eitaa logo
بسوی خدا
2هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
3.4هزار ویدیو
50 فایل
دراین کانال میتوانید ازبیانات متفکران و شخصیتهای طراز اول انقلاب اسلامی,حضرت امام"ره" مقام معظم رهبری ؛استاد شهیدمطهری،شهید بهشتی علامه جوادی آملی،آیت الله مصباح یزدی آیت الله بهجت و دیگر علما بهره مند شدید ارتباط با مدیر @samenolhojajjj
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در تمنای نگاهت، بی‌قرارم تا بیایی من ظهور لحظه‌ها را می‌شمارم تا بیایی 🤲 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🔻علوم و معارفی که امام صادق(ع) منتشر کردند، بشر را تا قبل از ظهور کفایت می‌کند. استادمیرباقری: «وجود مقدس امام صادق(ع)، حيات طیبه و علم و معارف را تا آن اندازه‌ای که می‌توانست در قبل ظهور تحقق پیدا کند، در عالم انسانی دمیدند و بسط دادند؛ زيرا بنا بر فرمایش‌های ائمه اطهار(ع)، حقايق تا دوره ظهور، محجوب است و آن مقداری که ممکن بود واقع و ظاهر شود، به‌وسيله امام صادق(ع) - هم به نحو کلی به دوستان اهل بيت(ع) و هم به نحو جزئی برای خواص- واقع شد؛ هم در زمان اهل بيت(ع) بوده و هم در بعد از آن زمان تاكنون. اگر هم اکنون افرادی مثل جابر وجود داشته باشند، علم امام صادق هم هست! اگر کسی "ظرف" شد امام صادق(ع) هم منتظرند؛ امام صادق(ع) ابايی ندارند که تعليم کنند. فقط مسئله اين نيست که امام صادق(ع) "فقه" فرموده‌اند، بلکه حياتی در عالم انسانی دميدند و نوری را در عالم انسانی تجلی دادند که اين نور، شیعه را تا عصر ظهور می‌برد. اين علم و حقيقتی که از آستان‌ آن حضرت اظهار شد، دريايی از نور و حيات است تا در آن شناوری کنيم و در آن زنده و متنعم باشيم و تا قبل از ظهور کفايت می‌کند و انسان‌ها به اندازه ظرف‌شان از اين دريا و از اسرار آن و از ظاهر و باطن آن بر می‌دارند». 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
〽️〽️〽️〽️〽️💠💠 ‌آیت الله سیدعلی قاضی ره هرکس بخواهد بدون عشق ورزیدن به ع به خدا نزدیک شود حتمأ شده است، به خاطر نادیده گرفتن خداوند متعال." 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🍀🍀🍀🍀🍀 وجود مبارک پیامبر ص و اهل بیت ع بزرگترین نعمت خداوند برای ماست. آنها مبدا و منتهای همه نعمت های مادی و معنوی اند و همراهی با آنها رساننده به بهترین منزل آخرت است. توفیق کمی نیست که انسان کسی را داشته باشد که اگر دست در دست او بگذارد به سعادت حقیقی برسد. دقیقا این جاست که روشن می شود چرا اساس اسلام محبت اهل بیت قرار داده شده است... حال روش درست استفاده از این نعمت بزرگ الهی یعنی نعمت اهل بیت چگونه است ؟ امام علی ع در خطبه 97 پاسخ این سوال را داده اند، فرموده اند: مردم، به اهل بیت پیامبرتان بنگرید، از آن سو که گام بر می‌دارند بروید، قدم جای قدمشان بگذارید، آنها هرگز از راه هدایت بیرون نمی‌برند، و به پستی و هلاکت باز نمی‌گردانند. اگر سکوت کردند سکوت کنید و اگر قیام کردند قیام کنید. از آنها پیشی نگیرید که گمراه می‌شوید و از آنها عقب نمانید که نابود می‌گردید. پیروی از اهل بیت باید به شکلی باشد که خود آنها مشخص کرده اند ، نه جلو افتادن از آنها درست است و نه عقب ماندن. پیشی گرفتن و پس افتادن هر دو نشانه فاصله گرفتن است. پیروی حقیقی در معیت آنها امکان پذیر است . 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼 پرسش: اگر کسي به يک‌‌چيزي علاقه مند باشد مثلا يک شغلي و يا معنوي تر در آرزوي شهادت باشد آيا امکان دارد قضا و قدر براي او چيز ديگري رقم بخورد!؟ يا اينک اگر خداچيزي رو براي يک بنده مقدر کنه آيا انسان ها ميتونن تصرف کنن و جلوي اون درخواست و حکمت الهي رو بگيرند؟ و اصلا قضا و قدر يعني چي؟ 🌼 پاسخ: معناي قضا و قدر: مقصود از قدر، تعيين و تحديد خصوصيات و اوصاف ذاتي و عرضي موجودات از سوي خداوند است . مقصود از قضا هم آن است که خداوند ضرورت وجود را به مخلوقات خويش از طريق اسباب و علل وجود آن ها اعطا مي‌کند. (1) به عبارت ساده تر، قدر يعني مقدمات تشکيل يک چيز و انجام يک کار(که اين مقدرات قابل تغيير هستند) و قضا، نتيجه اي است که بر اين مقدمات تعلق مي گيرد . هر مقدمه اي نتيجه مخصوص به خود دارد که قابل تغيير نيست. خداوند براي هر چيزي علت ها و اسباب هايي قرار داده که هستي و مشخصات آن بستگي به آن‌ها دارد. اين طور نيست که هر چه در جهان پديد مي آيد، بدون رابطه با قبل و بعد و صرفاً اتفاقي و بي حساب باشد. همان گونه که در بارش برف و باران و. . . عواملي دخالت دارد. هرگز کاري بي علل و اسباب انجام نمي پذيرد، همچنين کارهاي بشر از روي تصادف و اتفاق از او سر نمي زند، بلکه نخست چيزي را تصور مي کند، سپس به آن مي انديشد. پس از آن که فايدة واقعي يا پنداري آن را پذيرفت، ‌به انجام آن مي کوشد. پس انجام هر حادثه اي در جهان علت و سببي دارد و اين نظامي است تخلف ناپذير و خداوند چنين مقرّر کرده است.
اين که از يک طرف مسئله تقدير الهي مطرح است و از طرف ديگر اختيار انسان، به اين معنا است که خداوند مقرّر کرده که انسان با اختيار و ارادة خود، يکي از راه ها را انتخاب کند. راهي که انسان با ارادة خود انتخاب کرده، همان است که مقدّر است. خداوند به قضا و قدر مقرّر کرده که انسان با اختيار خود، آن راهي که او را به خواسته اش مي رساند، انتخاب کند. پس تقدير خداوندي اين است که بشر افعال خود را از روي اختيار انجام دهد ، نه اين که تقدير او را به انجام يک طرف مجبور سازد. انسان به هر سو که رو آورد، همان قضا و قدر او است که با دست خود آن را انتخاب مي‌کند. انسان فقط يک نوع سرنوشت ندارد، بلکه سرنوشت‌هاي گوناگوني در پيش دارد که ممکن است هر کدام از آن‌ها جانشين ديگري گردد، مثلاً اگر کسي بيمار شود و معالجه کند و نجات پيدا کند، به موجب سرنوشت و قضا و قدر است. نيز اگر معالجه نکند و رنجور بماند و يا بميرد، آن نيز به موجب سرنوشت و قضا و قدر است. اما بايد توجه به اين مطلب داشته باشيم که: اين که مي‌گوييم بشر اختيار دارد و مي‌تواند در سرنوشتش نقش داشته باشد، بدين معنا نيست که همه چيز در اختيار بشر قرار دارد. بسياري از امور و مقدرات است که در اختيار آدمي نيست، پس بايد در اين اموري که در حيطه اختيارات ما نيست و فقط اراده الهي ايجاد کننده آن است، راضي باشيم به آن چيزي که خداوند حکيم طبق مصلحت بندگانش انجام داده؛ هر چند که آن چيز به نفع ما نباشد. بنابراين ممکن است ما به چيزي علاقه داشته باشيم و براي رسيدن به آن تلاش هم بکنيم، اما چون مصلحت الهي در آن نيست، مقدرات ديگري براي ما رقم بخورد و ما به خواسته خود نرسيم. بنابراين بايد تا آنجائي که براي ما امکان پذير است، در راستاي اصلاح مشکلات و شُروري که توسط خود يا ديگران در زندگي ما ايجاد شده است و همچنين براي رسيدن به خواسته ها و آرزوهاي خود تلاش کنيم و تمام توان خود را به کار گيريم، سپس به اموري که به اراده ما نبوده و نيست، رضايت دهيم و از خود خداوند عوض شدن شرايط و مقدرات را درخواست کنيم. بايد بفهميم همانطور که مريض مي فهمد و به دکتر اعتراض نمي کند، ما هم به خدا نبايد اعتراض کنيم و هر چه به ما مي دهد راضي باشيم. پي نوشت ها: 1. محمد سعيدي مهر ، آموزش کلام اسلامي، ج1، ص322 تا 328، نشر طه، قم 1383ش. 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺قال رسول الله صلي‌الله‌عليه ‌و ‌آله ‌و سلم: 🍃إنَّ شِيعَتَنا مَن شَيَّعَنا وَاتَّبَعَ آثارَنا وَ اقتَدى بِأعمالِنا 💫شيعه ما كسى است كه از ما پيروى كند و پا جاى پاى ما بگذارد و به كردار ما اقتدا كند. 📚بحارالأنوار، ج ۶۸، ص ۱۵۴ 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
السلام‌ علیڪ‌ یا بقیة‌الله‌ فی‌ارضه چنین نوشتہ خدا در شناسنامہ‌‌ے دل منم غلام و بنده زاده‌ے خورشید سلام مے‌دهم از عمق این دلِ تاریڪ بہ آخرین پسر خانواده‌ے خورشید 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
💠 *اعتراف به عظمت علمی امام صادق عليه‌السلام* 🔸 از ضروری‌ترین عوامل ایجاد یک تمدن قدرتمند و پویا، پایه‌های علمی قوی و محکم است. عظمت و قدرت علمی امام صادق عليه‌السلام مخالفان را نیز به اعتراف به عظمت و نقش ایشان در پیشرفت جامعه اسلامی و تمدن سازی اسلامی وا داشته است. 📌 اینک به نمونه‌هایی در این زمینه اشاره می‌شود: 🌀 ۱. *منصور دوانیقی*: 🔸 او که دشمن سرسخت امام صادق عليه‌السلام بود، تحت تأثیر جایگاه علمی ایشان قرار داشت و می‌گفت: «به راستی جعفر بن محمد از کسانی بود که خدا درباره آنها می فرماید: «سپس این کتاب [آسمانی] را به گروهی از بندگان برگزیده خود به ارث دادیم. او از کسانی بود که خدا او را برگزیده بود و از پیشتازان انجام خیرات بود.» 🌀 ۲. *مالک بن انس*: 🔸 پیشوای فرقه مالکی می‌گوید: «در علم و عبادت و پرهیزکاری برتر از جعفر بن محمد هیچ چشمی ندیده است.» 🔸 ابو حاتم می‌گوید: «[جعفربن محمد] از نظر فقاهت و دانش و فضیلت از بزرگان اهل بیت علیهم‌السلام بود.» 🔸 ابو عبدالرحمان اسلمی می‌گوید: «[جعفربن محمد] بر تمامی نزدیکان خویش از اهل بیت علیهم‌السلام برتری داشت و دارای علم فراوان، زهد کامل نسبت به دنیا و پرهیزگاری تمام از شهوات و تمایلات و ادب کامل در حکمت بود.» 🔸 محمدبن طلحه شافعی درباره جایگاه علمی و عظمت امام صادق عليه‌السلام می‌گوید: «جعفربن محمد از بزرگان اهل بیت علیهم‌السلام و رؤسای آنان بود. زیاد قرآن تلاوت و در معانی آن جستجو می کرد. گنج هایی از دریای قرآن را استخراج کرد و شگفتی ها و عجایب آن را به نمایش گذاشت... جماعتی از پیشوایان [مذاهب] و بزرگان از او حدیث نقل کرده و از محضر او استفاده برده و این استفاده علمی را شرافت و فضیلتی برای خود دانسته اند. مناقب و اوصاف او از شمارش بیرون است و فهم انسان بیدار بینا در آن حیران.» 📚 حوزه.نت 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
💢این داستان : غرب و تعهد زناشویی ...🤨 ⬅️ آیا بی حجابی می تواند باعث کاهش بی بند و باری جنسی شود ؟ 🧐 ⬅️ آیا زندگی خانوادگی غربی ها پایدار تر و خوشایند تر است ؟🙃 ⬅️ بنظر شما غربی ها چشم و دل سیرترند؟😶 ◀️ آمار ها چه میگویند؟📚📜📑 📜 مجله ازدواج و طلاق تخمین میزند حدود 70% از متاهلان آمریکایی حداقل یک بار در ازدواج خود خیانت می کنند.😞 ◀️ برای جستجوی علت خیانت پژوهشی صورت گرفت .اولین دلیل خیانت هم در مردان آمریکایی و هم در مردان اروپایی مشترک بود. آنها اولین دلیل خیانتشان را این جمله عنوان کردند " فردی که با او رابطه ی نامشروع داشتند از نظر جنسی بسیار جذاب بود ." در واقع شایع ترین علت رابطه ی نامشروع مردان متاهل آمریکایی و اروپایی " جذابیت جنسی طرف مقابل " عنوان شد. 🤐🤐🤐 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
📜پیامبر رحمت صلی الله علیه و آله می‌فرمایند:  «من حاسب نفسه قبل نومه و مات بعده» کسی که قبل از خواب محاسبه کند و بعد از آن بمیرد، «دخل فی الجنة بلا حساب و بلا عقاب» دیگر هیچ حساب و عقابی برایش نیست و وارد بهشت می‌شود. ✅و خواب برادر مرگ است «النوم اخ الموت» شاید انسان سر که بر بستر گذاشت، دیگر بلند نشود. اگر خودش با دست خودش نفسش را محاسبه کند، پیامبر تضمین کرده که دیگر آن‌جا از ما حساب‌کشی نکنند... 👌بهترین محاسبه و مراقبه سخن گفتن قبل از خواب با امام زمان ارواحنا فداست.. ✅مولای من امروز به گل روی شما دست از فلان نگاه و گناه و زبانم را از فلان سخن ، گوش شکمم را... برای نزدیکی به شما از گناه دور کردم.. 🌹 اگر کسی مداومت به این عمل داشته باشد باور کنیم سعادتش قطعیست ان شاء الله.. 🌹هر شب آخرین کلام و خطابمان این است ✋سلام بابای غریب و مهربانم 😞یا انا استغفر لنا ذنوبنا 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌼 پرسش: چرا پيامبر بعد از حضرت يوسف از نسل اين پيامبر نبود و اين روايت که حضرت يوسف زمان ديدار پدرشان ديرتر از اسب پياده شدند واين علت اين ماجراست صحت دارد يا؟ 🌼 پاسخ: از بعضي متون استفاده مي شود که حضرت يوسف فرزنداني به نام هاي منسي و افرائيم داشته است. (1) در باره پيامبري و عدم پيامبري آنان بايد گفت : نبوت و امامت مقامي الهي است که خداوند آن را بر اساس لياقت به شخصي مي‌دهد تا هدايت مردم را به عهده گيرد. خداوند درباره حضرت ابراهيم‌(ع) بعد از اينکه از امتحانات الهي سربلند بيرون آمد، مي‌فرمايد: (2) اي ابراهيم‌! مقام امامت را به تو دادم‌. حضرت ابراهيم‌(ع) از خداوند درخواست کرد که اين مقام را به فرزندانش هم بدهد. خداوند در جواب فرمود: اين مقام‌، به ظالمان نمي‌رسد، يعني اگر فرزندانت لايق اين مقام باشند، به آن ها هم داده مي‌شود و گرنه داده نخواهد شد. در اين مورد هم اگر فرزندان يوسف پيامبر نشده باشند، به خاطر اين بوده است که لايق آن مقام بزرگ نبوده و شايستگي آن را نداشته‌اند. پيامبر نشدن، به معناي درستکار و مومن نبودن نيست. البته در حديثي از امام صادق‌ نقل شده که به پيامبري نرسيدن فرزندان يوسف‌ به خاطر آن بود که وقتي پدرش به مصر نزد او رفت، ديرتر از پدر از اسب پايين آمد; خداوند به خاطر اين ترک اولي از نسل او پيامبري قرار نداد (3) اما در نقل اين حديث از امام صادق‌ جاي ترديد است‌ و اين روايت مذکور مرسل است (4 ). حضرت يوسف‌ جزء انبياي بزرگوار الهي مي‌باشد. عصمت پيامبران خدا از مسائلي است که با دلايل عقلي و آيات و روايات فراوان به طور قطع ثابت است‌
سراسر آيه‌هاي سورة يوسف‌ بر دانش‌، بردباري و شکيبايي و پاکي و عصمت شگفت آور حضرت يوسف صدّيق شهادت و گواهي مي‌دهد. قرآن‌، سرگذشت او را به عنوان "اسوه تقوا" و نمونه پاکي و مظهر عفت و عصمت بيان مي‌کند . او را از بندگان "مخلَص‌"(5) مي‌شمارد که به فرمودة قرآن کريم "مخلَصين‌" از گزند شيطان در امانند(6) بنابراين‌، چگونه مي‌توان به او نسبت داد که "غرور سلطنت او را گرفته و به احترام پدر از اسب پياده نشده باشد ؟! به همين جهت‌، برخي از مفسران اين احاديث را مخالف با آيات قرآن دانسته‌ و قابل قبول ندانسته اند. (7) آيات و روايات معتبر نشانگر آن است که حضرت يوسف‌ طبق فرمان الهي عمل مي‌کرد . کمال احترام را نسبت به پدر انجام مي‌داد. چنان که قرآن کريم مي‌فرمايد: هنگامي که بر يوسف وارد شدند، او پدر و مادر خود را در آغوش گرفت و گفت‌: همگي داخل مصر شويد که ان شأالله در امن و امان خواهيد بود!"(8) از جملة "فَلَمَّا دَخَلُواْ عَلَي‌َ يُوسُف‌َ" و "قَال‌َ ادْخُلُواْ مِصْرَ" استفاده مي‌شود که حضرت يوسف‌ در خارج شهر به استقبال پدر و همراهانش رفته بود. هنگامي که پدر و همراهانش وارد شدند، حضرت يوسف نسبت به آنان اظهار محبت ويژه‌اي کرد. پس از انجام دادن مراسم استقبال‌، از پدر و همراهانش خواست تا به مصر وارد شوند و در آن ديار سکني گزينند. فرزندي که پيامبران بني اسرائيل از نسل او مي باشند، لاوي فرزند يعقوب است. در روايت از امام صادق نقل شده که چون زمان رحلت حضرت يوسف فرارسيد، آل يعقوب را که در آن وقت هشتاد نفر بودند ،جمع کرد و گفت: قبطيان بر شما غالب خواهند شد و شما را اذيت مي کنند. نجات تان توسط فردي از نسل لاوي است که نام او موسي و پسر عمران است .(9) حضرت موسي به سه واسطه به لاوي مي رسد .(10) و (11) البته يوشع بن نون از فرزندان افرائيم بن يوسف است که بعد از حضرت موسي به نبوت رسيد. بر اساس برخي روايات مدت سي سال بعداز حضرت موسي زنده بود .(12) پي نوشت ها: 1.دايره المعارف بزرگ اسلامي ،ج 8 ، ص 129. 2.بقره‌(2)آيه124 . 3.‌ کليني‌، کافي ج 2، ص 311، ح 15، تحقيق : علي اکبر غفاري، اسلاميه، چاپ سوم ، 1388 ق . 4.مراه العقول في شرح اخبار ال الرسول ، علامه مجلسي ، تحقيق سيد هاشم رسولي محلاتي ،ج 10 ص 215 . 5.يوسف‌(12)آيه24. 6.حجر(15)آيه 40. 7. الفرقان في تفسير القرآن‌، محمد الصادقي‌، ج 12 ـ 13، ص 206 ـ 208. 8.يوسف‌، آيه99 . 9. تفسير راهنما، هاشمي رفسنجاني‌، ج 8، ص 576 ـ 577؛ الميزان‌، علامه طباطبايي‌;، ج 11، ص336-337 . 10 علامه مجلسي ،حيوه القلوب ، تحقيق سيد علي اماميان، ج 1 ،ص 584 . 11 . همان ، ص 579 . 12 .سيد هاشم رسولي محلاتي، تاريخ انبيا، ج 2 ، ص 181 . 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام مولای من،مهدی جان نگاه می کنم به خطوط مکرر چهره ام، به تارهای سپید مویم،به تک تک آثار گذار عمر در وجودم... نگاه می کنم به تمام آنچه گذشت... به عمری حسرت و چشم براهی... به عمری اشک و آه و انتظار... نگاه می کنم به چهره ی خسته پدر که در آرزوی دیدارت سوخت و منتظر ماند و پیر شد... نگاه می کنم به چهره مادر که در رویای بوییدنت لحظه ها را یک به یک می شمارد... نگاه می کنم و می بینم که از من چیزی جز تو نمانده است...جز تو و آرزوی تماشای جمال زهرایی ات... آه ...ای تمام دارایی ام... مگذار که آرزو به دل بمانم... 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌼 پرسش: رابطه عالم و عاقل چيه؟ آيا هر عاقلي عالم هست يا برعکس.يا اينکه هيچ ربطي به هم ندارند. 🌼 پاسخ: واژه علم، در نصوص اسلامى دو كاربرد دارد: يكى جوهر وحقيقت علم، وديگر، پوسته وظاهر دانش. در كاربرد اوّل، عقل و علم تلازم دارند، همان گونه كه اميرالمؤمنين فرموده است: العقل و العلم مقرونان في قرن لا يفترقان ولايتباينان . خرد و دانش همراه اند ، نه از يكديگر جدا شوند و نه با يكديگر ستيز كنند . و بر اين مبنا فرقى ميان عالم و عاقل نيست. عاقل، عالم است و عالم، عاقل. خداوند نيز فرموده است : تلك الأمثال نضربها للناس و ما يعقلها إلاّ العالمون . (سوره عنكبوت ، آيه ۴۳ .) و اين مَثَلها را براى مردم مى زنيم؛ و[لى] جز دانشوران آنها را در نيابند . امّا در كاربرد دوم، عاقل و عالم متفاوت اند و علم، به عقل نيازمند؛ چرا كه ممكن است كسى عالم باشد، ولى عاقل نباشد. اگر علم همراه عقل شد، براى عالِم و عالَم سودمند است، و اگر از عقل جدا شود، نه تنها سودمند نيست، بلكه زيانبار و خطرناك است. به فرموده امام على عليه السلام : العقل لم يجن على صاحبه قطّ والعلم من غير عقل يجنى على صاحبه خرد، هرگز، بر صاحبش جنايت نورزد؛ امّا دانشِ بدون خرد ، بر صاحب خويش جفا كند . در جهان امروز، علم رشد كرده؛ ولى عقل كاهش يافته جامعه كنونى، مصداق اين فرمايش آن امامِ بزرگ است كه مى فرمايد: من زاد علمه على عقله كان وبالاً عليه آنكه دانش وى بر خردش افزون شود ، بارى بر او باشد . و مصداق اين شعر إذا كنت ذا علم و لم تك عاقلاً فأنت كذي نعل ليس له رجل
اگر دانشورِ بدون خردى، به سان كسى باشى كه کفش دارد، ولى پا ندارد . امروز علم در اثر جدا شدن از عقل، به جاى آنكه عامل آرامش و آسايش و رشد و تكامل مادّى و معنوى جامعه بشر باشد، موجب ناامنى و اضطراب و فساد و انحطاط مادّى و معنوى انسانها گرديده است. در جهان امروز، علم به صورت ابزارى درآمده براى رسيدن به مطامع سياسى و اقتصادى و لذايذِ مادّىِ جمعى رفاه طلب و مستكبر و بى عقل كه با استفاده از اين ابزارِ كارآمد ، بيش از هر زمان ديگر ، توده هاى مردم را به انحراف و استضعاف مى كشند. تا علم در كنار عقل قرار نگيرد و عقل به موازات علم، رشد نكند، جامعه بشر روى آرامش و آسايش را نخواهد ديد، و به گفته امام على عليه السلام : أفضل ما منّ اللّه سبحانه به على عباده علم و عقل، و ملك و عدل . برترين بخشش خداوند بر بندگانش دانش و خرد است و حكمرانى و عدالت پيشگى . برای همین می بینیم در احادیث در مقابل جهل واژه عقل به کار رفته است نه علم. چرا که فردی عالم است یعنی اندخته هایی دارد ولی آن را در راه صحیحی به کار نمی گیرد پس عالم و جاهل با هم در یک فرد قابل جمع شدن هستند اما عقل و جهل هرگز. کسی که عاقل بود می داند دانسته های خودش را چگونه به کار گیرد. 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 💥 من باید با یه دختری ازدواج کنم که همه‌چیز تموم باشه! 💥 من باید با یه کسی رفیق بشم؛ که هیچ عیبی نداشته باشه! 💥 مردِ آینده‌ی من، باید یه مرد پخته و کامل باشه! ❌ خطــــر ؛ شما هم دنیای بدی خواهید داشت، و هم آخرت خطرناکی ‼️ 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
بدی‌هات رو هم می‌بخشه! فقط کافیه که همیشه کنارت ببینیش... 📖برگرفته از آیه ۳۰ سوره شوری 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐