#مهدویت
تلاش استعمار بر علیه مهدویت
بنده سندی را دیدم که در آن بزرگان استعمار و فرماندهان استعماری توصیه میکنند که ما باید کاری بکنیم که این عقیدهی به مهدویت، به تدریج از بین مردم زایل بشود! آن روز استعمارگرهای فرانسوی و استعمارگرهای انگلیسی در بعضی جاهای آن مناطق بودند– فرقی نمیکند که استعمار از کجا باشد–استعمارگرهای خارجی، قضاوتشان این بود که تا وقتی عقیدهی به مهدویت در بین این مردم رایج است، ما نمیتوانیم اینها را درست در اختیار بگیریم! ببینید عقیدهی به مهدویت چه قدر مهم است! چه قدر خطا میکنند کسانی که به اسم روشنفکری و به اسم تجددطلبی میآیند و عقاید اسلامی را بدون مطالعه، بدون اطلاع، بدون این که بدانند دارند چه کار میکنند، مورد تردید و تشکیک و اینها قرار میدهند اینها همان کاری را که دشمن میخواهد، راحت انجام میدهند!
۱۳۷۶/۰۹/۲۵
#سخن_ناب
#اهمیت_مهدویت
⭕️ سوال
⁉️ چه مانعی در ارتباط فیزیکی با امام زمان(عجلاللهتعالیفرجه) وجود دارد، و چرا حضرت در این دوران نیز نائب خاص معین نکردند؟
🔰 بدون شک یکی از فلسفههای غیبت حضرت مهدی(عجلاللهتعالیفرجه) عدم ظرفیت و پذیرش حاکمیت معصوم، از ناحیه مردم و جامعه و حفظ جان ایشان بود، چنانکه مردم قدر یازده معصوم پیشین را ندانستند و دشمنان، آنان را به شهادت رساندند.
❇️ دوران غیبت صغری نیز برای این بود که مردم به غیبت امام عادت کنند. چرا که اگر حضرت به یکباره در پس پرده غیبت قرار میگرفت، شیعیان دچار حیرت شده و حتی ممکن بود به اصل وجود ایشان شک کنند. در واقع وجود نواب اربعه در غیبت صغری برای زمینهسازی و آمادگی مردم برای غیبت کبری بود و دیگر پس از وفات نائب چهارم، نیازی به نائب نبود.
🔶 همچنین نصب نائب خاص از سوی حضرت، حتما فرصتی برای افراد دروغگو ایجاد میکرد که ادعای نیابت امام را داشته باشند و در این بین، تشخیص دادن فرد صادق از کاذب برای مردم سخت میشد، در اینصورت، حضرت باید هر روز ظاهر شده تا مشخص کنند که چه کسی نائب او هست و مطمئنا با تعیین نائبان خاص، جان آنان نیز همواره مورد خطر و تهدید دشمنان بود و همیشه باید از کمین آنان فرار میکردند.
🔺 از طرفی امام زمان(عجلاللهتعالیفرجه) در این زمینه نیز مردم را در غیبت کبری به حال خود رها نکرده و نائبان عام را برای رجوع مردم معین کردند.
#اعتقادی
💥 خیلی از گرفتاریهای ما برای رغبتها و خواستههای ماست.
💥 رغبتهای انسانها را اولیاء حق یا اولیاء باطل درست میکنند. انسانی که در وادی ولایت ائمۀ جور است، تمام رغباتش رغبات دنیایی است؛ ولی انبیاء و اولیای الهی سعی میکنند سقف رغبتهای انسان را رفعت ببخشند.
💥 با امام راه رفتن و در طرح امام عمل کردن و تحمّل سختیهای مسیر حق، وقتی ممکن میشود که رغبتِ انسان، رغبتِ در رسول باشد نه رغبتِ در خود.
◀️ اینطور نیست که انسان هر مطلبی را که بخواهد، خوب باشد! خیلی از گرفتاریهای ما برای رغبتها و خواستههای ماست. تمام همت ما و تمام امکانات و تمام فرصتهای ما خرج رغباتمان میشود. یکی از جاهایی که انبیاء آمدند و اصلاح کنند، همین رغبتهای ماست. آنها آمدند در ما رغبت بزرگ درست کنند تا راغب فی الله باشیم (إِلَى اللَّهِ راغِبُون) و راغب در دنیا نباشیم.
اصولاً رغبتهای ما را اولیائمان درست میکنند. اگر اولیاء ما اهل دنیا بودند، تمام رغبتهای ما آرزوهای دنیایی میشود و ما راغب فیالدنیا میشویم. اولیاء طاغوت کارشان همین است که ما را تحریک و تحریص و ترغیب به دنیا میکنند و کاری غیر از این، از آنها ساخته نیست. امت خودشان را ترغیب به دنیا میکنند و آلهه و بتهایی درست میکنند و به مردمشان میگویند شما رو به اینها بیاورید و رو از اینها برندارید!
◀️ انسانی که در وادی ولایت ائمۀ جور است، تمام رغباتش رغبات دنیایی است. در آنجا افق رغبات پایین است و سقف رغبات بیش از دنیا و هوسهای دنیایی و حرص به دنیا و میل به دنیا نیست. این رغبتها برای انسان اسارت ایجاد می کند و آدم را کوچک میکند. درواقع اینها رغبت نیست، اینها اسارت است.
ولی انبیاء الهی سعی میکنند سقف رغبت انسان را بالا ببرند. انسان اگر در وادی ولایت امام قرار گرفت، رغبت انسان رفعت پیدا میکند و میل و خواستههایش رفعت پیدا میکند و خواستههایش در حد دنیا نیست. زاهد فی الدنیا و فارغ از دنیا میشود. همه دنیا را هم به او بدهی خوشحال نمیشود و اگر همه دنیا را هم از او بگیری غصه نمیخورد، چون یک رغبت بالاتری دارد. این [تربیت] را انبیاء درست میکنند.
محیط ولایت انبیاء و محیط ولایت معصوم، محیطی است که در آن رغبات انسان رفعت پیدا میکند و انسان میتواند خدا را بخواهد و میتواند رغبتِ در عالم آخرت پیدا کند و رغبت های بزرگ در وجودش شکل بگیرد. پس، اولیاء ما هستند که سطح رغبت ما را معین میکنند.
◀️ وقتی رغبت به خدا و رغبت به ولیّ خدا در انسان پیدا شد، انسان کنار حضرت قرار میگیرد و در طرح حضرت عمل میکند. ما اگر رغبتمان رفعت پیدا نکند نمیتوانیم در طرح امام قرار بگیریم و کنار امام عمل بکنیم. اگر رغبت ما با رغبت امام گره خورد و یکی شد و آن رغبتهای بزرگ در ما شکل گرفت، این رغبتها ما را به امام میرساند و کنار امام قرار میگیریم و سختیهای راه را کنار امام تحمل میکنیم و با امام راه را طی میکنیم. ولی اگر رغبت دیگری در ما شکل گرفت و توجه به خودمان، حتی توجه به منافع معنوی خودمان، داشتیم، این، ممکن است موجب جدا شدن ما از حضرت بشود.
در عالم با امام راه رفتن و در طرح امام عمل کردن، وقتی ممکن میشود که انسان رغبتش، رغبت در رسول باشد نه رغبت در خود. اگر رو به خودت آوردی و از او غافل شدی نمیتوانی با او راه بروی. «وَ لا يَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِه» یعنی شما حق ندارید میل به خودتان پیدا کنید و رویتان را از رسول برگردانید. «اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقين»؛ در عالم با حضرت راه بروید. اگر میخواهید با حضرت راه بروید، باید رغبت در حضرت داشته باشید نه رغبت در خودتان. اگر انسان راغب در حضرت شد، چنین رغبتی انسان را در همه سختیها همراه با حضرت میکند.
- زیارت جامعه کبیره از بیان امام هادی علیه السلام جاری شده؛
و در آن به امام علاوه بر صراط و سبیل خداوند با عنوان "الرّحْمَةِ الْمَوصُولَة" یاد میشود .
"رحم" در روایات و قرآن به دو شکل به کار میرود؛ رحمت رحمانیه و رحمت رحیمیه(نعمت عمومی و نعمت اختصاصی) همانگونه که در دعای ابوحمزه میخوانیم
"بَل کیفَ یضِیقُ عَلَی المُذنِبِینَ مَا وَسِعَهُم مِن رَحمَتِک" آن کرمی که از ناحیه تو شامل میشود و میرسد دیگر کدام نقطه ضیق و تنگی برای ما باقی میگذارد.
ولی ضیافتها و لذت هایی وجود دارد که مشمول رحیمیت خداوند است که شکلهای مختلفی از محبت خداوند در عالم است برای نمونه خود محبت بین مخلوقات شعبه ای از این محبت و رحمت خداوند است.
- "ارْحَمْ فی هذِهِ الدُّنْیا غُرْبَتی"
مومن بدون رحمت خداوند در این دنیا غریبه ای بیش نیست.
نوع دوستی و یا صله ارحام و محبت مادری خود برگرفته از رحمت خداوند است. فلذا کسی که از رحمت خاص خداوند بی بهره است این رحمت و محبت را از غیر خدا طلب میکند.
و فرق موحد و غیر موحد همین است دیگران از دست غیرخدا و یا وسیله میگیرند و موحدین مستقیم از دست خداوند میگیرد.
- تفاوت انفاق و ایثار و مواسات،
انفاق بخشش از آنچه خداوند به مومن اعطا کرده است میباشد. مواسات یکی دانستن اموال همراه نیاز سنجی بر اساس میزان نیاز خود و دیگر بندگان و انگار بخشش معنی میدهد. اما بخشش با وجود نیازمندی میشود ایثار.
- با تمام محاسن هر محبتی در زمانی، خود یا نغمت است و یا غیرقابل احصا! مثل محبت مادر که در شیرخوارگی به شکلی در زمان خردسالی و نوجوان و جوانی به شکلی و در روز قیامت اصلاً به کار نمیآید!
ولی تنها محبت خداوند است که نه تغییر میکند و نه غیرقابل احصا میشود.
دست گیری خداوند شکلش عوض میشود ولی ماهیت آن همیشه هدایت و بنده پروری است.
شاید یکی از دلایل حرام بودن قطع صله ارحام همین موضوع است که با قطع کردن این رابطه شعبه ای از رحمت الهی را قطع میکنیم. قطع کردن رشته رحمت خداوند بریدن از خود اوست.
- "خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَکِّیهِم بِهَا" (توبه 103)
یعنی بندگان اموالی که به دست آورده اند را اگر به دست امام خود برسانند آن اموال را پاک کردند و خود را هم تزکیه مینمایند به عبارت سادهتر هرآنچه داریم برای کمک به دست امام زمان خود برسانیم، از این طریق به رشد و کمال انسانی میرسیم فلذا آن مال و جانی که در راه خداوند و به دست امام نرسد فانی است.
- "مَّن ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَیُضَاعِفَهُ" (توبه 103)
کیست که به خدا قرض الحسنه دهد، تا خدا بر آن چند برابر بیفزاید. همانطور که خداوند میفرماید به من قرض دهید تاچند برابر آن را پرداخت کنم منظور نیازمندی خداوند نیست، بلکه تاکیدی چندباره برنیازمندی به خداوند است
و همین رابطه را باید برای امام زمان علیه السلام خود قائل باشیم.
ورود به این وادی، ورود به مقام "تسلیم" است.
مقام تسلیم مقدمه رسیدن و همراهی با امام است همان طور که در ادعیه میخوانیم
"اَنْ یَجْعَلَنی مَعَکُمْ فِی الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ" یا "وَأنْ یُثَبِّتَ لی عِنْدَکُمْ قَدَمَ صِدْق فی الدُّنْیا وَالآخِرَةِ"(زیارت عاشورا) شروع آن مقام تسلیم است.
- مقام تسلیم یعنی خالی کردن دل و قلب از غیرخدا که باعث ورود امام به قلب و روح میشود اینجا معنای محبت پدیدار میشود "(علیٌ) لِأنَ حبُه الایمان" (بحار الانوار، جلد 39، باب 87) بعد از تسلیم وادی تطهیر است و بعد از این دو وادی تنویر است که در قلب انسان امام ظهور میکند.
بهترین راه ماندن در وادی تسلیم گریه بر سیدالشهدا علیه السلام است.
Del Tang Samerra.mp3
12.87M
🎼 عشق من سامراته...
🎙#محمد_حسین_پویانفر
#شهادت_امام_هادی علیه السلام
✨خِیـٰـالِ وَصـْـلْ
⁉️به نظر شما بین دو بچه، چند سال باید فاصله باشه؟🤔🤔
✅✅ از نظر تربیتی فاصلۀ بین بچهها باید به اندازهای باشه که بتونن همبازی هم باشن و همدیگه رو درک کنن. بچّهها با تفاوت سنّی بالا، نمیتونن همبازی هم باشن. به همین دلیل هم کار پدر و مادر بعد از بچه دوم، خیلی سخت میشه.🤭
🔵 اگه فاصلۀ بین بچه اوّل و دوم، به اندازهای باشه که این دو تا وقت همدیگه رو پُر کنن، به شدّت تربیت آسون میشه و بجز اوایل به دنیا اومدن بچه دوم، توی وقت پدر و مادر، صرفهجویی میشه.✔️
🔴 در غیر این صورت، هر دو بچّه به صورت مستقل، وقت پدر و مادر رو میگیرن، چون نمیتونن همبازی خوبی برا هم باشن. پس، فاصلۀ زیاد بین بچّهها، نه تنها کمکی به مسئلۀ تربیت نمیکنه؛ بلکه کار تربیت رو هم سختتر میکنه. ❌
✅ اگه بخوایم این فاصله رو به صورت عددی بیان کنیم، حدّاکثر فاصلۀ میان بچهها، نباید از سه یا سه سال و نیم، بیشتر بشه. هر اندازه فاصلۀ بچّهها از این عدد بیشتر بشه، وقت پدر و مادر برا تربیت اونا، بیشتر گرفته میشه.☝️
⚠️ ناگفته نمونه، فاصلهای که این جا گفته شد، برا شرایط عادیه. ممکنه مادر، مشکلاتی داشته باشه که بارداری تو همین فاصله هم براش مناسب نباشه که تشخیص این مسأله به عهدۀ متخصّصه.👌
#ایران_جوان_بمان
#جمعیت
#محسن_عباسی_ولدی
4_5767263646774201081.mp3
2.28M
#مجردها_بدانند
ازدواج🦋
💌برکت در ازدواج یعنی چی؟
⭕️با این اوضاع اقتصادی میشه ازدواج کرد
#حجت_الاسلام_داودی_نژاد🌹
✍#ازدواج_موفق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹وقتی مُنکِر معروف میشه و معروف، منکر
🔴 هرسال به مناسبت پیروزی انقلاب #اسلامی، فرش قرمز میندازیم و تشکر می کنیم از خانم هایی که بدترین پوشش رو دارند !
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تشکر ویژه مریلا زارعی از همسر شهید داریوش رضایی نژاد
مریلا زارعی در نشست خبری فیلم هناس:
🔹 برایم باعث افتخار بود که وقتی اشکهای خانم شهره پیرانی را دیدم همراه او اشک ریختم و خداروشکر کردم که ایشان از این فیلم رضایت داشتند.
@BisimchiMedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چی بودیم و چی شدیم؟!!
❌🎥 وضعیت اسف بار مردم ایران در دوران پهلوی از زبان هویدا👆
این کلیپ رو فرو کنید تو چشم ضد انقلاب .بابا این حرفا رو هویدااااا داره میزنه ها ,نه یه انقلابی و حزب الهی..😳😳😳😳
🌼 پرسش:
آيا مسلمان هم به جهنم جاودان خواهد رفت اگر چه فقط اسمي باشد؟
🌼 پاسخ:
طبق نظر امامیه خلود در آتش از ویژگی های کافران است و گنهکاران مسلمان پس از مدتی از آتش خارج می شوند. مفاد آیه 48 سوره نساء بر این مطلب گواهی می دهد آنجا که می فرماید
إِنَّ اللّهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ وَ یَغْفِرُ ما دُونَ ذلِکَ لِمَنْ یَشاءُ وَ مَنْ یُشْرِکْ بِاللّهِ فَقَدِ افْتَری إِثْمًا عَظیمًا [1]
«خداوند (هرگز) شرک را نمیبخشد! و پایینتر از آن را برای هر کس (بخواهد و شایسته بداند) میبخشد. و آن کسی که برای خدا، شریکی قرار دهد، گناه بزرگی مرتکب شده است»
و همچنین روایاتی داریم که عذاب را جز بر کافران جاودانه نمی داند پیامبر اکرم (ص) می فرماید:
«وَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ بَشِیراً وَ نَذِیراً لَا یُعَذِّبُ اللَّهُ بِالنَّارِ مُوَحِّداً أَبَداً وَ إِنَّ أَهْلَ التَّوْحِیدِ یَشْفَعُونَ فَیُشَفَّعُون»
« سوگند به کسی که مرا بشیر و نذیر برانگیخت خداوند هیچ یکتاپرست و موحدی را به آتش جاودان عذاب نخواهد کرد همانا اهل توحید از حق شفاعت برخوردار می شوند به طوری که می توانند شفیع دیگران شوند، آنگاه شفاعت می کنند البته شفاعت آنان پذیرفته خواهد شد» [2]
و نیز برخی روایت دیگر محبان علی (ع) و خاندان او را از نجات یافتگان عذاب ابدی می دانند پیامبر اکرم (ص) می فرماید:
«إِنَّ وَلَایَةَ عَلِیٍّ حَسَنَةٌ لَا تَضُرُّ مَعَهَا شَیْءٌ مِنَ السَّیِّئَاتِ وَ إِنْ جَلَّتْ إِلَّا مَا یُصِیبُ أَهْلَهَا مِنَ التَّطْهِیرِ مِنْهَا بِمِحَنِ الدُّنْیَا وَ بِبَعْضِ الْعَذَابِ فِی الْآخِرَةِ إِلَی أَنْ یَنْجُوا مِنْهَا بِشَفَاعَة...»
«همانا ولایت علی (ع) نیکی و خیری است که با وجود آن هیچ گناهی هر چند بزرگ باشد زیان نمی رساند و اگر دوستدار اهل بیت (ع) گرفتار گناه شود با پاره ای از گرفتاری های دنیوی و مشقات آن و پاره ای از عذاب اخروی تطهیر می شود تا به شفاعت سروران طیب و طاهر خود برسد و ...» [3]
و روایات کثیر دیگری که دلالت بر این مطلب می کند که:
شیعیان صاحب کبیره داخل آتش می شوند و مدتی عذاب خواهند کشید و بعد شفاعت نصیبشان خواهد شد به خلاف شیعیان راستین که هیچ وقت در دوزخ دیده نخواهند شد [4]
خلاصه این که آیاتی که دلالت بر خلود آتش جهنم برای بعضی مسلمانان صاحب کبائر مثل ربا و قتل عمد می کند قرائن فراوانی در خود این آیات وجود دارد که نشان می دهد این آیات ناظر به کسانی است که گناهانشان منتهی به کفر و انکار مبدأ و معاد یا نبوت و ضروریات دین می شود حال چگونه ممکن است مرتکب گناه کبیره از مسلمانانی که خدا و پیغمبر و ضروریات دین را پذیرفته اند و از روی غفلت دچار گناه می شوند را همطراز و یکسان با کفار و مشرکین بدانیم که در آتش جهنم خالد و جاودانه اند که روایات ذکر شده نیز بر همین نکته دلالت می کرد.
مرحوم علامه طباطبائی در تفسیر المیزان ذیل آیه 167 سوره بقره یک بحث عقلی بسیار مفید و قابل استفاده ای کرده اند که برای استفاده بیشتر می توانید به ترجمه آن مراجعه نمائید.
[1] سوره نساء، آیه 48.
[2] بحار الانوار، ج 8، ص 358 ح 23.
[3] بحار الانوار، ج 8، ص 352، ح 2.
[4] بحارالانوار، ج 8، ص 363، ذیل 416.
مداحی آنلاین - از ما بخواین - استاد عالی.mp3
2.93M
# کلیپ - صوتی
از ما بخواید
حجت الاسلام عالی
4_5855214135930784343.mp3
3.43M
# کلیپ - صوتی
شبا دلتنگ تو میشم برای گریه شب خوبه
برای توبه کردن هم میگن #ماه_رجب خوبه
مهدی رسولی
🇮🇷 قرار بود رضا شاه از دبستان حکیم نظامی دیدن کند. قرار شد سید مجتبی که طی دو سال چهار سال را خوانده بود، به عنوان نماینده دانش آموزان دسته گلی را تقدیم رضا خان کند.
جلوی شاه که رسید، دسته گل را محکم کوبید توی صورت شاه؛ طوری شد که کلاه از سر رضا شاه افتاد.
مدیر بیچاره تا مرز اعدام پیش رفت و بالاخره دربار قبول کرد که سید مجتبی از دیدن جلال همایونی! هول شده است.
🌹نواب از همان کودکی آن کلاه را به سر رضا شاه گشاد می دید.
"شهید سید مجتبی نواب صفوی"
✍کتاب سید مجتبی نواب صفوی؛ نگاهی به زندگی و مبارزات شهید نواب صفوی،
#دهه_فجر
ماه رجب، ماه استغفار .mp3
6.8M
💫 ماه رجب، ماه استغفار
☑️ «حقیقتِ استغفار» و «آثار استغفار» در ماه مبارک رجب