرگ زودرس را به همراه داد. علاوه بر آن مشکلات ديگري را هم به همراه دارد: 1ـ ضعف‌اعصاب ‌و اختلال‌حواس‌: دکتر« دلف‌آدلر» پرفسور دانشگاه‌ کلمبيا مي‌گويد: بهترين ‌و دلکش‌ترين ‌نواهاي ‌موسيقي ‌شوم ‌ترين ‌آثار را روي ‌سلسله ‌اعصاب ‌انسان ‌باقي ‌مي‌گذارد. اصولاً شنيدن ‌موسيقي ‌و کنسرت‌ در اعصاب ‌يک ‌نوع ‌اثر تخديري ‌ايجاد مي‌کند که ‌نجات ‌از آن ‌مشکل ‌است‌. 2- ضرر هاي ‌اخلاقي‌: مجالس ‌موسيقي ‌از نظر زيان‌هاي ‌فردي ‌و اجتماعي‌، باعث ‌گناهان‌ فراوان ‌مي‌شود. موسيقي ‌سهم ‌بزرگي ‌در به ‌وجود آوردن‌ ناپسندي ها و پليدي‌ها دارد. نغمات ‌موسيقي ‌اجتماع‌ را به ‌فساد و انحراف‌ مي‌کشاند. موسيقي ‌مخصوصاً در محافل‌مختلط‌ و به ‌ويژه در صورتي که ‌خواننده ‌زن ‌باشد، مهيّج ‌شهوت ‌و هوس‌ است‌. باعث ‌شهوت‌ راني ‌و عشق ‌بازي ‌و اعتياد به آن ‌مي‌شود . جامعه ‌را دچار گناه ‌و لغزش‌هاي ‌فراوان ‌مي‌کند. 3 ـ بزرگ ترين ‌ضرر موسيقي‌هاي مبتذل و لهوي دوري ‌از خدا است‌. ‌سعادت ‌ياد خدا است ‌که ‌ماية‌حيات ‌و اطمينان ‌قلب ‌مي‌شود. کارهاي‌غفلت ‌آور در اسلام ‌ناروا قلمداد شده ‌و موسيقي ‌و غنا و رقص ‌و مجالس ‌لهو و لعب ‌نقش ‌مؤثري ‌در غفلت ‌از خدا دارد. 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
kooche-be-kooche.mp3
6.02M
🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از نسیم فقاهت و توحید
1_1126117066.mp3
3.77M
◾️ بیرق و پرچم سلام ماه محرم سلام @rkhanjani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌟حسین علیه‌السلام نوری که خاموش نمی‌شود 🌷 پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله: 🔳 "إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَینِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً؛ ▪️ برای شهادت حسین علیه‌السلام، حرارت و گرمایی در دل‌های مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود". 📚 جامع احادیث الشیعه، ج12،ص556 🏴فرا رسیدن ماه عزای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام تعزیت باد. 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌹 حضرت مهدی عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف: 🔳 "من دعا می‌کنم برای زن و مرد مومنی که در مجالس سوگواری پس از ذکر مصائب جدّ غریبم حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام برای تعجیل در فرج من دعا کند". 📚 مکيال المکارم ج1 ص333؛  🌹 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
Shab02Safar1399[03] (1).mp3
3.75M
『 با سربند یا زهرا...🌱•』 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
📢 روز اول محرم، روز مخصوص دعا برای فرزنددار شدن است. ◀️ «امام رضا علیه‌السلام به ريان‌بن‌شبيب فرمودند که در روز اول محرم حضرت زکريا دعا کردند و دعايشان مستجاب شد. [إِنَّ هَذَا الْيَوْمَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي دَعَا فِيهِ زَكَرِيَّا ع رَبَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَالَ رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعاءِ فَاسْتَجَابَ اللَّهُ لَهُ وَ أَمَرَ الْمَلَائِكَةَ فَنَادَتْ زَكَرِيَّا وَ هُوَ قائِمٌ يُصَلِّي فِي الْمِحْرابِ أَنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيى‏ فَمَنْ صَامَ هَذَا الْيَوْمَ ثُمَّ دَعَا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ اسْتَجَابَ اللَّهُ لَهُ كَمَا اسْتَجَابَ لِزَكَرِيَّا... .] ◀️ تلقي من اين است که اگر کسي از اين جنس خواسته‌ها دارد و مي‌خواهد نسلش آباد و در خدمت سيدالشهدا باشد و مي‌خواهد امکاناتش در خدمت سيدالشهدا باشد و توفيق خدمت‌گزاري به ساحت مقدس حضرت و تأسي به حضرت را در برنامه‌هايش داشته باشد، راهش اين است که روز اول محرم  بگيرد و کند که ان‌شاء‌الله اين دعا در  مستجاب می‌شود. هر دعايي وقتی دارد و بهار اين دعا در روز اول محرم است. ◀️ اگر کسي شهادت مي‌خواهد يا نسل پاک و آبادي مي‌خواهد که در مسير سيدالشهدا باشد و امکانات و مالش مي‌خواهد در مسير سيدالشهدا باشد از بيانات وجود مقدس امام رضا ارواحنا فداه اينطور مي‌فهمم که حضرت مي‌فرمايند روز اول محرم را روزه بگيريد و دعا کنيد دعاي شما هم مستجاب مي‌شود. اين يعني اول محرم فرصت اين‌طور درخواست‌ها و اجابت اين‌طور دعاهاست؛ فرصت اول محرم يک باب خاصي به شهادت سيدالشهدا باز مي‌شود که از اين باب مي‌شود وارد شد و اجابت بشود.» 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌼 پرسش: از کجا به خودشناسي برسم؟چطوري؟با توجه به اينکه امير المومنين علي عليه السلام مي فرمايد:((من عرف نفسه عرف ربّه)).امکانش هست يک کتاب روان پيرامون اين مسئله بهم معرفي کنيد؟ 🌼 پاسخ: قرآن کریم و روایات معصومین(ع) توجّه خاصی به خودشناسی دارند و برای نفس انسان حساب جداگانه ای را باز کرده اند. (1 و 2) خویشتن شناسی مراتب مختلفی دارد: یک مرتبه آن خویشتن شناسی نوعی است که در آن مباحث مربوط می شود به شناخت خویش از نظر استعداد ها و سرمایه های خاصّی که در هر یک از زن و مرد وجود دارد. نوع دیگر خویشتن شناسی اخلاقی است، که شناخت خویشتن در این مرتبه مربوط می شود به شناخت صفات، استعداد ها و ملکات اخلاقی. از دیدگاه دینی خودسازی منوط به خدا شناسی است و خداشناسی در پرتو خودشناسی قابل تبیین است: خودشناسی ، خداشناسی ، خودسازی. شناخت انسان از ابعاد شخصیتی اش، منجر به کسب اطلاع از اموری می شود که به نحوی خارج ازوجود او در عین حال مرتبط با او است. برای انسان (در خودشناسی)، سه وضعیّت متصوّر است: 1ـ سرآغاز و این که از کجا آمده است. 2ـ وضعیت کنونی و این که چه باید بکند. 3ـ سرانجام و این که به کجا خواهد رفت.(3) منظور از این که انسان باید خود را بشناسد،‌ این است که:
: باید وضعیّت های حاکم بر وجودش را بررسی کند. البته وضعیت های مذکور خارج از وجود انسان و در مقابل آن نیست، بلکه در واقع سیر رو به تحول وجود خود انسان است. اگر بخواهد و موضع وجودی خویش را در این عالم مشخّص کند، ناچار است ابتدا تا انتهای سیر وجود خویش را بشناسد. شناخت مراحل سه گانه حاکم بر سیر و جودی انسان دو فایده دارد: 1ـ شناخت کلّ‌ وجود خویش. 2- تأثیر هریک از مراحل در شناخت مراحل دیگر. در دیدگاه و آموزه های دینی،‌ شناخت مراحل تکوینی بُعد مادی انسان، دیدگاه او را نسبت به خود متحوّل می کند. تعابیری که قرآن مجید برای بیان جنبة مادّی انسان به کار برده است، عبارتند از: خاک،(4) گل،(5) گل چسبنده،(6) لجن متعفّن،(7) نطفه،(8) آب جهنده(9) و لخته خون.(10) آگاهی انسان از وضعیت ابتدایی اش او را واقع بین و دیدگاه او را معقول می کند و وی را از غرور و تکبّر و خود بزرگ بینی باز می دارد. از نظر قرآن یکی از عوامل کفر، شرک و انحراف، بی اطّلاعی از سر آغاز خلقت و قدرت خداوند در آفرینش موجودات است.(11) به این جهت قرآن ما را به تفکر در وضعیت آفرینش انسان ترغیب می کند.(12) تا خود را بشناسیم و برای انجام تکالیف محوّله در دنیا، آماده شویم. با توجه به این که بعضی آیات دلالت بر عظمت انسان دارد و او را برگزیده و خلیفه خداوند و مسجود فرشتگان بر می شمرد، اما آیاتی دیگر آدمی را ضعیف، عجول و حریص توصیف می کند، آگاهی و شناخت انسان از چگونگی خلقت و جایگاه خویش که هم استعداد ترقی و رشد در او وجود دارد و هم امکان انحراف و طغیان، باعث می شود دست به انتخاب صحیح بزند. این خودشناسی، شناخت استعداد و توانایی یا خودشناسی خلقتی است. خودشناسی خلقتی مقدّم بر خداشناسی و خداشناسی مقدّم بر خودسازی است. پس از آگاهی از سرآغاز و مرحله اولیه سیر وجودی خود می توانیم به معرفت آفریننده خود دست یابیم، زیرا انسان وقتی خود را موجودی ضعیف و حقیر دانست و وابستگی خویش را به قدرتی لایزال احساس کرد، راهی به سوی معرفت خدا فراروی او باز می شود. بنابراین خودشناسی از این جهت (از جنبة ارتباط با مبدأ و شناخت آن)، مقدمه و زمینه ای برای خداشناسی است. این دو پشتوانه اطلاعاتی (شناخت خود و خدا)، توشه راه انسان در وضعیّت کنونی است و او را برای خودسازی آماده می کند. بنابراین خودسازی به طور مستقیم بر شناخت وضعیّت موجود و اطلاع از انگیزه ها، حالات و رفتار انسان در این وضعیّت موقوف است. اما زمانی خودشناسی ضامن خودسازی خواهد بود که با شناخت مرحلة سوم سیر وجودی یعنی معاد و سرانجام زندگی، کامل شود. در این صورت، هیچ نقطه ابهام و ضعفی در فراهم کردن زمینه برای خودسازی و بنای شخصیت معنوی وجود نخواهد داشت و چنانچه ضعفی وجود داشته باشد، از ناحیه گرایش ها و دل بستگی ها است، نه از ناحیة شناخت ها.(13) نتیجه: 1ـ خود شناسی صرفاً در بُعد اخلاقی مطرح نمی شود، بلکه شامل تمام ابعاد وجودی (اعم از مادی و معنوی) است، اگر چه نتیجه آن صرفاً اخلاقی و معنوی است، چرا که انسان برای گزینش مناسب در بُعد روح و روان، ناچار است خود را به طور کامل بشناسد. 2- خودشناسی امری درونی نیست، بلکه کسب اطلاعاتی برای شناخت هر چه بیشتر خود می باشد که دارای سه مرحله است: الف) خودشناسی خلقتی،‌یعنی شناخت استعدادهای به کار رفته در آفرینش انسان و کیفیّت تکوین او. ب) خودشناسی دنیوی، یعنی شناخت موقعیّت و جایگاه خود در دنیا. ج) خودشناسی اخروی یعنی شناخت سرانجام حیات خود. 3- خودشناسی خلقتی مقدّم بر خداشناسی و خداشناسی مقدّم بر خود سازی است. 4- ثمرة خودشناسی و خداشناسی در خود سازی و تربیت خویش ظاهر می شود. بنابراین بدون شناخت انسان به موضوع های تربیتی،‌ امکان گذشتن از وضعیّت موجود (در انسان) و رسیدن به وضعیت مطلوب امکان نخواهد داشت. نکته: انسان ها در وجدان ناخودآگاه خویش، از این معرفت (خودشناسی) کم و بیش بی بهره نیستند، چنان که آیة سی ام سورة روم به آن اشاره شده است، ولی اکثر مردم در وجدان خود آگاه خویش از آن غافل اند. به عبارتی: بیشتر مردم، آگاهی به وجدان و احساس فطری خویش ندارند و به اصطلاح علم به علم ندارند. یکی از موضوعاتی که در خودشناسی و شناخت انسان مهم است، کمال خواهی است چرا که انسان طالب کمال است و عامل فطرت نیز او را به سوی کمال دعوت می‌کند، چرا که تا انسان کمال خویش را نشناسد، از تهذیب نفس و خودسازی باز می‌ماند. یکی دیگر از موضوعات مهمی که در خودشناسی و ارتباط و تقرّب به خداوند نقش دارد، جاودانگی است، یعنی انسان دوست دارد که به حیات جاودان برسد، چرا که انسان از مرگ ترس دارد، زیرا خیال می کند که با مرگ، زندگی اش به پایان می رسد. برای او زندگی از هر چیزی عزیزتر است و بالاتر از این آرزوی رسیدن به حیات ابدی است و این مهمّ در اطاعت خداوند (و با خودشناسی و خداشناسی – خودسازی) رقم می خورد. موانعی را می توان بر سر راه خودشناسی،‌ در
درون خویش یافت و آنها را برطرف کرد، چرا که نخستین گام برای درمان بیماری های روحی و جسمی، شناخت بیماری ها است. مرحوم فیض کاشانی برای پی بردن به عیوب خویش چهار راه ذکر می کند:‌ اوّل این که انسان به سراغ استادی برود که آگاه به عیوب نفس و خفایا و آفات اخلاقی باشد. دوم: دوست راستگویی را پیدا نموده و او را مراقب خویش کند تا احوال و افعال او را مورد بررسی دقیق قرار دهد. سوم: انسان عیوب خویش را از زبان دشمنانش بشنود، چرا که دشمنان با دقّت مراقب عیوب و لغزش های انسان هستند. چهارم: انسان با مردم معاشرت نموده و صفات نکوهیده ای را که می بیند، در مورد خودش نیز بررسی کند و ببیند که آیا این صفات نکوهیده در او هست؟(14) منابع مطالب برای مطالعه: اخلاق عملی: ص 57- 49؛ ملا احمد نراقی،‌ معراج السعاده؛، ص 10 _ 7؛ اهداف تربیت از دیدگاه اسلام، از دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، ص 129 – 106؛ آیت الله مصباح یزدی، به سوی خودسازی، ص 29 – 13 و 188 و 178؛ محمد باقر حجتی، روان شناسی اسلامی، ص 435 – 420؛ میزان الحکمه، ج 3، ص 1883 – 1876؛ محمد علی سادات، اخلاقی اسلامی، ص 135- 127. پی نوشت ها: 1. مائده (5) آیه‌105 و سوره های فضلت (41) آیه 53 و ذاریات (51) آیة‌21 و حشر (59) آیة 19. 2. بحارالانوار، ج 2،‌ ص 32، حدیث 22. 3. علی(ع) فرمود: «رحم الله امرءً عرف من أین و فی أین و إلی أین؛ خدا رحمت کسی را که بداند از کجا آمده و در کجا قرار گرفته است و به سوی کجا می رود».ر.ک: درآمدی بر تعلیم و تربیت، دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، ص 110، چاپ تهران. 4. حج (22) آیه 5. 5. انعام(6) آیه 2. 6. صافات (37) آیه 11. 7. حجر (15) آیه 26. 8. فاطر(35) آیه 11. 9. طارق (86) آیه‌ 5 و 6. 10. علقه (96) آیه 1 و 2. 11. انفطار (82) آیه 6 و 7. 12. یس (36) آیه 77. 13. دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، اهداف تربیت از دیدگاه اسلام، ص 139 – 110، با اقتباس و تخلیص. 14. محجه البیضاء، ج 5، ص 112 – 114 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥استوری امشب یه سلام از راه دور... 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐