❓چرا روحانيت شيعه توانسته در طول تاريخ منشأ حركتها و انقلابهاى بزرگ بشود ولى روحانيتهاى ديگر حتى روحانيت اسلامى تسنن نتوانسته است؟
اين، دو ريشه دارد:
1⃣ يكى اين كه فرهنگ اين روحانيت فرهنگ شيعى است. خود فرهنگ شيعى يك فرهنگ زنده حركتزا و انقلابخيز است، فرهنگى است كه از روش على، از افكار و انديشه على و از نهج البلاغه على تغذيه مىشود، ديگران كه چنين چيزى ندارند. فرهنگى است كه در تاريخ خودش عاشورا دارد، ديگران كه عاشورا ندارند. فرهنگى است كه صحيفه سجاديه دارد، ديگران صحيفه سجاديه ندارند.
فرهنگى است كه دوره امامت 250 ساله و دوره عصمت 273 ساله دارد، ديگران چنين دورهاى ندارند.
2⃣ دوم اين كه روحانيت شيعه كه به دست ائمه شيعه پايهگذارى شده است، از اول، اساسش بر تضاد با قدرتهاى حاكمه بوده است. حامد الگار در كتاب نقش روحانيت پيشرو در نهضت مشروطيت مىگويد: «اساس روحانيت بر انكار حقانيت پادشاهان است.» روحانيت شيعه هميشه از نظر معنوى متكى به خدا بوده و از نظر روابط اجتماعى متكى به مردم.
📚 استاد شهید مطهری، آینده انقلاب اسلامی، ص 195
🔻كانال بنیاد شهید مطهری🔻
@motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷🇮🇷 نهضت اسلامی ایران امتداد نهضت نبوی در صدر اسلام
🔻كانال بنیاد شهید مطهری🔻
@motahari_ir
❗️ خطر استعمارهای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی
👈 استعمار فرهنگى از استعمار سياسى و اقتصادى خطرناكتر است و اصلا امكان ندارد كه استعمار اقتصادى باشد بدون استعمار سياسى و استعمار فرهنگى؛ پايه استعمار سياسى و استعمار اقتصادى استعمار فرهنگى است.
👈 استعمار اقتصادى چه میكند؟ میخواهد منابع يك كشور را ببرد و مردم اين كشور را به صورت كارگرها و مصرف كنندههاى خودش دربياورد.
👈 استعمار سياسى چه میكند؟ كوشش مىكند حكومت را به دست افرادى بدهد كه عامل او و مجرى منويّات او باشند؛ به ظاهر مستقل باشند و حتى در مقابل آنها غرّش هم بكنند، غرّه هم بكشند اما در باطن، همه دستورها را از آن جا بگيرند.
👈 مگر ممكن است ملتى را استعمار اقتصادى و استعمار سياسى بكنند بدون آن كه استعمار فكرى بكنند، يعنى بدون آن كه فكرش را هم طورى بسازند كه با استعمار سياسى و اقتصادى جور دربيايد و شخصيت فكرى او را از او بگيرند، او را به آنچه مال خودش است بدبين كنند و به آن فكرى كه از ناحيه استعمارگر آمده خوشبين كنند، يعنى در مردم حالت تجدد زدگى ايجاد كنند.
👈 به آداب خودشان بدبين باشند، آداب آنها را بهتر بدانند؛ به رسوم خودشان بدبين باشند، رسوم آنها را از رسوم خودشان بهتر بدانند؛ به ادبيات خودشان بدبين باشند، ادبيات آنها را از ادبيات خودشان بهتر بدانند؛ به فلسفه خودشان بدبين باشند، فلسفه آنها را از فلسفه خودشان بهتر بدانند؛ به دين و آيين خودشان بدبين باشند، دين و آيين آنها را بهتر بدانند؛ به كتابهاى خودشان بدبين باشند، كتابهاى آنها را از كتابهاى خودشان بهتر بدانند. هر چه كه از ناحيه آنهاست آن را خوب بدانند، هر چه از ناحيه خودشان است آن را بد بدانند.
📘 استاد شهید مطهری، «آینده انقلاب اسلامی ایران»، ص162 و 163
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
@motahari_ir
🔴 بدون عدالت اجتماعی پایه معنویت هم متزلزل خواهد شد
🔸اگر در جامعهای عدالت اجتماعی برقرار نباشد پایه معنویت هم متزلزل خواهد بود. منطق اسلام این است که معنویت را با عدالت توأم با یکدیگر میباید در جامعه برقرار کرد. در جامعهای که عدالت وجود نداشته باشد، هزاران هزار بیمار روانی به وجود میآیند.
🔹محرومیتها ایجاد عقدههای روانی میکند و عقدههای روانی تولید انفجار؛ یعنی اگر جامعه به تعبیر علی علیه السلام به دو گروه گرسنه گرسنه و سیرِ سیر تقسیم شود، وضع به همین منوال باقی نمیماند، بلکه صدها تالی فاسد به همراه خواهد آورد. یک گروه گرفتار بیماریهایی نظیر تفرعن، خودبزرگبینی و ... میشوند و گروه دیگر دچار ناراحتیهای ناشی از محرومیت.
📝 استاد مطهری، آیندۀ انقلاب اسلامی ایران، ص۱۷۹
#گزیده_کتاب
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
@motahari_ir
🌼
🌼🌼
🌼🌼🌼
بسم الله الرحمن الرحیم
#شروع
فایل های صوتی لوح فشرده کتاب #سیره_امیرالمومنین
با تدریس استاد #دکتر_هاشمی_گلپایگانی
✅ 👇
🌼
🌼🌼
🌼🌼🌼🌹📚
1-1.mp3
11.55M
#استاد_دکتر_هاشمی
🔉 موضوع : ضرورت بحث پرداختن به سیره امیرالمومنین (ع) - قسمت اول
فایل اول
کتاب #سیره_امیر_المومنین
@sound_azady_ensan
http://eitaa.com/joinchat/3528785937Cb60c8fa425
1-2.mp3
11.29M
#استاد_دکتر_هاشمی
🔉 موضوع : ضرورت بحث پرداختن به سیره امیرالمومنین (ع) - قسمت دوم
فایل اول
کتاب #سیره_امیر_المومنین
@sound_azady_ensan
http://eitaa.com/joinchat/3528785937Cb60c8fa425
3-2.mp3
11.34M
#استاد_دکتر_هاشمی
🔉 موضوع : جاذبه امیرالمومنین (ع) - قسمت دوم
فایل سوم
کتاب #سیره_امیر_المومنین
@sound_azady_ensan
http://eitaa.com/joinchat/3528785937Cb60c8fa425