eitaa logo
بیداری
842 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
1.5هزار ویدیو
2 فایل
با لمس آدرسهای زیر عضو کانالهای ما در ایتا شوید: تفسیر قرآن: @alquran_ir نهج البلاغه: @nahj_ir صحیفه سجادیه: @sahifeh_ir اخلاق، اوج نیاز @nyaz_ir عرفان، اوج ناز @nazz_ir خانواده امن در ایتا @amn_org بیداری در ایتا @bidary_ir مدیریت: @bidaryir
مشاهده در ایتا
دانلود
هر خانه یک ستاد....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحول ایجاد خواهد شد 🔺رئیسی در کهف الشهدا: مردم با امید در انتخابات شرکت کنند، هیچ کس غایب نباشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این تهمت است که کلمه به کلمه برجام با رهبری چک شده است. 🔻شروط 9 گانه رهبری رو که خود ظریف گفت رعایت نکردیم، خودِ روحانی هم که تو این سال ها کاری به سیاست‌های ابلاغی حضرت آقا نداشته 👈چطور میگید برجام کلمه به کلمه با رهبری چک شده؟
هدایت شده از نهج البلاغه
هدایت شده از نهج البلاغه
‏ ‏‏ را از بیاموزیم (۲۹۵) وقال علیه السلام:الْفِكْرُ مِرْآةٌ صَافِيَةٌ، وَ الاِعْتِبَارُ مُنْذِرٌ نَاصِحٌ. وَ كَفَى أَدَباً لِنَفْسِكَ تَجَنُّبُكَ مَا كَرِهْتَهُ لِغَيْرِكَ.  حکمت ۳۶۵ نهج البلاغه امام(عليه السلام) فرمود: فكر، آينه شفاف و درخشنده اى است و حوادث عبرت انگيز، بيم دهنده و نصيحت كننده است و براى ادب آموزى خويشتن همين بس كه از آنچه براى ديگران ناخوش مى دارى بپرهيزى. بخش دوم: ‏آنگاه امام(عليه السلام) به نكته دوم اشاره كرده، مى فرمايد: ‏«حوادثِ عبرت انگيز، بيم دهنده و اندرزگوست»; ‏(وَ الاِعْتِبَارُ مُنْذِرٌ نَاصِحٌ). ‏ ‏واژه «اعتبار» به معناى عبرت گرفتن است ولى در اين جا به معناى حوادث عبرت انگيز مى باشد. اين حوادث، بشير و نذير است; حوادثى كه عاقبت كار ظالمان و ستمگران را نشان مى دهد، بيم دهنده و انذاركننده است. ‏ ‏حوادثى كه پايان كار عدالت پيشگان و نيكوكاران را نشان مى دهد بشير و اندرزگوست. هنگامى كه از يك سو از آينه شفاف فكر استفاده گردد و از سوى ديگر از حوادث تاريخى و عبرت آموز پند گرفته شود به يقين انسان مى تواند در صراط مستقيم به سوى مقصد الهى پيش رود. ‏ ‏قرآن مجيد، هم به تفكر اهميت فراوان داده و در آيات زيادى انسان ها را به آن دعوت نموده و هم تاريخ عبرت انگيز پيشينيان را در سوره هاى مختلف بازگو كرده است تا اسباب تربيت انسان ها كامل گردد. ‏ ‏ از آيات قرآن مجيد استفاده مى شود كه رابطه نزديكى ميان انديشيدن و عبرت گرفتن است. در آيه ۱۷۶ سوره اعراف مى فرمايد: ‏«(فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يتَفَكَّرُون); ‏اين داستان ها را (براى آنها) بازگو كن، شايد بينديشند (وبيدار شوند)!». ‏ ‏اميرمؤمنان على(عليه السلام) در حديثى در غررالحكم مى فرمايد: ‏«كَسْبُ العقلِ الاعتِبارُ وَالاستِظهارُ و كَسْبُ الجَهلِ الغَفلةُ و الاغترِارُ; ‏یعنی: ‏عقل، عبرت مى گيرد و خود را با آن تقويت مى كند ولى جهل به غفلت و غرور وامى دارد». ‏ @nahj_ir
هدایت شده از اخلاق، اوج نیاز
برگی زرین از امام خمینی(۱۸۶) ‏ادامه بیان آنکه «خشیت» و «نیت صادقانه» موجب صواب عمل است‏‏: ‏‏این ها حال عبادات عبید و اجراء(اجیر شدگان) و اما عبادات احرار که برای حب حق تعالی و یافتن آن ذات مقدس را اهل عبادت واقع می شود، و خوف از جهنم و شوق بهشت محرّک آنها در آن نیست، اوّل مقام اولیا و احرار است. و از برای آنها مقامات و معارج دیگر است که به بیان نیاید و از حوصله خارج است. مادامی که نفس توجه به عبادت و عابد و معبود دارد، خالص نیست، باید دل خالی از اغیار گردد و در آن غیر حق راهی نداشته باشد تا خالص باشد. چنانچه در حدیث شریف کافی وارد است:‏ ‏‏قال: سألته عن قول الله عزّ و جلّ:‏‏ «إلّا من أتی الله بقلب سلیم.»‏‏ قال:‏ ‏‏القلب السّلیم الّذی یلقی ربّه و لیس فیه أحد سواه. قال: و کلّ قلب فیه شرک أو شکّ ‏‎‏فهو ساقط. و إنّما أراد بالزّهد فی الدّنیا لتفرغ قلوبهم لآخرة.‏‎ یعنی: سؤال کردم از حضرت صادق، علیه السلام، از فرموده خدای عزّ و جلّ که در وصف روز قیامت می فرماید:‏‏ ‏یوم لا ینفع مال و لا بنون. إلّا من أتی الله بقلب سلیم ‏‎‏ (روزی که نفع نمی دهد مال و نه اولاد، مگر کسی که بیاید با قلب سالم) ‏فرمود: «قلب سلیم آن است که ملاقات می کند پروردگار خود را و حال آنکه نیست در آن احدی سوای او.» ‏فرمود: «و هر قلبی که در آن شرک یا تردید باشد، ساقط است آن. و جز آن نیست که اراده فرموده خدا زهد را در دنیا تا فارغ شود دلهای آنها برای آخرت.» @nyaz_ir
هدایت شده از خانواده امن
راه های کنترل شهوت (۱۱) پرهیز از تنهایی: تنها ماندن در اکثر موارد باعث می شود تا شیطان افکار گناه آلود را به خیال انسان وارد کند. از این رو اهل بیت علیهم السلام سفارش اکید نموده اند که افراد تنها نمانند. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به امام علی علیهم السّلام فرمود: «در هیچ سفری تنها خارج مشو، زیرا که شیطان یار شخص تنها است» (وسائل الشیعة، ج 11 ص410) امام کاظم علیه السّلام برای کسی که چاره ای از سفر تنها ندارد فرموده است که بگوید: مَا شَاءَ اللَّهُ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ اللَّهُمَّ آنِسْ وَحْشَتِی وَ أَعِنِّی عَلَی وَحْدَتِی وَ أَدِّ غَیبَتِی؛ یعنی: هر چه خدا بخواهد واقع می شود، هیچ قدرتی و قوّتی جز با استعانت از خدا به وجود نمی آید. خدایا در حال وحشتم انیس من باش، و در مقابل تنهائیم یاریم کن، و از غیبتم به سلامت بازگردان» (محاسن، ج 2، ص370) دقت کنید که نفرموده است شیطان در «سفر» یار شخص تنها است، بلکه این یک مطلب کلی است. دلیل ما هم برای این موضوع روایات زیر است: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «خداوند متعال بر شما ای امت: بیست و چهار صفت را ناخوش داشته و شما را از آن ها نهی کرده است: (از جمله آن ها این است که) کرِهَ أَنْ ینَامَ الرَّجُلُ فِی بَیتٍ وَحْدَه مکروه است مرد به تنهایی در خانه ای بخوابد». (وسائل الشیعة، ج 15 ص345) پس ملاحظه می کنید که تنها خوابیدن در خانه هم مذموم است. امام صادق علیه السّلام فرمود: «کسی که شب را تنها در خانه بسر برد، شیطان است، و دو نفر یار یکدیگرند، و سه نفر جمعیتی هستند». (کافی، ج 8 ص152) @amn_org
رأی نمی‌دهیم، تا صدای اعتراض مان را به گوش دنیا برسانیم رأی نمی‌دهیم چون ما با سیاست کار نداریم !!... رأی نمی‌دهیم چون از قبلی‌ها خیری ندیدیم ! رای نمیدهیم چون همه شان مثل هم اند. 🔆 پاسخ: 1️⃣ واقعاً فکر می‌کنید در دنیایی که : داعش مثل گوسفند، سر آدم‌ها را می‌برد، در آفریقا قبیله‌ها با تبر همدیگر را می‌کشند ماهی‌های اقیانوس، از خوردن گوشت تن بچه‌های مهاجر چاق شده‌اند در بخش‌هایی از سوریه، مردم به خوردن گوشت سگ و گربه روی آوردند و دبیر کل سازمان ملل در مقابل این فجایع، تنها به «ابراز نگرانی» کفایت می‌کند !! اصلاً کسی به رأی ندادن شما فکر هم می‌کند !!!؟؟؟ 2️⃣ اگر شما با سیاست کار نداشته باشید سیاست با شما کار دارد این سیاست است که تعیین می‌کند شما چه بخورید یا نخورید، چه فیلمی بیینید یا نبینید، سفره تان پر باشد یا خالی و کوچک، فرزندانتان شغل مناسب داشته باشند یا بیکار باشند و..... واقعاً فکر می‌کنید با رأی ندادن، سیاست با شما کار نخواهد داشت!!!؟؟؟ اگر شما با سیاست کاری ندارید پس چرا بطور دائم راجع بمسائل سیاسی شایعه و شبهه تولید میشود؟؟؟
‌ سید ابراهیم رئیسی، نامزد انتخابات: جوانان عزیز در سرنوشت خودت دخالت کنید و آن را رقم بزنید. اگر به هر دلیلی از وضعیت فعلی گله‌مند هستید و معتقدی وضعیت اداره کشور باعث ناامیدی شما شده، نباید انتقام این دولت را از دولت آینده گرفت. ‌ با اعتماد به شما دختر و پسر گرامی می‌گویم مشارکت در انتخابات حتماً می‌تواند باعث آینده روشن‌در حوزه مسائل اقتصادی، معیشت و رونق تولید و کاهش آسیب‌اجتماعی شود.
‌ ‌ رئیسی: ارز ۴۲۰۰ تومانی به جیب افراد خاصی رفته که من تعداد آن‌ها را می‌دانم 🔹ارز ۴۲۰۰ تومانی چقدر وارد سفره مردم شد؟ این میزان ارز به جیب چه کسانی رفته است؟ ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست افراد خاصی به تعداد انگشتان دست، رفته است. البته من تعداد آن‌هایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی به جیبشان رفته است را دارم.         ۱۴۰۰
دولت کمرمردم را شکست هشت سال فاجعه بار باعث بدبختی جوانان و دانشجویان وافزایش بیکاری و گرانی سرسام اورشده است سرمایه های مردم دربورس توسط دولت و سیاستهای همتی و مهرعلیزاده ها دردولت بالاکشیده وخورده شد ننگ بر دشمنان مردم دکتررئیسی سرمایه های مردم را احیا خواهدنمود 🔻نندازید گردن شورای نگهبان 🔻مقصران وضع موجود مردم را ناامید کرده‌اند.... مدیرت لیبرالی مردم را دلسرد کرده، فاجعه‌هایتان هنوز یادمان نرفته... صف‌ مرغ صف گوشت صف ماسک صف روغن صف سبد کالا صف کد بورسی صف روغن و....
هدایت شده از تفسیر قرآن
درس دویست و سی و هفتم تفسیر آیه ۲۰۹ سوره از تفسیر نور فَإِنْ زَلَلْتُمْ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْکُمُ الْبَیِّناتُ فَاعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ (۲۰۹) و اگر بعد از آنکه نشانه های روشن برای شما آمد،دچار لغزش (وگمراهی) شدید، بدانید که خداوند عزیز و حکیم است.(طبق حکمت خود عمل می کند و هیچ قدرتی مانع اراده ی او نیست.) پیام ها: ۱- خداوند،اتمام حجّت نموده است. «جاءَتْکُمُ الْبَیِّناتُ» ۲- کسانی که آگاهانه مرتکب خلاف می شوند،در انتظار عذاب باشند. «زَلَلْتُمْ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْکُمُ الْبَیِّناتُ...عَزِیزٌ حَکِیمٌ» ۳- عدم تسلیم شما،در عزّت خداوندی اثری ندارد. «عَزِیزٌ» گر جمله کائنات،کافر گردند بر دامن کبریائیش،ننشیند گرد ۴- کیفر خداوند بر اساس حکمت است. «حَکِیمٌ» @alquran_ir
هدایت شده از عرفان، اوج ناز
(۹۵) از آیت الله مصباح یزدی ﺣﺰﻥ ﻣﻄﻠﻮﺏ: ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ، ﺣﺰﻧﯽ ﮐﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺧﺪﺍ، ﺁﺧﺮﺕ ﻭ ﻣﺴﺆﻭﻟﻴﺖ‌ﻫﺎﯼ ﺷﺮﻋﯽ ﻭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺍﺵ ﮐﻨﺪ، ﺣﺰﻧﯽ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﺍﺳﺖ؛ ﺣﺰﻥ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﮐﻪ ﭼﺮﺍ ﺩﺭ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺗﮑﺎﻟﻴﻒ ﮐﻮﺗﺎﻫﯽ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻳﻢ. ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻋﺎﻗﻠﯽ ﮐﻪ ﻣﺮﺗﮑﺐ ﮔﻨﺎﻫﯽ ﺷﺪﻩ، ﺍﮔﺮ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺷﻮﺩ ﺍﻳﻦ ﻋﻤﻞ ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪﻩ ﮐﻪ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺁﺧﺮﺕ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺑﺪﻫﺪ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﺴﺖ ﺑﺎ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩﻥ ﮐﺎﺭ ﺩﻳﮕﺮﯼ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﺭﺍ ﮐﺴﺐ ﮐﻨﺪ، ﻣﺤﺰﻭﻥ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ. ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺣﺰﻥ‌ﻫﺎ ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﺣﺪ ﺍﻓﺮﺍﻁ ﻧﺮﺳﺪ، ﻣﻄﻠﻮﺏ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﺣﺪﯼ ﺑﺮﺳﺪ ﮐﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﮐﺎﺭ ﻭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺑﺎﺯ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﻓﺮﺩ ﺗﮑﺎﻟﻴﻒ ﺷﺮﻋﯽ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻧﺘﻮﺍﻧﺪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﺪ، ﻫﻴﭻ ﻓﺎﻳﺪﻩ ﺍﯼ ﻧﺪﺍﺭﺩ. ‏ ‏ﻏﻢ ﻭ ﻏﺼﻪ ﺍﯼ ﮐﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﺷﻮﺩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻧﺘﻮﺍﻧﺪ ﺩﺭﺱ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ، ﻋﺒﺎﺩﺕ ﮐﻨﺪ، ﺟﻬﺎﺩ ﺑﺮﻭﺩ، ﺑﻪ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ ﺧﺪﻣﺖ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺳﺎﻳﺮ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ‌ﻫﺎﯼ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﺩﻳﻨﯽ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﺪ، ﭼﻪ ﻓﺎﻳﺪﻩ ﺍﯼ ﺩﺍﺭﺩ؟ ‏ ‏ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺍﯼ ﺍﺯ ﺣﺰﻥ ﻫﻢ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﺑﺎﺷﺪ؛ ﻭ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﻭﺍﺩﺍﺭ ﺑﻪ ﺟﺒﺮﺍﻥ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻧﻤﺎﻳﺪ ﻭ ﺗﮑﺎﻟﻴﻒ ﻭ ﮐﺎﺭﻫﺎﯼ ﺧﻴﺮﯼ ﮐﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺁﺧﺮﺕ ﺍﻭ ﻣﯽ‌ﺷﻮﻧﺪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﺪ. @nazz_ir
هدایت شده از خانواده امن
راه های کنترل شهوت (۱۲) پرهیز از بیکاری: بسیاری از گناهانی که انسان مرتکب می شود به علت بیکاری و نداشتن برنامه است. زیرا بیکاری باعث تنهایی و تنهایی باعث خیال و فکر به گناه است. اگر برای تمام زمان های فراغتمان برنامه ریزی نماییم خیلی راحت تر می توانیم با فشارهای غریزه جنسی مقابله کنیم. شرکت در فعالیت های فرهنگی، هنری، سیاسی و... می تواند به ما کمک زیادی نماید. به همین دلیل امام علی علیه السلام می فرمایند: «إِنْ یکنِ الشُّغُلُ مَجْهَدَةً فَاتِّصَالُ الْفَرَاغِ مَفْسَدَة اگر شغل، خستگی و رنج دارد، بیکاری مدام نیز مایه فساد و تباهی است». ‏(ارشاد شیخ مفید، ج 1 ص299) از طرفی برای فرد مؤمن بیکاری مفهوم قابل پذیرشی نیست. پیامبر عظیم الشأن صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است: «کفَی بِالْیقِینِ غِنًی وَ بِالْعِبَادَةِ شُغُلًا ‏ برای بی نیازی، یقین داشتن کافی است و برای مشغول بودن، عبادت پروردگار بس است». (التمحیص، ص61) @amn_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مریم رجوی سرکرده گروهک منافقین: اگر مردم در سال ۱۴۰۰ در شرکت کنند؛ ما همگی باید برویم بمیریم. حالا فهمیدین اونایی که میگن رای ندید از کجا تغذیه میشن ۱۴۰۰ @rah.rovane.a.m رهروان_امربمعروف#
📍چرا مقصر ریزش بورس است؟ 🔹توییت قابل توجه شاهین چراغی، عضو اسبق شورای عالی بورس را ببینید..
📍هیچ شرط و پیش شرطی برای دولت آینده نداریم 🔹‏دکتر ‎سعید محمد: ما برای کمک به جبهه‌ی انقلاب، هیچ شرط و پیش شرطی برای دولت آینده نداریم و مسائلی هم که در رسانه‌ها و فضای مجازی صحبت می‌شود ابدا مورد تایید ما نیست و خواهش هم می‌کنیم چنین مسائلی مطرح نشود و هدف اصلی اقتدار نظام اسلامی و ‎مشارکت حداکثری باشد و بس!
وحشت غرب از پیروزی جریان انقلابی در ایران! 🔹جرارد آرور سفیر فرانسه در آمریکا خطاب به هم پیمانان اروپایی و غربی خود اعلام کرد ما نباید اجازه دهیم در ایران نیروهای انقلابی به قدرت برسند ، نه بخاطر بالا رفتن توان نظامی ایران ، چرا که ایران همین حالا هم از نظر نظامی یک امپراتوری است . 🔸مشکل ما وقتی آغاز می شود که این گروه قدرتمند پس از رفتن به پاستور فورا اقتصاد را سر و سامان می دهد و رفاه بی سابقه ای را برای مردم به ارمغان می آورد ،. اشتغال را رونق می دهد و همه جا برای مردم قدرتمند وارد شده و مشکلاتشان را حل می کند . صنعت را شکوفا می کند و رقیب جدی ما در عرصه های مختلف می شود. حتی ممکن است با رشد صنعت خودرو و اتحاد با چینی ها بازار خودرو در خیلی جاها از تصاحب و انحصار شرکت های ما خارج شود . آن وقت شما فکر می کنید اگر اینطور شود مردم دیگر به دوستان ما در جناح فعلی توجهی خواهند کرد؟؟ اگر از امروز به دوستانمان کمک نکنیم فردا خیلی دیر است. 🔥اتحادیه اروپا باید با تبلیغات سنگین ماهواره ای و مجازی مغز ایرانیان را بمب باران رسانه ای کند و نگذارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ فریاد برای فلسطینی‌ها بیخ گوش بایدن ‌ در ادامه حمایت‌های افکار عمومی جهان از مردم فلسطین به دنبال جنگ ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان و نوار غزه، حامیان فلسطین شنبه (دیروز) در پایتخت آمریکا تظاهرات کردند. پیشتر در برخی نقاط دیگر آمریکا نظیر شیکاگو و فیلادلفیا هم تظاهراتی در حمایت از فلسطینی‌ها برگزار شده بود. ‌
هدایت شده از نهج البلاغه
هدایت شده از نهج البلاغه
‏‏ ‏‏ را از بیاموزیم (۲۹۶) وقال علیه السلام:الْفِكْرُ مِرْآةٌ صَافِيَةٌ، وَ الاِعْتِبَارُ مُنْذِرٌ نَاصِحٌ. وَ كَفَى أَدَباً لِنَفْسِكَ تَجَنُّبُكَ مَا كَرِهْتَهُ لِغَيْرِكَ.  حکمت ۳۶۵ نهج البلاغه امام(عليه السلام) فرمود: فكر، آينه شفاف و درخشنده اى است و حوادث عبرت انگيز، بيم دهنده و نصيحت كننده است و براى ادب آموزى خويشتن همين بس كه از آنچه براى ديگران ناخوش مى دارى بپرهيزى. بخش سوم: ‏سپس امام(عليه السلام) در سومين نكته مى فرمايد: ‏«براى تأديب خويشتن همين بس كه از آنچه براى ديگران نمى پسندى بپرهيزى»; ‏(وَكَفَى أَدَباً لِنَفْسِكَ تَجَنُّبُكَ مَا كَرِهْتَهُ لِغَيْرِكَ). ‏ ‏هيچ انسانى به كمال نمى رسد مگر اين كه در اصلاح عيوب خويش بكوشد ولى شناخت عيوب غالباً مشكل است. اى بسا انسان براثر حب ذات نه تنها عيب خود را نمى بيند بلكه ممكن است آن را نشانه حسن بشمارد; ‏ ‏ولى در برابر ديگران چنين نيست; عيوب آن ها را با تمام ريزه كارى ها مى بيند و گاه زبان به انتقاد از اين و آن مى گشايد. ‏ ‏بنابراين بهترين و عاقلانه ترين راه براى شناخت عيوب خويشتن اين است كه انسان آنچه را براى ديگران عيب مى شمرد از خود دور سازد و ديگران را مقياس و معيار براى سنجش حال خويشتن قرار دهد. ‏ ‏آيا راهى بهتر از اين براى اصلاح نقاط ضعف يافت مى شود؟ ولى نمى توان انكار كرد كه افرادى هستند كه صفات يا اعمالى را به ديگران خرده مى گيرند اما آن را براى خود مى پسندند و به فرموده اميرمؤمنان(عليه السلام) در حكمت ۳۴۹ اين ها احمق واقعى هستند: ‏«وَ مَنْ نَظَرَ فِى عُيوبِ النَّاسِ فَأَنْكَرَهَا ثُمَّ رَضِيهَا لِنَفْسِهِ فَذَلِكَ الاَْحْمَقُ بِعَينِه». ‏ ‏ اين سخن شبيه چيزى است كه در ميان اديبان، معروف است كه از لقمان پرسيدند: ادب را از كه آموختى؟ گفت: از بى ادبان، هرچه از ايشان در نظرم ناپسند آمد از آن پرهيز كردم. @nahj_ir
هدایت شده از اخلاق، اوج نیاز
برگی زرین از امام خمینی(۱۸۷) ‏ادامه بیان آنکه «خشیت» و «نیت صادقانه» موجب صواب عمل است‏‏: ‏البته قلوبی که در آن غیر حق راه داشته باشد و دستخوش شرک و شک باشد، چه شرک جلی و چه شرک خفی، از درجه اعتبار در محضر قدس پروردگار ساقط است. ‏ ‏ و از شرک خفی است اعتماد بر اسباب و رکون بر غیر حق. حتی در روایت وارد است که تحویل انگشتری برای یاد ماندن مطلبی در خاطر از شرک خفی است و راه داشتن غیر حق در دل از شرک خفی به شمار می رود. ‏ ‏ و اخلاص نیت اخراج غیر حق است از منزلگاه آن ذات مقدس. چنانچه برای شکّ نیز مراتبی است که بعض از آن را شک جلی و بعضی را شک خفی باید دانست که از ضعف یقین و نقصان ایمان حاصل شود. ‏ ‏ مطلق اعتماد بر غیر حق و توجه به مخلوق از ضعف یقین و سستی ایمان است، چنانچه تزلزل در امور نیز از آن است. ‏ ‏و مرتبه اخفای شک، حالت تلوین و عدم تمکین در توحید است. پس، توحید حقیقی اسقاط اضافات و تعینات و کثرات است، حتی کثرات اسمائی و صفاتی، و تمکین در آن خلوص از شک است. و «قلب سلیم» قلب خالی از مطلق شرک و شک است.‏ ‏‏و در این حدیث شریف که می فرماید: «و إنّما أراد بالزّهد ... اشاره به آن است که غایت زهد در دنیا [آن است که ] کم کم قلب از آن منصرف شود و متنفر گردد، و توجه به مقصود اصلی و مطلوب واقعی پیدا کند.‏ @nyaz_ir
هدایت شده از صحیفه سجادیه