eitaa logo
ساهور؛انجمن علمی«ادبیات تاریخی»
155 دنبال‌کننده
181 عکس
4 ویدیو
1 فایل
📩ساهور؛ انجمن علمی "ادبیات‌تاریخی" دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام #ادبیات_تاریخی #بررسی_رمان‌های_تاریخی #برگزاری_نشست_های_تخصصی #برگزاری_کارگاه_های_تخصصی
مشاهده در ایتا
دانلود
خانم دوست‌محمدیان، در پنجمین کارگاه ادبیات تاریخی روز چهارم بهمن ماه گفت: در جلسات قبلی دوره ادبیات تاریخی، تمرکز بیشتر بر محتوای داستان‌ها بود؛ و اکنون در این جلسه به فرم و تکنیک‌های داستان‌نویسی می‌پردازیم. فرم و محتوا به عنوان دو بال داستان‌نویسی است. رابرت مک کی نظریه‌پرداز و مدرس ادبیات دراماتیک می‌گوید: 'خلاقیت، نتیجه‌ی تلاقی فرم و محتوا است." او تأکید می‌کند که عدم توازن بین این دو می‌تواند به داستان‌های مکانیکی و غیرخلاقانه منجر شود. همچنین او بیان کرد که نویسنده باید از تاریخ و ادبیات گذشته آگاه باشد؛ اما در عین حال باید جرقه‌های جدیدی از خلاقیت را جذب کنند. خانم دوست‌محمدیان ادامه داد: داستان‌نویس باید جهان خود را خلق کند و این جهان گر چه ممکن است تاریخی باشد، اما باید با نگاهی متفاوت و محتوای جدید ارائه شود. و این همان خلاقیتی می‌شود که در نتیجه ترکیب ایده‌ها، شخصیت‌ها و موقعیت‌ها به وجود می‌آید. تاکید ایشان بر خلق شخصیت‌های خیالی حتی در داستان‌های تاریخی بود و آن را دارای اهمیت زیادی دانست. او، روایت‌های تاریخی بدون این شخصیت‌ها را ناتوان از خلق داستان‌های جذاب دانست. او در ادامه، برای خلق یک داستان مؤثر، نویسنده را ملزم دانست که شخصیت‌های خود را به‌طور خلاقانه بسازد؛ و حتی اگر شخصیت‌های واقعی در داستان وجود داشته باشند، نویسنده باید آن‌ها را به‌گونه‌ای بازآفرینی کند که به داستان عمق و جذابیت ببخشد. او در بخش دیگری اشاره کرد که مبنای حرکت شخصیت اصلی در داستان، باید بر مبنای «آرزو» و «میل» او باشد. زیرا در غیر این صورت داستان به سمت رکود می‌رود. 🌐https://eitaa.com/bouath
. 🔖جمع آوری داده های تاریخی را جدی بگیرید. همه ما حین انجام پژوهش های تاریخی و نگارش مقالات علمی جهت تکالیف کلاسی ،به پرخوانی متون تاریخی می پردازیم. حین مطالعه حول موضوع مورد نظر به اتفاقات و ماجراهایی خواندنی و جذاب بر می خوریم که ربطی به موضوع مان ندارد اما نمی توانیم از کنار آن عبور کنیم. اینجا ست که یک پوشه دکمه دار یا یک جعبه کوچک به کارمان می آید تا این روایت های داستانی و مستند را آرشیو کنیم و در زمان نگارش داستان تاریخی از این استنادات جذاب استفاده کنیم. مهم این است که برای خودمان یک سوژه تاریخی داشته باشیم و در طول مطالعات پراکنده مان، داده ها را جمع آوری کنیم. جمع آوری داده های تاریخی برای نگارش رمان و داستان تاریخی کار یک ماه و دو ماه و شش ماه نیست. 🌐https://eitaa.com/bouath
. 🔖بیاموزیم ما تاریخ می‌خوانیم. تاریخ می‌سازیم. تاریخ می‌نویسیم. در ادبیات ریشه داریم. با ادبیات خو گرفته‌ایم. به ادبیات نیاز داریم. تاریخ اگر ادبیات نداشته باشد محکوم به فراموشی است و ما محکوم به تکرار خطاهای گذشتگان. ادبیات را بیاموزیم، تاریخ را خوب بنویسم. 🌐https://eitaa.com/bouath
. 🔖نویسنده ادبیات تاریخی یعنی هم نویسنده هم تاریخ‌دان برای اولی باید همیشه بخواند، برای دومی باید همیشه بخواند. برای هر دو باید بخواند و بنویسد. سواد روایت تاریخی از دل خواندن تاریخ و شناخت مردم حاصل می شود. اگر انشاهای خوبی می‌نویسید و به شما گفته می‌شود قلم خوبی دارید، باورتان نشود که می توانید نویسنده باشید آن هم نویسنده رمان تاریخی! اگر مطالعات تاریخی دارید و با شخصیت‌ها و ماجراهای خواندنی‌ای در کتاب‌های تاریخی رو به رو می شوید، فکر نکنید می‌توانید داستان آن‌ها را بنویسید. این دو راه به خلق رمان تاریخی محکم و استوار نمی‌انجامد. تاریخ ما دارد از دست تاریخ ندان‌های ادبیات نشناس شلاق می‌خورد. علی الخصوص در این ده ساله اخیر. لازمه نگارش یک رمان تاریخی یا اصلا رجوع به تاریخ چیست؟ بخوانید.‌ بنویسید. بشناسید. حداقل پنج سال زمان بگذارید. 🌐🌐https://eitaa.com/bouath
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🔖چالش ما با نویسندگان تاریخی غرب می خواهد مثل همه ی این قرون دروغ هایش را تکرار کند. می خواهد بگوید :« ما خوبیم و مسلمانان ترسناکند.» در فیلم ها و رمان هایش مدام حاشیه های هراس انگیز برای اسلام می سازد و رواج می دهد. این سو انگار پذیرفته ایم که بلی. شما درست می گویی غرب عزیز! ما ترسناکیم ! اسلام هراس انگیز است! عشق و محبت نداریم! مهر ورزی نمی دانیم! ما تروریست هستیم و شما غربی های هوشمند و مهربان باید از ما بترسید! اینجا نقطه آغاز چالش ماست با نویسندگانی که تاریخ صورتی و زرد و گل‌بهی می نویسند و می خواهند بگویند :« ببینیند! ما چقدر گوگولی مگولی هستیم! عشق هم داریم . مثلا رابطه های عاشقانه بین پیامبر و همسر شان، بین امام علی و فاطمه زهرا،بین این شهید و همسرش ... ببینید ! ما آنقدر ها هم خوفناک نیستیم!» و این چنین از آستین نویسندگان تاریخ ندان و تاریخ نخوان ،رمان ها و داستان هایی در می آید که به هیچ جای تاریخ اسلام نمی ماند. اینان راه جذب جوانان به اسلام را این روایت های کژ و ناراست می بینند و می خواهند رحمانیت اسلام را با رنگ و لعاب دادن های بیجا بنمایانند. پشت پرده و‌ پس زمینه قلم هایی زمانه ندان و زمینه نفهم ،چنین ایده ای نهفته است. چه بدانند چه ندانند دارند به تقویت اسلام هراسی کمک می کنند. این نکات را در نشست علمی « غرب و رویکرد تاریخی معاصر» از محضر خانم « فضه خاتمی نیا» دکترای ادبیات انگلیسی آموختیم. 🌐https://eitaa.com/bouath
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🔖 چگونگی نثر یک داستان تاریخی نثر یک داستان تاریخی چگونه باشد؟ رسمی و تئاتر گونه یا ساده و خودمانی یا چیزی بین این دو؟ نویسنده وقتی می خواهد رمان تاریخی بنگارد حتما در باب نثر نوشته اش باید هوشمندانه عمل کند. معمول است که در موضوعات تاریخی، از ادبیات رسمی و دکلمه گونه یا به تعبیری شکل ادبی استفاده می شود تا خواننده فراموش نکند دارد یک داستان تاریخی می خواند. ادیبانه نوشتن در داستان تاریخی وقتی جواب می دهد که از تسلط نویسنده به ادبیات دوره مورد نظر مطلع شویم و او با این تسلط بتواند ادبیات آن عصر را برای ما تداعی کند. این مهم از مطالعه فراوان و تسلط بر واژگان و جمله بندی و مثل ها و فرهنگ عامه عصر مورد نظر ناشی می شود. اما بسیاری از نویسندگان داستان های تاریخی بی آنکه ادبیات عصر را بدانند به همین «ادیبانه قلم زدن» اکتفا می کنند چرا که ساده ترین کار است. نظریه «قلم فخیم » در ادبیات تاریخی از مهارت و فهم ادبی نویسنده نشأت می گیرد که اگر نباشد با تکرار و پس و پیش کردن ارکان جمله به ورطه اضافه گویی و لفاظی می افتد. استفاده از نثر ادبی بدون پشتوانه در رمان تاریخی یک دوپینگ محسوب می شود و زحمت نویسنده را در شناخت و بازتاب ادبیات و زبان عصر مورد نظر کم می کند. اهل کتاب و کتابخوانی می‌فهمند این نوشته واقعا تاریخی است یا شبه تاریخ. پس برای نوشتن اثر تاریخی نیازی به ادیبانه نوشتن نیست. نیاز به ممارست و مطالعه و پر کردن دست خواننده از لغات و اسلوب و سبک ادبیات آن دوره است؛ و این کار آسانی نیست. 🌐https://eitaa.com/bouath
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🔖داستان و نا داستان به سختی می توان با نگاه کردن به متن فهمید که متنی داستانی پیش روی ماست یا متنی غیر داستانی. باید مخاطب را به شکلی باخبر کنیم که با داستان سرو‌کار دارد یا ناداستان. یکی از شواهددرونی متن که بر داستانی بودنش دلالت دارد، شگردها نویسنده ی داستان برای انتقال افکار و احساساتی است که بر زبان نیامده اند . اما از ناداستان انتظار داریم که به بهترین شکل ممکن، حقیقت رخدادهای واقعی را منتقل کند.ناداستان مربوط به مقولاتی است که می توان درستی شان را اثبات کرد. ناداستان نمی تواند از همه ی شگردهای داستان استفاده کند اما داستان با چنین محدودیت های مواجه نیست. داستان می تواند افکار درونی شخصیت هایش را با اطمینان ثبت کند و با جزییات دقیق ارائه دهد.می تواند دنیای ما را هر جوری بخواهد تغییر دهد. می تواند همه شگردهای ناداستان را استفاده کند .می تواند دقیقاً شبیه یک مستند تاریخی باشد. چگونگی پردازش مقولات تاریخی توسط داستان ممکن است موجب برانگیختن نظرات موافق و مخالف شود. 🌐https://eitaa.com/bouath