eitaa logo
بینش‌ مطهر شهرستان‌های‌تهران
176 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
580 ویدیو
87 فایل
شعبه مرکز بینش مطهر در شهرستان های استان تهران (شهرستان های ورامین، قرچک، پیشوا، پاکدشت، شهریار، دماوند، واوان، اسلامشهر و ...) ارتباط با مدیریت کانال @sireh_shohada جهت ثبت نام در دوره ها و اطلاع از برنامه زمانی کلاسها ارتباط با @Seilsepour
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️دو هشدار مهم شهید مطهری دو ماه بعد از پیروزی انقلاب و یک ماه قبل از شهادت: انقلاب ما شکست خواهد خورد اگر ... ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 @motahari_ir
بینش‌ مطهر شهرستان‌های‌تهران
بسم الله الرحمن الرحیم 📚📎باعنایت به اضافه شدن مبحث برده‌داری به کتاب آزادی انسان تعداد جلسات برگزاری
مواردى هست كه فرزند شما، دوست شما، جوانى، مبتلا به عادت زشتى شده است و رابطه او با شما روى عادتى است كه از گذشته داشته است. چه بسا از اينكه شما با او قطع رابطه كنيد استقبال مى‌كند تا او هم با شما قطع رابطه كند و آزادتر دنبال منكرات و كارهاى زشت برود. در اينجا قطع رابطه شما با او نه تنها اثر تنبيهى ندارد بلكه اثر تشويقى نيز دارد، يعنى او را بيشتر در كار خود آزاد مى‌گذاريد و عملًا به آن كار تشويق مى‌كنيد. در چنين مواردى اين كار درست نيست. پس اينكه علما مى‌گويند يكى از درجات امر به معروف و نهى از منكر اعراض و هجر است، در موردى است كه كار شما اثر بگذارد و اثر آن هم تنبيه طرف باشد. استاد شهید مطهری، حماسه حسینی، ج 1 ص 231 @motahari_ir
بینش‌ مطهر شهرستان‌های‌تهران
#شهید_مطهری در تفسیر #سوره_انسان ذیل آیه فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّك نوع چهارم صبر را تبیین می کند. قو
🔷 اولين شرط رساندن يك پيام الهى اين است كه از هرگونه وسيله‌اى نمى‌توان استفاده كرد؛ يعنى براى اينكه پيام الهى رسانده بشود و براى اينكه هدف مقدس است، نبايد انسان اينجور خيال كند كه از هر وسيله كه شد براى رسيدن به اين هدف بايد استفاده كنيم، مى‌خواهد اين وسيله مشروع باشد و يا نامشروع. ❗️ مى‌گويند: «الْغاياتُ تُبَرِّرُ الْمَبادى» يعنى نتيجه‌ها مقدمات را تجويز مى‌كنند؛ همين قدر كه هدف هدف درستى بود، ديگر به مقدمه نگاه نكن. چنين اصلى مطرود است. ما اگر بخواهيم براى يك هدف مقدس قدم برداريم، از يك وسيله مقدس و حداقل از يك وسيله مشروع مى‌توانيم استفاده كنيم. اگر وسيله نامشروع بود، نبايد به طرف آن برويم. 📚 استاد شهید مطهری، حماسه حسینی، ج۱ ص ۳۱۳ 🔻 «کانال رسمی بنیاد شهید مطهری» @motahari_ir
🔴 چرا انسان مؤمن اهل قهقهه و حرکات جلف و سبک ‌نیست؟ 🔸ویلیام جیمز می‌گوید: «اگر خوشی به انسان‌ مذهبی رو آورد، خنده‌های جلف و سبک از او دیده نمی‌شود و اگر غمی به او روی نماید، ناله و ناسزا از او شنیده نمی‌شود». 🔹این وقار و سنگینی ناشی از این است که روح آدمی به واسطه مذهب، عمیق‌تر و نافذتر و دوراندیش‌تر می‌شود و عمده چیزی که بر روح مؤمنان سایه می‌افکند و بلکه باید گفت سنگینی می‌افکند فکر مبدأ و معاد است. 🔸در اخبار دینی هم درباره رسول اکرم(ص) وارد شده که «ضحکه التبسم» (خنده او تبسم بود) و همچنین درباره مؤمن وارد شده که از قهقهه پرهیز دارد. 🔹به هر حال این سنگینی و وقار مؤمنان به واسطه حمل بار بزرگی است که بر روح خود دارند. دیگران به منزله ماشینی خالی هستند که به سرعت در حرکت است و دیوارها و چوبهایش لقلق می‌کند، و آنها به منزله ماشینی هستند که ظرفیت خود را پر کرده و در دست‌اندازها و پست و بلندیها زیاد‌ بالا و پایین نمی‌پرد و زیاد صدا راه نمی‌اندازد و ماشین هم برای بارگیری ساخته شده نه برای خالی حرکت کردن. در آدمی هم ظرفیت عقیده و ایمان و مذهب وجود دارد. 📚 استاد شهید مطهری، یادداشت‌ها، ج۴، ص۱۶۹ (با تلخیص) ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 @motahari_ir
✅ میزان مراقبت و حساسیت امیرالمؤمنین(ع) نسبت به بیت‌المال 🔸به على(ع) خبر دادند كه ابن عباس، پسر عموى بزرگ تو، دانشمند و عالم تو، سياستمدار و مورد اعتماد تو در بيت‌المال تصرفى كرده است، از آن تصرفاتى كه امروز اصلا كسى آنها را به حساب نمى‌آورد. على(ع) نامه‌اى به او نوشته كه اين نامه در نهج‌البلاغه هست: 🔹پسر عباس! من از تو انتظار نداشتم؛ به خدا قسم اگر چنين و چنان بشود و اگر چنين بكنى، با آن شمشيرى كه به هر كس زدم يكسره به جهنم رفت و حساب و كتابى ندارد، تو را آدم خواهم كرد. 🔸بعد مى‌گويد: پسر عباس! به خداى عالم قسم اگر حسن و حسين هم چنين كارى بكنند، با همين شمشير مى‌زنمشان، و مى‌زد. اين مقدار حساسيت در مقابل اجراى قانون الهى! 📘استاد مطهری، آینده انقلاب اسلامی ایران، ص۳۱ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 @motahari_ir
❓چرا روحانيت شيعه توانسته در طول تاريخ منشأ حركت‌ها و انقلاب‌هاى بزرگ بشود ولى روحانيت‌هاى ديگر حتى روحانيت اسلامى تسنن نتوانسته است؟ اين، دو ريشه دارد: 1⃣ يكى اين كه فرهنگ اين روحانيت فرهنگ شيعى است. خود فرهنگ شيعى يك فرهنگ زنده حركت‌زا و انقلاب‌خيز است، فرهنگى است كه از روش على، از افكار و انديشه على و از نهج البلاغه على تغذيه مى‌شود، ديگران كه چنين چيزى ندارند. فرهنگى است كه در تاريخ خودش عاشورا دارد، ديگران كه عاشورا ندارند. فرهنگى است كه صحيفه سجاديه دارد، ديگران صحيفه سجاديه ندارند. فرهنگى است كه دوره امامت 250 ساله و دوره عصمت 273 ساله دارد، ديگران چنين دوره‌اى ندارند. 2⃣ دوم اين كه روحانيت شيعه كه به دست ائمه شيعه پايه‌گذارى شده است، از اول، اساسش بر تضاد با قدرت‌هاى حاكمه بوده است. حامد الگار در كتاب نقش روحانيت پيشرو در نهضت مشروطيت مى‌گويد: «اساس روحانيت بر انكار حقانيت پادشاهان است.» روحانيت شيعه هميشه از نظر معنوى متكى به خدا بوده و از نظر روابط اجتماعى متكى به مردم. 📚 استاد شهید مطهری، آینده انقلاب اسلامی، ص 195 🔻كانال بنیاد شهید مطهری🔻 @motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷🇮🇷 نهضت اسلامی ایران امتداد نهضت نبوی در صدر اسلام 🔻كانال بنیاد شهید مطهری🔻 @motahari_ir
❗️ خطر استعمارهای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی 👈 استعمار فرهنگى از استعمار سياسى و اقتصادى خطرناكتر است و اصلا امكان ندارد كه استعمار اقتصادى باشد بدون استعمار سياسى و استعمار فرهنگى؛ پايه استعمار سياسى و استعمار اقتصادى استعمار فرهنگى است. 👈 استعمار اقتصادى چه می‌كند؟ می‌خواهد منابع يك كشور را ببرد و مردم اين كشور را به صورت كارگرها و مصرف كننده‌هاى خودش دربياورد. 👈 استعمار سياسى چه می‌كند؟ كوشش مى‌كند حكومت را به دست افرادى بدهد كه عامل او و مجرى منويّات او باشند؛ به ظاهر مستقل باشند و حتى در مقابل آنها غرّش هم بكنند، غرّه هم بكشند اما در باطن، همه دستورها را از آن جا بگيرند. 👈 مگر ممكن است ملتى را استعمار اقتصادى و استعمار سياسى بكنند بدون آن كه استعمار فكرى بكنند، يعنى بدون آن كه فكرش را هم طورى بسازند كه با استعمار سياسى و اقتصادى جور دربيايد و شخصيت فكرى او را از او بگيرند، او را به آنچه مال خودش است بدبين كنند و به آن فكرى كه از ناحيه استعمارگر آمده خوشبين كنند، يعنى در مردم حالت تجدد زدگى ايجاد كنند. 👈 به آداب خودشان بدبين باشند، آداب آنها را بهتر بدانند؛ به رسوم خودشان بدبين باشند، رسوم آنها را از رسوم خودشان بهتر بدانند؛ به ادبيات خودشان بدبين باشند، ادبيات آنها را از ادبيات خودشان بهتر بدانند؛ به فلسفه خودشان بدبين باشند، فلسفه آنها را از فلسفه خودشان بهتر بدانند؛ به دين و آيين خودشان بدبين باشند، دين و آيين آنها را بهتر بدانند؛ به كتابهاى خودشان بدبين باشند، كتابهاى آنها را از كتابهاى خودشان بهتر بدانند. هر چه كه از ناحيه آنهاست آن را خوب بدانند، هر چه از ناحيه خودشان است آن را بد بدانند. 📘 استاد شهید مطهری، «آینده انقلاب اسلامی ایران»، ص162 و 163 ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 @motahari_ir
در آینده موفق خواهیم شد اگر ... @motahari_ir
🔴 بدون عدالت اجتماعی پایه معنویت هم متزلزل خواهد شد 🔸اگر در جامعه‌ای عدالت اجتماعی برقرار نباشد پایه معنویت هم متزلزل خواهد بود. منطق اسلام این است که معنویت را با عدالت توأم با یکدیگر می‌باید در جامعه برقرار کرد. در جامعه‌ای که عدالت وجود نداشته باشد، هزاران هزار بیمار روانی به وجود می‌آیند. 🔹محرومیت‌ها ایجاد عقده‌های روانی می‌کند و عقده‌های روانی تولید انفجار؛ یعنی اگر جامعه به تعبیر علی علیه السلام به دو گروه گرسنه گرسنه و سیرِ سیر تقسیم شود، وضع به همین منوال باقی نمی‌ماند، بلکه صدها تالی فاسد به همراه خواهد آورد. یک گروه گرفتار بیماری‌هایی نظیر تفرعن، خودبزرگ‌بینی و ... می‌شوند و گروه دیگر دچار ناراحتی‌های ناشی از محرومیت. 📝 استاد مطهری، آیندۀ انقلاب اسلامی ایران، ص۱۷۹ #گزیده_کتاب 🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 @motahari_ir
🔴اینکه سحرها برای عبادت، بهتر و روح انسان در سحر برای عبادت آماده‌تر است، یک مقدار برای این است که درآن وقت پاکانی و روحهای بزرگ و قویی -قدر متیقّنش وجود مقدس حضرت حجت(ع)- درحال عبادتند. @motahari_ir