eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
321 دنبال‌کننده
580 عکس
247 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:سرّ اختصاص هدایت قرآن به 🌈 ولي از سوي ديگر، آياتي مانند آيه مورد بحث و عباراتي چون (هدي ورحمةٌ للمؤمنين)، (هدي ورحمةً للمحسنين)، (هدي ورحمةً وبشري للمسلمين) هدايت قرآن را ويژه ، ، و معرّفي مي‏ كند. 💠 و اين پرسش را پديد مي ‏آورد كه با وجود ادلّه‏ اي كه عمومي بودن هدايت و دعوت قرآن را اثبات مي‏ كند، آن به مؤمنان و پرهيزكاران و محسنان و مسلمانان چيست؟ بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:سرّ اختصاص هدایت قرآن به 💭 اين پرسش را پديد مي ‏آید كه با وجود ادلّه‏ اي كه عمومي بودن هدايت و دعوت قرآن را اثبات مي‏ كند، آن به مؤمنان و پرهيزكاران و محسنان و مسلمانان چيست؟ 💡در پاسخ به اين پرسش قرآني سه بيان ارائه شده كه دقيق ترين آنها بيان سوم است: 💎1 ـ برخي مفسّران، مانند امين الاسلام طبرسي، مي‏ گويند: «هدايت قرآن همگاني است و آياتِ مفيد اختصاص، ناظر به ‏وري از آن است. 🕑 قرآن كريم در مقام هدايت تشريعي و هدايت، هيچ ‏گونه اختصاصي به گروه مخصوص ندارد ولي انسان ها در برابر قرآن دو دسته‏ اند: 1⃣ برخي هدايت و دعوت قرآني را مي‏ گيرند: (وإن تدعوهم إلي الهدي لايسمعوا...) و اگر هم بشنوند ترتيب اثر نمي‏ دهند: (ولو سمعوا ما استجابوا لكم). 2⃣ و برخي نه تنها اجابت ‏كنند، بلكه وحي و نبوّت و رسالت بشر را از ريشه مي ‏كنند: (وما منع الناس أن يؤمنوا إذ جاءهم الهدي إلّا أن قالوا أبعث الله بشراً رسولاً). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:سرّاختصاص هدایت قرآن به ⭕امّا پرهيزكاران و محسنان از هدايت قرآن مي ‏گيرند و آيات اختصاص هدايت، ناظر به آنان است؛ همان گونه كه انذار قرآن كريم و پيامبر اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم نيز همگاني است: (ليكون للعالمين نذيراً)، (وأوحي إلي هذا القرآن لاُنذركم به ومن بلغ) ولي تنها گروه خاصّي از آن بهره مي‏ برند: (لينذر من كان حيّاً)، (إنّما انت منذر من يخشاها). ⚡ بنابراين، قرآن گرچه دعوت و هدايتش عمومي است، ولي تنها راهنماي كساني است كه آن را و در برابر ظهور حقّ جدال باطل نكرده، از احسن الأقوال پيروي كنند: (فبشّر عبادِ الّذين يستمعون القول فيتّبعون أحسنه). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی ⛓️بحث: ، نياز بشر و نعمتي الهي ملاك نياز به پيامبر و امام 🔳برخي بر نبوت و امامت چنين استدلال مي‏كنند: از آنجا كه بشر موجودي اجتماعي و مدني است و نظم، لازمِ تمدن و آن هم در گرو است، هماره نياز به انبيا و اماماني دارد، تا با وضع قوانين و اجراي آن‏ها، بقاي نظم و پيشرفت تمدن بشري را تأمين و تضمين كنند. ☑️خواجه نصيرالدين طوسي(قدس‌سره) اين برهان را چنين به كشيده است: اين بيان در اثبات ضرورت نبوت و امامت تامّ نيست، چون بسا انسان‏ها و جوامعي كه هرگز ديني اختيار و از پيامبر و امامي پيروي ‏كنند؛ ولي بهتر يا بسان ما زندگي مي‏كنند. تمدني، قانوني و نظمي دارند كه دنياي آنان را تأمين مي‏كند، پس ضرورت نبوت و امامت بدان جهت نيست كه در پرتو آن دنيايمان به سامان رسد بلكه از آنجا كه ما موجودي هستيم و تا بي‏نهايت راهي طولاني پيش رو داريم، اين ابديت و مسير تا بي‏نهايت كه به نام معاد مي‏شناسيم و پيمودن طريق سعادت ابدي خود نيازمند بعثت انبيا و نصب ائمه است. 🔘 اگر بعد از چون گياهان مي‏پوسيديم و نابود مي‏شديم، نياز به قانون و حل معضلات نظام اجتماعي ضرورت نبوت و امامت را تأمين مي‏كرد؛ اما پس از مرگ، قبر، برزخ، قيامت، تطاير كتب، حساب، ميزان، صراط، بهشت و جهنم پيش روي ماست و ما از اعماق حقايق و چيستي اينها اطلاع نداريم و از سوي ديگر، ما هستيم و ابديت. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:سرّ اختصاص هدایت قرآن به 💡۲ ـ استاد علّامه طباطبايي(قدس ‏سره) مي ‏گويد: مراد از هدايت در اين آيه كريمه، هدايت است، نه هدايت تشريعي ابتدايي و سرّ اختصاص مزبور، آن است كه متقين سرمايه پذيرش هدايت قرآن را كه همان «سلامت فطرت» است، حفظ كرده ‏اند. ✨آنان پيش از عمل به هدايتِ تشريعي ابتدايي قرآن، از هدايتِ تكويني بهره مي ‏گيرند و اين تقواي فطري زمينه ‏ساز پذيرش هدايت تشريعي قرآن است و سپس در پرتو عمل به ره‏ آورد وحي، مشمول هدايتِ تكويني پاداشي قرآن مي‏ شوند. 🍁بنابراين، آنان كه از هدايت تشريعي قرآن بهره مي‏ برند محفوف به دو هدايتند: يكي هدايت كه ابتدايي و مربوط به قبل از پذيرش هدايت قرآن است و آيه (أُولئك علي هدي من ربّهم...آنها بر هدایت پروردگارشان هستند) ناظر به آن است، و ديگري هدايت كه مربوط به بعد از پذيرش هدايت تشريعي قرآن است و (هدي للمتّقين) به آن نظر دارد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:سرّ اختصاص هدایت قرآن به 📀تذكّر: هدايت تكويني فطري است و همه انسان ها از اين سرمايه هدايتي بهره ‏مند هستند؛ جز اين كه عدّه‏اي نور هدايت فطري را خاموش و فطرت حق ‏جو و خدا طلب خود را زنده به گور مي‏ كنند: (وقد خاب من دسّاها...و کسی که آن را بیالود (از رحمت خدا)نومید شد) و بر اثر دفن و دسّ فطرت، به هلاكت مي ‏افتند و چون چشم و گوش و زبان فطرت خود را بسته ‏اند در مقابل هدايت تشريعي قرآن به جاي هدايت، ضلالت مي‏ خرند: (أُولئك الّذين اشتروا الضلالة بالهدي فما ربحت تجارتهم). ♦️ و از اين رو خداي سبحان به رسول اكرم ‏صلي الله عليه و آله و سلم مي‏ فرمايد: اينان بر اثر خاصّ خود، قابل هدايت : (وما أنت بهادي العمي عن ضلالتهم). گرچه چشم ظاهري آنان بيناست ولي بر اثر كوري چشم فطرتشان، حقايق را نمي ‏بينند: (وتراهم ينظرون إليك وهم لا يبصرون). به طوري كه آنان اهل نظرند، نه اهل بصر، و نَظَر بي ‏بَصَر همانند شجر بي‏ ثمر است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:سرّ اختصاص هدایت قرآن به 💎منحرفان از مسير هدايت فطري، همچنان مشمول دعوت و هدايت تشريعي قرآن هستند، ولي چون آن را نمي ‏پذيرند به عنوان كيفر بر گمراهي خود مي‏ مانند و قرآن براي آنان نه تنها مايه هدايت، شفا و رحمت نيست، بلكه عامل و است: (وننزل من القرآن ما هو شفاء ورحمة للمؤمنين ولا يزيد الظالمين إلّا خساراً). 🌈پس كافران و منافقان نيز محفوف به دو گمراهي هستند: يكي گمراهي ناشي از دفن و و خروج از صراط مستقيم آن، و ديگري گمراهي كيفري كه بر اثر مخالفت با قرآن دامن گير آنان مي ‏شود و آيه شريفه (وما يضل به إلّا الفاسقين...و جز فاسقان را به "مَثَل پشه و بیشتر از آن" گمراه نمی کند) اشاره به هر دو گمراهي دارد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:سرّ اختصاص هدایت قرآن به 🎲حاصل اين‏كه، هدايت تكويني و پاداشي(هدایت تشریعی) قرآن كه هدايتي ثانوي است، بهره پارساياني است كه سرمايه هدايت فطري خود را و كرده باشند. آنان كه بر اثر همين نگهداري بالفعل موصوف به وصف تقوايند. ☑️اين پاسخ نسبت به پاسخ اول است؛ زيرا پس از پاسخ اوّل اين پرسش مطرح مي‏ شود كه اگر هدايت قرآن عمومي است و بهره ‏برداري از آن خصوصي، سرّ اين كه گروهي خاص(متّقين) از هدايت قرآني بهره مي‏ برند و ديگران از آن بي‏ بهره ‏اند چيست؟ و آنگاه در پاسخ بدان پرسش نوبت به بيان دقيق استاد علّامه طباطبايي(قدّس ‏سره) مي‏ رسد. 🎯ولي جواب استاد علّامه نيز چون مبتني بر پذيرش اصل اشكال(تعارض ابتدايي آيات) است، به نظر مي‏ رسد و از اين رو پاسخ سوم را مي‏ توان پاسخ ادقّ و بركَننده بنيان اشكال دانست. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🔳بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی ⛓️بحث: ، نياز بشر و نعمتي الهي 🔳هر انديشه‏ اي كه در فكرمان مي‏گذرد و هر كاري كه از ما سرمي‏زند، با ما پيوند خورده است و نيازمند عقايد و اخلاق و اعمالي هستيم كه ما را از مرگ تا برزخ و از آنجا تا بهشت حفظ كند و رهگشا باشد. جبران اين نياز، وابسته به وجود است كه سخني همساز با گذشته و آينده ما بگويد و آن را انبيا از ذات اقدس اله و نيز امامان از انبيا مي‏گيرند و به مؤمنان مي‏رسانند. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:سرّ اختصاص هدایت قرآن به 🎗️۳ ـ مراد از در اين آيه كريمه همان (هدایت فطری) است كه متأخّر از هدايت تشريعي همگاني قرآن است و مراد از متّقين نيز كساني هستند كه اوّلاً را با شنيدن پيام فطرت حفظ كرده باشند و افزون بر تقواي فطري، نيز داشته باشند. ⚡ يعني افزون بر بهره‏ گيري از هدايت فطري، از قرآن نيز استفاده كرده باشند و به عبارت ديگر هم فطرت خويش را شكوفا ساخته و هم با راهنمايي قرآن، بخشي از راه را پيموده باشند، آنگاه هدايت پاداشي نصيب آنان خواهد شد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i