🌼 پرسش:
چرا در اخرت زمان طولاني تر است و کندتر ميگذرد ايا اين عدالت است که يک لحظه در زمان دنيا گناه کني و چندين سال در زمان طولاني اخرت عذاب ببيني
🌼 پاسخ:
در ابتدا می بایست به این نکته توجه کرد که قوانینی بر جهان آخرت حکومت دارد که غیر از قوانین طبیعی دنیاست. این دو دو عالم ، دو ساحت جدای از هم هستند که هر کدام قوانین خاص خود را دارند و اینگونه نیست که تنها تفاوت میان دنیا و آخرت در این باشد که آخرت از لحاظ زمانی بعد از دنیاست. درک تفاوت میان این دو عالم کار راحتی نیست و مثال دقیقی نیز نمی توان برایش آورد ، چرا که هر مثالی بیاوریم در چارچوب قوانین طبیعی این دنیا تعریف شده است ولی برای تقریب به ذهن می توان به تفاوت های میان عالم رحم و عالم دنیا مثال زد که چگونه گاهی آنچه در آن دنیا لازم است در این دنیا موجبات هلاک آدمی را فراهم می سازد.
از جمله تفاوتهایی که میان عالم دنیا و آخرت وجود دارد ، تفاوت میان نوع مجازات در این دو عالم است. برای بیان این موضوع باید توجه داشت که مجازات بر سه گونه است:
1. مجازات قراردادى
این نوع مجازات از نوع مجازاتهایی است که در دنیا و به واسطه جرمی خاص و قانونی مشخص صورت می گیرد و برای ایجاد نظم، امنیت ،تشفی ستمدیده ،جلوگیری از تکرار جرم و... در جامعه انسانی ضروری است؛ و می بایست میان جرم و جریمه تناسب و همخوانی وجود داشته باشد.
ولی این نوع مجازات در آخرت معقول نیست ، چرا که در آنجا نه از ناامنی و بی نظمی اجتماعی خبری است .
و نه از تکرار جرم و نه از اینکه -نعوذ بالله- خداوند در مجازات کردن انسانها عقده گشایی کرده و تشفی خاطر پیدا می کند.
2. مجازاتی که با گناه رابطه تکوینی و طبیعی دارد
مجازاتهایی که با جرم، رابطه علّی و معلولی دارد ، که آنرا اصطلاحا " اثر وضعی گناه" می گویند. مثلا شرابخواری اثر وضعی ناگواری بر جسم و روان گذاشته و یا خوردن سم کشنده مرگ را به همراه دارد و این نوع مجازات را کسی از بیرون بر این اعمال بار نکرده و دادگاه و قانونی لازم نیست تا حکم مرگ خوردنده سم و یا نارسایی های شرابخوار را صادر کند بلکه اینها آثار طبیعی همان اعمال است. حال آیا می توان گفت که او یک لحظه بیشتر سم نخورده ، چرا باید بمیرد؟ و یا پنج دقیقه بیشتر شراب ننوشیده ، چرا باید تا آخر عمر دچار اختلالات جسمی و روحی باشد؟
3. مجازاتی که تجسّم خودِ جرم است و چیزی جدای از آن نیست( عذاب اخروی)
در این نوع از مجازات رابطه میان جرم وجریمه نه قراردادی و نه علت و معلولی است، بلکه رابطه ای به مراتب قوی تر و واقعی تر برقرار است و آن "عینیت" و "یگانگی" میان جرم و جریمه است؛ به عبارت دیگر آنچه در آخرت به عنوان پاداش و یا سزای عمل به نیکوکاران و بدکاران داده می شود ، تجسم خود عمل آنهاست.
توجه داشته باشید که بر اساس آموزه های قرآن کریم و متون دینی ، اعمال ما دارای صورتی ملکی و دنیایی است که زودگذر بوده و نیز دارای صورتی ملکوتی است که باقی بوده و در آخرت خود را به ما رسانده و بهشت و جهنم آنجا، همين اعمال نيك و بد است كه وقتى پرده كنار رود تجسّم و تمثّل پيدا مىكند؛ تلاوت قرآن صورتى زيبا مىشود و در كنار انسان قرار مىگيرد؛ غيبت و رنجانيدن مردم به صورت خورش سگان جهنّم در مىآيد.
قرآن كريم این معنی را در آیات فراوانی بیان می دارد که به عنوان نمونه به برخی از این آیات اشاره می کنیم:
1- « آل عمران/ 30»
2- «كهف/ 49»
3- « زلزال/ 6- 8»سخن از دیدن خود عمل است نه جریمه یا اثری که از بیرون و به واسطه قرارداد و یا دادگاه بر آن بار شده باشد.
4-« نساء/ 10»مال يتيم خوردن عيناً آتش خوردن است اما چون در اين دنيا هستند نمىفهمند، به محض اينكه حجاب بدن كنار رفت و از اين جهان بيرون شدند آتش مىگيرند و مىسوزند.
نتیجه آنکه «تناسب كيفر و گناه» بحثى است كه در مورد كيفرهاى اجتماعى و قراردادى قابل طرح است. البته در اينگونه كيفرها، قانونگزار بايد متناسب بودن كيفر را با جرم در نظر بگيرد؛ اما در كيفرهايى كه رابطه تكوينى با عمل دارد يعنى معلول واقعى و اثر حقيقى كردار است يا كيفرى كه با گناه، رابطه عينيّت و وحدت دارد، يعنى در حقيقت خود عمل است، ديگر مجالى از براى بحث تناسب داشتن و نداشتن نيست.
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیه الکرسی
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
دارن میرن تعویض پلاک😂
#حسین_دارابی
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
غربالگری،سرمنشأ هزاران قتل بچههای مسلمان
🔸 غربالگری جنین سرمنشأ هزاران قتل بچههای مسلمان در رحم مادرانشان شده؛
گرچه گفته میشود اجباری بر آن نیست،
اما دستگاه سلامت به گونهای ساختار اجرایی آن را طراحی و در عمل اجرا میکند که قریب به اتفاق، مادران باردار به انجام آن کشانده میشوند.
🔸در غربالگریها، احتمال ناهنجاری در جنین مطرح میشود که پیرو آن، هیچ اقدام درمانیای قابل صورت گرفتن نبوده و تنها میتواند منجر به سقط هزاران جنین شود.
#سقط_و_قتل_جنین
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
Part11_داستانهای شگفت.mp3
1.61M
📚داستانهای شگفت انگیز
🥀داستان یازدهم
📌کتاب" داستانهای شگفت" شامل داستان اخلاقی و اعتقادی از شهید محراب آیت الله سید عبدالحسین دستغیب می باشد.
آیت الله دستغیب در مقدمه می فرمایند: چون هریک از این داستان ها موجب تقویت ایمان به غیب و رغبت قلوب به عالم اعلی و توجه به حضرت آفریدگار است آنها را ثبت کردم تا فرزندانم و سایر خوانندگان بهره مند شوند و خصوصا در شداید و مشکلات دچار یاس نشوند.
#صوتی
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌼 پرسش:
چرا انسان خليفه پروردگار در زمين است ؟؟؟
🌼 پاسخ:
این در واقع بزرگترین لطف خدا است که موجودی را خلق کرده که با اختیار خود می تواند اینقدر را ه را طی کند که تمام صفات الهی در او جلوه گر شود و در دنیا مسجود ملائکه باشد و در آخرت در بهشت به اندازه مقامش، مقام کُن فَیَکونی، داشته باشد . و همچنین با تلاش چند روزه در دنیا به مقامی برسد که در بهشت حورالعین ها با آن همه زیبایی از دست این انسان مومن به خدا شکایت کنند که خدایا ما را برای این بنده خلق کرده ای ، ولی او به ما اعتنائی ندارد ، وقتی خدا به بنده می گوید چرا سراغ حورالعین ها نمی روید . می گویند خدایا ما وقتی وارد بهشت شدیم و لذت قرب تو را حس کردیم همه چیز را فراموش کردیم. خلاصه خدا انسان را خلق کرد تا به این مقامات برساند .
برخي مفسّران(1) در پاسخ به پرسش مزبور گفتهاند: علت جعل خليفه و نصب واسطه، قصور و ناتواني و ضعف مردم و كامل نبودن قابليت آنان برای دريافت بيواسطه فيض است؛ چنان كه بشر بودنِ واسطه و رسول، و فرشته نبودن او نيز از همين بابت است و اگر بنا بود فرشتهاي پيامبر شود باز هم در صورت انسان ظاهر ميگشت.
بر اساس همين نكته است كه حتي پيامبران نيز در تلقّي{دریافت} وحي با هم متفاوتند؛ يعني چون ظرفيتها و استعدادهاي آنان با هم متفاوت است همگان در همه وقت نميتوانند چون موساي كليم(ع) در ميقات و چون پيامبر اكرم (ص) در معراج، بدون واسطه با خدا سخن بگويند.
بلكه عدّهاي از طريق خواب يا الهام و گروهي ديگر از طريق نزول ملك و حتّي خود موساي كليم و نيز نبي مكرّم اسلام در غالب يا اغلب موارد، از طريق نزول ملك، وحي و پيام الهي را دريافت ميكنند.
نصب خليفه گاهي بر اثر ناتواني كسي است كه خليفه قرار مي دهد و گاهي بر اثر ناتواني كسي است كه خليفه مي شود؛ قسم اوّل در جايي تصور دارد كه قرار دهنده خليفه، بر اثر غيبت يا ناتواني و ضعف نتواند به كارهاي خود رسيدگي كند و چنين چيزي نسبت به خداوندي كه دائم الحضور است و هيچگونه ضعفي درباره او تصور نميشود، معنا ندارد. پس آنچه در مورد خلافت از خدا متصوّر است قسم دوم، يعني ناتواني و ضعف قابل(انسان ها) است؛ به اين بيان كه، فيض خداي سبحان گرچه نسبت به همه موجوداتْ دائمي است، اما غالب آنها به ويژه موجودهاي زميني توان آن را ندارند كه بيواسطه فيض و احكام و علوم و معارف الهي را دريافت كنند، بلكه نيازمند به واسطهاي هستند كه با زبان آنان آشنا و براي آنان محسوس و ملموس باشد.
پي نوشت ها:
1. جوادي آملي، عبدالله، تسنيم، انتشارات اسراء، ج3، ص 128.
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐