بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث:لطایف و اشارات
💎چنين نيست كه #خداوند براي رسيدن به #هدفي مانند معبود شدن، بشر را خلق كرده باشد تا با عصيانِ عاصيان، او به هدف نرسيده باشد؛ چون خداي سبحان غني محض است و محال است بي نياز محض، كاري را براي رسيدن به هدفي انجام دهد.
⭕ از اين رو در قرآن كريم تصريح شده است كه اگر همه انسان ها و ديگر عابدان زمين به خدا كفر ورزند، بر دامن كبريائيش گردي نخواهد نشست: (إن تكفروا أنتم ومن في الأرض جميعاً فإنّ الله لَغنيّ حميد).
▪️توضيح اين كه، فعل هر فاعلي براي نيل به #كمالي است. خود آن كمال نيز اگر نامحدود نبود در پي كمالي برتر است و همچنين اين سلسله ادامه مي يابد تا به هدفي منتهي گردد كه خود، #كمال_نامحدود است. حال اگر كاملِ صِرْف، كاري انجام دهد، فرض درستي ندارد كه براي رسيدن به هدف و مقصدي باشد و كمالي را دنبال كند؛ زيرا خود، كمال صِرْف و يگانه مقصد و هدف نهايي همه #ره_پويان كمال است.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث:لطایف و اشارات
📢3 ـ عبادت، هدف آفرينش و راه يقين
〽️قرآن كريم در تبيين رابطه عبد و عبادت، عبادت را هدف آفرينش او مي داند: (وما خلقت الجن والإنس إلاّ ليعبدونِ...و ما جن و انس را خلق نکردیم مگر اینکه ما را #بندگی کنند).
🔶انسان همانند هسته اي است كه هدف متوسط آن درخت شدن و هدف بالاتر آن به بار نشستن است و هدف هاي ديگري نيز در پيش دارد.
🔵گرچه براساس برخي آيات قرآن كريم عبادت #هدف_آفرينش انسان است، اما اين هدفي است متوسط، نه نهايي؛ زيرا هدف برتر كه عبادت نسبت به آن وسيله محسوب مي شود نيل به يقين است: (واعبد ربّك حتي يأتيك اليقين...پروردگارت را عبادت کن تا به یقین برسی) و در هر صورت عبادتْ هدف #مخلوق است، نه خالق.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiنamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث:لطایف و اشارات
♈ چنانكه به اجمال گذشت، #عبادت هدف نهايي آفرينش انسان #نيست؛ همان گونه كه درخت شدن براي هسته، هدف نهايي نيست، بلكه هدفي متوسط است و هدف نهايي آن به بار نشستن و ثمر دادن است، عبادت نيز براي انسان هدف #متوسط است، نه نهايي و هدف از عبادت نيز دستيابي به يقين است: (واعبد ربّك حتي يأتيك اليقين). عبادت راه رسيدن به #يقين است و انسان تا به يقين نرسد، در معرض #زوال و دگرگوني است، اما وقتي به يقين رسيد، مي آرمد.
🔵[پاورقی]برخي مفسران با استشهاد به آيه (حتي أتانا اليقين) (سوره مدثر، آيهي47) يقين را در آيه (واعبد ربّك حّتي يأتيك اليقين) به معناي «مرگ» دانسته اند و آيه را چنين معنا كرده اند: «تا فرا رسيدن مرگ، عبادت كن». در حالي كه يقين به معناي مرگ نيست؛ گرچه مرگ از امور يقيني و حتمي است و پس از آن نيز براي انسان يقين حاصل مي شود و از اين رو ممكن است يقين بر مرگ تطبيق شود.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث:لطایف و اشارات
🔅انسان بر اثر عبادت به مقام رفيع #يقين بار مي يابد و تا بر عبادت #تكيه دارد، اهل يقين است و اگر لحظه اي عبادت را ترك كند به #عصيان آلوده مي گردد و اگر عبادت را انكار كرد به #كفر و ارتداد و محروميّت ابدي دچار مي شود.
⭕معناي آيه كريمه (واعبد ربّك حتّي يأتيك اليقين) نيز اين نيست كه انسان با رسيدن به يقين، نيازي به عبادت #ندارد؛ زيرا كلمه «حتي...تا» در اين آيه كريمه براي بيان منفعت و بركتِ عبادت است، نه حدّ(پایان) آن، تا با رسيدن به آن عبادت متوقف گردد. اين آيه راه رسيدن به #نعمتِ_يقين را بيان مي كند.
◽#عبادتي كه هدف آفرينش است، عبادتي است كه محصولي چون #يقين داشته باشد و عابداني كه از نورانيّت و صفاي باطن و شهود #بي_بهره اند، چنين عبادتي ندارند. اينان همانند درختاني هستند كه تناور شده و به برگ نشسته اما به #بار ننشسته اند كه قرآن كريم درباره آنان مي فرمايد: (فويل للمصلّين...پس وای بر نمازگزاران)؛ كسي كه نماز را براي #رفع_تكليف مي خواند گرفتار اين #ويل است، اما #تاركان نماز ويل سنگين تري دارند.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📘کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود_موعود
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
⛓️بحث:حيات و مرگ جاهلي در فرهنگ وحي
📜كلام خدا و وحي الهي، عامل حياتبخش جوامع بشري است: (ياَيُّهَا الَّذينَ ءامَنوا استَجيبوا لِلّهِ ولِلرَّسولِ اِذا دَعاكُم لِما يُحييكُم... ای کسانی که ایمان آورده اید زمانی که شما را خدا و پیامبرش میخوانند اجابت کنید تا شما را #حیات ببخشند).
🎍وحي و نبوت، #زنده_كننده جامعه انساني است و چون برابر اصل حاكم در مسئله قرآن و عترت مبني بر هماهنگي و يگانگي قرآن كريم و دوده طيّبه پيامبر عظيم الشأن اسلام صلي الله عليه و آله و سلم حكم هر يك حكم ديگري است، لذا پاسخ به نداي عترت نيز حياتبخش است.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود موعود
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث:لطایف و اشارات
✅حاصل اين كه، معناي #هدف_نهايي اين نيست كه با نيل به آن، #اصل_عبادت ترك شود؛ زيرا آن هدف اصيل بر #پايه عبادت استوار است. پس چگونه با ترك عبادت، آن هدفِ والا مي ماند؟ مانند ثَمَرِ شجر كه دوام آن به بقاي درخت است.
⏳معناي #هدف_نهايي بودن ميوه اين نيست كه با پديد آمدن ميوه، درخت از بين برود و در صورت امتياز بين «حدّ عدمي» و «هدف»، اصل مطلب به خوبي روشن مي شود. البته اگر منظور از كلمه «حتي» در آيه مزبور، «حدّ عدمي» عبادت باشد، حتماً مراد از يقين همان #مرگ خواهد بود و با اين تحليل معناي احاديث وارد در باب روشن مي شود.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii