📌مروری بر بیانات ۱۴ خرداد ۹۹
✅قسمت اول
🔰محور بحث امروز، لزوم تحول در جامعه و مقابله با تحجر یعنی ایستادگی بر مشهورات غلط بود.
امام خمینی امام تحول بود.
محورها و مباحث تحول خواهی امام
1⃣ مبحث اول: امام که خود شخص متحول شده بود، ابتدا در حوزه در میان جمعی از حوزویان تحولی ایجاد کرد سپس این تحول را در میان مردم گسترش داد.
2⃣ مبحث دوم:محورهای تحول خواهی امام
۱. تحول ملت در توجه به مسائل مهم خود
۲.تحول در نگاه به خود و جامعه تبدیل احساس حقارت به احساس توانایی و عزت
۳.تحول در مطالبات اساسی مردم از مطالبات حقیر کوچک محلی و محدود به استقلال، آزادی، نه شرقی، نه غربی و مطالبات بزرگ انسانی و جهانی
۴. تحول در نگاه به دین از حوزه مسائل فردی به رسالت دین در نظام سازی، جامعه سازی، انسان سازی، تمدن سازی
۵. تحول در نگاه به آینده. نتیجه این تحول این بود که مردم امروز به ایجاد تمدن نوین اسلامی نگاه می کنند. ایجاد اتحاد عظیم اسلامی و تشکیل امت اسلامی
۶. تحول در مبانی معرفتی کاربردی. امام نظام سازی را و دیگر مسائل مورد نیاز برای اداره جامعه را به طور روشمند و قانونمند یعنی به همان روش فقه جواهری و به دور از بدعت و با استفاده صحیح از مباحث متعارف فقه وارد فقه نمود.
۷. تحول در جمع بین تعبد و نوگرایی. امام نوگرا در عین حال به شدت پایبند تعبد بود به خلاف بعضی روحانیون نوگرا که اگرچه به طور فردی متعبد بودند اما در مسائل اجتماعی این تعبد را نداشتند
۸. تحول در نگاه جوانان. امام اعتماد و تکیه عجیبی به جوانان داشتند و آنان را در مناصب مختلف گمارد در عین حال از ظرفیتهای غیر جوان هم استفاده کردند.
۹. تحول در نگاه به ابر قدرت ها
امام نشان داد ابرقدرتها شکست پذیر هستند.
3⃣ مبحث سوم: ارزیابی تحول بعد از امام
اینها که از خصوصیات امام بود، برای درس گرفتن در جامعه امروز ماست. ما اگرچه در این ۳۰ سال حرکت تحولی داشتهایم اما چون هر جامعه زنده و پویایی، همچنان احتیاج به تحول داریم
ما در مواردی تحول یافته ایم
در علم امروز ما در دنیا مطرح هستیم.
در عرصه دفاعی، توانایی های ما نزدیک به حد بازدارندگی است.
در عرصه سیاست، امروز چهره نظام یک چهره با ابهت و قدرتمند در دنیاست.
در برخی از زیرساخت ها هم تحول پیدا شده اما فعلیت نیافته
در مواردی تحول مهمی نداشتهایم
در مواردی عقبگرد ناپسند داشتیم
✍🏻یادداشتی از حجت الاسلام ثقفی، مسئول بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی
⬅️ کانال رسمی بنیاد فرهنگ واندیشه انقلاب اسلامی
♦️ @BFANIS
📌مروری بر بیانات ۱۴ خرداد ۹۹
✅قسمت دوم
ادامه:
4⃣مبحث چهارم: الزامات تحول
۱. تحول خواهی، لزوماً به معنای اعتراض نیست
تحول یعنی گرایش مستمر به بهتر شدن. یعنی میل به شتاب داشتن و اجتناب از تحجر و با فشاری بر مشهورات غلط
۲. تحول نیازمند پشتوانه فکری است.
در هر زمینه ای ابتدا باید اندیشه مدون و شکل یافته داشت و این با اتکا به دارایی های معنوی یعنی احکام و مقررات اسلامی، آیات قرآن و کلمات اهل بیت میسر است.
کسانی از انقلابیون که در ابتدا پشتوانه فکری نداشتند، امروز تبدیل به فسیل هایی شده اند مانند فسیل های کجرو در زمان شاه.
۳. تحول را با استحاله فکری نباید اشتباه گرفت.
این منجر به مرگ تمدنی می شود مانند اندیشه تجدد در زمان شاه.
۴. تحول لزوما دفعی نیست.
اگر هدف، درست انتخاب شد و راه طولانی بود، باید صبر کرد. اتکاء به یک دست هدایتگر قابل اطمینان این تحول تدریجی را به جلو می برد.
۵.تحول را با کارهای سطحی نباید اشتباه گرفت.
کارهای متهورانه، عجولانه
گاه برای فرونشاندن هوس، یک کار انجام می شود تحول یک کار عمقی است. سرعت را با شتابزدگی نباید اشتباه گرفت.
5⃣ مبحث پنجم: فهرستی مثالی ازعرصه و موضوعات تحول
۱. در اقتصاد باید بند ناف کشور را از نفت قطع کرد
۲. بودجه بندی؛ بودجه باید ناظر به موضوع، مسئله و عملکرد باشد یعنی بودجه باید عملیاتی باشد عده ای این را میگویند اما عمل نمیشود.
۳. آموزش فایده محور، عمقی و کاربردی
در دانشگاه، دبیرستان و حتی در دبستان، آموزشها باید عمقی و کاربردی و نه حفظی باشد. درس هایی که هیچ فایدهای برای یک فرد تا آخر عمر او نخواهد داشت، اگر همین برنامه تحول آموزش و پرورش اجرا شود این تحول پیش خواهد آمد.
۴. حل مشکلات اجتماعی چون اعتیاد و عدالت
۵. توجه به مسئله خانواده و جمعیت و مسئله دهشتناک پیر شدن جامعه
6⃣مبحث ششم شرط تحول
شرط مهم تحول، نترسیدن است. دشمن غیر از مقابله سخت افزاری در بخش نرم افزاری نیز تلاش میکند تصمیمات مهم و درست کشور را زیر سوال ببرد این فضای مجازی با برخورد های تیز و آزاردهنده را نباید ملاحظه کرد. ملاحظه دشمن را هم نباید کرد.
✍🏻یادداشتی از حجت الاسلام ثقفی، مسئول بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی
⬅️ کانال رسمی بنیاد فرهنگ واندیشه انقلاب اسلامی
♦️ @BFANIS
🔴 یادبود مجاهد جانباز شهید حجت الاسلام سید «مهدی تقوی» از شهدای جنایت تروریستی مجلس (17 خرداد 96)
📌 مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین علی ثقفی، مسئول بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی
♻️باز نشر بمناسبت سالگرد شهادت حجت الاسلام سید مهدی تقوی
⬅️ کانال رسمی بنیاد فرهنگ واندیشه انقلاب اسلامی
♦️ @BFANIS
♨️عدهای باید دل به آتش بزنند و بسوزند تا این مسیر ادامه پیدا کند.
🔸اگر شما به #انقلاب دل بدهید و تلاش کنید انقلاب شما را #متحول می کند. اگر کسی با انقلاب فاصله بگیرد تاریکی های او یکی پس از دیگری اضافه می شود. وقتی وارد #ولایتِ_الله شدید به سمت نور مدیریت می شوید. اگر دل به انقلاب دادید و به صحنه آمدید انقلاب دست شما را می گیرد.
🔹ما از انقلاب پاسداری می کنیم یا انقلاب از ما پاسداری می کند؟ ما انقلاب را رشد می دهیم یا انقلاب ما را رشد می دهد؟ ما باید بمانیم تا انقلاب بماند یا انقلاب باید بماند تا ما بمانیم؟ ما اگر از انقلاب پیاده شویم انقلاب به راه خودش ادامه می دهد و کسی دیگر سوار آن می شود و ما جا می مانیم. اگر ما انقلاب را ترک کنیم غرق خواهیم شد. چون انقلاب کشتی نجات است.
💠ما هرچه داریم از انقلاب است و ما همیشه بدهکار انقلاب هستیم. ما باید با عملکردمان عامه مردم را جذب انقلاب بکنیم.
📌گزیده ای از سخنان شهید ترور، حجت الاسلام سید مهدی تقوی
⬅️برای مطالعه متن کامل:
🌐:mshrgh.ir/734859
♻️باز نشر بمناسبت سالگرد شهادت حجت الاسلام سید مهدی تقوی
⬅️ کانال رسمی بنیاد فرهنگ واندیشه انقلاب اسلامی
♦️ @BFANIS
🌐 امّت دولت ساز
❓. شاید فکر کنیم که یک تعارضی وجود دارد. از یک طرف میگوییم تا دولت اسلامی نشود، مردم اسلامی نمیشوند، اما دولت را چهکسی باید اسلامی کند؟ غیر از مردم ؟!
🔹 اینجاست که مطلب مهم دیگری بابش مفتوح میشود. این کار زمینماندهی انقلاب است. اگر خواص اهل حق وسط میدان بیایند، کمکم مردم هم پای کار خواهند آمد. ما از این خواص تحت عنوان «امت دولتساز» یاد میکنیم.
🔹ما یک امتی داشتیم که انقلاب را به پیروزی رساند. طبیعتا منظور از امت، همهی ملت نیستند؛ امت کسانی هستند که چسبیده به ولی هستند. سلمانها، ابوذرها، عمارها. اینهایی که پای ولایت ایستادهاند. یک امت، انقلابساز بودند؛ یک امت، نظامساز بودند؛ اما هنوز امت دولتساز گرد هم نیامدهاند.
🔹خواص اهل حقی که برای دولتسازی تلاش کنند، هنوز گم هستند. این همان باری است که بر دوش ماست که سنگینی میکند و برای برداشتن این بار، آقا میگویند دوباره انقلاب را بشناسید؛ خودتان را تربیت کنید برای برداشتن این بار. اینجا عرصهی جهاد و شهادتی است که بزرگتر و ارزشمندتر از دفاع مقدس است. در دفاع مقدس چند نفر جبهه رفتند؟ تقریبا 1 میلیون نفر برای جنگ در صحنه بودند. جهاد دیگر باید امروز بشود، جنسش از جنس تشکیل دولت اسلامی است.
🔴. درس گفتاری از مجاهد جانباز شهید حجت الاسلام سید مهدی تقوی در دوره آموزشی "فرآیند انقلاب اسلامی"
♻️باز نشر بمناسبت سالگرد شهادت حجت الاسلام سید مهدی تقوی
⬅️ کانال رسمی بنیاد فرهنگ واندیشه انقلاب اسلامی
♦️ @BFANIS
✳️جستوجوگر حقایق انقلاب
🔸جستوجوگري و پشتكار، از ديگر خصوصيات و ويژگيهاي بارز شهيد تقوي بود. بنده شهادت ميدهم در همين فصل آخر زندگياش، جستوجوگر حقايق انقلاب اسلامي بود و بهدنبال اين حقايق سر از پا نميشناخت. اين هنرهايي كه عرض كردم همهكس ندارند و به تعبير امام راحل، هنر آن است كه در هياهوهاي سياسي و خودنماييهاي شيطاني براي خدا و انقلاب به جهاد برخيزد و خود را فداي هدف كند، نه هوا، اين هنر مردان خداست.
از اين جهت عرض كردم كه اين شهيد، يك شهيد هنرمند به اين معنا بود.
🔹هنر شهيد اين بود كه در اين مقطع انقلاب اسلامي، حقيقت انقلاب اسلامي را دريافت؛ ميدان جهاد براي انقلاب اسلامي را پيدا كرد و بهموقع وارد شد و پافشاري كرد و پشتكار داشت و خودش را دائما براي اين مرحله ساخت؛ خودش را براي اين مرحله آماده كرد. اين را ما از حالات و رفتار ايشان ميديديم.
💢دغدغه ايشان براي خودسازي جهت فداكاري در راه انقلاب اسلامي، اين عاقبت را براي ايشان رقم زد كه به شهادت ختم شود. اين راه پرافتخار همه كساني است كه پويندگان و رزمندگان اين راه باشند.
🎙قسمتی از مصاحبه روزنامه همشهری با حجت الاسلام ثقفی، مسئول بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی در تاریخ28 تیر 1396
⬅️برای مطالعه متن کامل:
🌐:hamshahrionline.ir/x5cTx
♻️باز نشر بمناسبت سالگرد شهادت حجت الاسلام سید مهدی تقوی
⬅️ کانال رسمی بنیاد فرهنگ واندیشه انقلاب اسلامی
♦️ @BFANIS
🔲 تحول خواهی و مهدویت
◻️گروهی میگویند ما برای ظهور کاری نمی توانیم بکنیم. آقا خودش باید بیاید. معلوم هم نیست آقا کی بیاید. بنابراین هر کس باید مراقب خودش باشد و به وظایف فردی دینی خودش عمل کند
◻️ گروهی دیگر می گویند ظهور آنقدر نزدیک است که لازم نیست خود را و جامعه را خیلی بزحمت بیندازیم. فقط آماده باشیم آقا که آمد آن موقع کار ما تازه شروع میشود
◻️ گروهی دیگر می گویند ما وظیفه داریم جامعه و مردم و جهان را آماده ظهور نماییم
◀️ مشی گروه اول زندگی عادی دینی ، شیوه گروه دوم زندگی رویاپردازنه دینی و روش گروه سوم زندگی انقلابی است
◻️تنها گروه سوم تحول خواه و تحول برانگیز هستند
✍🏻یادداشتی از حجت الاسلام ثقفی، مسئول بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی
➖➖➖➖➖➖➖
https://eitaa.com/almottaqin
➖➖➖➖➖➖➖
⬅️ کانال رسمی بنیاد فرهنگ واندیشه انقلاب اسلامی
♦️ @BFANIS
﷽
📺 پخش زنده
🔶️گفتارهایی پیرامون تحول معنوی🔶️
باسخنرانی:
🔷️ حجتالاسلاموالمسلمین اکبری
♦️مسئول دفتر تبریز بنیاد فرهنگواندیشه انقلاب اسلامی
🗓 سه شنبه ۲۰ خرداد ماه
🕣 ساعت ۱۹:۳۰
🌐 لینک پخش زنده:
https://www.aparat.com/tahavol_manavi/live
#تحول_معنوی
⬅️ کانال رسمی بنیاد فرهنگ واندیشه انقلاب اسلامی
♦️ @BFANIS
🔲 نوبت خائنین
◻️شرکت سهامی واماندگان و جاماندگان انقلاب و خوارج جدید، به دنبال تغییر میدان اصلی مبارزه بامفاسد هستند.
◻️آملی لاریجانی ستیزی، با پوشش عدالت خواهی یک میدان انحرافی برای انصراف اذهان از پاکسازی امثال طبری ها از قوه قضاییه و دیگر دستگاهها و انتقام گیری از رهبری و خالی کردن پشت سید ابراهیم رئیسی است.
◻️احساساتی نشوید. هرکس به نوبه خود جواب سهمش را در کوتاهی ها اگر داشته باشد به انقلاب خواهد پرداخت. فعلاً نوبت صف طولانی خائنین است.
✍🏻یادداشتی از حجت الاسلام ثقفی، مسئول بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی
➖➖➖➖➖➖➖
https://eitaa.com/almottaqin
➖➖➖➖➖➖➖
⬅️ کانال رسمی بنیاد فرهنگ واندیشه انقلاب اسلامی
♦️ @BFANIS
رابطه علم و عمل.mp3
2.44M
🎙#رابطه_علم_و_عمل
#عمل بدون #علم هیچ خیری ندارد.
علم بدون عمل هیچ شرافتی ندارد.
کسی که به علمش عمل کند، در و دیوار و همه موجودات معلمش خواهند بود.
🆔:@rasmevafa
📌 حجت الاسلام والمسلمین دکتر وزیری فرد
⬅️ کانال رسمی بنیاد فرهنگ واندیشه انقلاب اسلامی
♦️ @BFANIS
📌در باره مبارزه با مفاسد
✅بخش اول
🔰فساد سیستمی
▪️یک اشکال در مباحثات حوزوی آن است که معمولاً مباحث مبنایی ما را از ابعاد اجتماعی و آثار یک موضوع در افکار عمومی غافل می کند .
تعبیر فساد سیستمی از سوی یکی از آقایان ناشی از عدم دقت و نفی آن توسط رهبری، مبتنی بر اشراف ایشان بر واقعیات و برای خنثی کردن یاس در افکار عمومی بود.
فارق عملی میان فساد سیستمی و غیر سیستمی آن است که اولی اصلاح ناپذیر و نیازمند انقلاب و دومی اصلاح پذیر است.
❓مطلب دیگر اینکه آیا در قوه قضاییه «شبکهای از قضات درگیر فساد هستند»؟ اگر بگوییم تعدادی از قضات درگیر فساد هستند با واقع مطابقت بیشتری داشت چون باز شبکه تعریف خود را دارد که وارد آن نمی شویم .
▪️مثال مهم مطرح در این روزها، پرونده ی طبری است . بررسی این موضوع به اندازه اطلاع می تواند مفید باشد. کار طبری در قوه بیشتر کارچاق کنی بود یعنی تلاش میکرد با یک عنوان وجیه مشکلات قضات و مسئولان قضایی را حل کند و در قبال این، توصیه و سفارش هایی می کرد.
مطلعین میگویند قضات هم معمولاً چون طبری منتسب به دفتر آقای آملی بود تصور می کردند این سفارش از طرف ایشان است و به این ترتیب فساد در قوه قضاییه اثر می کرد
طبری آدم بسیار هفت خط و قالتاقی بود و با وجود مخالفت دو رئیس دفتر قوه با او یعنی مرحوم مروی و خلفی خود را حفظ کرده بود.
▪️بازهم مطلعین می گویند دستگاههای نظارتی با اینکه می دانستند او فساد می کند اما به خاطر زرنگی های او که این روزها در دادگاه هم مشاهده میکنیم نمیتوانستند برای دو رئیس قوه، مرحوم شاهرودی و آقای آملی فسادش را اثبات کنند البته این نافی مسئولیت این دو رییس نیست اما حرف چیز دیگری است.
ضمنا گفته می شود آقای آملی این اواخر با برخی مسئولان نظارتی خارج از قوه به این توافق رسیده بودند که طبری احضار و بازجویی شود و رویش تحقیق انجام شود و همچنین از قوه منفک گردد. متاسفانه این واقعیات در هیاهوی ضد انقلاب و اصلاح طلب ها و افراد زخم خورده از قوه قضاییه و دیگران گم است.
▪️در عین حال باید گفت امید مردم تاکنون به تحقق عدالت قضایی زیاد نبوده است. رهبری در دوران مرحوم شاهرودی چندسال مکرراً فرمودند قوه قضاییه اسلامی شدنش به حجم کار و امثال آن نیست این قوه وقتی اسلامی است که مردم به آن امید پیدا کننداین مطلب ربهری را می توان با تعبیر شاخص امید به عدالت نام برد. مردم در زندگی روزمره مستقیماً با دادگاه ارتباط دارند اگر در آنجا قاطعیت در احقاق حق ببینند دیگر هیچ ضد انقلاب و رادیوی خارجی نمیتواند ذهنشان را تغییر بدهد لذا ملاک اصلی در ارزیابی قوه قضاییه افکار عمومی است چنانچه امروز می بینیم در افکار عمومی وضعیت قوه قضاییه کمی بهتر شده است البته توجه به افکار عمومی و رفتار اقناعی در این حوزه یکی دیگر از وظایف مسئولان دستگاههاست که در این زمینه همگی و تقریباً بدون استثنا ضعف دارند و در نتیجه نظام با این همه خدمات معمولاً مظلوم واقع می شود.
💢یک نکته اینکه فساد حتی به صورت موردی و غیر سیستمی و لکه ای و حتی نقطه ای در نظام جمهوری اسلامی قابل قبول نیست اما مبارزه با فساد با داد و فریاد و اظهارات احساسی و خالی از دقت و انصاف عملی نخواهد شد و تبدیل به یک مبارزه تبلیغاتی با فساد به شیوه های کمونیستی خواهد شد.
تنها عدالت و عدالت راهگشا خواهد بود ولو به مذاق عدالت خواهان داغ یا شهرت طلب در این روز ها خوش نیاید.
🔰نقش ساختارها در فساد
▪️ساختارهای ما بعد از انقلاب عمدتاً اصلاح نشدهاند و همین ساختار ها فساد پذیر هستند حتی ساختارهایی که بعد از انقلاب ایجاد کرده ایم اینها هم به دلیل نداشتن یک الگوی صحیح اسلامی از ساختار های قبل از انقلاب متاثر شده اند. بنابراین پس از روی کار آمدن افراد صالح باید به اصلاح ساختارها پرداخت این همان مسیر تحقق دولت اسلامی است.
ادامه دارد...
⬅️ کانال رسمی بنیاد فرهنگ واندیشه انقلاب اسلامی
♦️ @BFANIS
📌در باره مبارزه با مفاسد
✅بخش دوم
🔰ارزیابی مبارزه با فساد
❓یک سوال مرتبط با این بحث این است که آیا ما در مبارزه با فساد موفق بوده ایم؟ این سوال را باید تجزیه کرد به اینکه آیا ما در اصلاح ساختارها و روی کار آوردن افراد صالح برسر ساختارها پیشرفت کردهایم؟
🔺پاسخ اجمالاً منفی است یعنی نه روند صالح گزینی در انتخابات ما پیشرفتی قابل قبول داشته و نه طبیعتاً روند اصلاح ساختارها راه خوبی را طی کرده. نتیجه اش این است که فساد اقتصادی بیشتر شده.
❓اما سوال دوم این است که دستگاه قضایی ما آیا در برخورد با فساد پیشرفت کرده؟
🔺پاسخ مثبت است. اگر شما نگاهی به کارنامه مرحوم آقای اردبیلی، آقای یزدی، آقای شاهرودی، آقای آملی و آقای رئیسی بیاندازید، روند را پله پله رو به پیشرفت می بینید اما عمدتا به سه دلیل این روند رو به پیشرفت اثر مناسب نداشته است.
1️⃣ اول فساد پروری رو به تزاید در دستگاه ها
2️⃣ دوم ناکارآمدی مجالس در بعد نظارتی
3️⃣ سوم نبود ساختارهای نظارتی مردمی
⬅️در نتیجه پاسخ کلی سوال اول این است که ما در مبارزه با مفاسد موفق نبودیم. شاهدش هم افزایش حجم فساد در کشور است اما اینجا باید به دلایل و ریشه ها هم توجه کرد.
▪️به این ترتیب معلوم می شود یک مبارزه موفق با مفاسد نیازمند تحول در انتخاب افراد صالح یعنی تحول در صالح گزینی ونیز تحول در ساختار هاست.
در اینجا ارزیابی کلی رهبر معظم انقلاب از سی سال اخیر قابل توجه و استفاده است.
ایشان موضوع تحول را از جهت پیشرفت در چهار دسته ارزیابی کرده اند:
1️⃣دسته اول مواردی که ما حقیقتاً تحول و پیشرفت داشته ایم مثل عرصه علم و دفاع و عزت بین المللی
2️⃣دسته دوم مواردی که زیرساخت های خوبی ایجاد کرده ایم اما هنوز در بهره برداری به فعلیت نرسیده است .
3️⃣دسته سوم ما در موارد مهمی تحوّل نداشتهایم.
4️⃣ دسته چهارم در مواردی متاسفانه عقب گرد داشتهایم .
خوب است همین دسته بندی مورد توجه و مباحثه و گمانه زنی قرار گیرد(البته موضوع فراتر از بحث فساد است)
در این زمینه مراجعه به دیگر بیانات رهبری برای اینکه به اشتباه نیافتیم بهترین راهنماست.
♨️نکته ی پایانی
▪️بجای عجز و لابه و جزع و فزع کردن و سیاه نمایی و یاس آفرینی، بررسی بحث فساد، ابعاد و ریشه ها و ارزیابی وضعیت آن نیازمند گفتگو و تأمل تخصصی و گسترده است.
▪️در این زمینه حتماً ما نیازمند مبانی اسلامی و به تعبیر حضرت آقا پشتوانه فکری و اندیشه متقن و شکل یافته با بهرهگیری از منابع اسلامی هستیم.
بنابراین در این زمینه هم باید به مسئله از بعد دانش های تخصصی روز نگاه کرد و هم از بعد حوزوی
لذا یکی از وظایف حتمی و فوری حوزه انقلابی پرداختن صحیح و علمی و دقیق به مسئله عدالت و مبارزه مفاسد است
▪️توصیه چهارم رهبری در بیانیه گام دوم نیز همین است خواندن این توصیه در فضای ملتهب و احساسی کنونی نیز مفید است.
پایان
⬅️ کانال رسمی بنیاد فرهنگ واندیشه انقلاب اسلامی
♦️ @BFANIS