eitaa logo
کانال فرهنگی بیمارستان امیر کبیر اراک
80 دنبال‌کننده
625 عکس
277 ویدیو
14 فایل
این کانال مربوط به بخشی از فعالیتهای فرهنگی بیمارستان است که با همکاری امام جماعت انجام می شود. این ‌کانال ‌زیر نظر مستقیم امام جماعت بیمارستان،اداره ‌می‌شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
(1)؛👇👇👇 ◀️مقدمه+روزه برای تقوا و اخلاص؛ 🔸خیلی کم اتفاق می افتد که دستورات خداوند،صرفاً برای امتحان باشد؛حتی برخی از علماء فرمودند که شاید چنین امر و دستوری از سمت خداوند وجود نداشته باشد. 🔸مثلاً دستور خداوند به حضرت ابراهیم(ع) مبنی بر قربانی کردن اسماعیل(ع) بنا بر نظرِ خیلی از علماء فقط برای امتحان بود(اینکه حضرت ابراهیم(ع) می تواند دست از دلبستگی هایش بردارد یا نه) و مصلحتی غیر آن نداشت.[البته برخی این نظر را ندارند.] 🔸مشهور علماء می گویند احکام تابع مصالح و مفاسد واقعیه است؛لذا خداوند شاید در طول تاریخ به تعداد انگشت شماری اینگونه دستور داشته باشد؛یعنی دستورات خداوند غالباً به غیر از امتحان، و دنیایی برایمان دارد. 🔸از طرفی سنتِ خداوند بر آسان گیری در احکام است نه سخت گیری[«يُريدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لا يُريدُ بِكُمُ الْعُسْر»(بقره/185) خداوند، راحتى شما را مى‏خواهد، نه زحمت شما را!].حال این سؤال پیش می آید که چرا خداوند دستورِ به ظاهر سختی مانند را صادر کرده است؟ آیا بهتر نبود آسان بگیرد و را واجب نکند؟ 🔸پاسخ این سؤال را باید در دریابیم؛که چه مصلحتی پشت این خوابیده که خداوند هر سال یک ماه را بر ما واجب می کند؟ 🔸وقتی به قرآن مراجعه می کنیم؛فلسفۀ وجوب روزه را معرفی می کند[«كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَام...لَعَلَّكُمْ تَتَّقُون»(بقره/183) روزه بر شما مقرّر شده...تا پرهيزگار شويد.] در روایات فلسفۀ روزه بیان شده است. ♦️امام علی عليه ‏السلام :«فَرَضَ اللّه‏ُ الصِّيامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ»(نهج ‏البلاغه، حكمت ۲۵۲) خداوند روزه را واجب كرد تا اخلاص خلق را بيازمايد. ♦️حضرت زهرا(س)«جَعَلَ اللَّهُ الصِّیامَ تَثْبیتاً لِلْاِخْلاصِ»(خطبۀ فدکیه) خداوند روزه را براى تثبیت اخلاص،قرار داده است. 🔸تقوا و اخلاص دو روی یک سکه اند و در حقیقت روح تقوا،اخلاص است. 💥اگر میخواهیم با فلسفۀ روزه آشنا شویم،در مورد اخلاص و ضرورت آن تحقیق کنیم تا همه روزه بگیرند و قدر آنرا بدانند. 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(2)؛👇👇👇 ◀️روزه برای سلامتی جسم(1) 🔸رسول گرامی اسلام(ص) می فرمایند:«صُومُوا تَصِحُّوا»(دعائم الإسلام/ج1ص342) روزه بگیرید تا سالم شوید. 🔸آیت الله مکارم شیرازی ذیل آیۀ روزه(بقره/183) می فرمایند: «" الكسى سوفورين" دانشمند روسى در كتاب خود مى‏نويسد: " درمان از طريق روزه فائده ويژه‏اى براى درمان كم خونى، ضعف روده‏ها التهاب بسيط و مزمن، دملهاى خارجى و داخلى، سل، اسكليروز، روماتيسم، نقرس، استسقاء، نوراستنى، عرق النساء، خراز (ريختگى پوست)، بيماريهاى چشم، مرض قند، بيماريهاى جلدى، بيماريهاى كليه، كبد و بيماريهاى ديگر دارد.»(تفسیر نمونه/ج1ص632) 🔸این نشان می دهد که بیان ،راهی برای معرفی دین می باشد و می توان از دانش بشری یاری جست حتی برای فتوا دادن؛لذا آیت الله مکارم شیرازی در فتوای حرمت دخانیات یکی از پایه های اصلی آن را رجوع به متخصصین دیندار قرار داده که دخانیات،ضرری قطعی و زیاد دارد. 🔸در قرآن و روایات هم به این روش دستور داده شده است؛ در قرآن بحت و همچنین بسیاری از احکام را به صورت عقلی معرفی می کند(از جمله حجاب و تشویق به رفتن به جهاد) در روایات هم کتابی از شیخ صدوق هست به نام « » که مردم می رفتند از معصومین(ع) در مورد فلسفۀ احکام سؤال می کردند و آنان أولاً) کسی را طرد نمی کردند. ثانیاً) پاسخی قابل فهم می دادند. ثالثاً) بیشتر اوقات فلسفۀ دنیایی آنرا بیان می کردند. 🔸مقام معظم رهبری می فرمایند:«امروز ،توحید دین را نبوت دین را،نماز دین را،روزۀ دین را،زکات دین را،احکام فرعی دین را .وقتی عقل انسان و تجربۀ ،الکل را می شناسد،مضرات الکل را می داند،چرا استناد نکنم به آنچه که در این زمینه ؟» (طرح کلی اندیشۀ اسلامی؛درس 14) 🔸آیت الله جوادی آملی می فرمایند:« رسالتِ هدایت دیگران را ندارد و أخذ به قوه نیست.»(جلسۀ 156 تفسیر؛ذیل آیۀ 63 بقره) 🔸آیت الله مصباح یزدی می فرمایند:«جوانان امروز ما به بحثهای اکتفا نمی کنند و می خواهند هر چه بیشتر کنه مطلب را بفهمند.»(1390/7/20) 🙏خداوند به همۀ ما توفیق کسب معارف دینی و عمل به آنها را عنایت بفرماید. 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
(3)؛👇👇👇 ◀️روزه برای سلامتی جسم(2) 🔸در جلسۀ قبلی روایتی از رسول خدا(ص) عرض شد در مورد فلسفۀ روزه که می فرماید:««صُومُوا تَصِحُّوا»(دعائم الإسلام/ج1ص342) روزه بگیرید تا سالم شوید. 🔸سؤالی که در اینجا پیش می آید این است که در این روایت قیدی نیامده که روزه موجب سلامت چه چیزی می شود؛سلامت دین،سلامت اخلاق یا سلامت جسم و بدن دنیایی؟! در نتیجه ما حق نداریم از کلام دانشمندان برای سلامتی بدن استفاده کنیم. 🔸در پاسخ دو نکتۀ مهم عرض می شود: 1) وقتی قیدی نیامده دلیل بر مطلق بودن است و شامل سلامت جسمی هم می شود. 2) روایات دیگری وجود دارد که تصریح به سلامت جسم شده است: ♦️پيامبر صلى الله عليه و آله :مَن قَلَّ طُعمُهُ صَحَّ بَدَنُهُ وَصفا قَلبُهُ»(تنبيه الخواطر و نزهة النواظر ، ج ۱ ، ص ۴۶) كسى كه غذايش كم شود ، سالم و دلش با صفا مى شود . ♦️امیرالمؤمنین(ع):«إِنَّ صِحَّةَ الْجِسْمِ مِنْ قِلَّةِ الطَّعَام‏ وَ قِلَّةُ الْمَاء»(تحف العقول/ص172) همانا سلامتی از کمی غذا و آب است. ♦️امیرالمؤمنین(ع):«صِحَّةُ الْبَدَنِ فِي الصَّوْمِ»(نثر اللآلئ / ترجمه شيخى، النص، ص: 78) روزه موجب سلامتی می شود. 🔸پس از زبان دانشمندان،در راستای تصریحات دینی است. 🔸یکی از اساتید بزرگوار،در یکی از کشورهای غربی با دانشجویان غیر مسلمان جلسه ای داشتند و از او پرسیده بودند که چرا اسلام گوشت خوک را حرام کرده ولی گوشت گاو را حلال می داند؟(با اینکه انگل هایی که در گوش گاو وجود دارد بیشتر از انگل های گوشت خوک است.) 🔸این استاد می گوید من اینجوری جواب دادم که؛ أولاً) در اسلام خوردن گوشت گاو،کراهت شدید دارد. ثانیاً) در اسلام جایی نیامده که علت حرمتِ گوشت خوک،انگل های درون آن است؛بلکه یکی از عللی که در اسلام برای حرمتِ گوشت خوک،بحث است که به انسان منتقل می شود. 🔸در همین حال بود که یکی از دانشجویان با شوق و فریاد،بلند شد و گفت:"واقعاً در اسلام این قضیۀ گوشت خوک مطرح شده؟!" من گفتم بله؛او گفت:"آخه ما در یک گروه تحقیقاتی به این نتیجه به تازگی رسیدیم و خیلی جالب است که اسلام هم چنین حرفی زده است." 🔸نتیجه اینکه قواعد خاص خودش را دارد که یکی از آن قواعد،در چهارچوب دین بودن است.» 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(4)؛👇👇👇 ◀️روزه برای سلامتی جسم(3) 🔸در جلسۀ قبل به روایت مهمی از امیرالمؤمنین(ع) در مورد اثر روزه رسیدیم که می فرماید:«صِحَّةُ الْبَدَنِ فِي الصَّوْمِ»(نثر اللآلئ / ترجمه شيخى، النص، ص: 78) روزه موجب سلامتی می شود. 🔸سؤالی که در اینجا پیش می آید(مخصوصاً برای کسانیکه روزه نمی گیرند)،این است که روزه یعنی نخوردن و نخوردن یعنی ضعفِ بدن و بیماری نه سلامتی؛لذا این روایات اصلاً درست نیستند. 🔸در پاسخ به این سؤال دو مثال بسیار زیبا میزنم که لازم است همه آنرا بلد باشیم؛چرا که استادی می فرمود که قرآن می گوید:"خانواده تان را از آتش جهنم حفظ کنید؛«قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْليكُمْ ناراً»(تحریم/6) و از طرفی در روایات روزه به عنوان سپر آتش معرفی شده است. نتیجه اینکه ما وظیفه داریم دیگران(خانواده یا برادران دینی) را به روزه گرفتن توصیه کنیم. 🔸 ؛کلام آیت الله جوادی آملی در مورد روزه(عروسی و نخوردن غذا) [اگر]يك انسان سالم بگويد مرا مريض مي‌كند اين راه علمي ندارد؛ يعني انسانِ بانشاط مي‌تواند به خوبي شانزده ساعت چيز نخورد، به دليل اينكه بيست ساعت چيز نمي‌خورد؛ در اين نه مادر نه پدر نه خواهر آن‌ها كه غرق در نشاط‌اند شانزده ساعت, هفده ساعت, هجده ساعت غذا نمي‌خورند، اصلاً نه اينكه گرسنه هستند و مي‌گويند وقت نداريم، شما بررسي كنيد مي‌بينيد اصلاً روح، اين بدن را تأمين مي‌كند، نه به عكس. (95/3/6)درس اخلاق 🔸 ؛کلام امیرالمؤمنین(ع) (نهج البلاغه/نامۀ 45؛تفاوت درختان بیابان با درختان کنارۀ جویبار) «كَأَنِّي بِقَائِلِكُمْ يَقُولُ إِذَا كَانَ هَذَا قُوتَ ابْنِ أَبِي طَالِبٍ فَقَدْ قَعَدَ بِهِ الضَّعْفُ عَنْ قِتَالِ الْأَقْرَانِ وَ مُنَازَلَةِ الشُّجْعَانِ أَلَا وَ إِنَّ الشَّجَرَةَ الْبَرِّيَّةَ أَصْلَبُ عُوداً وَ الرَّوَاتِعَ الْخَضِرَةَ أَرَقُّ جُلُوداً وَ النَّابِتَاتِ الْعِذْيَةَ أَقْوَى وَقُوداً وَ أَبْطَأُ خُمُوداً» انگار گوينده‏اى از شما مى‏گويد: اگر خوراك فرزند ابى طالب اين است پس ضعف و سستى او را از جنگ با هماوردان و معارضه با شجاعان مانع مى‏گردد! بدانيد درختان بيابانى چوبشان سخت‏تر، و درختان سرسبز پوستشان نازك‏تر، و گياهان صحرايى آتششان قوى‏تر، و خاموشى آنها ديرتر است. لذا اگر دقت کنید برای ساخت درب و پنجره از چوب های جنگلی استفاده می شود؛با اینکه نه باغبانی دارند و همچنین اغلب جنگلها بر روی کوه ها و دامنۀ کوه ها و در میان سنگلاخ ها هستند و از آب باران استفاده می کنند و شب و روز در مقابل طوفانها ایستادند. 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
(5)؛👇👇👇 ◀️روزه برای سلامتی جسم(4) 🔸اسلام دینی کاملاً عقلانی است؛لذا همانطور که پرخوری در اسلام نهی شده است،کم خوری افراطی که موجب بی حوصلگی و عصبی شدن و بد اخلاقی می شود،نهی شده است؛به عبارت دیگر ضرری که در کم خوری افراطی هست اگر بشتر از پر خوری نباشد،کمتر نیست. 🔸 گرفتن،کم خوری افراطی نیست و اگر کسی مشکلی داشت و همین گرفتن برایش داشته باشد،بنا بر فتوای همۀ مراجع عظام، گرفتن حرام است؛مثلاً کسی که به سن پیری رسیده و به همین خاطر نمی تواند بگیرد، گرفتن برایش حرام است و حتی آن قضا هم ندارد و فقط یک مد طعام(750 گرم) برای هر روز باید بپردازد. 🔸از موارد دیگر این است که خانه تکانی بدن است؛زیرا انسان در طول سال هر چی می خواهد می خورد و این غذاهای زائد در مجاری بدن می ماند و آنجا می شود لانۀ باکتری ها و... این یک ماه که انسان می گیرد،بدنِ انسان یک خانه تکانی می کند و تصفیه می شود. 🔸 ؛کشورهایی که پرخورتر هستند،سرطان در آنها بیشتر است(فلاند و دانمارک و آمریکا و ما هم همینطور داریم می رویم بالا،از بس که می خوریم!) و کشورهایی که اصلاً نان ندارند بخورند،کمترین سرطان رو دارند(یمن و آفریقا و ...) 🔸 ؛وقتی انسان،گرسنگی ممتد بکشد(مثلِ گرفتن) بدن به این نتیجه می رسه که چیزی نیست؛یعنی قشنگ بدن رو گول می زنید.این به این نتیجه میرسه که به این غذا نمیرسه؛لذا در خون هورمون رشد و جوانی تشرحش می رود بالا.(بعضاً تا 10 20 برابر میشه) یعنی کسانیکه میگیرند،خوشگل تر و جوان تر و سالم تر میمانند. افرادی که اهل گرفتن باشند،غالباً در سن 70 سالگی پیاده روی و کوهنوردی دارند و... الآن طرف 50 سالشه زانوهاش درد میکنه،کمرش درد میکنه،و چند تا پله را نمی تونه بره بالا... 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
(6)؛👇👇👇 ◀️شکم پرستی؛ 🔸از این جلسه به بعد می خواهیم یک قدم جلوتو رفته و در مورد ،صحبت کنیم.همۀ ما می دانیم که روزه نماد مبارزه با است؛لذا امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند:«بطْنُ الْمَرْءِ عَدُوُّهُ.»(نثر اللآلئ / ترجمه شيخى، النص، ص: 55) آدمى دشمن اوست. 🔸اینکه دشمن انسان است؛به این معنا نیست که خوردن بد است؛بلکه این است که منفی است.از طرفی هم فقط به معنای پرخوری نیست؛بلکه گاهی برخی از افراد بد غذا هستند و هر غذایی را نمی خوردند؛این هم است. 🔸بدن انسان به همۀ مواد و پروتئین ها و... نیاز دارد؛اینکه کسی کم خوراک باشد به اینصورت که هر غذایی را میل نکند و فقط غذاهای خاصی را دوست داشته باشد،او است؛مثلاً برخی از شکمبه خوششان نمی آید! و می گوید بو می دهد؛بعداً مشکلات معده که پیدا کرد،می رود دکتر و قرص آنرا می خورد و برای هر دانۀ قرص باید 100 هزار تومان هم پرداخت کند،باز هم خوب نمی شود. 🔸انسان نباید بندۀ و دنبال غذاهای خاص باشد،او باید ببیند که بدنش به چه چیزهایی نیاز دارد و آنها را مصرف کند؛هر چند که از مزۀ آنها خیلی خوشش نیاید.روزه یعنی مبارزه با این عاداتی که مربوط به است؛وقتی کسی گرسنه بماند، فراموشش می شود. 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
(7)؛👇👇👇 ◀️پرخوری و قساوت قلب؛ 🔸پیامبر(ص):«مَنْ تَعَوَّدَ كَثْرَةَ الطَّعَامِ وَ الشَّرَابِ قَسَا قَلْبُهُ.»(نهج الفصاحه/ح2776) هر کس عادت کند به زیاد خوردن و زیاد نوشیدن، می شود. 🔸در روایت هست که "هیچ بدبختی و نِکبتی مانند نیست"؛ و سنگدلی موجب می شود اشکش خشک شود؛اشکی که در این شبهای قدر به آن نیاز داریم و در روضه ها خیلی ها اشک ندارد. 🔸 مانع حال معنوی می شود و موجب بیماریهای معنوی و اخلاقی می گردد؛اینکه در قرآن می گوید «فی قلوبهم مرض» به این مسئله هم بر می گردد. بعضی ها وقتی غذا دیر آماده بشود،دیگه خودشونو نمی توانند تحمل کنند!این نشانۀ سنگدلی و است؛توصیه به خواندن کتاب قلب سلیم آیت الله دستغیب. 🔸امیرالمؤمنین(ع) می فرماید:«إِيَّاكُمْ وَ الْبِطْنَةَ فَإِنَّهَا مَقْسَاةٌ لِلْقَلْبِ مَكْسَلَةٌ عَنِ الصَّلَاةِ وَ مَفْسَدَةٌ لِلْجَسَد»(تصنیف غررالحکم/ص360) بپرهیزید از پرخوری زیرا دل را سخت و شخص را در نماز کِسل و تن را به تباهی می کشاند. 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
(8)؛👇👇👇 ◀️پرخوری و نفاق؛ 🔸امیرالمؤمنین(ع) می فرماید:«وَ اعْلَمُوا أَنَّكُمْ لَنْ تَعْرِفُوا الرُّشْدَ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِي‏ تَرَكَهُ وَ لَنْ تَأْخُذُوا بِمِيثَاقِ الْكِتَابِ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِي نَقَضَهُ وَ لَنْ تَمَسَّكُوا بِهِ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِي نَبَذَه‏»(نهج البلاغه/خطبه 147) بدانيد كه هيچ گاه حق را نخواهيد شناخت جز آن كه ترك كننده آن را بشناسيد! هرگز به پيمان قرآن وفادار نخواهيد بود مگر آن كه پيمان شكنان را بشناسيد، و هرگز به قرآن چنگ نمى‏زنيد مگر آن كه رها كننده آن را شناسايى كنيد. 🔸عبارت فوق دلیل بر دشمن شناسی است؛یکی از دشمنان اصلی، هستند که رسول خدا(ص) فرمودند که من از آنها بر امتم می ترسم نه از کافران. پس لازم است که شخصیت را بشناسیم.اکنون می خواهیم در مورد خوردن سخن بگوییم. ♦️پیامبر(ص) می فرماید:«المُؤمِنُ یَأکُلُ بِشَهوَهِ أهلِهِ،وَالمُنافِقُ یَأکُلُ أهلُهُ بَشَهوَتِهِ»(کافی/ج4ص12) مؤمن مطابق میلِ خانواده اش غذا می خورد و خانواده اش مطابق میل او غذا می خورند. ♦️پیامبر(ص):«الْمُؤْمِنُ يَأْكُلُ فِي مِعَاءٍ وَاحِدَةٍ وَ الْمُنَافِقُ يَأْكُلُ فِي سَبْعَةِ أَمْعَاء»(وسائل الشیعه/ج24 ص241) مؤمن کم خوراک است و پرخور(معاء یعنی روده) ♦️پیامبر(ص):«إِنَّ الْمُؤْمِنَ هِمَّتُهُ فِي الصَّلَاةِ وَ الصِّيَامِ وَ الْعِبَادَةِ وَ الْمُنَافِقَ هِمَّتُهُ فِي الطَّعَامِ وَ الشَّرَابِ كَالْبَهِيمَة»(مجموعۀ ورام/ج1 ص99) همت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همت در خوردن و نوشیدن،مانند حیوانات. 🔸روایات فوق نشان می دهد که یکی از مهم ترین ویژگی های ، است؛البته باید توجه داشت که این ویژگی می تواند مقدمۀ شدن باشد؛لذا ممکن است شخصی باشد اما فعلاً منافق نباشد ولی در آینده می شود. 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(9)؛👇👇👇 ◀️پرخوری و عدم تشخیص مصالح زندگی؛ 🔸روزه در درجۀ اول،توصیه برای عمل است نه برای دل و ذهن؛ آن عمل عبارت است از گرسنگی که موجب تقوا می شود.توصیه برای دل در کلای اخلاق است و توصیه برای ذهن در کتابخانه ها و مطالعه است. 🔸یکی از اثرات مهم دیگر روزه،تصمیم گیری درست و تشخیص مصالح زندگی است.امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند:«إِذَا مُلِئَ الْبَطْنُ مِنَ الْمُبَاحِ عَمِيَ الْقَلْبُ عَنِ الصَّلَاح‏»(غررالحکم/ص291) وقتی شکم از مباح پر شود،قلب انسان از نابینا می شود. 🔸در سیری تصمیم نگیر؛حتی برای دنیای خود. درست،یکی از مهم ترین نیازهای هر انسان است؛در امر ازدواج،شغل و ... 🔸پیامبر(ص) می فرمایند:«نُورُ الْحِكْمَةِ الْجُوعُ وَ التَّبَاعُدُ مِنَ اللَّهِ الشِّبَعُ‏»(بحار/ج63ص331) نور حکمت در گرسنگی است و دوری از خدا در است. حکمت یعنی فهم و ،که در این روایت در مقابل دوری از خدا،قرار گرفته است. 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
(10)؛👇👇👇 ◀️کوردلی و کورذهنی از پرخوری است؛ 🔸امیرالمؤمنین(ع) می فرماید:«مَنْ زَادَ شِبَعُهُ كَظَّتْهُ الْبِطْنَةُ وَ مَنْ كَظَّتْهُ ‏الْبِطْنَةُ حَجَبَتْهُ عَنِ الْفِطْنَة»(غررالحکم/ص617) هر کس زیاد سیر بشود، آنرا سنگین می کند و هر کس را که او را سنگین کند،حجاب می شود برای خوش فکر و اش. 🔸در جلسۀ قبل،در مورد تأثیر بر روی قلب سخن گفتیم؛الآن در مورد تأثیر بر روی ذهن سخن می گوییم؛اگر میخواهیم فرزندانی دانشمند و نخبه داشته باشیم،آنها را به پرخوری عادت ندهیم. در روایتی خداوند به حضرت داود(ع) می فرماید:«ای داود! من علم را در گرسنگی قرار دادم ولی مردم در سیری دنبالش می گردند.» ♦️امیرالمؤمنین(ع):«لَا فِطْنَةَ مَعَ بِطْنَة»(غررالحکم/ص770) با پرخوری، در کار نیست. ♦️امیرالمؤمنین(ع):«لَا تَجْتَمِعُ الْفِطْنَةُ وَ الْبِطْنَة»(تصنیف غررالحکم/ص360) پرخوری با (فهم) جمع نمی شود. 💥خلاصه اینکه موجب و می شود و ذهن و دل را از کار می اندازد. 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
(11)؛👇👇👇 ◀️تأثیر روزه بر نظام اداری کشور؛ 🔸پیامبر(ص) می فرماید:«أکثَرُ ما تَلِجُ بِهِ اُمَّتی النّارَ الأجوَفانِ: البَطنُ و الفَرجُ»(کلینی، 1401: ج2: ح5: 79) بیشتر امت من به سبب دو میان تهی به آتش می روند: شکم و شرمگاه. 🔸بطن در روایت فوق،به معنای شکم پرستی و پرخوری است که ارتباط تنگاتنگی با اشرافیت و رفاه زدگی و تجمل گرایی دارد. 🔸امام خمینی(ره) می فرماید: «خاصيت و به اصطلاح و اين است كه چون هميشه خوف اين مطلب كه نبادا از اين ، پايين بيايم و نبادا يك لطمه‏اى به من بخورد، اين خوف، اسباب اين مى‏شد كه نسبت به زير دست‏ها ظالم و نسبت به بالا دست‏ها توسرى خور باشد.»(صحیفیه امام/ج18ص29) 🔸رفاه زدگی،مهم ترین عاملِ انحراف فکری خواص است.ما باید بدانیم که تنها کسانی می توانند ثابت قدم بمانند که طعم فقر و محرومیت را چشیده باشند نه دنبال حقوق نجومی و اسیر منزل و ماشین خودشان باشند. 🔸روزه،نماد مقابله با شکم پرستی و اشرافیت و رفاه زدگی است؛خداوند ما را با روزه داران واقعی اش محشور بگرداند،به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
✅سؤالات مباحث بین الصلاتین(رمضان 1400) با موضوع فلسفۀ روزه؛👇👇👇 1- کدامیک از آیات زیر دلالت بر آسان گیری خداوند در احکام را دارد؟ الف) ذاریات/3 ب) بقره/185 ج) موارد الف و ب د) شرح/5 2- فواید روزه،طبق نظر الكسى سوفورين را بیان فرمایید؟ الف) درمان کم خونی و مرض قند ب) درمان سل و بیماریهای کلیه و کبد ج) درمان روماتیسم و نقرس د) همۀ موارد 3- این جمله از کیست؟«تعبد رسالت هدایت دیگران را ندارد و اخذ به قوه نیست.» الف) علامه طباطبایی ب) مقام معظم رهبری ج) آیت الله جوادی د) آیت الله مصباح یزدی 4- چگونه با اینکه خوراک امیرالمؤمنین(ع) کم بود،اما در جنگیدن،قوی بود؟(پاسخ خود امیرالمؤمنین کدام است؟) الف) طبیعی است؛مانند محکم بودن چوب درختان بیابان ب) طبیعی است؛مانند اینکه شخصی در عروسی دو روز هیچی نمی خورد و احساس ضعف هم ندارد. ج) به خاطر نیروی ایمان حضرت د) همۀ موارد 5- کسی که به سن پیری رسیده و نمی تواند روزه بگیرد وظیفه اش چیست؟ الف) می تواند روزه نگیرد و بعداً قضایش را باید به جا آورد. ب) روزه گرفتن بر او حرام است و حتی قضا هم ندارد. ج)به جای هر روز باید یک مد طعام بدهد. د) موارد ب و ج 6- طیق مباحث مطرح شده،چه چیزی موجب قساوت قلب می شود؟ الف) عادت کردن به زیاد خوردن ب) عادت کردن به زیاد نوشیدن ج) گزینۀ الف و ب د) هیچکدام 7- کدامیک از موارد زیر از در مورد آثارِ پرخوری غلط است؟ الف) قساوت قلب ب) نفاق و کسالت در نماز ج) کورذهنی و تباهی جسم د) فقط موارد الف و ج 8- بنا به فرمایش امام خمینی(ره)،خاصیت اشرافیت و رفاه چیست؟ الف) تنبلی ب) ظلم به زیر دستها ج) توسری خور بالا دست ها د) موارد ب و ج 💥این مسابقه فقط برای کسانی است که در نماز جماعت مجموعه،به طور دائم شرکت می کنند. 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
✅حکم ترک عمدی و آن؛👇👇👇 🔸از حضرت صادق علیه السلام در روایتی نقل شده که می فرمایند: مَنْ‏ أَفْطَرَ یَوْماً مِنْ‏ شَهْرِ رَمَضَانَ‏ خَرَجَ رُوحُ الْإِیمَانِ مِنْه ... . هر کس یک روز ماه رمضان را (بدون عذر)، روزه بخورد روح ایمان از او جدا مى‏شود. (من لا یحضره الفقیه؛ ج‏2؛ ص: 118) 🔸همانطور که همه می دانیم مسائل شرعی ای را به آن نیاز داریم واجب است یاد بگیریم؛ یکی از واجبات الهی بر مکلفین روزه ماه مبارک است که بر هر کس که معذور نیست باید روزه بگیرد و البته ترک عمدی و بدون عذر حرام و گناه بزرگ است. امروز تصمیم داریم چند نکته در رابطه با کسانی که بالاخره شاید در ایام جهل روزه ماه مبارک رمضان را عمدا نگرفته اند بیان کنیم: 1️⃣ اگر روزه دار در ماه مبارک رمضان خدایی ناکرده عمدا و بدون داشتن عذر روزه نگیرد و یا اینکه روزه را شروع کند ولی بین روز مثلا غذا بخورد یا آب بیاشامد مرتکب گناه شده و باید توبه کند و علاوه بر وجوب قضای روزه، کفاره عمد هم بر او واجب می شود. (البته اگر کسی از روی فراموشی چیزی بخورد روزه باطل نمی شود – و اگر کسی از روی نداستن مسئله از مبطلات روزه مرتکب شود به نظر بسیاری از مراجع از جمله امام خامنه ای روزه اش باطل است و البته کفاره عمدی ندارد) 2️⃣ این کفاره افطار عمدی روزه که واجب می شود چیست؟ الف: اطعام و سیر نمودن شصت فقیر است و اگر قرار باشد طعام را به آنها بدهد باید به هر نفر یک مد طعام یعنی 750 گرم (1) از غذاهای متعارف مثل نان یا آرد یا گندم و یا برنج ... بپردازد.(2) ب: گرفتن شصت روز روزه است که باید سی و یک روز آن پشت سر هم باشد. 💥به عبارت دیگر کسی که یک ماه عمداً روزه نگیرد و عذری نداشته باشد،بغیر از 30 روز غذای روزه باید 1800 فقیر را اطعام کند یا 1800 روز(حدود 5 سال) روزه بگیرد. چقدر خوب است که این احکام را به مردم برسانیم؛چه بسا در آنها تأثیر بگذارد. 🌹🌹🌹 نکات توضیحی و منابع: (1) شبیری: یک مد طعام 900 گرم است.) (2) پرداخت پول صحیح نیست مگر اینکه پرداخت کننده مطمئن باشد که فقیر پول دریافتی را به مصرف همان غذای محاسبه شده می رساند. بنابراین اگر فقیر پول ده کیلو نان را گرفته اما با آن مثلا سه کیلو برنج بگیرد کافی نیست.( حضرت امام، تحریر الوسیله، ج۲، کتاب کفارات، مسئلۀ۲۰؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج۳، مسئلۀ۷۷۶؛ صافی، هدایه العباد، ج2، کتاب کفارات، م20؛ مکارم، سایت، استفتائات، صوم، کفاره امام خامنه ای، سایت، احکام روزه، س374) 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
✅ احکام ؛👇👇👇 در روایت است از حضرت صادق علیه السلام که می‌فرمایند: ...مَن صامَ و لَم یُؤَدِّ الزَّکاةَ فلا صَومَ لَهُ إذا تَرَکَها مُتَعَمِّدا‌... . اگر کسى روزه بگیرد و زکات فطره را عمدا ندهد، از ثواب روزه بى بهره است‌. ( من لا‌یحضر الفقیه ج2‌، ص183) چند نکته درباره فطریه: 1️⃣ مقدار فطریه ای که برای هر نفر واجب است سه کیلو از غذای معمول شهر است یا محاسبه قیمت سه کیلو از غذای معمول شهر برای هر نفر است و اگر همه عزیزانی چه آنهایی که بیشتر در طول سال نان مصرف می کنند یا برنج مصرف می کنند، قیمت گندم را پرداخت کنند یا قیمت برنج را حساب کنند، صحیح است و مانعی ندارد و لازم نیست انسان فطریه را بر اساس غذای غالب خودش بدهد. و بهتر این است سه کیلو خرما یا قیمت سه کیلو خرما را به فقیر پرداخت کند. (تحریر، زکات الابدان، جنس زکات مساله 3) 2️⃣کسی که فقیر شرعی است یعنی کسی که خرج سالش را مطابق با شانش ندارد پرداخت زکات فطره بر او واجب نیست. (توضیح المسائل مراجع م 1991) پرداخت زکاتِ فطره،به هر فقیری جایز نیست آن فقیر باید شیعۀ اثنی عشری باشد و علنی گناه نکند. 4️⃣اگر کسی در نماز عید شرکت کرده و قبل از نماز عید زکات فطره را نپرداخته و یا جدا نکرده یا کسانی که در نماز عید شرکت نکرده اند تا قبل از اذان ظهر فطریه را پرداخت نکرده اند و یا زکات فطره را از اموالشان جدا نکرده اند، بعد از عید فطر به نظر اکثر مراجع باید فطریه را به نیت ما فی الذمه یعنی بدون این که نیّت ادا و قضا، پرداخت کنند. (آیت الله صافی فتوا اما حضرت امام و امام خامنه ای و آیات عظام سیستانی و مکارم بنابر احتیاط بعدا به نیت مافی الذمه بدهد و آیت الله شبیری احتیاط مستحب بدهد هر چند معصیت کرده.) (آیات عظام خوئی، بهجت، زنجانی: واجب نیست ؛ رساله مراجع مساله 2030 ،2031 ،2029 ، 2032 العروه الوثقی، زکات الفطره، وقت وجوبها و العروة الوثقى؛ ج‌2 فصل فی وقت وجوبها ,م6 ؛ زکات فطره،رساله مراجع , ج2,م 2032) 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌷 عید سعید فطر مبارک 🔺 رؤیت هلال ماه شوال المکرم در غروب چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ برای رهبر انقلاب محرز شده است. 👈 بنابراین پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه اول شوال و عید سعید فطر خواهد بود. 💻 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانال فرهنگی بیمارستان امیر کبیر اراک
✅نشریۀ چهل حدیث اخلاص؛👆👆👆 ◀️ماه رمضان 1400 🔹🔹پیامبر(ص) می فرمایند: «هر کس چهل حدیث حفظ کند،خداوند
✅برندگان مسابقه نشریۀ چهل حدیث اخلاص؛👇👇👇 1️⃣خانم عالی نژاد (آزمایشگاه) 2️⃣خانم داوری (بخش NICU) 3️⃣خانم ساریخانی (بخش نوزادان) 4️⃣خانم مرادی (بخش خون) 5️⃣خانم میر عبدالحق (بخش خون) 6️⃣آقای علیرضا آنجفی (دبیرخانه) 💥هر کدام از برندگان در ایام عید سعید فطر،یک کارت هدیۀ 50 هزار تومانی دریافت می کنند. 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
(3)؛👆👆👆 ♦️♦️ غیبت ممنوع♦️♦️ 👌آیت الله مصباح یزدی: «اگر از كسى آگاه شدید، آن را براى دیگران بازگو نكنید و دیگران را به وى و از عیوب و اسرارش باخبر نسازید و را در جامعه نریزید.» 📚اخلاق در قرآن؛ج3ص212 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
؛👇👇👇 🤔فطره مهمانی که در شب عید فطر قبل از زمان وجوب زکات فطره با رضایت صاحبخانه آمده است و نزد وی افطار می کند، بر عهده چه کسی است؟ 1. بر عهده میزبان است و انفاق فعلی کافی است (آیات عظام گلپایگانی، اراکی، بهجت، صافی).(1) 2. اگر نان خورِ صاحبخانه به طور مطلق محسوب می شود، نه نان خور شب عید، بر عهده صاحبخانه است (آیت الله زنجانی).(2) 3. اگر نان خور صاحبخانه محسوب می شود بر عهده صاحبخانه است (حضرت امام، رهبر معظم انقلاب، آیات عظام اراکی، خویی، تبریزی، فاضل، سیستانی، وحید، مکارم).(3) 1- گلپایگانی، هدایه العباد، مسئلۀ1581؛ بهجت، استفتائات، ج2، سؤال3327؛ صافی، هدایه العباد، مسئلۀ1580؛ ذیل توضیح المسائل مراجع ، ج2، مسئلۀ1995. 2- ذیل توضیح المسائل مراجع ، ج2، مسئلۀ1995. 3- امام، تحریر الوسیله، زکات فطره، القول فی من تجب علیه، مسئلۀ3؛ خویی، تبریزی، سیستانی و وحید، منهاج الصالحین، زکات فطره، مسئلۀ1172؛ فاضل، الاحکام الوضحه، مسئلۀ1199؛ توضیح المسائل مراجع ، ج2، مسئلۀ1997؛ وحید، توضیح المسائل، مسئلۀ2012؛ موسوعه فقهی جامعه الزهرا، مجموع احکام3، مبحث روزه، زکات فطره. 🌹🌹🌹 🤔مهمان در چه صورت نان خور میزبان محسوب می شود؟ 1. صدق انفاق فعلی کافی است (آیات عظام گلپایگانی، اراکی، بهجت، صافی، نوری). 2. ماندن یک شب برای نان خورشدن کافی است (آیات عظام خویی، تبریزی، سیستانی، وحید). 3. ماندن یک شب برای نان خورشدن کافی نیست (رهبر معظم انقلاب،آیات عظام فاضل، مکارم، زنجانی). 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK