eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
321 دنبال‌کننده
586 عکس
252 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۵: أُوْلَئِكَ عَلَي هُدًي مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (5) ⛓بحث:تفسیر ☑️: واژه مفلح از ريشه «فَلاح» است و معناي اصلي ماده «فلح»، چيزي است كه لازم آن رهايي از شرور و دستيابي به خير و صلاح است و با اين دو قيد از مادّه‏ هاي «نجات»، «ظفر» و «صلاح» امتياز مي ‏يابد. ✅اطلاق «فلّاح» بر كشاورز و «فلاحت» بر كشاورزي از آن روست كه زمين با زراعت از بَوار(باير بودن) مي‏رهد و آباد مي‏گردد، چنانكه شكاف و گشايش نيز در آن ملحوظ است. 📌در زبان فارسي از «فلاح» به پيروزي و رستگاري تعبير مي‏شود؛ زيرا معناي فتح و شكاف در آن مأخوذ است، بر خلاف چيزي كه رَتْق و سدّ در آن مأخوذ است، و چون شكاف در معناي فلاح اخذ شده، كسي كه لَبِ زيرين او شكاف داشته باشد «اَفْلَح» ناميده مي‏شود. البته «مُفْلِح» انساني است كه با ، به مقامي رسيده باشد، نه بدون رنج. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۵: أُوْلَئِكَ عَلَي هُدًي مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (5) ⛓بحث:تفسیر 🌍: ضمير «هُم» را بصريون، فاصله مي‏نامند و كوفيون، عِماد. شايد سرّ عطف «اولئك» دوم بر «اولئك» اول در آيه محل بحث و عدم عطف در آيه (أُولئك كالأنعام بل هم أضلّ أُولئك هم الغافلون) اين باشد كه در آيه محل بحث، دو عنوان مزبور جداي از هم و است، ليكن در آيه سوره اعراف، اساس مطلب همان است كه بر اساس دركات آن، سه مرحله نزولي پديد مي‏آمد: اوّل شبيه چهارپايان شدن، دوم در حدّ چهارپايان بودن، سوم از آنها پايينتر قرار داشتن. 🌏نكته: آيات اوّل سوره بقره با آيات اوّل سوره لقمان است كه در مكه نازل شده: (الم تلك آيات الكتاب الحكيم هدي و رحمةً للمحسنين الّذين يقيمون الصّلاة و يُؤتون الزّكاة وهم بالآخرة هم يوقنون أُولئك علي هدي من ربّهم وأُولئك هم المفلحون). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۵: أُوْلَئِكَ عَلَي هُدًي مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (5) ⛓بحث:تفسیر ⌛️پس از ذكر اوصافي براي پرواپيشگان، سخن از هدايتي است كه چونان آنان را با سهولت به مقصد مي‏رساند و رفعت مي‏بخشد. ⏱مراد از اين هدايت، هدايت پاداشي و تكويني است. خداي سبحان هر كه را بخواهد هدايت كند، به او شرح صدر مي‏دهد: (فمن يرد الله أن يهديه يشرح صدره للاسلام) و اين هدايت و شرح صدر زمينه به ره‏وري كامل از هدايت قرآن است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۵: أُوْلَئِكَ عَلَي هُدًي مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (5) ⛓بحث: هدايت و ضلالت 🦋در قرآن كريم و مرادفهاي آن با «عَلي» به كار مي‏رود كه نشانه رفعت و عُلُوّ است؛ مانند: (إن كان علي الهدي...اگر این بنده نمازگزار بر راه راست باشد)، (علي بيّنة من ربّه...بر دلیلی از پروردگارشان متکی هستند)، (أفمن شرح الله صدره للإسلام فهو علي نور من ربّه...آیا کسی که خداوند سینه اش را برای پذیرش اسلام گشاده کرده است، و بهرهمند از نوری از سوی پروردگار خویش است مانند... ). 🌸و و مرادفهاي آن با «في» به كار رفته است كه نشانه سركوب و منكوب شدن است؛ مانند: (إنّا أو إيّاكم هدي أو ضلال مبين...ما یا شما بر هدایت یا در گمراهی آشکار هستیم)، (والّذين كذبوا بآياتنا صمّ و بكم في الظّلمات...و کسانی که آیات ما را تکذیب کردند، کرها و لال هایی فرورفته در گمراهی اند). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۵: أُوْلَئِكَ عَلَي هُدًي مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (5) ⛓بحث: هدايت و ضلالت 🍄 و اگر با «عَلي» بيايد نيز مفيد همان معناي شدن است؛ زيرا ظلمت بر انسان ضالّ و فاجر مستولي است: (وإذا أظلم عليهم...و چون محیط بر آنها تاریک شود[توقف می کنند]). پس آنها در ضلالت و تيرگي فرو رفته‏اند و ضلالت «بر آنها» است، نه اين كه آنان «بر ضلالت» باشند، برخلاف كه پرهيزكاران «برهدايتند» نه هدايت «بر آنان». 🎍 به تعبير ديگر، هدايت متّقيان است و اساس و پايه بنيان سيرت و سنّت مردم متّقي است: (أفمن أسّس بنيانه علي تقوي من الله...) متقيان بر پايه تقوا استوارند كه تقوا مايه هدايت است. پس آنان بر پايه هدايت استوارند: (علي هدي من ربّهم). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۵: أُوْلَئِكَ عَلَي هُدًي مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (5) ⛓بحث: هدايت و ضلالت 🌸سرّ اين تفاوت آن است كه چنانكه نور محسوس، شي‏ء را برجسته ونمايان مي‏كند و ظلمتِ محسوس، شي‏ء را در تاريكي فرو مي‏برد، نور معقولِ هدايت نيز انسان را برجسته مي‏كند: (يرفع الله الّذين آمنوا منكم والّذين‏أُوتوا العلم درجات....خداوند آنها را که ایمان آورده اند بالا می برد و اهل علم را چند درجه بالا می برد). 🍄و تيرگي او را سركوب و منكوب و نابود مي‏سازد و او را به حضيضِ سقوط فرو مي‏افكند: (ولا تطغوا فيه فيحل عليكم‏غضبي ومن يحلل عليه غضبي فقد هوي...از حدود الهی تجاوز نکنید که خشم من بر شما فرود آید، و کسی که خشم من بر او فرود آید،یقینا هلاک شده است). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۵: أُوْلَئِكَ عَلَي هُدًي مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (5) ⛓بحث: هدايت و ضلالت ⏱راز اساسي در اين گونه موارد آن است كه «مقهورِ» نفس كامل است، و «قاهر» بر نفس ناقص؛ مثلاً، انسانِ عالم، امير علم است و انسان جاهل، اسير جهل. ازاين‏رو گفته مي‏شود: زبان عاقل در قلب اوست و قلب جاهل در زبان او. 📢بنابراين، انسان مهتدي و متّقي، بر هدايت و تقواست و انسان ضالّ و فاجر، (زیرسلطه) ضلال و فجور و از اين حقيقت به (علي هدي) تعبير شد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۵: أُوْلَئِكَ عَلَي هُدًي مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (5) ⛓بحث: 🌸واژه «فلاح» چنانكه گذشت، فراتر از معناي رهايي از موانع، معناي را نيز دربر دارد. 🌺پروا پيشگان كه بر هدايت الهي مستقرّند همان گونه كه تقواي آنان زمينه‏ ساز بهره‏مندي از بود، زمينه ‏ساز آنان نيز هست: (واتقوا الله لعلكم تفلحون). 🍄پرهيزكاران كه از افراط و تفريط، عصيان، بخل و شحّ نفس در امان و داراي الهي تقوايند، رستگارند: (ومن يوق شحّ نفسه فأولئك هم المفلحون...و کسانی که خود را از بخل و حرص آنان رستگارانند). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۵: أُوْلَئِكَ عَلَي هُدًي مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (5) ⛓بحث: ☑️فلاح و رستگاري مقصود بالذات و هدف نهايي انسان است و چون فلاح انسان در رسيدن به كمال مطلق است و كمال مطلق جز سبحان نيست. ✔️پس فلاح انسان در است و براي رسيدن به لقاي الهي، گامهاي نخست را با هدايت فطري و تقواي اعتقادي، عبادي و مالي بايد برداشت و آنگاه تا به سر منزل مقصود بايد از هدايت و رهبري قرآن ناطق و صامت(اهل بیت) پيروي كرد. 📢تذكّر: اشاره، با لفظ «اولئك» كه ناظر به دور است، براي بزرگداشت مقام است؛ چنانكه تكرار اين كلمه با ذكر «واو» عاطف، براي تفهيم (2تکریم) هر يك از هدا يت و فلاح براي تكريم است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۵: أُوْلَئِكَ عَلَي هُدًي مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (5) ⛓بحث: 📌 🔍ـعن الصادق(عليه‏السلام) في قوله تعالي: (أُولئك هم المفلحون): «أي الناجون ممّا منه يوجلون الفائزون بما يأملون». 🗝اشاره: محور اصلي فلاح، همان است: (قد افلح مَن زكّاها).تزكيه نفس با «اعمال» ويژه‏اي همراه است كه برخي از آنها در سوره و بعضي از آنها در ديگر سُوَر بازگو شده است؛ چنانكه تزكيه روح با مخصوصي همراه است كه از آنها به عنوان موانع فلاح ياد مي‏شود؛ مانند: ظلم، افترا، كذب، تكذيب آيات الهي و... . 📬رواياتي كه به طور مبسوط در تحليل معناي فلاح و علل و عوامل و همچنين دلايل و علايم آن ياد شده، مستنبَط (برگرفته) از است كه به عناصر محوري آنها اشاره شد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۵: أُوْلَئِكَ عَلَي هُدًي مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (5) ⛓بحث: ☑️بارزترين مصداق فلاح كه همراه با (حفظ) نفس از شُحّ و تقواي از بخل است در كلام اميرمؤمنان(عليه‏السلام) آمده است: «من اهتمّ برزق غدٍ لم يُفْلح أبداً...کسی که اهتمام به رزق فردا کند هرگز رستگار نمی شود ». ✔️لازم است توجّه شود كه بين همّت گماردن براي كسب حلال و تحصيل رزق و بين (همّ و غم) بودن براي روزي آينده فرق وافر است كه يكي را محمود و ديگري را مذموم كرده است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۵: أُوْلَئِكَ عَلَي هُدًي مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (5) ⛓بحث: 📬تذكّر: چون عنوان «متّقين» صفت مشبهه است نه اسم فاعل، داراي معناي است. از اين رو اوصاف پنج‏گانه‏اي(یومنون،یقیمون،ینفقون،یومنون، یوقنون) كه براي آنان ياد شد به صورت فعل مضارع است كه همراه با استمرار است و نتيجه آن نيز به عنوان ، نه حال، در خاتمه چنين بيان شده است: (أُولئك علي هدي من... ). 📢و اين مطلب با آنچه در پايان سوره به صورت ياد شده منافاتي ندارد؛ زيرا گرچه در پايان سوره چنين آمده است: ( الرّسول... كلٌّ آمن... )، ليكن از آن آيه هم «ملكه» استنباط مي‏شود، نه «حال»؛ چنانكه در همان آيه با فعل مضارع نيز چنين آمده است: (لا بين أحدٍ من رُسُله... ). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan