eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
916 ویدیو
634 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
سه گام تا شناخت اندیشه سیاسی شهید آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری 🔹 برای درک بهتر خاستگاه معرفت سیاسی در اندیشه های شیخ فضل الله نوری و تجزیه و تحلیل راحت تر مبانی اندیشه ی سیاسی وی، باید به حوزه یی که مرحوم شیخ به آن تعلق داشت و در آن حوزه اندیشه های سیاسی و اجتماعی او بارور شد و شکل گرفت، نظر افکند. 🔸تاریخ زندگی سیاسی و اجتماعی شیخ نشان می دهد که نشو و نمای سیاسی او در یکی از پرشکوه ترین و موثرترین حوزه های روحانیت شیعه در دوران معاصر بوده است. حوزه ی سامرا که پس از هجرت میرزای شیرازی به این شهر به هر دلیلی که انجام نظریه ی دولت شریعت گرفت پایه ریزی شد، یکی از موثرترین حوزه های علمیه ی شیعه در تاریخ تحولات دوران معاصر است؛ 🔹زیرا حلقه‌ای که از حضور میرزای شیرازی تا دوران وفات او در حوزه ی سامرا تأسیس شد، از علما و فقها و مجتهدانی تشکیل شده بود که بعدها تمامی تحولات سیاسی اجتماعی تاریخ معاصر ایران و کشورهای شیعه را تحت تأثیر قدرت رهبری خود قرار دادند. به عبارت دیگر، تمامی تحولات مؤثر در تاریخ ایران تا انقلاب اسلامی، به نحوی متأثر از حوزه‌ی سامرا بود. 🔹بنابراین، قدم در درک حیات سیاسی مرحوم شیخ، شناخت دقیق و عمیق حوزه ی سامرا و آموزه های این حوزه است. پرداختن به این مهم، از حوصله ی این مقاله خارج است؛ اما در کتاب رهیافتی بر مبانی جنبش ها و مکتب های سیاسی شیعه در دوران معاصر، این مسئله تا حدودی تجزیه و تحليل شد. 🔸 گام در درک منزلت معرفت سیاسی در اندیشه های شیخ این است که ببینیم آن مرحوم، خود چه عنایتی به مفاهیم سیاسی داشته است. به عبارت دیگر، در اندیشه ی سیاسی شیخ، چه مفاهیمی اساسی بودند و این مفاهیم در بستر اجتماعی و نهم فرهنگی آن دوران، چه بازتابی داشته است. 🔹متأسفانه امروزه عده ای، با درکی که خود در شرایط جدید از مفاهیم دارند، به نقد و ارزیابی اندیشه نیاکان ما نشسته2اند و این مفاهیم را به گونه‌ای تحلیل و تبیین می‌کنند که ارمغان مطلوبی در شناخت ماهیت اندیشه متفکر مورد نظر به همراه ندارد. مرحوم شیخ دقیقا یکی از قربانیان چنین درکی است. 🔸اما حقیقت علمی به ما می‌آموزد که باید ببینیم آن‌ها چگونه و در چه شرایطی به این مفاهیم نگاه می‌کردند و چه تعابیری از این مفاهیم داشتند و از همه مهم‌تر، منزلت این مفاهیم در سازمان اندیشه آنان چقدر بود. 🔹 اقدام اساسی در شناخت ماهیت اندیشه سیاسی مرحوم شیخ این است که از ابتدا بدانیم درصدد ارزیابی اندیشه عالمی هستیم که قبل از آن‌که یک متفکر سیاسی باشد، یک عالم دین‌شناس است و اگر هم نگاهی به سیاست دارد، از منظر دینی است. اگر نتوانیم چنین موقعیتی را درک کنیم، در عمل، در مغالطه درک مفاهیم گرفتار فرهنگ، اندیشه سیاسی خواهیم آمد. 🔸 زیرا نگاه یک عالم دینی به مفاهیم سیاسی و اجتماعی، نگاهی دینی است. او آزادی را همانند یک نظریه‌پرداز، صرفا از بعد سیاسی تحلیل نمی‌کند، بلکه منزلت مفاهیمی چون آزادی، عدالت، حریت، مساوات، قانون، مجلس، قدرت سیاسی، اعتبار آرای عمومی و هر مفهومی را که در سیاست مورد نظر عالم سیاسی است، از دید دینی تجزیه و تحلیل می‌کند و در نهایت منزلت آن را با شئون دینی تطبیق می‌دهد. این شرایط را باید درک کرد و با درک آن جلوه‌گاه نظریه سیاسی این عالم را مشخص ساخت تا دچار تناقض‌گویی و از همه مهم‌تر داوری آلوده نشد. (مظفر نامدار، نظریه دولت شریعت، نگاهی به اندیشه سیاسی شیخ فضل‌الله نوری،فرهنگ شماره 27 و 28 ص4-2) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
⁉️آیا خاطره‌گویی آقای هاشمی رفسنجانی معتبر است؟ 🔻به بهانه انتشار گزینشی سخنان هاشمی رفسنجانی 🔹یکشنبه 10مرداد1400 سخنان دیده نشده مقام معظم رهبری در خصوص اختلافات ایشان با آقای اکبر هاشمی رفسنجانی منتشر شد و پشتوانه‌های استدلالی و عقلانی مذاکره با آمریکا و غرب، که جناب هاشمی و حسن روحانی هشت سال سرنوشت کشور را به آن گره زدند، به چالش کشیده شد. 🔸بعد از انتشار فیلم مذکور، برخی فیلمی کوتاه از سخنان او را منتشر کرده؛ تلاش کردند با خاطره‌گویی ایشان ضعف استدلالی وی را بپوشانند اما آیا خاطرات جناب هاشمی رفسنجانی از اعتبار تاریخی لازم برخوردار است؟ پاسخ پژوهشگران بی‌طرف به این سؤال منفی است و پیش از این بنیاد تاریخ‌پژوهی کتابی را در نقد خاطرات وی منتشر کرده بود که علاقه‌مندان به مباحث انقلاب اسلامی و تاریخ جمهوری اسلامی را به مطالعه آن دعوت می‌کنیم. 🔹مجموعه « » 10 مقاله در نقد خاطرات سیاسی مرحوم هاشمی رفسنجانی است که همگی در سال‌های حیات وی، منتشر شده است. تنوع مقالات در این اثر باعث شده ابعاد مختلفی از خاطرات آقای رفسنجانی مورد واکاوی و دقت تاریخی قرار گیرد. 📚معرفی کامل کتاب: 🔹🔸https://tn.ai/2182731 ◀️راه‌های تهیه کتاب: 🏢 تهران، فروشگاه کتاب انتشارات کیهان، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان فخررازی و خیابان دانشگاه، پلاک 1210. 📞تلفن: 22579192_021 🏢قم: چهارراه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبه‌روی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
روز مباهله مظهر اطمینان و اقتدار ایمانی مقام معظم رهبری: -که یاد آن را باید گرامی داشت و بسیار مهم است- در واقع مظهر اطمینان و اقتدار ایمانی و تکیه بر حقّانیّت است و این، آن چیزی است که ما همیشه به آن احتیاج داریم. امروز هم ما احتیاج داریم به همین و همین تکیه بر حقّانیّت خودمان؛ چون در راه حق داریم حرکت می‌کنیم، به این باید در مقابل دشمنی دشمنان و دشمنی استکبار تکیه کنیم و الحمدلله تکیه هم می‌کنیم؛ از این جهت، ، افکار عمومی، سرجمع گرایش‌های مردمی کشور ما همین است که چون حقند، چون در راه درست دارند حرکت می‌کنند، یک اطمینان عمومی‌ای بحمدالله وجود دارد.(۱۳۹۷/۰۶/۱۵) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴هاشمی رفسنجانی و نامحرم دانستن مردم ⚫️پرونده ویژه /١ 🔹با مطالعه خاطرات آقای هاشمی مشخص می‌شود که نویسنده آن در این خاطره‌نویسی‌ها با بی‌پرده، صاف و شفّاف سخن نگفته است و حتی در مواردی عادی و پیش‌پا افتاده با پرده‌پوشی، ، سربسته و آهسته گذاشته و گذشته است، گویی را كه امام قدس سره الشریف با همه وجود به آن‌ها عشق می‌ورزید و آن‌ها را محرم راز می‌دانست، نامحرم می‌داند! 🔸جناب در جایجای خاطرات خود تلاش كرده است پیرامون رویدادها و جریان‌های تاریخی دوران انقلاب اسلامی با پرده‌پوشی و پنهان‌كاری قلم بزند و سخن بگوید. البته آوردن برخی از موضوعات و رویدادهای سیاسی شاید در یک برهه زمانی به امنیت كشور و نظام نباشد و برای بازگو كردن آن به گذر زمان نیاز باشد، لیكن جناب هاشمی در خاطرات خود برخی از جریان‌ها و رویدادها را سربسته گذاشته و گذشته است كه نه‌تنها جنبه اسرار و امنیتی نداشته، بلكه توضیح آن برای مردم می‌توانست یک سلسله واقعیت‌های تاریخی را روشن كند تا برای نسل امروز و نسل‌های آینده درس عبرت باشد. 🔹از این دست جریان، دستگیری و مرگ شیخ در سال ١٣۶٠ است كه در پرده ابهام مانده و تاكنون نیز كسی برای مردم توضیح نداده است كه نامبرده چرا دستگیر شد و چگونه درگذشت؟! در آن روزها این خبر را كه لاهوتی بر سر هواداری از »! با امام و نظام مشكل پیدا كرده و در صف مخالفان قرار گرفته است همگان دریافتند، لیكن علت دستگیری و بازداشت او از سوی و مرگ او در زندان در همان ساعت‌های اولیه‌ای كه بازداشت شده بود، تاكنون برای ملّت ما روشن نشده و در پرده ابهام مانده است. 🔸انتظار می‌رفت كه جناب هاشمی رفسنجانی چون با این جریان از نزدیك درگیر بوده است، بی‌پرده و واقعیت‌ها را آشكار سازد و مردم را در متن این رویداد تاریخی قرار دهد. بی‌تردید شرح و بیان موضع سیاسی آقای لاهوتی و این‌كه چرا دادستان انقلاب اسلامی او را بازداشت كرد و آیا مرگ او به علت یا سكته بود، از مسائل مهم امنیتی و اطّلاعاتی نیست كه بازگو كردن آن به مصلحت نظام جمهوری اسلامی نباشد لیكن جناب هاشمی در خاطرات خود این جریان را به گونه‌ای سربسته، پیچیده و با پرده‌پوشی و نهان‌كاری مطرح می‌كند و می‌گذرد كه جز رازداری برای یک خطاكار و در تاریكی نگاه داشتن مردم، نامی نمی‌توان بر آن نهاد.(برگرفته از کتاب روایت‌های ناروا، فصل دوم) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
⁉️خاطرات هاشمی؛ تاریخ یا معرفی‌نامه خانوادگی؟! ⚫️پرونده ویژه /٢ 🔹آقای هاشمی رفسنجانی در خاطره‌نویسی‌های خود تلاش کرده كه با مناسبت یا بی‌مناسبت از افراد و اعضای خانواده سخنی به میان آید! گویا انگیزه اصلی از این خاطره‌نویسی‌ها مطرح كردن و معرفی كردن ، ، نزدیكان و بستگان بوده است، نه روشن و آشكار كردن زوایایی از و انقلاب اسلامی. در خاطرات ایشان آمده است: 🔸«... مهدی و یاسر از این‌كه در صف اول نماز [جمعه] دیده می‌شوند خیلی خوشحال بودند... 🔹... و از مدرسه آمدند، مقداری خوابیدند خسته بودند... 🔸...مهدی و یاسر به برف‌بازی در باغچه مشغول‌اند، گاهی هم دعوا می‌كنند... 🔹... یاسر به درد گوش مبتلا شد و بیدارمان كرد، قرص خورد و خوابید... 🔸... بچه‌ها عفت و مهدی را با لباس در آب انداختند... 🔹... من و عفت و فاطی و مهدی و یاسر برای روزه گرفتن سحری خوردیم!... 🔸... عفت و فاطی و محسن برای مراسم احیا به جامعة‌الصادق رفتند... 🔹... برای اقامه نماز جمعه به دانشگاه تهران رفتم... عفت و بچه‌ها هم آمدند. مهدی و یاسر از این‌كه در فیلم و در صف اول نماز دیده می‌شدند خیلی خوشحال بودند... 🔸... عفت به خانه فائزه رفت... 🔹...دیروقت به خانه آمدم. محسن و عفت بیدار بودند... 🔸...تلفنی با جبهه تماس گرفتم و خبر رفتن فرزندم محسن را به قرارگاه كربلا دادم... وقتی داشتم به مجلس می‌رفتم محسن را دیدم كه لباس بسیجی پوشیده آماده حركت است. لذت بردم...» ◀️جناب هاشمی رفتن به جبهه را با آب و تاب روایت كرده و از خویشتنداری همسرش در برابر به جبهه رفتن فرزندشان چنین بالیده است: «... جالب است كه هم با صبر و منطق برخورد می‌كند و با این‌كه معمولاً غیبت خیلی كوتاه بچه‌هایش را متحمّل نمی‌شود، در این مورد اظهاری نمی‌كند. این روحیه در بسیاری از مادران مسلمان كه فرزندانشان داوطلبانه به جبهه می‌روند وجود دارد...» لیكن به نظر می‌رسد این رفتن به جبهه جنبه داشته و بازدیدی از بوده است؛ ثانیاً بنابر آنچه در خاطرات جناب هاشمی آمده مهندس محسن در تاریخ ١٠/مرداد/۶١ رهسپار شده است، مشخص نیست چند روز یا چند ساعت در مناطق جنگی گذرانده است كه پس از آن، بازدید از در اطراف یزد داشته و متعاقباً در تاریخ دوشنبه اول شهریور ۶١ به تهران رسیده و در جمع خانواده قرار داشته است. (برگرفته از کتاب روایت‌های ناروا، فصل دوم) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
🔻ژست رهبری و فرماندهی ⚫️پرونده ویژه /٣ 🔹از دیگر نكته‌هایی كه در خاطرات فراوان خودنمایی می‌كند، ادعای رهبری و راهنمایی در نهضت و انقلاب، حتی در مورد امام است؛ این‌گونه داعیه‌ها و خودنمایی‌ها در لابه‌لای خاطره‌گویی‌ها در شرایطی مطرح می‌شود كه در كارنامه او هیچ‌گونه نمونه‌ای از درایت، مدیریت و توانایی برجسته در امور كشوری و كشورداری و ابتكار عمل در عرصه سیاسی و زمامداری و نیز در عرصه جنگ و جبهه دیده نمی‌شود و از نقش فرماندهی ایشان در دوران - با این‌كه جانشینی فرماندهی كل قوا را بر دوش داشته است- نكته‌های برجسته‌ای روایت نشده است و اصولاً در دوران دفاع مقدس در مناطق جنگی كمتر حضور داشته و بیش‌تر با تنها از پیشرفت‌ها و پسرفت‌ها آگاهی می‌یافته است. البته در این مورد نیز غالباً شادروان حاج خبرهای تازه و دست اول به ایشان می‌داده‌اند. (برگرفته از کتاب روایت‌های ناروا، فصل دوم) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
🔴نادیده انگاشتن ویژگی‌های برجسته امام ⚫️پرونده ویژه /۴ 🔹آنان‌كه امام را از نزدیك دیده و چند صباحی با ایشان دیدار و گفت و گویی داشته‌اند می‌دانند كه در گفتار و كردار ایشان نكته‌های گرانبهایی نهفته بود كه به انسان‌ها درس می‌داد و آنانی كه آمادگی داشتند می‌توانستند از رفتار و كردار ایشان درس‌ها بیاموزند و پند بپذیرند و در راه خودسازی از آن بهره‌ها بگیرند، از این رو می‌بینیم برخی از طلّابی كه در پای درس امام می‌نشستند و با امام دیدار و گفت و گویی داشتند از ویژگی‌های امام خاطره‌هایی دارند كه اگر نتوانستند از آن الگو بگیرند، دست كم برخی از آن را در مصاحبه‌ها و نوشته‌های خود بازگو كرده‌اند كه اكنون زیر عنوان ویژگی‌های امام به چاپ رسیده و منتشر شده است. 🔸در مورد خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی پرسش این است كه جناب ایشان در درازای ده سال آزگار دیدار و گفت و گو با امام آیا نكته‌های برجسته، آموزنده و در خور بهره‌گیری در گفتار و كردار امام ندیدند كه در خاطرات خود از آن یاد كنند یا این‌كه پرداختن به ویژگی‌ها و برجستگی‌های امام را دون شأن خود می‌دانستند و بی‌اعتنا از كنار آن گذشتند؟ 🔹آخر كسی كه در خاطرات خود حتی را برجسته كرده و آورده است چگونه امكان دارد در آن سال‌های متمادی كه نامبرده با امام در ارتباط بود سخنی بدیع و آموزنده از امام نشنیده باشد كه در خاطراتش بازگو كند تا نسل امروز و نسل‌های آینده از آن بهره گیرند و الهام پذیرند؟ (برگرفته از کتاب روایت‌های ناروا، فصل دوم) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
🔻خلاف‌گویی هاشمی رفسنجانی پیرامون برخی از جریان‌ها ⚫️پرونده ویژه /۵ 🔹جناب هاشمی در خاطرات خود افزون بر نهان‌كاری و پوشیده داشتن برخی از رویدادها از مردم، برخی از رخدادها مانند جریان را آنگونه كه باید و شاید بازگو نكرده بلكه مطالبی خلاف واقع آورده است كه به بررسی ژرف و همه‌جانبه نیاز دارد تا واقعیت آن جریان و كسانی كه در آن نقشی داشتند و چگونگی ارتباط آنان با مقامات امریكایی و انگیزه آنان از نزدیك شدن به شیطان بزرگ به درستی روشن و آشكار شود و ملّت ایران در جریان متن آن رخداد قرار گیرد. (برگرفته از کتاب روایت‌های ناروا، فصل دوم) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
⬅️خاطراتی گنگ، ابتر و خنثی ⚫️پرونده ویژه /۶ 🔹در جایجای این خاطرات - حتی در موارد برخی از جریان‌ها و رویدادهای عادی و پیش پا افتاده می‌بینیم كه پرده‌پوشی و نهان‌كاری صورت گرفته است و خاطره‌های جناب هاشمی را در بسیاری از موارد، خنثی، بی‌فایده و شبهه‌برانگیز ساخته است. مانند: «آقای خلخالی آمد و شبهه‌ای را برطرف كرد كه نویسنده نامه موهن را می‌شناسد»! راستی خواننده از این جمله گنگ و بی‌سروته چه می‌فهمد و آوردن آن در خاطرات چه خدمتی به تاریخ است و چه اطّلاع و آگاهی به خواننده می‌دهد؟ 🔸یا مانند این خبر كه: «... امروز ناهار میهمان آقای بودم؛ درباره منتظری بحث شد.» آیا باز كردن این بحث در خاطرات كه اكنون هم آقای فوت كرده و هم بیت او هویت خود را از دست داده است، برخلاف و كشور است؟ یا این‌كه جناب هاشمی اصولاً به یاد ندارد كه در آن روز با مرحوم ربّانی املشی درباره بیت منتظری چه بحث و گفت و گویی كرده‌اند؛ در این صورت باید پرسید آوردن این چه برآیندی می‌تواند داشته باشد و چه فایده‌ای به حال خواننده دارد و چه خدمتی به تاریخ است؟ 🔹ما برای روشن شدن این واقعیت كه بخش زیادی از خاطرات جناب هاشمی رفسنجانی نه برای خواننده فایده‌ای در بر دارد و نه نكته ناگفته و ندانسته‌ای را در تاریخ روشن و آشكار می‌سازد و نه كمک و راه‌گشایی برای محققان و پژوهشگران است، آورده‌های گنگ، ابتر و نارسای خاطرات او را دنبال می‌كنیم: 🔸«صبح زود آقای آمد و درباره تنبیه متخلّفان توضیحاتی داد. 🔹عصر، آمد و از اینكه در جریان اخیر بخشی از نیروهای شیعه لبنان به اتهام سازش طرد شده‌اند، گله داشت و معتقد بود كه سفیر ما عامل وحدت نیست. 🔸احمدآقا آمد و راجع به و چیزهای دیگر(!) مطالبی داشت. 🔹عصر یكی از معلمان مدرسه دخترانه پارسا آمد و از كارهای ایذایی در آنجا در مخالفت با انقلاب می‌گفت؛ بیش‌تر برداشت بود تا خبر موثق. 🔸صبح به زیارت امام رفتم. از آقای دفاع كردم و گفتم مظلوم واقع شده. 🔹آقای ری‌شهری... نگران آثار تصمیم‌های فوق قانونی امام در بیانیه‌های اخیر بود. 🔸آقای مهندس تلفن كرد كه خبرگزاری اطّلاع داده است كه در به اتهام قاچاق تریاک بازداشت و با سپردن وثیقه آزاد شده. احمدآقا تلفن كرد و گفت صادق خودش تكذیب كرده است و معتقد است كه در ساكش گذاشته‌اند. 🔹تعویض دادستان كل كشور [ربّانی املشی] مواجه با علامت سؤال شده و جواب قانع‌كننده‌ای نداریم به مردم بگوییم. 🔸ستاد پیگیری فرمان امام پرونده آقای سید حسین موسوی تبریزی به دادگاه را به خاطر بازداشت غیر قانونی چند نفر در فرودگاه اعلام كرده است. 🔹احمدآقا آمد و گفت فردا می‌خواهد به ملاقات برود برای مذاكره در خصوص سمت جدیدی كه ممكن است عضویت باشد. 🔸شب جلسه شورای مركزی حزب داشتیم. آقای ربّانی املشی هم شركت كرده بودند. احمدآقا امروز در منزل‌شان با ایشان ملاقات كرده و پیشنهاد عضویت در شورای نگهبان داده كه قبول نكرده است. 🔹آیت‌اللّه خامنه‌ای برای راضی كردنشان، خصوصی با ایشان مذاكره كردند. آخر شب احمدآقا تلفن كرد كه باز هم هنوز نپذیرفته؛ قرار شد من هم با ایشان صحبت كنم... با آقای ربّانی املشی تماس گرفتم ایشان سخت رنجیده است و از طرف اطرافیان تحت فشار است كه سمتی نپذیرد. ایشان را نصیحت كردم و گفتم این مقابله به حساب می‌آید و خسارت دارد، قرار شد قبول كند... بالاخره پیش از ظهر اطّلاع داد كه پذیرفته است، به احمدآقا اطّلاع دادم. اگر حكم ایشان اعلام شود به خیلی از بحث‌ها خاتمه خواهد داد.» (برگرفته از کتاب روایت‌های ناروا، فصل دوم) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
🔴عزای سیدالشهداء علیه‌السلام و مبارزه با قرارداد استعماری ١٩١٩ ◀️سالگرد امضای قرارداد ننگین ١٩١٩ 🔹« در آستانه محرم ١٣٣٨ق/ ١٢٩٨ ش. ایران در اوج مبارزه با قرارداد ١٩١٩ بود. 🔸 در ذی‌حجه ١٣٣٧ محصلین تهرانی با انتشار اعلامیه‌ای، از علما خواستند که مساجد را سیاه‌پوش کنند و عموم مردم را به قیام بر ضد قرارداد ترغیب و دعوت نمایند. 🔹جمعی از وعاظ نیز در مجالس روضه‌خوانی در مسجد شیخ عبدالحسین (مسجد آذربایجانی‌ها) بر ضد این قرارداد سخنرانی کردند. 🔸در اثر اقدامات علما و با استقامت ملت ایران، قرارداد به شکست انجامید و به دنبال این شکست، استعمار، سناریوی کودتا را برای این ملت ترتیب داد. 🔹 با وقوع کودتای ٣ اسفند ١٢٩٩ سیر جدیدی در عرصه سیاسی ایران آغاز شد که به مرور زمان ابعاد مختلف آن آشکار گردید. رئوس برنامه اجرایی این سیر جدید را به نقل از یکی از دوستان خود بازگو می‌کند که در دوره چهارم از خراسان به نمایندگی مجلس شورای ملی انتخاب شده بود. دوست حسن اعظام قدسی در ملاقاتی با کنسول انگلیس در مشهد، از او در خصوص کودتای ١٢٩٩ و اهداف آن می‌پرسد و کنسول می‌گوید: 🔸«پس از شکست قرارداد ١٩١٩ از ناحیه نایب‌السلطنة چند ماده ذکر شده بود که برای آتیه ایران باید عملی و اجرا گردد... : ١. تمرکز قوای نظامی و سیاسی در یک‌جا ٢. استقلال پول ایران از راه نشر اسکناس به وسیله بانک تأسیس شده دولت ایران ٣. تجدید قرارداد نفت و و پایدار بودن آن ۴. از بین بردن عشایر خاصه سرحدداران نقط مرزی ایران و مستقر ساختن افراد نظامی در آن نقاط ۵. از بین بردن روحانیون و ضعیف کردن آنان از راه اعمال و رفتار خودشان که در بین جامعه ایران است. ۶. بر هم زدن بساط عزاداری که خود بزرگ‌ترین وسیله برای خنثی نمودن سیاست استعماری دولت بریتانیاست...» (فصلنامه پانزده خرداد شماره ده، ص١۶) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️آیت‌الله العظمی میلانی : آیت‌الله حاج آقا روح‌الله خمینی از مفاخر عالی اسلام است ◾️سالگرد ارتحال آیت‌الله العظمی میلانی ▫️سوال: حضرت آیت الله العظمی آقای حاج سیدمحمد هادی میلانی مستدعی است راجع به مقام و شخصیت حضرت آیت‌الله العظمی آقای حاج آقا روح‌الله خمینی مدظله عقیده خودتان را مرقوم بفرمایید. اصناف بازار بسمه تعالی شانه ▪️حضرت حجة الاسلام والمسلمین آیت‌الله آقای حاج آقا روح‌الله خمینی از مفاخر عالی اسلام و یکی از می باشند. موقعیت دینی و شخصیت اسلامی ایشان بر کسی پوشیده نیست. متعجبم چرا چنین سؤالی می شود. محمدهادی الحسینی المیلانی ١۴/صفرالخیر/١٣٨٣ (اسناد انقلاب اسلامی، ج١، ص١۵٢) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید: اولین محرم بعد از ارتحال امام و روضه مرحوم کوثری 🏴روضه استقبال از محرم الحرام ▪️حرم را از حرم کردند بیرون همه سرگشته اندر دشت و هامون ▪️کسانی را که بر عالم پناه‌اند برون کردند از بیت خداوند 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴علت دشمنی تاریخی شبه‌روشنفکران با نام سیدالشهداء علیه‌السلام ▪️گفتاری از مرحوم آیت‌الله مصباح: مگر نام سیدالشهدا علیه‌السلام چه مشکلی برای داشت؟ چرا این‌قدر دشمنی می‌کنند؟ چرا امروز هم به صورت با نام سیدالشهداء علیه‌السلام دشمنی می‌کنند؟... ▪️جوابش روشن است: علیه‌السلام است. او نمی‌گذارد فضا تاریک شود تا مردم به گمراهی بیفتند. او راه را روشن می‌کند، وظیفه را روشن می‌کند که چه باید بکنند، چگونه از خود حمایت کنند، نمی‌گذارند به بهانه ، بی‌غیرت شوند. او می‌گوید «هیهات منا الذلة». ▪️با این مکتب چه کنند؟ او را تطمیع کنند؟ بگویند به تو پول می‌دهیم؟ مگر حسین علیه‌السلام پول قبول کرد؟ مگر حسین علیه‌السلام ریاست پذیرفت؟ اگر بگویند تو را می‌کشیم، خوب، خودش آماده شد، اطفالش را هم به کشتن داد. بالاتر از سیاهی که رنگی نیست. اگر کسی علیه‌السلام شد، نه از آن تطمیع‌ها اثر می‌پذیرد، نه از این تهدیدها می‌هراسد. حتما به خاطر دارید که در جریان نهضت، جوان‌ها سینه‌شان را باز می‌کردند و به ارتشی‌های پهلوی می‌گفتند بزن! از کشته شدن باک نداشتند و این رمز پیروزی بود. اگر کسی از مرگ نترسید پیروز است.(آذرخشی دیگر از آسمان کربلا، استاد محمدتقی مصباح یزدی، ص47-46) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴تقابل دو هیئت: حسینی یا سکولار؟! ⚫️عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی/١ 🔻وقایع دنباله‌دار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ به مناسب ایام محرم الحرام ▫️همزمان با فرارسيدن ١٣٨٣ (خرداد ١٣۴٢) امام اعلاميه‏ اى صادر كرد و خطاب به گويندگان اسلامى و سران هيأت‏هاى عزادارى، شيوه سوگوارى در و عاشوراها را نشان داد. اين رهنمودنامه كه در حقيقت، زنده‏ كننده و اهداف عاشوراى حسينى بود در شرايطى انتشار يافت كه رژيم شاه در سراسر كشور دست به سانسور شديدى زد و كوشيد كه از گويندگان و سران هيآت التزام بگيرد كه در ايام عاشورا از مبارزه دم نزنند، شورش و انقلاب به‏پا نكنند، عاشوراى ديگرى نسازند و به جاى برافراشتن درفش سرخ و خونين حسينى، پرچم سياه دودمان و و را بياويزند. ▪️ساواك التزام‌نامه‏اى براى روحانيان و گويندگان مذهبى در سراسر كشور تنظيم كرده بود و همه كسانى را كه در آن سال مى‏خواستند به منبر بروند وادار مى‏كرد كه آن را امضا كنند. در آن التزام‏ نامه آمده بود: ▪️١. كليه مطالبى كه اظهار مى‏دارم، جنبه مذهبى و دينى داشته و به خاطر ارشاد مردم است. متعهد مى‏شوم از ايراد بياناتى خارج از برنامه مذهبى خوددارى نمايم. ▫️٢. از ‏اللّه_خمينى و مدرسه فيضيه به هيچ عنوان اسمى نخواهم برد. ▪️٣. از ايراد مطالبى كه جنبه انتقادى از داشته باشد، جداً خوددارى خواهم كرد. ▫️۴. مطالبى كه خلاف بوده، نظم عمومى را مختل سازد، تحت هر عنوان و به هرصورت كه باشد نخواهم گفت. اجراى دستورات چهارگانه فوق الزامى بوده، عدم رعايت هر يک از دستورات بالا، تحريك مردم بر عليه مصالح عمومى كشور تلقى و محرك، تحت تعقيب قانونى قرار خواهد گرفت. ▪️ساواك شاه علاوه بر تنظيم التزام نامه بالا، در كميسيونى كه در تاريخ ٢٩ارديبهشت‏‏۴٢ بنا به فرمان معاون رئيس « » تشكيل داد، طرح و برنامه ويژه‌‏اى براى محرّم آن سال تصويب كرد. برخى از مصوبات آن كميسيون را در پى مى‏آوريم: ▫️«١. احضار به حضور هيأت رئيسه ساواك، به منظور تفهيم موقعيت كشور و برحذر داشتن آنان از هرگونه تحريک در مجالس عزادارى. (صورت اسامى افرادى كه بايد احضار شوند، وسيله رئيس دفتر روابط عمومى ساواك تهيه و تقديم خواهد شد.) ▪️٢. احضار كارگردانان و بانيان و دستجات سوگوارى تهران، وسيله ساواک تهران و پليس تهران، داير به تذكرات لازم در مورد جلوگيرى از هرگونه تحريک و حفظ نظم كامل در كليه مراسم. ▫️٣. تأمين مأمورين انتظامى لازم (احتياط آماده) در مركز پليس تهران و گماردن تعدادى افراد آماده در نقاط حساس شهر، بدون تظاهر از طريق پليس تهران. ▪️۴. تعيين تعداد تكايا برحسب درجه‏بندى آنها به درجه ١، ٢، ٣ از نقطه‏نظر ميزان تندروى و مخالفت احتمالى آنان (به وسيله ساواک تهران و پليس). ▫️۵. تعيين تعداد خانه‏‌ها و منازلى كه مستقلاً مراسم عزادارى انجام مى‏دهند...‏‏. ▪️۶. تقسيم مجالس روضه‏ خوانى به منظور گماردن مأمورين نفوذى براى كسب اخبارِ به موقع، بين عوامل اداره يكم عمليات و ساواک تهران و مأمورين مخفى شهربانى به‏ طور جداگانه (تفكيك مسئوليت). ▫️ ٧. تشكيل يک كميسيون دائمى با حضور نمايندگان ساواك و شهربانى كل كشور و نماينده اداره دوم ستاد بزرگ و ژاندارمرى كل كشور در تمام ايام عزادارى به منظور بررسى اطلاعات واصله و اتخاذ تصميمات مشترك در مورد پيشامدهاى ناگهانى در ساواك تهران. ▪️٨. صدور دستورات مشابه به ساواك‏هاى خارج از تهران از طريق اداره كل سوم...‏‏. (نهضت امام خمینی ج١ ص۴۶٣-۴۶١) ✳️ادامه دارد... @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴تشابه جامعه ما با زمان امام حسین علیه‌السلام ▪️گفتاری از مرحوم آیت‌الله مصباح: امروز اگر کسی بخواهد را از مسیر خود منحرف کند، ابزاری غیر از سه عامل ، و ندارد. شما خیال نکنید اگر کسی بخواهد ایران را نابود کند، حتما باید از ینگه دنیا بیاید بلکه در درون همین کشور منافقانی هستند و همان کاری را می‌کنند که منافقان صدر اسلام با حسین علیه‌السلام کردند. ▪️آن روز هم احتیاجی نبود از روم و ایران یا از چین و ماچین بیایند، پسرعموهای خود حسین علیه‌السلام بودند. منظورم پسر عموی نزدیک و بدون واسطه نیست، بلکه عشیره‌هایی که مربوط به است. و عموزاده بودند.در جامعه امروزی علاوه بر مصیبت خیانت خودی‌ها، هم اضافه شده است. اما نقش مستقیم را عوامل داخلی ایفا می‌کنند.(آذرخشی دیگر از آسمان کربلا، ص۶١) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⚫️ سکولار کردن هیئات توسط شاه و تقابل امام با آن عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /٢ ◽️كميته اطلاعاتى ساواک در نيز در تاريخ ۴٢/٣/٨ كميسيونى با حضور رئيس ساواك، رئيس شهربانى، فرمانده ژاندارمرى، رؤساى اداره فرهنگ، اصلاحات ارضى و كشاورزى قزوين، تشكيل داد و تصميماتى اتخاذ كرد. متن آن تصميمات كه به عنوان صورتجلسه منعكس شد،چنين است: ◾️در ساعت ١١:٠٠ روز چهارشنبه ۴٢/٣/٨ كميسيونى مركب از امضاكنندگان زير تشكيل و نسبت به موارد زير تصميمات لازم گرفته شد. ◽️١. چون ممكن است بعضى عناصر با استفاده از تجمع‏هايى كه در مراسم ‏دارى و يا ‏خوانى در شهر و دهات و قرا و قصبات شروع به تبليغات سوء نموده و مردم ساده‏لوح را گمراه نمايند، لذا تصميم گرفته شد كه دستگاه‏هاى مزبور به كليه عوامل مربوطه، ضمن بازديد حضورى و با اعزام عناصر مربوطه به آنان تذكر و يادآورى شود كه در منطقه استحفاظى مربوطه، مراقبت تام و تمام در اينگونه مجالس به عمل آورده و به وسيله مأمورين انتظامى قبلاً با بانيان مجلس و همچنين و -منبر تماس گرفته و به آنان تذكر دهند كه غير از موضوعات مذهبى اظهاراتى ننمايند و چنانچه عوامل غيرانتظامى در منطقه مشاهده نمودند كه بعضى عوامل، امكان اخلال و ناراحتى را ممكن است ايجاد نمايد، بلافاصله به نزديک‌ترين پاسگاه ژاندارمرى در قرا و قصبات و دهات و در شهر به شهربانى اطلاع دهند تا به موضوع در كميسيون‏هاى مربوطه رسيدگى و اقدام گردد. ◾️٢.ضمناً وسيله ‏هاى_دولتى ذكر شده به عوامل مربوطه به مردم در مورد كه در كشور به عمل آمده، بخصوص از اثنى‏عشرى كه اعليحضرت همايون شاهنشاه حامى و پشتيبان آن هستند، پس از تماس با معتمدين و معمرين منطقه و تفهيم به آنان بهانه‏اى براى عيبجويى و تبليغات منفى به دست مخالفين مذهب و دين داده نشود. رئيس سازمان اطلاعات و امنيت قزوين، نادور ـ رئيس شهربانى قزوين، ياورى ـ از طرف فرمانده ژاندارمرى قزوين، كلانترى ستوان ٣ محمدى‏‏...‏‏ رئيس اداره فرهنگ شهرستان قزوين، كجورى ـ رئيس اصلاحات ارضى، دكتر مهديزاده ـ رئيس اداره كشاورزى، فهبد شهربانى كل كشور نيز طى اعلاميه‏اى به مناسبت فرا رسيدن ماه محرّم چنين آورده بود: ◽️«۴. انجام مشروع كه با موازين مقدس اسلام تطبيق نمايد، با رعايت نظم و ترتيب كامل انجام خواهد گرديد؛ ليكن اعمال و تظاهراتى كه شرع مقدس نيز آنها را تجويز نفرموده است، بكلى ممنوع، به مأمورين انتظامى دستور جلوگيرى داده شده. ◾️۵. از عموم شيعيان و اهالى محترم ، انتظار مى‏رود كه با رعايت كامل نظم و ترتيب، طبق دستور شرع مقدس، احترام شعائر مذهبى را حفظ و مراسم سوگوارى را با نظم كامل انجام دهند. خداى ناخواسته اگر اشخاصى مراسم مذهبى را وسيله اغراض شخصى قرار دهند، شديداً مجازات خواهند شد!» (نهضت امام خمینی ج١ ص۴۶۴-۴۶١) ◽️روز ٩ محرّم، دستگاه جاسوسى شاه عده‏اى از منبرى‏هاى تهران را به ساواک دعوت كرد و پس از مقدارى پشت‏هم‏اندازى و حقه‏بازى و تطميع و تهديد، رسماً اظهار داشت كه اگر نمى‏خواهيد خود را عليه مقامات كشور متوقف سازيد، اقلاً اين سه موضوع را مراعات كنيد: ▪️١. عليه شخص اول مملكت سخنى نگوييد! ◽️٢. عليه نيز سخنى برزبان نياوريد! ◾️٣. مرتب به گوش مردم نخوانيد كه اسلام در خطر است! ديگر هرچه بگوييد آزاديد. اصولاً اين سه موضوعى كه دستگاه جاسوسى مى‏خواهد از آن سخنى به ميان نيايد! موضوعاتى است كه نهضت بر محور آن دور مى‏زند و بر آن استوار است. امام خمينى از ماه‏ها پيش، پرچم مبارزه عليه شاه و اسرائيل را برافراشت و زنگ خطر را در مورد خطراتى كه متوجه است به صدا درآورد. چنان‌كه در نطق عاشوراى ايشان كه بزودى خواهد آمد، صريحاً آمده است كه: «... تمام گرفتارى‏ها و اختلافات ما، در اين سه موضوع نهفته است. اگر از اين سه موضوع بگذريم ديگر اختلافى نداريم...».(نهضت امام خمینی ج١ ص۴۶۵) ادامه دارد... وقایع دنباله‌دار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ به مناسب ایام محرم الحرام @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
▪️اطلاعیه بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در پی درگذشت استاد رحیم نیکبخت ▪️درگذشت نابهنگام استاد از محققین و پژوهشگران عرصه تاریخ‌پژوهی ایران و از خسران‌های بزرگ این حوزه و علاقمندان به ایشان بود. ▪️تاسف و اندوه این فقدان نه فقط بابت از دست دادن یک ظرفیت علمی و پژوهشی است، بلکه ایشان از آن دسته از نویسندگان بود که با نگاه صایب خود در آشفته بازار و بعضا پرخطا، طریق ثواب می‌پیمود و و اسلام داشت. ▪️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی ضمن تسلیت درگذشت استاد نیکبخت به جامعه تاریخ‌پژوهی انقلاب اسلامی برای ایشان که در متانت و صبر و مقاومت مثال زدنی بودند غفران و رحمت واسعه الهی طلب نموده و برای بازماندگان صبر و سلامت از خداوند متعال خواستار است. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تأثیر تبلیغات معاویه دیروز و معاویه‌های امروز در فضاسازی علیه جبهه حق ▪️گفتاری از مرحوم آیت‌الله مصباح : شما را ملاحظه بفرمایید و ببینید که علی (ع) از دست دوستانش از چه چیزهایی گلایه می‌کرد. می‌فرماید در تابستان به شما می‌گویم به برویم، می‌گویید هوا گرم است! در زمستان می‌گویم برویم، می‌گویید سرد است، صبر کن هوا بهتر بشود، کشاورزی‌مان عقب افتاده است، محصول کشاورزی‌مان روی زمین مانده است. ▫️علی (ع) در چندجا از مردم این‌گونه گله می‌کند. این‌ها در اثر تبلیغاتی بود که می‌کرد و این تبلیغات را در داخل جامعه عراقِ آن روز که تابع امیرالمؤمنین (ع) بودند، پخش می‌کردند و مردم را علیه آن حضرت می‌شوراندند و زمینه شورش و بی‌مهری را فراهم می‌کردند. ▪️آیا امروز نمونه‌ای از این تبلیغات وجود ندارد؟ چقدر در این روزنامه‌ها می‌خوانید که اگر بعد از امام قدس سره الشریف جنگ را متوقف کرده بود، مشکلات امروز را نداشتیم. سران نهضت آزادی و جبهه ملی، همان کسانی که امام (ره) در مورد آن‌ها فرمود:«این‌ها از منافقین بدتر هستند»، امروز [دوران ] سیاست‌گذاران پشت پرده کشور شده‌اند؛ بعضی از آن‌ها اسم عوض کرده‌اند و بعضی از آن‌ها بدون این‌که اسم عوض کنند نقش خودشان را ایفا می‌کنند و همین حرف‌ها را می‌زنند.(آذرخشی دیگر از آسمان کربلا، ص٩٨) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴مقابله امام خمینی با سکولار شدن هیئات حسینی عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /٣ متن رهنمودنامه امام خمینی قدس سره به مبلغان و برای مقابله با و اموی شاه: «بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم ▪️به عموم حضرات مبلغين محترم و خطباى معظم ـ‏‏كثراللّه‏ امثالهم‏‏ و عموم هيآت محترم عزاداران سيد مظلومان ـ‏‏عليه‏الصلوة والسلام‏‏- محترماً معروض مى‏دارد، در اين ايام كه از خوف آن‌كه مبادا در منابر و ، شرح مظالم و اعمال خلاف انسانى و ضددينى و وطنى آن‌ها داده شود، دست به رسوايى ديگرى زده و در صدد گرفتن التزام و تعهد از و سران هيآت عزادار است، كه از مظالم دم نزنند و دستگاه جبار را به خودسرى واگذارند. ▫️لازم است تذكر دهم كه اين التزامات، علاوه بر آن‌كه ارزش قانونى نداشته و مخالفت با آن هيچ اثرى ندارد، التزام‏گيرندگان، و قابل تعقيب هستند. عجب است كه دستگاه، بى‏پروا ادعا دارد كه قاطبه ملت با اوست و از پشتيبانى اكثريت قاطع برخوردار است. با اين وصف در تمام شهرستان‏ها، قرا و قصبات به دست و پا افتاده و با ارعاب و تهديد ملت، خفقان ايجاد مى‏كند. اگر اين ادعا صحيح است، ملت را اين چند روز به حال خود واگذارند تا از پشتيبانى مردم متمتع شده، موافقت شش ميليونى به همه ملل جهان ظاهر، و الا براى تشويش افكار عامه، برخلاف مصالح اسلام و مملكت، جرم و قابل تعقيب است. ▪️حضرات مبلغين عظام، هيآت محترم و سران دسته‏هاى عزادار متذكر شوند، كه لازم است فريضه دينى خود را در اين ايام در اجتماعات مسلمين ادا كنند و از سيد مظلومان، فداكارى در راه احياى شريعت را فراگيرند و از توهّم چند روز حبس و زجر نترسند. وَلاتَهِنوا و لاتَحْزنوا و أنتُمُ الأعلَون إن كُنتم مؤمنين. ▫️آقايان بدانند كه خطر امروز بر اسلام كم‌تر از خطر ‏اميه نيست. دستگاه جبار با تمام قوا به و عمال آن‌ها (فرقه ضال و مضله) همراهى مى‏كند. دستگاه تبليغات را به دست آن‌ها سپرده و در دربار، دست آن‌ها باز است. در و فرهنگ و ساير وزارتخانه‏ها براى آن‌ها جا باز نموده و شغل‏هاى حساس به آن‌ها داده‏اند. ▪️خطر اسرائيل و عمال آن را به مردم تذكر دهيد. در نوحه‏هاى سينه‏زنى از مصيبت‏هاى وارده بر اسلام و مراكز فقه و ديانت و انصار شريعت يادآور شويد. از فرستادن و تجهيز ، چندهزار نفر دشمن اسلام و ملت و وطن را به ، براى شركت در محفل ضداسلامى و ملى اظهار تنفر كنيد. سكوت در اين ايام، تأييد دستگاه جبار و كمک به دشمنان اسلام است. از عواقب اين امر بترسيد. از سخط خداى تعالى بهراسيد. اگر به واسطه شماها به اسلام لطمه‏اى وارد آيد، نزد خداى تعالى و ملت مسلمان مسئول هستيد؛ اذا ظهرت البدع فللعالم ان يظهر علمه و الا فعليه لعنة‏اللّه‏. ▫️از تساوى حقوق، اظهار تنفر كنيد و از دخالت زن‏ها در اجتماعى كه مستلزم مفاسد بی‌شمار است ابراز انزجار، و دين خدا را يارى كنيد و بدانيد ان تنصروا اللّه‏ ينصركم و يثبت اقدامكم. از اخافه و ارعاب سازمان‏ها و دستگاه شهربانى، هراسى به خود راه ندهيد، آنها نيز مثل شما ملزم و مجبورند و بسيارى از آنها با شما همراه و از دستگاه بيزارند. والسلام عليكم و على من اتبع الهدى. روح‏اللّه‏ الموسوى الخمينى»(نهضت امام خمینی ج١ ص۴۶۶-۴۶۵) ادامه دارد... ✳️وقایع دنباله‌دار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ به مناسب ایام محرم الحرام @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️مبارزه مردم در برابر سکولار شدن هیئات عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی/۴ ◽️به دنبال صدور اعلاميه ، محافل و مجالس عزادارى (ع) به راه صحيح و مسير اصيلش بازگرديد و جلوه انقلابى به خود گرفت. ◾️حركت، خروش و شور در توده‏هاى محروم و ستمديده ايران پديدار شد. اكثريت قريب به اتفاق گويندگان اسلامى از مركز شهر و اطراف آن و نيز بسيارى از شهرستان‏ها در منابر به روشنگرى و افشاگرى پرداختند و عليه اعمال خيانت‏بار و نقشه‏هاى استعمارى او عليه اسلام و ايران سخن راندند، خطرات روزافزون صهيونيسم را بازگو كردند، با بررسى جنايات پادشاهان گذشته، ماهيت شاه را نشان دادند. هدف و انگيزه قهرمان كربلا از نهضت و قيام و حقايقى از مكتب خونين تشيع و رسالتى را كه در طول تاريخ برعهده پيروان آل‏محمد‏‏(ص) است، براى مردم تشريح كردند. ◽️اگر يك سخنگوى روحانى در انجام وظايف خويش و عمل به راهنمايى‏هاى رهبرى كوتاهى مى‏ورزيد و از بازگو كردن خيانت‏هاى رژيم و افشاگرى و روشنگرى در منابر خوددارى مى‏كرد، توده‏هاى بيدار و به‏پاخاسته و روحانيان مبارز به سراغ او رفته، با گفتگو و توجه دادن او به رسالت و مسئوليت‏هاى سنگينى كه برعهده دارد، او را وادار مى‏كردند كه به وظيفه خود عمل كند. ◾️ ‏هاى_عزادارى به نوبه خود در نوحه‏ها و اشعارشان به مسائل سياسى روز پرداخته، مصيبت‏هايى را كه بر و روحانيان وارد آمده بود بيان مى‏كردند، پشتيبانى و وفادارى خود را نسبت به پيشواى اسلام اعلام مى‏داشتند و از اسرائيل و عمال آن اظهار تنفر مى‏كردند. ◽️براى نخستين‌بار بود كه در دسته‏هاى عزادارى عليه شعار داده مى‏شد، چنان‌كه براى اولين بار بود كه در مراسم عزادارى براى ، حركت و خروش و حمله و عصيان عليه يزيد تاجدار زمان به‏وقوع مى‏پيوست. ◾️از جمله شعارهايى كه در نوحه‏هاى محرّم آن سال به گوش مى‏رسيد، شعارهاى زير بود: قم شده كربلا هر روزش عاشورا فيضيه قتلگاه خون جگر علما واويلاه واويلاه واويلاه واويلاه عمال اسرائيلى رسوا كشتند در قم بى‏پناهان را شد موج خون برپا شد موج خون برپا شد موسم يارى مولانا الخمينى اى شيعيان برپا كنيد شور حسينى * * * خمينى، خمينى تو زاده حسينى جان را به‏كف بنهاده‏اى در راه قرآن * * * خمينى، خمينى، ملت طرفدار تو بميرد، بميرد دشمن خونخوار تو * * * خمينى، خمينى خدا نگهدار تو ميرود، ميرود دشمن غدار تو (نهضت امام خمینی ج١ ص۴۶٨-۴۶٧) ادامه دارد... 🔴وقایع دنباله‌دار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ به مناسب ایام محرم الحرام @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢افتخار به ذلت 🔻سال‌روز جدایی بحرین از ایران 🔹بیست و سوم مرداد، سال‌روز سیاه جدایی بحرین از ایران است که در سایه بی‌تدبیری و در برابر صورت گرفت. مسئله اساسی این‌جاست که خصلت حقارت به گونه‌ای در عمق وجود غرب‌زدگان وطنی شکل گرفته که نه تنها معاهده‌های تحقیرآمیز را با کدخدای غربی امضا می‌کنند بلکه به این اسناد ننگین افتخار نیز می‌کنند. 🔸« علم در خاطرات خود مسئله و روند جدایی قطعی آن از ایران و نقش انگلیسی‌ها در این زمینه را نیز پیوسته مورد بحث قرار داده و البته جالب‌ترین بخش آن، نوع موضع‌گیری سیاسی و تبلیغاتی در قبال این واقعه است: ۴٩/٢/٢٢ شورای امنیت به اتفاق آرا میل مردم بحرین را در داشتن استقلال کامل تصویب کرد. نماینده ایران هم فوری آن را پذیرفت. خنده‌ام گرفته بود: گوینده رادیوی تهران طوری با غرور این خبر را می‌خواند، که گویی بحرین را فتح کرده‌ایم. ولی این خنده به آن معنی نیست که من با این کار مخالفت دارم. شاید [درباره] طرز اجرای آن، یا در اصل مطلب که همه اقلیت‌های ایرانی در همه شیخ‌نشین‌ها به رسمیت شناخته بشوند... حرف داشته باشم. ولی حال که آن نشد با این راه‌حل موافق هستم. غیر از این نمی‌شد.»(یادداشت‌های علم جلد ٢ ص۵٠ / فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره ٢٨، ص٢٣٨) ◀️ روشنفکری در ایران ناقص متولد شد و همان روشنفکری که تا دیروز در قالب سلطنت‌طلبی و مشروطه‌خواهی از دست رفتن بحرین را مایه افتخار می‌دانست؛ امروز در قالب و برجام و از دست رفتن بخشی از را مایه افتخار می‌داند. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️ناظران خارجی در مورد اوضاع لبنان پس از جنگ ٣٣ روزه چه گفتند؟ به مناسبت سالروز پیروزی حزب‌الله لبنان در جنگ سی و سه روزه با اسرائیل 🔹پس از اعلان آتش‌بس و آرامش نسبی وضعيت در و برنامه‌سازان، بسياری از رسانه‌های بزرگ و كوچک جهان، راهی لبنان شده و هر كدام به فراخور ديدگاه‌ها و سياست‌های شخصی خود و يا رسانه‌ای كه از طرف آن اعزام شده بودند، اقدام به ثبت و ضبط ديده‌ها و شنيده‌هايشان كردند. 🔸خانم نويسنده و خبرنگار ايتاليايی به همراه آقای همكارش نيز، با چنين هدفی از سوی «كميته جلوگيری از فراموشی » به اعزام شدند؛ با اين تفاوت كه لبنان را پيش از جنگ، بارها ديده بودند و با شرايط فرهنگی ـ‌ اجتماعی و حتی جامعه سياست‌مداران و روشنفكران اين كشور نيز آشنايی داشتند.آن‌ها روايت خود را از لبنان، در یک كتاب به چاپ رساندند که با توجه به سابقه کاری آن‌ها در این کشور باید گفت که این اثر تنها بر مبنای يك نگرش كلی و ارزيابی شتاب‌زده نبوده و به همين دلیل بخش‌هايی از آن انتخاب و برای مخاطبان محترم خلاصه شده است. 🔹گفتنی است نام کتاب اين دو روزنامه‌نگار ايتاليايی، « » است كه ترجمه دقيق آن «پشتوانه مردمی حزب‌الله» است. ترجمه عربی كتاب مذکور با مقدمه‌ای از در سال ٢۰٠٨ در به چاپ رسيد. ◀️خلاصه‌ای از کتاب «جمهور حزب‌الله»؛به زودی از حساب رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴سختی‌های سفر در میان محاصره هوایی و دریایی اسرائیل خاطرات دو خبرنگار ایتالیایی از لبنان بعد از جنگ سی و سه روزه/ بخش اول 🔹سفر به كشوری كه به تازگی زير آتش جنگ بوده، كار آسانی نيست؛ از يك طرف ترس از ويرانی‌ها و درگيری‌های بعد از جنگ و از طرف ديگر نصيحت‌ها و هشدارهای خانواده و دوستانی كه نمی‌خواهند به آنجا بروی، كار را سخت می‌كند. با همه اين‌ها طبيعی است كه روزنامه‌نگارها بخواهند در دل خبر حضور داشته و به همه جای آن احاطه داشته باشند؛ هر چند كه همه تلاش و دغدغه آن‌ها تحقيق و جست‌وجو در باقی‌مانده اماكنی است كه بارها از آن ديدار كرده‌اند. پس از جنگ هم از اين قاعده، استثنا نمی‌شود. به همين دليل تصميم گرفتيم به كشوری كه ويژگی‌های خاص خود را دارد، سفر كنيم... البته ممكن بود هيچ ويژگی منحصر به فردي در دنيای واقعيت وجود نداشته باشد. 🔸اين بار سختی‌های سفر از همان ابتدا آغاز شد؛ چگونه به آنجا برويم؟ با وجود اين‌كه دو هفته از آتش‌بس گذشته بود، اسراييل همچنان حريم هوايی و دريايی لبنان را در محاصره داشت و اين برخلاف متن صريح و مشخص قطعنامه ١٧٠١ شورای امنيت درباره پايان دادن به محاصره هوايی و زمينی بود. به هر حال، اين دليلي بود كه به خاطر آن هيچ پرواز مستقيمي از به پيدا نمی‌شد و هواپيماهای معدودی نيز كه به قصد بيروت حركت می‌كردند، ناچار می‌بايست در فرودگاه شهر اُمّان می‌نشستند. 🔹احساس می‌شد كه يك پيمان‌نامه شبه‌علنی در اين خصوص ميان دولت اردن و اسراييل بسته شده است؛ چرا كه مسئولان فرودگاه اردن با دقت عجيبی مسافران اين پروازها را بازجويی و تفتيش می‌كردند، تا آنگاه اجازه پرواز به هواپيما از فرودگاه امان داده شده و بتواند در بيروت فرود بيايد. 🔸راه حل ديگری كه پيش پای ما وجود داشت، استفاده از پرواز مستقيم ايتاليا به و سفر زمينی از دمشق به بيروت بود. در اين حالت بايد ويزای سوريه را هم می‌گرفتيم و گرفتن چنين ويزايی در آخرين لحظات تقريباً ناممكن بود؛ علاوه بر آن سفر زمينی به بيروت به علت موشک‌باران‌های اسراييل و ويرانی جاده‌ها و پل‌ها، مشكلات خود را داشت.سرانجام به لطف فشارهای بين‌المللی و مخصوصاً اقدام شگفت‌انگيز شركت هواپيمايی انگلستان كه در يكی از پروازهای خود، محاصره هوايی اسراييل را ناديده گرفته و هواپيمايش را مستقيم در بيروت نشانده بود، محاصره هوايی شكسته شد. پروازهای خاورميانه و لبنان از ايتاليا، بار ديگر به جريان افتاد و فرودگاه بيروت هم توانست پذيرای آن‌ها باشد.(برگرفته از: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش ٢١، مقاله حماسه ٣٣ روز مقاومت) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.