eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
914 ویدیو
634 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥هاشمی آنگونه که بود 🔻بخشی از عمده‌ترین انتقادات به کارنامه و خاطرات سیاسی آقای هاشمی رفسنجانی؛ به‌مناسبت انتشار خاطرات سال 78 وی 🔹ابهام‌گویی و عدم شفافیت 🔸ژست رهبری و فرماندهی در خاطره‌گویی 🔹نادیده گرفتن ویژگی‌های برجسته امام 🔸خلاف‌گویی پیرامون برخی جریان‌ها 🔹روایت کاریکاتوری از وقایع انقلاب 🔸نقض مشهورات انقلاب اسلامی 🔹همه خودپنداری 🔸تناقضات تاریخی در خاطره‌گویی 🔹غلو و اغراق در خاطره‌گویی 🔻برای مطالعه تفصیلی به کتاب «روایت‌های ناروا» مراجعه کنید. ◀️ راه‌های تهیه کتاب: 🏢 تهران، خیابان انقلاب اسلامی بین خیابان فخر رازی و خیابان دانشگاه، پلاک ١٢١٠ 📞تلفن: ٢٢۵٧٩١٩٢ -٠٢١ 🏢قم، چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی انتشارات کیهان 📞تلفن: ٣٧٧۴١۶٩٨-٠٢۵ به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
معرفی کتاب روایت‌های ناروا به‌مناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی 🔹راه‌های پیشرفت برای جوامع و ملت‌ها باز است؛ اگر از شکست‌ها و پیروزی‌ها عبرت بگیرند و در یک کلمه، برای حافظۀ تاریخی خود اهمیت قائل شوند. عوامل مختلفی در شکل‌گیری این حافظه مؤثر است که خاطره‌نگاری رجال سیاسی یکی از مهم‌ترین آن‌ها است. اما مسئله اساسی اینجاست که معمولاً بر اساس حب و بغض‌های شخصی و یا جناحی خاطرات خود را ثبت و تلاش می‌کنند در پیروزی‌ها خود را شخصیتی محوری جلوه دهند و نقش منفی خود را در شکست‌ها مخفی کنند. همین ویژگی کار را برای تاریخ‌نگاران متعهد و متولیان سخت می‌کند و باعث می‌شود خوانش انتقادی خاطرات منتشر شده به عنوان بستر علمی جدّی مورد نظر تاریخ‌پژوهان قرار گیرد. 🔸در میان شخصیت‌های مختلفی که در تاریخ انقلاب اسلامی نقش داشتند، نام مطرح است؛ کسی که با آغاز نهضت امام خمینی، در میدان مبارزات سیاسی وارد شد و به زودی خود را به رأس هرم مبارزاتی نزدیک کرد و تقریبا تا چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، همواره در مسئولیت‌های سیاسی عالی قرار داشت... متن کامل معرفی کتاب راه‌های تهیه کتاب: 🏢 تهران، خیابان انقلاب اسلامی بین خیابان فخر رازی و خیابان دانشگاه، پلاک ١٢١٠ 📞تلفن: ٢٢۵٧٩١٩٢ -٠٢١ 🏢قم، چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی انتشارات کیهان 📞تلفن: ٣٧٧۴١۶٩٨-٠٢۵ به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
موج اعتراض بر ضد كاپيتولاسيون نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/57 با طنين آواى انقلابى امام در فضاى اختناق‏بار ايران، و انعكاس و انتشار نطق تاريخى و اعلاميۀ افشاگرانۀ او ميان مردم، موج جديدى از خشم و عصيان و نفرت و انزجار عليه شاه و باند او پديد آمد. ملت مسلمان ايران دريافت كه آفرينندگان «انقلاب سفيد»! چه به روزگار ايران و ايرانى آورده‏اند و چه خيانتى به استقلال و حق حاكميت اين كشور كرده‏اند. توده‏ها به اعتراض برخاستند، فرياد اعتراض‏آميز و غوغاى پرخاشجويانه، عليه احياى رژيم كاپيتولاسيون طنين افكند. علما و روحانيان شهرستان‏ها با پشتيبانى و همراهى مردم، طى تلگراف‏ها، نامه‏ها و طومارها، الغاى فورى كاپيتولاسيون را خواستار شدند. سيل تلگراف و نامۀ اعتراض‏آميز به سوى هيأت حاكمه سرازير شد و خشم و ناراحتى توده‏ها بيشتر و بيشتر بالا گرفت. گويندگان مذهبى، خطبا و وعاظ در منابر، بر ضد دولت و مصونيت مستشاران امريكايى به اعتراض، انتقاد، افشاگرى و پرخاشگرى دست زدند. ساواك در اين باره گزارش داده است: طبق اطلاع حاصله، پس از سخنرانى آيت‏اللّه‏ خمينى و شريعتمدارى در قم، تعدادى از روحانيون مخالف، روى منابر شروع به سخنرانى عليه دولت و لايحه اخير مصونيت مستشاران امريكايى نموده و مشغول تحريك افكار عمومى مى‏باشند...‏‏. شمارى از روحانيان و وعاظ، به جرم اعتراض به احياى رژيم كاپيتولاسيون و آگاهانيدن مردم، دستگير و به زندان گسيل شدند مانند: سيد كاظم قرشى، كافى خراسانى، واعظى، مقدسيان، موحدى اصفهانى، ربانى گيلانى و... برخى از دستگيرشدگان مانند سيد كاظم قرشى به جرم مخالفت با كاپيتولاسيون و حمله به امريكا زير شكنجه قرار گرفتند و آسيب‏هاى غيرقابل علاجى بر آنان وارد آمد. سيد كاظم قرشى به علت آسيب‏هاى وارده ديرى نپاييد كه زندگى را بدرود گفت.(نهضت امام خمینی، ج1، صص1047-1048) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حضرت امام(ره) به پیشنهاد هاشمی درباره حذف شعار «مرگ بر آمریکا» اعتنا نکردند به‌مناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی : 🔹درباره هاشمی رفسنجانی این گونه فکر نکنید که از ابتدا در خط امام بودند و امروز تغییر کردند. هاشمی رفسنجانی قبل از آنکه امام را بشناسد و از ایشان کسب بینش کند از لیبرال‌ها و جبهه ملی کسب بینش کرده است. این موضوع در کتاب هاشمی بدون روتوش نیز آمده است. 🔸هاشمی رفسنجانی به خاطر غروری که داشت به خط امام ایمان نیاورد اما ناگزیر شد طبق فضای آن روز خود را پیرو خط امام وانمود کند لذا بعداز پیروزی انقلاب فکر می‌کرد می‌تواند بر امام اندیشه‌های لیبرالی خود را تحمیل کند. 🔹هاشمی رفسنجانی به امام پیشنهاد داد شعار مرگ بر آمریکا حذف شود که امام اعتنایی به حرف وی نکرد. (1خرداد1394 در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران) متن کامل در پایگاه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هاشمی رفسنجانی و خاطرات خلق‌الساعه به‌مناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی : 🔹آقای هاشمی به نام خاطرات تا آن پایه خلاف و ضد و نقیض گفته که مانند چوپان دروغگو شده است. امروز در میان ملت ایران کمتر کسی را می توان یافت که گفته ها و خاطرات آقای هاشمی را باور داشته باشد. 🔸نکته اول: در خاطرات آقای هاشمی ضد و نقیض گویی و مطالب خلاف واقع فراوانی دیده می شود که اعتبار آن را به کلی مخدوش ساخته است. 🔹نکته دوم: آقای هاشمی غالباً خاطرات خود را از زبان کسانی روایت می کند که چشم از جهان فروبسته اند و صحت و سقم آن را نمی توان به دست آورد، 🔸نکته سوم: آقای هاشمی در فرصت ها خاطرات خلق الساعه می سازند که پیشترها از ایشان شنیده نشده است و این روش نه تنها خاطرات او را بی اعتبار می کند بلکه مایه خفت، مسخره و بی آبرویی خودش می شود. 🔹ادعای اینکه امام سه ماه پس از پذیرش قطعنامه گفتند جام زهر برای من شیرین شد جفای دیگری در حق امام است. امام پذیرش قطعنامه را از آن جهت جام زهر دانستند که نتوانستند دست صدام آن جنایتکار بالفطره را از سر منطقه و ملت مظلوم عراق کوتاه کند. آیا وجود صدام در عراق که در واقع حضور صهیونیست ها و آمریکا در منطقه بود، برای امام شیرین بود. آیا حاکمیت صدام بر عراق که آن کشور را به زندان مخوف تبدیل کرده بود می توانست برای امام شیرین باشد.(مصاحبه با خبرنگار سایت بنیاد تاریخ‌پژوهی، 1394.1.24) متن کامل در پایگاه رسمی بنیاد تاریخ پژوهی 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
در پاسخ به یک تحریف تاریخی/1 به‌مناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی 🔹سؤال: 9فروردین1394 مطلبی در برخی از روزنامه ها وسایتهای خبری و به دنبال آن در شبکه های مجازی مطرح شد که طی آن، به نقل از یکی از بستگان و هم‌فکران آقای هاشمی رفسنجانی، موضوعی به امام راحل نسبت داده شد که مورد شک و شبهه فراوان از سوی کارشناسان قرار گرفته است . در این نقل قول، از زبان آقای هاشمی چنین نقل شده است که ” سه مرتبه و زمان های که حضرت امام ( ره ) از مبارزه نا امید شده بودند من از تهران تا نجف رفتم تا ایشان را برای ادامه تشویق کنم و موفق هم شدم “ 🔸استاد سید حمید روحانی: بسم الله الرحمن الرحیم واقعیت این است که آقای هاشمی رفسنجانی و دارو دسته و بستگان او ورشکسته‌های سیاسی هستند که خودشان را در معرض سقوط در میان ملت ایران می بینند و مانند غریق که برای نجات خود به هر خار و خسی چنگ میزند ؛ به هر دری می‌زنند و به می‌پردازند . آفای هاشمی و دار و دسته او را گمان این بود که اگر برخی از اعضای را با خود همدست کنند و یا اگر به نام بانوی معظمه همسر امام ( رضوان … تعالی علیهما ) ادعایی کنند می‌توانند آب رفته را به جوی باز آرند و در میان ملت ایران اعتبار از دست رفته خود را باز یابند . لیکن در عمل می‌بینیم که نه تنها از این عمل طرفی برنبستند بلکه برعکس هرکسی از بیت امام با آقای هاشمی رفسنجانی همراه شد اعتبار خود را در میان مردم از دست داد و با واکنش منفی مردم مواجه شد. 🔹در مورد ادعای بالا که شما ار آن پرسیدید باید عرض کنم ؛ اولا آقای هاشمی تا آن پایه ضعیف‌النفس است که وقتی یک هواپیمای مسافربری ایران را ناو امریکایی سرنگون کرد ؛ آقای هاشمی تا آن پایه خود را باخت که به پشت تلویزیون آمد و در حالی که بغض گلویش را گرفته بود اظهار کرد پیام آمریکا را دریافت کردم . آیا کسی که از نظر روحی این پایه ضعیف و ناتوان است؛ می‌تواند به کسی روحیه بدهد. چه رسد به امام که کوه صبر و مقاومت و پایداری بود و یاس و نومیدی در قاموس ایشان جایی نداشت . 🔸ثانیا : باید عرض کنم که آقای هاشمی رفسنجانی از آن روزی که امام وارد شدند تا روزی که از نجف هجرت کردند، او تنها یک‌بار به نجف آمدند که آن هم در سال ۱۳۵۴ بود. خود او برای من تعریف کرد که، من به امام عرض کردم من در سال ۵۳ هم به قصد آمدن به نجف از بیرون آمدم ولی نتوانستم بگیرم و نتوانستم به عراق بیایم و امسال که موفق شدم با هدفی که سال ۵۳ داشتم تفاوت دارد، در سال ۵۳ به این قصد از ایران بیرون آمدم که به ، نجف بیایم و از شما در پشتیبانی از اعلامیه بگیرم و امسال به نجف آمدم تا عرض کنم که شما در مورد سازمان درست می گفتید و درست می‌فهمیدید و ما اشتباه می‌کردیم که از آن‌ها حمایت می‌کردیم. بنابر این آقای هاشمی رفسنجانی در عمرش فقط یک بار به نجف آمده، آن هم همین سال ۵۴ بوده ؛ آن هم همین چیزهایی بوده که خودش بیان کرده است. 🔹سوم اینکه امام مرد عارف و سالکی بودند که مبارزات‌‌شان را هیچ گاه روی مسائل مادی و ظاهری دنبال نمی‌کردند تا یک روزی احساس خستگی کنند؛ یا روزی احساس نا امیدی و یأس کنند خود امام در سخنرانی‌ها در نامه‌ها و مکاتبات محرمانه‌شان، بارها این نکته را یادآوری می‌کردند که ما مأمور به تکلیفیم، به این مسأله کار نداریم که پیروز بشویم یا شکست بخوریم، آنچه که برای ما مهم است انجام وظیفه است و اگر در پیشگاه خداوند همین اندازه به عنوان این‌که انجام وظیفه کرده‌ایم شناخته بشویم برای ما بزرگ‌ترین پیروزی است. امام هرگز نه ناامید می‌شدند، نه مأیوس می‌گشتند تا کسانی مانند آقای هاشمی ادعا کنند که به ایشان امیدواری داده اند. متن کامل این گفت و گو در پایگاه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
در پاسخ به یک تحریف تاریخی/2 به‌مناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی 🔹سؤال: حضرتعالی به دلیل مصاحبت طولانی با حضرت امام (ره) در قم ، نجف، پاریس، و تهران و به واسطه ارتباط نزدیکی که با ایشان داشته‌اید از معدود کسانی هستید که با روحیات، مبانی فکری، و سیاسی حضرت امام (ره) آشنایی عمیقی دارید با توجه به این پشتوانه معرفتی چرا نمی توان فرض ناامیدی و یأس درمبارزه را برای شخصیتی مثل حضرت امام باور پذیر دانست؟ 🔸استاد سید حمید روحانی: نا‌امیدی و یأس مال کسانی است که مادی و دنیایی فکر می‌کنند و دنبال پیروزی ظاهری هستند؛ اما برای شخصیتی مثل حضرت امام(ره) پیروزی و شکست معنا نداشت. بلکه بیشتر و پیشتر از هر چیزی تشخیص تکلیف و عمل به آن برای ایشان اهمیت داشت. اینکه می بینید وقتی در هواپیما دارند به سوی ایران می‌آیند از ایشان سؤال می‌کنند که الآن که به کشورتان می‌روید چه احساسی دارید، می گویند هیچ چیز! برای همین است که یک انسان خدایی اگر در ایران باشد یا خارج از ایران باشد، برای او تفاوت نمی کند چرا که «بعد منزل نبود در سفر روحانی» بنابر این وقتی که انسان خدایی فکر می‌کند، روی انجام وظیفه کار انجام می‌دهد، او که هیچ وقت مأیوس نمی‌شود. متن کامل این گفت و گو در پایگاه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
در پاسخ به یک تحریف تاریخی/3 به‌مناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی 🔹سؤال: با توجه به تسلط شما به اسناد تاریخ انقلاب اسلامی، آیا نمونه‌های روشنی را سراغ دارید که حضرت امام ره در مورد یأس برخی از یاران، اظهار نظر فرموده باشند؟ 🔸استاد روحانی؛ بله، حضرت امام ره در واقع محور اصلی مبارزه و مایه امید همه مبارزان بودند و در موارد بسیاری به صورت شفاهی و مکتوب، همراهان را به استقامت و پایداری در مبارزه دعوت می‌کردندو از یاس و نومیدی باز می داشتند. در اینجا به چند نمونه از نامه‌نگاری‌های حضرت امام(ره) با شهید سیدمحمدرضا سعیدی ودیگران در این باب، اشاره می‌کنم. 🔹امام در نامه به می‌نویسند؛ «… شرحى راجع به اوضاع [داده و] اظهار نگرانى نموده بودید. با آنکه حق با شماست، لکن اگر انسان در این اوضاع و احوال قیام به وظیفه کند و موفق به خدمت شود، نگرانى ندارد. نگرانى آنجاست که به خدمت قیام نکند و از وظیفه- خداى نخواسته- شانه خالى کند. امید است ان شاء اللَّه خداوند تعالى به امثال جنابعالى توفیق عنایت فرماید که در مقابل همه ناراحتی‌ها و ناگواری‌ها محکم بایستید و از پیشامدها- هر چه باشد- مأیوس نشوید. خداوند تعالى با شماست، و با عمل به وظیفه تأیید خواهد فرمود. و بر فرض شکست صورى، فتح نهایى با اهل تقوا و عامل به وظیفه است. این ارعاد و ابراق‏ و فتح باب ظلم حاکى از ضعف است: و إِنَّمَا یَحتَاجُ إِلَى الظُّلمِ الضعیفُ‏. جنابعالى در امور جاریه نگران نباشید و ضعف به خودتان راه ندهید. ان شاء اللَّه این امور موقتى است و امَد آن سر خواهد آمد» .(صحیفه امام، ج‏۲، ص۷۰) ‏🔹در نامه دیگری، بازهم همین مضامین به نحوی دیگر تکرار می شود؛ «…. شرحى گله از اوضاع فرموده بودید؛ اگر انسان به وظیفه الهیه موفق شود نتیجه حاصل است، چه به نتیجه منظوره برسد یا نه. از امثال جنابعالى صبر و انتظار فرج مطلوب است، و هیچ گاه از فضل الهى مأیوس نباشید. ان شاء اللَّه تعالى فرج نزدیک است. چه بسیار شود که خداوند تعالى به واسطه عنایاتى خاصه که دارد، انسان را مبتلا مى‏کند به امورى که قهراً توجه او را به ذات اقدس خود جلب کند و چه بسا که رحمتها به صورت قهر و غضب جارى مى‏گردد. از خداوند تعالى بخواهید که ما را در راه وصول به مطالب الهیه ثابت نگه دارد و از گرفتاریها که در راه هدف است، قلوب ما را محکمتر فرماید، و از رحمتهاى خاصه خود ما را بى‏بهره نفرماید. «طوبى‏ لِلْمَسْجونینَ وَ الْمَحْرومینَ و العاقبهُ للمتقین فاصْبِر کما صَبَرَ اولو العزم‏ . (صحیفه امام، ج‏۲، ص ۸۶) 🔸در مورد دیگر آمده است؛ «… آنچه مهم است آن است که انسان با هر منطقى که بتواند خدمت کند و اداى وظیفه نماید که پیش وجدان خود شرمنده نباشد. وصول به مقاصد و عدم آن، بسته به اراده الهیه و به ما تکلیفى نیست. و آنچه مسلّم است این جوله‏ها پایان دارد، و خداوند تعالى حفظ کیان اسلام را خواهد فرمود» . (صحیفه امام، ج‏۲، ص ۱۷۱) 🔹در جای دیگر حضرت امام خطاب به شهید سعیدی می‌فرمایند؛ «…..از اوضاع شکایت نموده بودید. آنچه مسلّم است هر روز رو به وخامت است، و با وضع خودمان امیدى نیست مگر به توجه غیبى، ان شاء اللَّه تعالى. لکن ما نباید در اداى وظایف منتظر نتیجه قطعیه باشیم. اگر در محضر مقدس حق تعالى عامل به وظیفه معرفى شویم، همین «نتیجه» است. از خداوند تعالى توفیق عمل به وظیفه را براى کافّه مسلمین و خصوص اهل علم خواستار است. مرقوم شده بود: «مى‏خواستم از مسجد اعراض کنم»؛ موجب تعجب است! انسان در پُستى که مشغول خدمت است، باید با هر ناملایمى پایدار باشد. در نظر دارم که به یکى از آقایان ائمه‏ – در زمان فشار براى تغییر لباس- گفتم: اگر شما را اجبار به تغییر لباس کنند، چه مى‏کنید؟ گفتند: «در منزل مى‏نشینم و بیرون نمى‏آیم». گفتم: اگر من را اجبار کنند و امام جماعت باشم، همان روز با لباس تازه مسجد مى‏روم. باید پستها را نگه داشت و در وقت مقتضى با اعراض دسته جمعى طرف را کوبید. مع الأسف نه آن را داریم و نه این را. از خداوند تعالى توفیق و سعادت جنابعالى را خواستار است». (صحیفه امام، ج‏۲، ؛ ص : ۲۲۴) 🔸امام درنامه دیگری به یکی از اساتید قم چنین نوید می دهند : … من به شما اطمینان پیروزی می‌دهم، اطمینان غلبه حق بر باطل می‌دهم با احساسات یک ملت نمی‌توان مبارزه کرد لکن مهم امتحان باریتعالی است. متن کامل این نامه تاریخی امام در پی می‌آید متن کامل این گفت و گو در پایگاه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
در پاسخ به یک تحریف تاریخی/4 به‌مناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی 🔹بسمه تعالى ۱۷ صفر ۸۷ (۶ خرداد ۱۳۴۶) خدمت جناب مستطاب عمادالاعلام و ثقة‏الاسلام آقاى گرامى ـ دامت افاضاته مرقوم گرامى واصل، از تفقد جنابعالى متشکر شدم. امید من در پیشگاه مقدس بارى‏تعالى حسن ظن شما دوستان است. حال مزاجى بحمداللّه‏ اکنون خوب است؛ لکن اوضاع ایران خصوصاً و سایر بلاد مسلمین عموماً موجب تأسف است. با برنامۀ حساب‏شده براى کوبیدن اسلام به اسم اسلام پیش مى‏روند و اولیاى امر یا غافلند یا خداى نخواسته بعضى از آنها تغافل مى‏کنند. تأسف در سازش است که از اعمال بعض مؤثرین ظاهر مى‏شود،ولى این امور نباید موجب سستى و سردى آقایان افاضل و طبقۀ جوان شود. خداوند تعالى با شماست و این عربده‏ها ان‏شاءاللّه‏ خفه خواهد شد. 🔸بسمه تعالى. وَالعَصْرِ* اِنَّ الاِنْسانَ لَفِى خُسْرٍ* اِلاّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ وَتَواصَوْا بِالحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبرِ. آقایان افاضل در محافل خود تواصى به حق کنند و در راه حق، تواصى به صبر کنند. من به شماها اطمینان فیروزى مى‏دهم؛ اطمینان غلبه حق بر باطل مى‏دهم. بااحساسات یک ملت نمی‌توان مبارزه کرد؛ لکن مهم، امتحان بارى تعالى است. وَاللّه‏ِ لَتُغَرْبَلنَّ غَرْبَله. ماها را در این دیگ بزرگ طبیعت که باطنش جهنم است ریخته، و زیر و بالا مى‏کنند وبه غَلیان می‌آورند تا جهنمى‏ها ممتاز شوند. متوجه باشید خداى نخواسته از جهنمى‏‌ها نشوید. سازش با ظالم جهنمى، بزرگترین و بارزترین آثار جهنمى است. شماها از آنها نباشید. از خداوند تعالى توفیق و تأیید همه آقایان ـ ایّدهم‏‌اللّه‏ تعالى ـ را خواهانم. و السلام علیکم و رحمه‏اللّه‏. روح‌‏اللّه‏ الموسوى الخمینى 🔹شما مراجعه کنید به نوشته های حضرت امام(ره) چه در صحیفه امام و چه در کتاب نهضت امام خمینی، که بنده تنظیم کرده‌ام، ببینید وقتی گاهی بعضی از یاران ایشان مثل احساس ناامیدی می‌کنند، ایشان تازه به آنها تذکر هم می‌دهد که ما مأمور به وظیفه‌ هستیم «اِنَّ للبیتِ ربّا» خانه صاحبی دارد؛ اسلام خودش صاحبی دارد، ما فقط باید به وظیفه‌مان عمل کنیم. مشخص می‌شود که این امام بوده که به یاران دلداری می داده نه به عکس. و همانطور که عرض کردم بزرگترین مسأله برای حضرت امام (ره) این بوده که به وظیفه‌شان عمل کنند، وظیفه اصلی ایشان هم دفاع از اسلام بود و طبعا کسی که با چنین روحیه و رویکردی وارد مبارزه شود، از رحمت الهی ناامید نمی‌شود تا نیاز‌مند دلداری باشد. متن کامل این گفت و گو در پایگاه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
در نقد خاطرات آقای اکبر هاشمی رفسنجانی چه بخوانیم؟ (5).jpg
1.47M
برای شناخت کارنامه سیاسی آقای هاشمی رفسنجانی و نقد خاطرات وی چه بخوانیم؟ 13 کتاب و مقاله بنیاد تاریخ‌پژوهی در معرفی کارنامه سیاسی رفسنجانی و نقد خاطرات وی کتاب روایت‌های ناروا نقد خاطرات سال 1363-سلیمی نمین(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد ش 17) نقدی خاطرات سال ۶۵- سلیمی نمین (فصلنامه تخصصی پانزده خرداد ش21) روتوش کتاب هاشمی بدون روتوش-بخش اول-حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی (فصلنامه تخصصی پانزده خرداد ش25) روتوش کتاب هاشمی بدون روتوش-بخش دوم-حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی (فصلنامه تخصصی پانزده خرداد ش26) مبارزه در تردید و ابهام-حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی (فصلنامه تخصصی پانزده خرداد ش32) خاطرات پرابهام و پرسش‌های بی‌پاسخ-حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی (فصلنامه تخصصی پانزده خرداد ش33) آسیب شناسی انتقادی شیوه های خاطره گویی آیت الله هاشمی رفسنجانی -مقدمی شهیدانی/ عبداللهی(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد ش40) نگاهی به «خوش بینی های فرمایشی» و «ژست های دموکراتیک» آقای رفسنجانی-گروه تحقیقات بنیاد تاریخ‌پژوهی(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد ش40) آسیب شناسانه سیاست‌های دولت سازندگی-جمشیدی(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد ش45) نظری به ادعاهای بدون دلیل در خاطرات رفسنجانی-امیری (فصلنامه تخصصی پانزده خرداد ش45) بررسی تطبیقی اندیشه امام و عملکرد رفسنجانی-علی‌پور(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد ش48) نقد خاطرات عفت مرعشی- کریمی(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد ش48) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
خاطرات و تحریفات پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی نقد خاطرات سال 1363 هاشمی رفسنجانی نقد خاطرات سال 1365 هاشمی رفسنجانی نقد کتاب «هاشمی بدون روتوش» شگردهای غیراخلاقی در تثبیت تحریفات تاریخی مقاله تاریخی مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ در نقد خاطرات هاشمی رفسنجانی خاطراتی پر از ابهام و پرسش‌های بی‌پاسخ!! آسیب‌شناسی انتقادی شیوه‌های خاطره‌گویی هاشمی رفسنجانی با تأکید بر کتاب دوران مبارزه نگاهی به «خوش‌بینی‌های فرمایشی» و «ژست‌های دموکراتیک» آقای هاشمی رفسنجانی مطالعه‌ آسیب‌شناسانه‌ سیاست‌های دولت سازندگی خاطرات هاشمی رفسنجانی و ادعاهای بی‌دلیل حمایت‌های هاشمی رفسنجانی از سازمان منافقین؛ علی‌رغم مخالفت امام نقدی بر کتاب خاطرات خانم عفت مرعشی 🎥هاشمی آنگونه که بود معرفی کتاب روایت‌های ناروا موج اعتراض بر ضد كاپيتولاسيون حضرت امام(ره) به پیشنهاد هاشمی درباره حذف شعار «مرگ بر آمریکا» اعتنا نکردند هاشمی رفسنجانی و خاطرات خلق‌الساعه در پاسخ به یک تحریف تاریخی/1 در پاسخ به یک تحریف تاریخی/2 در پاسخ به یک تحریف تاریخی/3 در پاسخ به یک تحریف تاریخی/4 برای شناخت کارنامه سیاسی آقای هاشمی رفسنجانی و نقد خاطرات وی چه بخوانیم؟ 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓27مرداد1357 🔹1- از ساعت 13 الی 15 مراسمی در با شرکت جمعی حدود 2هزار نفر در مسجد امام حسین(ع) برگزار شد. پس از پایان سخنرانی، تظاهراتی برپا شد و جمعی دستگیر شدند. 🔸2- در ساعت 22:10 مراسمی در تهران با شرکت جمعی حدود 6 هزار نفر در مسجد قبا برگزار شد. در این مراسم آقایان محمد مفتح و مهدی ممکن سخنرانی کردند. منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص431-432 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
آیت‌الله کاشانی و تداوم جنبش ملی شدن صنعت نفت.pdf
655K
🖊اقدامات و تدابیر آیت‌الله کاشانی پس از کودتای 28 مرداد 🔴سالگرد کودتای 28 مرداد 🔹نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران به عنوان یکی از تأثیرگذارترین رویدادهای به شمار می‌آید که هرچند فصل جدیدی در مسیر مبارزاتی مردم ایران گشود؛ اما سرانجام با توطئه‌های مستبدان داخلی و به شکست انجامید. 🔸در پیروزی و شکست این نهضت عوامل متعددی نقش داشته‌اند که بررسی عملکرد و سهم هرکدام از آن‌ها، می‌تواند الگوی پژوهشی جدیدی در اختیار محققان قرار دهد. 🔹در مقاله پیش‌رو اقدامات و فعالیت‌های در تداوم نهضت ملی شدن صنعت نفت بعد از کودتای 28مرداد مورد بازبینی قرار گرفته است و به اتهام کسانی که معتقدند آیت‌الله کاشانی بعد از کودتا با حکومت همکاری کرد و سکوت اختیار نمود پاسخ داده است. 🖇ضمیمه: مقاله «آیت‌الله کاشانی و تداوم جنبش ملی شدن صنعت نفت بعد از کودتای ۲۸ مرداد»،وحید کارگر جهرمی، فصلنامه تخصصی 15خرداد، شماره 32 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سکوت نهضت به اصطلاح آزادی در برابر کاپیتولاسیون نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/58 🔹با احياى رژيم كاپيتولاسيون كه همه مفاخر ملى و حيثيت ايرانى مورد اهانت قرار گرفت، انتظار مى‏رفت كه گروه‏ها و سازمان‏هاى سياسى كه ادعاى ايران‏دوستى و « ‏پرستى » داشتنددر برابر ايران‏فروشى شاه به خيزش و خروش برخيزند و از و عظمت ايران دفاع كنند ليكن از آنجا كه احزاب و گروه‏هاى سياسى آن روز ايران غالباً به بيگانگان وابسته بودند و راهشان از مردم جدا بود، كوچكترين واكنشى در برابر احياى رژيم كاپيتولاسيون از خود نشان ندادند. 🔸در پى گذشت بيش از يک‏ماه از احياى رژيم كاپيتولاسيون و تبعيد امام، آنگاه كه رانندگان تاكسى به عنوان اعتراض به گرانى بنزين به اعتصاب دست زدند، «نهضت آزادى» اطلاعيه‏اى زير عنوان «تقدير از اعتصاب درخشان رانندگان تاكسى» صادر كرد و در آن آورد: «... در شرايطى كه مرجع مجاهد عالم تشيع، حضرت آيت‏اللّه‏ العظمى خمينى بدون هيچ مجوز قانونى در تبعيد به سر مى‏برند و پيشواى ملت و مظهر مبارزات ضد استعمارى شرق، جناب آقاى دكتر محمد مصدق را در بند كشيده‏اند و... مستشاران خارجى از همه نوع مصونيت‏هاى سياسى برخوردار مى‏شوند...»! البته در اين اطلاعيه نيز نه آن مصونيت‏ها را محكوم كرد و نه مردم را به مقاومت و مبارزه در راه الغاى آن فراخواند و نه به فريادهاى جانسوز و استمداد امام، پاسخ مثبت داد. در پايان اين اطلاعيه اعلام كرد: «... ما ضمن تأييد و تقدير از اعتصاب رانندگان با شهامت تاكسى، در روز شنبه هفتم آذر ماه جارى... كليه طبقات مردم را به مبارزه منفى عليه هيأت حاكمه غاصب ايران دعوت مى‏كنيم... مبارزه كنيد تا تبعيد شده گرامى و عزيز ما حضرت آيت‏اللّه‏ العظمى خمينى را به وطن برگردانند. پيكار كنيد تا زندانى بزرگ خاور زمين، دكتر محمد مصدق و ساير زندانيان عزيز ملت را آزاد كنند...». 🔹در اين اطلاعيه «كليه طبقات را به مبارزه منفى عليه هيأت حاكمه ايران» فراخوانده‏اند تا امام را به وطن بازگردانند و مصدق را آزاد كنند، ليكن در برابر امتيازاتى كه امريكايى‏ها براى تجاوز به نواميس و مقدرات ملت ايران گرفته‏اند، دم فروبسته و بى‏تفاوت گذشته‏اند. بگذريم از اينكه اينگونه حمايت‏ها از امام نيز تنها براى كسب وجهه و آبرو و اعتبار در ميان ملت ايران بود، نه اينكه به راه و خط امام باورمند باشند.(نهضت امام خمینی، ج1، صص1051-1049) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓28مرداد1357 🔹1- در ساعت 22:10 به آتش کشیده شد و از حدود 400 نفر از تماشاچیانی که مشغول تماشای «گوزن‌ها» بودند، 377 نفر در آتش سوختند، 10 نفر مجروح شدند و 4 نفر نجات یافتند. 🔸2- از ساعت 22:30 الی 23:30 مراسمی در تهران با شرکت جمعی حدود 7هزار نفر در مسجد قبا برگزار شد. در این مراسم دکتر مفتح سخنرانی کرد. 🔹3- بازاریان تبریز پس از یک هفته اعتصاب، صبح امروز به سر کار خود برگشتند. 🔸4- مراسم فرمایشی 28مرداد به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد کودتا در کشور، در برخی از شهرهای ایران برپا گردید. رادیو لندن در بخش عربی خود گفت: «ایران شاهد جشن های بیست و پنجمین سالگرد بازگشت پادشاهی در کشور بود که شاه زمام امور را به دست گرفت.» منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص434-435 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | یک اشتباه تاریخی 🔻 رهبر انقلاب: این تجربه‌ی نهضت ملّی جلوی چشم ما است. در نهضت ملّی، دکتر مصدّق به آمریکایی‌ها حسنِ‌ظن داشت، بلکه ارادت داشت امّا مایل نبود تکیه کند به آنها؛ -با انگلیسی‌ها البتّه بد بود- مایل به استقلال بود. آن کسی که عامل کودتا علیه دکتر مصدّق شد، نه یک انگلیسی، [بلکه] یک آمریکایی بود و پشت سرش بیش از دستگاه اینتلیجنت­‌سرویس انگلیس، سیای آمریکا قرار داشت؛ آمریکا این‌جوری است. یعنی با یک نظامی و با یک حکومتی هم که مطلقاً حکومت دینی هم نیست، حکومت انقلابی هم نیست -نهضت ملّی که یک حکومت انقلابی نبود؛ فقط دنبال استقلال کشور از زیر یوغ انگلیس‌ها بود و خیال میکرد آمریکایی‌ها کمکش میکنند- نتوانستند بسازند؛ با استقلال کشور مخالفند. ۱۳۹۶/۰۳/۲۲ 🗓 سالروز کودتای ۲۸ مرداد 💻 Farsi.Khamenei.ir
تبعيد امام به تركيه نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/59 🔹رژيم شاه كه با بالا گرفتن موج نارضايتى توده‏ها و تحريک افكار عمومى، سخت وحشت كرده بود و تخت و تاج لرزان خود را دستخوش تندباد انقلاب ملتى عصيان‏زده و بيدارشده مى‏ديد، دريافت كه با بودن رهبر آگاهى چون امام خمينى در ايران، نه تنها پياده كردن طرح استعمارى « » و خدمتگزارى به امريكا امكان‌پذير نمى‏باشد، بلكه تاج و تخت و كاخ و سلطنت او نيز در معرض زوال و واژگونى قرار دارد. از اين رو، بر آن شد كه با دستگيرى و تبعيد او، تاج شاهى و انقلاب امريكايى را از سقوط حتمى نجات بخشد و زنجير اسارت را بر گردن مردم ايران محكمتر سازد و هرگونه صداى مخالفى را در سينه خفه كند. 🔸شب 13 آبان ماه 1343 صدها و چترباز مسلح، را در قم محاصره كردند و از بام و ديوار وارد منزل شدند و براى دستگيرى او به جستجو و ضرب و شتم خدام منزل پرداختند. 🔹امام كه در آن ساعت در يكى از اتاق‏هاى اندرون به نماز و دعا مشغول بود، از سر و صداها و جست و خيزها دريافت كه چكمه‏پوشان رژيم به منزل يورش آورده‏اند، بى‏درنگ لباس بر تن كرده و خواست از اندرون به بيرونى برود، ليكن درى كه اندرون را به بيرونى متصل مى‏ساخت بسته بود و كليد آن، كه در دست خود او بود در آن لحظه پيدا نمى‏شد. 🔸دژخيمان شاه پس از پرس و جو در بيرونى، از آنجا كه دريافتند امام در اندرون به سر مى‏برد به درب اندرون يورش بردند و چون در را بسته يافتند با مشت و لگد به جان آن افتادند! امام چندين بار بانگ زد «وحشی‌گرى در نياريد الان در را باز مى‏كنم»؛ ليكن مزدوران شاه بى‏توجه به تذكر او به مشت كوفتن و لگد زدن خود ادامه دادند تا سرانجام قسمتى از در را شكستند! 🔹امام كه از پيدا كردن كليد نااميد شده بود، از در ديگر اندرون كه به كوچه باز مى‏شد خارج شد و در وقت بيرون رفتن، مهر امضاى خود را به رسم امانت به همسرش سپرد و فرمود: «شما را به خدا مى‏سپارم». 🔸كماندوها و دژخيمان شاه كه سراسر كوچه را اشغال كرده بودند، به محض بيرون رفتن امام از منزل، او را محاصره كردند و به ماشينى كه در درب منزل آورده بودند سوار كردند و ماشين با شتاب هر چه بيشتر به حركت درآمد. 🔹پاسبانى كه در آن ساعت در جلوى پست داشت، مى‏گفت كه امام را از در منزل تا سر خيابان با ماشين فولكس واگن آوردند و سر خيابان سوار ماشين شورلتى كه از قبل آماده شده بود كردند و با آن شورلت به تهران بردند. پاسبان مزبور افزود: امام وقتى از ماشين فولكس پياده مى‏شد بيش از چهارصد نفر كماندو و چترباز مسلح در اطراف او و در محوطه گردآمده بودند و او با لبخندى به مسئول آن گروه گفت: «اينهمه قوا نمى‏خواست»! 🔸ماشين حامل امام 140 كيلومتر راه قم ـ تهران را در مدتى كمتر از 90 دقيقه پيمود و به رسيد و در آنجا كه پيش از رسيدن ماشين امام حاضر شده بود، به وسيله بى‏سيم با مافوق خود (كه از قربان، قربان گفتن‏هاى او به دست مى‏آمد كه طرف مخاطب او خود شاه مى‏باشد) ارتباط برقرار كرد و اظهار داشت كه مأموريت تا اينجا به خوبى صورت گرفته است و دنبالۀ آن نيز بزودى انجام مى‏پذيرد. 🔹هنوز آفتاب روز 13 آبان ماه 1343 سر از افق بيرون نياورده بود كه امام به جرم دفاع از و هم‌وطنان مسلمان خود از وطن بيرون برده شد! 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓29مرداد1357 🔹1- اعلامیه‌ای با امضای « مردم داغدیده آبادان » درباره جنایت رژیم در به آتش کشیدن منتشر شد. 🔸2- از ساعت 12:45 الی 13:40 مراسمی در با شرکت 80 نفر در مسجد حضرت عباس(ع) برگزار گردید. در این مراسم پیرامون به آتش کشیده شدن سینما رکس آبادان سخنرانی شد. منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص436 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴فاجعه‌ای ملی و ردپای یک حکومت خائن 🔻نگاهی گذرا به نقش رژیم پهلوی در فاجعه آتش‌سوزی سینما رکس/١ ▫️پس از آتش‌سوزی حکومت پهلوی تلاش کرد مسئولیت این جنایت را به گروه‌های مبارز و انقلابیون مذهبی منتسب کند اما اقدامات حکومت برای این‌که مخالفان خود را عامل این جنایت معرفی کند با روشن شدن جزئیات حادثه نتیجه عکس داد. ▪️ جزئیاتی نظیر قفل بودن درب‌های خروجی، کیفیت مواد آتش‌زا، تأخیر ده دقیقه‌ای در خبر کردن آتش‌نشانی، نبود آب در شیرهای آتش‌نشانی یکی از بزرگ‌ترین ، نزدیکی شهربانی با محل سینما و توضیحات کارشناسان؛ همگی مبین دست داشتن ساواک و شهربانی در آتش‌سوزی سینما رکس بود. ▫️با اوج‌گیری دامنه اعتراضات مردم نسبت به عمل‌کرد حکومت در قبال آتش‌سوزی سینما رکس، برخی از سردمداران حکومت پهلوی برای پاک کردن جنایت به دخل و تصرف در حقایق پرداختند. ▪️ (وزیر علوم کابینه شریف امامی) در کتاب «آخرین روزهای پایان سلطنت و درگذشت شاه» در حالی که سعی می‌کند به تبرئه حکومت پهلوی از این جنایت بپردازد، مطالبی را بیان می‌کند که نمایانگر چهره حقیقی ماجراست : ▫️ «حکومت با بی‌خیالی به این ماجرا پرداخت به گونه‌ای که گویا یکی از حوادث معمول رخ داده است. از مطبوعات خواستند که زیاد به این ماجرا بند نکنند و مطبوعات نیز تقریبا همین‌گونه رفتار کردند. این روش برخورد افکار عمومی را شگفت‌زده و منزجر ساخت. اعلیحضرتین در بودند نه نخست‌وزیر و نه وزیری از دولت او به خود زحمت رفتن به آبادان را نداد... ▪️این ادعای نهاوندی که حکومت به دستور داده که به فاجعه سینما رکس نپردازند نشان می‌دهد که رژیم پهلوی می‌دانست با زنده نگه داشتن این جنایت بزرگ در اذهان عمومی، پس از چندی سرنخ‌ها به دولت، ساواک و شهربانی ختم خواهد شد. وگرنه دست و پاهای مذبوحانه‌ای که حکومت برای مقصر جلوه دادن زد، اگر واقعیت داشت به دلیل اوج‌گیری نهضت امام خمینی می‌توانست به عنوان فرصتی برای ضربه زدن به نهضت از آن استفاده کند. اما رژیم می‌دانست این دست و پا زدن‌ها بیش از هر چیز شرایط را برای غرق شدن سلطنت فراهم می‌کند. (برگرفته از مقاله بررسی حادثه آتش‌سوزی سینما رکس آبادان در ٢٨مرداد١٣۵٧، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش۵٢) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴عوامل جنایت اعتراف می‌کنند 🔻نگاهی گذرا به نقش رژیم پهلوی در فاجعه آتش‌سوزی سینما رکس/٢ ▫️ (آخرین سفیر شاه در لندن) در خاطرات خود در ٢۵مرداد١٣۵٧ (سه روز قبل از فاجعه سینما رکس) می‌نویسد: ▪️ «در ملاقات با (وزیر دارایی) به او گفتم: اعلیحضرت فعلا چاره‌ای ندارد جز این‌که خونسردی خود را حفظ کند؛ اوضاع را به حال خود بگذارد و در خصوص خونریزی و خرابکاری مخالفان دست به تبلیغات بزند تا بلکه از خواب غفلت بیدار شده، به عواقب سلطه اجامر و اوباش (!) پی ببرند. وقتی کارد به استخوان همه رسید، می‌بایست یک واقعه قهرآمیز و مرگ‌بار و ویران‌گر را بهانه قرار دهد، به عکس‌العمل محکم و چشم‌گیری دست بزند، ارتش را به صحنه آورد و با هر مقدار خشونت که لازم باشد، به سرکوبی مخالفان بپردازد. ▫️شواهد و قرائن نشان می‌دهد که ساواک طی برنامه‌ای با همین اهداف، آتش کشیدن سینما رکس آبادان را طراحی کرده؛ معروف به عضدی (معاون کمیته مشترک ضدخرابکاری ساواک)، معروف به رسولی (شکنجه‌گر ساواک)، معروف به دکتر مجیدی(بازجوی ساواک) و معروف به بابک (متخصص مواد منفجره و تخریب ساواک) درست در یک روز قبل از حادثه سینما رکس. وارد آبادان می‌شوند. در روز ٢٧مرداد نیز محمدرضا شاه طی مصاحبه‌ای می‌گوید: ▪️ «من از فاجعه بزرگی که ارتجاع سیاه برای ایجاد وحشت بزرگ در این مملکت به وجود می‌آورد، می‌ترسم.» موضع‌گیری زودهنگام قبل از روشن شدن جزئیات حادثه در رسانه‌های داخلی و خارجی، عاملین این جنایت را به عناوینی نظیر خرابکار خواندن که اصطلاح ساواک در مقابل انقلابیون مذهبی بود، بدون اعلام نظر کارشناسان و ارائه مدارک مستند در این زمینه، دلیل دیگری بر دخالت دولت در آتش‌‌سوزی سینما رکس آبادان است. ▪️ (معاون اجرایی نخست‌وزیر در زمان شریف امامی) در اعترافات خویش در دادگاه انقلاب اسلامی اظهار می‌دارد: «سینما رکس را به دستور مستقیم شاه آتش زدند. نخست‌وزیر (آموزگار) روحش هم خبر نداشت. وقتی به او خبر دادیم، رنگش مثل گچ سفید شد؛ دستور مستقیم شاه بود.»(برگرفته از مقاله بررسی حادثه آتش‌سوزی سینما رکس آبادان در ٢٨مرداد١٣۵٧، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش۵٢) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سيد مصطفى خمينى در زندان نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/60 🔹در سپيده دم روز 13 آبان‏ماه 43 اهالى شهر مذهبى قم كه چشم از خواب گشودند، شهر را در اشغال نظاميان دژخيم و خون‏آشام شاه ديدند كه به هيچ‏كس اجازه سر بيرون آوردن از خانه را نمى‏دادند. صحن مطهر، منازل علما و مقامات برجسته روحانى را تحت كنترل و محاصره قرار داده بودند. 🔸ساعت تقريباً 9 صبح را اعلام مى‏كرد كه حاج سيد مصطفى خمينى از منزل بيرون آمد و به منظور ملاقات و گفتگو با مقامات روحانى قم راهى خانۀ آنان شد. عده‏اى از اهالى محل و روحانيان كه توانسته بودند خود را به منزل امام برسانند، او را همراهى مى‏كردند. حاج سيد مصطفى پس از ملاقات با يكى از مقامات روحانى به نام حاج شيخ هاشم آملى به تنهايى، و از بیراهه ـ براى جلوگيرى از جلب نظر مأموران ـ خود را به منزل آقاى نجفى مرعشى رسانيد (آقاى نجفى از او تقاضاى ملاقات فورى كرده بود) ليكن هنوز چند لحظه‏اى از ورود او به منزل آقاى نجفى نگذشته بود كه يكباره كماندوها از بام و ديوار وارد منزل شدند و حاج سيد مصطفى را دستگير كردند و به شهربانى قم بردند و ساعت‏هاى متمادى او را در آنجا تحت بازداشت نگه داشتند و عصر همان روز او را به تهران انتقال دادند و به زندان قزل قلعه گسيل داشتند و به اتهام «اقدام بر ضد امنيت داخلى» بازداشت كردند. فرداى آن روز حكم قرار بازداشت را به او ارائه دادند. حاج سيد مصطفى در زير آن قرار نوشت: بسمه تعالى 43.8.14 به اصل قرار و كيفيت بازداشت و به قرار بازداشت‏كننده شديداً معترضم. سيد مصطفى خمينى (نهضت امام خمینی، ج1، صص1059-1058) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓30مرداد1357 🔹1- در اطلاعیه‌ای فاجعه سینما رکس آبادان را از جنایت‌های رژیم شاه خواند. 🔸2- گروه با انتشار اعلامیه‌ای به مناسبت فاجعه آتش سوزی سینما رکس آبادان و با اشاره به جنایت‌های عدیده رژیم شاه، اعلام کرد که رژیم همیشه کشتار مردم بی‌پناه را درخیابان‌ها و کوچه‌ها به نام انقلابیون وانمود کرده است. 🔹3- هفته‌نامه اشپیگل چاپ آلمان گفت و گوی خبرنگار خود را با آقای به چاپ رساند. آقای شریعتمداری در این مصاحبه با استقرار حکومت نظامی و تغییر تاریخ شمسی و قمری به میلادی مخالفت کرده و درباره خواسته امام که تغییر حکومت در ایران بود، اعلام داشت مایل نیست اظهار نظر کند. منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص438 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
واكنش مردمى در برابر تبعيد امام نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/61 🔹دستگيرى و تبعيد امام، موج خشم و نگرانى در مجامع مذهبى و روحانى پديد آورد. حوزه‏هاى علمى درس‏هاى خود را تعطيل كرد. پيش‌نمازها در ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ‏آباد، ، ، ، ، و ... به عنوان اعتراض به تبعيد غيرقانونى امام از برگزارى نماز جماعت خوددارى كردند. 🔸ملت غيور و فداكار ايران، با دريافت خبر تبعيد غيرقانونى امام در برخى از مراكز و اماكن دست به اعتصاب و تظاهرات استنكارآميز زد. در تهران و قم و برخى از شهرستان‏ها، بازارها تعطيل شد و تظاهراتى در بازار تهران و خيابان‏هاى آن حومه روى داد. 🔹حوزه قم بى‏درنگ به صدور اعلاميه‏اى دست زد. بنا بر گزارش ساواک اين اعلاميه بيش از يک نسخه نبوده و منتشر نشده است. 🔸روحانيان بهبهانى مقيم حوزه قم نيز طى طومارى به رئيس جمهور تركيه، مقام علمى و روحانى امام را به مقامات آن كشور گوشزد كردند و مسئوليت دولت تركيه را در قبال او يادآور شدند. 🔹در سمنان نيز برخى از جوانان مذهبى و روحانى، مانند على‏اكبر ادب، محمدحسن اخترى، محمدحسن آبادى و على قصنوهى اعلاميه دست‏نويسى به شرح زير به برخى از خيابان‏ها و ميادين سمنان الصاق كردند.(نهضت امام خمینی، ج1، صص1064-1061) برای مطالعه تفصیلی واکنش روحانیت و مردم نسبت به تبعید امام ر.ک: نهضت امام خمینی، ج1، صص1072-1064) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db