eitaa logo
فاطمه الزهرا بضعه الرسول ( س)
489 دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
829 ویدیو
85 فایل
آدرس سايت: www.tafsirravan.ir كانال تلگرام: Telegram: https://t.me/mactabb كانال ايتا: Eita: eitaa.com/bezatorasool پيج اينستگرام: https://instagram.com/tafsirravan ثبت نام و تهيه كتب: ٠٩١٥٠٠٤٦٢٦٩ ٠٥١٣٨٧٨٠٩٦٨
مشاهده در ایتا
دانلود
۱ غایبِ حاضر امام (ع) غایب‌اند، یعنی اوّلاً؛ مقام امام، فوق عالم است. ثانیاً؛ در تمام عالم حاضراند. وقتی متوجّه باشیم مرتبة موجودی بالا است، تمام مرتبة پایین در قبضة اوست، و به مرتبة پایین محدود نیست. مثلاً خورشید در صورتی می‌تواند همه‌جا را روشنی ببخشد که بالا باشد، امّا اگر پایین بود دیگر نمی‌توانست همه‌جا را روشن کند. حضور ملائکه در هستی به‌گونه‌ای است که آن‌ها را کاری از کاری باز نمی‌دارد، مثل خورشید که روشن‌کردن شهر ما آن را از روشن کردن شهر دیگر باز نمی‌دارد. در مورد حضور و نقش امام (ع) نیز چنین است که امام (ع) را کاری از کار دیگر باز نمی‌دارد. مقام امام، مقام عظمایی است که همة عالم را تدبیر می‌کند و همه‌جا در قبضة اوست بدون این‌که از آن مقامِ اعلای خود خارج شوند. اصلاً اگر پایین بودند و در عرض سایر موجودات بودند که نمی‌توانستند عالَم را تدبیر نمایند. نزدیکِ دور چقدر خنده‌دار است که نهر آبی کنار کسی باشد و بنشیند تا سیراب شود؛ خنده‌دار است که شخصی در باغ سیبی باشد و بدون خوردن سیب، انتظار جذب ویتامین‌های آن را داشته باشد. و گریه‌دار است شیعه‌ای که صبح ندبه می‌کند: «بِنَفسي أنتَ مِن مُغَیَّبٍ لَم یَخلُ مِنّا»، اما برای نزدیک شدن به امام، هیچ تلاشی نمی‌کند. این یعنی دور بودن از امامی که اقرار می‌کند حاضر و به او نزدیک است. @bezatorasool
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم و رحمه الله در خصوص پرسش مذکور باید عرض کنم: ۱.در منابع روائی و اصیل ما چنین روزی و چنین دعائی که در ذیل اعمال این روز آمده وجود ندارد و انجام دادن عمل غیر ماثوره نه تنها موثر نیست که مضر نیز هست. ۲.ایام ذاتا ظاهرا سعد هستند و اقدامات مخلوقات سبب نحس شدن ایام میگردد، روز سعد اکبر همان روزی است که انقطاع از خلق حاصل گردد، و روزی که معصیت نگردد بلکه روز ظهور حضرت منجی عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد. ۳.دعای پدر و مادر برای فرزندان و بالعکس همیشه مطلوب و یک تکلیف است و به اجابت نزدیک است و اختصاص به روز خاص ندارد. ۴. بهترین دعا برای فرزندان دعای بیست و پنجم صحیفه سجادیه است،شایسته است این دعا خوانده و ترویج گردد. ۵.نشر مطالب دینی و منتسب به اهل بیت عصمت و طهارت بدون سند و یقین به صحت ان شرعا جایز نمی باشد. اما اینکه در این ایام این دستورات عبادی وارد شده باشد، جایی ندیده ام و احتمالا ذوق و سلیقه ای باشد. در هر گروهی که چنین مطالبی را مطرح می کنند باید بپرسید که منبع و سند چنین دستورات و عباداتی کجا است. پس سعد و نحس ایام را داریم اما وارد شدن این عبادات را نداریم. @bezatorasool
۲ امام (ع) حاکم بر تن خود هستند ⁉️ سؤالی مطرح می‌شود که آیا مثل سایر انسان‌ها، تن امام حاکم بر «من» ایشان است؟ یعنی این‌طور که تن ما یک محدودیتی برای ما دارد که به راحتی نمی‌توانیم اراده‌هایمان را عملی کنیم، تن امام هم برای امام چنین است؟ ❓و یا من ایشان بر تن خود و بر کلّ جهان حاکم است؟ شما می‌دانید کسی که اندکی ریاضت بکشد تا حاکم بر بدنش شود، می‌تواند طیّ‌الارض کند؛ یعنی وقتی بدن انسان در قبضة «من» انسان درآید، هر جا بخواهد می‌تواند بدن را ایجاد کند، نه این‌که بدن را از جایی به جای دیگر حرکت دهد، زیرا بردن و حرکت‌دادن محتاج زمان است. شاگرد مرحوم قاضی‌طباطبایی می‌گوید: دیدم که جناب قاضی به تنها اتوبوس مسیر سامراء به نجف نرسیدند. ما حرکت کردیم و رفتیم. ولی با کمال تعجّب در نجف دیدم که مرحوم قاضی (رحمة‌الله‌علیه) در حرم هستند یعنی آقا با طیّ‌الارض به نجف آمده بودند. طیّ‌الارض که برای نوکران امام (ع) واقع می‌شود، در مقام امام (ع) چیزی نیست. امام چون حاکم بر بدن خویش است، می‌تواند هر وقت که خواست تن خود را حاضر کند. در روایت است که وقتی حضرت (ع) ظهور می‌کنند، همة مردم ایشان را می‌شناسند؛ چراکه بین مردم بوده‌اند، نه این‌که فقط بین مردم مشهد یا تهران یا جای دیگر بوده‌اند، بلکه همه‌جا حاضرند و به هر نحوه که خواستند با بدنی که اراده کنند ظاهر می‌شوند و به هیچ‌جا محدود نمی‌شوند. آصف‌بن برخیا، قصر بلقیس را که در یمن بود، در اورشلیم ایجاد می‌کند، چون می‌گوید: «اَنَا آتیکَ بِهِ قَبْلَ اَنْ یَرْتَدَّ اِلَیْکَ طَرْفُکَ » یعنی من قصر را قبل از این‌که پلک چشمتان به هم بخورد، حاضر می‌کنم و این نوع آوردن که کمتر از چشم به هم زدن است، دیگر حرکت‌دادن نیست، بلکه ایجاد کردن است . حال در نظر داشته باشید که قرآن می‌فرماید: این شخص یعنی جناب آصف‌بن برخیا مقداری از علم کتاب را در اختیار داشت «عِلْمٌ مِنَ الْکِتاب» و امام‌صادق (ع) می‌فرمایند: «همة علمِ کتاب در نزد ماست ». و خداوند در قرآن به پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «خداوند و آن کسی که همة علم کتاب در نزد اوست، شهادت می‌دهند که تو پیغمبر هستی » تمام مفسرین شیعه و سنّی اذعان دارند آن‌کسی که در زمان پیامبر اکرم (ص) شهادت به نبوّت آن حضرت داشته و همة علم کتاب در نزد اوست، علی (ع) است؛ یعنی مقام امام در تصرّف عالم، خیلی گسترده‌تر از این حرف‌هاست، چه برای بدن خود و چه برای بقیّة عالم. عمده آن است که ما بتوانیم مقام امام (ع) را به آن شکلی که قرآن معرفی می‌کند بشناسیم. ادامه دارد @bezatorasool
10.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شنبه۱۳مرداد۱۴۰۳|۲۸محرم۱۴۴۶ ه‍.ق. ذکر امروز: *یَا ربَّ العَالَمِین* ---اوقات شرعی به افق مشهد--- 🏙اذان صبح:۳:٠۳🌄طلوع آفتاب:  ۴:۴٠ 🌞اذان ظهر: ۱۱:۳۸🌇غروب خورشید: ۱۸:۳۵ 🌆اذان مغرب:۱۸:۵۵🌃نیمه‌شب شرعی۲۲:۴۹ @bezatorasool
📝در_محضر_استاد نکات ذکر شده سوره مباركه نباء 📌انواع سوال؛ تعلمی؛ برای یادگیری و فهم بیشتر مطالب است که در قرآن۱۴ مورد یسئلونک آمده«یسئلونک عن الروح...» اقراری؛ برای یادآوری معلومات افراد و اقرارگرفتن از آنان مطلبی پرسیده میشود تا گوینده مطلب مهم را القاء کند«اَلَم نَجعَل لَهُ عَینَین وَ لِسَاناً وَ شَفَتَین؟» تعنتی؛ گاه برای تشکیک در ذهن دیگران، و تمسخر و استهزاء آنان سوال می‌کند اما سوالات علمی که برای فهم بیشتر باشد بسيار خوب و ارزشمند است زیرا «السؤال مفتاح العلم» استطاعی؛ دست نياز نزد مردم بلند کردن که در اسلام امری مذموم است ولی اگر بلند شد نباید خالی برگردد «فقیر» اما گاه پنهان بودن بسیاری ازمسائل برای مصالح افراد بهتر است «يا أَيُهَا الَّذيِنَ آمَنُوا لا تَسأَلُوا اَشیاءَ اَن تُبدَلَکُم تَسُؤکُم» ای کسانیکه ایمان آوردید ازچیزهایی نپرسید که اگربرایتان آشکارشود شما را ناراحت کند « آيه ۱۰۱ سوره مائده» 🌙عَنِ النَّبَاءِ العَظِيم «۲» از خبر بزرگ «رستاخیز» سپس خداوند بدون اینکه در انتظار پاسخ آنها باشد خود به پاسخگویی پرداخته میفرماید: «آنها از خبر بزرگ و با اهمیتی سؤال می‌کنند» اما این سوالات برای کشف حقایق نیست بلکه بیشتر بهانه جويی می‌کنند و از سرِ عناد و لجاجت است 📌تفاوت نباء و خبر: نبأ و خبر هر دو به معنای گزارش دادن است با این تفاوت که خبر در مورد هر گزارشی به کار میرود و تاثیر زیادی در مردم ندارد مثل اینکه گفته شود«باران می‌آید.» اما نباء به معنای خبری مهم، پرفایده و تکان دهنده است که در زندگی ما تأثير گذار است و اگر انسان از آن آگاه شود تا مغز استخوانش اثر دارد. واژه نبی يا از نباء مشتق شده که به معنای«خبر خوب و مفید»است و یا از ماده نَبوَه به معنای کسی که در جایگاه بالا و بلندی قرار دارد میباشد. قرآن نباء عظیم را معرفه ذکر کرده، این امر دليل بر آن است که با اینکه این عبارت معروف و شناخته شده است اما برای افراد سؤال برانگیز است. ادامه دارد... ‌ صديقة صاحبكارخراسانى ۳۰ تنظيم:خانم مهذب @bezatorasool
سلام و عرض ادب و احترام قربانی وصدقه اول ماه صفر سه شنبه، ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ در برخی از روایات به نحس بودن ماه صفر و اهمیت صدقه دادن هر روزه در این ماه تاکید شده است. ۱۴۰۳/۰۵/۱۶ اول ماه صفر می باشد🌺 خیرین عزیز نظر به اینکه در اول هر ماه قمری برای سلامتی آقامون مهدی زهرا عج وبر طرف شدن گرفتاری های مردم عزیز و شفای بیماران و سلامتی اعضای محترم گروه ومحفوظ ماندن از بلایا آخر زمان و همچنین خانواده محترم آنان قربانی انجام می شود 🐓🐏🐄🐪 گوشت قربانی مستقیم بر سر سفره نیازمندان می رسد که قدرت خرید گوشت را دراین شرایط ندارند خیریه دارالقرآن فاطمه الزهرا بضعه الرسول امیدوار است که با کمک شما خیرین گرامی روز اول صفر براي سلامتی قلب نازنین امام زمان قربانی انجام دهد. 💳شماره کارت جهت واریز مهربانی نزد بانک: ۶۰۳۷۹۹۷۵۶۰۸۶۰۴۲۲ (طاهره اقرانی ارگی) سهم شما در این کار خیر، می‌تواند انتشار آن باشد! شما هم سهیم باشید. https://eitaa.com/joinchat/1356857561Ce260ee4005
6.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یکشنبه، ۱۴مرداد۱۴۰۳ | ۲۹محرم۱۴۴۶ ه‍.ق. ذکر امروز:  ﴿یَا ذَالجَلَالِ وَ الاِکرَام﴾ ------ اوقات شرعی به افق مشهد ---- 🏙اذان صبح: ۳:٠۴ 🌄طلوع آفتاب: ۴:۴۱ 🌞اذان ظهر:  ۱۱:۳۸ 🌇غروب خورشید: ۱۸:۳۴ 🌆اذان مغرب: ۱۹۸:۵۴ 🌃نیمه‌شب شرعی۲۲:۴۹ @bezatorasool
مكارم الاخلاق از ديدگاه امام سجاد (ع) 📜 وَ لِسَاناً عَلَى مَنْ خَاصَمَنِي «بارالها! مرا در مقابل کسی که با من بحث خصومت آمیز می نماید زبانی گویا قرار ده» مقصود حضرت این است که تمام اشخاص و انسان های موجه در آینده، نام نیک مرا بر زبان جاری کنند و روش و مرام مرا ادامه دهند. مخاصمه در اینجا، یعنی در گیری های لفظی و بحث و جدال کردن. 🔹بحث کردن هم دو جور است؛ یک بحث کردن برای رسیدن به حقیقت است، مانند بحث در مسائل علمی، این هیچ عیب و مفسده ای ندارد بلکه بسیار هم خوب است. زیرا بهترین راه های ترقی وتعالی در علوم، همین نوع بحث هاست. دوم بحثی است که انسان برای خود نمایی میکند تا حرف خودش را به کرسی بنشاند. کسی که می خواهد به سلامت و سعادت زندگی کند و از مزاحمت های ناشی از دشمن مصون باشد باید مراقبت نماید که حتی المقدور موجبات خصومت دیگران را نسبت به خودش فراهم نکند. 🔹هنگامی که پیشوای اسلام به نبوت مبعوث گردید و مامور تبلیغ دین خدا شد، پروردگار به او دستور داد:«مردم را از سه راه به دین الهی و آیین پروردگارت دعوت کن: ۱)با مقالات حکیمانه ۲)با مواعظ و اندرزهای نیکو ۳)با مباحثه و جدل ولی جدل باید به گونه ای خوب و نیکو باشد که به مراء و خصومت آلوده نگردد. همچنین امیرالمومنین درباره ی مراء می فرماید:«از مجادله و دشمنی بپرهیزید که این دو، قلب ها را بیمار می کند و سبب ایجاد و رشد نفاق می گردد». روایت شده: مردی به حسین بن علی (ع) عرض کرد: بیایید تا در مطالب دینی با هم مناظره و مباحثه نماییم، حضرت در پاسخ به وی فرمود: من به دینم آگاهی دارم و حقیقت بر من روشن است، شما اگر به دینت جاهلی، برو آن را طلب کن.سپس حضرت با خود سخن می گفت و می فرمود: مرا با ممارات چکار؟ با بحث های خصومت انگیز چه کار؟ این شیطان است که وسوسه می کند و می گوید در دین خدا با مردم مناظره کن تا درباره ی تو گمان ناتوانی و نادانی نبرند. ادامه دارد... ۳۵ تنظیم: سرکار خانم جنگی @bezatorasoo
فهم‌های اخروی از گرفتاری‌ها خطبه ۱۷۸ نهج‌البلاغه 🌿 اگر هنگام گرفتاری، با نیت های صادق پناهنده شوند به خدا، همه دربه‌دری‌ها را خدا درست و همه خرابی‌ها را خدا اصلاح می‌کند. ⁉️ کارهایی که پزشکان گفته‌اند، ضدعفونی و ... درست است و باید انجام دهیم، اما چرا هنگام گرفتاری پناهنده نمی‌شویم به خدا؟ چرا تضرع و خاکساری به درگاه خدا نمی‌کنیم؟ چرا حوادث موجب یک سری فهم در ما نمی‌شود؟ 🚿 ما ضدعفونی قلبی لازم داریم، ضدعفونی معرفتی لازم داریم. 💡 خدا گاهی اوقات مؤمن را آنقدر گرفتار می‌کند که برگردد. مگر می‌‌شود بشریت به بیراهه رفته باشد و سرش به سنگ نخورد؟ @bezatorasool
6.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دوشنبه ۱۵مرداد۱۴۰۳| ۳٠محرم ۱۴۴۶ه‍.ق. ذکر امروز:    ﴿یَا قَاضِیَ الحَاجَات﴾ ------ اوقات شرعی به افق مشهد ----- 🏙 اذان صبح:  ۳:٠۵🌄 طلوع آفتاب: ۴:۴۲ 🌞 اذان ظهر: ۱۱:۳۸🌇 غروب خورشید: ۱۸:۳۳ 🌆 اذان مغرب: ۱۸:۵۹🌃 نیمه‌شب شرعی: ۲۲:۴۹ @bezatarsool
از لسان امیر ملک کلام ۷۶ 🌙 وَ سُئِلَ عَنِ الإيمَانُ.. تطبيق كلام امام بر تقسيم ارسطويى در اخلاق بعيد به نظر میرسد چرا که امام اموری را ذکر میکند که فراتر از آنهاست. از آنجا که هدف حضرت در پاسخ به این سؤال،شرح ایمان از نظر اعتقاد قلبی و جنبه های عملی و آثار لسانی به طور کامل است برای هر یک از این پایه های چهارگانه، چهار شاخه بیان فرموده که در عمق حقیقت ایمان پیش رفته است، با اینکه سوال کننده از حقیقت ایمان پرسید، ولی امام کفر و شک را هم شرح میدهد زیرا به گفته علماء «تعرف الاَشیاء بِاضدادها» 🔹حقیقت چیزهای نامعلوم با امور مخالف و ضد آن شناخته میشود به عنوان مثال سیاهی با سفیدی.. بهتر شناخته میشود. ایمان مانند ساختمانی است که بر چهار ستون بنا شده که با نبود یکی از آنها ساختمان ایمان متزلزل شده و قسمتی از آن فرو میریزد. لذا امام در صدد است که همه ابعاد ایمان را روشن بيان کند چرا که با نبود یک رکن در آن نقصی پدید میاید 🔸ایمان مانند درختی است که ریشه دارد و ثمره ریشه دار بودنش سرسبزی و شاخ و برگ و میوه ای است که باید در زندگی انسان دیده شود. 📌قلب و عقل دو منبع درک در انسانند، قلب خاستگاه ایمان است و عقل منشاء خردورزی به تعبیری دیگر با قلب میابند و با عقل میبافند و همین دوگانگی باعث شده که برخی گمان کنند ایمان و خردورزی جمع شدنی نیست اما «کُلَّ ما حَکَمَ بِه العَقل حَکَم بِه الشَّرع و کُلَّ ما حَکَمَ بِه الشَّرع حَکَمَ بِه العَقل» ادامه دارد... @mactabb