eitaa logo
سلامتکده طب بوعلی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
321 ویدیو
2 فایل
🔹پایگاه جامع اطلاع‌رسانی مجموعه سلامتکده طب بوعلی 📌مؤسس: حکیم آیت الله محمد آل اسحاق (ره) ✔️با بیش از ۳دهه تجربه درمان ✔️با بیش از ۷۰ مجوز رسمی از وزارت بهداشت ✔️با مجهزترین كارخانه تولید دارو، با مجوز رسمی از وزارت بهداشت 🔗نشانی سایت: www.bouali.me
مشاهده در ایتا
دانلود
💠فرهنگ تغذیه ایرانیان قبل از تهاجم فرهنگی غربی 🔻ایرانی‌های سنتی از ما کم خوراک‌تر بودند. اغلب نویسندگان سفرنامه‌ها مانند شاردن، تاورینه و پولاک از کم‌خوری ایرانیان شگفت‌زده شده‌اند. ایرانی‌ها هر روز فقط دوبار غذا می‌خوردند. یک بار ساعت ده که غذا شامل میوه، لبنیات و مربا بود و بار دیگر حدود ۷ بعد از ظهر که وعده اصلی و شام بود. ✅در خانه‌های متمکن بعد از ظهرها هم بین دو غذا چای می‌خوردند و به آن عصرانه می‌گفتند اما عموما به همان دو وعده اکتفا می‌کردند. 🔸 غذای اصلی مردم ایران در درجه اول غلات و حبوبات بود و برای رعیت، نان گندم غذای اصلی به شمار می‌آمد. در بسیاری از خانه‌های قدیمی تنورهای گلی یا تابه‌هایی بود که خانم خانه با آن نان می‌پخت و گاهی هم با تخم خشخاش و رازیانه آن‌ها را معطر می‌کرد. ⬅️ نان، غذای کاملی بود که به جز سواحل شمالی و جنوبی که بیشتر از برنج استفاده می‌کردند، قوت غالب همهٔ ایرانیان را تشکیل می‌داد. افراد فقیر به جای نان گندم، نان جو می‌خوردند تا آن جا که نان جو به نمادی از قناعت در زندگی درویشی تبدیل شده است. ▪️وضع ما این گونه بود تا این که غرب به تدریج با همهٔ نهادهای تغذیه‌ای و فرهنگ غذایی وارد ایران شد. 📂 ادوارد پولاک، یاکوب، ایران و ایرانیان صص ۸۲-۸۴ 🍎 @ehyagaraneteb
🔰ایرانی‌ها در قدیم گوشت را تازه تازه مصرف می‌کردند 🔹ایرانیان در قدیم گوشت مورد نیاز خود را روزانه تهیه می‌کردند. گوسفندی که قرار بود گوشتش را شب بخورند صبح ذبح می‌شد و مرغ را بلافاصله پس از ذبح می‌پختند و می‌خورند. 🔸گوشت را به قدر مصرف یک وعده می‌پختند و اگر اتفاقی چیزی باقی می‌ماند به فقیران و مستحقان می‌دادند تا غذا برای نوبت بعدی باقی نماند. نهایتاً باز هم اگر چیزی می‌ماند، سهم مرغ و خروس‌های خانه می‌شد تا هیچ چیز اسراف نشود. 📂 سفرنامه شاردن، ترجمه اقبال یغمایی، ج۲ صص۸۳۲ - ۸۳۸ 🍎 @ehyagaraneteb
💠 کار طبیب دلخوش کردن مردم است 🔸امام صادق فرمودند حضرت موسی به خدا عرضه داشت: «یا رب من أین الداء؟قال: منی، قال: فالشفاء؟ قال: منی، قال: فما یصنع عبادک بالمعالج؟ قال: یطبب بأنفسهم فیومئذ سمی المعالج الطبیب» 🔹پروردگارا، بیماری نزد کیست؟ خداوند فرمود: نزد من. حضرت فرمودند: پس شفا نزد کیست؟ خداوند فرمود: نزد من. حضرت فرمودند: پس چرا ما را به طبیب ارجاع می‌دهی؟ خداوند فرمود: طبیب را برای دلخوشی مردم به عنوان معالج قرار دادیم. 📂وسائل الشیعه، ج۲۵، صفحه ۲۲۱ https://eitaa.com/joinchat/3539009592Cda8ff346bb
🔰آموزش مزاج‌شناسی(۱) - مزاج افراد بر اساس سن 🔹از لحاظ سن جوانان نزدیک‌ترین مزاج را به اعتدال دارند. در اطفال، حرارت مساوی با بزرگسالان است اما اطفال رطوبت بیشتری دارند. 🔸 به همین دلیل حرارت در کودکان ملایم و حرارت در بزرگسالان شدید است. کهن سالان از لحاظ مزاج سرد و خشک‌اند ولی گاهی به علت رطوبت عارضی مرطوب هستند. 🥛اگر هر روز به بدن انسان هم گرمی و هم تری برسد، انسان هیچ‌گاه از نظر مزاجی مریض نمی‌شود. بنابر نظر حکما هر کس هر روز صبح شیر و عسل میل کند، رطوبت شیر و حرارت عسل، هر دو به بدن او می‌رسد و از نظر مزاجی مریض نمی‌شود. 📂کتاب مبانی طب سنتی، صفحه ۴۹، سید محمدعلی سیدنظری https://eitaa.com/joinchat/3539009592Cda8ff346bb
💠آموزش مزاج شناسی (۲) - مزاج افراد بر اساس جنسیت 🔻مزاج زن‌ها نسبت به مردها سردتر است، نه این که مزاج زن‌ها همیشه سرد باشد، بلکه منظور این است که اگر همهٔ زن‌های دنیا در یک کفه ترازو و همهٔ مردها در کفه دیگر ترازو قرار بگیرند، زن‌ها نسبت به مردها سردی و تری بیشتری دارند. ❗️البته خیلی وقت‌ها یک زن می‌تواند مزاجش از صدها مرد گرم‌تر باشد و این ایراد نیست، چون در کتب طب سنتی مزاج زن‌ها سرد بیان شده است، نباید به آن‌ها طبق قاعده علاج به الضد داروی گرم داد بلکه باید طبق علایم به او دارو داده شود. 🔹علت سردی زن‌ها نسبت به مردها خلقت خاص آن‌ها است که چربی بدنشان نسبت به مردها بیشتر است و مردها عضلات بیشتری دارند. بدن مردها برای کارهای بدنی مناسب‌تر است و بدن زنها لطیف‌تر و زیباتر می‌باشد. 📂کتاب مبانی طب سنتی، صفحه ۵۰، سید محمدعلی سیدنظری https://eitaa.com/joinchat/3539009592Cda8ff346bb
🔰تفاوت اساسی درمان بیمار‌ی‌ها بین طب سنتی و طب جدید 🔹در طب‌ جدید برای مطالعه مرض از ابتدا به سراغ عضوی می‌روند که در آن بیماری، مورد آسیب قرار گرفته است؛ یعنی توجه دقیق خود را نه به همان بدن به عنوان یک کل، بلکه به یک عضو خاص معطوف می‌دارند و آن عضو را مورد تجزیه و تدقیق قرار می‌دهند. 🔸اما در دیدگاه طب سنتی، بدن انسان را تنها مجموعه‌ای از اجزا که فقط با یکدیگر ارتباط مکانیکی دارند تلقی نمی‌کند بلکه در بدن به نوعی مدیریت مستقل قائل است که از آن به «نفس» تعبیر می‌کند، به همین دلیل در بدن از این حقیقت واحد به نام مزاج سخن می‌گوید که در ایجاد و حفظ سلامت بدن سابقه‌ای بنیادی دارد و از لحاظ فیزیولوژیکی نیز به جای آن که بسیاری از اختلال‌ها و آسیب‌ها را منحصرا در اعضای جزئی بدن سراغ بگیرد، آن‌ها را در درجه اول معلول اختلال مزاج می‌داند. 📚 برگرفته از مقاله دکتر حداد عادل در کتاب «مجموعه مقالات دربارهٔ طب سنتی ایران» 🍎 @ehyagaraneteb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️راز عمر طولانی پیرمرد ۱۴۰ ساله روستایی! 🔹پیرمردی که در دوره ناصرالدین شاه به دنیا آمده می‌گوید به دلیل تغذیه سالم طبیعی، استفاده از روغن حیوانی و مصرف روزانه شیر ۱۴۰ سال عمر کرده است. 🔸این پیرمرد روستایی فقط در زمان رضا‌خان یک بار آمپول زده است و غیر از همین یک مورد، هرگز از داروهای شیمیایی استفاده نکرده است. 🍎 @ehyagaraneteb
🔰آموزش مزاج شناسی(۳) - مزاج اعضای بدن ⬅️در نگاه طب سنتی هر یک از اعضای بدن مزاج مخصوص به خود را دارند. بر این اساس گرم‌ترین عضو بدن قلب است. ⭕️معتدل‌ترین اعضای بدن، به ترتیب سر انگشت شهادت، باقی سر انگشتان، کف دست، پوست پشت دست و پوست کل بدن است. 🔥گرم‌ترین اعضای بدن به ترتیب قلب، کبد و گوشت است. ❄️سردترین اعضای بدن به ترتیب استخوان، نخاع، رباط، عصب و مغز است. 💧مرطوب‌ترین اعضای بدن به ترتیب چربی رقیق، گوشت نرم، مغز و نخاع است. 🏜خشک‌ترین اعضای بدن، به ترتیب مو، استخوان، رباط و اعصاب است. 📂مبانی طب سنتی، سید محمدعلی سیدنظری ص ۵۱ https://eitaa.com/joinchat/3539009592Cda8ff346bb
🌸🍃 🍃 🌱حضرت موسی به خدا عرض کرد: رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ (قصص/ ۲۴) پروردگارا، هر خیر و نیکی بر من فرستی به آن نیازمندم. 🌾امیرالمومنین در تفسیر آیه فرمود: به خدا سوگند موسی علیه السلام جز قرص نانی که گرسنگی را برطرف سازد چیز دیگری نخواست، زیرا موسی از سبزیجات می‌خورد، تا آن جا که بر اثر لاغری و آب شدن گوشت بدن، سبزی گیاه از پشت پرده شکم او آشکار بود. 👈دو نکته در قابل توجه است: 1⃣نان خوراکی کامل و اصلی است. 2⃣سبزی به تنهایی نمی‌تواند نیاز بدن را تأمین کند. بلکه مصرف سبزیجات به تنهایی و رژیم گیاه‌خوار داشتن موجب آب شدن گوشت بدن می‌شود. 📚نهج البلاغه، ترجمه دشتی، خطبه ۱۶۰، بند ۱۶ 🍃 🌸🍃 https://eitaa.com/joinchat/3539009592Cda8ff346bb
بدون شرح‼️ 🍎 @ehyagaraneteb | احیاگران طب
🔻سوسیس و کالباس‌ خوکی را اولین بار ارمنی‌‌ها وارد ایران کردند❗️ 🔹پس از انقلاب کمونیستی در شوروی، عده زیادی از ارمنیان روسیه و روس‌های سفید به ایران سرازیر شدند و کالباس، سوسیس و ژامبون را با خود به همراه آوردند. ⬅️این ارمنیان ابتدا در مناطق شمالی و سپس در تهران مستقر شدند و با پرورش خوک‌های اهلی و وحشی! در شمال ایران، شروع به تهیه کالباس، سوسیس و ژامبون کردند. 🔹اولین مغازه ساندویچی با نام خزر در خیابان استانبول تهران محل جمع شدن و گرفتن و وقت گذراندن شعرا، نویسندگان، روزنامه‌نگاران و دانشجویان خصوصاً دانشجویان دانشکده افسری تهران و دانش آموزان کلاس‌های بالای مدارس متوسطه بود. چون ورود به این نوع مغازه‌ها نشانه تجدد اغلب مشتری‌های این مراکز از روشنفکران و فرنگ زده‌ها بودند. 🔸شهرت کالباس، سوسیس و ژامبون در ایران به حدی رسید که در جنگ جهانی پس از اشغال ایران انگلیسی‌ها چند تُن کالباس و سوسیس ایران را برای رفع نیاز سربازان انگلیسی در آفریقا و خاور نزدیک خریداری کردند. 🔻به تدریج استفاده از این غذاها جای خود را در میان ایرانیان باز کرد. کار ساندویچ فروشی‌ها رونق گرفت، به طوری که در حدود سال‌های دهه ۴۰ تعداد کارگران ساندویچ فروشی‌ها در رشت به ۱۶ هزار نفر رسید. در تهران طی سال‌های ۱۳۳۰ تا ۱۳۵۰ تعداد ساندویچ فروشی ها از ۱۰ هزار گذشت. 📸تصویر مربوط به معدوم‌سازی سوسیس و کالباس‌های فاسد در اراک است. 📚منبع: تغذیه، زندگی بدون سبک، امیرحسین شهگلی صفحات ۳۷ و ۳۸ https://eitaa.com/joinchat/3539009592Cda8ff346bb
✅با این 2⃣ غذای کامل سالم بمانید ⬅️غذای کامل، غذایی است که هم سردی و گرمی را با هم دارد (در غذای سرد رطوبت و در غذای گرم خشکی وجود دارد) و تمام اعضای بدن را پوشش می‌دهد که نتیجه آن سلامتی و عدم بیماری (روحی و جسمی) است. 🥛نان گندم و شیر گاو غذاهای کامل و مقوی و تأمین کننده سلامت روح و جسم برای همگان است. در حقیقت نان گندم و شیر با رطوبتی که دارند حرارت سوزاننده را در بدن کنترل کرده و بدن را سالم و بانشاط نگه می‌دارند که به این حالت سلامتی گفته می‌شود. 🏃‍♂️نشانه سلامتی این است که دست و پا گرم، رنگ صورت شفاف و بدون لک و جوش باشد و چون برای کنترل حرارت غذاهای سرد استفاده نشده معده سالم و رنگ زبان قرمز می‌شود. 🍎 https://eitaa.com/joinchat/3539009592Cda8ff346bb
🔻وقتی دشمن نان سفید را جایگزین نان سبوس‌دار کرد 🔹دشمن برای غذای کاملی مثل نان گندم طلایی سبوس‌دار، نقشه کشید و برای این که ما را به بیماری مبتلا کند آن را به حاشیه راند و تا توانست کم اهمیت جلوه‌اش داد. 🍞گندم طلایی و نرم را تبدیل به نان سفیدی کرده که زود خشک می‌شود، قابلیت نگهداری ندارد و خود عامل بسیاری از بیماری‌ها است. 🌽به بهانه تقویت، آرد ذرت و چیزهای دیگری که کیفیت نان را پایین می‌آورد به آن اضافه کرده است. آرد ذرتی که سرد و خشک(سودازا) است. 🔸 در مرحله بعد به نام صنعتی کردن، تنورهای سنتی و گِلی را جمع‌آوری کرده و تخمیر طبیعی را که زمان‌بر بود ولی باعث تُردی، خوشمزگی، زود هضمی نان، تقویت سیستم ایمنی بدن و ایجاد سلامتی می‌شد را از نانوایی‌ها جمع کرده و به جای آن جوش شیرین و بلان کیت سرطان‌زا می‌زنند تا به سرعت تخمیر شود. 🍎 https://eitaa.com/joinchat/3539009592Cda8ff346bb
🌸🍃 🍃 امام صادق علیه السلام: سویق، از هفتاد نوع بلا جلوگیری می‌کند. 🍃 🌸🍃 🍎https://eitaa.com/joinchat/3539009592Cda8ff346bb
🥫تاریخچه ورود غذای کنسروی به ایران 🔻اولین کنسروها را ارامنه روسیه در سال ۱۳۰۱ به ایران آوردند که کنسرو خاویار بادمجان بود. در اوایل حکومت رضاخان اولین کارخانه کنسرو‌سازی در قائم‌شهر فعلی به دست فردی که از همان ارامنه روسیه بود در ایران تاسیس شد. در ابتدا کنسرو در ایران بازار خوبی نداشت. 🔸ساخت قوطی فلزی برای کنسرو از سال ۱۳۰۷ در ایران رایج شد. این قوطی‌های فلزی در آن زمان به طور دستی و با استفاده از قیچی ساخته می‌شد و بیشتر برای سبزیجات به کار می‌رفت. این صنعت رشد کرد تا این که در سال ۱۳۳۰ اولین قوطی فلزی جهت بسته بندی روغن نباتی جامد به وسیله دستگاه‌های مدرن ساخته شد و اولین حلب‌های روغن وارد بازار شد. 🔹کارخانه شمشاد، مهرام و «یک و یک» از جمله کارخانه‌هایی بودند که کار بسته‌بندی و کنسروسازی را در سال‌های قبل و بعد از دهه ۴۰ آغاز کرده بودند. این کارخانه‌ها برای جا انداختن صنعت کنسرو در ایران خیلی تلاش کردند و به نوعی به جنگ سنت و غذاهای سنتی رفتند. ⬅️این کارخانه‌ها در آن زمان نتوانستند موفقیتی در بازارهای داخلی کسب کنند، به همین دلیل محصولاتشان را به خارج از کشور سوق دادند. کارخانه «یک و یک» در این زمینه موفقیت قابل توجهی کسب کرد. مشتریان این کارخانه در آن زمان اغلب ایرانیانی بودند که در خارج از کشور زندگی می‌کردند و به این ترتیب می‌توانستند غذای ایرانی را در ممالک مختلف تهیه کنند. 📚تغذیه، زندگی بدون سبک، امیرحسن شهگلی، صفحه ۴۳ 🍎https://eitaa.com/joinchat/3539009592Cda8ff346bb
🔹آموزش مزاج شناسی(۴) - آشنایی با اخلاط چهارگانه 🔻اخلاط مواد سیال و مرطوبی هستند که غذا بعد از تغییر حالت به آن‌ها تبدیل می‌شود. اخلاط چهار تا هستند: 1⃣خون(دم) که مزاج آن گرم و تر است 2⃣صفرا که مزاج آن گرم و خشک است 3⃣بلغم که مزاج آن سرد و تر است 4⃣سودا که مزاج آن سرد و خشک است 📍البته بعضی حکما به سه خلط اعتقاد داشته و خون را جامع همه مایعات جاری در رگ دانسته‌اند. بعضی‌ها هم به وجود دو نوع خون عقیده دارند؛ یکی خلط مجزا و دومی همه محتویات داخل رگ. 📚مبانی طب سنتی، سید محمدعلی سیدنظری، صفحه ۵۳ 🍎 https://eitaa.com/joinchat/3539009592Cda8ff346bb
🌸🍃 🍃 امام صادق علیه السلام فرمود: «چون نماز صبح را خواندی، پاره نانی بخور تا با آن دهان خویش را خوشبو سازی، حرارت خود را فرونشانی، دندان‌هایت را محکم سازی، لثه‌ات را استحکام‌ بخشی، روزی خویش را به دست آوری و خوی خود را نیز نیکو سازی. 📚بحارالانوار جلد ۶۳ صفحه ۳۴۵ ۲۱ 🍃 🌸🍃 🍎 @ehyagaraneteb | احیاگران طب
🔰مراحل هضم غذا - بخش اول 🔻هضم غذا در بدن چهار مرحله دارد 1⃣هضم اول (هضم معدی): 🔹این هضم از دهان شروع می‌شود و تا مقعد امتداد دارد. وقتی که انسان گرسنه می‌شود یا به غذایی میل پیدا می‌کند، ابتدا آن را می‌جود. سپس غذا وارد معده می‌شود و از حرارت معده -که ناشی از کبد و قلب است که در دو طرف معده قرار گرفته‌اند- و حرکات معده و آنزیم‌ها هضم می‌شود؛ 🔸یعنی یا ذرات آن ریز می‌شود یا تبدیل به کشکابی مثل شیره می‌شود و یا موادشان در شیره معده حل می‌شود و از طریق رگ‌های ماساریقا که در انتهای معده و اوایل روده کوچک قرار گرفته‌اند، به کبد وارد می‌شود‌. ماحصل این هضم، کیموس و کیلوس است و فضولات آن مدفوع است. 2⃣هضم دوم (هضم کبدی) 🔹مواد بعد از وارد شدن به کبد، توسط آنزیم‌ها و سایر مواد دیگر و حرارت کبدی به اخلاط تبدیل می‌شوند. ماحصل این هضم، اخلاط است و فضولات آن به صورت ادرار از طریق کلیه دفع می‌شود. 📚مبانی طب سنتی، سید محمدعلی سیدنظری، صفحه ۵۱ و ۵۲ 🍎 @ehyagaraneteb | احیاگران طب
💠داروی معتدل چیست؟ 🔹این نکته را نیز باید بدانی که وقتی دارویی را معتدل می‌نامیم، مقصود این نیست که داروی مزبور معتدل حقیقی است؛ زیرا که چنین اعتدالی امکان پذیر نیست و مقصود ما بیان این معنی نیز نخواهد بود که اعتدالی نظیر اعتدال مزاج آدمی دارد، چه در این صورت باید فراورده‌ای از گوهر انسان باشد. 🔸لیک منظور این است که اگر چنین دارویی به وسیله حرارت غریزی بدن انسان تاثیر پذیر باشد به کیفیتی در می‌آید که با کیفیت مزاج آدمی سازگار است و به سوی یکی از دو قطب که اعتدال در مزاج را از بین می‌برد نمی‌گراید و چنان تاثیری نمی‌بخشد که اعتدال را از بین ببرد. 🔹غرض از اعتدال دارو، ارزیابی عمل آن در بدن انسان است و اگر بگوییم فلان دارو گرم یا سرد است، مقصود این نیست که این دارو بالفطره به نهایت گرمی یا سردی رسیده است و به طور ذاتی گرم‌تر یا سردتر از بدن انسان است. 🔸تعبیر ما در مورد گرمی و سردی دارو آن است که این دارو در بدن انسان گرمی یا سردی بیشتر از آن چه که به طور طبیعی موجود است ایجاد می‌کند. ممکن است دارویی که برای بدن آدمی سرد است برای بدن کژدم گرم باشد و یا بالعکس، دارویی که برای بدن انسان گرم است نسبت به بدن مار سرد باشد‌. 📚قانون در طب، جلد۱، ابوعلی سینا، ترجمه شرفکندی، صفحه ۲۰ https://eitaa.com/joinchat/3539009592Cda8ff346bb
🍔فست‌فود، فرزند عجول دنیای مدرن 🍴غذا خوردن در شیوه تغذیه مدرن، دیگر پدیده چندان مهمی نیست که برای آن وقت صرف شود، غذاهای آماده و سریع هم معمولاً یک نفره هستند، در حالی که خانواده ایرانی هنوز روی سفره حساسیت دارد و غذا خوردن را یک رفتار جمعی می‌داند. ⬅️هر چه شهرهای ما مدرن‌تر می‌شوند، استفاده از فست‌فودها رایج‌تر می‌شود. این غذاها: 1⃣اولا خوشمزه هستند. 2⃣ثانیا جمع و جورند و نیازی به سفره و تشکیلات ندارند. 3⃣ثالثا برای شهری‌ها که فاصله محل کارشان تا خانه، چندین ساعت است و قادر به غذا پختن و غذا خوردن در خانه نیستند بسیار مناسب است. 🍟فست‌فودها مانند همه چیز دیگر زندگی مدرن سریع هستند؛ وقتی قرار است همه چیز سریع باشد، پس چرا غذا استثنا شود؟ وقتی همه حق داریم و باید در اجتماع حضور یابیم و درس بخوانیم و کار کنیم، چرا نیمی از مردم[منظور خانم‌هاست] باید وقت خودشان را صرف آموزش و تدارک و تهیه غذا بکنند. 🍕همه این‌ها، فست فود را به یکی از اجزای اجتناب‌ناپذیر زندگی شهری تبدیل کرده است. آمار هم مؤید این مطلب است که هر چه شهرها به سمت مدرن شدن می‌روند، فست‌فودها رواج بیشتری پیدا می‌کنند. 📚تغذیه، زندگی بدون سبک، امیرحسین شهگلی و محمدهادی محمودی، صفحه ۴۸ https://eitaa.com/joinchat/3539009592Cda8ff346bb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️پیرمرد دیابتی که باید ۱۵ میلیون تومان می‌داد تا پایش را قطع کنند، با طب سنتی درمان شد ⬅️این پیرمرد کرجی روزی سی تا تزریق می‌کرد که حالا با کمک داروهای گیاهی نیازی به آن‌ها ندارد. https://eitaa.com/joinchat/3539009592Cda8ff346bb
🌸🍃 🍃 🌷امام صادق علیه السلام فرمود: پیامبر خدا به درگاه پروردگار خویش از کمر درد نالید. خداوند به او فرمود که دانه با گوشت یعنی هلیم بخورد. 📚اصول کافی، جلد ۶، صفحه ۳۲۰ 🍃 🌸🍃 https://eitaa.com/joinchat/3539009592Cda8ff346bb
🔥مزاج‌شناسی (۵)- نشانه‌های گرمی بدن و انواع آن 🔸نشان گرمی، غلبه تشنگی است و سوزش و زردی یا سرخی عضو و از سردی راحت یافتن. 1⃣اما اگر سبب گرمی، زیادتی خون بود، گرانی سر و خمیازه و فازه و پینکی[چرت زدن] و کندی حواس و شیرینی دهان و سرخی رنگ بدن و سرخی زبان و برآمدن دنبل‌ها[همان دمل] و بثرها[جوش] و برآمدن خون از بُن دندان و بینی و کسل و کاهلی و درد اعضا دلیل آن است. 2⃣و اگر سبب گرمی، زیادتی صفرا بود، زردی رنگ بدن و زبان و زردی چشم و تلخی دهان و خشکی و درشتی زبان و بینی و تشنگی مفرط و ضعف اشتهای طعام و غثیان[حالت تهوع] و قشعریره[لرزه] دلیل آن است. 📚میزان الطب، حکیم محمد اکبر ارزانی، صفحه ۵ https://eitaa.com/joinchat/3539009592Cda8ff346bb
ناباروری.mp3
714.4K
⬅️ مردی که در درمان ناباروری از نتیجه‌ای نگرفته بود و توانست با کمک طب سنتی و رجوع به صاحب فرزند شود. https://eitaa.com/joinchat/3539009592Cda8ff346bb
☕وقتی کافی‌شاپ‌های بی‌روح جای قهوه‌خانه‌های پرشور را گرفتند 💡هر کدام از دو شیوه غذایی مدرن و سنتی، فرهنگی با خود به همراه دارد که با دیگری متفاوت است. این تفاوت را می‌توانید خیلی راحت در بررسی فضای فرهنگی نهادهای مربوط به هر یک و تیپ شناسی مشتریانشان ببینید. ✅مثلا در قهوه‌خانه‌های سنتی که البته تقریبا از میان رفته‌اند، معمولا افراد با هم به گپ و گفت مشغول می‌شدند. در قهوه خانه با جمعیت‌های جدا از هم مواجه می‌شویم که معمولا چند نفره هستند. اغلب مواقع، افراد روی تخت می‌نشینند و صندلی ندارند. در و دیوار قهوه‌خانه با جملاتی از بزرگان و اشعاری از حافظ، سعدی و فردوسی تزئین شده است. ✅البته در قهوه‌خانه‌های قدیم، نقاله خوانی و پرده خوانی و شعرخوانی نیز صورت می‌گرفت. یک دیالوگ جمعی در میان آن‌ها در می‌گرفت که احتمالا با ذکر اخبار سیاسی و روایات دینی و داستان‌های ملی پیش می‌رفت. ❌اما در کافی‌شاپ‌ها اولین احساسی که به ما دست می‌دهد این است که وارد یک فضای مدرن شده‌ایم. خود کلمه کافی‌شاپ، جملات عاشقانه و شعرهای نو و عکس‌های رمانتیک مدرن، نورپردازی فضا و صدای موزیک پاپ یا راک باعث می‌شود که احساس کنیم وارد یک فضای مدرن شده‌ایم‌. ❌در کافی‌شاپ‌های مدرن، فضا کاملا شخصی یا دو نفره طراحی شده است و حتی یک نگاه اضافی به میز کناری می‌تواند جسارتی بزرگ و فضولی تلقی شود. دیگر از جمع های صمیمی خانه و قهوه‌خانه خبری نیست. افراد در این جا همگی روی صندلی‌های رنگارنگ و شیک نشسته‌اند. 📚تغذیه، زندگی بدون سبک، صفحه ۴۹ و ۵۰، امیرحسین شهگلی و محمد هادی محمودی https://eitaa.com/joinchat/3539009