eitaa logo
بیداری
839 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
1.5هزار ویدیو
2 فایل
با لمس آدرسهای زیر عضو کانالهای ما در ایتا شوید: تفسیر قرآن: @alquran_ir نهج البلاغه: @nahj_ir صحیفه سجادیه: @sahifeh_ir اخلاق، اوج نیاز @nyaz_ir عرفان، اوج ناز @nazz_ir خانواده امن در ایتا @amn_org بیداری در ایتا @bidary_ir مدیریت: @bidaryir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از صحیفه سجادیه
هدایت شده از صحیفه سجادیه
شرح دعای ۴۴ صحیفه سجادیه. قسمت ۴ وَالْحَمْدُ لِلَّه ِ‏الَّذى جَعَلَ مِنْ تِلْكَ السُّبُلِ شَهْرَهُ شَهْرَ رَمَضانَ، شَهْرَ الصِّيامِ، وَ شَهْرَ الِاْسْلامِ، وَ شَهْرَ الطَّهُورِ، وَ شَهْرَ التَّمْحيصِ، وَ شَهْرَ الْقِيامِ ... در ادامه شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان (دعای ۴۴ صحیفه سجادیه) به این فراز رسیدیم که امام سجاد علیه السلام، ماه رمضان رو به "شهرالقیام" وصف میکنند. به جهت اهمیت این عبارت، کمی بیشتر بهش خواهیم پرداخت. برای شروع توضیحات ابتدا مقدمه ای رو عرض میکنم تا مفهوم بلند این عبارت مشخص بشه: در اسلام و قران کریم، بحث مهمی وجود داره تحت عنوان "عزم" که معمولا مورد غفلت ما قرار میگیره. عزم واسطه ی "نیت" و "عمل" است یعنی وقتی انسان نیت به انجام کاری میکنه فقط بواسطه عزم ست که میتونه حقیقتا موفق به انجام عمل بشه وگرنه یا اصلا موفق نمیشه یا عمل ناقص و ابتر انجام میشه و نتیجه و اثر نخواهد داشت. تعریف ساده از عزم اینه که: موانع انجام کار رفع بشه و لوازم انجام کار فراهم بشه. پس اگر کسی نیت انجام کاری رو میکنه، می بایست لوازم عملی شدن نیتش رو فراهم کنه و موانع احتمالی به انجام رسیدن نیتش رو هم برطرف کنه؛ به این فرد، صاحب عزم گفته میشه. به عنوان یک نکته مهم و یک گریز کاربردی به این آیه قران اشاره میکنم در خصوص اهمیت عزم که: فاذا عزمت فی الامر فتوکل علی الله" ‏بنابر توضیحات قبل و با توجه به صریح این آیه، فقط صاحبان عزم هستند که میتوانند به خدا توکل کنند و دیگران اگرچه زبانی توکل میکنند اما حقیقتا اتفاقی نمیفته و از امداد الهی برخوردار نخواهند شد/ پس عزم و داشتن عزم بسیار مهمه. با این مقدمه میریم سراغ نکته اصلی و اینکه: اگر مومن نیت صالح و صحیح داشته باشه، صاحب عزم هم باشه و موفق به انجام عمل بشه، خواه عمل دینی و خواه اعمال عادی زندگی، در لسان قرآن و دین به این فرد "قائم" میگن؛ یعنی اگر عملی دینی رو بر اساس رویه فوق انجام بده این فرد در راه دین قیام کرده. به عبارت دیگه تفاوت عملی که بر اساس نیت صحیح و عزم، انجام گرفته با اعمالی که بهمراه موانع و بدون لوازم، صورت گرفته، اینه که عمل بهمراه عزم، نشان دهنده دین و پرچم اسلام محسوب میشه، اما عمل دوم نه تنها سنخیتی با اسلام نداره و نمایانگر اسلام حقیقی فرد نیست، بلکه نفعی هم برای خود فرد نداره و حتی ممکنه مضر به حال او هم باشه. البته هر چقدر ایمان فرد قوی تر باشه و نیتش خالص تر باشه و عازم تر باشه، عمل الهی تر و مقبول تر میشه و اسلام رو بهتر و کامل تر معرفی میکنه و اگر این رویه در وجود کسی تثبیت بشه، تمامی اعمالش نشان دهنده حقیقت اسلام خواهد بود و از وجود او خدا شناخته خواهد شد. بنابر این توضیحات اینکه امام سجاد علیه الشلام ماه مبارک رو به عنوان ماه قیام معرفی میکنه میتونه به این معنا باشه که اگر کسی با نیت خالصانه وارد ماه مبارک و روزه داری بشه و موانع روزه داری رو برطرف کنه و هرچیزی که برای روزه داری صحیح نیازه، فراهم کنه، این فرد قطعا روزه مقبولی رو میگیره و با این کارش نه تنها دینداری حقیقی خودش رو اثبات میکنه، بلکه به نوبه خودش پرچم اسلام حقیقی رو بلند میکنه واضح هم هست که اگر در زندگی روزه مره با کسی مواجه بشیم که علیرغم نگهداری صحیح از جسمش اما تعلق و وابستگی به مادیات نداره و بلکه همه سعیش کمک به دیگران و خالص بودن کارهاش هست، این فرد بسیار محترم و ارزشمند خواهد بود، فردی که برای نیتهای خودش ارزش زیادی قائله و آنچنان به تصمیماتش معتقد و موقن هست که قبل از انجام هرکاری، لوازم انجام اون کار رو فراهم میکنه و موانعش رو از پیش پا برمیداره. پس ماه مبارک رمضان، ماه قیام است ماهی که با نیت خالص و داشتن عزم و انجام صحیح و کامل اعمالمون خصوصا روزه، نماز، ذکر و کمک به دیگران، ما رو از حالت ایستایی و سکون و قعود به حالت ایستادگی، قیام و جهاد حقیقی میرسونه و هرکس به نوبه خودش حقیقت زیبای اسلام رو نشان خواهد داد. ان شاءالله که همگی در راستای درک معارف الهی و عمل صحیح به یکایک دستورات خدا موفق باشیم و جزو قائمین باشیم. @sahifeh_ir
16.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‏دولت آقای روحانی می‌خواهد آمریکا به چنین برجامی بازگردد؟ شرط راستی‌آزمایی یعنی جمهوری اسلامی ایران اجازه نخواهد داد این ‎ تَکرار شود.
. 🔻خداقوت علمدار عدالت 😍❤️
هدایت شده از تفسیر قرآن
درس دویست و هیجدهم تفسیر آیه ۱۹۲ سوره از تفسیر نور فَإِنِ انْتَهَوْا فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ (۱۹۲) و اگر دست کشیدند، همانا خداوند آمرزنده و مهربان است. نکته ها: * در اینکه مشرکان باید از چه چیز دست بردارند تا بخشیده شوند،دو احتمال وجود دارد: الف:از جنگ و فتنه.به دلیل آیات قبل که سخن از جنگ بود. ب:از کفر.به دلیل دریافت مغفرت الهی که مخصوص مؤمنان است. پیام ها: ۱- مسلمانان باید آتش بس واقعی دشمنان را بپذیرند. «فَإِنِ انْتَهَوْا» ۲- اسلام،راه بازگشت را حتّی برای کفّار باز گذارده است. «فَإِنِ انْتَهَوْا...» ۳- اگر کفّار دست از فتنه و جنگ برداشته و ایمان آوردند،آنان را به کارهای قبل ملامت نکنید. «فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ» ۴- انسان باید خود زمینه ی دریافت رحمت الهی را بوجود آورد. «فَإِنِ انْتَهَوْا فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ» @alquran_ir
هدایت شده از عرفان، اوج ناز
هدایت شده از عرفان، اوج ناز
(۷۶) از آیت الله مصباح یزدی ﺧﻮﻑ ﻭ ﺭﺟﺎ ﻳﺎ ﺍﺑﻦ ﺟﻨﺪﺏ ﻳﻬﻠﮏ ﺍﻟﻤﺘﮑﻞ ﻋﻠﯽ ﻋﻤﻠﻪ ﻭ ﻟﺎ ﻳﻨﺠﻮ ﺍﻟﻤﺘﺠﺮﯼ ﺀ ﻋﻠﯽ ﺍﻟﺬﻧﻮﺏ ﺍﻟﻮﺍﺛﻖ ﺑﺮﺣﻤﺔ ﺍﻟﻠﻪ ﻗﻠﺖ ﻓﻤﻦ ﻳﻨﺠﻮ ﻗﺎﻝ ﺍﻟﺬﻳﻨﻬﻢ ﺑﻴﻦ ﺍﻟﺮﺟﺎﺀ ﻭ ﺍﻟﺨﻮﻑ ﮐﺄﻥ ﻗﻠﻮﺑﻬﻢ ﻓﯽ ﻣﺨﻠﺐ ﻃﺎﺋﺮ ﺷﻮﻗﺎ ﺍﻟﯽ ﺍﻟﺜﻮﺍﺏ ﻭ ﺧﻮﻓﺎ ﻣﻦ ﺍﻟﻌﺬﺍﺏ. ﻣﻔﻬﻮﻡ ﺧﻮﻑ ﻭ ﺭﺟﺎ ﻭ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺍﻧﮕﻴﺰﻩ ﺩﺭ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﯼ ﺍﻧﺴﺎﻥ: ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﺨﺶ ﺍﺯ ﻭﺻﻴﺖ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺍﺑﻦ ﺟﻨﺪﺏ، ﻧﺠﺎﺕ ﻳﺎﻓﺘﮕﺎﻥ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﺍﻟﻬﯽ ﺭﺍ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺧﻮﻑ ﻭ ﺭﺟﺎﯼ ﺣﻘﻴﻘﯽ ﻭ ﻣﺘﻌﺎﺩﻝ ﺩﺭ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ. ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺍﻋﻤﺎﻝ [ﺧﻮﺏ] ﺧﻮﺩ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﺩﺍﺭﺩ، ﺑﻪ ﻫﻠﺎﮐﺖ ﻣﯽ‌ﺭﺳﺪ ﻭ ﮐﺴﯽ ﻫﻢ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺍﻣﻴﺪ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﺑﺮ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺗﺠﺮﯼ ﭘﻴﺪﺍ ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ ﻧﺠﺎﺕ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﻳﺎﻓﺖ. [ﺍﺑﻦ ﺟﻨﺪﺏ] ﺳﺆﺍﻝ ﮐﺮﺩ ﭘﺲ ﭼﻪ ﮐﺴﯽ ﻧﺠﺎﺕ ﭘﻴﺪﺍ ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ؟ ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺣﺎﻟﺸﺎﻥ ﻣﻴﺎﻥ ﺧﻮﻑ ﻭ ﺭﺟﺎ ﺑﺎﺷﺪ [ﻳﻌﻨﯽ ﻧﻪ ﺧﻮﻓﺸﺎﻥ ﺁﻥ ﭼﻨﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺁﻣﺮﺯﺵ ﮔﻨﺎﻫﺎﻧﺸﺎﻥ ﻧﺎﺍﻣﻴﺪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻭ ﻧﻪ ﺍﻣﻴﺪﻭﺍﺭﯼ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺁﻥ ﭼﻨﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺟﺮﺃﺕ ﺍﺭﺗﮑﺎﺏ ﮔﻨﺎﻩ ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ.] ﮔﻮﻳﯽ ﻗﻠﺐ‌ﻫﺎﯼ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﭼﻨﮕﺎﻝ ﭘﺮﻧﺪﻩ ﺍﯼ ﺍﺳﺖ [ﮐﻪ ﻫﺮ ﻟﺤﻈﻪ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﻣﯽ‌ﺭﻭﺩ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﭼﻨﮕﺎﻝ ﺧﻮﺩ ﺑﻔﺸﺎﺭﺩ ﻳﺎ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﻫﺎﻳﯽ ﻳﺎﺑﻨﺪ] ﻫﻢ ﺷﻮﻕ ﺑﻪ ﺛﻮﺍﺏ ﺩﺭ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻫﻢ ﺧﻮﻑ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ. ﺭﻭﺍﻳﺎﺗﯽ ﺍﺯ ﺍﺋﻤﻪ ﯼ ﻣﻌﺼﻮﻣﻴﻦ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﯽ‌ﺩﺍﺭﺩ ﺩﺭ ﺩﻝ ﻣﺆﻣﻦ ﺩﻭ ﻧﻮﺭ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ؛ ﻳﮑﯽ ﻧﻮﺭ ﺧﻮﻑ ﻭ ﻳﮑﯽ ﻫﻢ ﻧﻮﺭ ﺭﺟﺎ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﻭ ﮐﻔﻪ ﯼ ﻳﮏ ﺗﺮﺍﺯﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻨﺪ، ﻫﻴﭻ ﮐﺪﺍﻡ ﺍﺯ ﺩﻳﮕﺮﯼ ﺳﻨﮕﻴﻦ ﺗﺮ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ. ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﮐﺎﺭﻫﺎﯼ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﯼ ﺧﻮﺩ ﺣﺘﻤﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﻧﮕﻴﺰﻩ ﺍﯼ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻪ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﻓﻠﺎﺳﻔﻪ، ﺑﺎﻳﺪ ﻣﺒﺎﺩﯼ ﺍﺭﺍﺩﻩ، ﻳﻌﻨﯽ ﺣﺎﻟﺎﺗﯽ ﺭﻭﺣﯽ ﻭ ﻗﻠﺒﯽ ﺩﺭ ﻓﺮﺩ ﭘﺪﻳﺪ ﺁﻳﺪ ﺗﺎ ﻭﺍﺩﺍﺭ ﺑﻪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﮐﺎﺭﯼ ﺷﻮﺩ. ‏ ‏ ﻣﻬﻢ ﺗﺮﻳﻦ ﺍﻧﮕﻴﺰﻩ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ ﺗﺎ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﮐﺎﺭﯼ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﺪ ﻭ ﻳﺎ ﺍﻣﻮﺭﯼ ﺭﺍ ﺗﺮﮎ ﻧﻤﺎﻳﺪ، ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻟﺬﺕ ﻭ ﺩﺭﺩ ﺍﺳﺖ. ‏ ‏ ﺍﮔﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﻃﻤﻴﻨﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻳﮏ ﮐﺎﺭ ﺧﺎﺹ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻟﺬﺗﯽ ﺑﺮﺍﻳﺶ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ، ﺁﻥ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺍﻧﮕﻴﺰﻩ ﻭ ﺍﻣﻴﺪﻭﺍﺭﯼ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽ‌ﺩﻫﺪ ﻭ ﺑﺮﻋﮑﺲ، ﺑﺮﺍﯼ ﺩﺭ ﺍﻣﺎﻥ ﻣﺎﻧﺪﻥ ﺍﺯ ﻧﺎﺭﺍﺣﺘﯽ ﻭ ﺩﺭﺩ ﻭ ﺭﻧﺞ، ﻳﮏ ﺳﺮﯼ ﮐﺎﺭﻫﺎ ﺭﺍ ﺗﺮﮎ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮐﺮﺩ. ‏ ‏ﺍﻳﻦ ﺣﺎﻟﺖ، ﻣﺸﺘﺮﮎ ﺑﻴﻦ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻭ ﺣﻴﻮﺍﻥ ﻭ ﻫﺮ ﻣﻮﺟﻮﺩﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﻗﺪﺭﺕ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﻣﯽ‌ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﻟﺬﺕ ﻭ ﻳﺎ ﻓﺮﺍﺭ ﺍﺯ ﺩﺭﺩ، ﺑﺎﻳﺪ ﻣﻘﺪﻣﺎﺗﯽ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﮐﻨﺪ. ﻣﺜﻠﺎ ﻳﮏ ﻧﻔﺮ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺻﺒﺢ ﺗﺎ ﺷﺐ ﮐﺎﺭ ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ ﻭ ﺯﺣﻤﺖ ﻣﯽ‌ﮐﺸﺪ، ﺍﻣﻴﺪ ﺩﺍﺭﺩ ﺗﺎ ﻟﻘﻤﻪ ﻧﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺑﻴﺎﻭﺭﺩ ﻭ ﺑﺎ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺁﻥ ﻟﺬﺕ ﺑﺒﺮﺩ. ‏ ‏ ﻓﻠﺎﺳﻔﻪ ﺑﻌﻀﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﻟﺬﺕ‌ﻫﺎﻳﯽ ﮐﻪ ﺍﺣﺘﻴﺎﺝ ﺑﻪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻘﺪﻣﺎﺗﯽ ﺩﺍﺭﺩ، ﺗﻌﺒﻴﺮ «ﻧﻔﻊ» ﺭﺍ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﻣﯽ‌ﺑﺮﻧﺪ؛ ﻣﺜﻠﺎ ﻣﯽ‌ﮔﻮﻳﻨﺪ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺩﺍﺭﻭ ﻧﺎﻓﻊ ﺍﺳﺖ؛ ﻳﻌﻨﯽ ﺻﺮﻑ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺁﻥ ﻟﺬﺗﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﺑﻠﮑﻪ ﻣﻘﺪﻣﻪ ﺍﯼ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻳﻦ ﮐﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻠﺎﻣﺘﯽ ﺑﺮﺳﺪ. @nazz_ir
فرمانده نظامیان آمریکا در خاورمیانه: کاربرد وسیع پهپادهای کوچک و متوسط از سوی ایران برای عملیات شناسایی و تهاجمی به این معنی است که نخستین بار از زمان جنگ کره،آمریکا فاقد برتری هوایی در عرصه عملیاتی است. حالا کجاش را دیدی این حاصل 41 سال محاصره اقتصادی است تا بعد.....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 .کنایه.تلخ و سنگین جلیلی به ظریف و دولت روحانی 🔷 پ ن: اوباما که برجام را نقض کرد با تمدید تحریم های ایسا و.و.ترامپ هم خارج شد! 👈تحریم بانکی برداشته نشد،از برجام هم خارج شدند،اما دولت بنفش، حتی بیشتر از قولی که در برجام داده بود،عمل کرد!چرا؟ 🔷این بذل. و بخشش از کیسه مردم و سرمایه و ذخایر استراتژیک ملت چرا؟! 🔷 نتیجه این .بذل و بخشش ها چه شد؟ دل غربی ها را بدست آوردید؟
. 🔻آیت الله مرتضی تهرانی (ره): صحبت‌ها و مواضع و کارهای آیت الله خامنه‌ای، در حد یک انسان عادی نیست و نمی‌تواند بدون تأیید الهی باشد؛ ده مرجع تقلید، یک سوم آنچه را که ایشان انجام می دهند، نمی‌توانند انجام دهند. ایشان ذخیره الهی است برای تاریخ اسلام.