آیت الله جوادی آملی :
هیچ موجودی از هیچ موجود دیگری راضی نمی شود ، مگر به وساطت مقام امام هشتم ، هیچ انسانی به هیچ توفیقی دست نمی یابد و خوشحال نمی شود ، مگر به وساطت مقام رضوان رضا «ع» هیچ نفس مطمئنهای به مقام راضی و مَرضی بار نمی یابد ، مگر به وساطت مقام امام رضا «ع» . او نه چون به مقام رضا رسیده ، به این لقب ملقّب شده است ، بلکه چون دیگران را به این مقام می رساند ، ملقّب به رضا شد .
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
#انرژی_مثبت 🌺
#انگیزش👌
داستان هر موفقیت با کسی شروع می شود
که تصمیم گرفت شروع کند.
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌸💜
💜🌸💜
🔻آیت الله رئیسی :
🔹 یک بار که #حاج_قاسم به بارگاه حضرت رضا سلام الله علیه مشرف شدند همزمان با غبارروبی بود،
قبل از تولیت بنده و در طول سالهای بعد از انقلاب اسلامی همیشه اینطور بوده که فقط علما میتوانستند داخل ضریح مطهر امام رضا ع حضور پیدا کنند.
🔹 روزی که ایشان آمده بود بعد از اینکه مراسم غبارروبی تمام شد، حال ارتباط با حضرت رضا ع پیدا کرد و دایم اشک میریخت. غبارروبی که تمام شد به ذهنم آمد ما و آقایانی که از علما هستند و افراد دیگر همگی خادمان امام رضا ع هستیم. ما به زائران حضرت و دستگاه و بارگاه علی بن موسیالرضا خدمت میکنیم، اما آقایی که (حاج قاسم) اینجا ایستاده و برای امام رضا اشک میریزد به حرم اهلبیت #خدمت کرده ، نه فقط در مشهد بلکه در منطقه، ایشان به حرم حضرت زینب ع و اعتاب مقدسه خدمت کرده، ایشان خادم واقعی حضرت رضااست.
🔹در آن زمان یک لحظه به ذهنم رسید برای اولین بار این رسم را که همیشه علما داخل ضریح میآیند با حجت و فلسفه نقض کنم، به دوستان گفتم به حاج قاسم بگویید داخل ضریح مطهر بیاید، حال معنوی عجیبی داشت. از جاهایی که ایشان از حضرت رضا طلب و آرزوی شهادت کرد همان جا بود، چون خیلی از یاران و نیروهای تحت امرش رفته بودند. ما فضاهایی را که او با آنها مواجه بود ندیده بودیم. شاید بهترین حاجتی که میخواست از حضرت رضا ع بگیرد همین بود. به ما و سایر دوستان هم همین را میگفت و دائم برای #طلب_شهادت التماس دعا می کرد.
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c7
🌼 پرسش:
چرا در حکومت اسلامي ايران تاکيد بر حجاب شده است در حالي که حجاب به معناي محدوديت است ؟
🌼 پاسخ:
در پاسخ باید عرض نمود که:
حجاب محدودیت نیست. بلکه مصونیت اجتماعی است و در حقیقت تعادل بخشیدن به نیازهای جنسی و غریزی انسان و جلوگیری از افراط و تفریط در آن است. به عبارتی؛ انسان چند سطح نیاز دارد. نیاز مادی و معنوی. انبیاء و دین آمده اند تا خواسته ها را کنترل کنند تا بشر به زندگی صحیح برسد. در یک نگاه بسیار جزیی دین مراقب است تا جلوی لذت ها گرفته شود اما در یک نگاه کلان به انسان آزادی مطلق می دهد؛ به تعبیر ما اینجا حجاب فقط مصونیت است. نگاهی که اسلام دارد یک نگاه کاملا مصونیت بخش است و ما دو راه بیشتر نداریم یا باید عفاف باشد یا نباشد؛ اگر باشد محدودیتهایی برای زن پیش میآید و این محدودیتها در جایی که عفاف نباشد بسیار ناچیز است، همچون وضعیتی که زن ها در امریکا و غرب دارند. به عنوان مثال نابودی تمدن غربی به اینجا کشیده شد که در حال حاضر به ازدواج با حیوانات رسیدهاند یعنی آنقدر غرب افسار گسیخته از زن لذت برده که از آن هم راضی نمیشود و به مراتب پست تری میرسد که باید به سراغ حیوانات بروند. زمانی که آمارهای رسمی را مشاهده میکنید با موضوعات ناگواری مواجه می شوید به عنوان نمونه در آمریکا یکی از پادگان های منظم ارتش فقط در یک سال 3600 مورد تجاوز ثبت شده است و این فجیع بودن وضع زن در جایی که عفاف از بین می رود را نشان می دهد.
در نتیجه باید عرض نمود که عفاف را باید با مفهموم دقیق و کلی ببنیم و حجاب را جزئی؛ چون با داشتن پوشش مشکل حل نمیشود چه بسا پوشش در سیرت و سیره زن تاثیر نگذارد و غیر عفیفانه نمایان شود. سوال مطرح میشود که زن همه جا میتواند برود؟ از نظر اسلام خیر نمیتوان برود. از دید اسلام آیا هر طور بخواهد میتواند صحبت کند؟ خیر، غیرممکن است. آیا به واسطه چادر سنگین که سر میکند فشار بیشتری را تحمل میکند؟ بله حتما این اتفاق میافتد. اما بحث سر این است که حجاب و عفاف یک مانع است و به تعبیر الان مصونیتی است که باعث میشود زن از بلا دور بماند. اگر مسئله عفاف در جامعه کنار گذاشته شود زن در محدودیت مطلق قرار میگیرد. به تعبیری دیگر یک انسان چند وجه انسانی، حیوانی و شیئی دارد که بالاترین وجه آن انسانی است، اگر عفت کنار گذاشته شود زن نه تنها به درجه حیوانی تنزل میکند بلکه به پایین ترین درجه وجودی یعنی شیئی و یا ابزار در دسترس دیگران منتقل میشود.
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌸💜
💜🌸💜
4_6048389468413495258.mp3
1.88M
#کلیپ - صوتی
بزرگواری امام رضا(ع)
حجت الاسلام عالی
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
#عکس_نوشت |
✅شفای پدر مسیحی بانوی #تازه_مسلمان آمریکایی خانم تینا ماری هاسکی، توسط امام رضا علیه السلام
💕 #امام_رضا_ع
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
⭕️ #تلنگر
📛التماس_تفکر📛
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
📌مصادیق تقوا
❓فکر میکنم کسانی که تردید دارند در این که خداوند بر اثر تقوا، روزی را از جایی که گمان نمیکنیم، میرساند، معنای تقوا را درست نفهمیدهاند. تقوا را فقط در دزدی نکردن و مرتکب فحشا نشدن و این جور چیزها میدانند؛ ولی من فکر میکنم دامنۀ تقوا، خیلی وسیعتر از این حرفهاست. کاش میشد در بارۀ مصادیق تقوا، بیشتر صحبت کنید.
❗️برخی از ما وقتی چند گناهِ خیلی بارز را انجام ندادیم، منتظر میمانیم که درهای آسمان باز شده، برکت روی سرمان ببارد.
🔹بعضی از مصادیق بیتقوایی که روزی را تنگ میکند، در زندگی برخی از ما عادت شده است؛ مثل همین بداخلاقی. امیر ادب و اخلاق، علی علیهالسلام فرمود:
هر که اخلاقش بد باشد، روزیاش تنگ میشود.
🔹دروغ گفتن هم برای برخی از ما عادی شده؛ امّا باز هم امیر فضائل، سرور مؤمنان علی علیهالسلام فرمود:
عادت به دروغ، موجب فقر است.
🔹غیبت هم در میان ما کم نیست؛ همان گناهی که رسول مهربانی، پیامبر خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) فرمود: از زِنا بدتر است.
✨البته تقوا، مراتبی دارد. قرآن، در جایی تقوای ایدهآل را مطرح کرده و میگوید:
یا أیُّهَا الَّذینَ آمَنوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ.
ای کسانی که ایمان آوردهاید! آن گونه که حقّ پرهیزگاری است، از [مخالفت با فرمان] خدا بپرهیزید.
⁉️امّا حالا اگر کسی به هر دلیلی نتوانست این درجه از تقوا را داشته باشد، باید از خیر تقوا بگذرد؟
✨قرآن در جای دیگر، پاسخ این پرسش را میدهد:
فَاتَّقُوا اللَّهَ ما استَطَعتُم.
هر اندازه که میتوانید، تقوای الهی پیشه کنید.
✅ بسیاری از مشکلات زندگی ما ریشه در کوتاهی در کارهایی دارد که میدانیم باید انجام دهیم و میتوانیم انجام دهیم؛ امّا انجام نمیدهیم یا میدانیم نباید انجام دهیم و میتوانیم انجام ندهیم، امّا انجام میدهیم.
✳️ در کنار همۀ مطالبی که بیان شد، این نکته را نیز باید در نظر گرفت که ممکن است انسانی تقوا داشته باشد؛ امّا خدای مهربان، فقر را برای او بهتر از ثروت بداند.
🔆 خدای عزیز، مربّی و هدایتگر ماست. اوست که میداند راه رسیدن هر انسانی به سوی هدف آفرینش چیست؟ در کنار سنّت تقوا، نباید از سنّت امتحانهای الهی غافل شد.
#ایران_جوان_بمان
#جمعیت
⭕️
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌸 مرحوم حبیبالله چایچیان(حسان) دربارهی ماجرای سرودن شعر «آمدم ای شاه پناهم بده» میگوید:
مادرم در آخرین لحظاتی که خدمتشان رسیدم، همیشه آن حال و هوای ارادت به چهارده معصوم را داشت و در همان حال که سکته کرده بود،
دکتر را خبر کردیم.
🌺 دکتر مشغول گرفتن نوار شد و وقتی خواست برود، متأسفانه مادرم سکته دیگری کرد.
من به دکتر آن را اعلام کردم. دکتر خطاب به من گفت: «فردی که این گونه سکته کند، کمتر زنده خواهد ماند!»
به هر حال دکتر راهی شد و من خدمت مادر برگشتم و به ایشان عرض کردم، شما آرزویتان چیست؟
🌼 ایشان گفت: آرزوی من این است که یک بار دیگر حضرت رضا را زیارت کنم
(و این نکته را هم بگویم که راه رفتن ایشان خیلی سخت بود و حال خوبی نداشت و من دو بازوی مادر را میگرفتم تا بتواند یواش یواش حرکت کند.)
🌷 با هواپیما به سمت مشهد رفتیم. نمیدانم در ایام تولد حضرت رضا بود یا شهادت، حرم خیلی شلوغ بود.
وارد شدن به حرم هم یقیناً مشکل و حتی برای مادرم غیرممکن بود،
🌟 گفتم مادرجان!
از همین جا سلام بدهی، زیارتت قبول است.
گفت: «ما قدیمیها تا ضریح را نبوسیم، به دلمان نمیچسبد»
گفتم: دل چسبیاش به این است که حضرت جواب بدهد.
🌺 هر چه کردم دیدم مادر قبول نمیکند.
خلاصه بازوی مادر را گرفته بودم و همین طور به سمت ضریح حرکت میکردیم؛
در همین حال دیدم که حال شعر برایم فراهم شد،
من تمام توجهام را به شعر و الهامی که عنایت شده بود دادم،
دیدم زبان حال مادرم است نه زبان حال من! و شعر تا «تخلص» رسید.
🌸 وقتی شعر به «تخلص» رسید دیدم مادرم با آن ازدحام که آدم سالم نمیتوانست برود، خودش را به ضریح رسانده بود و داشت ضریح را میبوسید و من هم ضریح را بوسیدم؛ و این شعر در حقیقت زبان حال مادرم در آخرین لحظات عمرش است...
🌼 شعر کامل به شرح زیر است:
🌷 آمدم ای شاه پناهم بده
🌷 خط امانی ز گناهم بده
🍀 ای حرمت ملجأ درماندگان
🍀 دور مران از در و راهم بده
🌷 ای گل بیخار گلستان عشق
🌷 قرب مکانی چو گیاهم بده
🍀 لایق وصل تو که من نیستم
🍀 اذن به یک لحظه نگاهم بده
🌷 ای که حریمت مَثل کهرباست
🌷 شوق و سبکخیزی کاهم بده
🍀 تا که زعشق تو گدازم چو شمع
🍀 گرمی جانسوز به آهم بده
🌷 لشکر شیطان به کمین منند
🌷 بیکسم ای شاه پناهم بده
🍀 از صف مژگان نگهی کن به من
🍀 با نظری یار و سپاهم بده
🌷 در شب اول که به قبرم نهند
🌷 نور بدان، شامِ سیاهم بده
🍀 ای که عطابخش همه عالمی
🍀 جمله حاجات مرا هم بده
🌷 آن چه صلاح است برای «حسان»
🌷 از تو اگر هم که نخواهم بده
🌹 "السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا"🌹
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
Part10_داستانهای شگفت.mp3
1.12M
📚داستانهای شگفت انگیز
🥀داستان دهم
📌کتاب" داستانهای شگفت" شامل داستان اخلاقی و اعتقادی از شهید محراب آیت الله سید عبدالحسین دستغیب می باشد.
آیت الله دستغیب در مقدمه می فرمایند: چون هریک از این داستان ها موجب تقویت ایمان به غیب و رغبت قلوب به عالم اعلی و توجه به حضرت آفریدگار است آنها را ثبت کردم تا فرزندانم و سایر خوانندگان بهره مند شوند و خصوصا در شداید و مشکلات دچار یاس نشوند.
#صوتی
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌼 پرسش:
چرا در اخرت زمان طولاني تر است و کندتر ميگذرد ايا اين عدالت است که يک لحظه در زمان دنيا گناه کني و چندين سال در زمان طولاني اخرت عذاب ببيني
🌼 پاسخ:
در ابتدا می بایست به این نکته توجه کرد که قوانینی بر جهان آخرت حکومت دارد که غیر از قوانین طبیعی دنیاست. این دو دو عالم ، دو ساحت جدای از هم هستند که هر کدام قوانین خاص خود را دارند و اینگونه نیست که تنها تفاوت میان دنیا و آخرت در این باشد که آخرت از لحاظ زمانی بعد از دنیاست. درک تفاوت میان این دو عالم کار راحتی نیست و مثال دقیقی نیز نمی توان برایش آورد ، چرا که هر مثالی بیاوریم در چارچوب قوانین طبیعی این دنیا تعریف شده است ولی برای تقریب به ذهن می توان به تفاوت های میان عالم رحم و عالم دنیا مثال زد که چگونه گاهی آنچه در آن دنیا لازم است در این دنیا موجبات هلاک آدمی را فراهم می سازد.
از جمله تفاوتهایی که میان عالم دنیا و آخرت وجود دارد ، تفاوت میان نوع مجازات در این دو عالم است. برای بیان این موضوع باید توجه داشت که مجازات بر سه گونه است:
1. مجازات قراردادى
این نوع مجازات از نوع مجازاتهایی است که در دنیا و به واسطه جرمی خاص و قانونی مشخص صورت می گیرد و برای ایجاد نظم، امنیت ،تشفی ستمدیده ،جلوگیری از تکرار جرم و... در جامعه انسانی ضروری است؛ و می بایست میان جرم و جریمه تناسب و همخوانی وجود داشته باشد.
ولی این نوع مجازات در آخرت معقول نیست ، چرا که در آنجا نه از ناامنی و بی نظمی اجتماعی خبری است .
و نه از تکرار جرم و نه از اینکه -نعوذ بالله- خداوند در مجازات کردن انسانها عقده گشایی کرده و تشفی خاطر پیدا می کند.
2. مجازاتی که با گناه رابطه تکوینی و طبیعی دارد
مجازاتهایی که با جرم، رابطه علّی و معلولی دارد ، که آنرا اصطلاحا " اثر وضعی گناه" می گویند. مثلا شرابخواری اثر وضعی ناگواری بر جسم و روان گذاشته و یا خوردن سم کشنده مرگ را به همراه دارد و این نوع مجازات را کسی از بیرون بر این اعمال بار نکرده و دادگاه و قانونی لازم نیست تا حکم مرگ خوردنده سم و یا نارسایی های شرابخوار را صادر کند بلکه اینها آثار طبیعی همان اعمال است. حال آیا می توان گفت که او یک لحظه بیشتر سم نخورده ، چرا باید بمیرد؟ و یا پنج دقیقه بیشتر شراب ننوشیده ، چرا باید تا آخر عمر دچار اختلالات جسمی و روحی باشد؟
3. مجازاتی که تجسّم خودِ جرم است و چیزی جدای از آن نیست( عذاب اخروی)
در این نوع از مجازات رابطه میان جرم وجریمه نه قراردادی و نه علت و معلولی است، بلکه رابطه ای به مراتب قوی تر و واقعی تر برقرار است و آن "عینیت" و "یگانگی" میان جرم و جریمه است؛ به عبارت دیگر آنچه در آخرت به عنوان پاداش و یا سزای عمل به نیکوکاران و بدکاران داده می شود ، تجسم خود عمل آنهاست.
توجه داشته باشید که بر اساس آموزه های قرآن کریم و متون دینی ، اعمال ما دارای صورتی ملکی و دنیایی است که زودگذر بوده و نیز دارای صورتی ملکوتی است که باقی بوده و در آخرت خود را به ما رسانده و بهشت و جهنم آنجا، همين اعمال نيك و بد است كه وقتى پرده كنار رود تجسّم و تمثّل پيدا مىكند؛ تلاوت قرآن صورتى زيبا مىشود و در كنار انسان قرار مىگيرد؛ غيبت و رنجانيدن مردم به صورت خورش سگان جهنّم در مىآيد.
قرآن كريم این معنی را در آیات فراوانی بیان می دارد که به عنوان نمونه به برخی از این آیات اشاره می کنیم:
1- « آل عمران/ 30»
2- «كهف/ 49»
3- « زلزال/ 6- 8»سخن از دیدن خود عمل است نه جریمه یا اثری که از بیرون و به واسطه قرارداد و یا دادگاه بر آن بار شده باشد.
4-« نساء/ 10»مال يتيم خوردن عيناً آتش خوردن است اما چون در اين دنيا هستند نمىفهمند، به محض اينكه حجاب بدن كنار رفت و از اين جهان بيرون شدند آتش مىگيرند و مىسوزند.
نتیجه آنکه «تناسب كيفر و گناه» بحثى است كه در مورد كيفرهاى اجتماعى و قراردادى قابل طرح است. البته در اينگونه كيفرها، قانونگزار بايد متناسب بودن كيفر را با جرم در نظر بگيرد؛ اما در كيفرهايى كه رابطه تكوينى با عمل دارد يعنى معلول واقعى و اثر حقيقى كردار است يا كيفرى كه با گناه، رابطه عينيّت و وحدت دارد، يعنى در حقيقت خود عمل است، ديگر مجالى از براى بحث تناسب داشتن و نداشتن نيست.
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیه الکرسی
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
دارن میرن تعویض پلاک😂
#حسین_دارابی
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
غربالگری،سرمنشأ هزاران قتل بچههای مسلمان
🔸 غربالگری جنین سرمنشأ هزاران قتل بچههای مسلمان در رحم مادرانشان شده؛
گرچه گفته میشود اجباری بر آن نیست،
اما دستگاه سلامت به گونهای ساختار اجرایی آن را طراحی و در عمل اجرا میکند که قریب به اتفاق، مادران باردار به انجام آن کشانده میشوند.
🔸در غربالگریها، احتمال ناهنجاری در جنین مطرح میشود که پیرو آن، هیچ اقدام درمانیای قابل صورت گرفتن نبوده و تنها میتواند منجر به سقط هزاران جنین شود.
#سقط_و_قتل_جنین
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
Part11_داستانهای شگفت.mp3
1.61M
📚داستانهای شگفت انگیز
🥀داستان یازدهم
📌کتاب" داستانهای شگفت" شامل داستان اخلاقی و اعتقادی از شهید محراب آیت الله سید عبدالحسین دستغیب می باشد.
آیت الله دستغیب در مقدمه می فرمایند: چون هریک از این داستان ها موجب تقویت ایمان به غیب و رغبت قلوب به عالم اعلی و توجه به حضرت آفریدگار است آنها را ثبت کردم تا فرزندانم و سایر خوانندگان بهره مند شوند و خصوصا در شداید و مشکلات دچار یاس نشوند.
#صوتی
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌼 پرسش:
چرا انسان خليفه پروردگار در زمين است ؟؟؟
🌼 پاسخ:
این در واقع بزرگترین لطف خدا است که موجودی را خلق کرده که با اختیار خود می تواند اینقدر را ه را طی کند که تمام صفات الهی در او جلوه گر شود و در دنیا مسجود ملائکه باشد و در آخرت در بهشت به اندازه مقامش، مقام کُن فَیَکونی، داشته باشد . و همچنین با تلاش چند روزه در دنیا به مقامی برسد که در بهشت حورالعین ها با آن همه زیبایی از دست این انسان مومن به خدا شکایت کنند که خدایا ما را برای این بنده خلق کرده ای ، ولی او به ما اعتنائی ندارد ، وقتی خدا به بنده می گوید چرا سراغ حورالعین ها نمی روید . می گویند خدایا ما وقتی وارد بهشت شدیم و لذت قرب تو را حس کردیم همه چیز را فراموش کردیم. خلاصه خدا انسان را خلق کرد تا به این مقامات برساند .
برخي مفسّران(1) در پاسخ به پرسش مزبور گفتهاند: علت جعل خليفه و نصب واسطه، قصور و ناتواني و ضعف مردم و كامل نبودن قابليت آنان برای دريافت بيواسطه فيض است؛ چنان كه بشر بودنِ واسطه و رسول، و فرشته نبودن او نيز از همين بابت است و اگر بنا بود فرشتهاي پيامبر شود باز هم در صورت انسان ظاهر ميگشت.
بر اساس همين نكته است كه حتي پيامبران نيز در تلقّي{دریافت} وحي با هم متفاوتند؛ يعني چون ظرفيتها و استعدادهاي آنان با هم متفاوت است همگان در همه وقت نميتوانند چون موساي كليم(ع) در ميقات و چون پيامبر اكرم (ص) در معراج، بدون واسطه با خدا سخن بگويند.
بلكه عدّهاي از طريق خواب يا الهام و گروهي ديگر از طريق نزول ملك و حتّي خود موساي كليم و نيز نبي مكرّم اسلام در غالب يا اغلب موارد، از طريق نزول ملك، وحي و پيام الهي را دريافت ميكنند.
نصب خليفه گاهي بر اثر ناتواني كسي است كه خليفه قرار مي دهد و گاهي بر اثر ناتواني كسي است كه خليفه مي شود؛ قسم اوّل در جايي تصور دارد كه قرار دهنده خليفه، بر اثر غيبت يا ناتواني و ضعف نتواند به كارهاي خود رسيدگي كند و چنين چيزي نسبت به خداوندي كه دائم الحضور است و هيچگونه ضعفي درباره او تصور نميشود، معنا ندارد. پس آنچه در مورد خلافت از خدا متصوّر است قسم دوم، يعني ناتواني و ضعف قابل(انسان ها) است؛ به اين بيان كه، فيض خداي سبحان گرچه نسبت به همه موجوداتْ دائمي است، اما غالب آنها به ويژه موجودهاي زميني توان آن را ندارند كه بيواسطه فيض و احكام و علوم و معارف الهي را دريافت كنند، بلكه نيازمند به واسطهاي هستند كه با زبان آنان آشنا و براي آنان محسوس و ملموس باشد.
پي نوشت ها:
1. جوادي آملي، عبدالله، تسنيم، انتشارات اسراء، ج3، ص 128.
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐