eitaa logo
جلسه زیارت جامعه
139 دنبال‌کننده
54 عکس
37 ویدیو
0 فایل
💢روضه هفتگی 💢 🔻زیارت جامعه🔻 ✅سخنران حجت للسلام و المسلمین انتظاری ☑️بانوای گرم مادحین اهلبیت (ع) 🔽 هر هفته شنبه هاازساعت راس 20:30 بیت الحسن یادبودشهیدسیدجعفرموسوی مرحوم حاج سید ابوالقاسم موسوی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹️ 🔸️به کلام : حجت الاسلام یاری پور 🔹️با نوای : حجت الاسلام انتظاری ⏰️ زمان : هر هفته شنبه شب ها ، از ساعت ۲۰:۳۰ 📍 خیابان شریف شرقی ، کوچه ۳۵ ،بعد ازمدرسه شهید شریفی ، بعد از مهدیه رهنان،ک۶،ک3،بیت الحسن (ع) __ 🔹️ 🔰@biytolhasan
🔹️ 🔸️به کلام : حجت الاسلام یاری پور 🔹️با نوای : حجت الاسلام انتظاری ⏰️ زمان : هر هفته شنبه شب ها ، از ساعت ۲۰:۳۰ 📍 خیابان شریف شرقی ، کوچه ۳۵ ،بعد ازمدرسه شهید شریفی ، بعد از مهدیه رهنان،ک۶،ک3،بیت الحسن (ع) __ 🔹️ 🔰@biytolhasan
🔻خلاصه تفسیر زیارت جامعه 🔹8/10/1403 «السّلام علیکم یا أهل بیت النّبوّة». «وَ ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا » (هرآن چه رسول خدا فرمان می دهد انجام دهید و از هرچه نهی می کند چشم بپوشید. (سورۀ حشر، آیۀ 7.)). برای بحث پیرامون جایگاه و موقعیت ائمّۀ معصومین علیهم السّلام در زیارت جامعۀ کبیره ابتدا جایگاه و موقعیت امامان معصوم علیهم السّلام را نسبت به مقام نبوت و انبیا باید بشناسیم «السّلام علیکم یا أهل بیت النّبوّة»؛ سلام بر شما ای ائمّۀ معصومین علیهم السّلام که اهل خانۀ پیغمبری هستید. در این جا نفرمود: «السّلام علیکم یا أهل بیت النّبیّ »، بلکه فرمود: «النّبوّة»؛ یعنی پیغمبری. ما از این جمله استفاده می کنیم که پیغمبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم دو خانه دارد: 1) یک خانۀ صوری و ظاهری و مادی 2) و دیگری خانۀ روحی و باطنی و معنوی. از نظر ظاهری و نسبی اصلا قابل بحث نیست و همه می دانند که زهرای اطهر علیها السّلام و ائمّۀ معصومین علیهم السّلام فرزندان نسبی پیغمبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم هستند. امّا خانۀ دوم حضرت، عبارت است از خانۀ مقام خاتمیّت و مقام نبوّت که وسایلش اسمای الهی و صفات خدای منان است. یعنی می گوید امامان معصوم علیهم السّلام دارای دو شخصیت هستند: 1) شخصیت بشری 2) و شخصیت وجه اللهی. + متصل به خداست، گسترش کمالات پیامبر در ائمه علیهم السّلام «اهل بیت النبوة» نه تنها شما ائمّۀ معصومین علیهم السّلام اهل خانۀ پیغمبر هستید، بلکه اهل خانۀ پیغمبری هم هستید و هر کمال و صفات و خصوصیاتی که پیغمبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم در آن خانۀ باطنی دارد شما نیز آن کمالات را دارا هستید. برای تأیید این مطلب به چند روایت اشاره می کنم: روایت اوّل: «قال الصّادق علیه السّلام: ما جاء به علیّ علیه السّلام ءاخذ به و ما نهاه عنه أنتهی عنه، جری له من الفضل مثل ما جری لمحمّد صلّی اللّه علیه و آله و سلّم الفضل علی جمیع من خلق اللّه عزّ و جلّ »( کافی، ج 1، ص 196.) هرچه را علی علیه السّلام فرمان بدهد من عمل می کنم و از هرچه نهیم کرده دست برمی دارم. چرا؟ به خاطر این که هر فضل و کمالی را که پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم دارد مثل همان فضل و کمال را علی علیه السّلام دارد. بنابراین اگر قرآن می گوید: «وَ ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا» (حشر، 7.) هرآن چه رسول خدا فرمان می دهد بگیرید و از هرچه نهی می کند رها کنید. اگر این روایت را در کنارش بگذاریم، این گونه می شود: «ما ءاتاکم علیّ فخذوه و ما نهاکم عنه فانتهوا»؛ چون هر دو بزرگوار در فضل و کمالات برابرند. در ادامه می گوید: پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم بر همۀ خلق فضیلت و امتیاز دارد و علی علیه السّلام نیز در فضل مساوی پیغمبر است. پس می توان نتیجه گرفت امیر المؤمنین علیه السّلام نیز همانند پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم بر همۀ خلق امتیاز و برتری دارد.ادامه روایت«و کذلک یجری لأئمّة الهدی واحد بعد واحد» همین حکم تساوی و برتری بر خلایق در ائمّۀ معصومین علیهم السّلام نیز وجود دارد. دراین جا برای بیان نکتۀ ظریفی سؤالی را مطرح می کنم: چرا قرآن در آیۀ مباهله(آل عمران، 61.) به صورت جمع آورده و «انفسنا» فرموده و «نفسنا» نگفته است ؟ یا این که چرا در آیۀ انگشتر دادن مولا نیز، به صورت جمع آمده است: «اَلَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ » (کسانی که نماز بپا می دارند و درحالی که در رکوع هستند زکات می دهند..) (سورۀ مائده، آیۀ 55) با این که حضرت علی علیه السّلام یک نفر است، ولی آیه به صورت جمع آمده است. زمخشری که یکی از علمای اهل سنّت است می گوید: این آیه می خواهد ترغیب کند که شما هم این کار را بکنید. ولی این مطلب اشتباه است؛ چون اگر دیگران یک میلیون انگشتر هم بدهند خبری نمی شود. این قضیه اختصاصی بوده و از نشانه های امامت است. یا آیه ای که دربارۀ خوابیدن حضرت علی علیه السّلام به جای پیامبر آمده است نیز به صورت جمع است. ( بقره، 207) علّت این است که این آیات دربارۀ همۀ ائمّۀ معصومین علیهم السّلام صدق می کنند. چون همۀ امامان معصوم علیهم السّلام از یک حقیقت برخوردارند، می خواهد ائمّۀ معصومین علیهم السّلام را یک جا بیان کند، امّا با این کلام که، امام علی علیه السّلام فعلش همان فعل امامان معصوم علیهم السّلام است؛ زیرا «انفسنا» دلیل بر اتّحاد و یکسان بودن در کمالات است. و همچنین اگر حضرت علیه السّلام انگشتر داد قطعا می توانیم بگوییم امام صادق و دیگر ائمّۀ معصومین علیهم السّلام انگشتر داده اند. برای تأیید این موضوع، مطلب دیگری را بیان می کنیم: در
روایت مفضّل - که سی صفحه است – مفضل از امام صادق علیه السّلام نقل کرده است: «وقتی امام زمان علیه السّلام تشریف بیاورند اولی و دومی را از قبر بیرون آورده و تازیانه می زنند.» ( نوائب الدهور، ج 3، ص 132.) از طرف دیگر در روایت وارد شده است که امام جواد علیه السّلام سه چهار ساله بودند که فرمودند: «به خدا قسم اولی و دومی را از قبر بیرون می آورم و آن ها را آتش می زنم و خاکسترشان را بر باد می دهم.» ( بیت الأحزان، ص 124.) چگونه این دو روایت را با هم جمع می کنیم ؟ آیا امام زمان علیه السّلام این کار را انجام می دهند یا امام جواد علیه السّلام ؟ یک جواب این است که فرقی نمی کند؛ چون آن ها از یک حقیقت برخوردارند اگر فعلشان را به یکدیگر نسبت بدهیم مانعی ندارد. روایت دوم: امام علی علیه السّلام می فرماید: «إنّی و إیّاه لعلی سبیل واحد إلاّ أنّ هو المدعوّ باسمه »( بحار ج 25، ص 354.). من و او (پیامبر) بر یک راه هستیم جز این که او را به نام خودش می خوانند. ما هیچ فرقی با هم نداریم و فقط اختلاف ما در لفظ و اسم است که پیامبر، نامش محمد و نام من علی است و پیامبر را با لفظ نبی می خوانند و من را با لفظ وصی. بعد حضرت می فرماید: «من لفظ نبی را ندارم و گرنه نفس نبوت و حقیقت نبوت در وجود من موجود است. لقمان و پیامبری قضیۀ حضرت لقمان نظیری برای این مطلب است. خدای منّان برای حضرت لقمان پیغام دا د که: میل داری به پیامبری مبعوثت کنم ؟ لقمان نیز به فرشته ای که پیغام آورده بود عرضه داشت: این پذیرفتن اجباری است یا اختیاری ؟ جواب آمد که اختیاری است. حضرت لقمان هم گفت: اگر مختار هستم زیر بار این مسئولیّت نمی روم.( تفسیر صافی، ج 4، ص 141) بحث این جاست که اگر لقمان لیاقت پیغمبری را نداشت خداوند به او ابلاغ نمی کرد. بنابراین او به حسب ظاهر پیامبر نبود، ولی شئون و مقام نبوت را داشته است تا جایی که از بعضی انبیا نیز بالاتر است. در قرآن چند سوره به نام پیامبران از جمله ابراهیم، یوسف و نوح وجود دارد و یک سوره هم برای همه، به نام انبیا آورده شده، ولی می بینیم برای حضرت لقمان به تنهایی یک سوره آمده و نام آن لقمان است. یعنی این قدر اوج گرفته است که در قرآن مطرح می شود. بر این اساس ممکن است کسی ظاهرا پیامبر و نبی نباشد، امّا شأن و لیاقت نبوّت را داشته باشد. این که می گویند علمای امّت پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم از انبیای بنی اسرائیل برتر هستند (المزار شیخ مفید، ص 6.) تعجّب نکنید؛ زیرا بنا نبوده است در این زمان پیامبری بیاید و الاّ افرادی هستند که در هر زمان لیاقت پیغمبر شدن را دارند - البته نه پیغمبری پیامبر ما را و نه امامت ائمۀ معصومین علیهم السّلام را -. روایت سوم: روزی ابوذر رحمه اللّه خدمت سلمان رحمه اللّه عرضه داشت: ای سلمان، معرفت امیر المؤمنین علیه السّلام چگونه است ؟ سلمان نیز چون آدم زیرکی بود، پاسخ داد: برویم از خود مولا بپرسیم. هر دو خدمت حضرت علی علیه السّلام آمدند و سؤال را مطرح کردند و حضرت هم پاسخ داد: «معرفتی بالنّورانیّة معرفة اللّه و معرفة اللّه معرفتی بالنّورانیّة»( بحار ج 26 ص 6) هرکس مرا به نورانیّت بشناسد خدا را شناخته و هرکس خدا را به نورانیت بشناسد مرا شناخته است. این جا دوگانگی وجود ندارد. شناخت من مساوی با شناخت خداست و شناخت خدا مساوی با شناخت من است. سپس حضرت ادامه می دهد: «أنا محمّد و محمّد أنا و أنا من محمّد و محمّد منّی»«أنا الذی حملت نوح؛ أنا الذی اخرجت یونس من بطن الحوت باذن ربّی؛ أنا الّذی اخرجت ابراهیم من النّار باذن ربّی؛ أنا احیی و أمیت باذن ربّی؛ أنا انبّئکم بما تدّخرون؛ أنا عالم بضمائر قلوبکم» من بودم که نوح را از غرق شدن نجات دادم. من بودم که یونس را از شکم ماهی به اذن خدا بیرون آوردم. من بودم که ابراهیم را به اذن خدا از آتش خارج کردم. من به اذن خدا زنده می کنم و می میرانم. من به هرچه در خانه ها و در دل ها ذخیره کرده اید خبر می دهم. من به باطن شما عالم هستم.» حدیث ادامه دارد….. تا به این جمله می رسد: «و الأئمة یفعلون و یعلمون»؛ و همۀ این ها در حق معصومین دیگر نیز هست. چرا؟ زیرا «لأنّا کلّنا محمّد»؛ همۀ ما یک نور هستیم. «أولنّا محمّد و ءاخرنا محمّد و أوسطنا محمّد و کلّنا محمّد؛ فلا تفرّقوا بیننا؛ و نحن إذا شئنا شاء اللّه و إذا کرهنا کره اللّه» همۀ ما از یک حقیقت برخوردار هستیم. بین ما تفرقه نیندازید. اگر چیزی را ما بخواهیم خدا هم می خواهد و چیزی را که ما نخواهیم خدا هم نمی خواهد. پس به این نتیجه می رسیم که ائمۀ معصومین علیهم السّلام در همۀ کمالات مساوی با پیامبر هستند و خود امامان معصوم علیهم السّلام نیز در تمام فضایل مشترک می باشند.
🔹️ 🔸️به کلام : حجت الاسلام یاری پور 🔹️با نوای : حجت الاسلام انتظاری ⏰️ زمان : هر هفته شنبه شب ها ، از ساعت ۲۰:۳۰ 📍 خیابان شریف شرقی ، کوچه ۳۵ ،بعد ازمدرسه شهید شریفی ، بعد از مهدیه رهنان،ک۶،ک3،بیت الحسن (ع) __ 🔹️ 🔰@biytolhasan
🔹️ ) 🔸️به کلام : حجت الاسلام یاری پور 🔹️با نوای : حجت الاسلام انتظاری ⏰️ زمان : هر هفته شنبه شب ها ، از ساعت ۲۰:۳۰ 📍 خیابان شریف شرقی ، کوچه ۳۵ ،بعد ازمدرسه شهید شریفی ، بعد از مهدیه رهنان،ک۶،ک3،بیت الحسن (ع) __ 🔹️ 🔰@biytolhasan
🔹️ 🔸️به کلام : حجت الاسلام یاری پور 🔹️با نوای : حجت الاسلام انتظاری ⏰️ زمان : هر هفته شنبه شب ها ، از ساعت ۲۰:۳۰ 📍 خیابان شریف شرقی ، کوچه ۳۵ ،بعد ازمدرسه شهید شریفی ، بعد از مهدیه رهنان،ک۶،ک3،بیت الحسن (ع) __ 🔹️ 🔰@biytolhasan
🔹️ 🔸️به کلام : حجت الاسلام یاری پور 🔹️با نوای : حجت الاسلام انتظاری ⏰️ زمان : هر هفته شنبه شب ها ، از ساعت ۲۰:۳۰ 📍 خیابان شریف شرقی ، کوچه ۳۵ ،بعد ازمدرسه شهید شریفی ، بعد از مهدیه رهنان،ک۶،ک3،بیت الحسن (ع) __ 🔹️ 🔰@biytolhasan
🔹️ 🔸️به کلام : حجت الاسلام یاری پور 🔹️با نوای : مادحین اهلبیت علیه السلام ⏰️ زمان : هر هفته شنبه شب ها ، از ساعت ۲۰:۳۰ 📍 خیابان شریف شرقی ، کوچه ۳۵ ،بعد ازمدرسه شهید شریفی ، بعد از مهدیه رهنان،ک۶،ک3،بیت الحسن (ع) __ 🔹️ 🔰@biytolhasan
هر که دارد هوس کرب و بلا بسم الله 🌺نیمه شعبان و شب جمعه 🌺 زیارت نجف(مسجد کوفه) و کربلا حرکت : سه شنبه۲۳ بهمن برگشت۲۶ بهمن 🚌 وی آی پی 37.000.000 ۰۹۱۳۸۰۷۸۶۹۰ خدمات فقط اتوبوس ایران و عراق
🔹️ (عج) 🔸️به کلام : حجت الاسلام یاری پور 🔹️با نوای : حجت الاسلام صدیقین ⏰️ زمان : هر هفته شنبه شب ها ، از ساعت ۲۰:۳۰ 📍 خیابان شریف شرقی ، کوچه ۳۵ ،بعد ازمدرسه شهید شریفی ، بعد از مهدیه رهنان،ک۶،ک3،بیت الحسن (ع) __ 🔹️ 🔰@biytolhasan