eitaa logo
بسوی خدا
2هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
3.4هزار ویدیو
50 فایل
دراین کانال میتوانید ازبیانات متفکران و شخصیتهای طراز اول انقلاب اسلامی,حضرت امام"ره" مقام معظم رهبری ؛استاد شهیدمطهری،شهید بهشتی علامه جوادی آملی،آیت الله مصباح یزدی آیت الله بهجت و دیگر علما بهره مند شدید ارتباط با مدیر @samenolhojajjj
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼 پرسش: چرا بعضي از آدم ها تمام عمر خود را سختي مي‌کشند و وقتي به جايي مي‌رسند که وقت آسايش و لذت از زندگي مي‌شود، گرفتار مشکل و بيماري و مرگ مي‌شوند و هيچ خيري از نتايج زحماتشان نمي‌بينند؟ 🌼 پاسخ: اولین حقیقتی که باید به آن توجه داشت این است که سختی ها و بلاها برای همه انسانها است و این گونه نیست که به عده ای از انسانها اختصاص داشته باشد و عده ای دیگر در رفاه کامل باشند. خداوند متعال، کمال نعمت را ارزانی یک فرد نکرده است؛ چنان‏که کمال بدبختی را برای یک شخص روا نمی‏دارد. در این جهان مادی، انسانی پیدا نمی شود که از همه جهات و حیثیات از نعمت‏ها و خیرات برخوردار باشد تا بگوییم خداوند کمال نعمت را به وی داده است؟ از سوی دیگر، آیا می‏توان در این عالم طبیعی، شخصی را یافت که از همه نظر در بدبختی‏ها و شرور به سر می‏برد تا اذعان کنیم که خداوند متعال او را در کمال بدبختی فرو برده است؟ آنچه می‏بینیم، این حقیقت است که به اقتضای سنن و قوانین خاص این عالم، نعمت‏ها و بدبختی‏ها در هم آمیخته است و نمی‏توان شخصی را یافت که در نعمت مطلق یا بدبختی مطلق به سر برد. بسیارند که از نظر معیشتی در رفاه‏اند؛ ولی از مشکلات روحی و روانی، جسمی و خانوادگی در امان نیستند. فراوانند افرادی که از زیبایی و استعداد سرشار برخوردارند؛ امّا در گرفتاری‏های اخلاقی، مالی، خانوادگی، جسمی و... در عذاب‏اند. بله گروه زیادی در فقر مالی به سر می‏برند؛ ولی از سلامت جسمانی و روانی برخوردارند.
گروهی نیز در نعمت مادی غرق‏اند؛ ولی از زیبایی و استعداد تحصیل و تحقیق محروم‏ اند و... . ولی این مطلب به این معنی نیست که میزان مشکلات انسانها یکسان باشد. برخی از انسانها به دلایل مختلف در معرض بلاها و سختی های بیشتری قرار دارند. تفاوت انسانها در میزان سختی ها به عوامل مختلفی بستگی دارد که برخی از آنها عبارتند از: 1.اراده و اختیار انسان بسیاری از مشکلاتی که ما در زندگی با آن مواجه هستیم به دلیل بی تدبیری و گاهی سستی خود ما یا اطرافیان ماست. کسی که سالها درس خوانده و برای موفقیت در مسیر علم سختی های آن را تحمل نموده و اکنون می تواند از راه علم خود هم به دیگران خدمت کند و زمینه آسایش و رفاه خود و اطرافیان خود را فراهم کند، با کسی که دوران نوجوانی خود را در راهی دیگر صرف کرده و زحمت درس خواندن را تحمل نکرده و اکنون به خاطر آن با مشکلات زیادی در کار و زندگی خود مواجه است آیا باید مساوی باشند. قرآن کریم در این باره می فرماید: وَ أَن لَّیْسَ لِلْانسَانِ إِلَّا مَا سَعَى؛ براى انسان بهره‏اى جز سعى و کوشش او نیست. 2.ایمان و ابتلا(بلای بیشتر برای مومنان) یک سلسله از آیات و روایات، بیانگر این حقیقت است که مؤمنان، به دلیل ایمانشان بیشتر در معرض آزمون هستند. حتی اموال و فرزندان آنان نیز به عنوان ابزاری برای آزمایش ایشان تلقی شده است. امتحان مؤمنان، همچون زینتی دانسته شده که فرد مؤمن بدان آراسته می‏گردد. و مانند شیر مادری تلقی گشته که فرزند خردسال، با آن گرسنگی خود را برطرف می‏کند؛ هر که در این بزم مقرب‏تر است‏ جام بلا بیشترش می‏دهند فرد مؤمن به قدر ایمانش از طرق گوناگون و با شدت و ضعف، به وسیله ابتلای الهی، محک می‏خورد و این خود موجب افزایش کمی و کیفی ایمانش می‏گردد؛ زیرا در پرتو این آزمون ارکان اصلی ایمانش عمق بیشتری می‏یابد؛ یعنی، هم معرفتش زیاد می‏شود و هم انقیاد، تسلیم و خضوع قلبی‏اش افزایش می‏یابد. در واقع انسان مؤمن، با این آزمایش‏ها قیمت و ارزش پیدا می‏کند. در حدیث دیگر از حضرت امام صادق آمده است: انّ اللّه اذا احبّ عبدا غتّه بالبلاء غتّا. «خدا زمانى که بنده‏اى را دوست بدارد او را در دریاى شدائد غوطه‏ور مى ‏سازد». یعنى همچون مربّى شنا که شاگرد تازه کار خود را وارد آب مى‏کند تا تلاش کند و دست و پا بزند و در نتیجه ورزیده شود و شناگرى را یاد بگیرد؛ خدا هم بندگانى را که‏ دوست مى ‏دارد و مى‏خواهد به کمال برساند، در بلاها غوطه‏ ور مى ‏سازد. انسان اگر یک عمر درباره شنا کتاب بخواند، تا در آب نرود شناگر نمى‏شود؛ زمانى شناگرى را مى ‏آموزد که عملًا در آب قرار گیرد و مبارزه با غرق شدن را تمرین کند و احیاناً خود را با خطر غرق شدن در صورت دیر جنبیدن مواجه ببیند. انسان باید در دنیا شدائد ببیند تا خروج از شدائد را یاد بگیرد، باید سختیها ببیند تا پخته و کامل گردد. گندمی را زیر خاک انداختند پس ز خاکش خوشه‏ها بر ساختند بار دیگر کوفتندش ز آسیا قیمتش افزود و نان شد جان فزا باز نان را زیر دندان کوفتند گشت عقل و جان و فهم هوشمند باز آن جان چون که محو عشق گشت‏ یعجب الزراع آمد بعد کشت‏ به همین دلیل است که پیامبران الهی آن همه محنت‏ها کشیدند و با بدترین سختی‏ها، تنگدستی‏ها، فقرها، فشارها، آزارها آزمایش شدند. بلاها برای بیدار کردن انسان نکته ای را که نباید فراموش کرد این است که از آیات قرآن و فرمایش حضرات معصومین علیهم السلام استفاده می‏شود که خداوند، افراد گنهکار را در صورتی که زیاد غرق گناه نشده باشند، به وسیله زنگ‏های بیدارباش یا گاهی به وسیله مجازات‏هایی متناسب با اعمالی که انجام داده‏اند، بیدار می‏سازد و به راه حق باز می‏گرداند. اینها کسانی‏ اند که هنوز شایستگی هدایت را دارند و مشمول لطف خداوند هستند و مجازات‏هایی که موجب ناراحتی ایشان می‏شود، نعمتی برای آنان محسوب می‏شود؛ چنان که خداوند در قرآن شریف می‏فرماید: ظَهَرَ الْفَسَادُ فىِ الْبرَّ وَ الْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِى النَّاسِ لِیُذِیقَهُم بَعْضَ الَّذِى عَمِلُواْ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُون‏ «در خشکی و دریا، فساد و تباهی بر اثر کردار مردم ظاهر شد تا خداوند نتیجه قسمتی از اعمال آنها را به ایشان بچشاند، شاید که ایشان برگردند [و از کردار ناشایست خود توبه کنند]». گذشته از این مطالب انسانه میشه باید برای آینده ای بهتر تلاش کند و در ضمن جایگاه این دنیا و عالم دنیا را بشناسد و بداند به حقیقت که این عالم دنیا تمام زندگی انسان نیست بلکه یک مرحله کوچکی از زندگی اوست وی باید برای در این دنیا برای آخرتش تلاش کند و ضمن ساختن دنیا هم و غم خود را مصروف آخرت کند. حال اگر فردی با تمام تلاشی که کرد نتوانست از لحاظ رفاهی دنیای خود را بسازد باید بداند که آخرتی در پیش رو دارد و خدایی که عالم و ناظر به همه این تلاش ها و گرفتاری ها است وقتی خود را در دیدگاه خدا یافت غصه نمی خورد که از
ابتدای زندگی تا انتهای آن گرفتار بوده !! چون می داند سرای راحتی این دنیا نیست چرا که هم زمانش کوتاه هم نعمتش زوال پذیر است پس همت خود را معطوف قیامت می سازد و با آرامش خاطر در همین زندگی سخت خود صفا می کند. شما ببینید بهترین بنده های خدا محمد و آل محمد بوده اند ولی زندگی آنها را ببینید چقدر سختی داشته اند چقدر در زندگی دنیا مشکلات داشته اند ولی در عالم از آنها مقرب تر وجود ندارد! بیماری ها سختی ها مشکلات را در وهله اول باید انسان در صدد رفع شان باشد ولی اگر سعی کرد و دید رفع نمی شود آن را موهبتی الهی بداند که او را برای آخرت آماده می کند. برای مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به کتاب عدل الهی شهید مطهری، قمست فلسفه مصائب و مشکلات مراجعه نمائید. 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❣سلام امام زمانم السَّلَامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْمُدَّخَرُ لِتَجْدِیدِ الْفَرَائِضِ وَ السُّنَنِ... رگ خشک احکام الهی جز با خون گرم حضور تو جان تازه نمی گیرد! سلام بر تو ای گنج ودیعه شده در خزائن الهی. و سلام بر روزی که به یُمن جاری شدن احکام خدا، درخت شادی انسان شکوفه خواهد زد. اللهم‌ عجل‌ لولیک‌ الفرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂دلم به وسعت دنیا گرفته آقاجان! از این زمانه از این جا گرفته آقاجان! 🍂بیا دوای غم و غصه ها تویی مولا
استاد[ رحمة‌الله‌علیه] می‌فرماید: در رابطه بین خود و خدا تنگ‌نظر نباشید. اگر دیدید غذای امروز شما خوب نبود، فکر نکنید و روزی شما محدود شده است، بلکه نگاه کنید و ببینید امروز چه عنایاتی به شما شده است! آیا زیارت رفتید؟ سلامی به اهل بیت عصمت عرضه داشتید؟ به کسی چیزی آموختید؟ همه اینها و روزی انسان است. اگر برای انسان حاصل شود می‌فهمد که خداوند تبارک و تعالی علی الدوام به او رزق و روزی می‌دهد. 📚برگرفته از کتاب (شرح حدیث معراج)✍🏻 @hamsa
تضرع و استغفار در دل شب : پس تو ای سالک دردمند، هر چه می توانی از ظلمت شب استفاده کن .به عبادت ،به نماز، به تلاوت قرآن، به فکر، به سجده ،به گریه، به تضرع ،و به استغفار در دل شب بپرداز .در تاریکی آن و به هنگامی که جاهلان مغرور و مغروران بی خبر در غفلت خواب و یا در خواب غفلت غوطه ورند بار سفر پرمخاطره ی خویش بربند و برای آنچه در پیش است تحصیل آمادگی کن. مرحوم آیت اله شجاعی ره مقالات جلد سوم ص ۲۷۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👇👇👇 ♨️سوال: 🌺آیا حقيقت داره کسي رو که شب جمعه خاک کنند سوال و جواب شب اول قبر نداره؟ 🌸پاسخ: شب و روز جمعه در بین ایام هفته از یک امتیاز و شرافت خاصی برخوردار است که یکی از آنها این است که اگر انسان مؤمنی در این وقت از دنیا رفت به برکت و شرافت آن برخی از مشکلات و حوادث عالم قبر و برزخ از او برداشته می شود. از پیامبر اکرم (ص) روایت شده است که جمعه سرور ایام است و خداوند در آن حسنات را مضاعف و گناهان و معاصی را محو می کند، درجات مؤمنان را بالا می برد، دعاها را مستجاب می کند، حوایج را بر می آورد و ...[1] در این باره روایاتی در منابع دینی آمده است که به عنوان نمونه به چند مورد اشاره می شود: وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ مَاتَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ أَوْ لَیْلَةَ الْجُمُعَةِ رَفَعَ اللَّهُ عَنْهُ عَذَابَ الْقَبْرِ. پیامبر اکرم (ص) فرمود: کسی که در شب یا روز جمعه بمیرد، عذاب قبر از او برداشته می شود.[2] همین طور از امام صادق (ع) روایت شده است: قَالَ الصَّادِقُ ع مَنْ مَاتَ مَا بَیْنَ زَوَالِ الشَّمْسِ مِنْ یَوْمِ الْخَمِیسِ إِلَى زَوَالِ الشَّمْسِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ أَمِنَ مِنْ ضَغْطَةِ الْقَبْرِ. کسی که بین ظهر روز پنج شنبه تا روز جمعه از دنیا برود، از فشار قبر در امان خواهد بود.[3] به همین مضمون نیز روایاتی وارد شده است؛ وَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع...وَ مَنْ مَاتَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بَرَاءَةً مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَ مَنْ مَاتَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ أُعْتِقَ مِنَ النَّارِ. کسی که در روز جمعه از دنیا برود عذاب قبر از او برداشته و از عذاب جهنم آزاد می شود.[4] با وجود این روایات؛ به جهات مختلف نمی‌توان این روایات را به صورت کلی پذیرفت، بلکه باید آنها را مشروط به وجود شرایط مختلف کرد؛ زیرا اصل و قوام امور بر اعمال و اعتقادات انسان‌ها پی‌ریزی شده است و اگر امور دیگری دخیل می‌باشند؛ بر اساس این اصل هستند. مرگ در زمانی مشخص، یک امر اختیاری برای انسان نیست و انسان در آن نقشی ندارد؛ حال چگونه می‌توان پذیرفت که امری غیر اختیاری چنین ثمراتی برای انسان داشته باشد. علاوه بر این؛ بسیاری از انسان‌های فاسد و فاسق در شب و روز جمعه مرده‌اند؛ حال چگونه می‌توان تنها به جهت مرگ در این زمان خاص، امتیازات مطرح شده در روایات را برای آنان نیز عمومیت داد. حال که مشخص شد منظور از این روایات، مطلق انسان‌ها نیستند؛ باید به دنبال مراد این دسته از احادیث باشیم. امام باقر(ع) می‌فرماید: «شخصی که در روز جمعه بمیرد، در حالی‌که به حق ما اهل ‌بیت آگاه باشد؛ خداوند او را از آتش جهنم رهایی می‌بخشد و او را از عذاب دور می‌کند».[5] این روایت که برخی آن‌را از امام صادق(ع) نیز نقل کرده‌اند[6] نشان می‌دهد که مرگ در این زمان، تنها کمک‌کننده می‌باشد. اگر انسان در زندگی خود راه درست را پیموده باشد و در عین حال خطاهای اندکی از او سر زده باشد، مردن در این ایام به او کمک خواهد کرد. طبیعی است که برخی ایام دارای شرایطی هستند که خداوند آنها را مبارک گردانیده و در آن زمان‌ها رحمت الهی، شامل افراد بیشتری می‌شود؛ لذا پیامبر اسلام(ص) فرمود: «براى پروردگار شما در دوران عمرتان، نسیم‌هاى رحمتى است ...».[7] [1] الکافی، ج 3، ص 414، [2]منلایحضرهالفقیه، ج 1، ص 138، ح 371 [3] همان، ح 372، [4] همان، ح 373. [5]. کافی، ج 3، ص 415. [6]. الاختصاص، ص 130. [7]. کشف الأسرار، ج 8، ص 116، ⠀⠀ ⠀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام_امام_زمانم زلفت اگر نبود؛ نسیم سحر نبود گمراه می شدیم نگاهت اگر نبود مهر شما به داد تمنّای ما رسید ورنه پل صراط، چنین بی خطر نبود تعداد بی نظیریِ تان روی این زمین از چهارده نفر به خدا بیشتر نبود الّلهُـمَّ عَجِلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج تعجیل درفرج پنج صلوات🌹
2.11M
ـ♥️🌿..." به نیابت از امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف 💚 هدیه به روح پاک ومقدس حضرت فاطمه الزهرا سلام‌الله‌علیها❤️🍂 ⇆◁❚❚▷↻ ❥︎|الــھــم‌عجل‌الولیک‌الــفــر‌ج
🌼🌿 اولویتش بود، پیش هر کس بود و هر جا که بود، تمام قد می‌ایستاد و دستش را می‌بوسید. فقط فرودگاه دنبالش نمی‌رفت. با شرمندگی پیغام می‌فرستاد: اگر من بیایم، ۵۰ نفر هم باید دنبالم بیایند و آن‌وقت شما و بقیه‌ی مردم اذیت می‌شوید... کلی هم سفارش می‌کرد که ویلچر یادتان نرود. ماشینِ‌ پدر که جلوی ساختمان ترمز می‌کرد، همانجا ایستاده‌بود و بعدش، کسی حق نداشت حتی در حد گرفتن انگشت‌پدر، کمکش کند. تشریفات، طبقه دوم بود با ۲۵ پله، چقدر طول‌می‌کشید برسد بالا؟ شاید یک‌دقیقه. اما برایش، مهم قدمِ پدر بود، حالا می‌خواست یک‌ربع طول بکشد یا ۴۵ دقیقه. احترام به پدر، در قاموس این مرد برایم معناشد. حتماً اثر دعاهای خیر پدر بود که فقط چند ماه بعد از رحلتش، پسرش ولی‌امر کل مسلمین شد: امام خامنه‌ای. 🌼🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انقلاب‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ این‌ طوری‌ حفظ‌ شده ..👌😔 حالا چهار تا جوجه برعنداز فکر می‌کنن‌ می‌تونن‌ نظامو تغییر بدن .!😅 بررررو بابا😏😏😏
🌼 پرسش: همانطور که ما از عالم ذر چيزي به ياد نداريم آيا در ورود به برزخ نيز دنيا را از ياد خواهيم برد، اگر از ياد ميبريم آيا اين از ياد بردن فقط شامل بخشي از خاطرات است، يا کلا همه چيز را به ياد خواهيم داشت؟! چرا از عالم ذر چيزي به ياد نداريم؟ 🌼 پاسخ: در لحظات اول مرگ، نه تنها انسان دنيا و کارهائي را که در آنجا انجام داده است را فراموش نمي کند، بلکه کل کارهاي او در زندگي، مانند فيلمي از جلوي چشمان او عبور مي کند و شخص محتضر در آن حال، همه کارهائي را که تا کنون انجام داده بود را با تمام جزئيات تماشا مي کند. بنابر آنچه از روايات برمي‌آيد، چون در نظام جديد با احکام و آثار جديدي قرار گرفته و پرده‌ها کنار رفته و حقيقت‌ها براي وي روشن گشته و با شهود عيني مسايل را دريافته است، با حمل کننده‌هاي جنازه و غسل دهنده‌ها و حاضرين خطاباتي دارد. بنابراين نه تنها در شب اول قبر، دنيا و کارهاي خود در آن را فراموش نمي کند، بلکه از لحظات آغازين مرگ، انسان نتيجه و پيامد اعمال خود را مشاهده مي کند و از آن ها شادمان و يا در رنج و عذاب خواهد بود. اما در مورد عالم ذر و فراموشي آن مي گوئيم: بنابر قول مشهور، اين گونه نيست که انسان پيش از اين عالم در عالم ديگري بوده و در آن جا اختيار داشته و راه سعادت يا شقاوت را انتخاب کرده باشد و بعد وارد اين دنيا شود و همه آنها را فراموش کرده باشد. روايات هم به اين معني ها نيست.
آيت الله جوادي آملي بعد از بررسي نظريات مفسران در مورد آيه اي که در مورد پيمان گرفتن خداوند از انسان ها در عالم ذر است، دو احتمال را موجه دانسته‏ اند: أ) بيان تمثيلي: خداوند در واقع از فرزندان آدم اقرار نگرفته، بلكه مراد آن است كه «گويا» خداوند از همه انسان‏ها اقرار گرفته است. مسئله ربوبيت خدا و عبوديت انسان به قدري روشن است كه «گويا» همه انسان‏ها گفتند "بلي". ب)بيان واقعي: آيه صرفاً تمثيل نيست، بلكه به زبان گفت و گو، از واقعيتي سخن مي‏گويد كه در خارج رخ داده و واقعيت اين است كه خداوند با زبان دو حجت خود با انسان سخن گفته است: يكي زبان عقل (پيامبر دروني انسان) و ديگري زبان وحي از طريق انبيا (پيامبران بيروني). اين دو حجت، خدا را به انسان مي‏نمايانند و ربوبيت او را بيان مي‏كنند. اين دو از هيچ انساني دريغ نشده است. با وجود اين دو حجت، ديگر انسان نمي‏تواند ادعاي فراموشي و غفلت كند.