eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
321 دنبال‌کننده
586 عکس
252 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: : آخرت در مقابل اُولي و دنياست و مراد از جهان آخرت، قيامت است.كه در آن حساب، پاداش و كيفر، و حيات طيّب و برتر و سعادت ابدي محض و مانند آن است. 🔮و مراد از «كار اُخْروي» كاري است كه افزون بر تأمين نياز كنوني، در سعادت ابدي انسان نقش داشته، موجب تقرّب به خداي سبحان و عامل جلب رضاي او باشد. اهل آخرت كساني هستند كه همه امورشان دارد. 📢در مقابل، مراد از اموري است كه انسان را از ذات اقدس خداوند و رضاي او مي‏كند و متاع فريب و كالاي نيرنگ و غرور است: (وما الحياة الدّنيا إلّا متاع الغرور...و دنیا جز کالای نیرنگ و فریب چیزی نیست). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: 🗝️قرآن كريم در معرّفي دنيا مي‏گويد: (اعلموا أنّما الحياة الدّنيا لعب و لهو وزينة وتفاخر بينكم وتكاثر في الأموال والأولاد)؛ دنيا چيزي است كه گاهي با بازي و گاهي با سرگرمي و زماني با زينت و گاهي با تفاخر و گاهي با تكاثر، انسان را از هدف نهاييش كه سبحان است، باز مي‏دارد. 🔑و اين همان امور است، نه تكويني؛ زيرا حيات طبيعي دنيا همان‏گونه كه خوشي ها و زيبايي ها را عرضه مي‏كند، ناخوشيها و رنجها را نيز نشان مي‏دهد و زندگي دنيا ذاتاً و از اين رو نشئه كنوني براي اهل تقوا فريبنده نيست. اهل دنيا نيز با خودشان فريب مي‏خورند: (وغرّتكم الأماني). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: 📬: يقين و است كه شك ‏پذير نباشد و مايه آرامش و طمأنينه نفس آدمي گردد. برخي از ويژگيهاي مأخوذ در يقين از اسناد آن به خداي سبحان و متصف شدن او به صفت يقين است، مگر آن‏كه آن خصوصيّتهاي نقص ‏آميز، متعلّق به برخي از مصاديق يقين باشد، نه مأخوذ در مفهوم آن. از اين رو با تنزيه معناي جامع، از خصوصيّتهاي برخي مصاديق، اتصاف خداوند به آن محذوري ندارد. 📫واژه‏هايي كه قرآن كريم درباره انواع به كار مي‏برد حدود 20لفظ است؛ مانند: ظن، حسبان، شعور، ذكر، عرفان، فهم، فقه، درايت، يقين، فكر، رأي، زعم، حفظ، حكمت، خبرة، شهادت، عقل و نيز الفاظي مانند: قول، فتوا، بصيرت و.... هر يك از اين واژه‏ها با يك يا چند ويژگي از موارد ديگر ممتاز مي‏شود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: 🎁«ايقان» كه باب اِفعال از ماده «يقن» است، به قيام يقين به دارنده آن نظردارد. ظاهراً عنوان «موقن» در اين گونه از موارد، به عنوان صفت مُشْبِهه(نه ‏اسم فاعل) به كار مي‏رود. از اين رو معناي دارد، نه حدوثي[وگذرا]. 📨در تفسير آيه دوم و سوم همين سوره گذشت كه قرآن كريم هدايتگر پرهيزكاراني است كه داراي (ايمان به غيب)، (اقامه نماز) و و غيرمالي(انفاق) باشند و چون ايمان به غيب به طور مطلق ذكر شد و از برجسته‏ ترين مصداق آن، يعني كه كنه ذات خداي سبحان است، انصراف داشت، در اين آيه كريمه دو مصداق ديگر از مصاديق ايمان به غيب (ايمان به و نبوّت و يقين به ) بازگو شده است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: 📍تنزل اشيا از مكان يا مكانت بالا بر دو گونه است: يكي به نحو و ديگري به گونه . تنزل اشياي مادّي و جسماني، مانند باران و ساير نزولات جوّي از فضاي بالا، نه از مخزن غيب، به صورت است؛ بدين معنا كه با فرود آمدنِ آن، جايگاه پيشين آن تهي(اَجْوَف) مي‏شود و آن شي‏ء، ديگر در بالا نيست. همان گونه كه وقتي در بالا، يعني، در فضاي فوق بود در پايين حضور نداشت. 📌امّا تنزل ، به نحو است بدين معنا كه با فرود آمدن، هرگز موطن اصلي خود را در عالم بالا رها و آن را تهي نمي‏كند، بلكه حقيقت آن همواره در موطن خود موجود است، ليكن جلوه و رقيقه آن نيز در مراحل نازلتر تحقّق مي‏يابد، همانند تنزّل و انديشه عقلاني انساني فرزانه كه از صحيفه جان او به صورت آهنگ گفتار يا نقوش نوشتار در فضاي خارج يا روي صفحه نگارش جلوه مي‏كند. در اين گونه موارد، هرگز مطلب عميق علمي از حوزه ذهن انديشور خارج نمي‏گردد، تا ذهن وي از آن خالي شود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: 🔍قرآن كريم است كه مرتبه برين آن از دسترس انسانهاي عادّي خارج و در مكانتي والا و بلند موجود است و مرتبه نازله آن به صورت لفظ و مفهوم در آمده است، تا قابل گفتن، شنيدن و نوشتن و خواندن و انتقال ذهني باشد: (إنّا جعلناه قرآناً عربيّاً لعلّكم تعقلون وإنّه في أمّ الكتاب لدينا لعلي حكيم). 🔎پس چنين نيست كه وقتي قرآن از «لدن» فرود آمد و در دسترس انسانها قرار گرفت، ديگر، معارف آن در امّ‏ الكتاب يا كتاب مبين‏ نباشد و همچنين مرتبه متوسّط آن در دست فرشتگان حامل آن نباشد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: (ما أُنزل إليك) 🔔تعبير (ما أُنزل إليك) شامل است، خواه آنچه به سطح عالم طبيعت تنزل كرده و خواه آنچه رسول اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم در معراج، با واسطه يا بي‏ واسطه دريافت كرده است: (وإنّك لتلقّي القرآن من لدن حكيم عليم). همانند دو آيه پاياني سوره مباركه بقره: (آمن الرسول بما... ) كه در بي‏ واسطه و شفاهاً دريافت شده است. 📢شايان ذكر است كه، در معراج نيز بايد وحي از جانب خداي سبحان كند تا براي پيامبر اكرم ‏صلي الله عليه و آله و سلم قابل دريافت باشد. پس در تلقّي كلام خدا افزون بر صعود و عروج پيامبر، تنزّل وحي از جانب خدا نيز لازم است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: (ما أُنزل إليك) 🔘گستره (ما أنزل إليك) افزون بر آن‏كه همه مراحل تنزّل قرآن را فرا مي‏گيرد،غير قرآن مانند را نيز شامل مي‏شود. پس آنچه بر قلب مطهّر آن حضرت نازل شده، خواه به صورت قرآن(با همه مراحل تنزّلش) و خواه به صورت حديث قدسي باشد، همه مشمول (ما أُنزل إليك) است كه رسول اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم بدون هيچ تصرّفي از خود، آنها را به مردم مي‏رساند. ☑️پيامبر اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم افزون بر آن‏كه از سر بخل و ضِنَّت از وحي الهي چيزي را نمي‏كند: (وما هو علي الغيب بضنين...و او نسبت به آنچه به او وحی می شود، بخیل نیست)، چيزي نيز بر وحي الهي و آن را دگرگون نمي‏كند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: (ما أُنزل إليك) 📬 پس آنچه بر او وحي شده آن را مي‏گويد و آنچه نيز عين وحي الهي است: (وما ينطق عن الهوي إن هو إلّا وحي يُوحي). ⏳تذكّر: در كتب فقهي برخي احكام به عنوان «فرض الله» و برخي ديگر به عنوان «فرض النبي‏ صلي الله عليه و آله و سلم» موسوم شده است و «فرض النبي‏ صلي الله عليه و آله و سلم» در برابر «فرض الله»، بدان معنا نيست كه نبي اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم از جانب خويش و با اجتهاد ظنّي خود مطلبي را بر دين خدا بيفزايد، بلكه چون شارع حقيقي خداي سبحان است، فرض ‏النبي نيز به فرض ‏الله . 🎙️لازمِ آنچه از آيات مزبور سوره، خود مطلبي را بر دين خدا بيفزايد، بلكه چون شارع حقيقي خداي سبحان است، فرض‏ النبي نيز به فرض ‏الله باز مي‏گردد. لازمِ آنچه از آيات مزبور سوره تكوير و نجم مستفاد است، رجوع فرض ‏النبي به فرض‏ الله است، . بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: (ما أُنزل إليك)   ☑️ به قرآن با ايمان به ساير كتب آسماني ✔️ايمان به آنچه بر پيامبر اكرم ‏صلي الله عليه و آله و سلم نازل شده، مستلزم ايمان به و آنان نيز خواهد بود؛ زيرا حقّانيت انبياي گذشته و كتب آنان به سه طريق از قرآن كريم استفاده مي‏شود: 1⃣همه شرايع در و معارف يكسان و مشترك است: (إنّ الدين عند الله الإسلام)و اسلام كه ره‏آورد قرآن كريم است همه مكتبهاي الهي است. 2⃣ قرآن كريم كتب آسماني پيشين و مُهَيْمِن بر آنهاست: (وأنزلنا إليك الكتاب بالحقّ مصدقا لما بين يديه من الكتاب ومهيمناً عليه). 3⃣ در قرآن كريم به طور گسترده از پيامبران گذشته تمجيد شده و قصص آنان نيز به عنوان وسيله هدايت و نجات بازگو و معارف، اخلاق و احكام غير منسوخ آنها بيان شده است. بنابراين، ايمان به قرآن كريم با ايمان به پيامبران پيشين و كتب آسماني آنان است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: رابطه ايمان به با ايمان به 🔘جمله (يؤمنون بما أُنزل اليك وما أُنزل من قبلك) ايمان به وحي خاصّ(قرآن) و همچنين را با صراحت و با دلالت مطابقي بيان مي‏كند و لزوم ايمان به رسالت رسول اكرم ‏صلي الله عليه و آله و سلم و ساير پيامبران و همچنين حقانيّت همه پيامبران و ايمان به معجزات آنان و ايمان به فرشتگان را با دلالت التزامي مي‏رساند؛ زيرا بين ايمان به كتاب خدا و ايمان به رسالت رسولِ آورنده آن است. ⚪️اين را آيات ديگر با صراحت بيان مي‏كند؛ مانند: (فآمنوا بالله ورسوله النبي الاُمّي)، (آمن الرّسول بما أُنزل إليه من ربّه والمؤمنون كل آمن بالله وملائكته وكتبه ورسله لا نفرق بين أحد من رسله). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: رابطه ايمان به با ايمان به 🔳در برخي آيات نيز لزوم ايمان به پيامبران پس از ايمان به وحي مطرح مي‏شود: (قولوا آمنّا بالله وما أُنزل إلينا وما أُنزل إلي إبراهيم وإسماعيل و إسحاق ويعقوب والأسباط وما أُوتي موسي وعيسي وما أُوتي النبيون من ربّهم). 🔲در برابر متقيان راستين كه به همه كتابهاي الهي ايمان مي ‏آورند، گروه در برابر دستور خداوند به ايمانِ به همه آنچه نازل شده است صريحاً تبعيض را اعلام مي‏دارند و مي‏گويند: تنها به آنچه نازل شده است ايمان مي‏ آوريم: (وإذا قيل لهم آمنوا بما أنزل الله قالوا نؤمن بما أُنزل علينا ويكفرون بما وراءه وهو الحقّ مصدقاً لما معهم). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i