eitaa logo
بسوی خدا
2هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
3.4هزار ویدیو
50 فایل
دراین کانال میتوانید ازبیانات متفکران و شخصیتهای طراز اول انقلاب اسلامی,حضرت امام"ره" مقام معظم رهبری ؛استاد شهیدمطهری،شهید بهشتی علامه جوادی آملی،آیت الله مصباح یزدی آیت الله بهجت و دیگر علما بهره مند شدید ارتباط با مدیر @samenolhojajjj
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بی گناه مثل شهدا ♦️ طبق آمار منتشره توسط بنیاد شهید، کشورما در تمام هشت ساله دفاع مقدس، حدود ۲۳٠ هزار شهید داشته است؛ 🔸 اما هر ساله بیش از ۲۵٠ هزار قتل جنین داریم که هر تک تک از این جنایت ها، جامعه را به ظلمت و سقوط و غضب الهی می کشاند. ♦️ بسیاری از شهدای دفاع مقدس از زیستن و رشد الهی بهره برده اند و برای جامعه خدمات و بهره های فراوانی داشته اند، اما جنین های سقط شده،انسانهای مظلوم و بی گناهی هستند که هرگز حق حیات و زیستن و رشد و ترقی به آنها داده نشده است. 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌼 پرسش: پاسخ اين شبهه را لطفا دقيق بدهيد. اينکه مي گويند با اين همه قتل و کشتار و ..‌‌. خدا کجاست؟! 🌼 پاسخ: خدای زمان صلح و آرامش خدای زمان قتل و جنگ هم هست خدای زمان تشویش و اضطراب خدای زمان آرامش هم هست. برخی گمان می کنند که اگر در عالم نابسامانی پیش بیاید خدا مستقیما باید در آن وارد شده و آن مشکل را حل کند و یا اگر در عالم مشکلی باشد دیگر خدا نیست !! این ها همه به خاطر ضعف اعتقادی و شناخت ناقص از خداست . آیا به راستی در این عالم دنیا خدا باید دائم به صورت مستقیم وارد شده و نابسامانی ها را سامان دهد و هر کس که بخواهد دست به قتل و غارت و نا امنی بزند خدا باید رگ حیات او را قطع کند؟؟ در این صورت پس اختیار انسان کجا می رود عالمی که دائم خدا افرادش را تهدید کند که اگر پا کج گذاشتند آنها از بین می برد دیگر بستر مناسبی برای تکیف و اراده و اختیار نخواهد بود و آفرینش انسان به عنوان یک موجود مختار می تواند عبث و بیهوده به حساب آید. به عبارت دیگر: نمی توانیم بگوئیم خداوند عالم در ارتباط با ظلم ها نسبت به بندگانش کاری نمی کند و مثلاً نسبت به آن ها بی اعتنا است! او نسبت به بندگانش و نحوه زندگی آن ها بی اعتنا نیست. اما کارهای خداوند و از جمله کمک به بندگان و باز دارندگی از ظلم ها مطابق نظامی انجام می گیرد که او در عالم برقرار کرده است. و لازم است انسان ها اصول آن نظام را شناسائی کنند و در نتیجه از آن بهره مند شوند. افعال خداوند به صورت قانونمند در عالم جریان می یابد، نه مطابق توهّم عده ای از بندگانش.
به قوانینی که از اراده خداوند در عالم برقرار شده، «سنت الله» گفته می شود. و انسان ها جهت بهره مندی از قدرت و رحمت و الطاف خداوند و امداد او نسبت به بندگان بالخصوص مظلومان باید این سنت ها را شناسائی کنند. این سنت ها در آیات قرآن مجید و آموزش های رهبران آسمانی معرفی شده اند. قابل ذکر است که عامل فساد ها و ظلم ها در جوامع بشری، اعمال خود انسان ها است و خداوند هرگز به هیچ بنده ای ظلم نمی کند. به طوری که فرمود: « ظَهَرَ ﭐلْفَسَادُ فِي ﭐلْبَرِّ وَﭐلْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَيْدِي ﭐلنَّاسِ» (الروم / ۴۱) یعنی فساد در برّ و بحر (خشکی و دریا و به طور کلی روی زمین) آشکار شد، به جهت اعمال خود انسان ها. یعنی عامل شیوع و ظهور فساد، خود انسان ها هستند. توضیح این که نوع خلقت انسان به صورتی است که او دارای صفت اختیار می باشد. خلقت انسان به منظوری انجام گرفته است که لازمه تحقّق آن منظور، داشتن صفت اختیار در او است، و در صورت داشتن اختیار هم، امکان فساد و ظلم از طرف بعضی از انسان ها وجود خواهد داشت. اما خداوند انسان ها را به مقاصد حیاتشان راهنمائی کرده و راه زندگی را به وسیله پیامبرانش به آن ها نشان داده است. و پیامبران خدا و جانشینان و نمایندگان، و عده ای از پیروان آن ها با زحمات و تلاش های فراوان، راه زندگی انسان ها را برای آن ها هموار کرده اند و در این راه سختی ها کشیده اند و دچار رنج ها و مشقّت ها شده اند. اما بی اعتنائی انسان ها و یا عده ای از آن ها موجب محرومیت خود آن ها و دیگران از آثار و برکات آموزش های پیامبران شده اند. عده ای از انسان ها به سبب جهل خود و فساد اخلاقی و یا منافع نا مشروع و یا هر عامل دیگری به مخالفت با پیامبران بر خاسته اند و در مسیر اهداف متعالی و انسان دوستانه آن ها موانع ایجاد کرده اند و گاهی با آن ها جنگیده اند و حتی آن ها را به قتل رسانده اند- همچنان که در سؤال قبلی (سؤال ۷۹) به آن حوادث اشاره شد- و مهم تر این که بقیه انسان ها، جز عده ای قلیل از آن ها نسبت به این حوادث عکس العملی نشان نداده اند و مانع این نوع رفتارهای مخالفان پیامبران نشده اند و با بی اعتنائی از کنار آن ها گذشته اند. پس عامل ظلم به انسان ها، خود انسان ها هستند. چه ظالمان و تبهکاران و چه تماشا کنندگان آن حوادث. خداوند می فرماید: «إِنَّ ﭐللَّهَ لَا يَظْلِمُ ﭐلنَّاسَ شَيْئاً وَلَـکِنَّ ﭐلنَّاسَ أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ» (یونس / ۴۴) یعنی خدا هیچ ظلمی به انسان ها نمی کند، ولیکن انسان ها به خویشتن ظلم می کنند. اما در عین حال باز خداوند راه و روش هائی جهت اصلاح زندگی آن ها و برطرف شدن فساد ها و ظلم ها به آن ها نشان داده است و آن ها را در این مسیر یاری می کند. این امداد خداوند به وسیله خود مردم تحت رهبری پیامبران و نمایندگان و پیروان آن ها و حتی گاهی به وسیله قدرت های غیبی مثل ملائکه انجام می گیرد. این که خداوند اجازه جنگیدن و دفاع به پیروان انبیاء داده است، جهت تحقّق همین منظور است. یعنی به وسیله مؤمنان با امداد آسمانی، کفّار تبهکار و ظالم را سرکوب می کند. امداد آسمانی همیشه کنار بندگان خدا و مظلومان قرار دارد و انسان ها باید نحوه و چگونگی این قوانین را شناسایی کنند تا از آنها بهره مند شوند. خداوند فرمود: « … لَوْلَا دَفْعُ ﭐللَّهِ ﭐلنَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَّفَسَدَتِ ﭐلْأَرْضُ وَلَـکِنَّ ﭐللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى ﭐلْعَالَمِينَ» (البقره / ۲۵۱) یعنی اگر خداوند بعضی از مردم را به وسیله بعضی دیگر دفع نمی کرد، فساد زمین را فرا می گرفت و لیکن خداوند دارای فضل است برای عالمیان. انسان ها همچنان که برای امور عادی زندگی خود مثل غذا و لباس و مسکن و بهداشت و امثال آنها هزینه می کنند، طبعاً برای امنیت و اصلاح جامعه هم باید هزینه کنند. عدّه ای از اولیاء خدا در این زمینه یعنی دفاع از زندگی خود و هم میهنان و هم نوعان خود، حتی جان خود را به خطر می اندازند و در جنگ ها شرکت می کنند! اما عدّه ای هم در کمال بی تفاوتی و بی اعتنایی از کنار این موضوع بسیار مهم که اهمیت حیاتی برای خودشان و دیگران دارد، عبور می کنند و این بی اعتنایی و بی تفاوتی، ظالمان و تبهکاران را در اقدامات خود، جری و بی باک می کند. امیرالمومنین علی (ع) فرمود: « وَ لَكِنِّی أَضْرِبُ بِالْمُقْبِلِ إِلَى اَلْحَقِّ اَلْمُدْبِرَ عَنْهُ وَ بِالسَّامِعِ اَلْمُطِیعِ اَلْعَاصِیَ اَلْمُرِیبَ أَبَداً حَتَّى یَأْتِیَ عَلَیَّ یَوْمِی» ( نهج البلاغه / خطبه ۶ ) یعنی من به کمک انسانهای حق طلب، مخالفان حق و رویگردان از آن را سرکوب می کنم و به وسیله انسان شنوا و مطیع، نافرمان اهل تردید را، تا اینکه روزگار من به سر آید. تذکر یک نکته مهم در این زمینه هم لازم است و آن اینکه گاهی همین انسان های مورد ظلم دیگران و زجر کشیده از جنگ ها و نابسامانی ها و مشقّت ها، وقتی مورد عنایت و رحمت خداوند قرار می گیرند و به آس
ایش می رسند، خود آنها تبدیل به ظالمان و تبهکارانی می شوند، مثل ظالمان قبلی که به همین انسان ها مسلط بودند و راه همان ظالمان را در پیش می گیرند. به عنوان مثال: قوم بنی اسرائیل مدت ها تحت سلطه و فشار ظلم حکومت فرعون قرار داشتند، تا جایی که آن حکومت جبّار، کودکان پسر این قوم را سر می بریدند و دختر بچه ها را جهت کنیزی نگهداری می کردند. ظلم فرعون و حکومت او نسبت به قوم بنی اسرائیل خیلی شدید شد و آنها مشمول رحمت خداوند قرار گرفتند و خداوند آنها را با بعثت حضرت موسی (ع) به نبوّت و رسالت و به وسیله او از دست فرعون نجات داد و فرعون و سپاهش را که در تعقیب آنها بودند در رود نیل غرق کرد. نجات بنی اسرائیل از دست فرعون و حکومت او و غرق فرعون به صورت غیر عادّی و اعجازگونه انجام گرفت؛ اما با وجود این مرتبه از الطاف خداوند، که از طریق حضرت موسی (ع) و برادرش هارون (ع) و تحت رهبری و مدیریت و فعالیت ها و زحمات طاقت فرسای آنها انجام گرفت، این قوم شروع کردند به تبهکاری و اذیت حضرت موسی و مخالفت با او. آنها با وجود دیدن معجزات آشکار از حضرت موسی (ع) از دین توحیدی منصرف شده و به گوساله پرستی روی آوردند و بعداً در مقابل حضرت موسی نافرمانی کردند و از دستور او برای ورود به «بیت المقدس» سرپیچی کردند و بعداً خود به قومی تبهکار تبدیل شدند و این تبهکاری در بین آنها شدت گرفت تا اقدام به کشتن پیامبران خدا کردند. البته ابتلاء و گرفتاری بنی اسرائیل به حدی رسیده بود که طبق سنت های خداوندی آنها استحقاق نجات از ظلم فرعون را پیدا کرده بودند، بالخصوص که این ظلم طغیان کرده، شامل کودکان و نوزادان هم شده بود، اما به هر حال آنها بعد از نجات از چنگال حکومت فرعون راه ظلم و تبهکاری را در پیش گرفتند. خداوند، در مقام نقل این حادثه در قرآن کریم می فرماید: «قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ ﭐسْتَعِينُواْ بِـﭑللَّهِ وَﭐصْبِرُواْ إِنَّ ﭐلْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُهَا مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَﭐلْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ (۱۲۸) قَالُواْ أُوذِينَا مِن قَبْلِ أَن تَأْتِيَنَا وَمِن بَعْدِ مَا جِئْتَنَا قَالَ عَسَىٰ رَبُّکُمْ أَن يُهْلِکَ عَدُوَّکُمْ وَيَسْتَخْلِفَکُمْ فِي ﭐلْأَرْضِ فَيَنظُرَ کَيْفَ تَعْمَلُونَ» (الاعراف / ۱۲۸-۱۲۹) در این آیات اشاره شده به اینکه موسی (ع) در مقام اصلاح امور بنی اسرائیل و اقدام به نجات آنها از دست فرعون به آنها توصیه فرمود: که از خداوند استعانت بجویند و استقامت ورزند، ولی آنها زبان به اعتراض گشودند و گفتند قبل از آمدن تو ما اذیت می شدیم و حالا که آمده ای باز هم باید مورد اذیت فرعون قرار بگیریم؟ و حضرت موسی (ع) فرمود: امید است که خداوند دشمن شما را نابود کند و شما را در زمین به قدرت برساند، تا نظارت کند [آشکار شود] که چگونه عمل می کنید. اما وقتی وعده خداوند مبنی بر نجات آنها محقق شد و حکومت فرعون سرنگون شد، خود بنی اسرائیل راه همان ظالمان را در پیش گرفتند. سر انجام اینکه خداوند عالم دائماً به بندگان خود توجه دارد و به حال آنها بی اعتنا نیست و اگر انسان ها در راهی که او برای آنها در نظر گرفته، حرکت کنند جنگ ها و ظلم ها از بین خواهد رفت و انسان ها به آسایش و امنیت و رفاه خود خواهند رسید و خداوند الطاف و رحمت خود را از بندگانش قطع نمی کند، بلکه این بندگان هستند که گاهی از مسیر جریان رحمت او فاصله می گیرند و در نتیجه دچار مشقّت ها و سختی ها و ظلم ها می شوند. به عنوان مثال: خداوند عالم مطابق سنتی آبی را از آسمان به صورت باران می فرستد این آب در نهر ها جاری می شود و یا در زمین فرو می رود و در سفره های زمینی جمع می شود. اما انسان ها برای بهره مندی از این آب طبعاً باید مسیری را طی کنند و سراغ نهر ها و رودها بروند و به اشکال مختلفی از آن آب بهره مند شوند و یا به نحوی آب را از سفره های زمینی استخراج کنند و همچنین با کاشتن گیاهان و درختان در معرض این آب باران بهره مندی خود را از آن بیشتر کنند. در این صورت آیا عاقلانه است که انسان ها در خانه های خود بنشینند و منتظر شوند که خداوند رزق آن ها را از آب به داخل خانه ی آن ها بفرستد. آیا چنین چیزی معقول است و شدنی؟! تذکر این نکته هم لازم است که در جریان حوادث اجتماعی و تاریخی، عدّه ای بی گناه مثل کودکان و افراد ناتوان مورد ظلم ها واقع می شوند که هیچگونه اختیاری از خود ندارند و نمی توانند در جلوگیری از ظلم ها کاری کنند، این وضعیت غالباً اجتناب ناپذیر است و از عوارض زندگی اجتماعی است. مثل اینکه سرپرست یک خانواده با اعضای خانواده اش در اتومبیلی سوار شده و در حال حرکت هستند، اگر این شخص بی احتیاطی کند و حادثه تصادفی واقع شود، امکان دارد تمام اعضای خانواده در این حادثه آسیب ببینند و یا حتی کشته شوند، حتی کودکان در عین حال که هیچ گناهی و نقشی در این تصادف ندارند. اما خداوند عالم مدافع مظلومان و بی گناهان است و از کسانی که م
ورد ظلم واقع شده اند، حمایت می کند و این نوع ظلم را یا در ادامه زندگی دنیوی و یا در زندگی اخروی جبران خواهد کرد. 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
✅ ذوق می کرد که علی می تواند دستش را بگیرد به صندلی و بایستد. دلش می خواست زیاد بچه داشتیم، آن عقب ماشین شیطنت کنند و بزنند توی سر و کله هم. رویا پردازی می کرد: «علی بشین، زینب شیشه را بده بالا، حسین مگه با تو نیستم؟ فاطمه حواست به خواهرت باشه» ✅ راهی سفر مشهد بودیم. علی از در و دیوار قطار بالا می رفت. تازه می خواست راه بیفتد. هی خودش را می چسباند به در کوپه که باز کنید بروم بیرون. محسن کارش شده بود اینکه دست علی را بگیرد و از این سر واگن تاتی تاتی ببرد آن سر واگن و برگرداند. از توی کوپه صدایش را می شنیدم که قربان صدقه اش می رود: «پسر داریم، جیگر داریم. جیگر داریم، پسر داریم...» جلوی در کوپه که می رسید، می خندید: «زهرا بیا از ثمره عشقمون فیلم بگیر» 📚خاطرات شهید محسن حججی 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
▫️عدالت، همه جا به معناى "برابرى" نیست. اشتباه نشود. عدالت یعنى هر چیزى را در جاى خود قرار دادن. این معناى عدل است... عدالت یعنى برطبق حق عمل کردن، و حقِ هر چیز و هرکسى را به او دادن. این معناى عدالت است و براى جامعه لازم است. عدالت به معناى یکسان بودنِ همه‌ى برخورداری‌ها نیست؛ به معناى یکسان بودن فرصت‌هاست؛ یکسان بودن حقوق است. همه باید بتوانند از فرصت‌هاى حرکت و پیشرفت بهره‌مند شوند. 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
اسـٺادپَـناهِیان ꜜꜛ اگَࢪمیخۅاهےعاشِقِ‌چیزۍشَوۍ باعَمَل‌وࢪَفٺاࢪعاشِق‌شو...♥️ مثلااگࢪمیخواهے عاشقِ‌حٌ‌ـسِین‌شَوۍ؛🌱 هَࢪرۅزدَࢪیِڪ‌ساعتِ‌ مَخصوص‌بِگـو : ‹صَلَّےاللّٰھٌ‌عَلَیْڪَ‌یـٰاابـٰاعَبدِاللّٰھ..› علیه‌السلام 🌸 •🦋•___________ •🦋•___________ 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍امام حسین (علیه السلام) : برای هر غم و دردے درمانے است ؛ و درمان گناه ؛ طلب مغفرت و آمرزش از درگاه خـــــداوند مے باشد . 📚وسائل الشیعه،ج۱۶،ص۶۵ ▪️اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ ▪️ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ ▪️ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ ▪️وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🎙استاد 💢اتفاق عجیب بعد از ظهور امام زمان عجل الله‼️ 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
دل ما شد پریشان در هوایت هوا خواه نسیم سامرایت به پا خیز ای شکوه آفرینش که برخیزد همه عالم به پایت -سیدحمیدرضابرقعی -السلام علیک یا اباصالح المهدی 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌼ما به خدا نباید اعتراض کنیم ✍ساعت ده صبح دکتر به همراه مأمور آشپزخانه وارد اتاق بیماران می شود. ده تخت هم داخل اتاق است، دکتر می گوید: « به این چلوکباب بدهید با کره، به تخت کناری غذا ندهید، به او سوپ بدهید، به این شیر بدهید، به او کته ی بی نمک بدهید، به این آش بدهید، دیگری نان و کباب. » مریض ها همه یک جور به دکتر نگاه می کنند. حتی به کسی هم که می گوید غذا ندهید، او می فهمد که امروز عمل جراحی دارد و نباید غذا بخورد، چون می فهمد و می شناسد که دکتر خیرش را می خواهد، اعتراضی نمی کند. حالا اگر بلند شود و بگوید که چرا به آن مریض چلوکباب بدهند و به من ندهند، دکتر می فهمد که این شخص روانی است. ما هم اگر به خدا بگوییم خدایا چرا به فلانی خانه ی دو هزار متری دادی و به من ندادی، ما هم روانی هستیم. ما هم قضا و قدر الهی را نشناختیم و نفهمیدیم. باید بفهمیم همانطور که مریض می فهمد و به دکتر اعتراض نمی کند، ما هم به خدا نباید اعتراض کنیم و هر چه به ما می دهد راضی باشیم. 📚مجموعه سلوک ابرار2 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علامه طباطبایی ره: اگر یاد خداوند که نقطه اصلی هرم آفرینش است، آرامش بخش نباشد، مطمئن باش مخلوقات او آرامش بخش نخواهند بود، دنبال اوباش و انقدر سرگردان نباش 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اکسیر زندگی است 🔴 حجت الاسلام دکتر مروّتی 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼 پرسش: .گيتار چرا حرام است؟ آيا اصلا نميتوانيم فقط درراه حلال يعني درحد نواختن آن را ياد بگيريم و درمراسم هاي لهو ولعب استفاده نکنيم؟ 🌼 پاسخ: رهبري مي فرمايد : بکارگيرى آلات موسيقى براى نواختن موسيقى غيرلهوى، اگر براى اجراى سرودهاى انقلابى يا دينى و يا براى اجراى برنامه‏هاى فرهنگى مفيد و برنامه‏هاى ديگر با غرض عقلايى مباح باشد، اشکال ندارد به شرط اينکه مستلزم مفاسد ديگرى نباشد و همچنين آموختن و ياد دادن نوازندگى براى امر فوق فى‏نفسه اشکال ندارد. ولى ترويج موسيقى با اهداف عاليه نظام مقدس اسلامى سازگار نيست. آموزش موسيقي و آلات موسيقي غالبا با موسيقي هاي حرام حرام است و خيلي به صورت نادر پيدا مي شود که به کار گيري آلات موسيقي در مورد حلال آن آموزش شود و منحصر به آن شود گذشته از اين که کسي که وارد اين رشته شد کم کم به آن سو کشيده مي شود و انتظار افراد غير ديني انتظارهايي از آنها خواهند داشت. از همين روست در جاي ديگر مي فرمايد : هر چند نوازندگي اگر لهوي نباشد اشکال ندارد، ولي بهتر است جوانان عزيز، وقت با ارزش خود را صَرف يادگيري علوم و فنون لازم و مفيد نموده و اوقات فراغت خود را با ورزش و تفريحات سالم، پر نمايند.. اما در مورد حکم آلات موسيقي(گيتار ، يا ...) گفته اند اگر آلات موسيقي مختص نواختن موسيقي حرام باشد هر گونه استفاده از آن حرام است اما اگر اين آلت و ابزار از آلات مشترکه باشد که گاهي با آن حلال مي نوازند و گاهي حرام؛ استفاده از آن آلت موسيقي در مورد حلال آن بلا اشکال مي باشد.
اما در باره چرايي حرام بودن موسيقي هاي حرام همه انواع موسيقي حرام نيست برخي از موسيقي ها حرام و برخي حلال هستند موسيقي حرام آن موسيقي است که يکي از اين دو مشخصه را داشته باشد: 1- مطرب باشد: يعني طرب آور باشد و باعث رقص شود 2- مناسب مجالس لهو و لعب باشد. اگر اين دو شاخصه را نداشته باشد موسيقي حلال است و شرعا اشکالي ندارد که به آن گوش داد. اما چرا موسيقي مطرب و مناسب مجالس لهو و لعب حرام است ؟؟؟ دين اسلام مجموعه قوانين و قواعد و احکام زندگي است که خدا براي کمال و سعادت بشر تشريع کرده است. اين خدا که خالق انسان و مربي اوست از همه به انسان مهربان تر است از همه بيشتر خير و صلاح دنيا و آخرت انسان آگاه است. با يک مثال منظور را بيان مي کنم: يک پدر مهربان اگر ببيند بچه سه چهار ساله اش سرما خورده است بچه اصرار دارد که خربزه بخورد يا بستني مي خواهد يا مي خواد با دوستانش توي حياط توي سرما بازي کنه يا ... اگر پدر جلو اين لذت هاي ظاهري بچه اش را بگيرد حتما مورد دلخوري فرزندش را فراهم کرده چون ته دل، آن فرزند مي گويد پدر مرا محدود کرد ازادي مرا ازم گرفت و ... ولي در واقع اين کار پدر يک کار پسنديده و حکيمانه اي بوده و از روي لطف و دلسوزي انجام شده . خدا هم که ما را خلق کرده و از همه بهتر به ما آگاه است مي داند اين روح و جسم انسان به چه چيز نياز دارد و از چه چيز رنج مي برد آنهايي را که براي جسم و روح انسان ضروري بوده واجب کرده و آنهايي را که به آن ضرر مي زند حرام اعلام کرده است حکمت حرمت موسيقي هم تا اندازه اي مشخص است موسيقي که لهوي باشد انسان را از ياد خدا باز مي دارد اصلا انسان خلق شده که به سعادت و کمال برس و به ياد خدا باشد و خدا را عبادت کند موسيقي حرام او را از ياد خدا دور مي کند. موسيقي که مطرب باشد در حقيقت اراده انسان را سست مي کند و از مهمترين امورش کوتاه مي آيد روايت داريم که موسيقي حرام انسان را بي غيرت مي کند. موسيقي حرام بر روح و روان انسان اثرات مخربي گذاشته و باعث به هم ريختن ترشح غدد انسان مي شود و مرگ زودرس را به همراه داد. علاوه بر آن مشکلات ديگري را هم به همراه دارد: 1ـ ضعف‌اعصاب ‌و اختلال‌حواس‌: دکتر« دلف‌آدلر» پرفسور دانشگاه‌ کلمبيا مي‌گويد: بهترين ‌و دلکش‌ترين ‌نواهاي ‌موسيقي ‌شوم ‌ترين ‌آثار را روي ‌سلسله ‌اعصاب ‌انسان ‌باقي ‌مي‌گذارد. اصولاً شنيدن ‌موسيقي ‌و کنسرت‌ در اعصاب ‌يک ‌نوع ‌اثر تخديري ‌ايجاد مي‌کند که ‌نجات ‌از آن ‌مشکل ‌است‌. 2- ضرر هاي ‌اخلاقي‌: مجالس ‌موسيقي ‌از نظر زيان‌هاي ‌فردي ‌و اجتماعي‌، باعث ‌گناهان‌ فراوان ‌مي‌شود. موسيقي ‌سهم ‌بزرگي ‌در به ‌وجود آوردن‌ ناپسندي ها و پليدي‌ها دارد. نغمات ‌موسيقي ‌اجتماع‌ را به ‌فساد و انحراف‌ مي‌کشاند. موسيقي ‌مخصوصاً در محافل‌مختلط‌ و به ‌ويژه در صورتي که ‌خواننده ‌زن ‌باشد، مهيّج ‌شهوت ‌و هوس‌ است‌. باعث ‌شهوت‌ راني ‌و عشق ‌بازي ‌و اعتياد به آن ‌مي‌شود . جامعه ‌را دچار گناه ‌و لغزش‌هاي ‌فراوان ‌مي‌کند. 3 ـ بزرگ ترين ‌ضرر موسيقي‌هاي مبتذل و لهوي دوري ‌از خدا است‌. ‌سعادت ‌ياد خدا است ‌که ‌ماية‌حيات ‌و اطمينان ‌قلب ‌مي‌شود. کارهاي‌غفلت ‌آور در اسلام ‌ناروا قلمداد شده ‌و موسيقي ‌و غنا و رقص ‌و مجالس ‌لهو و لعب ‌نقش ‌مؤثري ‌در غفلت ‌از خدا دارد. 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
33.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 القای نا امیدی در جامعه 🔺بعضیا نانشونو از ناامیدی جامعه درمیارن دکتر 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
⚠️⚠️⚠️ ♨️فوری/دانشگاه ها را دریابید‼️ کوچ اصحاب برجام و غربگرایان به دانشگاه ها😱 🗣 دیشب ظریف وزیر خارجه دولت روحانی در کلاب هاوس گفت: ◀️ یک عده هنوز مطمئن نشده اند ما سیاست را رها کرده ایم و به دانشگاه رفته ایم ✍نکته: تفکری که ۸ سال گذشته با غربگدایی و خودباختگی مقابل بیگانگان روزگار مردم را سیاه کردند ،اکنون پس از خلع از قدرت بسمت دانشگاه ها کوچ کرده اند تا تفکرات انحرافی و خطرناک خود را به نظام آموزش عالی کشور و نسل های بعد جامعه تزریق کنند. این یک زنگ خطر و هشدار جدی است .👌👌👌 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
⁉️ چه تأثیری بر و افراد دارد؟ 🎬 قسمت اول ◻️ وقتی به فکر می‌کنید، چه نشانه‌هایی در ذهنتان پدیدار می‌شود؟ شاید دوستی را تصور کنید که است و نمی‌تواند در جمع کند یا به یاد پرسش‌هایی بیفتید که افراد درباره ظاهرشان از شما می‌پرسند. ⏮ منتها این‌گونه نیست که عزت نفس پایین همواره داشته باشد. گاهی برای کشف این مشکل باید و فرد با دیگران را بررسی کنیم یا به سری بزنیم. برخی یا حتی و هم دست‌خوش کمبود عزت نفس می شوند و آسیب می‌بینند. ⁉️ عزت نفس پایین به چه معناست؟ عزت نفس یکی از به زندگی ماست. این ، نقش مهمی بر جنبه‌های گوناگون زندگی‌مان دارد. ◻️ به زبان ساده؛ عزت نفس یعنی: ⏮ که فرد برای در جایگاه انسان قائل است. این احترام و عزت باعث می‌شود هر ، و را شایسته خود نداند و برای مثال وارد هر رابطه‌ای نشود. 🔴 پایین‌بودن این احساس در یک فرد یعنی: او خود را به که در زندگی تعیین کرده نمی‌داند. در نتیجه خود را از محروم می‌کند. عزت نفس پایین تأثیرات مخربی بر روابط عاطفی و اجتماعی افراد دارد و آنها را از بهره‌مندی از محروم می‌کند. ⏮ این داستان را با ما ادامه دهید. 👤 حجت الاسلام و المسلمین علی مخدوم(دامت برکاته) ‌‌‌‌ 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐