eitaa logo
بیداری شیعه
107 دنبال‌کننده
22 عکس
2 ویدیو
0 فایل
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ» 《ارسال احادیث و روایات از منابع شیعه》 قال رسول الله وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَلَايَةُ اللَّهِ أمالي صدوق، مجلس۹، ص۳۲، ح۳ {یا مُحسن بن علی علیهما السلام} آیدی کانال : @bidarishiaa
مشاهده در ایتا
دانلود
❥✦✺✦✺✦✺✦✺✦✺࿐ུ 🛑 تقیه نمودن حضرت ابوطالب علیه السلام ... 🔻عنْ أَبِي عَبْدِاللَّهِ عليه السلام قَالَ: إِنَّ مَثَلَ أَبِي طَالِبٍ مَثَلُ أَصْحَابِ الْكَهْفِ أَسَرُّوا الْإِيمَانَ وَ أَظْهَرُوا الشِّرْكَ فَآتَاهُمُ اللَّهُ أَجْرَهُمْ مَرَّتَيْن . 🔺امام صادق عليه السلام فرمودند : حكايت ابو طالب حكايت اصحاب كهف است كه ايمان را پنهان كردند و شرك را اظهار داشتند، پس خدا پاداششان را دو بار به آنها داد. (يك بار به جهت ايمان آوردن و يك بار بجهت تقيه كردن). 📚منبع: الكافي: ج ۱ ص ۴۴۸ 🪔کانال رو به معرفی کنید:↯↯↯↯↯↯ ... . ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎✾↯ احادیث و روایات༅࿐❥    ─┅═༅𖣔‎‌‌‌‌بیداری شیعه𖣔༅═┅─  ❥✦✺✦✺✦✺✦✺✦✺࿐ུ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بیداری شیعه
❥✦✺✦✺✦✺✦✺✦✺࿐ུ 🛑 تقیه نمودن حضرت ابوطالب علیه السلام ... 🔻عنْ أَبِي عَبْدِاللَّهِ عليه السلام قَال
❥✦✺✦✺✦✺✦✺✦✺࿐ུ 🛑دلیل تقیه کردن حضرت ابوطالب علیه‌السلام 🔻قالوا و إنما لم يظهر أبو طالب الإسلام و يجاهر به لأنه لو أظهره لم يتهيأ له من نصرة النبي ص ما تهيأ له و كان كواحد من المسلمين الذين اتبعوه نحو أبي بكر و عبد الرحمن بن عوف و غيرهما ممن أسلم و لم يتمكن من نصرته و القيام دونه‏ حينئذ و إنما تمكن أبو طالب من المحاماة عنه بالثبات في الظاهر على دين قريش و إن أبطن الإسلام كما لو أن إنسانا كان يبطن التشيع مثلا و هو في بلد من بلاد الكرامية و له في ذلك البلد وجاهة و قدم و هو يظهر مذهب الكرامية و يحفظ ناموسه بينهم بذلك و كان في ذلك البلد نفر يسير من الشيعة لا يزالون ينالون بالأذى و الضرر من أهل ذلك البلد و رؤسائه فإنه ما دام قادرا على إظهار مذهب أهل البلد يكون أشد تمكنا من المدافعة و المحاماة عن أولئك النفر فلو أظهر ما يجوز من التشيع و كاشف أهل البلد بذلك صار حكمه حكم واحد من أولئك النفر و لحقه من الأذى و الضرر ما يلحقهم و لم يتمكن من الدفاع أحيانا عنهم كما كان أولا. 🔺ابن ابی الحدید معتزلی بیان می‌دارد: گفته‌اند: « ابوطالب اسلام خود را آشکار نکرد و آن را بروز نداد(تقیه می‌کرد): زیرا اگر اسلام خویش را آشکار می‌کرد توان حمایت از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و آله‌وسلم را نداشت، چنان که با تظاهر به کفر توانش را داشت. و مانند یکی از مسلمانانی بود که از پیامبر پیروی کردند، همچون‌ ابوبکر و عبدالرحمن بن عوف و دیگران که اسلام آوردند اما نتوانستند از او حمایت کنند برای دفاع از او قیام کنند در آن زمان، ابوطالب تنها با پایبندی ظاهری به مذهب قریش می‌توانست از او دفاع کند، حتی اگر اسلام را کتمان می‌کرد همانند شخصی که در باطن شیعه باشد و در شهری از شهرهای کرامیه(نام فرقه‌ای) ساکن باشد و در آن شهر دارای وجاهت و قدمت باشد و تظاهر به مذهب کرامیه کند تا ناموس وی در بین آنان محفوظ بماند و در حالی که در آن شهر نیز گروهی از شیعیان باشند که از آزار و اذیت اهل آن شهر و روسای آن شهر در امان نباشند، و مادامی که عقیده‌ی فرقه کرامیه را به نمایش بگذارد(تقیه کند) در دفاع و حمایت از آن گروه(شیعه) تواناتر خواهد بود. اما در صورت اظهار تشیع مانند آن گروه مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفت و توانایی حمایت از وی سلب می‌شد. 📚منبع: شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج‏14، ص: 82 🪔کانال رو به معرفی کنید:↯↯↯↯↯↯ ... . ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎✾↯ احادیث و روایات༅࿐❥    ─┅═༅𖣔‎‌‌‌‌بیداری شیعه𖣔༅═┅─  ❥✦✺✦✺✦✺✦✺✦✺࿐ུ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بیداری شیعه
❥✦✺✦✺✦✺✦✺✦✺࿐ུ 🛑دلیل تقیه کردن حضرت ابوطالب علیه‌السلام 🔻قالوا و إنما لم يظهر أبو طالب الإسلام و ي
❥✦✺✦✺✦✺✦✺✦✺࿐ུ 🛑ابن ابی الحدید 🔻این مطلب و تحلیل ابن ابی الحدید نسبت به ایمان حضرت ابوطالب علیه السلام را بارها و بارها مطالعه کردم و هر بار یک چیز به ذهنم خطور می‌کرد: «ابن ابی الحدید در صدد بیان داستان زندگی خود با زبان کنایه بوده است» البته تحلیل شخصیت ابن ابی الحدید با یک فقره مطلب امکان پذیر نیست . ابن ابی الحدید در کنار مجذوب شدن در شخصیت امیرالمومین علیه السلام دفاعیات سر سختی از «عمر»، «ابابکر» و حتی دفاعیات از «عائشه» و توجیه کردن ظلم ها به حضرت زهرا «سلام الله علیها» توسط دستگاه سقیفه در کارنامه خود دارد . دفاعیاتی که اگر امکان بیان در کانال داشتم یقیناً برای عده ای شبهه و برای عده ای دیگر زحمت لعن ابن ابی الحدید ایجاد میشد . و الله العالم بحقیقة الامور 🪔کانال رو به معرفی کنید:↯↯↯↯↯↯ ... . ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎✾↯ احادیث و روایات༅࿐❥    ─┅═༅𖣔‎‌‌‌‌بیداری شیعه𖣔༅═┅─  ❥✦✺✦✺✦✺✦✺✦✺࿐ུ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❥✦✺✦✺✦✺✦✺✦✺࿐ུ 🛑 عید مبعث از افضل الاعیاد 🔻أَيْضاً رُوِيَ أَنَّ اَلْحَسَنَ بْنَ رَاشِدٍ سَأَلَ اَلْإِمَامَ اَلصَّادِقَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : هَلْ مِنْ عِيدٍ غَيْرِ اَلْأَعْيَادِ اَلْمَشْهُورَةِ؟ فَقَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: نَعَمْ إِنَّ أَشْرَفَ وَ أَفْضَلَ مِنَ اَلْجَمِيعِ هُوَ اَلْيَوْمُ اَلَّذِي بُعِثَ فِيهِ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ وَ هُوَ اَلْيَوْمُ اَلسَّابِعُ وَ اَلْعِشْرُونَ مِنْ شَهْرِ رَجَبٍ اَلْمُبَارَكِ، فَعَلَيْكَ بِصِيَامِهِ وَ اَلصَّلاَةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ كَثِيراً. 🔺حسن بن راشد از حضرت امام صادق عليه السّلام سؤال كرد كه آيا غير از عيدهاى مشهور، عيدى دیگر نیز هست‌؟حضرت فرمود: بلى شريف‌ تر و برتر همه اعیاد روزى است كه حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله به رسالت مبعوث گرديده است و آن بيست و هفتم ماه رجب است. پس بر تو باد كه روزه بدارى و صلوات بسيار بر محمّد و آل محمّد بفرستى! 📚منبع: زاد المعاد ج ۱، ص ۳۷ نقل به معنی از مصباح شیخ طوسی ره 🪔کانال رو به معرفی کنید:↯↯↯↯↯↯ ... . ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎✾↯ احادیث و روایات༅࿐❥    ─┅═༅𖣔‎‌‌‌‌بیداری شیعه𖣔༅═┅─  ❥✦✺✦✺✦✺✦✺✦✺࿐ུ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❥✦✺✦✺✦✺✦✺✦✺࿐ུ 🛑 اولین مسلمان‌ها 🔻وَلَمْ یَجْمَعْ بَیْتٌ وَاحِدٌ یَوْمَئِذٍ فِی الْاِسْلاَمِ غَیْرَ رَسُولِ اللّه(صلوات‌الله‌علیه) وَخَدِیجَةَ(س) وَاَنَا ثَالِثُهُمَا! اَرَی نُورَ الْوَحْیِ وَالرِّسَالَةِ وَ اَشُمُّ رِیحَ النَّبُوَّةِ 🔺امیرالمومنین علیهالسلام در خطبه‌ی قاصعه می‌فرمایند : در آن روز در هیچ خانه‌ای، اسلام راه نیافت، جز خانه رسول‌خدا(صلی‌الله علیه‌وآله) و خدیجه(سلام‌الله‌علیها)! و من سوّمین آنان بودم، من نور وحی و رسالت را می‌دیدم و بوی نبّوت را استشمام می‌کردم 📚منبع: نهج البلاغة301 🪔کانال رو به معرفی کنید:↯↯↯↯↯↯ ... . ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎✾↯ احادیث و روایات༅࿐❥    ─┅═༅𖣔‎‌‌‌‌بیداری شیعه𖣔༅═┅─  ❥✦✺✦✺✦✺✦✺✦✺࿐ུ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❥✦✺✦✺✦✺✦✺✦✺࿐ུ 🛑گزارشی از نماز جماعت پیامبر صلی الله علیه و آله در زمان جاهلیت 🔻عنْ عَفِيفٍ قَالَ عَفِيفٌ : كُنْتُ اِمْرَأً تَاجِراً وَ كَانَ عَبَّاسُ بْنُ عَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ لِي صَدِيقاً وَ كَانَ يَخْتَلِفُ إِلَى اَلْيَمَنِ يَشْتَرِي اَلْعِطْرَ أَيَّامَ اَلْمَوْسِمِ فَقَدِمْتُ أَيَّامَ اَلْحَجِّ فِي اَلْجَاهِلِيَّةِ إِلَى مَكَّةَ فَنَزَلْتُ عَلَى اَلْعَبَّاسِ بْنِ عَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ قَالَ فَلَمَّا طَلَعَتِ اَلشَّمْسُ وَ حَلَقَتْ إِلَى اَلسَّمَاءِ وَ أَنَا أَنْظُرُ إِلَى اَلْكَعْبَةِ أَقْبَلَ شَابٌّ فَرَمَى بِبَصَرِهِ إِلَى اَلسَّمَاءِ ثُمَّ اِسْتَقْبَلَ فَقَامَ مُسْتَقْبِلُهَا فَلَمْ يَلْبَثْ أَنْ جَاءَ غُلاَمٌ فَقَامَ عَنْ يَمِينِهِ فَلَمْ يَلْبَثْ أَنْ جَاءَتِ اِمْرَأَةٌ فَقَامَتْ خَلْفَهُمَا فَرَكَعَ اَلشَّابُّ وَ رَكَعَ اَلْغُلاَمُ وَ اَلْمَرْأَةُ فَخَرَّ اَلشَّابُّ سَاجِداً فَسَجَدَا مَعَهُ فَرَفَعَ اَلشَّابُّ فَرَفَعَ اَلْغُلاَمُ وَ اَلْمَرْأَةُ فَقُلْتُ يَا عَبَّاسُ أَمْرٌ عَظِيمٌ قَالَ أَمْرٌ عَظِيمٌ تَدْرِي مَنْ هَذَا فَقُلْتُ لاَ فَقَالَ هَذَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ عَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ اِبْنُ أَخِي يَزْعُمُ أَنَّ رَبَّهُ أَرْسَلَهُ وَ أَمَرَ بِهَذَا وَ أَنَّ كُنُوزَ كِسْرَى وَ قَيْصَرَ سَتُفْتَحُ عَلَيْهِ أَ تَدْرِي مَنْ هَذَا اَلْغُلاَمُ فَقُلْتُ لاَ قَالَ هَذَا عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبِ بْنِ عَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ اِبْنُ أَخِي أَ تَدْرِي مَنْ هَذِهِ اَلْمَرْأَةُ إِلَى خَلْفِهِمَا قُلْتُ لاَ قَالَ خَدِيجَةُ بِنْتُ خُوَيْلِدٍ زَوْجَةُ اِبْنِ أَخِي وَ اَيْمُ اَللَّهِ مَا أَعْلَمُ عَلَى ظَهْرِ اَلْأَرْضِ كُلِّهَا أَحَداً عَلَى هَذَا اَلدِّينِ غَيْرَ هَؤُلاَءِ. قَالَ عَفِيفٌ بَعْدَ مَا أَسْلَمَ وَ رَسَخَ اَلْإِسْلاَمُ فِي قَلْبِهِ يَا لَيْتَنِي كُنْتُ رَابِعاً . 🔺عفيف نقل مى‌كند كه مى‌گفته است: من مرد بازرگانى بودم و عباس بن عبد المطلب از دوستان من بود و او براى خريد عطر به يمن مى‌آمد كه عطر لازم براى ايام موسم حج را فراهم كند.من در دورۀ جاهلى و به هنگام مراسم حج به مكه آمدم و ميهمان عباس بن عبد المطلب بودم.همين كه خورشيد برآمد، همچنان كه من به كعبه مى‌نگريستم، جوانى آمد و نخست چشم به آسمان دوخت و سپس روى به قبله ايستاد و چيزى نگذشت كه نوجوانى آمد و در سمت راست او ايستاد. اندكى بعد زنى آمد و پشت سر آن دو ايستاد.آن جوان ركوع كرد،آن دو هم ركوع كردند.آن جوان سجده كرد،آن دو هم سجده كردند و چون آن جوان سر از سجده برداشت،آن دو هم سر برداشتند.من گفتم:اى عباس!بزرگ كارى است. گفت:آرى،چه بزرگ كارى!آيا مى‌دانى اين كيست‌؟گفتيم:نه.گفت:اين محمد بن عبد الله بن عبد المطلب و برادرزادۀ من است و مى‌پندارد كه خدايش به پيامبرى فرستاده است و مأمور به اين كار است و به زودى گنج‌هاى خسرو و قيصر براى او گشوده و فتح خواهد شد. آيا مى‌دانى اين نوجوان كيست‌؟گفتم:نه.گفت:اين على بن ابى طالب، برادرزادۀ ديگر من است. آيا مى‌دانى اين بانو كه پشت سر ايشان ايستاده است كيست‌؟ گفتم:نه.گفت:خديجه،دختر خويلد و همسر برادرزاده‌ام است و به خدا سوگند مى‌خورم كه بر روى تمام زمين كسى جز اين سه نفر را نمى‌شناسم كه بر اين دين و آيين باشند. عفيف پس از اينكه مسلمان و اسلام او راسخ شد،مى‌گفت:اى كاش من چهارمى ايشان بودم . 📚منبع: روضة الواعظین ج ۱، ص ۸۵ و الاستیعاب ج 3ص 1096 🪔کانال رو به معرفی کنید:↯↯↯↯↯↯ ... . ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎✾↯ احادیث و روایات༅࿐❥    ─┅═༅𖣔‎‌‌‌‌بیداری شیعه𖣔༅═┅─  ❥✦✺✦✺✦✺✦✺✦✺࿐ུ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا