#ختم_قرآن
🐄سوره بقره
📝ترجمه استاد حسین انصاریان
🌻آیات ۱۸۶ تا ۱۹۰
6⃣8⃣1⃣ وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ
هنگامی که بندگانم از تو درباره من بپرسند، [بگو:] یقیناً من نزدیکم، دعای دعا کننده را زمانی که مرا بخواند اجابت می کنم؛ پس باید دعوتم را بپذیرند و به من ایمان آورند، تا [به حقّ و حقیقت] راه یابند [و به مقصد اعلی برسند].
7⃣8⃣1⃣ أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسَائِكُمْ هُنَّ لِبَاسٌ لَكُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ كُنْتُمْ تَخْتَانُونَ أَنْفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ وَعَفَا عَنْكُمْ فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُوا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيَامَ إِلَى اللَّيْلِ وَلَا تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنْتُمْ عَاكِفُونَ فِي الْمَسَاجِدِ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَقْرَبُوهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ
ادامه 👇👇
در شبِ روزهایی که روزه دار هستید، آمیزش با زنانتان برای شما حلال شد. آنان برای شما لباسند و شما برای آنان لباسید. خدا می دانست که شما [پیش از حلال شدن این کار] به خود خیانت می کردید، پس توبه شما را پذیرفت و از شما در گذشت. اکنون [آزاد هستید که] با آنان آمیزش کنید و آنچه را خدا [در این کار] برای شما مقرّر داشته [از فضیلت، ثواب، پاکدامنی از حرام و فرزند شایسته] طلب کنید. و بخورید و بیاشامید تا رشته سپید صبح از رشته سیاه شب برای شما آشکار شود؛ سپس روزه را تا شب به پایان برید. و در حالی که در مساجد معتکف هستید با زنان آمیزش نکنید. اینها حدود خداست، به آنها نزدیک نشوید. خدا این گونه آیاتش را برای مردم بیان می کند تا [از مخالفت اوامر و نواهی او] بپرهیزند
8⃣8⃣1⃣ وَلَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقًا مِنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ
و اموالتان را در میان خود به باطل و ناحق مخورید. و آن را به عنوان رشوه به سوی حاکمان و قاضیان سرازیر نکنید تا بخشی از اموال مردم را [با تکیه بر حکم ظالمانه آنان] به گناه و معصیت بخورید، در حالی که [زشتیِ کارتان را] می دانید.
9⃣8⃣1⃣ يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ قُلْ هِيَ مَوَاقِيتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ وَلَيْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ ظُهُورِهَا وَلَكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقَى وَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
از تو درباره هلال های ماه می پرسند، بگو: آنها وسیله تعیین اوقات [برای امور دنیایی و نظام زندگی] مردم و [تعیین زمان مراسم] حج است. و نیکی آن نیست که به خانه ها از پشت آنها وارد شوید، [چنان که اعراب جاهلی در حال احرام حج از پشت دیوار خانه خود وارد می شدند نه از در ورودی] بلکه نیکی [روش و منشِ] کسی است که [از هر گناه و معصیتی] می پرهیزد. و به خانه ها از درهای آنها وارد شوید؛ و از خدا پروا کنید تا رستگار شوید.
0⃣9⃣1⃣ وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ
و در راه خدا با کسانی که با شما می جنگند بجنگید، و [هنگام جنگ از حدود الهی] تجاوز نکنید، که خدا تجاوزکاران را دوست ندارد.
🔸🔹🔸🔹
#کانال_پرسمان_اعتقادی_تربیتی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
#از_پرسمان_بپرس
❓پرسش:
چرا يک مرد نمي تواند همزمان با دو خواهر ازدواج کند ؟
💯 پاسخ:
يکى از مسلّمات اسلامى اين است که احکام شرعى تابع و برگرفته از مصالح و مفاسد واقعى است، يعنى هر امر شرعى به علت مصلحت ضرورى است . هر نهى شرعى ناشى از مفسدهاى است که بايد ترک شود. خدا براى اين که بشر را به مصالح واقعى که سعادت او در آن است برساند، امورى را واجب يا مستحب کرده است . براى اين که بشر از مفاسد دور بماند، او را از پارهاى کارها منع نموده است. اگر مصالح و مفاسد نبود، نه امرى بود و نه نهيى. البته اين مصالح و مفاسد گاهي دنيوي است و گاهي اخروي، گاهي فردي است و گاهي اجتماعي، گاهي جسمي است و گاهي روحي-رواني و گاهي هم صرفا امتحان الهي است. مصالح و مفاسد و به تعبير ديگر حکمتها به گونهاى است که اگر عقل انسان به آنها آگاه گردد، عقل نيز همان حکم را مىکند که شرع بيان کرده است.
احکام شرعى دو گونه اند:
1. احکامى که برخى از فلسفه هاى آن ها در قرآن و روايات بيان شده است مانند روزه که خداوند درباره آن مى فرمايد: «کتب عليکم الصيام ...لعلکم تتقون» (1) "روزه بگيريد...تا پرهيزگار شويد". يعنى فلسفه روزه ، پرهيز از گناه است که تسلط بر نفس سرکش و هوس ها در پرتو آن حاصل مى شود. يا در مورد حرمت قمار و شراب مى فرمايد: «شيطان مى خواهد به وسيله شراب و قمار، ميان شما عداوت و کينه ايجاد کند، و شما را از ياد خدا و از نماز باز دارد... .» (2).
👇👇👇ادامه
2. احکامى که فلسفه آن ها در قرآن و روايات بيان نشده يا پيشوايان معصوم(عليهم السلام) آن ها را بيان کرده اند، ولى به دست ما نرسيده است . در اين مورد، ممکن است با دليل هاى عقلى يا تجربى به بخشى از حکمت هاى آن پى ببريم.
بعضي از حکمت هاي احکام نيز با پيشرفت علم روشن مي گردد، همان طوري که بعضي از احکام در زمان معصومين عليهم السلام بدون ذکر حکمت و دليل آن بيان گرديده ولي امروز علم بشر به حکمت آن پي برده است. مانند، حکم حرمت گوشت خوک .
چرا ازدواج با خواهر زن حرام است؟
دليل اينکه جمع بين دو خواهر در ازدواج حرام است، قرآن کريم است. در آيه 23 از سوره نساء، خداوند حکم حرمت جمع بين دو خواهر را در امر ازدواج بيان نموده است. در آنجا آمده است: «و حرمت عليکم ... و ان تجمعوا بين الاختين»، بر شما تعدادي از زنان حرام شده است، از جمله اين که بين دو خواهر جمع نماييد. ازدواج همزمان با دو خواهر حرام است، ولي اگر يکي از آن ها از دنيا برود يا طلاق بگيرد، ازدواج با خواهر بعدي جايز است.بر همين اساس خواهر زن بر مرد محرم محسوب نمي شود.
اما حکمت مسئله:
شايد رمز اين که اسلام از چنين ازدواجى جلوگيرى کرده، اين باشد که دو خواهر به حکم نسب و پيوند طبيعى نسبت به يکديگر علاقه شديدى دارند، ولى هنگامى که رقيب هم شوند، نمىتوانند علاقه سابق را حفظ کنند، به اين ترتيب يک نوع تضاد عاطفى در وجود آن ها پيدا مىشود، که براى زندگى آن ها زيانبار است؛ زيرا دائماً انگيزه «محبت» و انگيزه «رقابت» در وجود آن ها در حال کشمکش و مبارزه است.(3)
پي نوشت ها:
1. بقره (2) آيه 183 .
2. مايده (5) آيه91.
3. آيت الله مکارم شيرازي،تفسير نمونه، ج3، ص: 418.نشر دارالکتب الاسلاميه تهران بي تا.
🔸🔹🔸🔹
#کانال_پرسمان_اعتقادی_تربیتی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط با لینک به اشتراک بگذارید
#گروه_کتابخوانی
#معرفی_کتاب
سلام و روز بخیر به همراهان جان
در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران در خدمت شما هستیم
و مشغول مطالعه کتاب مرد بزرگی از آغوش اسلام و ایران که در ذهن میلیونها نفر ماندگار است. #امام_موسی_صدر
باهم بخشی از کتاب «عصایت را به میلههای زندان بزن موسی» میخوانیم
🌱🌹🌱🌹🌱
سید موسی همیشه علاقه داشت که کارها را گروهی پیش ببرد، با دیگران مشورت کند و از آنها نظر بگیرد.
از همان روزی که به لبنان آمد به نظم کارها اهمیت میداد.
در آن زمان شیعیان، سازمان خاصی نداشتند. او خودش به روستاها میرفت و از وضعیت شیعیان آمار میگرفت. از تعداد خانوادهها، از تعداد شاغلان و بیکاران،..
در آن زمان هر فرقهای برای خودش تشکیلات و مجلسی داشت که کارهای آنان را سامان میداد. اما شیعیان فاقد چنین سازمانی بودند، جایی که از حقوق آنان دفاع کند و حقشان را در نظام فرقهای لبنان بگیرد.
سیدموسی اعتقاد داشت که شیعیان هم باید مجلسی داشته باشند تا پیگیر کارهایشان باشند. میگفت که خیلی هم این کار به تاخیر افتاده.
اما او یک دغدغه دیگر هم داشت. دوست داشت مسلمانان باهم متحد باشند. دوست نداشت که هرکس ساز خودش را بزند تا بقیه از این اختلاف سواستفاده کنند.
برای همین ابتدا تلاش کرد که مجلس شیعیان با مجلس اهل سنت، یکی باشد.
🌱🌹🌱🌹🌱
📥خرید اینترنتی کتاب
شهر کتاب آنلاین
https://shahreketabonline.com
#کانال_پرسمان_اعتقادی_تربیتی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط با لینک به اشتراک بگذارید