eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
322 دنبال‌کننده
584 عکس
248 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۳: (اَلْرحمنِ الرَّحیمِ) 🔘قرآن كريم گاهي با صفات سلبيه و با زبان نفي، نقص و ظلم را از حريم ذات اقدس الهي دور مي‏كند و گاهي با مي ‏فرمايد: جهان هستي «رحمان» و «رحيم» است و بر اساس رحمت فراگيرِ خود جهان را تدبير مي‏كند و چون تربيب و تدبير او بر اساس رحمت است و در ربوبيّت او نيز ستم راه ندارد ، پس محمود و ممدوح است. 🎯قرآن كريم ربوبيّت ترسيم مي‏كند: ربوبيّت ممدوح و ربوبيّت مذموم. و در مواردي سخن از دارد؛ مانند سخن فرعون كه خود را ربّ برتر بني ‏اسرائيل معرفي كرد: (فقال أنا ربّكم الأعلي...گفت: من پروردگار برترم) و يا سخن حضرت يوسف (عليه‏السلام) به مصاحب خود در زندان: (اذكرني عند ربّك...مرا نزد اربابت یاد کن) و كلام خداي سبحان: (فأنسیه الشيطان ذكر ربّه...پس شیطان یاد کردنِ از یوسف را نزد اربابش، از یاد او برد)كه درباره عزيز مصر است. 🔊 و يا سخن ديگرِ حضرت يوسف (عليه‏ لسلام) كه ربوبيّت مذموم ارباب متفرق را نفي مي‏كند: (يا صاحبي السجن أأرباب متفرقون خيرٌ أم الله الواحد القهّار...ای یار زندانی آیا ارباب های گوناگون بهتر اند یا خدای واحد و مقتدر) 📢 امّا ربوبيّت خداي سبحان كه بر اساس است محمود و پسنديده است. 💬لطايف و اشارات 1⃣ ـ نامهاي خدا در سومين آيه حمد: 🎲چنانكه در بخش لطايف و اشارات آيه كريمه «بسم الله...» گذشت، اسماي حسناي «الرحمن» و «الرحيم» كه سومين آيه سوره حمد را تشكيل مي‏دهد، همان نامها در اولين آيه اين سوره ؛ زيرا اين نامهاي شريف در اين آيه بوده، عهده ‏دار اثبات حصر حمد در خداي سبحان و تبيين محمود بودن ربوبيّت آن ذات اقدس است، ولي در آيه اول سوره در قرار گرفته، چنين محدوديتي ندارد. 2⃣ ـ نِطاق(مرز) در براهين حصر حمد: ⌚️گرچه همه براهيني كه از اسماي حسناي «الله»، «ربّ»، «الرحمن»، و «الرّحيم» بر براي خداي سبحان استفاده مي‏شود، در پي اثبات محموديّت انحصاري ذات اقدس الهي است، ولي نطاق و مرز هر برهان متناسب با موضوع و حدّ وسط خاص برهان است. 💡مثلاً برهاني كه حدّ وسط آن خداي سبحان بر عوالم هستي است، انحصار حمد و مدحي را اثبات مي‏كند كه از ناحيه است و برهاني كه حد وسط آن و فيض خاص الهي است، حصر ستايش هاي مربوط به چنين (خاص) را اثبات مي‏كند. پس محدوديت حد وسط هر برهاني، و قلمرو برهانِ مزبور را مشخص مي‏كند. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📝پيشگفتار 🎯 در نگاه حضرت رضا(عليه‌السلام) 🔘در مردم مَرو (خراسان)، پيروان اهل‏بيت بر اين باور بودند كه امام مي‏بايد از سوي والا نصب شود و ولايت را بر عهده گيرد؛ اما ديگران مي‏گفتند كه امام را نه ، كه معيّن مي‏كند و او در حقيقت است. 💡امام رضا(عليه‌السلام) پس از آمدن به مَرو و آگاهي از اين مسئله فرمودند: را نشناختند تا را بشناسند. ⌚️همان گونه كه با (مقام خدایی، پرستیدنی) شناخته مي‏شود، با ؛ آن‏گاه ويژگي‏هاي امام را برشمردند: الإمام واحد دهره لا يدانيه أحد...امام دوران خويش است. 💬نصب امام تنها براي سامان دادن به جهات فردي يا مردم نيست تبيين معارف الهي، تشريح احكام فقهي و حقوقي اسلام، قضا و داوري، اجراي حدود، تعزيرات و دفاع از كيان دين، گشايش دشواري‏هاي علمي و عملي انسان‏ها نيز از امام است. 📢از سوي ديگر، همان طور كه ‏ها به امام نيازمندند، هم به او محتاج‏اند. زيرا امام، است و ملائك علوم را از ايشان ‏_گيرند و علمي و عملي خود را در پرتو او مي‏ گشايند. 🔊ذات اقدس حق به آدم(عليه‌السلام) فرمود كه تو خليفه من و امام دوراني، پس را از گزارش با خبر كن: (يا آدَمُ اَنبِئهُم بِاَسمائهِم...ای آدم فرشتگان را از اسماء من با خبر کن). ⌛️ انسان كامل معصوم اسم اعظم اعظم الاسماء است. 🎲 (بازتابی) دارند، به بركت اسم اعظم و مظهرش تأمين مي‏شود. اين از مقام والاي امام است. 🎙 همان‏گونه كه دورترين آسمان را كسي نمي‏ تواند رصد كند چه رسد به اينكه بخواهد به آن دسترسي پيدا كند، نيز به فهم هيچ امامي بار نمي‏يابد. *هرگز به اوج آسمان امامت راه نيافته و فكرش به بلنداي آن مقام رفيع نمي‏رسد تا شايستگي يابد امامت را جعل و امام را معيّن كند: هو بحيث النجم من و وصف الواصفين؛ فأين الاختيار من‏هذا و أين عن هذا و أين مثل هذا. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۳: (اَلْرحمنِ الرَّحیمِ) ☘3 ـ وصف غضب در «الله» و «الرحمن» 🦋چون رحمت خدا هم از غضب اوست و هم از آن: «یَا مَن سَبَقَت رحمته غضَبه...ای آنکه رحمتت بر غضبت پیشی گرفته »، «و انت الذی تَسْعي رحمته أمام غضبه...تو همانی که رحمتت در جلو غضبت پیشی گرفته »، از اين رو وصف غضب الهي هم در نام شريف «الله» و هم در وصف جامع «الرّحمن» (ناپیدا) شد، نه مشهور و همان استتار غضب باعث شد تا از غضب شدگان با فعل مجهول ياد شود نه به صورت معلوم؛ يعني گفته شود: (مغضوب عليهم...غضب شدگان)، نه «غَضَبْتَ عليهم...غضب بر آنها» و اگر هيچ ‏گونه قهر و غضبي در اسم «الله» يا در وصف «الرّحمن» نمي ‏بود، هرگز مجالي براي طرح «مغضوب عليهم» نبود. 🐚بحث روايي عن الرضا (عليه ‏السلام) أنه قال بعد أن شرح ربّ العالمين: «الرّحمن الرّحيم (عطوفت) وذكر لآلائه ونعمائه علي جميع خلقه». 🥀اشاره: گرچه واژه رحمان و رحيم در ترجمه ‏هاي فارسي به بخشايش گر و بخشنده معنا مي ‏شود، ليكن بخشش معادل فارسيِ رحمان و رحيم ، بلكه معادل ، جود و سخاست و هيچ يك از اين الفاظ مفهوم رحمان را بيان ‏كند؛ زيرا در كلمه رحمان، غير از چيز ديگري كه از مبادي رحمت است اشراب(نازک گویی) شده است كه حديث مزبور به آن اشاره مي ‏كند و آن است. 🌿خداوند كه خود را رحمان و رحيم معرفي مي ‏كند بدين معناست كه بخشش من با و مهر همراه است و اگر بنده خداوند خود را به اين اسماي حسني مي‏ خواند، گذشته از جود و عطا در صدد انعطاف و گرايش مهربانانه اوست. در حقيقت، رحمان دو چيز مي ‏دهد: يكي انسان، مانند شفاي بيماري يا مال و ديگري ، كه امري معنوي است و بسياري از كمبودهاي با آن جبران مي‏ شود. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴:(مالِکِ یومِ الدّین) 💎گزيده تفسير 🕊خداي سبحان جهان ها و جهانيان(موجودات) است و چنين مالكيت در قيامت ظهور مي‏ كند، نه آن كه در معاد حادث(بوجود آید) شود. 🌱خداوند كه و انسان هاست با برپا كردن قيامت، راه انسان ها را مي ‏گشايد و با به قيامت كه بهترين عامل رهايي انسان از است او را ‏پروراند و در قيامت كه مالكيت مطلق خداست و در آن روز همگان به مالكيت حق مي ‏كنند، انسان ها را پاداش مي‏ دهد و چنين خدايي است. ❄ در اين آيه به معناي است، نه پاره ‏اي از زمان. و در قيامت همه مانند توحيد، اسماي حسناي خدا و اسرار و حقايقِ ديگر آشكار خواهد شد. 🍃اين آيه كريمه با تبيين نظام آفرينش، دليلي ديگر بر به خداوند است؛ چنان كه سندي براي معبود ومستعان بودن خداوند است و از اين رو با آيات گذشته و آينده مرتبط است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i