eitaa logo
بنیاد فرهنگی حضرت مهدی عج استان مازندران
2.5هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
861 ویدیو
215 فایل
بنیاد فرهنگی حضرت مهدی عج استان مازندران، برگزار کننده کلاسهای مهدویت ویژه تمام رده های سنی آی دی ادمین کانال: @bonyadmahdaviat_maz فروشگاه محصولات و کتاب های بنیاد حضرت مهدی استان مازندران https://eitaa.com/ketab_bonyad_maz
مشاهده در ایتا
دانلود
ایات مهدوی 11.mp3
1.85M
💠 سلسله مباحث 11 ❇️ آیه مهدوی مربوط به جزء 11 قرآن کریم 🎤 با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین ( معاونت محترم ارتباطات و تبلیغ مرکزتخصصی مهدویت قم و مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) مازندران) 🌀 کاری از واحد فرهنگی بنیاد فرهنگی مهدی موعود مازندارن 🌀 @bonyadsari گروه مهدوی ام در استان مازندران https://eitaa.com/joinchat/473759805Cc028b56d03
👆👆👆 📖جزء [11] سوره یونس 🔹🌙🔹🌙🔹 ============ @bonyadsari گروه مهدوی ام در استان مازندران https://eitaa.com/joinchat/473759805Cc028b56d03
👆👆👆 📖جزء [11] سوره توبه 🔹🌙🔹🌙🔹 ============ @bonyadsari گروه مهدوی ام در استان مازندران https://eitaa.com/joinchat/473759805Cc028b56d03
بنیاد فرهنگی حضرت مهدی عج استان مازندران
📚 حدیث انتظار : 8️⃣ قسمت هشتم : 🔴 اسْتَخْلِفْهُ فِي الأَرْضِ : 👈🏻 یادآوری این نکته بجاست ، ا
📚 حدیث انتظار : 9️⃣ قسمت نهم : خوف امام (ع) در روایات : ❇️ برخي ازروايات كه متضمنِ اين موضوع هستند درمباحث مربوط به فلسفه غیبت مورد تصریح قرار گرفته اند به عنوان نمونه : 🔴 عن زرارة قال : اِنَّ لِلْقائِمِ غَیْبَةً قَبْلَ الظهورِهِ . قُلْتُ وَ لِمَ ؟ قالَ : یَخافُ الْقَتْلَ ؛ 👈🏻 زراره از يكي ازدو امام بزرگوار صادقين نقل میكند که فرمود : برای امام قائم (عج) پیش ازظهورش غیبتی است . زراره ميپرسد : چرا ؟ میفرماید : از كشته شدن می هراسد . ❇️ در حديث دیگری پیامبر اکرم (ص) میفرماید : 🔴 لابد للغلام من غیبة فقیل له و لم یا رسول الله قال یخاف القتل ؛ 👈🏻 برای آن جوان حتماً غیبتی پدید می آید . به آن حضرت عرض شد : چرا غايب میشود ؟ فرمود : از ترس كشته شدن . 🌺🤲🌺🤲🌺🤲 @bonyadsari گروه مهدوی ام در استان مازندران https://eitaa.com/joinchat/473759805Cc028b56d03
4 👈 درس هایی از قرآن 💠 جلسه 4️⃣ ، موضوع : تفسیر سوره حمد ( قسمت دوم) ❇️ 10. با «صراط الّذین انعمت علیهم» همبستگی خود را با پیروان حقّ اعلام می کند. 11- با گفتن «غیر المغضوب علیهم» و «لاالضّالّین» بیزاری و برائت از باطل و اهل باطل را ابراز می دارد. 🌀 اهمیّت «بسم اللّه» «بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم» نه تنها در ابتدای قرآن، بلکه در آغاز تمام کتاب های آسمانی بوده است. 👌 در سر لوحه ی کار و عمل همه ی انبیا «بسم اللَّه» قرار داشت. حضرت سلیمان علیه السلام نیز وقتی ملکه سبا را به ایمان فراخواند، دعوتنامه خود را با جمله ی «بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم» آغاز نمود. 💠حضرت علی علیه السلام فرمود: «بسم اللَّه»، مایه برکت کارها و ترک آن موجب نافرجامی است. بر زبان آوردن «بسم اللَّه» در شروع هر کاری سفارش شده است؛ هنگام خوردن و خوابیدن و نوشتن، سوارشدن، مسافرت وبسیاری کارهای دیگر؛ حتّی اگر حیوانی بدون نام خدا سربرنده شود، مصرف گوشت آن حرام است. ✅ «بسم اللَّه» آرم و نشانه ی مسلمانی است و باید تمام کارهای هر مسلمان رنگ الهی داشته باشد. همان گونه که محصولات و کالاهای ساخت یک کارخانه، آرم و علامت آن کارخانه را دارد؛ خواه به صورت جزیی باشد یا کلّی. یا این که پرچم هر کشوری هم بر فراز ادارات و مدارس و پادگان های آن کشور است و هم بر فراز کشتی های آن کشور در دریاها و هم بر روی میز اداری کارمندان. 🌀 امام صادق علیه السلام نقل شده است: «بسم اللَّه» تاج سوره هاست. در قرآن تنها در آغاز سوره برائت، «بسم اللَّه» نیامده و این به فرموده حضرت علی علیه السلام به خاطر آن است که «بسم اللَّه» کلمه امان و رحمت است و اعلام برائت از کفّار و مشرکین، با اظهار محبّت سازگار نیست. 🔰«بسم اللَّه» عامل فرار شیطان. کسی که خدا را همراه داشت، شیطان در او اثر نمی کند. 📚 منبع : کتاب رمضان با قرآن: سی روز، سی درس بر اساس تفسیر نور ص36 @bonyadsari
﷽ بِسمِ اللّٰه الْرَّحمٰن الْرَّحیم 🔸 : گزیده تفسیر شهید آیت الله بهشتی 🔺 انتشار روزانه تفسیر در ایام 🔺قسمت 3️⃣ 🔹 آيا قرآن كريم كتاب تاريخ طبيعت است، يعني تاريخ طبيعي و طبيعت‌شناسي است؟ وقتي انسان به بعضي از كتاب‌ها و مقالات نوآوران جامعهء اسلامي نگاه مي‌كند، گاهي در نظرش اين فكر مي‌آيد كه آن‌چه علوم طبيعت و علوم طبيعي و عالِمان علوم طبيعت پس از قرن‌ها مطالعه و كوشش با زحمات فراوان، با بررسي‌هاي پررنج طولاني از اسرار اين عالَم طبيعت شناخته‌اند، قرآن جلوتر همه را بيان كرده. اين حرفي است كه خيلي‌ها هنوز مي‌نويسند و مي‌گويند. حقيقت اين است كه قرآن چنين ادّعايي ندارد. 🔹 گاهي اوقات مي‌خواهند آيهء كريمهء (وَلاَ رَطْب وَلاَ يَابِس إِلاَّ فِي كِتَاب مُّبِين) ؛ «و هيچ ‌تر و خشكي نيست مگر اين كه در كتابي روشن ]ثبت [است.»(سوره انعام. آیه ۵۲) را بياورند و مربوط به كتاب قرآن كنند و بگويند: هيچ‌تر و خشكي نيست، مگر اين كه قرآن آشكاركننده و روشن‌گر آن است. گاهي اوقات عشق به بعضي چيزها سبب مي‌شود كه انسان به خود آن چيزها خيانت كند. عاشقي كه به معشوقه‌اش خيانت كند، البته پيداست كه ناآگاه و ندانسته اين كار را مي‌كند! خيلي از اوقات ما هم نسبت به محبوب‌ها و معشوق‌هاي ديني مان از روي ناآگاهي و ندانسته خيانت مي‌كنيم. من كه هنوز نتوانستم از قرآن چنين ادّعايي را بفهمم كه «قرآن آمده تا تمام اسرار طبيعت را به صورت معمّا بازگو كند!» چون اگر معمّا نبود و مطلب روشن بود، بايد همان وقت كه قرآن در عربستان آمد، كتاب‌هاي وسيعي دربارهء شناخت طبيعت به وسيلهء مسلمان‌ها نوشته بشود و اصلاً راز فاش نشده از طبيعت باقي نماند. 🔹 ديگر دوران ممتدّ كوشش‌هاي علماي طبيعي لغو ، بي ثمر و بي جا بود. اصلاً مگر قرآن اين كاره است؟ مگر رسالت قرآن اين است؟! اين ادّعا كه قرآن و آيات قرآن تمام مسائل پيچيدهء مربوط به طبيعت شناسي، جهان‌شناسي و فلك‌شناسي را با اشارات لطيف بيان مي‌كند و بيان كرده، ادّعايي است كه تاكنون من برايش دليلي نيافته ام، اگر كساني دليلي دارند چه خوب است بگويند تا ما هم بفهميم و باخبر بشويم! 🔹 شأن قرآن اين نيست، قرآن كتاب هدايت است، قرآن كتاب انسان سازي است، قرآن كتاب جامعه ساز است، قرآن مي‌خواهد انساني راه يافته و مهتدي بسازد. 🔹 وقتي از قصهء پختن آبگوشت سخن مي‌گوييم، همه مي‌فهمند اين، فاصله‌اش با قرآن خيلي زياد است! گردش اجرام فلكي چگونه است؟ اين به قرآن چه ارتباطي دارد؟ این که ذرات اتم چگونه مناسبات‌شان با هم تنظيم شده، به قرآن چه ارتباطي دارد؟ رسالت قرآن اين نيست. 📚 تفسیر قرآن منتشر نشده @bonyadsari
﷽ بِسمِ اللّٰه الْرَّحمٰن الْرَّحیم 🔸 : گزیده تفسیر شهید آیت الله بهشتی 🔺 انتشار روزانه تفسیر در ایام 🔺قسمت 4️⃣ 🔹 قرآن كتاب شناخت طبيعت نيست، ولي دو مطلب در اين زمينه بايد دربارهء قرآن مورد توجه قرار گيرد. اوّل اين كه قرآن انسان را به مطالعهء طبيعت و كوشش در راه شناخت طبيعت تشويق كرده و مي‌كند. قرآن كتابي است كه مسلمان انديشمند مي‌سازد. چنين انساني در خودش و ساختمان خودش مي‌انديشد، در جهان و ساختمان جهان مي‌انديشد. همه جا خدا هست، انديشه‌اي وسيع و ژرف و عميق در آفاق و انفس: (سَنُرِيهِمْ ءَايَـتِنَا فِي الْاَفَاقِ وَ فِي أَنفُسِهِمْ حَتَّي يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَوَ لَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَي كُلِّ شَيء شَهِيدٌ) «به زودي نشانه‌هاي خود را در افق‌ها]ي گوناگون[ و در دل‌هايشان بديشان خواهيم نمود، تا برايشان روشن گردد كه او خود حقّ است. آيا كافي نيست كه پروردگارت خود شاهد هر چيزي است؟»( سوره فصلت آیه ۵۳) 🔹 ميدان انديشيدن براي مسلمان وسيع است، چه در خودشناسي و چه در جهان شناسي. ژرف و عميق است به اين معنا كه يك عالِم طبيعي، در مطالعات طبيعي و جهان طبيعت گاهي اسير بعضي از امور مي‌شود و ديگر نمي‌تواند در پس اين پردهء رنگارنگ طبيعت، آن نقش نگاري كه اين همه نقش را بر اين پرده ترسيم كرده ببيند! ديد او از اين ديوار ضخيم طبيعت عبور نمي‌كند، بُرد ديدش كم است. دائماً در عالَم طبيعت كار مي‌كند، اما اگر يك بار به خود بيايد و از او سؤال بشود كه در پس اين پرده چه مي‌بيند؟ پاسخ روشني ندارد، قرآن مي‌فرمايد: اي عالِم طبيعي! اين قدر در طبيعت دست و پايت را بند نكن، بدان که يکايك اين جلوه‌هايي كه در عالَم طبيعت مي‌بيني، تجلّي آفريدگار طبيعت است. «يك فروغ رخ ساقي است كه در جام افتاد.» 🔹 بنابراين مسلمان طبيعت شناس، در كوشش براي شناسايي ريزه كاري‌هاي طبيعت، از اين نظر با يك عالِم طبيعي مادّي هيچ فرقي ندارد. يعني آن‌جا كه مي‌خواهد كار مثبت انجام بدهد، عالِم خداشناس طبيعي كه علمش علم طبيعت است، با عالِم مادّي طبيعي از نظر كار مثبتش يعني شناخت طبيعت، فرقي با يكديگر ندارند. اما آن‌جا كه عالِم طبيعي مادّي مي‌گويد همين طبيعت و ديگر خدا نه! كارش جنبهء منفي پيدا مي‌كند. آن‌جا عالِم طبيعي خداشناس مي‌گويد چرا خدا نه؟ هم طبيعت و هم خداي آفريدگار طبيعت. پس قرآن دعوت كنندهء به مطالعهء كتاب طبيعت هست و اين صحيح است. 🔹 درست برعكس، خيلي از مكتب‌هاي ديني به انسان‌ها الهام مي‌بخشد كه اصلاً از مطالعهء طبيعت صرف نظر كن، مبادا گمراه بشوي. متأسفانه در يك دوران ممتدّي از زندگي جامعهء اسلامي، عدّه‌اي از افراد كه آگاهي‌شان كم بود، همين بلا را به سر ما هم آوردند. مي‌گفتند: مبادا نزديك اين علوم طبيعي بروي، بي دين مي‌شوي! 🔹 قرآن مي‌گويد: كتاب طبيعت را مطالعه كن تا ديندار بشوي، اين آقا مي‌گويد: كتاب طبيعت را نخوان بي‌دين مي‌شوي! خوب اين به دليل ناآشنايي با قرآن است. از وقتي جامعهء ما با قرآن قهر كرد، مي‌بايست قهر الهي هم شامل حالش مي‌شد. بايد جامعهء اسلامي با قرآن آشتي كند، آن هم آشتي كامل. بايد قرآن را بفهميم تا ديگر هر مطلبي را از هر زباني و از هر قلمي نپذيريم. اين بود منطق اول ما برای اين كه چرا اين بحث‌هاي مفصّل را با اين برنامهء فشردهء زندگي كه من دارم و دوستان نيز دارند، شروع كرديم. 🔹 پس اين يك اصل عالي اسلامي است كه قرآن كتابي است كه مسلمانان و پيروان قرآن را به مطالعهء طبيعت تشويق مي‌كند و از اين كه كسي از اين راه منحرف شود، نمي‌هراسد. به عكس، مي‌گويد اين خود راهي به سوي خداست. ادامه دارد... 📚 تفسیر منتشر نشده @bonyadsari
💠💠💠 🎞سلسله مباحث 📖جزء [12] سوره هود ، آیه 86 💠«بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ..» این آیه اشاره دارد به اینکه ″بقیة الله″ در این آیه به معنای درآمد و سودی است که از یک سرمایه حلال و خدا پسندانه برای انسان باقی می ماند. یعنی صددرصد💯 حلال است. 📙اما در روایات به هر وجود مبارکی که به اراده خداوند✨ برای بشریت باقی می‌ماند ″بقیةالله″ گفته می شود، از جمله سربازان مومنی که پیروزمندانه از جبهه جنگ با کفار برمی گردند، زیرا به اراده الهی باقی ماندند. به امام عصر هم بقیةالله می‌گویند که یکی از لقب های زیبایی است که برای امام زمان🌸 ما می شناسیم. به خواست خداوند برای هدایت مردم ذخیره شده. البته به سایر معصومین هم لقب بقیةالله داده می شود. 🌀امام صادق (ع) درباره چگونگی سلام به امام مهدی می فرماید اینگونه سلام بدهید؛ «اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا بَقیَّةَ اللهِ..» سپس در ادامه این آیه را حضرت تلاوت کردند📖 «بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ..» 💭امام باقر (ع) می فرماید؛ هنگامی که حضرت ظهور می کند به کعبه تکیه می زند🕋 و 313 نفر یاران خاص حضرت دور او جمع می شوند اولین سخنی که بیان می کند این آیه هست «بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ»☀️ یعنی منم بقیه خدا در روی زمین و جانشین حجت خدا بر شما هستم. یعنی حضرت خودشان را معرفی🔖 می کند، هیچ سلام کننده ای به او سلام نمی کند جز اینکه می گویند «اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا بَقیَّةَ اللهِ فی أرضِه» 👌دعـا می کنیم به بـرکت این ماه پر خیر و برکت و ان شاءالله به برکت همین آیه نورانی سوره هود آن روز را شاهد باشیم، یا حداقل جزو 👥 کسانی باشیم زمینه هایی را فراهم کنیم، دخیل باشیم که بتوانیم وقتی حضرت ظهور☀️ می کند می آید این سلام را می دهد، ما نیز شریک باشیم. ⭕️⭕️چند نکته در این آیه👇 1️⃣-در ادامه ی سفارش های حضرت شعیب علیه السلام به مردم👨‍👩‍👧‍👦 مدین در پرهیز از مال حرام به خیر بودن مال حلال تأکید دارد، ما در قرآن هم ‌داریم می گوید مردم تلاش کنید مالتان «حَلَالًا طَيِّبًا» باشد. خُب حلال بوده، چرا طیب آورده⁉️ یعنی در نهایت پاکی باشد، شبهه ناک هم نباشد. چون بعضی موقع ها در زندگی فرد جنسی را خرید و فروش می کند ولی انصاف را رعایت نمی کند. بله از نظر فقهی معامله اش درست است اما انصاف را رعایت نکرده. 👨‍🌾یا در محیط کار دارد کار می کند آنجوری که باید سنگ تمام بگذارد نمی ‌گذارد، می گوید چقدر به من می دهند که من خودم را زحمت بدهم. 👈مال حلال که شبهه در آن نبـاشد رضایت امام زمان (ع) را دارد.⚠️ 📜لذا در حدیثی که حدیث قدسی هم هست، در کتاب با عظمت و ‌با ارزش علامه ی مجلسی در 📚″بحار، ج74، ص 27″ خطاب می کند «يا أحمد، إنَّ العِبادَةَ عَشرَةُ أجزاءٍ» می گوید عبادت ده جزء دارد «تِسعَةٌ منها طَلَبُ الحَلالِ» نه جزء آن در طلب حلال است. پس توجه به این داشته باشید در حفظ و حمایت از حجت و ولی خدا اگر واقعا می خواهیم به آن قله بندگی خدا✨ نزدیک بشویم سوختی که برای خودمان داریم باید پاک باشد. آیا مالهایی که وارد زندگی می کنیم امام زمان رضایت از آن دارد، می پسندد⁉️ آیا در زندگی یمان در مال خودمان می‌خواهیم امام زمان را شریک بکنیم، نعوذبالله در مال حرام و شبهه ناک امام شرک می شود؟ 2️⃣-نکته ی دومی که در این آیه می توانیم به آن اشاره بکنیم امامان معصوم🔆 همانطور که عرض کردیم لایه های درونی هستند که معمولا پرده بر می‌دارند از اسرار آیات📖، مراد از بقیة الله اینجا به نوعی نگاه عام به همه اهل بیت و به طور خاص الان آخرین ذخیره و حجت الهی حضرت مهدی (ع) است، که توجه ویژه ای باید ما داشته باشیم و این آخرین ذخیره و این نعمت بزرگ که بتوانیم نعمت های زیادی از این منبع 💕فیض استفاده کنیم. 3️⃣-نفهمیدن این حقیقت که امام خیر مطلق است. قدرناشناسی ❌ مردم در مورد اهل بیت سبب شده تا وقتی نوبت به آخرین ذخیره الهی رسید و اینکه زمین از حجت خالی نباشد چاره ای نبوده جز غیبت ایشان!!!😔 و جهان به بلای غیبت گرفتار شده. خداوند هیچ نعمتی را به گروهی داده تغییر نمی دهد جز اینکه خودشان تغییر.. یعنی کفران نعمت می کنند. ⚠️توجه به این داشته باشید امام یک نعمت بزرگ💎 ‌است. دوازده قرن است امام غایب است!! ما برای قطع شدن گاز منطقه، آب منطقه، برق💡 منطقه، سیل که می آید، زلزله که می آید ستاد بحران تشکیل می دهیم، آیا امام زمان غیبتش برای ما، بخصوص برای آن منتظرین واقعی بحران نیست⁉️ نباید یک ستاد بحران تشکیل بدهیم چرا امام نمی آید!؟ عاشق امام مگر نیستیم؟😔 این ذخیره الهی را باید توجه بکنیم. ⬇️⬇️⬇️
4️⃣- مال حرام سبب جدایی از بقیة الله می‌شود. خطبه ای که امام حسین (ع) در عصر عاشورا خطاب به کوفیان کرد، گفت شما عموما امر مرا اطاعت نمی کنید گوش به سخن من نمی دهید!❌ چون شکم های شما پر از لقمه های حرام شده. ⚠️چون شکم پر از لقمه حرام بشود قلب ها، مهرها تبدیل به قساوت می شود، قساوت قلب🚫 ایجاد بشود جلوی دید انسان را می گیرد، چگونه می خواهد امام خودش را بشناسد! شمر می گوید تا روی سینه امام هم رفت😔 گفت «حقَّ مَعْرِفَتِهِ» خوب هم تو را می‌شناسم.. اما امام را به عنوان امام قبول نداشت، شناختش نقص داشت. شناختی که او را به عنوان صراط مستقیم ببیند، او را در مسیر بندگی خدا ببیند نبود. 👈لذا این توجه را داشته باشید از این ذخیره الهی به نحو احسن استفاده کنیم و خودمان را جزء منتظرین امام زمان قرار بدهیم و ‌بتوانیم ان شاءالله جزء کسانی باشیم که اسم ما را در لیست زمینه سازان و بستر سازان ظهور امام زمان (ع) قرار داده باشند. 🖇 12 🎤با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری @bonyadsari گروه مهدوی ام در استان مازندران https://eitaa.com/joinchat/473759805Cc028b56d03
ایات مهدوی 12.mp3
3.48M
💠 سلسله مباحث 12 ❇️ آیه مهدوی مربوط به جزء 12 قرآن کریم 🎤 با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین ( معاونت محترم ارتباطات و تبلیغ مرکزتخصصی مهدویت قم و مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) مازندران) 🌀 کاری از واحد فرهنگی بنیاد فرهنگی مهدی موعود مازندارن 🌀 @bonyadsari گروه مهدوی ام در استان مازندران https://eitaa.com/joinchat/473759805Cc028b56d03
👆👆👆 📖جزء [12] سوره هود 🔹🌙🔹🌙🔹 ============ @bonyadsari گروه مهدوی ام در استان مازندران https://eitaa.com/joinchat/473759805Cc028b56d03
👆👆👆 📖جزء [12] سوره هود 🔹🌙🔹🌙🔹 ============ @bonyadsari گروه مهدوی ام در استان مازندران https://eitaa.com/joinchat/473759805Cc028b56d03
بنیاد فرهنگی حضرت مهدی عج استان مازندران
📚 حدیث انتظار : 9️⃣ قسمت نهم : خوف امام (ع) در روایات : ❇️ برخي ازروايات كه متضمنِ اين موضو
📚 حدیث انتظار : 0️⃣1️⃣ قسمت دهم : نوع خوف ولی خدا : ❇️ آنچه مسلَّم است اين كه انسان ها در رویارویی با پدیده هایی كه نسبت به آنها احتمال ضرر ميدهند واكنش نشان داده و در مقام دفع آنها و دفاع ازخويش بر می آیند. ❇️ این حالت اگر به افراط كشيده شود و سبب خارج شدنِ كنترلِ حالات درونی و بیرونی از اختيار انسان گردد ناپسند است و از آن تحت عنوان « هراسناكي » یا « جبن » یاد میشود ، ولي اگر به صورت كنترل شده ، سببِ دور نمودنِ آسیب ها گردد ، نه تنها ناپسند نبوده ؛ بلكه ممدوح نیز خواهد بود كه از آن تحت عنوان « خوف » یاد میشود . 👈🏻 تایید این مطلب بهره مندي انسان های كاملی مانند انبیاء از اين غریزه است . مرور آیات قرآن کریم حاکی از آن است که پیامبران و اولیای الهی در مواردی در موقعیت ترس قرار میگرفتند . ❇️ مرحوم شيخ طوسي نقل ميكند كه چنين روايت شده : 👇🏻 🔴 در وجود حضرت صاحب الامرش باهتی با حضرت موسي است . پرسیدم : آن چيست؟ امام فرمود :خوف او پيوسته است و از سلاطين زمان پنهان ميشود تا زماني كه ازسوي خداوند اذن به نصرت وي صادر شود . و برای چنین دلیلی نیز رسول خدا برهه ای را در شعب و زماني را درغار پنهان شد ، و برا ن چنیين دلیلی امیرالمونین (ع) از مطالبه حق خویش دست کشید . 🌺🤲🌺🤲🌺🤲 @bonyadsari گروه مهدوی ام در استان مازندران https://eitaa.com/joinchat/473759805Cc028b56d03
💠💠💠 🎞سلسله مباحث 📖جزء [13]سوره یوسف، آیه58 💠«وَجَاءَ إِخْوَةُ يُوسُفَ فَدَخَلُوا عَلَيْهِ فَعَرَفَهُمْ وَهُمْ لَهُ مُنْكِرُونَ» سرزمین کنعان که قحطی فرا گرفت، برادران یوسف البته در پی مواد غذایی🍪 به منطقه مصر آمدن و وقتی بر حضرت یوسف وارد شدن آنگاه حضرت یوسف آنها را شناخت ولی آنها یوسف را نشناختن. 👤محمد بن مسلم می گوید بر امام باقر وارد شدم 💭می خواستم از قیام کننده و مهدی موعود پرسش کنم، اما امام پیش از اینکه من سوال کنم فرمود؛ ای محمد بن مسلم شباهتی با پنج تن از انبیاء وجود دارد.. که اینجا حضرت شباهت با حضرت یوسف بن یعقوب (ع) را اشاره می کند. البته در نوع شباهت ها بین انبیاء منابع و روایات📚 زیادی داریم 👈مثلا مخفی بودن ولادت🌤 شبـاهتش را به حضرت ابراهیم، زنده بـودن حضرت عیسی را باز به امام زمان و ‌همچنین در این سوره غیبت حضرت یوسف را به امام زمان و شبیه همین را به حضرت صالح که از قومش👥 غایب شد و وقتی برگشت عده ای او را انکار کردن. و خود حضرت یونس هم وقتی که بازگشت از غیبت داشت به صورت جوان... ما هم در روایات داریم امام زمان وقتی که ان شاءالله ظهور کند☀️ «شابًّ المنظر، بعدَ کِبَرَ السِّن..» با وجود اینکه عمر زیادی خدا به ایشان دادن ولی جوان به نظر می رسد که این خودش یک بحثی دارد که چرا جوان⁉️ و یاران حضرت اکثرا جوان هستند؟ .. *️⃣لذا امام باقر می گویند؛ شباهت حضرت مهدی (ع) به حضرت یوسف این است که از خاص و ‌عام غایب می شود و ‌او از برادرانش مخفی بود و امر او بر پدرش هم پوشیده بود با وجود اینکه مسافت بین او و پدرش و خاندان و شیعیانش کم بود. به نوعی امام زمان هم همین طور است، ما را می شناسد ولی ما او را نمی شناسیم😔. وقتی که امام زمان ظهور کند در روایت داریم بعضی از مردم می گویند ما ایشان را قبلا دیـده بـودیم 😍 «فَعَرَفَهُمْ وَهُمْ لَهُ مُنْكِرُونَ.» یعنی یوسف علیه السلام برادرها را شناخت اما برادرها او را نشناختند. ⚠️لذا امام باقر در این شباهت دارد بیان می کند برادرانش با او معامله کردند و سخن گفتن ولی او را نشناختند. و امام زمان به فرموده امام باقر در زیبایی و سخاوت شبیه حضرت یوسف (ع) است. ⚠️پس توجه به این داشته باشیم. چون یکی از شیوه هایی که بیان قرآن به صورت غیر مستقیم سرگذشت پیشینیان را وقتی بیان می کند، به نوعی برای ما درس و عبرت است، لذا 📖قرآن یک کتاب هدایت و نسخه ی شفا برای ماست، باید توجه به بکنیم. اینکه عین حقیقت و واقعیت است و قرآن باطل و دروغ❌ در او راه ندارد، قرآن فقط به آنچه در راه رستگاری و سعادت مندانه اثر و مفید است می پردازد، که یکی از زیباترین ماجراها همین ماجرای حضرت یوسف✨ و برادران آن است که نکات بسیار ارزشمندی در عرصه مهدویت ما می توانیم احصا بکنیم. 🔹یک نکته دیگر این است آیا گرفتاری بشر جز بخاطر قدرنشناسی و بدرفتاری با حجت خداست⁉️ قرآن می گوید اگر شهرها و آبادی ها ایمان می آوردند تقوا پیشه می کردند برکت های آسمان و زمین بر آنها می گشودیم. خُب نشان می دهد از روی غفلت ها، و قدرنشناسی ها و‌ عدم معرفت درست🚫 به امام است که این مسیر گمراهی دارد ایجاد می‌شود. 🌀نکته بعدی قدرناشناسی در رابطه با حجت خدا نتیجه چه چیزی است⁉️ چیزی جز جهل نیست. امام مانند خورشیدی☀️ است که ما به او نیاز داریم‌. امام زمان در توقیعی می فرمود خدا با ماست و هیچ نیازی به غیر او نداریم. حق با ماست پس هرگز جدا شدن دیگران از ما موجب وحشت ما نمی شود. لذا کسی که می گویند خانه ات🏡 را در مقابل خورشید درست کن تا از نورش، از گرمایش، از فایده هایش بهره مند بشوی، طرف می رود زیر زمین سقف های زیادی می زند او ضرر کرده. 🗣بنابراین وقتی زراره از امام صادق (ع) می پرسید اگر در زمان غیبت حضرت مهدی (ع) هستیم چه بکنیم؟ حضرت دعا معرفت را می گوید مداومت داشته باشید ««اَللّهُمَّ عَرِّفْنى..» ⬇️⬇️⬇️
🌤غیبت امام هم دقت بکنید به معنای ناشناس بودن ایشان است، مانند حضرت یوسف، که برادران او آمدند و بر او وارد شدن. او آنها را شناخت ولی آنها او را نشناختند. تا اینکه به اذن الهی گفت بله من یوسف🤴هستم. یعنی باید این را دقت داشته باشیم که ما در زمان غیبت و دوران فعلی طوری عمل نکنیم که شرمنده روی امام زمان باشیم،😔 طوری عمل نکنیم که با دیدن حضرت از او شرمنده بشویم. ⚠️فرج نیازمند صبر همراه با تقواست. ⬅️لذا باید توجه داشته باشیم که وقتی نسبت به امام زمان اظهار ارادت می‌کنیم🌷 شناخت و معرفت طوری باشد که غیبت امام برای ما در حالت حضور و زمان امام را باشیم، یعنی طوری باشیم که انگار در کنار امام باشیم حالا من ببینم ظاهر من، باطن من، دین من، نماز، عبادات من 🤲، اخلاق من.. را امام زمان چقدر می‌پسندد؟ یعنی اگر واقعا به اینجا برسم امام مرا می بیند پرونده اعمال مرا می خواند من چگونه رفتار می کنم⁉️ لذا این را می طلبد برسیم به اینجا که حجت های الهی را مظهر اسمای✨ حسن های خدا و در پی سعادت و ‌نجات ما هستند. 💭وقتی یوسف گفت امروز ملامت و توبیخی بر شما نیست، و خداوند شما را می بخشد و او مهربانترین💐 مهربانان است یعنی به نوعی او هم حجت خداست، امروزه هم همین است ما از خدا بخواهیم ما را در مسیری قرار بدهد که امام زمان از ما راضی باشد و ان شاءالله که پرونده ی ما به دست امام زمان می رسد پرونده پر از نور، پر از زیبایی🔆 و پر از نگاه های روشن و توحیدی باشد. ان شاءالله ما هم در 🚶‍♂️مسیری قرار بگیریم که جزء زمینه سازان و بستر سازان خوبی برای حجت خدا باشیم و در انجام تکالیف خودمان سنگ تمام بگذاریم. 🖇 13 🎤با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری @bonyadsari گروه مهدوی ام در استان مازندران https://eitaa.com/joinchat/473759805Cc028b56d03
ایات مهدوی 13.mp3
4.06M
💠 سلسله مباحث 13 ❇️ آیه مهدوی مربوط به جزء 13 قرآن کریم 🎤 با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین ( معاونت محترم ارتباطات و تبلیغ مرکزتخصصی مهدویت قم و مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) مازندران) 🌀 کاری از واحد فرهنگی بنیاد فرهنگی مهدی موعود مازندارن 🌀 @bonyadsari گروه مهدوی ام در استان مازندران https://eitaa.com/joinchat/473759805Cc028b56d03
5 👈 درس هایی از قرآن 💠 جلسه 5️⃣ ، موضوع : تفسیر سوره حمد ( قسمت سوم) ❇️ راه مستقیم «صراط» نام پلی بر روی دوزخ است که در قیامت همه ی مردم باید از روی آن عبور کنند. در راه مستقیم بودن، تنها خواسته ای است که هر مسلمان، در هر نماز از خداوند طلب می کند؛ حتّی رسول اللَّه صلی الله علیه وآله و ائمّه اطهارعلیهم السلام از خداوند ثابت ماندن در راه مستقیم را می خواهند. 🔰راه مستقیم مراتب و مراحلی دارد؛ «والّذین اهتدوا زادَهم هُدی» ❇️حتّی کسانی که در راه حقّ هستند، مانند اولیای خداوند، لازم است برای ماندن در راه و زیادشدن نورِ هدایت، دعا کنند. 🔰راه مستقیم یعنی؛ میانه روی و اعتدال و احتراز از هر نوع افراط و تفریط، چه در عقیده و چه در عمل. 👈در روایات امامان معصوم: می فرمودند: راه مستقیم، ما هستیم. 🔰یعنی نمونه عینی و عملی راه مستقیم و اسوه و الگو برای قدم برداشتن در آن، رهبران آسمانی هستند. آنها در عمل به دستورات خود درباره ی تمام مسائل زندگی از قبیل: کار، تفریح، تحصیل، تغذیه، انفاق، انتقاد، قهر، صلح و علاقه به فرزند و ... ، نظر داده و ما را به اعتدال و میانه روی سفارش کرده اند. جالب آنکه ابلیس در همین صراطِ مستقیم به کمین می نشیند. «لاقعدنّ لهم صراطک المستقیم» ❇️در قرآن و روایات، نمونه های زیادی آمده که در آنها به جنبه اعتدال که همان راه مستقیم است، تأکید و از افراط و تفریط نهی شده است. آری، اسلام دین یک بعدی نیست که تنها به جنبه ای توجّه کند و جوانب دیگر را نادیده بگیرد؛ بلکه در هر کاری اعتدال ومیانه روی وراه مستقیم را سفارش می کند. 💠غضب شدگان در قرآن در قرآن، افرادی همانند: فرعون و قارون و ابولهب و امّت هایی همچون: قوم عاد، ثمود و بنی اسرائیل، به عنوان غضب شدگان معرّفی شده و نام برخی به عنوان گمراه کننده آمده است، از قبیل: ابلیس، فرعون، سامری، دوست بد، رؤسا ونیاکان منحرف. در آیات متعدّد ویژگی های گمراهان و غضب شدگان و مصادیق آنها بیان شده است. 🔰ما در هر نماز، از خدا می خواهیم که مانند غضب شدگان نباشیم. یعنی نه اهل تحریف آیات و نه اهل ربا و نه اهل فرار از جهاد. همچنین از گمراهان نباشیم، آنان که حقّ را رها کرده و به سراغ باطل می روند و در دین و باور خود غلوّ و افراط کرده، یا از هوا و هوس خود یا دیگران پیروی می کنند. 👈بسترهای انحراف در قرآن عبارتند از: 1. هوسها. «اتّخذ الهه هَواه واضلّه اللَّه» 2. بت ها. «جعلوا لِلّه انداداً لِیضلّوا عن سبیله» 3. گناهان. «وما یضلّ به الا الفاسقین» 4. پذیرش ولایت باطل. «انّه من تولاّه فانّه یضلّه» 5. جهل و نادانی. «و ان کنتم من قبله لمن الضّالّین» انسان در این سوره، عشق و علاقه و تولاّی خود را به انبیا و شهدا و صالحان و راه آنان، اظهار و ابراز داشته و از مغضوبان و گمراهان تاریخ نیز برائت و دوری می جوید و این مصداق تولّی و تبرّی است. 📚 منبع : کتاب رمضان با قرآن: سی روز، سی درس بر اساس تفسیر نور ص37 - 38 @bonyadsari
✋سلام بر شما عزیزان که برای آخرت خود توشه می فرستید ✅وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ ۚ وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ ۗ 🔸و نماز را برپا دارید، و زكات بپردازید، و آنچه از كار نیك برای خود پیش فرستید آن را نزد خدا خواهید یافت. 🌸از نظر قرآن، انسان مسافر آخرت است و دنیا تنها همانند پلی است که عاقل در آن ساکن نمی‌شود، بلکه گذرگاهی می‌داند که می‌بایست از آن بگذرد؛ چنانکه امیرمومنان می‌فرماید: دنياسراى گذشتن است نه سراى ماندن، و مردم در آن دو دسته‌اند: دسته‌اى که خود رادرآن به خواهش‌هاى نفس بفروشند؛ 🔸پس خويش را به كيفر آنها هلاك گردانند؛ و دسته‌اى که خود را به طاعت و بندگى بخرند؛ پس خود را از عذاب رستاخيز برهانند 🔸انسان عاقل برای مقصد سفر، توشه برداشته ویا جلوتر می فرستد تا در آنجا به راحتی بسر برد.لذا تا در این دنیا هستیم می توانیم برای آخرت چیزی بفرستیم 🌹صلوات امروز را هدیه می کنیم به کسانی که با زمینه سازی ظهور منجی، عاقبت خودرا آباد نموده‌اند اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم🌹 @bonyadsari گروه مهدوی ام در استان مازندران https://eitaa.com/joinchat/473759805Cc028b56d03
👆👆👆 📖جزء [13] سوره یوسف 🔹🌙🔹🌙🔹 ============ @bonyadsari گروه مهدوی ام در استان مازندران https://eitaa.com/joinchat/473759805Cc028b56d03
👆👆👆 📖جزء [13] سوره یوسف 🔹🌙🔹🌙🔹 ============ @bonyadsari گروه مهدوی ام در استان مازندران https://eitaa.com/joinchat/473759805Cc028b56d03
33.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 سلسله جلسات تدریس مباحث عمومی 1 🎤 با بیانات ( استاد مرکز تخصصی مهدویت کشور) 🎬 جلسه 1️⃣ 📕 موضوع : بیان ضرورت طرح مباحث مهدویت @bonyadsari
✋سلام بر شما عزیزان که فریب خدعه و نیرنگ دشمن را نمی خورید. ✅قال الصادق ( ع) «لَا یُلْسَعُ الْعَاقِلُ مِنْ جُحْرٍ مَرَّتَیْن‏»؛ 🔸هیچ شخص عاقلی از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود این روایت سه اصل اساسی را در مواجهه با دشمن به ما یادآوری می‌کند: ۱ - مؤمن نبابد یک اقدام بی حاصل واشتباه رادوبار تکرار کند. ۲ - تواضع در مقابل دشمن متکبرناشی ازحماقت است اگرناشی ازخیانت نباشد ۳ - تصورتعامل وتقسیم منافع بادشمنی که به کمتراز تسلیم محض ما و پیروی از روش ودین اوراضی نمی‌شود، بی شک تصوری غلط و ناشی از نوعی ساده لوحی و جهل است. 🔵نتیجه از این سه نکته مهم مذکور، سه اصل مهم‌تر را در ارتباط و تعامل با دشمنان به ما یادآوری می‌کند‌: ۱ - مؤمن بایدزیرک و باهوش بوده واسیرنقشه‌های از پیش مهندسی شده دشمن نشود. ۲ - مؤمن بایددررفتارو اقدام، انقلابی باشد. ۳- مؤمن بایدازموضع انفعالی به موضع مقاومت و اقدام انقلابی در برابر زیاده خواهی دشمن عمل نماید. 🌸صلوات امروز را هدیه می کنیم به کسانی که باغیرت تمام، دین را نفروختند واز سربازان امام زمان (عج) شدند اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم🌺 @bonyadsari گروه مهدوی ام در استان مازندران https://eitaa.com/joinchat/473759805Cc028b56d03
💠💠💠 🎞سلسله مباحث 📖جزء [14] سوره نحل ، آیه1 💠«أَتَىٰ أَمْرُ اللَّهِ فَلَا تَسْتَعْجِلُوهُ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَىٰ عَمَّا يُشْرِكُونَ» وقتی که فرمان خدا آمد پس در آن شتاب نکنید، چون خدا منزه و برتر از هر چیزی ست که برای او شریک می سازند. 👈نکته اول، گرچه مورد آیه عجله کفار برای نزول قهر خداوند است اما جمله ی «أَتَىٰ أَمْرُ اللَّهِ» اختصاصی به فرمان قهر ‌الهی فقط ندارد. 👇بلکه شامل همه ی فرمان های خداست، همچون فرمان جهاد، فرمان ظهور امام زمان (ع)🌤 و فرمان برپایی روز قیامت.. 👈«أَتَىٰ» فعل ماضی ست، گویا می‌فرماید عذاب آمده. فرمان های الهی قطعی و وقوع قهر آن هم حتمی ست. 👈«أَتَىٰ أَمْرُ اللَّهِ» خداوند به وعده های خود عمل می کند. 👈«فَلَا تَسْتَعْجِلُوهُ» در کار خدا عجله نکنید، که کار او حکیمانه و در وقت مناسب آن انجام می شود. 🗣عبدالرحمن بن کثیر می گوید خدمت امام صادق (ع)✨ بودم، یکی از یاران وارد شد و عرض کرد قربانت شوم به من خبر بدهید این امری که در انتظارش هستیم چه زمانی واقع می شود⁉️ حضرت فرمود وقت گذاران برای ظهور دروغ می گویند، عجله کنندگان هلاک هستند، تسلیم شوندگان هستند که نجات پیدا می کنند. ⚠️و امروزه یکی از آسیب هایی که در مواضع مهدویت ما می بینیم بحث استعجال است.⚠️ اگر در امر ظهور طرف عجله بکند، به نوعی در جامعه اگر منتج به ظهور نشود شک و‌ تردید❌ در بین انسانهای منتظر ایجاد می شود. رویکرد به منحرفین و مدعیان دروغین زیاد می شود، به نوعی این فرد دنبال این نیست که مسئله 💥ظهور را با تسلیم اراده و حکمت الهی بداند، لذا انسان در این امر صبرش را از دست می دهد. 🌟امام صادق (ع) می فرماید؛ شتاب مردم برای اینکار آنها را هلاک می‌کند، خداوند به جهت شتاب مردم شتاب نمی‌کند، برای این امر مدتی ست که باید پایان بپذیرد، اگر پایانش فرا رسد آن را ساعتی🕞 پیش و پس نمی افتد. ⚠️لذا باید توجه بکنیم که ″تسلیم اراده و حکمت الهـی″ باشیم، همراه با آرزوی ظهور❤️ و داشتن آمادگی برای ظهور امام زمان. ان شاءالله که جزء منتظرین باشیم و تسلیم در برابر امام زمان علیه السلام. 🖇 14 🎤با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری @bonyadsari گروه مهدوی ام در استان مازندران https://eitaa.com/joinchat/473759805Cc028b56d03
ایات مهدوی 14.mp3
1.23M
💠 سلسله مباحث 14 ❇️ آیه مهدوی مربوط به جزء 14 قرآن کریم 🎤 با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین ( معاونت محترم ارتباطات و تبلیغ مرکزتخصصی مهدویت قم و مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) مازندران) 🌀 کاری از واحد فرهنگی بنیاد فرهنگی مهدی موعود مازندارن 🌀 @bonyadsari گروه مهدوی ام در استان مازندران https://eitaa.com/joinchat/473759805Cc028b56d03
👆👆👆 📖جزء [14] سوره حجر 🔹🌙🔹🌙🔹 ============ @bonyadsari گروه مهدوی ام در استان مازندران https://eitaa.com/joinchat/473759805Cc028b56d03