فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الهمالرزقناعاقبتآرمانایران💔🇮🇷
☀️#تاریخ_نور
🖌سیری در زندگی انبیاء و ائمه علیهمالسلام
☘️#آدم علیهالسلام پس از توبه و هبوط از بهشتِ حضور و توجه، دوباره زندگی آغاز کرد و از حوا صاحب فرزند شد... ؛ #قابیل و #هابیل که هر کدام با یکی از خواهرانشان دوقلو بودند...
❇️ زراره به امام صادق علیه السلام عرض کرد: مردم عقیده دارند که قابیل، هابیل را به این دلیل به قتل رساند که آدم خواهر قابیل لوزا را که دخترى زیبا بود به هابیل داد و اقلیما را که زشت بود به قابیل تزویج نمود؛ سپس خداوند تزویج خواهر بر برادر را حرام فرمود؛ لذا این جریان سبب شد که قابیل نسبت به برادرش هابیل کینه ورزى نمود و او را به قتل رسانید.
✴️ امام صادق علیهالسلام فرمود: این عقیده، نادرست و سخیف است که با کمال بىشرمى چنین نسبت ناروائى به حضرت آدم، اولین پیغمبر و خلیفه خدا میدهند و حال آن که ده هزار سال پیش از خلقت آدم خداوند به قلم قدرت، حوادث و امور را در لوح محفوظ نوشته و حلالها و حرامها را تعیین نموده که از جمله محرّمات، ازدواج برادر با خواهر و فرزند با مادر است که تا روز قیامت حرام خواهد بود.
🔥...اما علت حسادت قابیل این بود که آدم علیه السلام هابیل را وصی خود نمود.
👆این داستان ادامه دارد...
📗کتاب التفسیر، ج۱، ص۳۱۲ و تفسیر نورالثقلین، ج ۱، ص۶۱۰
بیاناترهبرانقلابدرارتباطتصویریباجمعیازمداحانموسیقی.mp3
3.61M
🔹این بزرگوار از طرفی دختر عالیمقام پیغمبر است؛ دختری که پیغمبر دست او را میبوسد، جلوی پای او بلند میشود، در هر سفر آخرین دیدار او از خانهی زهرا است و از آنجا به سفر میرود، از سفر که برمیگردد اوّلین جایی که سر میزند و سلام میکند خانهی زهرا است؛ یک چنین دختری. از طرفی بانویی دارای عصمت است.
▪️بیانات در ارتباط تصویری با مداحان
۱۳۹۹/۱۱/۱۵
#شهادت_حضرت_زهرا_سلاماللهعلیها
#أمّ_أبیها
#امام_خامنهای
••※[🔹∷∷※∷∷🔹]※••
هدایت شده از نسیم فقاهت و توحید
🔸 دی ماه را میتوان ماه شهیدان دانست و البته ماههای دیگر هم در جمهوری اسلامی ماه شهیدان است اما ظاهراً در میان ماهها شهادت در دیماه جلوه پرفروغتری دارد؛ 22821 شهید دی ماه گواه آن است. در این ماه شهید عظیمالشأن «حاج قاسم سلیمانی» به همراه شهیدان ابومهدی المهندس، حسین پورجعفری، شهیدهادی طارمی، شهید شهرود مظفرینیا و شهید وحید زمانیان در مصاف با کفر جهانی به شهادت رسیدهاند و نام شهدای دیگری نیز بر تارک شهدای دی ماه میدرخشد؛ شهید سیدمجتبی نواب صفوی، شهید آیتالله حسین غفاری، شهید احمد کاظمی، شهید اسماعیل دقایقی، شهید مسعود علیمحمدی، شهید مصطفی احمدیروشن، شهید آیتالله نمرباقر النمر، شهید سیدمجتبی علمداری، شهید محمدرضا بیضایی، شهید اکبر خردپیشه شیرازی، شهید مهدی نوروزی، شهید محمد قربانخانی و شهید محمد فرومندی.
شهدای دی ماه دو تجلی برجسته هم داشتهاند؛ فراری دادن طاغوت در 26 دی ماه و قیام تاریخی نهم دی ماه. این هر دو نتیجه قیام شهیدانی است که جان خود را «مخلصانه» تقدیم کردند و جاودانی شدند و زنده فعال باقی ماندند. و این معما را البته با هیچ معیار مادی و دنیوی نمیتوان حل کرد. چطور میتوان «بقاء» و «ابدیت» آنچه به خدا تقدیم شده است را با معیارهای دنیایی توضیح داد؟ حضرت امام خمینی - ره - فرمودهاند: «گمان ندارم هیچ معیاری جز عقیده به مکتب و ایثار در راه خدا و هدف معنوی قادر به حل این معما باشد (صحیفه امام، ج 16، ص 203) این چیزی نیست که بتوان حتی در قالب هنر که بازگوکننده رازها و رمزهاست؛ تصویر کرد «آن بعد الهی عرفانی و آن جلوه معنوی ربانی که جانها را به سوی خدا پرواز میدهد و آن قلبهای ذوبشده در تجلیات الهی را با چه قلم و چه هنر و چه بیانی میتوان ترسیم کرد؟» (صحیفه امام، ج 68،
ص 331 - 333). ما چطور میتوانیم این عظمت را درک کنیم؟ رهبر معظم انقلاب اسلامی در یازدهم دی ماه 1370 فرمودهاند «شهادت یعنی وارد شدن به «حریم خلوت الهی» و میهمان شدن بر سر سفره ضیافت الهی». واقعاً بشری که خود وارد حریم خلوت الهی نشده و معنای واقعی آن را هم نمیداند، چطور میتواند درباره واردان و واصلان آن تصوری داشته باشد؟ از آن طرف، آنکه آنقدر وسعت قلب پیدا کرد که وارد حریم خلوت الهی شد، چگونه دستش از اثربخشی در حریم جلوت الهی (دنیا) کوتاه میشود؟ کسی که وارد حریم خلوت الهی شد، در قدرت خدا حل شده است. بنابراین دست او از اثرگذاری در دنیا کوتاه نشده است. بر این اساس امام خامنهای - دامت برکاته - 25 مرداد 1368 فرمودهاند «خاصیت کشته شدن در
راه خدا این است که انسانی که جان خود را صرف میکند برای یک هدف و مقصد الهی و خدای متعال هم در پاسخ این ایثار و گذشت بزرگ، حضور او را در ملت او تداوم میبخشد و یاد و فکر و آرمان او زنده میماند».
بر این اساس بسیاری از مردم برای حل یک مشکل دشوار خود تجربه کمک گرفتن از شهدا را دارند...
کیهان
@rkhanjani
🎤پیام رهبرمعظمانقلاب به مسیحیان و مسلمانان جهان، به مناسبت سالروز میلاد حضرت عیسی مسیح (علیهالسلام):
▪️اگر حضرت عیسی مسیح (علیهالسّلام) امروز در میان ما میبود، لحظهای را برای مبارزه با سردمداران ظلم و استکبار جهانی از دست نمیداد و گرسنگی و سرگردانی میلیاردها انسانی را که به وسیلهی قدرتهای بزرگ، استثمار و به جنگ و فساد و ستیزهخویی سوق داده میشوند، تحمّل نمیکرد.
۱۳۷۰/۱۰/۷
❇️ خطبه فدکیه 0️⃣1️⃣
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
کیفیت ورود حضرت زهرا علیها السلام به مسجد برای ایراد خطبه فدکیه
🔆در سند این خطبه راوی قبل از پرداختن به بیانات حضرت، به چگونگی حضور ایشان در مسجد و نوع پوشش حضرت زهرا علیها السلام و نوع راه رفتن ایشان هنگام حرکت اشاره میکند:
🔅ورود به مسجد:
🔸«لَمّا أَجمَعَ ابوبکرٍ وَ عُمَرٍ علی مَنعِ فاطمةَ فَدَکاً وَ بَلَغَها ذلکَ»؛ زمانی که ابوبکر و عمر تصمیم گرفتند که مانع رسیدن فدک به حضرت زهرا سلام الله علیها شوند و این خبر به آن حضرت رسید،
🔸 «لاثَت خِمارَها عَلی رَأسِها»؛ حضرت زهرا علیها السلام برخاستند و خِمار را بستند.
«لاثَ» به معنی پیچیده است. مثلاً میگوییم «فلانٌ لاثَ العَمَامَةَ علی رأسِهِ»؛ یعنی: فلانی عمامه را به سرش پیچید.
اما «خِمار» چیزی بوده است بزرگتر از روسریهای فعلیِ زنها، به صورتی که سر و سینه و گردن را میپوشانده است و همان است که در آیه شریفه آمده است: «وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی جُيُوبِهِنَّ»؛[1] روسریهایشان را طوری روی سر بیندازند که سینه را بپوشاند. خُمُر جمع خِمار است. از لفظ خمار هم معلوم میشود که حضرت طوری آن روسری را به کار برده بودند که روی گردن و سینه ایشان پوشیده شده بود.
🔸«وَاشْتَمَلَتْ بِجِلْبابِها»؛ و جلباب را بر سر افکندند.
«جلباب» نوعی پوشش سراسری بوده که روی لباسها میپوشیدهاند. شاید چیزی شبیه عبای امروز یا پیراهن بلند عربی. حضرت آن پوشش سراسری را هم طوری بر سر افکندند که محیط بر تمام بدن ایشان بود.
🔸«وَ أقْبَلَتْ فی لُمَّةٍ مِنْ حَفَدَتِها وَ نِساءِ قَوْمِها». حضرت زهرا سلام الله علیها همراه با گروهی هم سن و سال یا هماهنگ، یا از یاران، اعوان و خویشاوندان ایشان بودند حرکت کردند.
تا اینجا یکی از مسائل قابل توجه، مسئله پوشش حضرت است که ایشان برای وارد شدن در مسجد که مردان در آنجا حضور داشتند، چگونه خودشان را از نظر پوشش آماده کردند.
نکته دیگر توجه به جماعتی است که آن حضرت را در حرکت به سمت مسجد همراهی کردند و احتمال زیاد دارد که منظور همراهان از این کار، یاری حضرت زهرا علیها السلام باشد. همانطور که امروز اگر کسی برای حضور در مجلس احتجاج حرکت میکند، گروهی از همفکرانش نیز او را همراهی میکنند. پس در این اقدام حضرت، دو احتمال وجود دارد. اول آنکه شخصیت ظاهری ایشان محفوظ بماند، دوم اینکه پیکره ظاهری حضرت هم در بین مردها نمایان نشود و در میان گروه زنان، پوشیده بماند.
🔸«تَطَأُ ذُیُولَها». در راه رفتن، پا روی پایین لباسش میگذاشت. (یا بر اثر ناراحتی با شتاب حرکت میکرد).
در اینجا به طور مسلّم منظور این است که لباس ایشان آنقدر بلند بود که گاه زیر پا قرار میگرفت و چون ممکن است از این عبارت، برداشت شود که حضرت در راه رفتن عجله داشتند، در ادامه آمده است:
🔸«ما تَخْرِمُ مِشْیَتُها مِشْیَةَ رَسولِ الله»؛[2] راه رفتن حضرت، کمی از راه رفتن پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله نداشت. یعنی با همان متانت و وقار رسول اکرم حرکت میکرد و آن عظمت و وقار و متانت در راه رفتن او بود و همه آنچه را که شایسته یک زن است رعایت کرده بود.
✳️در این عبارت دو نکته وجود دارد:
اول آنکه رفع این شبهه است که چرا حضرت تند میرفت و عجله داشت که پاسخ میگوید مشی او مثل پدرش بود؛ یعنی با همان متانت و وقار، دوم اینکه شاید به دلیل بلند بودن، لباس قهراً زیر پا قرار میگرفته است.
سپس حضرت وارد مسجد شد در حـالی کـه گرداگـرد ابوبکر را جمـع زیادی از مهاجرین و انصار و دیگر مسلمین گرفته بودند. همین که خبردار میشوند دختر پیغمبر در راه مسجد است یا به محض ورود ایشان محیط را آماده میکننـد و برای حفظ حضرت از نگاه مـردان، پـردهای بین ایشان و مهـاجرین و انصـار حاضر در مسجد نصـب میکنند و این روش و احترام به صورت سنّت درآمده است و امروزه نیز در مجالس مذهبی رعایت میشـود .
🔅آغاز سخن:
حضرت زهرا سلام الله علیها قبل از آغاز سخن نالهای کرد و نالهاش آنچنان جانسوز بود که تمام مهـاجرین و انصار و زن و مردی که در مسجد بودند شروع کردند به گریه کردن، اما گریـهای که معمـولی و عادی نبود...
—————
[1]. نور، آیه 31.
[2]. ترجمه جلد 43 بحار الأنوار.
📎 #متوسطه_اول
📎 #متوسطه_دوم
📎 #محبت_به_اهلبیت
📎 #خطبه_فدکیه
📎 #ایران_مقتدر
📎 #فاطمیه
📎 #جهاد_تبیین