🔰 کی لطف خدا با ماست؟!
🔹نباید اختلاف به وجود بیاید؛
🔹همه با هم برادرند،
🔹همه با هم همکاری باید بکنند؛
🔹همه باید برای ساختن کشور به یکدیگر کمک بکنند.
❗️به کسی نباید بیهوده تهمت زد؛
❗️ کسی را نباید به خاطر یک امر، از همهی آن چیزهائی که صلاحیت محسوب میشود، انسان او را نفی بکند.
❗️با انصاف باید بود؛
❗️با انصاف باید عمل کرد؛
❗️با انصاف باید حرف زد.
🔹خدای متعال در مورد دشمنان میگوید: «و لا یجرمنّکم شنآن قوم علی الّا تعدلوا اعدلوا هو اقرب للتّقوی»؛ اگر با کسی دشمنید، این دشمنی موجب نشود که نسبت به او بیانصافی کنید، بیعدالتی کنید؛ حتّی نسبت به دشمن؛ حالا آن که دشمن هم نیست.
🔹بی عدالتیها را همه کنار بگذارند؛
🔹بیانصافیها را همه کنار بگذارند؛
🔹همه در زیر پرچم نظام اسلامی و جمهوری اسلامی جمع بشوند؛
🔹اصولی وجود دارد، به آن اصول همه پابندی خودشان را اعلام بکنند.
🔹در کنار هم باشند،
🔹اختلاف سلیقه هم باشد. چه اشکال دارد؟
🔹همیشه اختلاف سلیقه بوده.
❗️در دورانهای مختلف هر جائی که این اختلاف سلیقهها و اختلاف برداشتها با هوای نفس انسان مخلوط شد، کار خراب میشود.
❗️هوای نفس را باید خیلی ملاحظه کرد. به خودمان در فریب خوردن از هوای نفس سوءظن داشته باشیم.
❗️نگاه کنیم ببینیم کجا نفس است و هواهای نفسانی ماست؛ کجا نه، واقعاً احساس تکلیف است؛
🔹و در احساس تکلیف هم دقت بکنیم که قدم از دایرهی تکلیف آنطرفتر نباید گذاشت؛ زیادهروی نباید کرد.
💚آن وقت لطف خدا با ماست.
🔹همچنانی که تا امروز به فضل الهی، به حول و قوهی الهی، لطف الهی با ملت ایران بوده است؛ بعد از این هم انشاءاللَّه خواهد بود.
#حکیم_انقلاب 88/5/3
#هفته_وحدت
#وفاق
#زندگی_مکتبی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 برای وحدت؛ باید خودمان را از گذشته جدا کنیم!
🔹من سالها پیش - پیش از انقلاب - با بعضی از برادران اهل سنّت که صحبت میکردیم، به آنها میگفتم که اگر ما بخواهیم این وحدت اسلامی تحقّق پیدا بکند -
🔹وحدت یعنی همین که این دو با هم برادر باشند، احساس برادری کنند؛ نه اینکه این [شیعه] بشود سنّی یا آن [سنّی] بشود شیعه؛ نه، مراد از وحدت این نیست؛
🔹بلکه به معنای احساس برادری؛
🔹همین که هر طرفی احساس کند که آن [طرف] هم مسلمان است و حقّ اسلامی او را بر گردن خودش احساس کند؛ آن [طرف] هم به همین ترتیب -
❗️باید خودمان را از گذشته جدا کنیم، باید قیچی کنیم.
❗️اگر برگردیم به گذشته، دعوا است؛
❗️اینقدر بحث و تکذیب و تَغلیط و درگیری و خونریزی و این چیزها اتّفاق افتاده که اگر نگاهی به گذشته بکنیم، باز دعوا خواهد شد.
❗️اگر کسی مخلصاًلله احساس میکند که باید امروز بین برادران، برادری واقعی و عملی باشد، باید کوشش کند که گذشته را به یادها نیاورد؛ وَالّا او میرود کتاب احقاقالحق را میآورد به رخ این میکشد، این [هم] میرود کتاب تحفهیاثنیعشریّه را میآورد به رخ او میکشد! هر دو هم بحمدالله به قدر کافی کتابِ پُر از طعن و دَق علیه همدیگر نوشتهاند!
❗️اگر ما بخواهیم گذشته را مطرح کنیم نمیشود. باید نگاه کنیم، بگوییم گذشته، گذشته - رحم الله معشر الماضین، آنها هر کار کردند، ما کاری به کار آنها نداریم - ما امروز میخواهیم تکلیف خودمان را بینناوبینالله نگاه کنیم.
❗️بینناوبینالله امروز ما باید با همدیگر توحید کلمه و رفاقت داشته باشیم، برادری داشته باشیم. اگر بخواهیم این را عمل بکنیم، باید از گذشته صرفِنظر کنیم.
#حکیم_انقلاب در دیدار جمعى از علماى اهل سنّت 68/10/5
#هفته_وحدت
#وفاق
#زندگی_مکتبی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 تلاش برای شناساندن حضرت ختمی مرتب💚 به جهانیان
🔹بعد از دوران قرون وسطىٰ که نسبت به شخصیّت رسول اکرم در دنیاى مغربزمین و دنیاى مسیحیّت، یک تهاجم تبلیغاتى وسیعى انجام گرفت
🔹و دشمنانِ سوگندخوردهی اسلام فهمیدند که یکى از راههاى مبارزهی با اسلام این است که چهرهی نبىّ مکرّم اسلام (صلّى الله علیه و آله و سلّم) را مخدوش بکنند و
🔹کارهاى زیادى در این زمینه انجام گرفت، و تا امروز، دشمن به نحو مستمرّى -اگرچه با شیوههاى مختلفى- روى امحاء شخصیّت پیغمبر از ذهنهاى آزادگان عالم کار کرده.
🔹بسیارند در دنیا مردمى که اگر پیغمبر اسلام را به همان اندازهاى که مسلمانها میشناسند یا حتّى کمتر از آن بشناسند، یعنى حقیقتاً فقط یک شبحى از آن چهرهی منوّر براى دلهاى آنان آشکار بشود، عقیدهی آنها و گرایش آنها نسبت به اسلام و معنویّت اسلامى تضمین خواهد شد.
🔹ما باید روى این مسئله کار کنیم.
#حکیم_انقلاب 68/7/24
#هفته_وحدت
#وفاق
#زندگی_مکتبی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 من طرفدار حزب هستم! اما ...
🔹بعضی از مشکلات ما ناشی از ضعف بعضی از مدیریّتهاست که به کارهای جزئی و فعّالیتهای سیاسی و حزبی سرگرم و مشغول میشوند.
👌👌اینقدر که من در این خصوص تأکید میکنم، بعضی کسان میگویند فلانی با حزب و تحزّب مخالف است؛ در صورتی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اوّلین حزب را ما درست کردیم. اگر تحزّب به معنای واقعی کلمه وجود داشته باشد، من طرفدار آن هستم.
🔹منتها من تحزّب را این نمیدانم که عدّهای از داعیهداران سیاسی، به دنبال کسب قدرت، دور هم جمع شوند - ده نفر، پانزده نفر، بیست نفر - و با شعار و ایجاد هیجان و جذّابیتهای دروغین، مردم یا گروههایی از مردم را به این طرف و آن طرف بکشانند و مرتّب دعوا و اختلاف راه بیندازند و برای اینکه بیکار نمانند، یک مسأله کوچک را بزرگ کنند؛ یک چیز کماهمیت را پُراهمیت جلوه دهند و روزها و هفتهها دربارهاش بحث و تحلیل کنند؛ بر اساس آن، دوست و دشمن معیّن کنند؛ فلان کس، فلان طرفی است، پس دشمن است؛ فلان کس، فلان طرفی است، پس دوست است.
🔹 بنده اینها را تحزّب نمیدانم.
🔹اینها روشهای غلط سیاسی است که در دنیا هم رایج است.
🔹دل ما خوش بوده است که در ایران این چیزها رایج نباشد؛ اما متأسفانه بعضی کسان به این چیزها دلبستگی دارند.
🔹بسیار خوب؛ اما اگر کسی مسؤولیتی را قبول کرد، چنانچه بنا شد چنین دلبستگی ای پیدا کند، به آن مدیریّت ضربه خواهد زد.
🔹من یک وقت به بعضی از مسؤولان دولتی پیغام دادم و گفتم ساعاتی را که شما در جلسه حزبىِ خود صرف میکنید - البته نمیگویم پول و امکانات میگیرید - متعلّق به دولت و مردم است. شما حق ندارید آن را صرف مسائل حزبی و جناحی و گروهی و امثال اینها بکنید. یک مقدار ضعفهای ما ناشی از اینهاست؛.
#حکیم_انقلاب 80/8/12
#جریان_شناسی
#زندگی_مکتبی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 عبور از چراغ قرمز
🔹 بنده گاهی صبحها به ارتفاعات تهران می روم. وقتی ما حرکت می کنیم، هوا تاریک است؛ یعنی بعد از نماز صبح خیابانها خلوت است؛
🔹وقتی به چراغ قرمز می رسیم، می ایستیم.
🔹بنای ما بر این است. هیچ کس هم در خیابان نیست؛ یعنی هیچ ماشینی هم از آن طرف نمی آید؛ می ایستیم تا چراغ سبز می شود، بعد عبور می کنیم.
🔹 من دیده ام وقتی ما این طرف چهارراه ایستاده ایم - مثلاً سه، چهار تا ماشین همراه هستیم - از آن طرف چهارراه یک ماشین دارد می آید و تصمیم هم دارد از چراغ قرمز عبور کند؛ یک خرده هم عبور می کند؛ اما وقتی می بیند سه، چهار تا چراغ آن طرف روشن است و ماشینها ایستاده اند، او هم آهسته ترمز می گیرد و گاهی هم یک ذره به عقب می رود.
🔹یعنی انضباط اجتماعىِ یک نفر، در احساس لزوم انضباط اجتماعی در افراد مقابل تأثیر می گذارد.
#حکیم_انقلاب 85/8/18
#زندگی_مکتبی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 مو به مو در خط امام
🔹من به شما عرض میکنم برادران عزیز، خواهران عزیز و ملّت بزرگ ایران! ما بعد از امام، همان راه امام را موبهمو دنبال کردهایم و انشاءالله خواهیم کرد:
❗️دچار انفعال و ضعف نمیشویم
❗️و به حول و قوّهی الهی در برابر زیادهخواهی و زورگویی بیگانگان و دشمنان میایستیم؛
❗️هیجانزده و احساساتی تصمیم نمیگیریم،
❗️به جای متن به حاشیههایی که برایمان میسازند اعتنا نمیکنیم و وارد حواشی نمیشویم، سرگرم نمیشویم؛
❗️اولویّتهایمان را به توفیق الهی و به هدایت الهی تشخیص میدهیم؛
❗️و به امید خدا به مردممان و به تواناییهای آنها و به جوانان عزیزمان اعتماد میکنیم؛
❗️و به دشمن مطلقاً اعتماد و اطمینان نمیکنیم؛
❗️مردم عزیزمان را از دودستگی و دوقطبی برحذر میداریم؛
❗️و به نصرت الهی هم اطمینان داریم.
🔹شک نداریم که ملّت ایران، با این انگیزه، و با این احساسی که امروز دارد حرکت میکند، با این ایمان، با این امید، قطعاً به توفیق الهی و به حول و قوّهی الهی پیروز خواهد شد.
#حکیم_انقلاب ۱۳۹۷/۰۳/۱۴
#زندگی_مکتبی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 ضعف های درونی ما کدام است؟
🔹 تکیهی ما بر دشمنیِ دشمنان خارجی به معنای اغماض از ضعفهای درونی خودمان نیست. این را به شما جوانهای عزیزم عرض بکنم؛
🔹 ما در درون خودمان ضعفهایی داریم؛ دشمن در موارد زیادی از ضعفهای ما استفاده میکند؛ این ضعفها را باید برطرف کنیم.
❗️ما ضعف در سیاستگذاری داریم؛
❗️ضعف در اجرا داریم؛
❗️ضعف در تلاش داریم؛
گاهی دچار تنبلی و دچار کاهلی در حرکتهای خودمان میشویم؛
❗️ضعف در [تشخیص] اولویّتهای کشور داریم؛
گاهی اوقات سر یک چیز جزئی، گروههایی در درون کشور از خودمان با همدیگر درگیر میشوند، سر یک امری که ضرورتی هم ندارد، لزومی هم ندارد؛ از دشمن غافل [میشویم]؛
🔹اینها ضعفهای ما است؛
#حکیم_انقلاب ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
#زندگی_مکتبی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 امام مطّلع نبودند!
🔹در قضیّهى حرکت به سوریّه براى جنگیدن با رژیم اشغالگر قدس که خوشحال بودند جوانهاى ما - دو نفرشان هم پیش من آمدند که هر دو الان جزو شهداى عالىمقام ما هستند - که میخواهند بروند بجنگند.
🔹امام مطّلع نبودند؛
🔹بعد که مطّلع شدند، گفتند که راه مبارزهى با اسرائیل از عراق میگذرد؛ جلوى آن را گرفتند. و آنهایى که رفته بودند برگشتند.
🔹ببینید؛ این، فهمیدن اولویّتها است، شناختن اولویّتها است. امام راه را، جهت را نشان میداد.
#حکیم_انقلاب ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
#زندگی_مکتبی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 حفظ نظام از اوجب واجبات است
🔹 امام فرمود حفظ نظام از اوجب واجبات یا اوجب واجبات است؛
🔹یعنى همهى مسائل بعدى، فرع این مسئله است.
🔹این جهت را به ما نشان داد.
🔹ممکن است جنابعالى با رفیقت سرِ یک قضیّهاى کوچک یا بزرگ اختلافِنظر داشته باشید امّا در حفظ نظام، هردو بهقدرِ هم مسئولید.
🔹آنهایى که نفهمیدند این حرف امام را، در یک جاهایى خطاهاى فاحش کردند.
🔹امام، جهت را نشان میداد. این مرد بزرگ، اینجورى حرکت میکرد.
#حکیم_انقلاب ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
#زندگی_مکتبی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 اصلی و فرعی در فتنه ۸۸
🔹من خواهش میكنم اگر چنانچه مسائل سال ۸۸ را مطرح میكنید، مسئلهی اصلی و عمده را در این قضایا مورد نظر و در مدّ نگاهتان قرار دهید؛
🔹آن مسئلهی اصلی این است كه یك جماعتی در مقابل جریان قانونی كشور، به شكل غیر قانونی و به شكل غیر نجیبانه ایستادگی كردند و به كشور لطمه و ضربه وارد كردند؛ این را چرا فراموش میكنید؟
🔹البته ممكن است در گوشه و كنار یك حادثهی بزرگ زد و خوردهائی انجام بگیرد كه انسان نتواند ظالم را از مظلوم تشخیص دهد؛ یا یك نفر در موردی ظالم، در موردی مظلوم باشد؛ این كاملاً امكانپذیر است؛ اما در این قضایا، مسئلهی اصلی گم نشود.
🔹خب، در انتخابات سال ۸۸، آن كسانی كه فكر میكردند در انتخابات تقلب شده، چرا برای مواجههی با تقلب، اردوكشی خیابانی كردند؟ چرا این را جواب نمیدهند؟
🔹صد بار ما سؤال كردیم؛ نه در مجامع عمومی، نخیر، به شكلی كه قابل جواب دادن بوده؛ اما جواب ندارند.
🔹خب، چرا عذرخواهی نمیكنند؟
🔹در جلسات خصوصی میگویند ما اعتراف میكنیم كه تقلب اتفاق نیفتاده بود. خب، اگر تقلب اتفاق نیفتاده بود، چرا كشور را دچار این ضایعات كردید؟ چرا برای كشور هزینه درست كردید؟
🔹اگر خدای متعال به این ملت كمك نمیكرد، گروههای مردم به جان هم میافتادند، میدانید چه اتفاقی میافتاد؟
🔹میبینید امروز در كشورهای منطقه، آنجاهائی كه گروههای مردم مقابل هم قرار میگیرند، چه اتفاقی دارد میافتد؟
🔹كشور را لب یك چنین پرتگاهی بردند؛ خداوند نگذاشت، ملت هم بصیرت بهخرج دادند.
🔹در قضایای سال ۸۸، این مسئلهی اصلی است؛ این را چرا فراموش میكنید؟
#حکیم_انقلاب ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
#زندگی_مکتبی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 کارهائی که باید انجام بگیرد تا ضعفهای کشور برطرف شود!
🔹 به نظر من کارهائی که باید انجام بگیرد برای اینکه این ضعفها برطرف شود،
❗️ در درجهی اول این نگاه به آینده است؛
❗️ در درجهی اول مسئولیتپذیری ماهاست.
همهی ما باید احساس مسئولیت کنیم؛ بخصوص مسئولین کشور و خدمتگزاران مردم باید احساس مسئولیت کنند. تقصیرها را گردن هم نیندازیم. اینجور نباشد که اگر یک جا یک نقصی پیدا شد، مجلس بگوید تقصیر دولت است، دولت بگوید تقصیر مجلس است، آن یکی بگوید تقصیر قوهی قضائیه است؛ نه، حدود مشخص است. قانون اساسی خطوط را مشخص کرده است. وظائف همه معلوم است. رهبری مسئولیت دارد، دولت مسئولیت دارد، مجلس مسئولیت دارد، قوهی قضائیه مسئولیت دارد، نیروهای نظامی مسئولیت دارند، دستگاههای اجرائی هر کدام مسئولیتهائی دارند؛ به گردن هم نیندازیم. اشکالی به وجود میآید، متوجه رهبری است؛ رهبری متواضعانه قبول کند که این اشکال متوجه اوست و سعی کند آن را برطرف کند. این یکی از اساسیترین کارهاست.
❗️ کار اصلی دیگر این است که از ارزشهای اصولی نباید غافل شد.
سرگرم مسائل فرعی و فروع نشویم، از اصول غافل بمانیم. این هم شرح مفصلی دارد.
❗️ حفظ اتحاد و همدلی، یکی دیگر از وظائف ماست.
بارها عرض کردهایم که بین مسئولین باید اتحاد و همدلی باشد. سه قوه و دیگران باید با هم همدل باشند، همگام باشند، همدست باشند؛ ولو یک جاهائی اختلاف نظرهائی دارند. اختلاف نظر اشکالی ندارد؛ اما بایستی در جهتگیریهای نظام و کشور و انقلاب پشت به پشت یکدیگر بدهند، دست یکدیگر را محکم بفشرند و به پیش بروند؛ هم اینها، هم مردم با هم، هم مردم با مسئولین. این اتحاد و همدلی، علاج قطعی بسیاری از مشکلاتی است که در کشور وجود دارد.
❗️ یکی از کارهای اصلی که باید انجام بدهیم و همه باید به آن توجه داشته باشیم، این است که فریب لبخند دشمن و وعدههای دروغ جبههی دشمن را نخوریم.
در این سی سال، تجربه هم پیدا کردهایم. گاهی به روی ما لبخند زدند. اوائل گاهی بعضی از ما باور میکردیم. یواش یواش فهمیدیم پشت صحنه چیست. فریب لبخند دشمن را، فریب وعدههای دروغ دشمن را نخوریم. جبههی قدرت مادیای که امروز بر دنیا مسلط است، راحت عهد میشکند. بدون هیچ دغدغهای عهدشکنی میکنند، زیر قولشان میزنند، زیر حرفشان میزنند، نه از خدا خجالت میکشند، نه از خلق خجالت میکشند، نه از طرف مذاکره خجالت میکشند؛ راحت دروغ میگویند! من نمونههای زنده دارم - که حالا در اینجا جای بحثش نیست؛ شاید آن وقتی که لازم باشد، عرض بکنم - همین اظهاراتی که آمریکائیها کردند، رئیس جمهور آمریکا کرد؛ نامهای که به ما نوشت، جوابی که ما دادیم؛ بعد عکسالعمل و اقدامی که آنها با مضمون آن نامهها کردند. اینها یک روزی در اختیار افکار عمومی دنیا - آن وقتی که لازم باشد - قرار خواهد گرفت؛ خواهند دید که اینها چه جوریاند، حرفشان چقدر اهمیت و ارزش دارد، وعدهشان چقدر ارزش دارد. بنابراین یکی از کارهای اساسی ما این است که فریب لبخند و وعدهی دروغ اینها را نخوریم.
❗️ یکی هم پرهیز از تنبلی و کمکاری است.
کسالت، کمکاری و تنبلی، یک انسان را، یک خانواده را، یک کشور و یک ملت را تباه میکند.
همه باید کار کنند؛ کار جهادی.
#حکیم_انقلاب ۱۳۹۰/۱۱/۱۴
#زندگی_مکتبی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 تفاوت آرایش سباسی احزاب و گروه های سیاسی دهه 1360 با دهه 1370 به بعد
🔹 چرا همديگر را تحمل نميکنيم و عيبجويي ميکنيم؟ در يک محيط واحد، با يک جهتگيري واحد، يک نقطه و خدشهي کوچکي موجب ميشود که اين گروه در مقابل آن گروه بايستد و آن گروه در مقابل اين گروه.
🔹من اين را به شما بگويم - با تجربهاي که بنده از اول انقلاب تا حالا دارم - که غالبِ دستهبنديهاي سياسي کشور ما از اين قبيل بود که متأسفانه بعد به دستهبنديهاي عميقتر هم منتهي شد.
🔹در آن سالهاي رياست جمهوري بنده، دو گروه در کشور بودند: چپ و راست. يک عدهاي ميگفتند چپ، يک عده ميگفتند راست.
🔹بنده يک بحث تحليلي مفصلي کردم - سالهاي ۶۲، ۶۳ بود؛ حالا دقيقاً يادم نيست - و ثابت کردم که اين اختلافات مثل اختلافات قبائل قديمي عرب است.
🔹يک قبيله با يک قبيلهي ديگر بد بود؛ منشأش نه يک مبناي اقتصادي بود و نه يک مبناي اعتقادي. فرض کنيد يک وقتي اسب اين قبيله در مرتع يکي از افراد آن قبيله چريده، او هم مثلاً گفته بالاي چشمت ابروست؛ اين هم يک جوابي داده و احياناً خوني هم بينشان ريخته شده يا نشده، اما اين دو تا قبيله ديگر تا ابد بايد با هم دشمن باشند!
🔹بنده ثابت کردم که اختلافات آن روزِ چپ و راست در کشور ما از اين قبيل است؛ و بود. اختلافات عاطفي و اخلاقي به دستهبنديهاي سياسي تبديل شده بود.
🔹البته امروز آنطور نيست.
🔹امروز يک عده عميقاً با نظام جمهوري اسلامي مخالفند؛ حالا با زبانها و شعارهاي گوناگون و تحت پرچمهاي مختلف با اصل نظام مخالفند.
🔹مخالفت هم نه به خاطر اينکه يک جايگزين بهتري براي آن دارند. با همان شعارهايي که جمهوري اسلامي به خاطر مبارزه با آنها به وجود آمد، ميخواهند با جمهوري اسلامي مخالفت کنند.
❗️جمهوري اسلامي براساس نفي سلطهي غرب و امريکا سرکار آمد؛ اما اينها طرفدار سلطهي غربند.
❗️جمهوري اسلامي براي گسترش دين و معنويت و مفاهيم اسلامي سرکار آمد؛ در حالي که اينها اصلاً مخالف گسترش اين مفاهيمند.
❗️جمهوري اسلامي شعار خودش را وحدت دين و سياست قرارداد؛ در حالي که اينها اصلا دشمنِ وحدت دين و سياستند.
🔹بعضيها اينطورياند؛ حالا کمند، زيادند، چه کسانياند و چه هستند، اينها را کار نداريم،
🔹لکن باز در بين همين مجموعههايي که همفکرند و هم جهتند، انسان ميبيند يک اختلافاتي هست که باز از قبيل همان اختلافات قبيلهاي سابق است.
✔️راه مقابله با اين بيتحملي چيست؟ اين، تحقيق نظري ميخواهد؛ به قول شماها کار تئوريک بکنيد و بعد هم اين را عملياتي کنيد.
#حکیم_انقلاب در ديدار دانشگاهيان سمنان، 18/8/85
#زندگی_مکتبی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 رهبری چه کارهایی نمی کند؟!
🔹 رهبري نميآيد به وزارت اقتصاد يا بازرگاني بگويد اينطوري کن؛
🔹يا به رئيسجمهور و فلان وزير و فلان قاضي بگويد آنطوري کن؛
🔹اينها کارهايي است که رهبري نبايد وارد شود؛
🔹هم بر خلاف قانون است، هم بر خلاف حقّ و مصلحت.
🔹مملکت بايد طبق روال قانوني و با مسؤوليتهاي مشخص شده حرکت کند؛
🔹هر کس هم بر خلاف مسؤوليتش رفتار کرد، بالاخره تبعه، دنباله و نتيجهاي خواهد داشت که با آن هم طبق قانون بايد رفتار کرد
#حکیم_انقلاب در ديدار دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتي، 22-2-82
#زندگی_مکتبی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 کتاب "رقابت نهم" (مروری بر انتخابات مجلس نهم شورای اسلامی)
📌نویسنده: مهدی سعیدی
🔹ناشر: مرکز اسناد انقلاب اسلامی
🔸تاریخ انتشار: تابستان ۱۴۰۳
🔹انتخابات نهمین دورهی مجلس شورای اسلامی، با توجه به شرایط و بسترهای تاریخی، سیاسی و اجتماعی خود دارای اهمیت و ویژگیهای منحصر به فردی بود که آن را از دیگر ادوار انتخابات مجلس متفاوت میساخت. این تفاوتها موجب شد تا در نوع جناحبندیها و آرایش سیاسی و رقابت سیاسی گروهها نیز تفاوتهایی حاصل آید. اتخاذ خط تحریم توسط برخی اصلاحطلبان، آنان را از صحنهی رقابت انتخابات بیرون کرد. همفکران جریان احمدینژاد نیز از سوی شورای نگهبان صاحبان صلاحیت برای نامزدی در انتخابات شناخته نشدند. این شرایط موجب گردید تا رقابت انتخاباتی با حضور جریان اصولگرایی و برخی از فعالان سیاسیِ مستقل و تعدادی از اصلاحطلبان معتدل شکل بگیرد. حاصل آنکه فضا برای رقابت در درون اردوگاه اصولگرایی با محوریت جبههی متحد اصولگرایی و جبههی تازه تأسیس پایداری شکل گرفت.
🦚 کتاب را از این لینک می توانید تهیه کنید:
https://irdc.ir/fa/publications/book/1352
💢 پی نوشت: این کتاب را سالها پیش تالیف کرده بودم که سرانجام پس از مدتها توقف، در شهریور ماه 1403 چاپ گردید. از دوستان عزیزم در مرکز اسناد انقلاب اسلامی تشکر ویژه دارم.
#جریان_شناسی
#تاریخ_انقلاب
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 چه چیزهایی از غربی ها باید یاد بگیریم؟!
🔹 روح خطرپذیری - که انصافاً جزو خلقیات و خصال خوب اروپائیهاست -
🔹 روح ابتکار، اقدام و انضباط، چیزهای بسیار لازمی است؛
🔹 در هر جامعهای که اینها نباشد، پیشرفت حاصل نخواهد شد.
🔹 اینها هم لازم است. ما اگر باید اینها را یاد بگیریم، یاد هم میگیریم؛ اگر هم در منابع خودمان باشد، باید آنها را فرا بگیریم و عمل کنیم.
بیانات #حکیم_انقلاب در دیدار استادان و دانشجویان کردستان ۱۳۸۸/۰۲/۲۷
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 جایگاه آموزش و پرورش در پیشرفت کشور کجاست؟!
🔹 شما نگاه کنید به یک کشور. شما بهعنوان یک انسان، بهعنوان یک مدیر، بهعنوان یک رئیس و بهعنوان یک دلسوز، میخواهید کشوری داشته باشید که افراد آن :
▪️از لحاظ استعداد، برجسته باشند؛
▪️از لحاظ اخلاق، پاکیزه باشند؛
▪️از لحاظ اقدام، شجاع باشند؛
▪️از لحاظ فکر، دارای تدبیر باشند؛
🔹افراد این کشور مردمانی :
▪️مستقل،
▪️دارای فکر،
▪️دارای ابتکار،
▪️دارای روح خلاقیت،
▪️پرهیزگار،
▪️پاکدامن،
▪️نظمپذیر،
▪️قانونپذیر،
▪️اهلِ اقدامهای بزرگ
▪️آرمان طلب
باشند؛
🔹میخواهید یک چنین کشور و جامعهای بسازید.
🔹کیست که در دنیا آرزویش این نباشد که کشور و جامعهاش از مردان و زنانی تشکیل شده باشد که دارای این روحیات و خصوصیات باشند؟ یعنی:
▪️ظرفیتهای استعدادی را به کار ببندند،
▪️شجاعت در اقدام داشته باشند،
▪️آرمانهای بلند را دنبال کنند،
▪️خسته نشوند،
▪️شوق و نشاط داشته باشند،
▪️نظم و انضباط داشته باشند،
▪️در آنها ولنگاری و بیانضباطی و تنپروری وجود نداشته باشد.
🔹حالا میخواهیم کشوری با این خصوصیات درست کنیم.
🔹شما نگاه کنید و ببینید جای تربیت انسانها کجاست؟
🔹از اول ولادت تا وقت مرگ،
🔹کدام نقطه و کدام منطقه و محیط، برای تربیت چنین انسانهایی مناسبتر از آموزش و پرورش است؟
بیانات #حکیم_انقلاب در دیدار معلمان ۱۳۸۶/۰۲/۱۲
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 صداوسیما متولی پرورش چیست؟
🔹صدا و سیما در زمینهی پرورش و گسترش و تفهیم و تبیین فضیلتهای اخلاقی باید برنامهریزی کند؛ یکی از اهداف صدا و سیما در همهی برنامهها باید این باشد.
📌اخلاقهای رفتاری افراد جامعه؛ مثل
📌انضباط اجتماعی،
📌وجدان کاری،
📌نظم و برنامهریزی،
📌ادب اجتماعی،
📌توجه به خانواده،
📌رعایت حق دیگران
📌کرامت انسان،
📌احساس مسؤولیت،
📌اعتماد به نفس ملی،
📌شجاعت شخصی
📌شجاعت ملی،
📌قناعت
📌امانت،
📌درستکاری،
📌حقطلبی،
📌زیباییطلبی
(- یکی از خلقیات خوب، زیباییطلبی است؛ یعنی به دنبال زیبایی بودن، زندگی را زیبا کردن؛ هم ظاهر زندگی را و هم باطن زندگی را؛ محیط خانواده، محیط بیرون، محیط خیابان، محیط پارک و محیط شهر - )
📌نفی مصرفزدگی،
📌عفت،
📌احترام و ادب به والدین و به معلم.
🔹اینها خلقیات و فضایل اخلاقی ماست.
🔹صدا و سیما خودش را متکفل گسترش این خلقیات بداند. شما در هر برنامهیی که میسازید، در هر سریال تلویزیونی، در هر محاوره، در هر میزگرد، در هر گفتگوی تلفنی و در هر گزارش، متوجه باشید که این فضایل تقویت شود؛ این چیزها نقض و زیر پا انداخته نشود.
بیانات #حکیم_انقلاب در دیدار مسئولان سازمان صدا و سیما ۱۳۸۳/۰۹/۱۱
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰نگران برای وفاق / جای نگرانیست؛ چرا؟
🔹رئیس جمهور محترم به درستی از وفاق گفت. هرچند اهمیت وفاق برای امروز نیست. همیشه وفاق اصل است. در گذشته هم وفاق ضرورت داشت. اینکه عده ای توجه نکردند و با بداخلاقی و بی انصافی بر دولت مستقر تاختند، بماند؛ چه دل ها از این نامروتی سوخت.
وفاق ضروری است. فرمود: "موفقیت دولت موفقیت همه ماست." هر کس به خودش رجوع کند و ببیند اگر در دل چنین باوری ندارد باید نگران خودش باشد. باید چاره ای کند و تدبیری سازد.
اگر رئیس جمهور محترم از وفاق هم نمی گفت باید برای برقراری وفاق خون دل خورد و عرق ریخت. مگر بدون وفاق پیشرفت میسر است؟
🔻وفاق چیست؟ وفاق تنازل است. یعنی بی آنکه کسی از اعتقاد و گرایش خود عدول کند برای هدف مشترک از موضعش تنازل کند. متن ساده است هرچند عمل بدان به سادگی متن نیست.
🔻حال نگرانی برای چیست؟ اینکه عده ای به نام رئیس جمهور محترم، وفاق را نقاب سازند و اسم رمز عبور از وفاق. افرادی که در جریان فتنه 88 و 98 و اغتشاش 1401 سهم داشتند چطور ممکن است اهل وفاق شوند؟ چطور ممکن است شعار وفاق رئیس جمهور را پیش برند؟ چطور ممکن است دور آرمان رئیس جمهور حلقه شوند؟ یقین داریم دور از چشم آقای رئیس است.
خلاصه نگرانی برای وفاق؛ دلسوزی برای صداقت رئیس جمهور است.
🔻از اینرو چند پیشنهاد به دولت محترم؛
1⃣یکم. برای وفاق خط قرمز قائل باشیم. اینکه وفاق تا کجاست؟ خط قرمز اصل انقلاب است ولاغیر. اما این مرز را مرزبان باشیم.
2⃣دوم. برای وفاق عزیمت قرار دهیم. اینکه قرار است با وفاق چه هدف مشترکی را رقم زنیم. مساله مشترک خودش وحدت ساز است.
3⃣سوم. برای وفاق پیش از دیگران هزینه دهیم. پیشرو باشیم. الگو شویم. دیگران ببینند که پرچم وفاق را اهلش بلند کردند.
4⃣چهارم. برای وفاق متعصب باشیم. از وفاق صیانت کنیم. رعایت وفاق خودش خط قرمز است. اجازه ندهیم اصل وفاق آسیب ببیند.
آنکه وفاق را شکسته است و به این نام شهره است نمی تواند وفاق ساز باشد و از وفاق بگوید. حرمت امام زاده را متولی باید نگه دارد. بر این نام و تحقق آن متعصب باشیم.
5⃣پنجم و دست آخر برای وفاق شاخص قرار دهیم. شاخص اثرگذاری وفاق زمانیست که رافت و همدلی و تعاون بین مردم بیش از گذشته احساس شود. وفاق حقیقی آنجاست؛ کف جامعه نه تصنعی در اتاق احزاب. ثمره وفاق را مردم باید بچشند و میان خود حس کنند. مردم صداقت را در این شعار ببینند، باور می کنند و جلوتر از بقیه خواهند بود.
خلاصه اینکه باید برای وفاق نگران بود و از آن خالصانه صیانت کرد.
✔️ محسن مهدیان
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 وحدت و #وفاق یک تاکتیک نیست، یک اصل اسلامی است،
🔹#وحدت یک تاکتیک نیست، وحدت یک اصلی از اصول اسلام است،
🔹وحدت یک امر قرآنی است.
🔹اینکه میفرماید «وَ اعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَمیعاً وَ لاتَفَرَّقوا»، خیلی مهم است؛ یعنی در اعتصامِ به حبلالله هم که مهمترین کارها است، اجتمعوا؛ [یعنی] اتّفاق حتّی در اعتصام به حبلالله که مظهرش مثلاً حج است، مظهرش نماز جمعه است؛ یعنی اجتماع حتّی در اعتصام به حبلالله مورد نظر قرآن و شریعت اسلامی است؛ این خیلی به نظر مهم است.
🔹یا در این آیات سورهی حجرات «وَ اِن طائِفَتانِ مِنَ المُؤمِنینَ اقتَتَلوا فَاَصلِحوا بَینَهُما فَاِن بَغَت اِحداهُما عَلَى الاُخرى فَقاتِلُوا الَّتی تَبغی حَتّىٰ تَفیءَ اِلىٰ اَمرِ الله»؛
🔹یعنی مسئلهی اتّفاق و اتّحاد اینقدر مهم است که اگر کسی بَغی کرد، باید با او مقاتله کرد، با آن مسلمان باید مقاتله کرد برای اینکه او را به وحدت برگردانیم؛ اینقدر وحدت مهم است! اینها را نمیشود نادیده گرفت.
🔹بعد هم که «اِنَّمَا المُؤمِنونَ اِخوَةٌ فَاَصلِحوا بَینَ اَخَوَیکُم»؛ یعنی مسئلهی وحدت یک اصل قرآنی است و ما نباید از آن غفلت کنیم.
بیانات #حکیم_انقلاب در دیدار جمعی از علما و بزرگان اهل سنت کشور ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔺دیکتاتورهای در بند!
🔹مهدی سعیدی/ جریانشناس سیاسی
🖊گروه پرونده
📝خواندن این نامه میتواند گوشهای از حقیقت کمتر دیده شده در عرصه سیاست را آشکار کند. کاش فرصتی پیش میآمد که نوجوانان و جوانان دهه هفتادی و هشتادی که این روزها قدکشیدهاند و به میدان سیاست وارد شدهاند، داستان این دیکتاتورهای کوتاه قد تاریخ سیاسی این کشور را میخواندند تا به معنای واقعی متوجه میشدند که چگونه در جنگ تحریف شکل گرفته به مدد فضای مجازی، جای جلاد و شهید عوض شده است و چگونه اوباش سیاسی مدعی مبارزه، خودکامگانی هستند که جز سیاست حذف مخالفان، سیاستی نمیشناسند و اپورتونیستهایی هستند که برای کسب قدرت به هیچ اخلاق و مرامی پایبند نیستند و حتی به همبندان خود نیز رحم نمیکنند!
📎 در سایت هفته نامه متن کامل را بخوانید
📥 پی دی اف این شماره را دریافت کنید
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 جنگ
گرچه با خاک بیگانهام کرد
جنگ با دستهای بلندش
گرچه از من گرفت آسمان را
با تمام دلم دوست دارم
لحظههای برآشفتنش را
که معیار مرد است
جنگ! بهزاد آیینهپوشان همزاد!
کاش یکبار دیگر صدای تو را میشنیدم
کومهام بیتو خاموش و سرد است
من در این خاک جایی ندارم
غربتی سهمگین سهم من بود
کتف تا کتف زخمی، توانتاب
جاده تا جاده هولی عنانگیر
بیتو من کیستم؟ سرد و رنجور
سایهای خسته، خاکستر آلود
بر لبم نام خورشیدوارت
در دلم یادی از استواییترین روزهای نبرد است
من چه دارم که بگذارد اینجا بمانم
بیوطن از تمام زمین بینصیب است
جاده فرسود چشم انتظارم
شیعه هرجا که باشد غریب است
جنگ باز آ که آیینه ام غرق گرد است....
#دفاع_مقدس
#زندگی_مکتبی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 منطقي آن است كه كار دست خود ملت باشد
🔹وضع رژيم سلطنتي اصلا" اين است و از اول يك رژيم غلطي بوده است، از اول يك رژيمي بوده است كه بي منطق بوده است، حالا يك كلمه اش را براي شما ميگويم.
🔹ما فرض ميكنيم كه تمام ملت (فرض است والاَّ واقعيت كه ندارد) جمع شده اند و يك كسي را انتخاب كنند، انتخاب كردند خوب، اين ملتي كه حالا هستند حق دارند، در حومه زندگي خودشان اختيار دارند كه كسي را قرار بدهند.
🔹خوب، براي صد سال بعدي كه اين آقايان هيچ نيستند، چه حقي دارند؟
🔹شما چه حقي داريد كه براي اولادتان و اولاد اولادتان كه الان نيستند، سلطان انتخاب كنيد؟
🔹سلطنت، سلطنت ميراثي بود. ما فرض ميكنيم با انتخاب دولت يك سلطنتي را امضاء كردند، به چه حقي ملت ميتواند براي نسلهاي آتيهاش سرپرست قرار بدهد؟
🔹خودشان حق اختيار دارند، بايد خودشان انتخاب كنند
🔹و لهذا سلطنت از اول غلط بوده،
🔹جمهوري يك مطلب صحيحي است،
🔹براي اينكه هر مملكتي وقتي قرار دادند، خود اين چهار سال، پنج سال، بعد از چهار سال و پنج سال باز ثانياً بايد قرار بدهند،
🔹ديگر براي نسلهاي آتيه ارثي نيست كه كسي اگر چنانچه پسرش هر چيزي باشد بايد بشود. حالا كه رضاخان شد، بعدش محمدرضا باشد و بعد هم باز رضا و بعد هم باز محمدرضا و بعد رضا و همين طور ادامه پيدا كند. و لهذا اصلا" منطقي نيست سلطنت به اين معنايش، به اين معنا كه سلطنت ميراثي، اگر جمهوري ميراثي باشد، منطقي نيست،
🔹منطقي آن است كه كار دست خود ملت باشد.
🔹ملت يك كسي را ميآيد انتخاب ميكند، آن هم انتخاب آزاد ميكند، يك كسي را رئيسجمهور قرار ميدهد، اختيار دارد كه يك كسي را براي خودش رئيس جمهور قراردهد. بعد كه چهار سال گذشت با همين ملت است و همين بساط، بازيكي ديگر را قرار ميدهند، اگر اين آدم خوبي بود، همين را قرار ميدهند.
🔹تكليف صدسال بعد را من و تو نميتوانيم تعيين كنيم.
حضرت امام خمینی 💚، صحیفه امام ج 9، ص 120، 26/4/58.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 «امت اسلام» در مسیر وحدت
🔹 حضرت امام خمینی (ره) را میتوان بزرگترین منادی وحدت در عصر حاضر دانست که در اظهار نظرات خود بارها به این مهم تأکید ورزیدند و ملتهای مسلمان جهان اسلام و مسئولان و جریانهای سیاسی را پایبندی به اصل وحدت دعوت کردند. ایشان وحدت را «رمز پیروزی» دانسته و خطاب به مسلمانان عالم اعلام میدارد: «ای مسلمانان جهان وای پیروان مکتب توحید! رمز تمامی گرفتاریهای کشورهای اسلامی اختلاف کلمه و عدم هماهنگی است و رمز پیروزی، وحدت کلمه و ایجاد هماهنگی است... همه برای اسلام و به سوی اسلام و برای مصالح مسلمین و گریز از تفرقه و جدایی و گروه گرایی که اساس همه بدبختیها و عقب افتادگیهاست» (۷/۷/۵۸)
🔹 شاید آن روز که حضرت امام ایام مبارک میلاد نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) را هفته وحدت نامگذاری کرد، کسی بر اهمیت این نامگذاری و ضرورت آن تا به این اندازه که امروز شاهد آن هستیم واقف نبود. گذر زمان و تحولات چهاردهه اخیر نشان داد که استراتژی «ایجاد تفرقه» همواره مهمترین راهبرد تهاجم دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی بوده که در سطوح مختلف تلاش دارند تا ملت ایران و جهان اسلام را پاره پاره و در حال تنش و درگیری ببینند.
🔹 حضرت امام خامنهای نیز در طول سالهای اخیر بر همان راه حضرت امام (ره) تأکید فراوان داشته و از هر فرصتی برای همگرایی جهان اسلام بهره بردهاند. حکیم انقلاب اسلامی در دیدار با جمعی از علما و بزرگان اهل سنت کشور بر ضرورت توجه ویژه به مفهوم امت اسلامی تأکید ورزیدند و فرمودند: «من سالها است که بر روی واژه "امت اسلامی"، بالخصوص متعمداً تکیه میکنم تا ما فراموش نکنیم که یک امتیم. بله، بعضی ایرانی هستیم، بعضی عراقی هستیم، بعضی شامی هستیم و غیرذلک، لکن این مرزها حقیقت "امت اسلامی" را تغییر نمیدهد. همه سعی دشمنان اسلام این بوده است که ما را نسبت به هویت واحدهای که اسمش "امت اسلامی" است بیتفاوت کنند. این نمیشود که من خودم را مسلمان بدانم، اما از رنجی که یک مسلمان در میانمار یا در غزه یا در هند یا در فلان جا میکشد، خودم را غافل بدانم؛ این امکان ندارد؛ این، خلاف تعالیم اسلامی و اصول اسلامی است. ممکن است شما، بشخصک، نتوانید یک کاری برای کمک به او انجام بدهید، اما همدلی و همدردی یک حقیقتی است؛ این بایست وجود داشته باشد.»
🔗🔗 متن کامل را اینجا در روزنامه جوان بخوانید:
https://www.javanonline.ir/fa/news/1251891/
#وفاق
#وحدت
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
✳ شرف دنیا و آخرت!
🔻 امام کاظم (ع) میفرمایند: ای هشام! همنشینی با کسانی که اهل دین هستند، شرف دنیا و آخرت است. شرف در اینجا هم بهمعنای آبرو، هم بهمعنای عزت و هم بهمعنای ثروت و غناست. اهل دین کسانی هستند که به دین عمل میکنند، مراقب حلال و حرام زندگیشان هستند و اجازه نمیدهند که جان و روحشان با زشتیها و پلیدیها آلوده و آمیخته بشود، اهل گناه نیستند و اهل ذکر و یاد خدا هستند.
⚠ منظور از اهل دین این نیست که غیر اهل دین کسانی هستند که ضد دین هستند. نه، ممکن است بهظاهر دیندار هم باشند، ولی دین فقط در حد یک بستنیای است که میلیسند یا غذایی که خانمها هنگام آشپزی، یک سر انگشتی میزنند روی زبانشان تا ببینند طعمش چطور است و حتی ممکن است به گلویشان هم نرسد! همانکه سیدالشهدا (ع) فرمود: «الدین لعق علی السنتهم» یک لیسیدنی روی زبان است. دیگر اینکه مبنای زندگی، دین و دینداری و مخالفت با هوای نفس و توجه به خدا و عدالت و... باشد، نه! اینها نیست. خوشگذرانی؛ همان زندگی دنیایی است؛ حالا یک اسم دین هم رویش باشد!
🔺 نه، میفرماید همنشینی با اهل دین. یعنی آنهایی که با دین زندگی میکنند؛ در متن، با دین زندگی میکنند، نه در حاشیه. در قرآن هم داریم: «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَىٰ حَرْفٍ» حرف یعنی حاشیه، کنار، پهلو؛ یعنی برخی از مردم عبادتشان در حاشیۀ زندگی است. دین و عبادت، برنامۀ اصلی زندگیشان نیست.
👤 #استاد_محمد_عینیزاده_موحد
🎙 #جلسه_قرآن ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
#⃣ #سلوک
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f