eitaa logo
حجت‌الاسلام برسلانی
4.1هزار دنبال‌کننده
205 عکس
342 ویدیو
44 فایل
✅ کانال احکام و مسائل فقهی و استفتائات و احکام 🔶️ تحت اشراف علمی مستقیم حجت الاسلام برسلانی 🔶️ جهت ارسال سوال 🔸️ ارائه پیشنهاد ، دعوت به منبر و جلسه سخنرانی و احکام ادمین:👇 @Admin_k_borsalani روبیکا 👇 https://rubika.ir/borsalani_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ کیفیت 🔒 که روی میز می کنند اگر به خاطر کوچکی سطح میز نتوانند دست هایشان را روی آن بگذارند، آیا می توانند دست ها را روی پاها قرار دهند؟ 🔑 - اگر به میزی که بتوان دست ها را روی آن قرار داد دسترسی نداشته باشند، اشکال ندارد. () 🔹کانال‌ احکام شرعی و معارف حجت‌الاسلام‌برسلانی👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1817641700C7dbd556ea8
😧 زلزله در بجنورد و حوالی ..👆🧐 می گن مشهد هم حس شده🤒 چند نکته درباره نماز آیات : 1⃣ بر کسانی که در شهرشان زلزله شده و متوجه شده‌اند یا در زمان نزدیک به آن (مثلا تا یک ربع) با خبر شدند واجب است فورا بخوانند، بطوری که در نظر عرف تاخیر محسوب نشود و اگر عمدا تاخیر بیاندازند مرتکب معصیت شده‌اند. 2⃣ اگر فردی متوجه زلزله نشد و تا زمان نزدیک آن هم از زلزله باخبر نشد (مثلا چند ساعت بعد از اخبار شنید) به نظر احتیاط واجب آن است که نماز آیات را بعدا بدون نیت ادا و قضا خوانده شود. _ اگر انسان پس از سپری شدن زمان متصل به آیه متوجه شود ، نماز آیات واجب نیست. (حضرت امام، آیت الله ، آیت الله ) 3⃣ : دو رکعت است که در هر رکعتی پنج رکوع دارد و آسان ترین روش خواندن آن این است که انسان در رکعت اول بعد از نیت و تکبیر و خواندن حمد، یک سوره کامل را به پنج قسمت تقسیم کند و بعد از هر قسمتی به رکوع رود؛ مثلا سوره قدر را با خواندن و آیه اول به رکوع رود و سپس سر بردارد آیه دوم را بخواند و سپس به رکوع برود و به همین شکل تا پایان ادامه دهد و رکعت دوم را به همین صورت بخواند. 4⃣ بنابه نظر برخی فقهاء مثل امام خامنه‌ای و آیت‌الله سیستانی "بسم الله الرحمن الرحیم" تنها را نمی توان به عنوان یک جزء قبل از رکوع اول خواند و باید آیه اول نیز خوانده شود و آیه "لم‌یلد" و "لم‌یولد" را دو قسمت کند تا ۵ رکوع کامل شود. 🔹انتشار فقط با لینک کانال‌ احکام حجت‌الاسلام‌برسلانی👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1817641700C7dbd556ea8
به در حال مرگ مغزی 🔒 آیا وصیت به جدا شدن اعضا و اهداء آن در حال مرگ مغزی جایز و نافذ است؟ 🔑 - استفاده از اعضای بدن شخصی که دچار مرگ مغزی شده است برای معالجه بيماران ديگر، اگر تسريع در مرگ و قطع حيات او محسوب شود جایز نیست، در غير اين صورت عمل مزبور با اذن قبلی وی برای معالجه بیمارانی که در معرض خطر جانی هستند اشکال ندارد. () 🔑 - اگر فردی نماید که اعضای بدنش در هنگام «مرگ مغزی» به دیگران اهدا شود، چنین وصیّتی باطل است. همچنین، اجازه یا وکالت دادن برای این امر اثری ندارد. (آیت الله ) 🔑 - برداشتن اعضاى او براى نجات جان مسلمانان مانعى ندارد.2. در مواردى كه عضو را بعد از مرگ كامل بر مىدارند، و نجات جان ديگران منوط به آن است، اذن قبلى يا اجازه بازماندگان لازم نيست، هرچند بهتر است.3. با اجازه و رضايت قبلى خودش در مورد يك كليه و مانند آن مانعى ندارد، و در غير مسلمان مطلقاً جايز است. (آیت الله ) 📚 آدرس: امام خامنه ای، استفتاء به شماره 1403422؛ آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج4، م693. آیت الله مکارم: https://ahkam.makarem.ir/fa/home/search?q=%D9%85%D8%BA%D8%B2%DB%8C&type=0&searchIn=21&searchWith=1 🔹انتشار مطلب با لینک کانال‌ احکام حجت‌الاسلام‌برسلانی👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1817641700C7dbd556ea8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
واجبات فوری.mp3
14.43M
👉 ✍ : 1⃣ 2⃣ 3⃣ 4⃣ 5⃣(هفته‌دفاع‌مقدس) 🕌 حرم مطهر رضوی 📆 ۲مهر ۱۴۰۳ 🔹کانال‌ احکام و معارف حجت‌الاسلام‌برسلانی👇 https://eitaa.com/joinchat/1817641700C7dbd556ea8
👉 برای‌توضیح‌بیشتر بزن! ✍ کیفیت اعمال قاعده جبر 🔒 اگر کسی از یا مالی که به آن خمس تعلق نمی‌گیرد، و سرمایه نیز نمی باشد در استفاده کند، آیا از منافع بین سال می‌تواند مقدار مصرف‌شده را کند؟ مثلاً اگر فردی به پول یا آذوقۀ وی خمس تعلّق گرفته و خمس آن را از خودِ آن مال داده است، چنانچه در سال بعـد، آن پول یا آذوقــۀ را در مؤونۀ خانوادگی یا کسب و کار خویش صرف کند و در انتهای این سال جدید درآمدی از خرج سالش زیاد بیاید، آیا می تواند به مقدار مصرف شده از درامد پایان سال جبران نماید؟ 🔑 - نمی‌تواند مخارج را از منافع بین سال جبران کند. (حضرت امام) 🔑 - اگر بعد از حصول اولین درآمد سال جدید مصرف کرده باشید، در پایان سال به همان مقدار از درآمد استثناء می شود. () 🔑 - در صورتی که فرد، شاغل محسوب شود می تواند جبران کند چه اینکه درآمد، قبل از صرف مال در مؤونه ایجاد شده‌ باشد و چه بعد از آن؛ ولی در صورتی که شاغل محسوب نشود تنها می‌تواند آن‌ را از منافع و درآمدی ‌که هنگام مصرف مال مخمّس یا در حکم مخمّس موجود بوده و سالگشت نیز محسوب نمی­شود جبران نماید؛ امّا نمی‌تواند مقدار مصرف شده را از سود و درآمدی که بعد از مصرف مال مخمّس پدید آمده، جبران نماید لذا اگر ابتدا آذوقۀ مخمّس قدیم را مصرف نموده، سپس با‌ درآمدی ‌که بعد از مصرف آذوقۀ مخمّس قدیم پدید آمده، آذوقه یا کالای مصرفی جدید را خریداری کرده، باید خمس تمام آذوقه یا کالای مصرفی را در صورتی که صرف در مؤونه نشده و سال خمسی بر آن بگذرد بپردازد. (مثال در پاورقی ذکر شده است) . (آیت الله سیستانی) 🔑 - می‌تواند جبران کند. (آیت الله مکارم) 🔹انتشار مطلب با لینک کانال‌ احکام حجت‌الاسلام‌برسلانی👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1817641700C7dbd556ea8
👉 بزن! 🔒 اگر پولی پیدا کنیم، با چه شرایطی می تونیم برای خودمون برداریم؟😏 اگه غیرنقدی باشه چی؟ مقلد 🔑 پاسخ استاد را در این فایل👈 صوتی بشنوید. 🔹کانال‌ احکام شرعی و معارف دینی حجت‌الاسلام‌برسلانی👇 https://eitaa.com/joinchat/1817641700C7dbd556ea8
👉 بزن و ببین! ✍ بررسی حالات مختلف در به جماعت: 1⃣ قطعی ماموم به نماز قطعی امام (قضاء یا اداء): 🔑 - اگر امام یکی از نمازهای واجب يوميه اش را مي خواند مي توان تمام نماز هاي يوميه را به او كرد اگر چه در جهر و اخفات يا در اداء و قضا و قصر و اتمام با هم متفاوت باشند. (حضرت امام، ، ایت الله ، ایت الله ) 2⃣ اقتدای به نماز قطعی امام (قضاء یا اداء): 🔑 - اقتداي مأمومي كه نمازش را احتیاطاً (مستحب یا واجب) اعاده می کند به امامي كه نماز واجب قطعي مي خواند جائز است. (حضرت امام، ، ایت الله ، ایت الله ) 3⃣ اقتدای نماز ادای قطعی ماموم به نماز ادای احتیاطی امام: 🔑 - صحیح نمی باشد. (حضرت امام، ) 🔑 - بنا بر احتیاط واجب صحیح نمی باشد. (ایت الله ، ایت الله ) 4⃣ اقتدای نماز قضای احتیاطی ماموم به قضای احتیاطی امام: 🔑 - بنابراحتیاط واجب جایز نمی باشد مگر جهت احتیاط امام با ماموم یکی باشد (مثلا هر دو با آب مشکوک به نجاست وضو گرفته اند). (حضرت امام، ، آیت الله ، آیت الله ) نکته: اگر امام و مأمومین برای یک میّت مشخص نماز می‌خوانند، لازم نیست سبب احتیاط همه یکی باشد و همین‌ که به قصد به‌جا آوردن نمازهای قضای آن میّت نماز بخوانند، کافی است. (آیت الله ) 5⃣ اقتدا در صورت جهل به احتیاطی یا قطعی بودن نماز قضای امام جماعت: 🔑 - همین که امام جماعت مسأله دانی خود را در معرض اقتدای دیگران قرار داده است، اقتدا جایز است. () 🔑 - برای مأمومی که نمی‌‌داند نماز قضایی که امام جماعت می‌‌خواند قضای یقینی است یا قضای احتیاطی و احتمال عقلایی می­دهد که نماز‌ امام قضای یقینی است، تحقیق واجب نیست. (آیت الله ) 🔹انتشار مطلب با لینک کانال‌ احکام حجت‌الاسلام‌برسلانی👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1817641700C7dbd556ea8
👉 بزن و ببین! 🎥 👆 دفاع مسئول از به جای 😔 ✍ در در سوره مبارکه حج آیه ۲۱ مامور به مبارزه با منکرات شده‌اند: الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ ... (یاوران پروردگار) آنهایی هستند که اگر به آنان در زمین قدرت و مسئولیت دهیم نماز به پا می‌دارند و زکات می‌دهند و (در مسیر مبارزه با منکرات) و را دستور کار خود قرار می‌دهند. 🕌 رواق امام‌خمینی حرم‌مطهررضوی 📆 ۲۹ شهریور سال ۱۴۰۳. 🔹کانال‌ احکام شرعی و معارف دینی حجت‌الاسلام‌برسلانی👇 https://eitaa.com/joinchat/1817641700C7dbd556ea8