eitaa logo
بیکرانه
39 دنبال‌کننده
20 عکس
1 ویدیو
0 فایل
دین و مسائل روز؛ مطالعات میان رشته ای
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ از انقلاب نبوی تا ثریا... (قست اول) نبی مکرم اسلام بر اساس اصول و آرمان هایی حکومتی را بنا می نهد، از همان آغاز حکومت، دشمنی ها و کارشکنی ها شروع می شود، دو جریان کفر و نفاق مانند دو لبه قیچی، هر چه داشتند به میدان آوردند، از برون و درون به کشور و مردم تاختند و هدف یک چیز بود: شکستن کمر دولت نبوی و آرمان هایش. برای این هدف کم نگذاشتند، بدر، احد، خندق به راه انداختند؛ کار به احزاب کشید! یعنی همه آمدند برای زدن حکومت تازه جوانه زده نبوی! نگاه پیامبر تنها به قدرت خدا و همت جهادی های جوان مومن بود! یاران یاری کردند: علی، عمار، ابوذر و حمزه ... جانانه به دفاع از حریم و حرم برخاستنند؛ نگذاشتند مدینه سقوط کند! این مقاومت ها باعث شد، مکه و دیگر سرزمین ها نیز، دل به حکم و حکومت نبوی دهند و گستره جغرافیایی مقاومت فراتر از ذهن کوته بین دشمنان، روز به روز گسترش یافت. برکات و موفقیت های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی انقلاب نبوی کم نبود ولی بسیاری از شعارها و آرمان ها نیز تحقق نیافت؛ مشکل اینجا بود که انقلاب با انقلابی ها تاسیس شد، ولی با تفکر انقلابی آنطور که بایسته بود پیش نرفت، گرچه خواص خوبی کنار رهبر بود اما نصاب لازم وجود نداشت! دو جریان التقاط و نفاق، کماکان از مهمترین چالش های انقلاب بودند. خواص کارشکن کم نبودند که خیانت ها یا جهالت های شان هزینه های زیادی برای انقلاب می تراشید! متاسفانه بسیاری از عموم فکر می کردند که اینها انقلابی و مومن هستند ولی بعدها معلوم شد که برخی از اینها اساسا به تفکر اسلام و انقلاب ایمان نداشتند! بی انصافی ها و سم پاشی ها علیه نیروهای انقلاب کم نبود؛ عمارها با باد کتک گرفته شدند! ابوذرها به تبعید رفتند، و علیه بهشتی صفتان شعار مرگ داده و گاهی جای جلاد و شهید عوض می شد. هر چند بعدها عمق مظلومیت آن بهشتی صفتان برای بسیاری از عوام روشن شد و پشیمان شدند! ادامه دارد... 🖋حامد پوررستمی @bikaraneh1
✅ غدیر فرافرصتی برای متمایز دیده شدن! 🔺عید، نماد روز خوش خدا و بندگان اوست و غدیر بزرگترین عید و هدیه خالق به خلق معرفی شده است. اما چرا غدیر این همه عظمت دارد؟ واقعا رمز و راز این روز بزرگ چیست که امام صادق می فرماید: به خدا قسم اگر مردم فضیلت واقعى «روز غدیر» را مى شناختند ، فرشتگان روزى ده بار با آنان مصافحه مى کردند و بخشش هاى خدا به کسى که آن روز را شناخته، قابل شمارش نیست! 🔺شاید حکایت زراره کمی از عظمت غدیر رمز گشایی کند که از امام باقر (ع) می شنود: اسلام بر پنج چیز استوار است: نماز، زکات، حج، روزه، ولایت. سپس از حضرت می پرسد که کدام یک افضل است؟ امام می فرماید: ولایت. زراره دوباره علت را می پرسد که امام پاسخ می دهد: ولایت افضل است چون کلید نماز، روزه و حج و... است و شخص امام، راهنمای آنهاست. پیام این کلام آنست که اگر کسی از نعمت ولایت و امامت اهل بیت ع محروم باشد، در حقیقت به اصول بنیادینی همچون نماز، روزه، زکات و حج ره نیافته است. زیرا چگونه می توان فردی بدون کلید، وارد حریم بوستانی شود؟! 🔺با این حساب می توان پی برد که خدای عالم روی فرهنگ غدیر و پیام آن حساب ویژه ای باز کرده است و هر کسی که روی غدیر حسابی باز و متمایز عمل کند، خداوند هم حسابی ویژه ای برای او باز کرده و متمایز خواهد دید. پس گام اول، برای متمایز دیده شدن، متمایز عمل کردن در روز غدیر است، بطوری که به خانواده و جامعه نشان دهیم روز 18 ذی الحجة در تاریخ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران و اسلام، با تمامی روزهای سال فرق دارد. همانطور که امام رضا(ع) چنین عمل می کردند و دوستان را برای افطار دعوت می کردند یا به منزل آنان هدیه و عیدی می فرستاند. 🔺محب علی علیه السلام با هر شغل و جایگاهی که دارد می تواند روز غدیر دقایقی را به این موضوع اختصاص دهد که چگونه به خانواده، دوستان، بستگان و جامعه نشان دهد که امروز غدیر، بزرگترین عید خداست و این همان رفتار متمایزی است که خدا و پیامبرش انتظارش را می کشند تا ما را متمایز بنگرند؛ این رفتار با هزاران ابتکار متمایز می تواند بروز کند و شاید دادن شکلاتی به بچه ها همراه با گفتن فلسفه این هدیه یکی از رایج ترین آنها باشد. باید کاری کنیم که نسل امروز ما، برای آمدن عید غدیر مثل آمدن عید نوروز لحظه شماری کند و غدیر در خانه ذهن و دل آنها، سمبل هدیه های نو، خبرهای خوش و روز های دلپذیر باشد. 🖋حامد پوررستمی 📎بیکرانه؛ تلگرام و ایتا: @bikaraneh1 https://t.me/bikaraneh1
بیکرانه
✅ از انقلاب نبوی تا ثریا... (قست اول) نبی مکرم اسلام بر اساس اصول و آرمان هایی حکومتی را بنا می نهد
✅ از انقلاب نبوی تا ثریا... (قست دوم) 🔺انقلاب نبوی بعد از رحلت بنیانگذار و رهبر عزیز خود پیش رفت، ولی متاسفانه غالب سیستم اجرایی کشور دست جریان و تفکر انقلابی ناب نبود؛ اقتصاد، فرهنگ و سیاست بر اساس گفتمان ناب دنبال نشد، بسیاری از شعارهای رهبر انقلاب مانند توجه جدی به احکام قرآن، استفاده از نخبگان، فساد ستیزی، همت جهادی، رسیدگی به محرومان، ساده زیستی، دوری از اشراف گری و... روی زمین ماند و به خصوص در زمان یکی از دولت ها، فاصله طبقاتی، مشکلات معیشتی و خوی اشرافی گری بسیار اوج گرفت و بدنه اعتماد ملی به اسلام و نظام اسلامی دچار آسیب جدی شد و نارضایتی های کم سابقه ای در زمان زمامداری عثمان رقم خورد و این همه باعث شد مردم احساس کنند باید انقلابی دیگر در کشور رخ دهد. ناگفته نماند طی این چند دهه نظام اسلامی، دستاورها و پیشرفت های خوبی داشت، ولی از آرمان ها و شعار های آغازین خود فاصله کمی نداشت و باید انقلابی از جنس انقلاب در درون نظام رخ می داد. 🔺خلاصه بعد از چند دهه یک جریان انقلابی روی کار آمد؛ این پدیده، از منظر اهل فن یک رویداد سیاسی و اجتماعی بزرگ و مهم بوده و نقطه عطفی در تاریخ انقلاب قلمداد می شد. شعار اصلی، زدن ریشه های فساد و اصلاح ساختارهای معیوب بود. امیدها میان عموم جامعه جوانه زد ولی برخی از خواص زر و زور نگران بوده و چنبره چندین ساله خود را بر شریان های اقتصادی و مدیریتی، در خطر می دیدند. دولت جدید کار بسیار دشواری در پیش دارد؛ یا باید به این جریان ها و مافیای اقتصادی که بیش از 30 سال انحصار و رانت خواری شان تبدیل به فسیل شده بود، باج دهد تا علیه دولت سم پاشی و شورش نکنند و یا باید گریبان شان بگیرد و ساختارهای غلط و فسادزا را اصلاح کند. مطالبه مردم و اراده دولت جدید، همان گزینه دوم بود. یعنی رفتن به جنگ اژدهای هفت سر فساد که تاکنون کسی جرات مقابله جدی با آنها نداشت. ادامه دارد... 🖋حامد پوررستمی @bikaraneh1 https://t.me/bikaraneh1
🔴 از انقلاب نبوی تا ثریا... (قست سوم) امیر مومنان (ع) به تمام افرادى که در دولت قبلی اموالی از بیت المال را غارت کرده بودند هشدار مى دهد که باید تمام آنها را به بیت المال باز گردانند! در غیر این صورت با قدرت از آنها خواهد گرفت حتی اگر خرج زنان شان شده یا کنیزانى با آن خریده باشند! این گونه هشدارها خبر از صفحه و صحنه جدیدی در تاریخ سیاسی نظام اسلامی می داد و بدین معنا بود که بانیان ظلم، فساد و تبعیض در گذشته، امروز تحت پیگیرد قرار خواهند گرفت! این موضوع مافیای زر و زور را به فکر اقدامات تخریبی انداخت؛ آنها ابتدا جنگ نرم تمام عیاری علیه دولت نوپا آغاز کردند؛ تهمت ها، تهدیدها، تحریف ها، تطمیع ها علیه دولت و نیروهای انقلابی فزونی گرفت و با اخبار دروغ سعی داشتند دولت انقلابی را تندرو و فاقد عقلانی جلوه دهند... . مقاومت مردم و دولت در برابر این جنگ نرم رسانه ای، بسیار مهم و راهبردی بود. امام جامعه سلطه امپراطوری رسانه ای دشمن را خطری بزرگ برای انحراف جامعه قلمداد کرده و سیاست (عمس علیهم الخبر) دشمن را راز هلاکت انسان هایی برشمرد که سواد رسانه ای ندارند! به هر روی نباید جریان تحریف غلبه می یافت... پدیده ای تازه و عجیب دیگری در حال شکل گیری بود: برخی از خواص که تا دیروز داعیه دار حمایت از انقلاب بودند، امروز عَلَم مخالفت را برافراشتند و در تدارک عِدّه و عُده برای راه انداختن جنگ علیه دولت علوی شدند. آنها به ظاهر شعارشان مبارزه با تندروی و تبعیض بود ولی واقعیت امر چیز دیگری بود: تیغ عدالت بر آنها بسیار گران آمد و جنون قدرت و ثروت آنها را به هر کاری وا می داشت، ثروت برخی از آنها فراتر از سی میلیون درهم در تاریخ ثبت شده است! و این بود که پیمان شکستند و جمل را راه انداختند...؛ ریزش ها و رویش ها در تاریخ انقلاب ها تامل برانگیر است! و این فتنه ی اول بود در گام دوم...! ادامه دارد... 🖋حامد پوررستمی 📎بیکرانه؛ تلگرام و ایتا: @bikaraneh1 https://t.me/bikaraneh1
🔴 خواص در محکمه خطبه منای حسین ع کربلا و عاشورای حسین ع، تنها یک تراژدی تاریخ برای (سوختن جان) نیست، بلکه فرهنگ و آیینه عبرتی برای (ساختن جامعه) است. حسین بن علی ع، قبل از حرکت به کربلا، خطبه ای در سرزمین منای مکه می خواند و به خواص و صاحب نفوذان جامعه اسلامی کوتاهی های تاسف بارشان را گوشزد می کند. و چند ماه بعد از این هشدار ... حادثه تلخ (کربلا) رقم خورد: 📚(فاما حق الضعفا فضيعتم و اما حقكم بزعمكم فطلبتم. فلا ما لا بذلتموه و لا نفسا خاطرتم بهاللذي خلقها و لا عشيره عاديتموها في ذات الله انتم تتمنون علي الله جنته و مجاوره رسله و امانا من عذابه، لقد خشيت عليكم ايهاالمتمنون علي الله ان تحل بكم نقمه من نقماته...)؛ شما حق مستضعفان و طبقات محروم جامعه را تضييع کرده ايد اما هر چيز که فکر ميکرديد حق خودتان است مطالبه کرديد! (هرجا حق ضعفا و مستضعفين بود، کوتاه آمديد و گفتيد ان شاءالله خدا در آخرت جبران ميکند اما هر جا منافع خودتان بود، آن را به شدت مطالبه کرديد و محکم ايستاديد). شما نه مالي در راه خدا بذل کرديد و نه جانتان را در راه ارزشها و عدالت به خطر انداختيد و نه حاضر شديد با قوم و خويشها و دوستانتان به خاطر خدا و اجراي عدالت و اسلام درگير بشويد. با همه ي اين کوتاهي ها از خدا بهشت را هم ميخواهيد؟ پس از همه اين عافيت طلبيها و دنيا پرستيها منتظريد که در بهشت همسايه پيامبران او باشيد! در حالي که من ميترسم خداوند در همين روزها از شما انتقام بگيرد. 🔺امروز هم هر جا ضربه خوردیم، بخاطر آن است که فرازهای حسینی جدی گرفته نشد و جان و جامعه به خطر افتاد! و امید آنکه عملکرد خواص دیروز، آیینه عبرتی برای خواص فردا باشد. در واقع کربلا، تراژدی تاریخ تنها برای سوختن (جان) نیست، بلکه فرهنگ و آیینه عبرتی برای ساختن (جامعه) است و دولتمردان و فرهیختگان اولین و اصلی ترین مخاطب این فراز ماندگار خون خدا هستند. 🖋حامد پوررستمی 📎بیکرانه؛ تلگرام و ایتا: @bikaraneh1 https://t.me/bikaraneh1
✅ قصه سَر و سِرّ 🔺قصه سَر به سَر رسید اما قصه سِرّ حسین همچنان باقیست؛ سِرّ حسین، جوشش حیات هست تا قیامت برای تشنگان به زیستن و به رفتن؛ سِرّ حسین، عقلانیت ایمانست که عشق را عاقل می کند؛ سِرّ حسین، ایمان عقلانیست که عقل را عاشق می کند؛ و همین شد که در کربلا، عشق، عاقل و عقل عاشق شد! سِرّ حسین، چراغ هدایت و کشتی نجات است، فرامکان تر از آسمان ها و فرازمان تر از تاریخ بشر؛ از آدم تا خاتم و قیام قیامت؛ 🔺سِرّ حسین، کاروانی است که آغازش با قافله سالاری زینب کبری و فرجامش با مهدی موعود است؛ این کاروان ریزش و رویش دارد؛ چهار جنس آدم به خود دید: کسانی که بودند و بودند؛ نبودند و نبودند؛ بودند و نماندند؛ نبودند و آمدند؛ اما سِرّ حسین، ماندن و بقاست؛ همچون رنگ خدا؛ و اصحاب حسین این چنین اند؛ می روند اما می مانند در دل مردمان و تارک تاریخ؛ می روند اما می مانند همچون سلیمانی ها و حججی ها؛ 🔺برخی هم بودند با امام جامعه ولی نماندند لاجرم رفتند از یادها! اسم این جاماندگان کاروان انقلاب بماند ولی از رسم شان خبر داریم: ایستادن مقابل امام جامعه؛ اجتهاد در مقابل نص؛ کارگزار مرفه و بی درد؛ مایه امید دشمنان؛ دست اندازی به جیب مردم؛ مافیای رانت و احتکار به بهای خشکاندن معشیت و اقتصاد جامعه؛ و در یک کلام بانیان وهن شریعت و هلاک معیشت! آنها در زمستان سرد و خانه های گرم خود بر تخت های نرم غلط می خوردند در حالی که همین حوالی دخترکانی بودند که از صولت سرما تا صبح لرزیدند؛ آنها می دانند طایفه ای از مردم، ماه ها و ماه ها رنگ غذا و میوه ای خوب نمی بینند، اما دغدغه شان، نرمی تشک و گرمی آب استخر و سونای شان است! 🔺و این حسین است که در محکمه خطبه منای مکه اش به آنها هشدار می دهد: شما حق مستضعفان و طبقات محروم جامعه را تضييع کرده ايد اما هر چيز که فکر ميکرديد حق خودتان است مطالبه کرديد! شما نه مالي در راه خدا بذل کرديد و نه جانتان را در راه ارزشها و عدالت به خطر انداختيد و نه حاضر شديد با قوم و خويش و دوستان تان به خاطر خدا و اجراي عدالت و اسلام درگير بشويد. با همه ي اين کوتاهي ها، از خدا بهشت را هم ميخواهيد؟ این تشرها برای گذشتگان از سر گذشت، اما سرگذشت ما هنوز نگذشت، همچنان باقیست! این ماییم، و این خطبه حسین و آن کاروان مهدی! قصه سَر به سَر رسید ولی کاروان همچنان روان و در انتظار یاران! حسین کشتی نجاتش فرق می کند، وسیع تر است و سریع تر، همانطور که جنس غمش فرق می کند؛ این سَر و سِر، اکسیرش فرق می کند! 🖋حامد پوررستمی ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ 📎بیکرانه؛ تلگرام و ایتا: @bikaraneh1 https://t.me/bikaraneh1
⚫️ حلقه های وصل آسمانی؛ همانطور که زمین مرده و فسرده با آمدن بهارِ طبیعت زنده شده و طروات و شکوفایی می گیرد، انسان و جامعه بشری نیز با آمدن بهار معنویت جان گرفته و زنده می شود و بسوی شکوفایی، رشد و بالندگی حرکت می کند. این پیامی است که از نهج البلاغه دریافت می کنیم آنجا که پیامبر اسلام را «بهار مردم؛رَبِيعاً لِأَهْلِ زَمَانِه»معرفی می کند. همچنین امام علیه السلام در ادامه، این پیام را می دهد که اگر جامعه اسلامی خواستار کرامت، شرافت و پیشرفت است، اقتدا به آموزه های آسمانی پیامبر اکرم ص، بهترین گزینه برای رسیدن به اهداف مذکور می باشد . امام در خطبه 161 پس از بیان اهمیت حیاتی رسالت نبوی و جایگاه بلند پیامبر، هشدار می دهد که اگر فرد یا جامعه ای خود را از چشمه سار آموزه های اسلام محمدی محروم کند، به يقين شقاوت و بدبختی او ثابت،و پيوندش با خدا قطع،و سقوطش سهمگين خواهد بود، و این همه، فرجامی رنج آور و اندوهى بى‏پايان برای آنها رقم خواهد زد. این بدان معناست که راه تمدن و تعالی تنها از شاهراه نبوت می گذرد و کلید و رمز تحقق سبک زندگیِ تعالی بخشِ بشریت امروز نیز، در تمسک به همین شاهراه نهفته است که در پرتو آن هم خود به سعادت راه یابد و هم دیگران را ره نمایاند. نبوت حلقه پیوند عاقلانه و عاشقانه میان انسان و خداوند متعال است که پیامبر با پیام آوری معصومانه خود میان زمینیان و آسمانیان پیوند وثیق ایجاد می کند. این حلقه های وصل آسمانی، بزرگترین منت و نعمت خدا بر بندگان است. صلی الله علیک یا رسول الله... ؛ ◼️شهادت نبی مکرم اسلام و فرزند بزرگوارش، امام حسن مجتبی ع تسلیت باد. 🖋حامد پوررستمی مهر ۱۴۰۰ 📎بیکرانه؛ تلگرام و ایتا: @bikaraneh1 https://t.me/bikaraneh1
🔴نقدها؛ از مرهم تا نمکی بر روی زخم ها! نقدها برای هر دولتی، موهبت است که می تواند به شفافیت و پیشرفت امور و یا رفع یا دفع رانت و فساد کمک شایانی کند، بی شک این نقدها لازم است و اولین قدردانِ ناقدین، باید مسئولان باشند. 🔺منتهی باید توجه داشت که در جنگ نظامی اگر سربازی از فرمانده یا لشکر خود انتقادی می کند یا عیب و اشکالی را فاش می سازد، این انتقاد در مرای و منظر دشمن نیست بلکه گفت و شنودی (درونی) باقی می ماند، ولی در جنگ سایبری و مجازی، این انتقاد یا عیب پردازی در دید دشمن است، دشمنی قسم خورده که به راحتی می تواند آن را دستاویز قرار داده و هجمه ها و یا تخریب هایی را بر اساس آن سازماندهی کند. از این رو حواس مان باشد که نقدمان، هوشمندانه و سازنده باشد. این نقد باید چند ویژگی داشته باشد: 1)یاس آفرین و امیدزدا نباشد (نقد خوب، چشم به چشم انداز روشن دارد). 2) از آن بوی تخریب و بزرگنمایی به مشام نرسد (نقد خوب، برای تعمیر و تصحیح می آید). 3) از روی نصح و دلسوزانه باشد. (نقد خوب، از عقده گشایی و جناح بازی به دور است). 4) همراه با ارائه طریق و راهکار باشد (نقد خوب، رویکرد گشایشی و طریقی دارد). 5) صورت و سیرت آن اخلاقی باشد (در نقد خوب، از کاربست لحن و عبارات نامناسب پرهیز می شود). 6) مضار و آسیب های انتشار علنی آن بیشتر از غیر علنی نباشد (نقد خوب، به دنبال حل مشکل بوده و و اگر این مشکل با تذکر مستقیم به دستگاه یا مسئول مربوطه بهتر حل می شود، همان مسیر را می رود). 🔺و نکته آخر آنکه در نقد خوب، شایسته است خوبی ها و نقاط قوت هم (بصورت تصریحی یا تلمیحی) مورد توجه قرار گیرد. ناقد خوب، کلان نگر بوده و مرتکب خطای محاسباتی نمی شود و فرق دو دیوار را می داند؛ یکی سفید که گاهی نقطه های خاکستری یا سیاه هم دیده می شود و دیگری سیاه که نقاط سفید هم دارد! شکست جبهه حق در صفین، معلول قدرت دشمنی چون معاویه نبود، بیشتر محصول موجی سواری دشمن بود، موجی که نه دشمن بلکه برخی از دوستان جبهه حق با شعار (فقط حکم خدا؛ ان الحکم الا الله) بپا کرده بودند! جمله حکیم انقلاب یادمان باشد که اگر جریان تحریف دشمن پیروز شود، جریان تحریم و ... هم برملت چیره خواهند شد. 📎 حامد پوررستمی
🔴 بزودی بدجنسی هژمونی رسانه ای دنیا مثل گوگل، توییتر، اینستا و... نسبت به ملت (مظلوم و مقتدر) ایران وارد فاز جدیدی می شود. 📌مسئولان هشیار باشند: مردم هر چه زودتر پلتفرهای داخلی باکیفیت و قوی می خواهند..! کوتاهی و ترک فعل، کافیست! https://eitaa.com/bikaraneh1
🔴 حق و تکلیف همیشه در مقابل همند، در حوادث اخیر ایران هم همین طور : مردمی که انتقاد و اعتراض را (حق) خود می دانند، در مقابل عده ای که اغتشاش (تکلیف) شان بود؛ تکلیفی که نه خدا، بلکه شیطان بزر‌گ و کارگزارانش بر آنها دیکته کرده بودند! ما مثل هم نیستیم! https://eitaa.com/bikaraneh1
🔴 داعش پیام داده (با چهلمین روز قتل مهسا امینی و در راستای گرفتن انتقام مظلومینی که اخیرا توسط حکومت رافضی‌ها در اعتراضات به قتل مهسا امینی کشته شدند، انتقام گرفتیم)! وقتی برخی خواص بی انصاف و بصیرت، سرباز نیروی انتظامی مظلوم رو قاتل مهسا امینی و مردم معرفی می کنند، از داعش چه انتظاری است! با تهمت یا سکوت خود اغتشاشگر را جری تر و داعش را گستاخ تر کردید. بدانید شریک مکیدن و ریختن خون های ایرانیان هستید! https://eitaa.com/bikaraneh1
🔴 گوگل با مسدودسازی یا محدودسازی بخش (جستجو و ترجمه) خود به جان ملت ایران افتاد! این غربی ها هیچ وقت دلسوز مردم نبودند و نیستند. نگاه مان به دست توانمند نخبگان داخلی است. به شرطی که مسئولان حمایت ویژه کنند! https://eitaa.com/bikaraneh1
🔴 فوری 🔺سوخت استراتژیک موشک های جمهوری اسلامی ایران در ۱۳ آبان ۱۴۰۱ تامین شد. مردم هم کار را تمام کردند و هم حجت را. https://eitaa.com/bikaraneh1
✅ حق و باطل، نه با شخصیت ها، بلکه با شاخص ها معلوم میشه! 📌 قصه ما و شما از این قراره؛ آنچه طی این مدت گذشت: 🔺دفاع وطن از ما؛ تخریب وطن از شما ! 🔺حمایت تیم ملی فوتبال از ما؛ کمپین حذف تیم ملی از جام جهانی از شما ! 🔺عشق به حرم امام رضا ع از ما؛ آرزوی تخریب حرم امام از شما ! 🔺دفاع از کودکان غزه و یمن از ما؛ هم آخور شدن با کودک کشان با شما ! 🔺حرمت ناموس از ما؛ افتخار به بی ناموسی از شما ! 🔺سردار دلها، حاج قاسم از ما؛ ربع پهلوی از شما ! 🔺هشتگ آرتین و شاهچراغ از ما؛ هشتگ شکنجه آرمان و سرباز وطن از شما ! 🔺کمک به مدافعان امنیت از ما؛ هم نوایی با منافق و کومله از شما ! ✅ (ما) مثل (شما) نیستیم... 📌همین کارا رو کردید که مردم خط شون رو از شما جدا کردند و توی دهن شما زدند! https://eitaa.com/bikaraneh1
✅ آخر الزمان، عصر و عرصه محک سخت ایمان است در بوته آزمایش های فتنه گون... 🔴 وَلاَ تَهِنُوا وَلاَ تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الأَعْلَوْنَ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ؛ و سست نشوید! و غمگین نگردید! و شما برترید اگر ایمان داشته باشید! https://eitaa.com/bikaraneh1
روش تدریس کشف تحلیلی سیال؛ رویکردی نو در نظام آموزشی (با تمرکز بر علوم انسانی و معارف اسلامی) (بخش اول) 📌بوم نظام آموزشی، در کنار نقاط قوت، از چالش هایی نیز رنج می برد. از جمله آنها می توان به نظام آموزشی در تدریس و انتقال مفاهیم و آموزه ها برشمرد. به بیان محققانی مانند «ریدینگز» از این که دانشگاه دیگر به همگان تعلق دارد و نه به عده معدود نخبگان، خرسندیم. اما بیم آن می رود معیارهای یادگیری خلاقیت و نوآوری افول کند و کیفیت و کمال به مفاهیم پوچ و بی معنا تبدیل شود و از دانشگاه جز ویرانه ای آباد به جای نماند. ( 1996 Readings). اگر چه توسعه تکنولوژی های ارتباطی، آموزشی و اطلاعاتی، آینده ای آزادتر، آبادتر و آگاه تر را برای آموزش عالی و دانشگاهیان نوید می دهند اما در کنار تولید فزاینده اطلاعات، داده های رنگارنگ و انفجار دانش، این هشدار می رسد که با وضعیت «پایان شناخت در آموزش عالی» (Barnet and Griffin, 1997 ) و «انفجار جهل» (Luckasiewicz,1994 ) مواجه هستیم. شرایطی که هر نوع اطلاعات، ایده و داده های بدون گذر از صافی و فیلتر های سنجش و ارزیابی اهل علم، خیلی سریع به کمک «رسانه های مجازی» به اقصی نقاط عالم گسترش می یابند. شریطی که گفته می شود آگاهی و اطلاعات افزایش اما شعور، شناخت و «قوه تجزیه و تحلیل انتقادی» کاهش می یابد . 📌اصطلاحاتی چون (پایان شناخت در آموزش عالی) ویا (انفجار جهل) تعابیری است که از دو دهه قبل سرداده شد و خطر بروز چالش های جدی را در عرصه نظام آموزشی هشدار داده و می دهد. به باور کارشناسان از جمله چالش هایی که نظام آموزشی امروز بدان مبتلاست، عبارتند از: 1) به اجبار و نه به میل و اختیار آنهاست. 2) در خلق و تولید آنها نقش و مشارکت ندارند. 3) آموخته های آنها کمتر متناسب و پاسخگوی نیازهای زندگی واقعی شان است. 4) آموخته ها آشکارا جنبه ایدئولوژیک و سیاسی دارند و اعتبار علمی آنها برای دانشجویان مورد تردید است. 5) دانشجویان اغلب آنچه را در کلاس گفته می شود به درستی درک و فهم عمیق نمی کنند . 📌زین رو اگر امروزه دانشگاه های کشور با پدیده هایی چون کم انگیزگی و کم رغبتی در یادگیری، حفظ محوری، فقدان کاربردی بودن مباحث، مشارکتی و هم افزا نبودن کلاس ها و فقدان تازگی و جذابیت در رویکردهای تدریسی دست و پنجه نرم می کند، یک علت مهم پدیداری آنها را باید در عدم توجه به هشدارهای متخصصان فن پیرامون افول کیفیت آموزشی در نظام تعلیم و تربیت دانست. در این میان یکی از روش هایی که شاید بتواند بخش قابل توجه ای از چالش های فراروی روش تدریس و نظام آموزشی را پوشش دهد، روش تدریس «کشف تحلیلی سیال» است. ادامه دارد... 🖋حامد پوررستمی
روش تدریس کشف تحلیلی سیال؛ رویکردی نو در نظام آموزشی (با تمرکز بر علوم انسانی و معارف اسلامی) (بخش دوم) ✅ چیستی روش کشف تحلیلی سیال: روش کشف تحلیلی را می توان فرایند سنجش و توسعه روابط میان محتواها و پدیده های خارجی با متن درسی تعریف نمود. محتواها و پدیده های خارجی، شامل هر آنچه برون از متن درسی و ناظر به مسائل روز است، می شود. این روش میزان آشنایی فراگیر را با هر یک از مراحل سطوح یادگیری و شناختی عمیق تر کرده و پیوندی مفهومی – میدانی میان مفاهیم و آموزه های درسی با پدیده ها و رویدادهای خارجی برقرار سازد. روش تدریس کشف تحلیلی سیال، فرایند دریافت و ارتباط گیری با مفاهیم دانشی بطور معکوس است. بدین معنا که بر خلاف رویه های معمول از شرح متن و توصیف مفاهیم درسی به سمت مصادیق و مثال های برونی حرکت نمی شود، بلکه از طریق وقایع و محتواهای خارجی، مفاهیم درسی در ذهن دانشجو می نشیند. به یک معنا، سیر حرکت از علت ( متن) به معلول (پدیده ها) نیست، بلکه از معلول به سمت علت است. 📌 در این روش رابطه میان محتوای خارجی با متن درسی کشف شده و سپس این کشف، تحت تحلیل و تجزیه قرار می گیرد. در مرحله بعدی قدرت تعمیم دانشجو جهت پیدا کردن موقعیت های مشابه محتوای خارجی موجود، سنجیده می شود. در این روش که به نوعی کارگاهی است، دانشجو در کلاس با متن درسی و محتوا ارتباط گرفته و به بحث و تحلیل موضوع می پردازد و فرایند یافت و کاربست آموزه به بعد موکول نمی شود. ای روش اجازه نخواهد داد دانشجو تنها تماشاچی بازی باشد، بلکه به بازیگری فعال در کلاس تبدیل می شود. 📌دروس معارف و روش کشف تحلیلی سیال: نکته مهم در روش کشف تحلیلی، قابلیت اجرا در رشته های دانشگاهی مختلف است. بطوریکه می تواند در علوم اسلامی و انسانی و علوم طبیعی و تجربی پیاده سازی شود که البته برای هر رشته و درس، مختصات و سازوکار مخصوص خود را می طلبد. نوشته حاضر به روش تدریس کشف تحلیلی سیال در دروس بنیادین معارف اسلامی اختصاص یافته و به نحوه اجرای آن را در کلاس می پردازد. زین رو دانشجو طی فرایندی به کشف روابط میان محتواهای خارجی و آموزه های دینی و اسلامی پرداخته و سپس گام های بعدی روش را عملیاتی می کند. ادامه دارد... 🖋حامد پوررستمی
روش تدریس کشف تحلیلی سیال؛ رویکردی نو در نظام آموزشی (با تمرکز بر علوم انسانی و معارف اسلامی) (بخش سوم) 📌دروس معارف در دانشگاه امروز با ظرفیت ها و چالش های فراوانی روبروست. از جمله ظرفیت ها، کمیت و کیفیت مخاطب و جامعه هدف کلاس های معارف (یعنی دانشجویان جوان) است که بستری کم نظیر برای رسالت تبیین معارف و بلاغ نافع قلمداد می شود. به عنوان مثال در دانشگاه تهران هر ترم بیش از 300 کلاس معارف برگزار می شود و اگر هر کلاس 15 جلسه باشد، هرترم بیش از 400000 دقیقه، معادل 6700 ساعت کلاس درس معارف برای بیش از ده هزار دانشجو مقطع کارشناسی ارائه می شود! کلاس هایی که محور آنها بهداشت روانی، سلامت معنوی، سبک زندگی، هنجارهای اجتماعی و اندیشه های بنیادین ناب است. و این تنها آمار یکی از دانشگاه های ایران است. بی تردید اگر تنها یک درصد بر کارکرد و کیفیت و تاثیرگذاری دروس معارف افزوده شود، با توجه به اعداد و ارقام بالا می توان پی برد که چه تاثیر فوق العاده ای می تواند بر کاهش ناهنجاری ها و اختلالات روحی و روانی داشته باشد. این اهمیت راهبردی را می توان در گزارش رژ کوله در کتاب آموزش دانشگاهی و مطالعات میان رشته ای، مشاهده نمود که برخی دانشگاه های امریکای شمالی یا اروپایی بر اساس رویکردی کاملا متفاوت، دروس فرهنگ عمومی را با اولویت دانشجویان ترم های اول وارد برنامه های دانشگاهی کردند تا ابتدا دانشجویان فرهنگ عمومی و سبک زندگی را بیاموزند. (ر.ک: رژ کوله، نیکول، آموزش دانشگاهی و مطالعات میان رشته ای، 1388ش) . 📌در کنار ظرفیت های سترگ، یکی از چالش های مهم کلاس های معارف، فقدان ساختار و روش مطلوب تدریسی و متن درسی متناسب با آن است که با رشد روزافزون رسانه ها و تکنولوژی های عصر نوین، این چالش شدیدتر و عمیق تر شده است. جهان امروز به سمت (edutainment ) (آموزش جذاب و مفرح) در حال حرکت است و اگر چاشنی جذابیت های رسانه ای و نوآوری های تدریسی ضمیمه نظام آموزشی کشور نشود، مجددا از قافله پیشرفت و نظم نوین عقب خواهیم ماند. روش تدریس کشف تحلیلی سیال قادر است دست کم بخشی از این چالش بزرگ را پوشش داده و کارکرد، تاثیرگذاری و جذابیت کلاس های معارفی را افزایش دهد. همانطور که بیان شد در روش کشف تحلیلی از پدیده و معلول به متن و علت می رسیم. به عنوان مثال پدیده سلاخی نهنگ ها همراه با تصویر زیر در کلاس مطرح می شود که در عرض ۲۴ ساعت در جزایر فارو ۱۳۱ قطعه نهنگ خلبان به بی‌رحمانه‌ترین شکل سلاخی شدند و این کشتار وحشیانه برای چند روز ادامه دارد! مجمع‌الجزایر فارو در اقیانوس اطلس شمالی و در مثلثی میان سه کشور ایسلند، نروژ و بریتانیا قرار دارد. 📌در روش کشف تحلیلی سیال که در اینجا با رویکرد دروس معارفی است دانشجو باید در مواجهه با محتوای بالا، مراحل زیر را دنبال کند: 1) استخراج اصطلاحات و واژگان کلیدی ناظر به محتوا 2) کشف رابطه محتوا با قسمت یا قسمت هایی از متن و فصل مرتبط 3) تحلیل بعد از ارتباط سنجی 4) کشف و استنباط محتواها و موقعیت های مشابه مرتبط با متن اجرای هر یک از مراحل فوق، می تواند دانشجو را به لایه های عمیق تر شناختی سوق داده و ویژگی های نو و جذابی را در عرصه تدریس و نظام آموزشی رقم زند. ادامه دارد... 🖋حامد پوررستمی ؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران.
🔴 آیا می دانید چه وقت مخالفان و معاندان به سمت اقدامات مسلحانه و خشونت آمیز می روند؟ ✅ دقیقا وقتی ک احساس کنند و بفهمند مردم با آنها نیستند و ناامید شوند، مثل اوایل انقلاب وقتی که منافقین و کومله و... فهمیدند مردم با آنها همراهی نخواهند کرد و پس از آن بود که ترورها شروع شد! بمب گذاری، ترور، سلاخی سربازان نیروی انتظامی و تهدید مردم، آخرین تیر دشمنان انقلاب است. آنها دست به عملیات انتحاری زده تا از ملت انتقام بگیرند ولو به قیمت نابودی خود! https://eitaa.com/bikaraneh1
روش تدریس کشف تحلیلی سیال؛ رویکردی نو در نظام آموزشی (با تمرکز بر علوم انسانی و معارف اسلامی) (بخش چهارم): کشف تحلیلی سیال و لایه های شناختی: سطوح یادگیری در حیطه های شناختی متفاوت است، بطوریکه اين سطوح از ساده ترين سطح شناخت (يادآوري) شروع مي شود و به پيچيده ترين شکل آن (ارزشيابي و قضاوت) پايان مي يابد. ترتيب هدفها به گونه اي است که هدفهاي هر طبقه شامل بخشي از رفتارهاي پايين تر و مبتني بر آن رفتارها است؛ به عبارت ديگر، براي رسيدن به هر سطحي از رشد فکري، ضروري است که مراحل پيشين طي شده باشد؛ این سطوح به ترتیب عبارتند از: 1- دانش (knowledge) : پايين ترين سطح يادگيري در حيطه شناختي، کسب دانش و معلومات بوده و عبارت است از ياد آوري و بازشناسي مطالبي كه ياد گيرنده قبلاً آموخته است. يادگيري در اين سطح صرفاً جنبه حفظي دارد. افعالي مثل نام بردن، تعريف كردن عین مطلب، متمايز ساختن،كسب كردن، تشخيص دادن، به ياد آوردن و باز شناختن در اين طبقه اند. 2- فراگيري يا درك یا فهميدن (comprehension) : يادگيري در اين سطح عبارت است از توانايي پي بردن به مفهوم يک مطلب و تبيين آن با جملاتي که شخص خودش مي سازد. مانند ترجمه کردن، تفسیر کردن، توضیح دادن، بیان نمودن، شرح دادن و ... . 3- كاربرد (application) : این مرحله به معنای توانایی کاربرد اصول علمي، فرضيه ها، قضايا و ديگر مفاهيم انتزاعي در وضعيت و موقعيت مناسب، بدون اينکه هيچگونه راه حلي از سوی معلم یا استاد ارائه شود. مانند: توانايي كار بستن قوانين كلي علوم اجتماعي در مسائل عملي زندگي اجتماعي و یا بكار بستن اصول روانشناسي در تشخيص ويژگيهاي هر موقعيت جديد. 4- تحليل (analysis) : در تجزيه و تحليل مطالب و پديده ها هدف خرد كردن و تجزيه نمودن آنها به اجزاي تشكيل دهنده و همچنين كشف روابط و همبستگي هاي ميان اين اجزاء از طريق بررسي چگونگي تركيب و تشكيل آنها است. این سطح شامل بخش هایی مانند تحليل عناصر، تحليل روابط و درك و فهم همبستگي ها، تحليل اصول سازماني مانند توانايي شناخت نظر خاص يا تعصب نويسنده در هر مطلب است. 5- ترکيب (synthesis) : تركيب عبارت است از توانايي به هم پيوستن عناصر و اجزاء متفاوت به يكديگر جهت تشكيل يك كل جديد. تركيب را مي توان توانايي آفرينندگي و توليد دانست. ادامه دارد... 🖋حامد پوررستمی ؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران.
✅ روش تدریس کشف تحلیلی سیال؛ رویکردی نو در نظام آموزشی (با تمرکز بر علوم انسانی و معارف اسلامی) (بخش پنجم): کشف تحلیلی سیال و لایه های شناختی: همانطور که گذشت سطوح یادگیری در حیطه های شناختی متفاوت است، بطوریکه اين سطوح از ساده ترين سطح شناخت (يادآوري) شروع مي شود و به پيچيده ترين شکل آن (ارزشيابي و قضاوت) پايان مي يابد. ترتيب هدفها به گونه اي است که هدفهاي هر طبقه شامل بخشي از رفتارهاي پايين تر و مبتني بر آن رفتارها است؛ در یادداشت قبل، به پنج لایه شناختی اشاره شد. اینک آخرین لایه یعنی سطح ششم: 6- ارزشيابي (evaluation) و قضاوت (judgement) : ارزشيابي عبارت از قضاوت مبتني بر هدف و منظوري خاص درباره ارزشها، عقايد، كارها، راه حلها، روشها، مواد و غيره. ارزشيابي پيچيده ترين مرحله در طبقه بندي هدفهاي تربيتي و به عبارتي آخرين و بالاترين سطح فرايند ذهني است كه كليه سطوح ديگر مانند دانش، درك و فهم، كاربرد، تجزيه و تحليل و تركيب را در بر مي گيرد. رسيدن به سطح ارزشيابي و قضاوت مستلزم آن است که فرد به سطوح آگاهي، فهميدن، بکار بستن، تحليل و ترکيب مفاهيم رسيده باشد. در این سطح از لایه شناختی دانشجو مي تواند عقايد مطرح شده در موضوعات مختلف را با هم مقايسه كند. به عنوان مثال نظر مکاتب مختلف را پیرامون جایگاه انسان و یا نوع پوشش بطور مقایسه ای مورد تامل قرار دهد و یا در مورد درستي يا نادرستي نتايج حاصل از يك آزمايش علمي با ذكر دليل قضاوت كند. راه حلهاي ارائه شده براي يك مسئله را با هم مقايسه كند و بهترين را با ذكر دليل مشخص سازد . (ر.ک: صفوی، امان الله، کلیات و فنون تدریس، صص 45 تا 60 ، با تلخیص). یکی از دروس معارف اسلامی در دانشگاه ها، درس تفسیر موضوعی نهج البلاغه است. بررسی ها نشان می دهد اجرا و پیاده سازی روش تدریس کشف تحلیلی سیال در درس تفسیر موضوعی قادر است ظرفیت های آموزشی نوینی را برای دانشجویان عرضه کرده و مولفه هایی نظیر مشارکت، جذابیت، یادگیری و کاربردی بودن را با هم درآمیزد. در واقع پس از ارائه محتوای خارجی و طرح آن در کلاس، دانشجو با کشف رابطه متن و محتوا از مرحله دانش و فهم عبور می کند و با تامل در رابطه کشفی و موقعیت یابی مشابه مرحله تحلیل و کاربرد را تجربه می کند. دانشجو در مرحله قضاوت مي تواند عقايد و آموزه های مطرح شده در متن درسی را با مصادیق و رویدادهای بیرونی مقايسه و تطبیق كند و یا آنکه قدرت ارزشیابی و قضاوت خود را در فرایند تطبیق و تعمیم بالا برد تا بتواند مفاهیم و آموزه های نهج البلاغه را بر دیگر مصادیق و رویدادهای مشابه تطبیق دهد. ادامه دارد... 🖋حامد پوررستمی ؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران.
✅ روش تدریس کشف تحلیلی سیال؛ رویکردی نو در نظام آموزشی (با تمرکز بر علوم انسانی و معارف اسلامی) 📌قسمت ششم: مراحل اجرای روش کشف تحلیلی سیال: 🔻اجرای روش کشف تحلیلی نیازمند یک ساختار و متن درسی متناسب با این روش است. در درس معارفی تفسیر موضوعی نهج البلاغه تا مقدار زیادی این ساختار و متن درسی در دو بخش محتوای کشفی و محتوای متنی طراحی و تدوین شده است. در گام اول، استاد محتوا یا همان رویداد یا پدیده بیرونی را از بخش محتوای کشفی انتخاب و به دانشجویان عرضه می کند تا اصطلاحات و واژگان کلیدی ناظر به محتوا را استخراج کنند. بعد از دقایقی به دانشجویان فرصت داده می شود تا ارتباط مفهومی و معنایی محتوای بیرونی را با بخش محتوای متنی کشف کنند. در این مرحله دانشجویان صفحات مربوط به فصل را مرور کرده تا بتوانند قسمت یا قسمت های مرتبط متن را با محتوا کشف کنند. 🔻سپس از دانشجویان خواسته می شود تا کشفیات خود را در کلاس ارائه کرده و پیرامون آموزه های نهج البلاغه و رابطه کشف شده به بحث و گفتگو و دادن ضریب به کشف بپردازند. بعد از ارتباط سنجی و گفتگوی کلاسی، دانشجویان پیام محتوای کشفی و تحلیل شان را بطور کوتاه بیان می کنند. نهایتا از دانشجویان خواسته می شود محتواها و موقعیت های مشابه را برای بخش مرتبط متن درسی پیدا کنند تا قدرت تحلیل و کاربرد دانشجویان تقویت گردد (میزان سیالیت محتوا). بدین معنا که پدیده ها و رویدادهای برونی دیگر را مرتبط با متن درسی کشف شده، بیابد و جایگزین محتوای اول کند. این مهم به نوعی توان ارزشیابی و قضاوت دانشجو را نسبت به مفاهیم و آموزه های درسی افزایش خواهد داد. 🔻 در پایان، استاد ضمن جمع بندی مباحث، نکات تکمیلی را پیرامون رابطه محتوای کشفی و محتوای متنی بیان می کند. یکی از معیارهای مهم و موثر ارزشیابی در نظام آموزشی جدید، می تواند همین میزان مشارکت و توان دانشجو در اجرای مراحل چندگانه کشف تحلیلی سیال باشد. در این میان، پیش مطالعه دانشجویی و تاملات پیشینی روی محتواها بسیار می تواند موثر باشد. همچنین توضیحات ابتدایی استاد و طرح مساله پیرامون محتوا نیز به کشف رابطه و تحلیل بهتر دانشجویان کمک شایانی می کند. گفتنی است در کنار ارزشیابی فرایندی طول ترم، آزمون پایان ترم نیز می تواند کتاب باز (Open book) بوده و بر اساس محتواهای داده شده، دانشجو به کشف رابطه و تحلیل آنها بپردازد. ادامه دارد... 🖋حامد پوررستمی ؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران. https://eitaa.com/bikaraneh1
✅ روش تدریس کشف تحلیلی سیال؛ رویکردی نو در نظام آموزشی (با تمرکز بر علوم انسانی و معارف اسلامی) 📌قسمت هفتم: ویژگی های روش تدریس کشف تحلیلی سیال: 🔻این روش دارای ویژگی ها و کارکردهای متمایزی است که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود: ✅ تازگی و جذابیت به باور برخی محققان، بحران جهانی آموزش عالی بیش از آنکه ناشی از واقعیت های بد و ناگوار در این نهاد باشد، به نحوه فهم ما از فرایند انتقال آموزش عالی به مرحله تازه ای در تاریخ حیات خود و تلاش آن برای سازگار شدن با مجموعه فرایندهای اجتماعی جدید جهان مرتبط است. از این رو ماهیت بحران جهانی آموزش عالی ماهیتی شناختی و معرفتی است. ما در فهم آموزش عالی جدید و تحولات آن درمانده ایم. رونالد بارنت از صاحب نظران برجسته مطالعات آموزش عالی می گوید: مهمترین بحران در آموزش عالی مربوط به شیوه ای است که ما آموزش عالی را فهم می کنیم. و همچنین مربوط به اصول بنیادینی که به نحو سنتی ایده آموزش عالی بر آن استوار است و نیز مربوط به روشی است که این اصول کم ارج و کوچک شده اند. در واقع عدم متناسب سازی روش های آموزشی و تدریسی با تحولات علمی- فرهنگی و با نسل جدید فراگیران باعث شده، این نظام آموزشی پاسخگوی نیازهای روز نبوده و به تبع بر کاهش میزان تازگی و جذابیت دروس و تدریس نیز تاثیر محسوسی داشته است. 📌در این میان روش کشف تحلیلی، طرحی است که می تواند انگیزه و شوق دانشجو را برای یادگیری و ارتباط دهی مفاهیم افزایش دهد. چرا که با محتواها و مسائل روزِ جهان مواجه بوده و سعی در کشف رابطه میان آنها و متون درسی و آموزه های وحیانی دارد. دانشجو درصدد آن است که روابط محسوس و نامحسوس مفاهیم درسی را با مسائل و موضوعات جاری جهان خود گره زند و ارتباطی معنادار برقرار کند. این موضوع خود نوعی زایش و پویایی را در فرایند تعلیم و تعلم رقم می زند. یکی دیگر از وجوه تازگی، آن است که این روش گامی ولو کوچک و بستری نوین برای حرکت به سمت مطالعات میان رشته ای و توسعه آن برمی دارد چرا که آموزه های دینی نهفته در متن درسی را با مسائل متنوع جهان پیرامونی پیوند می زند. مسائلی که ممکن است ناظر به حوزه های روان شناسی، جامعه شناسی، مدیریت، اقتصاد، محیط زیست، متافیزیک و ... باشد. کشف تحلیلی در واقع پلی است میان پدیده ها و واقعیت های زندگی جهان معاصر با آموزه های معارفی. همچنین این روش گامی به سوی ایده وحدت یا تقریب علوم دانشگاهی نیز قلمداد می شود بطوریکه مخاطب احساس می کند در غالب موضوعات پیرامونی جهان معاصر یک حلقه وصل و مشترک فرامادی وجود دارد که می تواند پایه تحلیل و تفسیر پدیده ها باشد و آن وجود مبدایی واحد است که نظام آفرینش را بر اساس قوانین دقیق بنیان نهاده است. ✅ تحلیلی و کشفی محور بودن افزایش قدرت تحلیل و تطبیق در تدریس دانشگاهی به خصوص در کلاس های معارف اسلامی، از مهمترین ویژگی های این روش است. کلاس های معارف اسلامی از حیث روشی، با چالش هایی دست و پنجه نرم می کنند که لازم است از سویی ابعاد نقش آفرینی و سازندگی آموزه های معارفی را نمایان تر ساخت و از سویی دیگر قدرت تحلیل دانشجو را نسبت به آموزه های معارفی عمیق تر کرد. این مهم با مکانیسم پیوند دهی و برقراری ارتباط میان پدیده ها و آموزه ها میسر بوده که نیازمند تمرکز و تفکر بیشتر است، تفکری از جنس تحلیلی که به فهم برتر و ملموس تر از دروس معارفی کمک می کند. روش کشف تحلیلی، می تواند خالق این فضا باشد که دانشجو احساس کند در کلاس همیشه وقت کافی برای ابراز نظراتش وجود دارد و تنها استاد یگانه فرد محق برای ابراز دیدگاهش در کلاس نیست. از این رو ممکن است نوع برداشت دانشجو از محتوا و کیفیت کشف رابطه او متفاوت از استاد باشد. قدرت تحلیل از این جهت افزایش بیشتری می یابد که دانشجو تنها کاشف رابطه نیست، بلکه علاوه بر کشف رابطه میان محتوا و متن، لازم است در مرحله سوم نظر و برداشت (analyse) خود را پیرامون رابطه کشف شده ابراز کند و جمع بندی مختصری از یافته های خود ارائه کند. ادامه دارد... 🖋حامد پوررستمی ؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران. https://eitaa.com/bikaraneh1
✅ روش تدریس کشف تحلیلی سیال؛ رویکردی نو در نظام آموزشی (با تمرکز بر علوم انسانی و معارف اسلامی) 📌قسمت هشتم: ویژگی های روش تدریس کشف تحلیلی سیال: 🔺 تحلیلی و کشفی محور بودن افزایش قدرت تحلیل و تطبیق در تدریس دانشگاهی به خصوص در کلاس های معارف اسلامی، از مهمترین ویژگی های این روش است. کلاس های معارف اسلامی از حیث روشی، با چالش هایی دست و پنجه نرم می کنند که لازم است از سویی ابعاد نقش آفرینی و سازندگی آموزه های معارفی را نمایان تر ساخت و از سویی دیگر قدرت تحلیل دانشجو را نسبت به آموزه های معارفی عمیق تر کرد. این مهم با مکانیسم پیوند دهی و برقراری ارتباط میان پدیده ها و آموزه ها میسر بوده که نیازمند تمرکز و تفکر است، تفکری از جنس تحلیلی که به فهم برتر و ملموس تر از دروس معارفی کمک می کند. روش کشف تحلیلی، می تواند خالق این فضا باشد که دانشجو احساس کند در کلاس همیشه وقت کافی برای ابراز نظراتش وجود دارد. از این رو ممکن است نوع برداشت دانشجو از محتوا و کیفیت کشف رابطه او متفاوت از استاد باشد. قدرت تحلیل از این جهت افزایش بیشتری می یابد که دانشجو تنها کاشف رابطه نیست، بلکه علاوه بر کشف رابطه میان محتوا و متن، لازم است در مرحله سوم نظر و برداشت(analyse )خود را پیرامون رابطه کشف شده ابراز کند و جمع بندی مختصری از یافته های خود ارائه کند. 🔺کاربردی و ناظر به مسائل روز ممکن است در نگاه اول به نظر نیاید، ولی اگه تامل بیشتری صورت گیرد پی می بریم بسیاری از حوادث پیرامونی و اخباری که همه روزه با آن مواجهیم، بی ارتباط با متون درسی یا آموزه های دینی نیستند. این ارتباط ممکن است مستقیم و یا غیر مستقیم باشد. بر همین اساس غالب محتواه های بخش محتوای کشفی مرتبط با اخبار و وقایع پیرامونی است که در داخل و خارج از کشور روی می دهد و بر همان اساس نیاز متن درسی مرتبط تهیه و تدوین می گردد. البته باید سعی شود منابع محتواها و پدیده ها، معتبر و بدون واسطه باشد تا تحلیل ها بر روی اخبار میدانی و واقعی معتبر صورت گیرد. زین رو در درس تفسیر موضوعی نهج البلاغه، بسیاری از مفاهیم نهج البلاغه با مسائل و موضوعات روز گره خورده و دانشجو می تواند وجوه نقش آفرینی و کارکردی آموزه های نهج البلاغه را با جهان معاصر دریابد. به دیگر بیان در کشف تحلیلی سیال، دانشجو می یابد که آموزه های دینی و مفاهیم درسی، وارد زندگی معاصر او شده است. ادامه دارد... 🖋حامد پوررستمی ؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران. https://eitaa.com/bikaraneh1
✅ روش تدریس کشف تحلیلی سیال؛ رویکردی نو در نظام آموزشی (با تمرکز بر علوم انسانی و معارف اسلامی) 📌قسمت نهم: فاصله گرفتن از روش حفظ محور 🔺یکی از روش های مطرح در تدریس، روش اکتشافی است. اثربخشی این مهارت در تدریس سبب ماندگاری، تعمیم پذیری و حفظ انگیزه آموزشی و پرورشی دانشجویان می گردد. طبق این مهارت، حافظه محوری و قطعی نگری مواد آموزشی کاملاٌ مردود است و دانشجویان با استقلال، تلاش فکری و عملی با هدایت مستمر استاد به اهداف دروس معارف می رسند. در این شیوه استاد کمتر به آموزش مستقیم می پردازد بلکه او ابزار و فنون پاسخ یابی را به دانشجو یاد می دهد و میدان اساسی در این شیوه از تدریس، تفکر انتقادی دانشجو می باشد. در این شیوه دانشجو مهارت های حل مسئله را فرا گرفته و می تواند پیام های معارفی را دسته بندی و تعمیم دهد یا نتیجه بگیرد. همچنین این شیوه سبب می گردد تا انگیزه دانشجو به پیگیری پیام های معارفی دوچندان گردد و از همه مهم تر این شیوه سبب خودباوری و استقلال فکری دانشجو می گردد (علیگلی، جعفر و ابوالفضل ساجدی، رشد خلاقیت و شاخص های آن در اسلام و روان شناسی، ص 334). 🔺در همین راستا یکی از ویژگی های بارز روش کشف تحلیلی سیال نیز، تکیه بر سبک تدریس تحلیل محور بجای حفظ محور است. همانطور که پیش از این گذشت در این روش، دانشجو به یک کنشگر و بازیگری فعال تبدیل می شود که در هیچ یک از مراحل چهارگانه یعنی 1)استخراج واژگان کلیدی، 2)کشف رابطه، 3) تحلیل و داوری و 4) موقعیت یابی مشابه مجبور به حفظ متون درسی نیست بلکه بصورت تحلیلی و میدانی بسوی توسعه و تعمیق مفاهیم درسی و آموزشی حرکت می کند. رهبر انقلاب یکی از ضروریات پیشرفت علمی را تقویت روحیه پژوهش و جویندگی در دانشجویان دانسته و می فرمایند: (یکی از موارد مهمی که باید در بحث تحول نظام آموزشی مدنظر قرار گیرد حذف فرهنگ حفظ محوری و تقویت روحیه تحقیق و تعمیق در علم و دانش است). در جای دیگر ایشان می گویند: (الان دانشهایی تدریس می شود که هیچ فایده‌ای به حال امروز و آینده‌ی این دانش‌آموز ندارد، ذهنیاتی است که یادشان هم می رود و در هیچ مسئله‌ی زندگی به آنها کمک نکرده و در پیشرفت علم موثر نیست). ایشان ضمن تاکید بر شناسایی و حذف این دست از رویکردها و محتواها، می افزایند: علم نافع آن علمی است که بتواند استعداد جوان و نوجوان را شکوفا کند و آن را در جهت استعداد خودش رشد بدهد. (دیدار معلمان با رهبر انقلاب، 21 اردیبهشت 1401). ادامه دارد... 🖋حامد پوررستمی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران. https://eitaa.com/bikaraneh1
✅ روش تدریس کشف تحلیلی سیال؛ رویکردی نو در نظام آموزشی (با تمرکز بر علوم انسانی و معارف اسلامی) 📌قسمت دهم: ویژگی های روش ✅ ۵) مشارکتی و هم افزا 🔻یکی از دغدغه های استادان در تدریس، عدم تمرکز دانشجویان در یادگیری و کم توجهی به مباحث طرح شده در کلاس است. تا به این لحظه فرمولی موثر تر از مشارکت دانشجویان در فرایند شکل گیری دانش و آموزش آن خلق نشده است. مرسر یکی از صاحب نظران این حوزه درباره ضرورت روش مشارکتی و کارایی آن می نویسد: یادگیرندگان و دانشجویان برای آنکه خودشان به فهمی از دانش دست یابند، نیازمند آن هستند که با دانش جدیدی که فرا می گیرند درگیر شوند. این امر نیز تنها از راه شنیدن اطلاعات حاصل نمی شود. حتی اگر این اطلاعات به نحو سیستماتیک و منطقی توسط متخصص به آنها منتقل شود، باز آنها قادر به رسیدن فهم خودشان از آن اطلاعات نخواهند بود. اگر یادگیرندگان بخواهند دانش جدیدی را که فرا می گیرند از آنِ خودشان کنند، نیازمند آن هستند که آنر بکار بگیرند و در شرایط مختلف کاربرد آن را خودشان امتحان و تجربه کنند. (Mercer 1995:19 ). 🔻روش کشف تحلیلی می تواند تا حد قابل توجه ای این چالش را پوشش دهد بطوریکه با اجرای آن، مطالعه نقد در کلاس، جایگزین مطالعه نسیه در بیرون از کلاس شده و نوعی مشارکت رقابتی و جذاب در کلاس درس رقم خواهد خورد. ذات این این روش ارتباط گیری متقابل دانشجو و استاد و درگیر شدن دانشجو با متن و کلاس است. در واقع کشف تحلیلی سیال، رویکردی کارگاهی و اجرایی در کلاس دارد که ریشه آن را باید در تمرین کشفی رابطه ها بصورت رفت و برگشتی و تحلیل درون کلاسی از آموزه ها جستجو نمود. ✅ ۶) نمایاندن بیشتر کارآمدی و فرازمانی بودن آموزه های دینی 🔻یکی از آثار روش کشف تحلیلی می تواند خلق حس کارآمدی و اثرگذاری آموزه های نهج البلاغه در زندگی امروز ما باشد. اینکه یک اثر بتواند بیش از پیش در جهان درون و برون انسان معاصر راه یابد و راهبری کند، موضوعی بسیار راهبردی و مهم است. به تعبیر رهبری انقلاب، (امروز می شود از دیدگاه دقیق و نافذ امیرالمؤمنین علی علیه‌‌‌‌السّلام به واقعیتهای جامعه و واقعیت های جهان نگاه کرد و بسیاری از حقایق را دید و شناخت و علاج آنها را پیدا کرد. لذاست که به نظر ما امروز بیش از همیشه به نهج‌‌‌‌البلاغه محتاج‌تریم...) زین رو اجرای روش کشف تحلیلی سیال، می تواند بستری باشد که متون و آموزه های درسی بسوی فهمی کاربردی تر و تطبیقی جذاب تر سوق داده شوند. چرا که دانشجو بسیاری از پدیده های پیرامونی فضای مجازی و حقیقی خود را مرتبط و در هم تنیده با آموزه های وحیانی می بیند که مبانی، مبادی و یا منابع آن پدیده های خبر داده اند. ادامه دارد... 🖋حامد پوررستمی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران. https://eitaa.com/bikaraneh1