164 - بیگمان در آفرینش آسمانها و زمین و آمد و شد شب و روز و کشتیها که برای کسب منافع مردم به دریا روانند و آبی که خدا از آسمان فرو فرستاد پس زمین مرده را به آن زنده نمود و همه گونه جنبنده در آن منتشر ساخت و گردش بادها و ابرهای مهار شدهی میان آسمان و زمین، [در همه اینها] مسلما نشانههایی است برای قومی که بیندیشند
165 - و برخی از مردم همتایانی غیر از خدا میگیرند و آنها را چون خدا دوست میدارند ولی آنها که ایمان آوردهاند خدا را بیش از هر چیزی دوست دارند و اگر ظالمان آن گاه که عذاب را ببینند، میدیدند که تمام قدرت یکسره به دست خداست و خدا سخت کیفر است، [از گناه خود پشیمان میشدند]
166 - آنگاه که پیشوایان از پیروان خود بیزاری جویند و عذاب را به روشنی ببینند و [تمام] روابط و سببها بریده گردد
167 - و پیروان [کفّار] گویند: ای کاش ما را [به دنیا] بازگشتی بود تا از آنها بیزاری میجستیم، همان طور که آنها از ما بیزاری جستند بدینسان خدا اعمالشان را [به صورت] حسرتهایی بر آنها مینماید و آنها از آتش بیرون شدنی نیستند
168 - ای مردم! از آنچه در زمین حلال و پاکیزه است بخورید و از گامهای شیطان پیروی نکنید که او دشمن آشکار شماست
169 - او فقط شما را به بدیها و فحشا فرمان میدهد و این که آنچه را نمیدانید به خدا نسبت دهید
#سوره_بقره_آیات_164تا169
#ص25
🌺نکات تفسیری صفحه ۲۵ سوره بقره 🌺
🌴ایه4⃣6⃣1⃣🌴: نشانه های خداوند برای عاقلان : این آیه یکی از آیات پر معنا در بیان آیات ونشانه های الهی درجهان است. قرآن، صریحا مردم را به مطالعه در آفاق توصیه کرده واز این منظر وجود خداوند متعال توحید وربوبیت وی را اثبات نموده است .علوم مختلفی چون کیهان شناسی ونجوم ،زمین شناسی ،پیدایش شب وروز ،زیست شناسی، کشتی سازی ودریا نوردی ،هواشناسی ،کشاورزی و ...با تدبر در نظم موجود در هریک از این نشانه هابه دست آمده است .
🌿ساخت های بشر نیز مخلوق پروردگار است: ممکن است این سوال درایه ی مذکور مطرح شود که چرا درآن وجود کشتی - که ساخته دست بشر است - نیز ،مانند سایر موجودات ورخدادهای طبیعی از آیات الهی شمرده شده است ؟
جواب این پرسش آن است که افعال انسان نیز مانند پدیده های طبیعی مظهر قدرت خدا ومنسوب به اوست ومستقل از اراده ی او پدید نمی آید چنان چه در آیه ی دیگر آمده است : " خدا شما وآن چه را می سازید ،آفریده است ." ( صافات ۹۶) گروهی درباره ی منشأ اعتقادبه خدا ودین پنداشته اند که درگذشته چون بشر برای هر پدیده علتی میجسته وعلت بسیاری از حوادث را نمی یافته ،به این نتیجه میرسیده که خداآفریننده آن حوادث است ، ولی امروزه با پیشرفت وکشف عوامل طبیعی، دیگر جایی برای اعتقاد به خدا نمی ماند .بطلان این سخن واضح است؛ زیرا خدا باوران - با وجود علم به علت بسیاری از پدیده ها- مجموعه جهان هستی را نیازمند به علت برتر یا مسبب الاسباب می دانند که بدون اعتقاد به وی ،سلسله ی علل واسباب ،ناقص میماند. بنابراین- حتی اگر بشر به درجه ای از دانش برسد که مانند خود را بیافریند - باز نقش پروردگار وخالق یکتا را انکار ننموده است ؛ زیرا این توان را نیز از خالق خویش به دست آورده است.🌿
🌴آیه 5⃣6⃣1⃣🌴: توحید در محبت : دراین آیه، گروهی از مردم که با وجود نشانه های روشن توحید ،برای خداوند شریک برگزیده اند ،ملامت میشوند. آنان شریکان پروردگار آنچنان دوس دارند که می بایست پروردگار خویش را دوست میداشتند. این محبت وعلاقه که به امید کمک ویاری آنان بوده است، در روز قیامت به سود ایشان نخواهد بود وبا چشم خویش مشاهده می کنند که یگانه مظهر قدرت - که شایسته دوست داشتن واطاعت است - خداوند متعال است .درمقابل، مومنان محبت بیشتری نسبت به خداوند دارند ؛ زیرا با مشاهده ی نعمت های بیکران وکمال مطلق خداوند ،شناخت بیشتری نسبت به او پیدا می کنند ودر سایه ی این معرفت ،محبت وعلاقه ایشان نیز بیشتر خواهد شد
🌴آیه 6⃣6⃣1⃣🌴: بیزاری پیشوایان وپیروان کفر از یکدیگر:
درایات متعددی از قرآن کریم آمده که یکی از عذاب های جهنمیان این است که همواره صحنه ی جدال ونفرین وبیزاری اهل آن نسبت به یکدیگر میباشند. گروهی از مردم که بدون بررسی وتحقیق ،پیرو گروهی دیگر گشته وسرپرستی آنان را پذیرفته ودربرابر انحرافات آنان سکوت اختیار می کنند وگروه دیگر که از جهل وبی بصیرتی مردم سوءاستفاده کرده وموجب انحراف آنان گشته اند .هر دو گروه ، یکدیگر را مقصر اعمال خویش خوانده واز هم بیزاری میجویند. نه قدرت وریاست پیشین سردمداران به کمک پیروان آنان می آید ونه حمایت واطاعت پیروان به کمک پیشوایان.
🌴آیه 7⃣6⃣1⃣🌴: روز حسرت : یکی از نام های قیامت - که درایه ی ۳۹ سوره مریم به آن شاره شده است- " یوم الحسره" است.این حسرت وپشیمانی بدین جهت است که همگان با مشاهده ی حقیقت اعمال خویش ونتیجه ی آن آرزو می کنند که ای کاش به این جهان بازگشته وفرجام بهتری برای خویش رقم می زدند.🌿
🌿نمونه ی حسرت درقیامت:ذیل عبارت شریف " این چنین خداوند اعمالشان را بر ایشان به صورت حسرت ها مجسم میکند" از امام صادق علیه السلام روایت شده است: " این همان مردی است که مالش را رها کرده وآن را از روی بخل در طاعت خداوند خرج نمیکند،سپس می میرد وآن را برای کسی به جای می گذارد که به طاعت خداوند مشغول شود، او ( در روز قیامت ) آن عمل را در ترازوی دیگری میبیند، وحسرت میخورد؛ زیرا ( آن ثواب ،نتیجه ) مال اوبوده است ، واگر آن( وارث) مال را درنای درنافرمانی خدا خرج کند،( باز هم حسرت میخورد، چرا که )او با آن مال وارث را درنافرمانی خدا تقویت کرده است.
🌿"جهنم موقتی یا ابدی ؟ دراین که عذاب دوزخ همیشگی است یا پایانی دارد، دیدگاه ها گوناگون است .دلیل جاودانگی عذاب، آیات، متعددی قرآن و وروایات فراوانی است که از طریق اهل بیت علیه السلام به ما رسیده است .از جمله آیاتی که عذاب را به طور صریح دائمی میداند،همین آیه ی محل بحث است. البته پس از جمع بندی آیات وروایات به این نتیجه می رسیم که اهل جهنم دو دسته اند : یک دسته جاودان در دوزخ اند ودسته ی دیگر مدتی درجهنم به سر برده وپس از آن، از آتش دوزخ خلاصی می یابند.🌿
🌴آیه 8⃣6⃣1⃣🌴: شان نزول : از ابن عباس " نقل است که برخی از طوایف عرب قسمتی از انواع زراعت وحیوانات را برخود حرام کرده بودند وتحریم آن را به خدا نسبت می دادند .لذا این آیه نازل شد وآنها را تکذیب نمود.🌿
170 - و چون به آنها گفته شود: از چیزی که خدا نازل کرده پیروی کنید، میگویند: [نه] بلکه از آنچه پدران خویش را بر آن یافتهایم پیروی میکنیم آیا هر چند پدرانشان چیزی نمیفهمیدند و هدایت نیافته بودند [باز پیروی میکنند]!
171 - و مثل [تو در دعوت] کافران مثل کسی است که بر حیوان زبان بستهای که جز صدا و ندایی نشنود بانگ زند [اینها نیز چنیناند] کرانند و گنگانند و کورانند، پس نمیاندیشند
172 - ای کسانی که ایمان آوردهاید! از نعمتهای پاکیزه که روزیتان کردهایم بخورید و شکر خدا را به جای آورید اگر تنها او را میپرستید
173 - او تنها [گوشت] مردار و خون و گوشت خوک و آنچه را که [هنگام ذبحش] نام غیر خدا بر آن برده شده بر شما حرام کرده است، و هر که [به خوردن آنها] ناچار شد، بیآن که قصد نافرمانی یا تجاوز داشته باشد گناهی بر او نیست [که] خدا بخشندهی مهربان است
174 - کسانی که آیات کتاب آسمانی را کتمان میکنند و آن را به بهای ناچیزی میفروشند، جز آتش به شکمهای خود فرو نمیبرند و خداوند روز قیامت با آنها سخن نگوید و پاکشان نسازد و ایشان را عذابی دردناک است
175 - همین کسانند که ضلالت را به بهای هدایت و عذاب را در ازای آمرزش خریدند، پس چه صبورند بر آتش!
176 - این بدان سبب است که خدا کتاب را به حق فرستاد و آنان که در بارهی کتاب به اختلاف پرداختند، بیگمان در ستیزهی دوری هستند
#سوره_بقره_آیات_170تا176
#ص26
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 واکنش جالب رهبر معظم انقلاب به شعار ما همه سرباز توایم😁❤️
#انتخابات
#امامت_امت