اولین جلسه با مدیر حوزه های علمیه برادران استان مازندران با حضور حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای نصوری در روز چهارشنیه مورخه 18/04/99در بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان مازندران برگزار گردید.
در ابتدا جلسه بعد از تلاوت قرآن مجید و دعای سلامتی حضرت ولی عصر (عج)حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای نصوری مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان مازندران ضمن خوش آمد گویی گزارشی از برنامه های بنیاد در حوزه های آموزشی ، فرهنگی و پژوهشی در سال 1398 پرداختند که از جمله آنها تشکیل کانال های پرسش و پاسخ مهدویت،بیان سلسله مباحث اخلاقی، تشکیل پویش من مهدوی ام و ... اشاره کردند.
سپس حجت الاسلام اسماعیل زاده معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزهای علمیه استان مازندران بیان داشتند: با توجه به آسیب هایی که طلاب را تهدید میکنند خواستار ایجاد بخش مهدویت در مجمع فرق و ادیان و مذاهب بودند و بیان داشتند بعد از شناسایی طلاب فعال و بررسی آسیب های موجود با تشکیل کارگروه ها آموزش لازم را این بزرگوران ببینند.
در ادامه معاونت آموزش حوزه های علمیه اعلام کردندکه یکی از بزرگترین مشکلات در حوزه ها جنبی بودن بعضی از دروس است که اتفاقاً از جمله کتاب دادگستر جهان است که این کتاب از مباحث مهم و نیازمند اساتید حوزه است .در ادامه اظهار داشتند حوزه های علمیه دو نظام آموزشی دارند که یکی جاری و سنتی و دیگری جدید، و با توجه به این که در نظام آموزشی جدید دروس جنبی بر عهده شورای استان است خواستار این بودند تا بنیاد کتاب جامعی را جهت مطالعه و مباحثه برای طلاب معرفی کنند.
همچنین حجت الاسلام ابوترابی مدیر مرکز مدیریت حوزه های علمیه برادران استان مازندران ابتدا ضمن تقدیر و تشکر از برنامه های بنیاد مازندران اعلام شرمندگی بخاطر کم توجهی در برنامه های مهدویت را داشتند و خواستار این بودند تا با عزم جدید این موضوعات را در حوزه های علمیه که بالغ بر 400 مبلغ توامند هستند برای اساتید ، کارکنان،طلاب پیگیر ی و انجام شود.
در انتها حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای نصوری مدیر بنیاد مازندران با جمع بندی مطالب جلسه و تشکراز اعضا جهت حضور در جلسه و داشتن دغدغه برای قدم برداشتن و آماده شدن به عنوان منتظر واقعی اعلام کردند راه کارهای موجود برای درخواست های اعلام شده به قرار ذیل است:
1.تشکیل کانون مهدویت در مدارس علمیه استان مازندران و معرفی رابطین به بنیادفرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان مازندران برای پیگیری و برگزاری برنامه ها در فضای مجازی، نشریه، نشست های تخصصی و ... 2. کتاب نگین آفرینش 1 و 2 کنار کتاب دادگستر جهان برای طلاب در قسمت آموزش در نظر گرفته شود 3. برگزاری دوره های کوتاه مدت ، تربیت مربی معارف مهدویت ، تربیت مدرس به صورت مجازی و حضوری و مکاتبه ای انجام شود 4. برگزاری آموزش های تخصصی مهدویت از جمله سبک زندگی مهدوی، جریان های انحرافی، غرب و مهدویت و ...5. رشته تخصصی سطح سه مهدویت پیگیری و انجام شود6. برگزاری دوره های مهد مهدویت برای طلاب جهت تاسیس مهد امین در سطح شهر7. بیان بحث فرقه های انحرافی از جمله احمد الحسن، عرفان های نوظهور، شیخیه ، بابیه و ... در مجمع فرق و ادیان که متون درسی این مباحث آماده تدریس است.
در پایان ضمن تشکر از حضور مدیریت محترم حوزه های علمیه برادران استان مازندران به همراه معاونین محترم در بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان مازندران جلسه با اقامه نماز ظهر و عصر به پایان رسید
📝🌺📝🌺📝🌺
📝زندگی مهدوی در سایه دعای عهد 🤲
1️⃣ قسمت اوّل
خداشناسی :
👈 آغاز این دعا با لفظ « اللهم » است که سیزده بار در این دعا تکرار شده و نشان دهنده توجه ویژه دعا کننده به خداوند متعال است . بعد از این کلمه ، نام « رب » آمده است که در این دعا پنج بار تکرار شده و نشانگر این است که دعا کننده همواره و در همه لحظات دعا ، باید خدا را در نظر داشته باشد .
👌امتیاز انسان نسبت به سایر موجودات ، برخورداری آنها از نعمت بزرگ شناخت و معرفت است .
خداوند در قرآن ، ما را از پیروی آنچه به آن شناخت نداریم ، منع کرده است : « وَلَا تَقفُ مَا لَيسَ لَكَ بِهِ عِلمُ » "اسراء آیه 35"
☝️ خداشناسی ، مقدمه امام شناسی است . انسانی که به دنبال امام عصر (عج) ✨ است باید انسانی توحیدی و خداشناس باشد .
👌 درباره اوصاف یاران امام مہدی (عج) ✨ بحث خداشناسی بسیار حائز اهمیت است : « مردانی که خدا را آنچنان که باید ، شناخته اند ، یاوران مهدی در آخر الزمان هستند » . ( کشف الغمة ج 2 ص 478 )
در ابتدای دعای عهد ، شانزده وصف از اوصاف خدا بیان می شود :👇
👈 پروردگار نور عظیم ، پروردگار کرسی بلند ، پروردگار دریای جوشان ، پروردگار سایه و آفتاب داغ ، فرو فرستنده تورات و انجیل و زبور و قرآن عظیم ، پروردگار فرشتگان مقرب و پیامبران خدا ، و ...
🔹ادامه دارد ...
#زندگی_مهدوی_در_سایه_دعای_عهد
📝🌺📝🌺📝🌺
@bonyadsari
📝🌺📝🌺📝🌺
2️⃣ قسمت دوّم
در این بخش ، پروردگار متعال با هفت صفت خاص یاد شده که جلوه ای خاص از خداشناسی به شمار می آید .
1- اَللّهُمِّ رَبِّ النُورِ العَظیمِ ؛ ای پروردگار نور بزرگ
❇️ « وَلِلَّه الأسمَاءُ الحُسنَی » " اعراف آیه 180 "
این آیه سه بار در قرآن تکرار شده که بیان می کند بهترین اسم ها برای خداوند است . در میان اسماء حسنی ، کلمه « الله » دربردارنده جميع صفات کمال است ؛
👌 بعد از نام الله » اسم « رب » آمده است . کلمه « رب » به معنای مالک و پرورش دهنده 💪 است ؛ یعنی « الله » هم صاحب است و هم پرورش دهنده .
در ابتدای این دعا ، تکرار کلمه رب بی حکمت نیست ؛ به ویژه در پنج فراز ، این اسم الهی آمده است ؛ زیرا ذکر کلمه « رب » و تکرار آن در دعا 🤲 ، درخواست ها را با اجابت مقرون می کند .
🔹ادامه دارد ...
#زندگی_مهدوی_در_سایه_دعای_عهد
📝🌺📝🌺📝🌺
@bonyadsari
✨پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله :
نشستن مرد در کنار خانواده ، نزد خدا از اعتکاف در مسجد محبوبتر است.
📚 نهجالفصاحه ، ص۱۶۵
#هر_روز_یک_حدیث
📝🌺📝🌺📝🌺
3️⃣ قسمت سوّم
2- وَ رَبِّ الکُرسِیِ الرِّفیعِ ؛ ای پروردگار کرسی بلند مرتبه
❇️ کرسی کنایه از قدرت ، سلطه ، تدبیر ، هدایت و اداره کامل جهان 🌍 است .
امام صادق(ع)کرسی را علم خداوند معرفی می فرماید : 👇
سَألتُ أبَا عَبدِ اللهِ (ع) عَن قَولِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ : « وَسِعَ كُرسِيُّة السُّماواتِ وَالارض » قاَلَ : « عِلمُهُ » . " توحید صدوق ص 327 "
🌹=====================🌹
3- وَ رَبِّ البَحرِ المَسجُورِ ؛ ای پروردگار دریای پر از شعله
❇️ در قرآن ، دریای شعله ور و جوشان و خروشان ، آمده است .
در آیه ۶ سوره تکویر می خوانیم : « وَإذَا البِحَارُ سُجِّرَت »
👈 منظور از این دریا ، یا دریاهایی است که در آستانه قیامت برافروخته می شوند ، و یا مواد مذاب و جوشان قعر زمین 🌍 است .
🔹ادامه دارد ...
#زندگی_مهدوی_در_سایه_دعای_عهد
📝🌺📝🌺📝🌺
@bonyadsari
✨امام صادق علیهالسلام :
از دو مومنی که به هم برخورد میکنند ، آنکه دیگری را بیشتر دوست دارد ، بهتر است.
📚 کافی ، ج۳ ، ص۱۹۳
#هر_روز_یک_حدیث
📝💠📝💠📝💠📝
📝شرح و تفسیر دعای عصر غیبت
4⃣6⃣قسمت شصت و چهارم
3⃣- نکته ی سوم، از ویژگی های
ناصر امام و یاری کننده امام زمانی این است که ″وفادار″ باشد، وفاداری به عهدی که بسته است.✅
⚠️منِ شیعه ی امام زمان (عج)!
منی که می خواهم سرباز امام زمان باشم. صبح ها دعای عهد می خوانم، دعای عهد هم نخوانم یک تجدید عهد زبانی با امام زمان می کنم. اگر من بخواهم زیر قولم بزنم! من بخواهم در طول روز🌤 با گناهانی که می کنم با خطاهایی که می کنم دل امام زمانم را بشکنم، اگر از من چنین خطاهایی سر بزند پس از بقیه چه انتظاری می رود!!!😔
👈به فرمانده ای می گویند؛ نیروهایت چند نفر است؟ لشکرش را نگاه می کند و می گوید صد هزار نفر! براساس آن اعلام آمادگی ها آمار داد. ولی اگر افراد زیادی در لشکر باشند که اول جنگ یا وسط جنگ جا بزنند، آن وقت فرمانده دستش خالی هست! اگر آنها همان اول کار می گفتند که ما نیستیم، حداقل فرمانده در خواست کمک از جای دیگری می کرد.
👌بحث امام زمان (عج) هم همین است. وقتی ما صبح دعای عهد می خوانیم و به امام زمان دست بیعت🤝 و وفاداری میدهیم و می گوییم این بیعت گردن من است «وَ بَیْعَةً لَهُ فی عُنُقی» متن دعای عهد است. حضرت روی ما حساب باز کرده است وقتی ما این عهد و پیمان را به راحتی می شکنیم در حقیقت عهد و پیمانی که با ″مولا و امام خودمان″ بسته ایم را شکسته ایم.😢
⚠️در حقیقت یک عهد الهی را شکسته ایم. پس بین ما و بنی اسرائیل چه فرقی است؟ آنها هم عهد و پیمانشان با حضرت موسی را شکستند، ما هم عهد و پیمانمان با امام زمان را می شکنیم.❌
✅پس یکی از مهمترین ویژگی های یاری دهنده امام زمان (عج) وفای به عهد است. حالا ممکن است شیطان🔥 انسان را گول بزند، انسان خُلف وعده بکند ولی راه توبه باز است. نه اینکه حالا هر روز انسان بخواهد.. ولی راه توبه باز است.
👈پس دسته ی اول که در این دعا مشخص شد یاری کنندگان امام زمان هستند.
🔹ادامه دارد ...
#متن_شرح_و_تفسیر_دعای_عصر_غیبت
📝💠📝💠📝
============
@bonyadsari
📝🌺📝🌺📝🌺
4️⃣ قسمت چهارم
4- وَ مُنزِلَ التوراةِ وَ الإنجيلِ وَ الزّبُورِ ؛ و ای نازل کننده تورات و انجیل و زبور
✔️ کتاب های 📚 آسمانی را خداوند متعال نازل فرموده تا انسانها را هدایت فرماید و مراد از « صحف اولی » در سوره طه ، آیه ۱۳۳ تورات و انجیل و زبور است .
👈 تصدیق آسمانی بودن کتاب 📚 تورات و انجیل ، به معنای ابقای آنها برای همیشه نیست ؛ بلکه به معنای همسویی و هماهنگی محتوای همه کتب آسمانی است : « مُصَدِّقاً لِما بَينَ يَدَيهِ » "بقره آیه 97 "
✅ امروزه تنها دین مورد رضایت خداوند متعال ، فقط اسلام است « إنَّ الدِّينَ عِندَ اللهِ الأِسلَامُ »
اسلام که دین عدل و عدالت است و برای برپایی عدالت آمده ، تمام دستورات اجرایی و روش تربیتی آن نیز براساس عدل است .
✔️ کلمه « زبور » در لغت عرب به معنای هر نوع نوشته و کتاب 📚 است ولی به قرینه آیه « وَآتَينَا دَاوُودَ زَبُوراً » " نساء 63 " به نظر می رسد که مراد ، کتاب 📚 اختصاصی حضرت داوود (ع) باشد که در برگیرنده مجموعه مناجات ها ، نیایشها واندرز های آن حضرت است .
اکنون ، امام مهدی (عج) ✨ وارث این کتاب های 📚 آسمانی است ؛ زیرا امام هر عصر و زمانی وارث تمام خوبی های گذشتگان است .
👌در فرازی از زیارتنامه امام حسین (ع) می خوانیم : السلام علیک یا وارث التوراة و الانجيل و الزبور : و امام مهدی (عج) ✨ وارث تمام انبیا و اولیاست . " اقبال الاعمال ج 2 ص 712 باب 9 "
🔹ادامه دارد ...
#زندگی_مهدوی_در_سایه_دعای_عهد
📝🌺📝🌺📝🌺
@bonyadsari
✨امام کاظم علیهالسلام :
بهای جانهای شما ، جز بهشت نیست ؛
پس خود را به کمتر از آن مفروشید.
📚 کافی؛ ۱:۱۹
#هر_روز_یک_حدیث
📝🌺📝🌺📝🌺
5️⃣ قسمت پنجم
5- وَ رَبِّ الظِّلِ وَ الحَرُورِ ؛ ای پروردگار سایه و آفتاب گرم
کلمه « ظل » به معنای سایه و کلمه « حرور » به معنای داغ و سوزان است که خداوند مالک هر دوی آنهاست . او خالق دنیا 🌎 و آخرت ، مالک و پرورش دهنده اضداد و خدای روز و شب است .
👈در سوره فاطر ، آیه ۲۱ آمده است : « وَلَا الظِّلُّ وَلَا الحَرُورُ » و سایه و گرمای آفتاب يکسان نیستند .
در این آیه ، مؤمن و کافر به سایه و آفتاب ☀️ تشبیه شده اند که نتیجه این مقایسه و تشبیه آن است که مؤمن از نظر شخصیت و سرنوشت با کافر یکسان نیست .
🌹===================🌹
6- وَ مُنزِلَ القُرآن العَظيمِ ؛ و ای نازل کننده قرآن عظیم
خداوند متعال در قرآن به پیامبر می فرماید : « والقرآن العظيم » " حجر آیه 87 " یعنی ما به تو قرآن عظیم داده ایم ، در میان یکصد و چهارده سوره قرآن ، ۲۹ سوره آن با حروف مقطعه شروع می شود ، در ۲۴ مورد بعد از این حروف ، سخن از قرآن و معجزه بودن وعظمت آن است ؛ چنانکه در سوره بقره به دنبال « الم » ، « ذلك الكتاب » آمده و به عظمت قرآن اشاره شده است .
امیرالمومنین (ع) میفرماید : 👇
✅ در قرآن علوم آینده و اخبار گذشته آمده است . دوای دردها و نظم امور در قرآن است . " نهج البلاغه خطبه 158 "
✅ قرآن ، عزتی است که شکست ندارد ❌ و حقی است که خوار نمی شود قران هرگز کهنه نمیشود . " نهج البلاغه خطبه 198 "
🔹ادامه دارد ...
#زندگی_مهدوی_در_سایه_دعای_عهد
📝🌺📝🌺📝🌺
@bonyadsari
روز دحوالارض و اعمال عبادی آن
روز بيست و پنجم ذي قعده، روز دَحوُالارض است. يعني روزي است كه زمين از زير خانه خدا [كعبه معظمه] پهن و فراخ گرديد. این روز، روز مبارکی برای تمام مسلمانان و حتی تمام انسان های روی زمین است.
نخستين مكاني كه از زمين آفريده شد، خانه خدا بود و بدين جهت مكه معظمه را كه كعبه در آن قرار دارد، "ام القري" مي گويند و آن گاه، از زير آن، ساير بخش هاي زمين گسترش پيدا كرد و به شكل و هيأت بعدي درآمد.(1)
در روايات متعددي آمده است كه دربيست و پنجم ذي قعده، كعبه نصب گرديد، زمين گسترده شد، آدم(ع) هبوط كرد، ابراهيم خليل(ع) و عيسي مسيح(ع) متولد شدند و رحمت خدا پخش گرديد.(2)
اما اعمال عبادی در شب و روز دحو الارض بدين قرار است:
1- اميرمؤمنان(ع) فرمود: نخستين رحمتي كه از آسمان بر زمين فرود آمد، در بيست و پنجم ذي قعده بود. كسي كه اين روز را روزه گرفته و شبش را به عبادت بايستد، ثواب عبادت صد ساله را كه روزش را روزه و شبش را در عبادت باشد، خواهد داشت. هر گروهي كه در اين روز براي ذكر پروردگارشان گرد هم آيند، پراكنده نمي گردند مگر اين كه خواسته آنان داده شود. در اين روز، يك ميليون رحمت نازل مي شود كه نود و نه درصد آن براي ذاكرين و روزه داران اين روز و عبادت كنندگان اين شب خواهد بود.(3)
2- امام رضا(ع) در حديثي فرمود: و في خمسة و عشرين من ذي القعدﺓ وضع الله البيت، و هو اوّل رحمة وضعت علي وجه الأرض فجعله الله عزّوجلّ مثابة للنّاس و أمناً.(4)
يعني: خداوند سبحان در بيست و پنجم ذي قعده كعبه را بنا نهاد و آن نخستين رحمتي است كه در روي زمين قرار داده شد. پس آن را خداي سبحان، محل گردهمآيي و خانه امني براي مردم قرار داد.
3- حسن بن وشاء گفت: من در كودكي به همراه پدرم در شنبه بيست و پنجم ذي قعده به محضر امام رضا(ع) رسيديم و آن حضرت به ما فرمود: شب بيست و پنجم ذي قعده، شبي است كه حضرت ابراهيم(ع) و حضرت عيسي(ع) در آن متولد شدند و در اين شب، زمين از زير كعبه پهن و گسترده گرديد. پس هر كسي در روز آن، روزه بگيرد، همانند كسي است كه شصت ماه را روزه گرفته باشد.(5)
4- عبدالله بن مسعود از پيامبر(ص) روايت كرد، كه آن حضرت فرمود: و انزل الله الرّحمة لخمس ليال بقين من ذي القعدة، فمن صام ذلك اليوم كان له كصوم سبعين سنة.(6)
يعني: خداوند متعال، رحمت واسعه خويش را در پنج شب مانده به آخر ذي قعده [يعني در 25 ذي قعده] نازل نمود. پس هر كسي آن روز را روزه بگيرد، اجر و پاداش وي همانند كسي است كه هفتاد سال را روزه گرفته باشد.
5- خواندن دو ركعت نماز در پيش از ظهر، كه در هر ركعت، يك بار سوره حمد و پس از آن پنج بار سوره والشمس (سوره 91) و پنج بار سوره والضحي (سوره 93) قرائت گردد. پس از سلام نماز، بگويد: لا حول و لا قوﺓ الاّ بالله العلي العظيم. سپس اين دعا را بخواند: يا مقيل العثرات، اَقِلني عَثرتي، يا مجيب الدّعوات، اَجِب دَعوَتي …(7)
6- خواندن دعاي: أللهم داحِيَ الكعبة و فالِقِ الحبّة و صارف اللزبة …(8)
به هر روي، اين شب و روز بزرگ، يك فرصت بزرگي است براي آناني كه مي خواهند با شكر و طاعت خود در درگاه پروردگار متعال قربت و رضايت وي را براي خويش جلب و رابطه خود را با عالم معني مستحكم نمايند.
7- زيارت ثامن الحجج، حضرت امام علي بن موسي الرضا(ع) در اين روز، ثواب فراواني دارد.(9)
منابع:
1- وقايع الأيام ، ص 101
2- المراقبات ، ص 374
3- الاقبال بالاعمال الحسنة ، ج2، ص 26
4-روضة الواعظين ، ص 351
5- الاقبال بالاعمال الحسنة، ج2، ص 24
6- همان، ص 27
7- المراقبات، ص 374
8- الاقبال بالاعمال الحسنة، ج2، ص 27
9-وقايع الايام، ص 102
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
@bonyadsari