تعارض عدالتخواهی پزشکیان و سرمایهداری کارگزاران
سرمایهداری و نئولیبرالیسم، لازم و ملزوم یکدیگرند. به عبارت دیگر، ایدئولوژی نئولیبرالیسم (اقتصاد بازار) که اینک لباس علم نیز پوشیده، برای تامین منافع سرمایهداری ابداع شده است. سرمایهداری در پی بیشینهسازی منافع خویش و مکیدن زالووار خون مردم است و میخواهد در این مسیر از هر قیدی «آزاد» باشد؛ و گرایشش به «بازار آزاد» فلسفهای جز این ندارد. این است که جریان سرمایهداری ذاتا نمیتواند معقتد به اقتصاد بازار و مروج آن نباشد.
از این رو، گرایش به اقتصاد بازار را میتوان و باید از زاویه منافع جریانهای سیاسی در ایران پس از انقلاب تحلیل کرد.
در دهه ۶۰، حزب موتلفه به عنوان طیف سرمایهدار، ذینفع اقتصاد آزاد بود و جناح راست نام گرفته بود؛ یک جریان چپ نیز در برابر آن وجود داشت که قائل به اعمال مدیریت دولت به نفع مردم بود.
اما همین جریان چپ، بعدها در قالب حزب کارگزاران متشکل شد و در جریان خصوصیسازیها، سهم قابل توجهی از کیک اقتصاد را ازآن خود کرد؛ اینجا بود که چپ دیروز نیز ذینفع آزادی! اقتصادی شد و به راست گروید.
امروز، کارگزاران و موتلفه، که نماد دو جریان اصلاحطلب و اصولگرا هستند، هر دو در جناح راست قرار میگیرند و دو روی یک سکهاند. منتهی موتلفهایها ریش میگذارند، کارگزارانیها تیغ بر ریش میزنند. امروز رسانه خبرآنلاین وابسته به موتلفه همان موضعی را در اقتصاد میگیرد که روزنامه سازندگی متعلق به کارگزاران!
جریان انقلابی باید این عبارات حکیمانه حضرت امام خمینی(ره) را حفظ کند و نشر دهد و شاخص تشخیص راه از بیراهه بداند: «ملت عزیز ما که مبارزان حقیقى و راستین ارزشهاى اسلامى هستند، به خوبى دریافته اند که مبارزه با رفاه طلبى سازگار نیست؛ و آنها که تصور مى کنند مبارزه در راه استقلال و آزادى مستضعفین و محرومان جهان با سرمایه دارى و رفاه طلبى منافات ندارد با الفباى مبارزه بیگانه اند. و آنهایى هم که تصور مى کنند سرمایه داران و مرفهان بى درد با نصیحت و پند و اندرز متنبه مى شوند و به مبارزان راه آزادى پیوسته و یا به آنان کمک مى کنند آب در هاون مى کوبند. بحث مبارزه و رفاه و سرمایه، بحث قیام و راحت طلبى، بحث دنیاخواهى و آخرت جویى دو مقوله اى است که هرگز با هم جمع نمى شوند. و تنها آنهایى تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند. فقرا و متدینین بى بضاعت گردانندگان و برپادارندگان واقعى انقلابها هستند. ما باید تمام تلاشمان را بنماییم تا به هر صورتى که ممکن است خط اصولى دفاع از مستضعفین را حفظ کنیم. مسئولین نظام ایرانِ انقلابى باید بدانند که عده اى از خدا بیخبر براى از بین بردن انقلاب هر کس را که بخواهد براى فقرا و مستمندان کار کند و راه اسلام و انقلاب را بپیماید فوراً او را «کمونیست» و «التقاطى» مى خوانند. از این اتهامات نباید ترسید. باید خدا را در نظر داشت، و تمام همّ و تلاش خود را در جهت رضایت خدا و کمک به فقرا به کار گرفت و از هیچ تهمتى نترسید».
در این میان، واقعیت این است که آقای پزشکیان نهتنها از طبقه سرمایهدار نیست و زیست سرمایهدارانه هم نداشته، بلکه پرچم سیاست علوی به دست گرفته و از برقراری عدالت سخن میگوید. اما او امروز دچار یک تناقض اساسی است. پزشکیان نخواهد توانست با کابینه کارگزارانی، راه عدالت علوی را برود و به نفع محرومان و مستضعفان قدم بردارد. لذا اگر تیم اقتصادی خود را به کارگزاران بسپارد، یا در این جریان هضم شده و از گفتمان خود فاصله خواهد گرفت، یا به زودی با تیم خود دچار تعارض میشود. پزشکیان اگر نتواند نسخههایی را که کارشناسان! مینویسند، از منظر گفتمان خود بسنجد، خواسته یا ناخواسته در گفتمان سرمایهداری نئولیبرال هضم خواهد شد.
جریانی اصیل انقلابی باید مترصد باشد و اگر پزشکیان روی سیاستهای عدالتخواهانه ایستادگی کرد و با تیم کارگزاران دچار تعارض شد، دست به حمایت از او بزند.
#بیداری_درسبک_زندگی
#bidari_dar_sabkezendegi
عضویت در کانال ایتا، سروش، روبیکا و تلگرام👇
@bidari_dar_sabkezendegi
🔸طبق یکی از کتاب های راهنمای سازمان جاسوسی آمریکا (CIA)، هدف از شکنجه ایجاد نوعی طوفان شدید ذهنی است. پس از شکنجه، زندانی قادر نیست منطقی فکر کند یا حافظ منافع خود باشد. تحت تاثیر چنین شوکی، بیشتر زندانیان از باورهای پیشین خود دست برمی دارند.
🔸دکترین شوک نیز دقیقا همین روند را تقلید و تکرار می کند و سعی دارد در مقیاس کلان و اجتماعی، به همان چیزی دست یابد که شگردهای شکنجه گران در سلول بازجویی، تک تک بر سر افراد می آورد.
درست مثل زندانی وحشت زده ای که نام رفقایش را لو می دهد و از باورهایش رویگردان می شود، جوامع شوکه شده نیز غالبا از چیزهایی که در حالت عادی سرسختانه از آنها حفاظت می کردند، دست برمی دارند.
🔸بحران های اقتصادی از قبیل شوک های ارزی و تورم افسار گسیخته فرصتی را برای اقتصاددانان بازار آزاد فراهم می کند تا در خلا اجتماعی ناشی از بحران و جو ترس و نگرانی، دست به مهندسی جامعه به نفع شرکت های بزرگ بزنند.
مردم زندانی می شوند تا قیمت ها آزاد باشند
#بیداری_درسبک_زندگی
#bidari_dar_sabkezendegi
عضویت در کانال ایتا، سروش، روبیکا و تلگرام👇
@bidari_dar_sabkezendegi
از گروه مطالعاتی هاد خواستم کتاب دکترین شوک را مطالعه کنند و روزانه یک یا دو متن چکیده از محتوای آن منتشر کنند.
پیشنهاد میکنم در کانال هاد عضو شوید و مطالب را دنبال کنید. امروز، وظیفه تک تک بچههای انقلابی این است که سلاح آگاهی به دست گیرند و در این جبهه وارد شوند.
https://eitaa.com/haad1442
#بیداری_درسبک_زندگی
#bidari_dar_sabkezendegi
عضویت در کانال ایتا، سروش، روبیکا و تلگرام👇
@bidari_dar_sabkezendegi
میلتون فریدمن؛ استاد شوک درمانی اقتصاد
🔸دانشکده اقتصاد دانشگاه شیکاگو در دهه ۱۹۵۰ فقط دانشجو آموزش نمی داد بلکه مکتب فکری اقتصادی شیکاگو را بنا نهاد و تقویت کرد.
🔸 فریدمن مرد جاه طلبی بود که خود را مامور انجام تحولی اساسی در اقتصاد دنیا می دانست.
🔸اگرچه دیگر اساتید دانشگاه شیکاگو نیز به شدت و حدّتِ خود او به اقتصادِ فوق العاده آزاد اعتقاد داشتند، ولی این انرژی فریدمن بود که به "مکتب اقتصادی شیکاگو" شور می بخشید.
🔸فریدمن از سیاستمداران جسور می خواست که سیاست های شوک درمانی او را در کشورهای تنگدست و نیازمند اجرا کنند.
#دکترین_شوک
#بیداری_درسبک_زندگی
#bidari_dar_sabkezendegi
عضویت در کانال ایتا، سروش، روبیکا و تلگرام👇
@bidari_dar_sabkezendegi
امشب پای منبر عالِمی بودیم. مثال جالبی زد که برای مباحث ما کاربرد دارد. گفت یک زمانی انسان شنا را برای تفنن و تفریح یاد میگیرد. اما یک زمانی به دریا افتاده و مجبور است شنا کند تا نجات پیدا کند.
حکایت مردم ما و مکتب نئولیبرالیسم، حکایت مرد گرفتار در دریاست. اقتصاد کشور ما، یعنی معیشت امروز ما و آینده فرزندان ما، گرفتار این مکتب خانمانسوز است. سیاستهای این مکتب، آینده انقلاب اسلامی را تهدید میکند. باید با آن آشنا شویم. باید بشناسیم و بشناسانیم. باید از شر این تفکر و نسخههای آن خلاص شویم.
امروز شاید در عرصه اقتصاد، هیچ مصداقی بالاتر از شناخت نئولیبرالیسم برای #دشمن_شناسی وجود ندارد.
#بیداری_درسبک_زندگی
#bidari_dar_sabkezendegi
عضویت در کانال ایتا، سروش، روبیکا و تلگرام👇
@bidari_dar_sabkezendegi
📛استفاده نابجا از روایات!
⚡️عبدالله بن عمر؛ مُثُل افلاطونیِ اصحابِ کدهای نابجا
🔺آقای #عبدالله_بن_عمر را باید مُثُل افلاطونیِ یک تفکر، یا یک قشر و گونهای از انسانها در تاریخ حیات بشر دانست.
ویژگی این جماعت این است که حافظهشان مملو است از روایتها و کدهای ناب و بیواسطه و مستقیم. اما اشکالشان این است که هرگز نمیتوانند یا نمیخواهند محل استفاده و مقصود این کدها را درست تشخیص دهند.
🔹عبدالله هنگامی که از تصمیم امام حسین(ع) برای قیام آگاه شد، نزد امام رفت و گفت: از رسول خدا(ص) شنیدم که می فرمود، "حسین کشته خواهد شد و اگر مردم دست از یاری او بردارند، به ذلت و خواری مبتلا خواهند شد". اما به جای همراهی با امام و انذار مردم درباره عواقب یاری نکردن حسین(ع)، به امام پیشنهاد داد مانند همه مردم با یزید بیعت کند و از ریخته شدن خون مسلمانان بترسد!
هنگام خداحافظی با امام نیز از ایشان خواست اجازه دهد "بر همانجا از بدن حسین(ع) که پیامبر میبوسید"، بوسه بزند.
🔹عبدالله بن عمر، پای بیعت خود با یزید محکم ایستاد و هنگامی که مردم مدینه پس از شهادت امام ،بر علیه استاندار یزید شوریدند، طایفه خود را جمع کرد و گفت: از رسول خدا(ص) شنیدم که می فرمود، در روز قیامت برای هر فرد پیمان شکن، پرچمی برافراشته خواهد شد که معرف پیمان شکنی او گردد".
🔹و نهایتا پس از یزید، وقتی عبدالملک مروان به خلافت رسید و حجاج بن یوسف را به مکه فرستاد، شبانه هنگامی که حجاج مشغول عیش و نوش بود، اجازه ملاقات گرفت و اصرار کرد. وقتی به حضور حجاج رسید، گفت قصد بیعت دارم. حجاج گفت چرا این وقت شب. پاسخ داد: از رسول خدا شنیدم که فرمود، "هرکس بمیرد درحالی که امام و پیشوایی نداشته باشد، مانند مردم جاهلیت مرده است". ترسیدم بخوابم و مرگم فرارسد و بر اثر نداشتن امام به مرگ جاهلیت بمیرم. حجاج نیز چون دستی به باده و دستی به زلف یار داشت، پایش را دراز کرد و گفت، دستم مشغول است با پایم بیعت بفرما.
🔻معاویه درباره این مُثُل افلاطونی توصیه جالبی به فرزندش یزید دارد که در طول تاریخ و عرض زمین آویزه گوش همه یزیدیان بوده است: "دلش با توست. قدر او را بدان و او را از خود مران!"
#بیداری_درسبک_زندگی
#bidari_dar_sabkezendegi
عضویت در کانال ایتا، سروش، روبیکا و تلگرام👇
@bidari_dar_sabkezendegi
✨حزب مطلوب از دیدگاه امام خامنهای
مجموعهای از صاحبان فکر سیاسی یا اعتقادی و یا ایمانی مینشینند و تشکّلی درست میکنند و میان خودشان و آحاد مردم کانالکشی میکنند و مردمی را با خودشان همراه میکنند، تا فکر خود را به آنها برسانند.
کانونهای حزبی تشکیل میشود، هستههای حزبی تشکیل میشود، سلّولهای حزبی تشکیل میشود و اینها در این مرکز مینشینند و افکاری را که خودشان به آن اعتقاد دارند و پای آن ایستادهاند -چه فکر سیاسی، چه فکر غیرسیاسی، چه فکر دینی، چه فکر غیردینی- در این کانالها میریزند و این افکار به تک تک افراد میرسد و آن مردمی که اینها را قبول میکنند، با اینها پیوند پیدا میکنند. به نظر من، این سبک تحزّب، منطقی است. «حزب جمهوری اسلامی» بر این اساس تشکیل شده بود و همینطور بود.
البته به طور طبیعی اگر حزبی با این خصوصیات، در مرکز خودش توانست آدمهای با فکرتر و زبدهتر و خوشفکرتری داشته باشد، میتواند تعداد بیشتری را با خودش همفکر کند. نتیجه این خواهد شد که وقتی انتخاباتی پیش آمد، تا از طرف مرکزیت این حزب چیزی گفته شد، آن مردم از روی اعتقاد خودشان بر طبق آن عمل میکنند؛ یا حتّی بدون اینکه آن مرکزیت چیزی بگوید، چون معیارهایشان یکی است، با یکدیگر همفکرند. این شکل درستِ تحزّب است و البته چنین چیزی الان در کشور ما نیست| رهبر حکیم انقلاب اسلامی
#تمدن_نوین_اسلامی
#بیداری_درسبک_زندگی
#bidari_dar_sabkezendegi
عضویت در کانال ایتا، سروش، روبیکا و تلگرام👇
@bidari_dar_sabkezendegi
سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۵۸
☀️ وَ لَئِنْ مُتُّمْ أَوْ قُتِلْتُمْ لَإِلَى اللَّهِ تُحْشَرُونَ☀️
و اگر بميريد يا كشته شويد، قطعاً به سوى خداوند برانگيخته مىشويد.
نکته ها
در آيهى ۱۵۸ عبارت «فِي سَبِيلِ اللَّهِ» نيامده، تا بگويد: محشور شدن همهى كسانى كه بميرند يا كشته شوند در هر راهى كه باشند، به سوى خداست. اكنون كه مرگ براى همه حتمى است و حشرِ همه در محضر خداوند نيز حتمى است، پس چرا بهترين نوع رفتن را با رضايت پذيرا نباشيم؟ اگر مرگ و شهادت، هر دو بازگشت به سوى خداست، پس نگرانى از شهادت چرا؟
امام حسين عليه السلام در شعری مىفرمايند:
وَ إِنْ يَكُنِ الاَْبْدانُ لِلْمَوتِ اُنْشِأَتْ
فَقَتْلُ امْرِىء بِالسَّيْفِ فِي اللّهِ أَفْضَلُ
اگر بدنها براى مرگ آماده شدهاند، پس شهادتِ مرد در راه خدا با شمشير بهترين مرگ است.بحارالانوار ج۴۴، ص۳۷۴
#بیداری_درسبک_زندگی
#bidari_dar_sabkezendegi
عضویت در کانال ایتا، سروش، روبیکا و تلگرام👇
@bidari_dar_sabkezendegi
17.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
توصیه کشیش میسحی از سامرست نیوجرزی به مخاطبانش:
اگر تاکنون کربلا نرفته اید حتما بروید.
حضور خدا را در آنجا دیدم! قدرت خدا را حس کردم. ارتباط قلبی با امام حسین پیداکردم و اشکم جاری شد!
چه با شور و هیجان از حس و حال معنوی فوق العاده اش از زیارت کربلا و مرقد سید الشهدا سخن می گوید!
#بیداری_درسبک_زندگی
#bidari_dar_sabkezendegi
عضویت در کانال ایتا، سروش، روبیکا و تلگرام👇
@bidari_dar_sabkezendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 چرا در #تابستان با گرفتگی بینی و سر بیدار میشوم؟ (۱۱۶)
🔉 استاد حسین خیراندیش
#بیداری_درسبک_زندگی
#bidari_dar_sabkezendegi
عضویت در کانال ایتا، سروش، روبیکا و تلگرام👇
@bidari_dar_sabkezendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تذکر به عزاداران
♻️ بخشی از سریال دلیران تنگستان
#رئیسعلی_دلواری
#بیداری_درسبک_زندگی
#bidari_dar_sabkezendegi
عضویت در کانال ایتا، سروش، روبیکا و تلگرام👇
@bidari_dar_sabkezendegi
🔴 تدابیر فصل #تابستان
♻️ برای جلوگیری از ابتلا به بیماریهای صفراوی در این فصل علاوه بر پرهیز از صفرازاها (خوراک شور، شیرین، تلخ، تند و چرب) مصرف خوراکهایی که #خنککننده و #رطوبترسان طبع هستند ضروری است. از جمله:
۱. چاشنیهایی مثل رب انار، زرشک، لیمو، تمر هندی، آبغوره، آب نارنج
۲. شربتهای خنک مثل شربت انار، سرکهانگبین، لیمو، نارنج، تخمهای شربتی لعابدار
۳. میوههای میخوش و خنک مثل آلبالو، گیلاس، آلو، آلوچه، توت سیاه، سیب ترش، هندوانه
۴. مصرف سبزیجاتی مثل کاهو، کاسنی، خرفه، اسفناج، خیار، کدو
۵. مصرف ملینها و پرهیز از مسهلات
🔷️ حفظ آرامش جسم در مکانهای خنک، پرهیز از حرکات سخت، پوشیدن لباس کتان، غسل و شنا در آب سرد (به شرط توان جسمی و بعد از #هضم غذا) که به رجوع حرارت به باطن تن و #تقویت قوی کمک میکند.
#بیداری_درسبک_زندگی
#bidari_dar_sabkezendegi
عضویت در کانال ایتا، سروش، روبیکا و تلگرام👇
@bidari_dar_sabkezendegi