eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
322 دنبال‌کننده
586 عکس
250 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: 🔲 هر عملي به عامل خود دارد و از او جدا نيست؛ حسنات به محسنان و سيّئات به تبهكاران اختصاص دارد و از اين رو در آيه كريمه (إن أحسنتم أحسنتم لأنفسكم وإن أسأتم فلها...اگر نیکی کنید به خود نیکی کرده اید، و اگر بدی کنید به خود بدی کرده اید) نيز كه سخن از اِحسان و اِسائه است. 🔳«لام» براي عمل به عامل است، نه اين كه از باب مشاكله(هم شکل بودن)، «لام» به جاي «علي» به كار رفته باشد؛ زيرا در مواردي مانند: (لها ما كسبت وعليها ما اكتسبت...هر کس عمل شایسته ای انجام دهد به سود اوست، و هر کس مرتکب کار زشتی شده به زیان اوست.) نيز رعايت مشاكله نشده است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: ☑️در آيه محل بحث نيز «لام» براي است و بدين معناست كه عذابي كه به عظمت موصوف شده، ويژه معاندان و كافران است. 🔘در آيه قبل سخن از هدايت ناپذيري كافران و ايمان نياوردن آنان بود و در آيه محل بحث راز آن بيان شده است كه چون خداي سبحان بر دلها و آنان زده و بر آنان نيز ‏اي ستبر آويخته شده، قهراً نه مي‏فهمند، نه مي‏شنوند و نه مي‏بينند و چون علم، مقدمه ايمان است و اينان فاقد ابزار تحصيل آنند، ايمان هم نمي‏ آورند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: تعبيرهاي گوناگون از هدايت ناپذيري كافران #⃣در قرآن كريم از و بسته بودن دلهاي كافران و معاندان، افزون بر «ختم...مُهر نهاد و بست»، تعبيرهاي ديگري نيز شده است؛ مانند: «طبع...همان»: (أُولئك الذين طبع الله علي قلوبهم)،«صَرْف...دگرگون ساخت»: (صرف الله قلوبهم). *⃣«كَنان...پوشش،پرده»: (إنّا جعلنا علي قلوبهم أكِنّة)، «غلاف...پوشش و غلاف»: (وقالوا قلوبنا غلف)، «رَيْن...زنگار»: (كلّا بل ران علي قلوبهم)، «قفل...»: (أم علي قلوب أقفالها)،«تقليب...واژگون»: (ونُقَلِّّب أفئدتهم وأبصارهم)، «قساوت...سخت»: (ثمّ قست قلوبكم)و «مرض...بیماری»: (في قلوبهم مرض). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: و سمع و بصر دروني ♥️انسان داراي دوگونه است: قلب جسماني صنوبري شكل، كه يكي از اندامهاي بدن است، و قلب روحاني و معنوي. 📜 قرآن كريم در همه آياتي كه سخن از «مختوم» و «مطبوع» شدن قلب دارد، يا از «رين» و چركي كه قلب را مي‏پوشاند و چهره شفاف و آيينه گونه آن را مستور مي‏كند، سخن مي گويد، يا درباره «قفل» و «غلاف» و «كنان» و «صرف» و «قساوت» آن معارفي را به بشر مي‏ آموزد، مراد، است، نه جسماني. 🔗 بين و قلب جسماني و روحاني «عموم و خصوص من وجه» است؛ زيرا ممكن است قلب جسماني انسان در كمال سلامت باشد، ولي بر اثر كفر يا تبهكاري وي، قلب روحاني او بهره ‏اي از سلامت نداشته باشد و ممكن است قلب جسماني انسانِ مؤمن، بيمار باشد ولي قلب روحاني او سالم باشد: (إذ جاء ربّه بقلبٍ سليم...ابرهیم ع با دلی پاک به سوی پروردگارش آمد). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: و سمع و بصر دروني 📢چنانكه گاهي هر بيمار است؛ مانند كافري كه به بيماري قلبي مبتلاست و يا هر دو قلب سالم؛ مانند مؤمني كه از سلامت قلب جسمي نيز بهره‏مند است. 🔊همان‏گونه كه فعاليت و كارآمدبودن قوا و حواس مادّي انسان به سلامتِ قلب جسماني او وابسته است، فعاليت و كارآمدي قوا و حواس معنوي او نيز به سليم ‏بودن بستگي دارد. 📣در آيه شريفه محل بحث، مراد از قلب و سمع و بصر، قلب و سمع و بصر انسان است، نه قلب و چشم و گوش ظاهري و جسمي و نيز چنين نيست كه منظور از سمع و بصر، چشم و گوش ظاهري باشد و تنها مراد از قلب نيروي فهمنده آدمي باشد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: و سمع و بصر دروني ⏺انساني كه مشمول قهر الهي قرار گيرد، قلب او كه مركز ادراكهاست نسبت به حق بسته مي‏شود. آنگاه با اين كه چشم ظاهريش بيناست، دلي كه در نهان و نهاد اوست مي‏شود: (فإنّها لاتعمي الأبصار ولكن تعمي القلوب التي في الصدور...حقیقت این است که دیده ها کور نیست بلکه دل هایی که در سینه اهست، کور است). ⏹و آنگاه كه بسته شد، نه عقايد باطل و صفات رذيله از آن بيرون مي‏رود و نه عقايد حق و صفات نيكو در آن مي‏نشيند؛ همان گونه كه ظرف سربسته و سر به مُهر، نه مي‏توان گِل و لاي را از آن خارج ساخت و نه مي‏توان آب زلال را به آن وارد كرد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث:كافران محفوف به 🛑در اين آيه كريمه خداي سبحان مُهر زدن بر و هاي كافران را به خود نسبت مي‏دهد: (ختم الله...خدا مهر زد) ولي قراردادن غشاوه و پرده بر چشمهايشان را به خود اسناد نداده است: (وعلي أبصارهم غشاوةٌ...و بر چشمهایشان پرده است). ⭕️گرچه در برخي آيات، به خداوند اسناد داده شده است: (أُولئك الذين طبع الله علي قلوبهم وسمعهم وأبصارهم...آنها کسانی هستند که خداوند بر قلب و گوش و چشم هایشان مهر زده است)، ولي تغيير سياق در آيه محل بحث نشان مي‏دهد كه كافران محفوف به دو حجابند: 1⃣حجابي كه آنان بر اثر از حق بر چهره خويش افكنده‏ اند. 2⃣حجابي كه خداي سبحان چشم‏پوشي از حقايق بر آنان افكنده و آن مهر زدن بر دلها و گوشهاي آنان است و اعمال كافران بين اين دو حجاب و ظلمت قرار گرفته است. 💢به هر تقدير، تكرار كلمه «علي»، نشان مي‏دهد كه براي هر كدام از ، و ، حجاب و غطايي است كه براي افاده چنين تأكيدي، كلمه «علي» تكرار شده است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: بسته شدن دلهاي كافران 📢انسان در ابتداي تولّد، فاقد (اکتسابی) است: (والله أخرجكم من بطون أمهاتكم لا تعلمون شيئاً...و خداوند شما را از شکم های مادرانتان خارج کرد در حالی که چیزی نمی دانستید) و خداي سبحان، هم -تحصيل علم حصولي را به انسان مي‏بخشد: (وجعل لكم السمع والأبصار والأفئدة لعلكم تشكرون....و برای شما گوش و چشم و قلب قرار داد تا شاید شکرگزاری کنید). 🔊 و هم او را ملهم و از علم حضوري بهره‏مند مي‏كند: (ونفس وما سوّاها*فألهمها فجورها وتقواها...و قسم به نفس و آنکه آن را نیکو نمود*پس بزه کاری و پرهیزکاری اش را به او الهام کرد). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: بسته شدن دلهاي كافران 📢انسان كه از يك سو با سرمايه و شعور دروني، بد را از خوب، زشت را از زيبا و فجور را از تقوا باز مي‏شناسد و از سويي ديگر مناسبي براي تحصيل علم حصولي(عقل) دارد، اگر اين سرمايه‏ هاي خدا داد را شكوفا كند از مجاري ادراكي خود بهره صحيح مي‏برد و در پرتو شكوفايي آنها به رستگاري مي‏رسد: (قد أفلح من زكّاها...کسی که خود را پاکیزه کرد رستگار شد) و اين همان شكر نعمت است كه در پايان آيه78 سوره نحل به آن اشاره شده است: (لعلكم تشكرون). 🔊 اما اگر جان خود را در و دفن كرد و مجاري اداركي، يعني سمع و بصر و قلب او كه بايد معارف الهي و اسرار عالم را بشناسد اسير شهوات و هواهاي نفساني شد و با گناه آلوده گشت جايي براي تابش بر آن نمي‏ ماند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: بسته شدن دلهاي كافران 🔴بنابراين، بسته شدن دل دو عامل عمده دارد: 1⃣يكي كه انسان پس از روشن شدن حقّ به جاي خدا محوري هوا محور و هوس مدار باشد كه مشمول اِضلال كيفري خداوند قرار مي‏گيرد و خداوند سمع و قلب او را مختوم مي‏كند و بر چشم او پرده‏اي ستبر مي‏افكند كه پس از آن حق را نمي‏شنود و نمي‏بيند و نمي‏فهمد؛ زيرا او عالمانه هواپرست شده است: (أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضلّه الله علي علم وختم علي سمعه وقلبه وجعل علي بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله). 2⃣عامل ديگرِ بسته شدن دل، است. كافران به پيامبر اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم مي‏گفتند: قلب ما، در غلاف و كنان، و گوش ما سنگين است و سخنانت رانمي‏ شنويم و بين ما و تو حجابي است كه بر اثر آن تو را نمي‏ بينيم: (وقالوا قلوبنا في أكِنّة مما تدعونا إليه وفي اذاننا وقر ومن بيننا وبينك حجابٌ فاعمل إننا عاملون). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: بسته شدن دلهاي كافران ✅حجابي كه در اين آيه آمده، همان است كه حجاب مستور(پوشیده) است، نه حجاب مشهود: (وإذا قرأت القرآن جعلنا بينك وبين‏الذين لايؤمنون بالآخرة حجاباً مستوراً...و هنگامی که قرآن میخوانی ما بین تو و بین کسانی که به آخرت ایمان ندارند حجابی پوشیده قرار دادیم)، (أُولئك الذين لعنهم الله فأصمّهم وأعمي أبصارهم...آنها کسانی هستند که خدا آنها را لعنت کرده پس گوشهایشان را کر و چشم هایشان را کور کرده است). ❇️و در برخي آيات از آن به رَيْن(زنگار دل) تعبير شده است: (كلاّ بل ران علي قلوبهم ما كانوا يكسبون كلاّ إنّهم عن ربّهم يومئذٍ لمحجوبون...این چنین نیست که می گویند، بلکه بر قلب هایشان بخاطر اند چرک و زنگار گرفته ،این چنین نیست که آنها می پندارند،بلکه اینان در آن روز از پروردگارشان بی بهره اند). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: بسته شدن دلهاي كافران 🛑 و و و ناپاك به صورت چرك و غباري آيينه جان آدمي مي‏شود و از آن پس، نور هدايت در آن نمي‏تابد. 💢مردي به اميرالمؤمنين(عليه‏السلام) عرض كرد: توفيق نماز شب ندارم. آن حضرت فرمودند: تو پاي‏بند توست: «جاء رجل إلي أميرالمؤمنين(عليه‏السلام) فقال: يا أميرالمؤمنين إني قد حُرمت الصلاة بالليل. فقال له أميرالمؤمنين(عليه‏السلام): أنت رجل قد قيّدتك ذنوبك». ⭕️ و ، واژگون مي‏شود: (ونقلّب أفئدتهم)و از فهم حق بازداشته مي‏شود: (ثمّ انصرفوا صرف الله قلوبهم...سپس منصرف و دگرگون شدند خدا نیز دلهایشان را دگرگون ساخت) و در نتيجه به تكذيب حق مي‏پردازد: (وما يكذّب به إلّا كل معتدٍ أثيم)و اين گونه صحيفه نفس آدمي با قهر الهي مُهر مي‏شود وگرنه خداي سبحان اضلال ابتدايي ندارد تا در ابتدا دل كسي را وارونه سازد و آن را مُهر كند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan